Sitten se liikenne.. oli jotain aivan käsittämätöntä. Itse en ainakaan huomannut missä oli nopeusrjoitukset, kaippa siellä ajettiin hivenen miten itse halutaan.
Poliiseilla oli paljon noita 2105 Ladoja, Neuvostovenäjän jätöksiä ja en tiedä miten ne niiden kanssa pärjäsi... kai ihan OK, kun niitä oli siellä täällä. Sitten niillä oli sellaisia tienvarsikoppeja, jossa ne parveili kuin herhiläiset. Olihan ne joskus tienposkessa mittaamassa nopeuksia, sellaisella ämpärin kokoisella tutkalla (toimikohan vai oliko arvionopeuksia, en tiedä).
Tienposkessa oli autoa muutoinkin 200m välein pelti pystyssä ja joku höyry sieltä aina konepellin alta nousi.
Hätävilkut on ilmeisesti sellainen lisävaruste, mikä tuolla on pakko olla, jotta saat parkkeerattua autosi. Pistät vaan hätävilkut päälle ja jätät auton siihen, aivan sama missä se oli.
Risteysajo ja yleisesti kaistanvalinnat oli sellaisia sydäntäkutkuttavia hetkiä.. siellä vaan vaihdettiin kaistaa noin vain, joskus vilkuteltiin joskus ei. Ohituksissa oli noilla kapeihkoillakin teillä 3-, jopa 4-rinnan ohituksia meneillään aivan jatkuvasti. Yllättävän vähän kolareita näin tuohon nähden, tai en ainoatakaan vakavempaa.. 1 kylkiruttu, missä autot oli vaihtaneet rinnakkain samalle kaistalle nähtiin, mutta muutoin se oli aika onnettomuusvapaata touhua, noin siihen sekametelisoppaan nähden.
Sitten tuo asfalttiteiden kunto, tai yleisesti tien kunto. Jollet ole jossain pääväylällä moottoritiellä, niin tosiaan voit odottaa että siellä on nelilmetrin reikä tiessä. Ja se on oikeasti reikä, eli vähintään 2-30cm syvä
Jos joku joskus sanoo, että Suomessa on huonokuntoiset ja huonosti hoidetut tiet, niin se ei vaan ole käynyt tuolla katsomassa mitä sana huono tarkoittaa.
Ainakin tuon verran seurasin paikallista kulttuuria.
Sitten yleisen jargonin loppu... teen vielä ne päivittäiset jutut, kun kerkiän.
Tuossa vielä se toinen kuva samaisesta risteyksestä.. ei tehnyt mieli lähteä kävelemään lähemmäksi katsomaan, josko siellä joku ajelee yli: