Maven jalka-asento

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tänään olisi taas mavepäivä... Tähän asti (siis noin about kaksi kuukautta :p ) olen vetänyt aina sumolla, koska Mistress Krista neuvoi sivuillaan sumovedon sopivan leveälanteisille naisimmeisille "normivetoa" paremmin. Muttamutta, jotenkin hankalalta tuntuu se sumoasento minusta... Pitäisikö sittenkin vaihtaa "perus"vetoasentoon? Kummalla jalka-asennolla muut mimmit vetävät? Ja millaisia sarjoja? Itse vedän 2*10 plus lämppärit alle, kannattaisiko lyhentää?

*kiittää ja kumartaa*

Mä vedän kapeammalla kuin sumo (noin suunnilleen hartioiden levyisellä haaralla, ehkä vähän isommalla), 8, 6, 6 - sarjat (+ lämppärit alle). Hyvin toimii mulla! Mä kun oon niin lyhytjalkainen, että sumolla jäis vetomatka TOSI lyhyeksi, ei taitaisi olla vastaavaa hyötyä mulle siitä (no joo, ehkäpä sitten saisin isommat romut liikkeelle, mene ja tiedä).

Niinjoo, ja leveälantioinen olen minäkin malliltani.

Lisäkymysys Brunetille: ovatko kädet sinulle polvien välissä vaiko ulkopuolella? Siis kapeampi vai leveämpi ote?

Mä teen kans sumotyylillä maastanostoa. Itseasiassa mä vaihtelen sitä suorin jaloin mn:n kanssa aina vuoroviikoin. Mulle ei ainakaan toi normaalityylillä tehty maastanosto sopinut, kun siinä se pahuksen tanko kolisi polviin koko ajan. OK, tekniikka oli vähän mitä sattui ja olisi siitä varmaan tullutkin jotain ahkeralla treenaamisella, mut mä tykästyin niin paljon tohon sumotyyliin, et sitä en vaihda poies. Niin ja nää maastanostot mä teen jalkapäivänä ts. takareisi-, perse-, alaselkäliikkeenä.

Mikä siinä sumotyylissä tuntuu oudolta? Musta siinä saa varsin luontevan liikeradan aikaseksi eikä polvetkaan pahemmin ota tankoon kiinni.

Tekeekö kukaan vetoa siten, että ei laske tankoa maahan asti, vain polvien alapuolelle? Savolainen kirjassaan esittelee tuollaisen tyylin, ja minä tein joskus sillä.
Nyt en ole vetänyt pariin vuoteen muuta kuin SJMV:tä, voisi oikeastaan kevään dieetin jälkeen ottaa ohjelmistoon.

Originally posted by Ränämanni
Mikä siinä sumotyylissä tuntuu oudolta? Musta siinä saa varsin luontevan liikeradan aikaseksi eikä polvetkaan pahemmin ota tankoon kiinni.

Jaa'a... ehkäpä mä olenkin mutantti :p

No, ei vaan, se vaan tuntuu jotenkin HANKALALTA se asento! Voipihan se tietenkin siitäkin johtua, että otin maven ohjelmaani vasta pari kk sitten, eli ehkä en ole vielä sisäistänyt optimaalista asentoa/liikerataa tjsp. Jatkamme harjoituksia...

Itse teen maven siis selkäpäivänä ja suorin jaloin vetelen sitten jalkapäivänä. En ole kokenut ainakaan vielä ongelmalliseksi pitää näitä molempia samassa kierrossa - toisaalta, enpä juuri mitään muita liikkeita sitten teekään alaselälle... :p

Minä kokeilin tuossa muutaman viikon ajan sumotyyliä, mutta ei tuntunut omalta, ei sitten millään. Ongelmakohdaksi tuli polvet, jotka noston aikana tuntuivat vääntyvän ikävän tuntuisesti. Sinänsä omituista, koska kuitenkin kyykkään tosi leveällä asennolla. Päätin siis palata tuttuun ja turvalliseen kädet-jalkojen-ulkopuolella -vetoon. Tosin ajattelin kokeilla vähän leventää käsien oteleveyttä....

Ja se ongelma, että tanko kolisee sääriin/polviin, on täysin vältettävissä tekniikan säädöllä. Aloitusasennon kun saa tarpeeksi pystyksi, niin ei tule mustelmia. Ja säästää selkääkin.

Kyllä mun tassut ovat jalkojen ulkopuolella mavessa...Piti hetki miettiä, hyvä etten ryhtynyt kesken työpäivän testaamaan, kun en muistanut miten kädet olikaan, ulko vai sisäpuolella kinttujen suhteen - olis tainnut olla työkavereilla hauskaa :D

Tosta sumotyylistä vielä. Syy miksi mulle kolahti toi sumo heti kuin nyrkki silmään, löytyy mun vanhasta urheilutaustasta. Toi sumoasento on aika lähellä karatessa olevaa shikodachi-asentoa (joo, ei varmaan sano monellekaan yhtään mitää...) ja vanhana kataajana toi oli ehkä yksi yleisimpiä asentoja missä oltiin. Ts. polvien kanssa ei mitään ongelmia -> ne ei kierry sisäänpäin. Jalkojen kuuluisi olla suht leveellä eli kun koukistat polvia, reisi-sääri-linja muodostaa 90 asteen kulman, niin et sääri on kohtisuoraan lattiaa ja reittä vasten.

Asennossa on lisäksi tosi tärkeää pitää keskikroppa tiukkana eli aloitusasennossa lantio suoraksi, tarkoittaa sitä että alaselkä ei saa olla notkolla ja vatsan tulee olla tiukkana. Persiissä tiukka jännitys koko ajan (Toivottavasti tänne mun officeen ei tuu kukaan, kun mä kokoajan kuivaharjoittelen tossa tota sumotyyliä ja yritän sit samalla kuvailla, kuinka se toimii. Vois työkaverit kattoo hiukka pitkään mun kyykkäilyä...) ja pam - jaloilla ylös.

Tulipa juuri mieleen, että teenköhän mäkään tota ihan oikeaoppisesti, sillä mulle toi on ehdottamasti jalkaliike (tekee gutaa erit. sisäreisille). Selkään ei käy kyl ollenkaan. No tehokas se on kyl tällä munkin tyylillä.

Huomenna on miun mave-päivä. Treenit vedän normaalilla jalka-asennolla. Ennätykseni nostan kuitenkin sumo-tyylillä, koska sillä nousee enemmän. On lyhyempi vetomatka. Tekniikastani en tiedä, varmaan olisi paljon korjaamista oikean voimanostajan mielestä. Mutta en ole koskaan loukannut itseäni.

Entäs tuo sormien ote? Miten käytte käsiksi tankoon? Myötäote, ristiote, remmit tai rautainen koukku apuna? Miulla on yleensä näppivoima ollut yksi heikkouteni. Johtuu lyhyistä sormistani. Silti se on viime aikoina petrautunut nimenomaan siksi, että olen tehnyt vetoja (taljoissa, SJMV:ssa, kulmasoudussa käsipainoin sekä mavessa) ihan uhallani paljain käsin ilman vetoremmejä.

Mutta itse kysymys. Taidan huomenna kokeilla myötäotetta ilman remmejä. Miulla on eräs konsti takataskussa siltä varalta, että sormet uhkaavat pettää. Aina ennen olen tehnyt mavet remmien avulla, monesti myös SJMV:t. Yhteen aikaan tartuin tankoon ristiotteella, mutta kun nuo kädet ovat muutenkin eri paria. Olisi vain lisännyt kropan epäsymmetrisyyttä entisestäänkin. Yksi ratkaisu olisi vuorottelu, mutta en yksinkertaisesti osaa nostaa, jos kännyt ovat "väärin päin".

Sarjoista. Huomenna aion tehdä 5*5 70%:lla maksimista. En ole ikinä tehnyt kymppejä mavessa. Nostan treenipainoa jo kun kasit nousevat. Tavoitteena kun on lisää voimaa. Ensi viikolla toiset sarjat ja toistomäärät. Sen seuraavalla teenkin SJMV:n maven paikalla. Joskus irroittelen ja vedän raakaa rinnallevetoa. Vetreyttää kummasti jalkoja ja alaselkää.;)

En tiedä miten Gillyanne teet sen sumovedon, mutta koita painaa polvia ikäänkuin ulospäin ja muista aina aloittaessa, että tanko on sääressä kiinni. muuten asennosta tulee liian etupainoinen. Kuvittelet ikäänkuin tiputtautuvasi jalkojen väliin sen sijaan että lähtisit työntämään takapuolta taaksepäin. Niin ja muista ottaa hyvät paineet (hapet) sisään niin keskivartalo pysyy paketissa.

Originally posted by Nate
Tekeekö kukaan vetoa siten, että ei laske tankoa maahan asti, vain polvien alapuolelle?

En tee, koska vakuutuin, kun eräs minua fiksumpi totesi sen silloin rasittavan (lähes) samoin kuin kyykky. Tämä kuitenkin riippuu tavoitteesta, mutta jos haluaa maastanostaa mahdollisimman isot raudat, kannattaa tanko laskea maahan asti. Tekemäni sarja on siis lähinnä kuin muutama ykkönen peräkkäin. Tästä teoriasta minun onkin pitänyt kysyä kommentteja ja vastakommentteja. Miltä tämä kuulostaa teistä, jotka olette treenanneet kauemmin ja nimenomaan voimatyylillä?

En ole ikinä edes kokeillut mavessa sumotyyliä,oon aina tehny sillein että jalat on n. hartioiden leveydellä ja kädet on polvien ulkopuolella!Sarjat on n. 10 ja 8, mutta eikö oo parempi että tekee vähän lyhyempää, kun jotain 12...Ite tekisin mielellään kutosia ja nelosiakin mutta kun ei ole vyötä aina lähettyvillä eikä ketään kattomassa perään että liike tosiaankin menee oikein eikä selkä oo ihan mutkalla!Mulla ainakin monesti käy kun teen sarjaa että aloitusasennossa selkä ei aina oo missään parhaimmassa mahdollisessa asennossa, kun aloittaa uuden toiston!

Niin ja vielä lisäyksenä Metrin kysymykseen, vasen käsi on myötäotteella ja oikea vastaotteella, en käytä remmeja,enkä muita apuvälineitä!

Kiitokset kaikille vastaajille! :) Eilen eli siis selkäpäivä sisältäen maven, ja päätin nyt sitten kokeilla vaihteeksi kapeaa jalka-asentoa. Siis: jalat noin lantion leveydelle, käsillä leveä ristiote (jonka vaihdoin aina joka toiseen sarjaan toisin päin), ja vähän painoa pois että tekniikka pysyy varmasti kasassa. Ja voilà! Poissa olivat hankaluus ja epämukavuus, ja nyt tuntui juuri siellä missä pitääkin eli selässä! :) 2*10 vetelin kevyhköllä painolla ja tekniikkaan keskittyen, ja nyt kun homman tajusin niin seuraava askel onkin taas painojen lisääminen! :) :)

Ainakin miesten puolella tuosta "ykkösiä vs. sarjaa" -tekniikasta oli lähes yhtä monta kummankin kannattajaa. Joku laskee painot reilusti maahan, joku vain hipaisuttaa. Minusta tuntui silloin aikoinaan paremmalta tehdä koko sarja mahdollisimman putkeen, ja sen tekniikan mieheni minulle opettikin sanoen, ettei saa laskea painoja välillä maahan kokonaan, vaan jännite täytyy säilyä koko sarjan ajan ja tankoa vain käytetään pikaisesti lattiassa. Tuntuu loogiselta siinä mielessä, että se ensimmäinen nosto on aina se raskain, miksi tehdä 6 sellaista putkeen...
En tiedä, sitten taas miesten puolella monetkin tekevät niin :confused:

Vasta nyt pääsin postaamaan mavesta, jota siis tein tänään. Nate ja Nee tuossa keskustelivat, lasketaanko tanko alas asti. Laskin lattialle eli tein ikään kuin ykkösiä. Tosin törkeen kevyttä oli, paremman tuntuman olisin kai saanut, jos olisin antanut korkeintaan hipaista. Nyt jäi sellainen tuntu, ettei olisi mavea tehnytkään, kun muihin selkäliikkeisiin siirtyi. Painoa oli maksimistani 70%. No, ensi kerralla panen kunnon raurat ja enemmän tehoa. Tuo mavehan on sellainen liike, että saa olla varovainen ettei tule jumi.

Käsiä pidin muuten myötäotteella. Eka viiden sarja meni sormien lipsumatta, mutta toisen sarjan neljännessä toistossa piti sujauttaa ranteella jo valmiina oleva koukku tangon alle otetta varmistamaan. Lopuissa sarjoissa varmistus piti laittaa jo kolmannessa toistossa. Oli samalla otteen tiukennustreeniä.

Teen mavea melkoisen kapealla jalka-asennolla ja pudotussarjalla (itse nimitän näin,tiedä sitten mikä on oikea nimike) teen eli toistot menee 10,8,6,4,2 ja painot nousee kun toistot vähenee. Hemmetin hyvin toiminut! :D
Kädet on jalkojen ulkopuolella (johtuen siis kapeasta asennosta jolla mielestäni saan parhaimman touchin selkään ja reisiin) ja sumolla teen yleensä vain kun kokeilen maksimia (siis ykkösiä). Menee lähinnä oman halun mukaan. Enemmän kuitenkin pidän tästä "anti-sumo"-asennosta. :)

edit: kapealanteinen olen.

2.edit: Sarjaa tehdessä en laske tankoa välillä maahan,vaan vien siihen pohkeiden puoleenväliin.

Originally posted by Gillyanne
Ja voilà! Poissa olivat hankaluus ja epämukavuus, ja nyt tuntui juuri siellä missä pitääkin eli selässä! :) [/B]

Olisit nyt heti sanonut, että haluat maastavedon tuntumaan nimenomaa selässä!! Sumotyylihän käy erityisesti reisiin ja pakaroihin ja vähän alaselkään, mutta kapea veto onkin sitten jo huomattavasti enemmän selkäliike. Jos kerran selkälihaksia haluat treenata niin unohda sumotyyli jatkossakin.;)

Jep, mun moka :p

Tosin olen aina ollut siinä luulossa, että mave - jalka-asennosta riippumatta - on yleensäkin selkäliike...? Ja sitten suuresti ihmettelin, kun en saanut tuota sumovetoa oikein selässä tuntumaan...

Jokainen päivä, jolloin oppii jotain uutta, on hyvä päivä, ja tämä oli taas sellainen! :)

Back
Ylös Bottom