Matkakertomus: Skotlanti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kanttan
  • Aloitettu Aloitettu
Dundeesta löytyy kyllä helvetin monta City Councilin hyvää kuntosalia, jotka maksavat opiskelijoille jotain 20+ puntaa kuussa. Jos haluaa hyvää kaupallista salia kokeilla niin Fitness First on GREEAATT! Good man....

Ne lisäravinnepönikät on ihan helmiä. Keskustasta saa 5kg pöntön heraproteiini-isolaattia hintaan 50puntaa pönttö. Makuja löytyy muistaakseni 5 erilaista. Glasgowsta löytyy sellainen kauppa, josta sa myös LISÄravinteita jos ne kiinnostaa.

ps. Dundeelaiset kissat on ihan lumppuja kaikki, joten siellä voi pitää hauskaa esim. Mardissa tai Circus Circuksessa.:rock:

Nyt alkoi kiinnostamaan!

Noita city councilin saleja ei ole tullut yhtaan vastaan. Yritin ottaa myos selvaa, missa niita olisi, mutta paras vastaus oli jokin telinevoimistelumesta.

Onko tuolla Fitness firstissa vapaita painoja? Nettisivujen mukaan tuo lafka olisi keskittynyt vain ja ainoastaan aerobiseen kuntoiluun. Hintakaan ei houkuttele.

Mardi ei ole enaa toiminnassa, ja Circus circuksesta en loytanyt mitaan tietoa. Ja mita paikallisiin naisiin tulee, niin taalla on eniten teiniraskauksia ja abortteja koko Skotlannissa.

Anekdoottina viela lopuksi, etta taalla kehitysvammaiset, vanhukset ja muut laitostuneet osallistuvat yhteiskunnan menoihin paljon aktiivisemmin. Kayvat leffassa jne.

PS. maitorahkaa ei ole ollut Lidlissa tai Tescossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt alkoi kiinnostamaan!

Noita city councilin saleja ei ole tullut yhtaan vastaan. Yritin ottaa myos selvaa, missa niita olisi, mutta paras vastaus oli jokin telinevoimistelumesta.

Onko tuolla Fitness firstissa vapaita painoja? Nettisivujen mukaan tuo lafka olisi keskittynyt vain ja ainoastaan aerobiseen kuntoiluun. Hintakaan ei houkuttele.

PS. maitorahkaa ei ole ollut Lidlissa tai Tescossa.

Tuosta löytyy City Councilin paikat. Siellä on näköjään lopetettu yksi Hilltownissa ollut paikka. Douglas on noista hyvä sali. http://www.dundeecity.gov.uk/sportscentres/main.htm

Fitness Firstissa on vapaita painoja ja siellä pystyy tekeen kaiken punttitreenin, mitä vain keksit. Sinne pääsee ilmaiseksi tutustumaan, kun puhut nätisti respan tytöille.

"Arjalaisia en ammu. Mutta jos tulee joku muu..."

Terve!

Kirjoitan raporttia Edinburghin matkastani, kunhan saan ensin USB:n kayttoon. Sita ennen ajattelin vahan valaista Skotlannin vahemmistoista ja enemmistosta.

Julkisin puolin etniset vahemmistot ovat hyvin esilla, ehka vahan liiankin hyvin. Esimerkiksi yliopistojen lehtimainoksissa 20% esiintyvista ihmisista ovat joko mustia, intialaisia tai muita pakistaneja. Eli, jos mainokseen tarvitaan viisi hymynaamaa, niin ainakin yksi on varillinen. Eipa naissa opistoissa tosin ole pahemmin naita em. ihmisia, ranskalaisia ja espanjalaisia tosin on paljon opiskelemassa. Ja mita viela hyssyttelyyn tulee, niin opistoilla ei paase millekaan sivuilla, joilla ilmenee sana n_igger tai vastaavanlainen. Cracker ja peckerwood tosin eivat ole blokattuja :D.

Skotlannissa on kioskiketju nimelta Daily record. Tata kioskia voisi verrata vaikka R-kioskiin. Nama kioskit ovat usein todella tiheita ja pakistanilaisten omistamia. No, hiekkaneekerit ovat tunnetusti kovia kauppamiehia, ei siina mitaan. Erittain monessa kioskissa on pakistanilainen myyja, ja naita pakistanilaisia tuotteitakin - esitetta sun muuta. Useat taksikuskit ovat myos pakistaneja. Currya saa myos jokaiselta vilkkaalta kadulta; curry on pakistanien, intialaisten ja bangladeshilaisten yleisin mauste. Jos pakistanilaiset briteissa kiinnostavat enemman, niin katsokaa nama leffat - todella hyvia:

East is east: http://www.imdb.com/title/tt0166175/
This is England: http://www.imdb.com/title/tt0480025/

Intialaiset tekevat currya ja kayttavat turbaaneja. Sikhien, eli turbaanipaitten, ei tassa maassa tarvitse pitaa moottoripyoraa ajattaessa kyparaa. Intialaiset ovat myos sulautuneet tyohon kuin tyohon, varsinkin sairaala-alalle. Tieda sitten, etta miksi. No, intialainen ruoka on kylla ihan jees jopa isanmaan ystavalle :D. Intialaisilla ja pakistanilaisilla on sama suhde kuin meilla venalaisiin - ei aina niin hyva.

Puolalaiset ovat tahan asti olleet aika luotaantyontavia, en koe edes ambivalenttisia tunteita. Puolalaisia ruokakauppoja ja partureita loytyy tiheaan niin Dundeesta kuin Edinburghistakin. Ja mita puolanbrittilaisiin tulee, niin he tekevat enemman rikoksia kuin jamaikanbrittilaiset. Viela yksi pieni tarina eraasta puolalaisesta perheesta. Olin odottamassa bussia. Pysakilla oli puolalaiset vanhemmmat ja kaksi pienta tyttoa. Toinen tytto oli sidottu vartalosta kiinni johonkin talutushihnaan, tytto veteli kylla onnessaan joitakin polaski juustonaksuja. Perheen laskilla aidilla oli ainakin ilmaiset huvit - hullul on halvat huvit, idiootil ilmaiset - kun jai pilkkaamaan vastaantulevia kavelijoita. Ensimmainen kavelija oli lihaksikkaassa kunnossa oleva 25-vuotias mies. Mies kavelee laskin polakin ohi. Naisen naama on passiivisempi ja pidempi kuin muurahaiskarhulla, kunnes tama atleettinen mies on kulkenut ohi. Heti taman jalkeen alkaa "hedelmat kainaloissa" -esitys taman miehelle. Naytti ainakin huvittavan molempia. Toiseksi kaveli mies ilman paitaa ohitse - ei mikaan uusi juttu. No, sama ilveily jatkuu. Ulkomaalaisena en viitsinyt puuttua esitykseen, koska ulkomaalaisella ei ole ylipaataan varaa sanoa mitaan, mutta Suomessa olisin antanut laskille huoralle niin kovasti turpaan, etta sen ihrat oisi kaavittu mun kenganpohjista pois. Mut, taahan oli vaan mielikuvituksen tuotetta, tai sitten ei.

Mustaihoiset ovat oikeastaan todella mukavaa vakea. Kayvat toissa ja tuntuvat pitavan tasta maasta. Ei ole mikaan ihme tormata mustaan mieheen, joka tulee toista "Scottish and proud" lippiksen kanssa. Ei minkaanlaisia ongelmia.

Itse asun aivan pahamaineisen Hilltownin vieressa, jossa joka toinen kauppa on joko halal-lihakauppa tai puolalainen parturi. Ei taalla oikeastaan mitaan erikoista ole nakynyt, mihinkaan kellonaikaan. Taalla on arviolta 5 erittain korkeita kerrostaloja, sellaisia mita naet jenkkilaisissa getoissa; esim. Lansi-Baltimoren ja Detroitin "projecteissa". Kuvia tulee myohemmin.

Skotlantilaiset ovat erittain poliittisesti korrekteja. Mutta mita olen heidan juttujaan kuunnellut, niin he eivat pida pakistanilaisten ja puolalaisten lasnaolosta. Nain ainakin tyopaikalla. Naista asioista uteleminen on tabu, joten oikeastaan enempaa en voi udella. Ja skotit ovat erittain isanmaallisia, ei mikaan uutinen.

PS. jos haluat tehda jotakin eksoottista, niin se tarkoittaa taalla joko puolalaista, intialaista tai pakistanilaista ruokaa + toki nuudeleita. Jauhettua maksaa ja puuroriisia ei loyda edes kirveellakaan, joten maksalaatikkoa et tule syomaan. Hiivaleipajauhot, jauhettu kardemumma ja monta muuta suomalaista raaka-ainetta on turha odottaa.

Ja viela lopuksi asiasta kolmanteen: paikalliset lehdet uutisoivat, etta Dundee olisi naina aikoina heroiinin "peitossa". Pitaapi ottaa selvaa tarkemmin.

Pitaa lahtea. Skotteja lainaten: "Cheerio!".

Edinburgh 16.05.08 - 18.05.08

Lahdin perjantai-iltana Edinburghiin tapaamaan sukulaisiani pariksi paivaksi. Eli ei huolta ruoka- tai majoituskuluista.

PE

Junamatka Edinburghiin meni hyvin. Eikohan tassa ole pidetty jo puheet junista, jatketaan kertomusta. Saavuin klo 22.00 aikoihin juna-asemalle, josta hyppasin taksiin. Takseissa ei ollut etupenkkia asiakkaille. 3 kilometrin matka maksoi n. 3,5£. Tipin jatin tietenkin maksamatta, sori vaan. Saavuttuani paikalle menimme suoraan nukkumaan eraaseen jenkkilafkaan. Hotellin lavuaarit ovat tosiaan sita, mita muut keskustelijat ovat jo kommentoineet, eli erittain hyva.

LA

Aamiaiseksi oli mannermainen ateria. Muropaketit sisalsivat kulhollisen muroja. Marmelaadit olivat pikkurasioissa jne. Jos joku on joskus nahnyt elokuvan "Fight Club" niin tata se tosiaan on :D. Eipa siin mitaan. Paikalla oli joku vanhempi suomalainen pariskunta ja paljon jenkkeja.

Seuraava kohde oli kiertoajelu. 9£ lipulla paasi kayttamaan taman lafkan busseja 24 tunnin ajan rajattomasti. Kiertoajelu oli kylla mielenkiintoinen. Saipahan ainakin tietaa, etta mista Dr Jekyll & Hyde seka klorofromi tulevat. Kiertoajelun oppaille taalla pain tipataan, mutta enpa tullut sita sanoneeksi kellekaan. No, kylla nama tipit viela joskus kostautuvat.

Tyokaverit olivat suositelleet minulle sellaista katua kuin Royal mile. Paikallisten Tukholman vanhakaupunki. Kadun varrella on kylla paljon mielenkiintoista nahtavaa; kauppoja, kirkkoja, erikoista julkisivua sun muuta. Mitaan kraasaa ei tullut ostettua, mutta veljelle kylla toffeeta. Taalla Edinburghissa on sellaisia toffeekauppoja, jotka myyvat erittain laadukkaita ja monipuolisia toffeita. Hyvan makuisia ne ainakin ovat.

Kaikista isoista kaupungeista loytyy ostettavaa, samoin kuin Edinburghista. Itse sain ostettua eraan lautapelin nimelta "pass the bomb". Mutta Ismo Laitelaa vapaasti lainaten: "No comments. Ja nyt olkaa hyva ja poistukaa."

Ravintolassa kaynti on taysin eri asia Edinburghissa kuin kotimaassa. Ainakin Helsingis oman kokemusten mukaan kohteliaisuutta ei tarvitse, eika pidakaan odottaa. Mutta taalla nama tarjoilijat osaavat hommansa erittain hyvin; he ovat erittain kohteliaita ja asiakaslahtoisia. Esim. kaivoin rahoja esiin ravintolan poydassa, kun eras tarjoilija tormasi minuun. Odotin saavaani narsistin tapaista vittuilua osakseni, mutta erittain kivasti tama tarjoilija sanoi kuitenkin "sorry, mate". Eipa silla ole valia, etta miten sanoo, vaan etta miten sen sanoo. Nama tarjoilijat osaavat hommansa erittain hyvin (olit sitten pikaruokalassa tai rakalassa). Jaksaa ainakin palata samoihin paikkoihin takaisin.

Eli, joskus paivalla menimme syomaan amerikanitalialaiseen ravintolaan nimelta Frankie & Bennys - ketjuravintola kyseessa. Itse pidin todella paljon palvelusta, ruoasta ja sisustuksesta. Koko paikka oli tosin taynna, ja musiikki oli vaannetty sen verran kovalle, etta Beethoven kuulisi sen. Rahasta ei ollut pulaa, joten otin 15£ pihvin. Oli erittain maistuva. Sen sijaan paikan hampurilainen oli korkeintaan keskitasoa. Pihvi oli kuin saarioisten mikropizzasta vedetty.

Loppupaiva menikin kierrellessa ja kuvia ottaessa. TV:stakin tuli gladiaattorit, joten paiva oli Pekka Siitointa lainatakseni "helvetin hyva".

SU

Tana paivana piti palata takaisin Dundeehen, joten aikaa ei ollut rajattomasti. Edinburghin linnaankin piti menna, mutta ei onnistunut.

Sen sijaan tuli kaytya siniveristen laivassa nimelta "Royal yacht". Oli kyl aika kiva kokemus :D. Mitaan oppaita siella ei ollut, saat tosin sellaisen ison puhelimen, josta numeroa valittaessa sait kuulla milla kielella halusit tietyn alueen sepustukset. Tulipahan ainakin opittua, etta nama kuninkaallisten ihmisten sisustukset ovat pahempaa kuin Mark Twainin Prinssissa ja kerjalaispojassa. Jotakin peilin korkeutta ja kulmaa saatettiin nysvata paivan verran, etta se sopisi kuningattarelle. Mut, taytyyhan nyt kuninkaallisia hemmotella. Itse laivassa on kaynyt itse Herra Clinton, ja se on seilannut ympari maailmaa. Alus poistettiin kaytosta vuonna 1997, ikaa silla oli jo jonkin verran. Laiva sijaitsi paikallisten Vuosaaressa; satama, siella rakennetaan paljon, ostari jne.

Linnaan ei ehditty menna. Intialainen ruoka oli todella hyvaa.

Palasin takaisin bussissa. Paljon komeita maisemia, vaikken ollutkaan ylamailla.

LOPUKSI

Suosittelen Edinburghia jokaiselle, joka on vahankin kiinnostunut Skotlannista. Aika kiiltokuvamainen paikka se on, sakkipilleja esiintyi monesti jne., mutta paljon nahtavaa siella kuitenkin on. Ja tama oli vain minun lyhyt matkani, joten kaykaa ottamassa selvaa, etta mita kaikkea siella voikaan tehda.

Liitteet

• DSCF1142.jpg
    DSCF1142.jpg
    119,9 KB · Katsottu: 263
  • DSCF1183.jpg
    DSCF1183.jpg
    35,2 KB · Katsottu: 230
  • DSCF1181.jpg
    DSCF1181.jpg
    80,9 KB · Katsottu: 189
  • DSCF1173.jpg
    DSCF1173.jpg
    89,1 KB · Katsottu: 236
  • DSCF1171.jpg
    DSCF1171.jpg
    107,3 KB · Katsottu: 270
  • DSCF1160.jpg
    DSCF1160.jpg
    68,2 KB · Katsottu: 248
  • DSCF1159.jpg
    DSCF1159.jpg
    63,9 KB · Katsottu: 265
  • DSCF1152.jpg
    DSCF1152.jpg
    114 KB · Katsottu: 244
  • DSCF1151.jpg
    DSCF1151.jpg
    115 KB · Katsottu: 245
  • DSCF1150.jpg
    DSCF1150.jpg
    123,5 KB · Katsottu: 254
St Andrews 24.05.08

Lahdin 3,8£ maksavan bussilipun kanssa St Andrewsiin. Kyseista kaupunkia kutsutaan "golfin syntymapaikaksi", mutta pitaako se sitten paikkansa. Ottakaa selvaa. Asukasluku on n. 14 000.

No, miksi sitten lahdin koko Lapuan kokoiseen kaupunkiin? Ensinnakin, se on historiallinen, ja paikalliset suosittelevat sita todella paljon. Ja se on lyhyen bussimatkan paasta Dundeesta ja Edinburghista, joten miksei. Matkaoppaatkin sita suosittelevat, eli turistille se on varsin hyva.

Bussiasema oli keskustassa. Paikalla oli paljon jenkkeja. Heidat tunnistaa oikeastaan jo pelkasta vaatetuksesta ja olemuksesta; siina missa kuin suomalaisen Tallinnassa. Lahdin jatkamaan matkaani rannalle. Olin kuullut tasta rannasta paljon myonteista palautetta jo muutenkin.

Rannalle ei ollut pitka matka, mutta itse ranta oli suuri. Minulla meni arviolta n. 2 tuntia taman rannan ravaamiseen, sen verran hieno se kuitenkin oli. Tuulta oli aivan mahdottomasti, mutta polymaisen hiekan seassa oli mukava kavella. Mitaan uimareita siella ei ollut, futista pelattiin, turisteja oli paikalla ja siella oli myos joitakin ihmeellisia vekottimia, joilla ihmiset menivat tuhatta ja sataa leijojen perassa, ks. kuvat. Naitten em. kaahareitten kulkuvalineet kulkivat siis erittain nopeasti hiekalla. Joku varmaan osaisi valaista paremmin naista vekottimista. Itse en kokeillut naita, vaikka niita lojui toisella puolella rantaa; en ottanut selvaa niista. Toinen asia minka panin merkille, oli simpukoitten ja rapujen maara. Kaikki ne olivat tietenkin hiekalla kuolleina, olen ottanut naita kotiin mukaan tuliaisiksi. Rannasta oli todella komeat nakymat, ja en voi tehda muuta kuin suositella sita!

Lahdin jatkamaan matkaa akvaarioon, joka sijaitsi aivan rannan laheisyydessa. Sisaanpaasy oli 7£. Akvaario ei ollut mitenkaan ihmeellinen, se oli varsin lyhyt. Paikka tuntui painottuvan naitten elainten knoppitietoihin, esim. mustekaloista kerrotaan tuhat ja yksi faktaa, kuten etta silla on 3 sydanta. Kivoja kaloja taalla oli, mutta hinta ja lyhyys pettivat pahemmin kuin Kokoomus.

Taman jalkeen lahdin ravaamaan ympari kaupunkia. Eli arviolta noin 5 tuntia yhtasuuntaista kavelya ja kuvien ottamista. Nakymat olivat todella komeita, ei oikeastaan valia, minne menit. Koko kaupunki tuntuu olevan kuitenkin jonkinlaisella kielekkeella. Lopulta palasin keskustaan, joka oli taynna naita Starbuckseja. Ei oikein innostanut.

PS. postaan lisaa kuvia, ja annan paremmat selitykset kuvista, kunhan paasen kotiini.

Liitteet

• DSCF1238.jpg
    DSCF1238.jpg
    84,8 KB · Katsottu: 231
  • DSCF1235.jpg
    DSCF1235.jpg
    74,8 KB · Katsottu: 232
  • DSCF1233.jpg
    DSCF1233.jpg
    77,4 KB · Katsottu: 216
  • DSCF1227.jpg
    DSCF1227.jpg
    124,3 KB · Katsottu: 218
  • DSCF1220.jpg
    DSCF1220.jpg
    50,6 KB · Katsottu: 207
  • DSCF1224.jpg
    DSCF1224.jpg
    71,6 KB · Katsottu: 233
  • DSCF1219.jpg
    DSCF1219.jpg
    47,5 KB · Katsottu: 233
  • DSCF1208.jpg
    DSCF1208.jpg
    60 KB · Katsottu: 226
  • DSCF1202.jpg
    DSCF1202.jpg
    68,7 KB · Katsottu: 226
  • DSCF1195.jpg
    DSCF1195.jpg
    74,5 KB · Katsottu: 227
En viitsi uutta ketjua aloittaa kysymysteni vuoksi, niin nostellaanpa vanhaa, kun täällä näyttää Skotlannin kävijöitä olevan.
Itse siis reilun viikon päästä lähdössä syksyksi Glasgow'hun, ja sali on varmaan yo:n sali, mutta tuo lisäravinnepuoli mietityttää. Miten saa Skoteista siis esim. palkkareita? hintataso? entäs muuten ruokapuoli, onko elintarvikkeet kalliimpia vai halvempia kuin Suomessa?

edit: Lompoc, kiintoisia reissuja oot tehnyt, toivottavasti itselläkin on aikaa/rahaa tsekkailla vähän muutakin kuin Glasgow'ta. Ainakin Edin toffeekaupat alko kiehtomaan! :)

Viimeksi muokattu:
Nostan hiukan treadia.

Pari kertaa tullut Edissä käytyä ja muutama vinkki

-Royal mile alueineen ja princess street ovat päivisin täynnä turisteja ja rihkamaa, joten ei kannata käyttää liikaa aikaa

-Linna on paras nähtävyys, varaa aikaa väh 3h ja ruokaa/juomaa plus hyvät kengät
-Arthurs seat vuori on toinen hyvä must kohde, juurelle kävelee keskustasta 20min ja kipuamiseen menee 15-20min, ihan farkuissa menee.

-Grassmarket on erittäin mukavaa aluetta ja sisältää runsaasti hyviä ruoka ja juomapaikkoja. TOP10 pubit Edissä
http://matka.hs.fi/kohde/Britannia/Edinburgh/vinkki/9+hyvää+pubia+Edinburghissa+osa1-+HS+MenoPaluu
http://matka.hs.fi/kohde/Britannia/Edinburgh/vinkki/9+hyvää+pubia+Edinburghissa+osa2-+HS+MenoPaluu
-Kannattaa paikallisilta kysellä runsaasti vinkkejä hyvistä ruoka ja juomapaikoista, ovat erittäin ystävällistä väkeä.

-Museoista kansallismuseossa kannattaa käydä, ja varata jokin itselle mielenkiintoinen aikakausi, koska näyttely on valtava. Toinen kiva pikku museo kaupungista on Royal milen varrella, kummatkin ilmaisia

Stirling on kohtena todella hieno 50km päässä Edista. Juna lähtee rautatieasemalta, menopaluuliput 8€. ITse kylä on todella idylinen pieni skottikylä jossa nähtävyytenä William Wallacen muistomerkki ja Stirlingin linna. liput 6£ ja n 10£. Kannattaa ostaa se explorer pass 22£ jos aikoo kierrellä useita paikkoja (sisältää esim. stirling ja edinburghin linnat jne)

Uusi kaupunki Edissä on melko tyypillinen englantilaismetropolin keskusta. Hyviä kirjakauppoja, ruokakauppoja jne, mutta ei todellakaan kannata tuhlata aikaa siihen. Sanoisin, että sitä mukavampaa on mitä kauemmas keskustasta mennään.

Ilokseni löysin tämän skotlantiketjun, uu jeah! Oon itse täysin hurahtanut maahan, juuri kaksi viikkoa sitten palasin viidenneltä reissulta. Jokainen reissu on ollut omalla tavallaan ihan huikea ja mitä enemmän maata näkee ja ihmisiin tutustuu sen palavammin sinne haluan palata. Paljon oon jo nähny ja kokenu mutta en lähimainkaan tarpeeksi. Jospa pientä rapsaa omista kokemuksista.

Edinburgh on hieno kaupunki ja siellä on paljon nähtävää. Pakollisten Royal Milen, Grassmarketin Ja Princess Streetin lisäksi suosittelen ehdottomasti poikkeamista sivukujille ja kauemmas turistirysistä, Haymarketinkin alueella on kivoja pubeja ja pikkuputiikkeja, samoin uuden kaupungin puolella. Newhavenin vanha satama on idyllinen, pääsee bussilla nro 11 ihan huudeille. Dean villagen huikea kaupunginosa kannattaa tsekata ehdottomasti, Kannattaa myös hypätä junaan tai bussiin ja lähteä kaupungista veke, ainakin mulle se todellinen skotlanti on maaseudulla,Ylämailla ja rannikon ihanissa pikkukylissä. Bussimatkailu on sikahalpaa jos loput ostaa netistä etukäteen, nyt käytiin Edistä käsin Aberdeenissa ja edestakaiset matkat kahdelle oli öpaut 20 puntaa, eikä edes halvimmat liput. Junallakin oon matkustellut, siinäkin kannattaa vähän katsoa että on off-peak aikaan menossa, hinta huokeampi kuin ruuhka-aikaan. Suosittelen myös ihan järjestettyjä retkiä , järjestäjiä on lukemattomia. Päivän, kahden tai kolmen reissuja tarjotaan, niissä on se hyvä puoli että pikkubussi vie suoraan sellaisiin paikkoihin joihin ei ilman säätämistä ja useiden tuntien matkustamista helposti ees pääse. itse oon aina yhden päiväretken vähintään liittänyt ohjelmaan, nyt oltiin kahdella reissulla ja nähtiin huikeita paikkoja. Käytiin myös pohjois-Englannin puolella toisena päivänä, ylitettiin rajajoki jalan siltaa pitkin takaisin skottilandian puolelle . Isle of Skye on uskomattoman hieno , sitä suosittelen ja sinne aion myös itse palata. Stirling, Stonehaven, North Berwick, Dunbar, loch Lomondin seutu, tietysti Loch Ness vaikkakaan ei kauneimpia järviä skoteissa olekaan, Aberdeenin graniittikaupunki, Glencoen jylhät maisemat...Kaikki näkemisen arvoisia mestoja. Noihin rannikon pikkukaupunkeihin kannattaa ehdottomasti tutustua, nyt rakastuin Dunbariin ihan täpöllä. Ylipäänsä Skotlanti on turvallinen ja kaunis maa ja ihmiset on todella ystävällisiä ja auttamishaluisia. Tokikin maalaisjärki on pidettävä mukanaihan kuten kaikkialla muuallakin. En nyt tähän hätään enempiä lärise. Seuraava matka on jo suunnitteilla, jokohan tuota suoriutuisi Islayn saarelle lempiviskejäni naukkailemaan :hyper:

Muutama kuvatus maistiaisiksi:

Liitteet

• IMG_20170918_100929.jpg
    IMG_20170918_100929.jpg
    2,8 MB · Katsottu: 238
  • IMG_20170918_131630.jpg
    IMG_20170918_131630.jpg
    2,1 MB · Katsottu: 222
  • IMG_20170918_142739.jpg
    IMG_20170918_142739.jpg
    4,2 MB · Katsottu: 224
  • IMG_20170918_144025.jpg
    IMG_20170918_144025.jpg
    2,1 MB · Katsottu: 234
  • IMG_20170919_111038.jpg
    IMG_20170919_111038.jpg
    2,4 MB · Katsottu: 230
  • IMG_20170919_163336.jpg
    IMG_20170919_163336.jpg
    3,5 MB · Katsottu: 222
  • IMG_20170923_114721.jpg
    IMG_20170923_114721.jpg
    3,3 MB · Katsottu: 228
Tuonne pitää kyllä päästä. Kiitos rapsasta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom