MBT-kengät

Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia MBT- kengistä? MBT on lyhenne sanoista Masai barefoot technology. Uusimmassa Fight Sportissa oli juttua kyseisistä kengistä ja mielenkiintoisilta vaikuttivat. Lyhyessä artikkelissa ainakin kehaistiin tuotetta.

Onko kukaan Pakkikselta sijoittanut moisiin popoihin? Kokemuksia ja kommentteja kaivataan :)

Ohessa osoite, josta lisää propagandaa...

http://www.mbt-international.com/Products.aspx

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon kanssa kiinnostunut kommenteista! En oo viittinyt ottaa tarkemmin selvää, koska kengät on LIIAN kalliit mun budjetille, ja piinaisin vaan itteeni :wall:

Tosiaan, kaikki joilla kokemuksia tai kommenttia popoista, niin viestiä tänne!

Juoksufoorumilla oli puhetta. Ei noista juoksikengiksi ole pitkille matkoille, mutta periaatteessa rasittaa eri lihakseja mitä normaalisti.

Ehkä markkinointia koko hommassa 60%, mutta ei ihan huuhaatakaan.

Kokeilin niitä stockkalla pikaisesti, niin ainakin siinä pohkeet oli enemmän käytös kun normaalisti. Aika kallis.

Mä kokeilin noita kenkiä mun fysioterapeutin luona ja ihastuin kyl ihan täysin. Ostaisin noi työkengiksi heti jos olis varaa, kyllä vaan työpäivät menis sit ihan pilvissä kävellen:dance:

Olen myös haaveillut noista kengistä. Stockalla vaan ei ollut viimeeks mun koossa, juuri sitä väriä mitä halusin.
Hyviltä ne tuntu kävellä ja nimenomaan tunsi sen erilaisen fiiliksen, jo testikävelyllä. Ne ovat kuulema talvella aika liukkaat, joten mietin tässä, josko hommaisi nuo vasta keväällä.

Kokeilin kanssa noita kenkiä ja ihastuin kyllä täysin. Nyt kaapista löytyy 2 paria :)
Tilasin muuten aluksi liian suuret monot, joten olisi myynnissä täysin uudet kengät. Jos kiinnostaa niin ilmo löytyy tuolta myydään osiolta.

Itseäni alkoi kiinnostamaan kanssa kyseiset kengät kun niin paljon kehuja kuullut. Mistähän noita kannattaisi tilailla kun tuntuu suomessa olevan aikas tyyriitä...

Kauppakeskus Kampissa on muistaakseni ylimmässä kerroksessa liike, josta saa, ja Jumbon unikulmassa näin myös. Itselläni on talvikenkinä, ja ehdottomasti hankin kesäksi toiset! Pirun kalliita vaan ovat, eivätkä edes nättejä. Mutta kyllä sen kestää. ;)

Tuli kiinnostus noihin.

Ei noista juoksikengiksi ole pitkille matkoille

Mites pitempi aikanen kävely, patikointi tms? Vai pelkästään konttorissa seisoskeluun?

Mulla on työkenkinä sandaali malli. Aivan loistava sijoitus! selkä vaivat vähentyneet kummasti. Suosittelen lämpimästi.

Missä hintaluokassa tuo kengän hinta nyt sitten pyörii? Itsellä ainakin aina ollut tapa ostaa 100e kenkiä koska ne vaan yksinkertaisesti ovat istuneet paremmin jalkaan ja lisäksi kestävyys/tuntuma ihan eriluokkaa. En siis tuota 100e vielä kovin kalliina pidä.

A challenger appears!

Eli kävin tossa just testaamassa RYN sporttia, ja kun en MBTtä vielä ole päässyt testaamaan, totesin että tuo review on ainaki rynin kohalla oikeassa: Oli paljon helpompi kävellä kuin osasin oottaa, että vähemmän tarvi keskittyä (kuten joku tässä thredissä jo mainitsikin) kävelemiseen. ["ihme keikkumista" tjs.]

Hinta on myös halvempi, 179e vs mbtn normaali 259e. Voi olla että kallistun ostamaan RYN Dreamit ihan vaan siksi, että mulla on jo vibramit tohon artikkelin mainitsemaan offroadrymyämiseen.

Kunhan kenkurat tulee niin ilmoittelen miltä tuntuu. Käyn varmaan testaamassa ihan vittuillessani MBT:tki että saa nähä onko niissä oikeasti jotain käytännön eroa, kun kovilla pinnoilla sitä tulee käveltyä enimmäkseen.

En halua mitenkään provosoida, mutta noiden MBT-kenkien on pakko olla suuren luokan kusetusta. Minkä takia pyöreällä pohjalla käveleminen olisi jotenkin ergonomista? Eikö saman fiiliksen saa pohkeisiin hinaamalla jossain pohjekoneessa, jos kuvittelee että tällaisesta poltteesta on jotain hyötyä? Jalkapohjassa on kaari ihan hyvästä syystä ja kaikkein ergonomisinta on kävellä ilman kenkiä jotta jalka pääsee tekemään sitä mihin se on tarkoitettu.

Ja tuo hinta noissa on aivan älytön. Ihan mikä tahansa halpakenkävalmistaja saisi vastaavia kenkiä myyntiin parilla kympillä, mutta hölmöt maksaa niistä samoja hintoja kuin laskettelumonoista tms. Vai onko siellä pyöreän pohjan sisällä joku mikroprosessori?

Jos tässä ketjussa on jo sanottu että kengistä on ollut apua selkävaivoihin, niin kusetustako kaikki vain onkin? Ootko lukenu ideasta noiden kenkien taustalla, saati sitten testannut niitä itse?

Itse hommaan tuollaiset testiin heti kun budjetti antaa myöten. Koekävelyn perusteella kaupassa tuntuivat hyvältä. Töissä tai kävelylenkeillä noita voisi käyttää, peruskäyttöön liian rumat.

Pointtihan nuolla kaikilla kengillä: RYN , MBT , se kiinalainen Instrus myytävä malli ja myöhemmin keväällä Suomeen tuleva kenkä (hinnaltaan jotain 120e luokkaa)

Eli se pointti jos kaikille ei ole selvää: Astuttaessa on kantapää "alempana" (no onhan kantapää muutenkin alempana mutta vaikia selittää ilman kuvaa) kuin päkiä jolloin se rasittaa/venyttää enemmän akillesjännettä ja pohjetta. Samalla seistessä on kantapää "alempana" jolloin aivot koittaa saada kengän pyöreän pohjan balanssiin ja tähän se käyttää selkälihaksia ja syviä vatsalihaksia.. Kengän rullatessa tietyllä tavalla (RYNissä se ilmatunneli ja MBTllä se vaahtomuovi hässäkkä pohjassa) aktivoi kenkä myös holvikaarta.. Kun kenkä rullaa loppuun asti se aktivoi varpaita.

Sitten nuoden kenkien erot: RYN on vaan pyöreä pohjainen kannasta päkiälle. MBT myös "sivuttaisesti". Molemmilla on omat kannattajansa, mutta teknisesti RYNin oma on kestävämpi (se ilmatunneli ei painu puolessa vuodessa kasaan -MBT ihmisten ei tartte alkaa valittamaan, se vaan on niin :) ) Sitten sellainen vinkki MBTn käyttäjille että niillä ei suositella käveltävän märällä/sateella koska se vesi pilaa sen välipohjan massan. Sitten tuon RYNin pitäisi aktivoida ponnistettaessa enemmän varpaita, fyssarit suositteleekin MBTtä enemmän reumaatikoille (jos ovat noihin pyöreäpohjaisiin kenkiin paneutuneet)
Niihin instrun kiinalaisiin "bambujen päällä kävely kenkiin" ei oo kuin testi kokemusta - ei vakuuttaneet :D Mut onhan nuo MBT fiksummat kuin RYNit, tosin kesäksi on näköjään tullut aika asiallisia malleja RYNiltä.

RYNit ja MBTt löytyy kaapista, molemmilla saa pohkeet, nilkat , jopa selkään ja vatsaan vaikutusta tehtyä, kummatkaan ei enää oo jalassa - (käytin puolivuotta työkenkinä) vaan nyt ollut reilu puoltoistavuotta täyspäiväisinä työkenkinä vibramin five fingerssit.

RYNit ja MBTt löytyy kaapista, molemmilla saa pohkeet, nilkat , jopa selkään ja vatsaan vaikutusta tehtyä, kummatkaan ei enää oo jalassa - (käytin puolivuotta työkenkinä) vaan nyt ollut reilu puoltoistavuotta täyspäiväisinä työkenkinä vibramin five fingerssit.

Itelläkin nyt nuo rynit olleet työkenkinä ja kaupungilla kävelykenkinä. Kyllä nuilla ryneillä kävelee kovilla alustoilla mieluummin, nyt varsinkin kun on kokenut eron ja kun vaihtaa lättäpohjaemokonverseihin ja toteaa miten polvet tuntuvat olevan iskunvaimentimena vaikka kuinka gasellisti askeltaa, niin mitäpä sitä turhaan kuluttamaan jo valmiiksi takuuvarmasti kuluneita/kuluvia niveliä.

On mullakin nuo vibramin fivefingersit, nyt täytyy siis kysyä: Käveletkö niillä tosiaan kovalla alustalla ennemmin kuin ryneillä/mbtllä? Miksi? En oikein taida haltsata nuilla kävelyä, koska jos kävelen niillä siten kuin "luonnolliselta" tuntuu, se on semmosta vammaista ihmissusikävelyä etunojassa, ja tuntuu että olis parempi vaan suosiolla hölkätä/juosta. Kävelyyn nuita ei musta oo tehty muuta kuin maastoon/pehmeälle. Maastossa nuo on sitten niin omiaan etten muita kenkiä koskaan kuvittelis käyttävänikään.

Mutta komppaan rynejä, RJS: Jos löytäisin mekanismin, paidan, takin, laitteen, jonka päälle pukemalla voisin elää normaalia elämää mutta samalla aktivoida niitä vatsalihaksia (edes vähän) ja samassa suhteessa kuin ne aktivoituvat lohikäärmelippujen/voimapyöräliikkeen aikana, ostaisin sen heti ja nukkuisinkin se päällä. Eli mulle nuo on vaan todella äärimmäisen helppo keino "treenata" pohkeita/takareisiä/syviä vatsalihaksia (jotka muuten todellakin aktivoituu tämmösellä loharilippu/kahvakuulafanaatikollakin nuiden kenkien käytöstä).

EDIT VIELÄ: Syy miksi (tuohon viimiseen aivopieruuni viitaten) on, että uskon vakaasti siihen treenimetodologiaan ja ideaan, että jos päivittäin teet jotain asiaa pienessä määrin, kasvaa sulla keho erittäin ekonomiseksi tekemään sitä asiaa. Jos se vaatii lihaskuntoa/liikkuvuutta, niin lihakset kehittyvät tai liikkuvuus paranee. Jos päivittäin, aina kun kävelet, teet "seisaaltaan pohjeojennusta" kehonpainolla, mikä muu voi olla lopputulos kuin että keho adaptoituu tekemään niitä päivittäin (lihakset kehittyvät)?

Paljon paskaa, mutta ehkä jotain topicciakin. :S

Vaimolla on selän kanssa ollu ongelmia varsinkin synnytyksen jälkeen. Mietittiin mbt kenkääkin jossai vaiheessa mutta hinnan takia luovuttiin. Ulkonäkökin on aika karmea. Täytyy tämän ketjun innoittamana käydä katsastamassa uudestaan. Fysio todellakin sanoi että syvät vatsalihakset liian heikot ja niitähän nyt vaimo jumppaa, silti jos kengissä saa koko ajan lihaksiin aktivaatiota niin voisi ajaa asiansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom