- Liittynyt
- 31.1.2004
- Viestejä
- 2 150
Skotlannin reissu 11.-18.5.
Päätimme vajaa pari kuukautta sitten neljän hengen projektityöryhmällämme, nimeltään Reaktioryhmä, erään työläämmän projektin valmistuttua lähteä reissailemaan Skotlantiin. Idea lähti siitä, että lennot Edinburghiin olivat niin halpoja Ryanairilla. Itse en ole ikinä reissannut missään ulkomailla Tallinnaa ja Tukholmaa lukuun ottamatta, joten kummoista vertailua muihin ulkomaakohteisiin ei ole tässä matkakertomuksessa luvassa ja voin siis ottaa monelle kokeneemmalle matkaajalle itsestäänselvyyksiä esille. Pitkä tarina on kuitenkin todennäköisesti luvassa ja kielipoliisit saattavat järkyttyä. Toivottavasti kuitenkin sisältö kiinnostaa jotakuta ja siitä olisi jelppiä muille Skotlannin matkaajille. Kyselkää pois, jos jotain ilmenee.
Lähdimme reissuun melkeinpä ilman minkäänlaista suunnitelmaa, kunhan nähtäisiin vain mahdollisimman paljon erilaisia paikkoja. Meille oli varattu lennot ja asuntoauto, mutta muu olikin epäselvää. Hiukan olimme karttaa katselleet, minkälaisia paikkoja Skotlannissa on ja joitakin paikkoja tiesimme jo vanhastaan. Sen verran oli ajatusta, että viskitislaamossa olisi mukava käydä ja yksi henkilö halusi nähdä Skyen saarta ja jotain isompaa kaupunkia.
Ei aivan tarkka kuvaus reitistä, mutta Glasgowsta eteenpäin pitäisi olla oikein.
1. päivä
04:30 Lähtö Joensuusta Tampereelle
11:40 Lento Tampereelta Edinburghiin
12:40 Laskeutuminen Edinburghiin (vaihto Englannin aikaan)
Skotlannin rannikkoa
Olimme vuokranneet 7-nukkumapaikkaisen asuntoauton Clelandissa sijaitsevalta puljulta (http://www.chariotsmotorhomehire.co.uk/7_berth_motorhomes.htm). Hintaa autolle tuli 1064 puntaa. Hinta sisälsi kyydit lentokentältä Clelandiin ja toiseen suuntaan sekä jonkin paikallisen ”täyskaskon”. Vahingon sattuessa meillä ei olisi ollut omavastuuta lainkaan, paitsi jos olisimme osuneet auton katosta matalaan siltaan. Kyseisen firman mies haki meidät lentokentältä ja lähdettiin kruisailemaan kohti Clelandia, jonne oli matkaa noin 50km. Kuski posotti moottoritiellä vajaa 100 mailia tunnissa tilataksilla, ei paljon vilkkuja käytellyt ja puhui tujua skottia. Puhelias tyyppi kuitenkin oli ja antoi hyviä vinkkejä ruokakauppojen, oluiden jne. suhteen, mitä nyt onnistuimme selvää nimistä saamaan.
Kuski käytti meitä matkalla lähteellä - en varmaan ikinä ole yhtä raikasta vettä juonut
Saavuttiin sitten rautaromuisen kujan läpi pienelle teollisuusalueelle, jonka pihassa meidän autofirma sijaitsi. Muuhun ympäristöön nähden näkymä hiukan yllätti, kun parkissa oli Bentleytä, Jaguaria, muutama limusiini ja muuta kivaa. Ei niin skottiaksenttinen puljunpitäjä sitten esitteli meille autoa kohtuullisen vauhdilla ja huolehti aika paljon siitä, että kuka on kuski ja osaako se oikeasti ajaa. Vaativat, että kuskin tai kuskien pitää olla vähintään 25-vuotiaita. Kirjoiteltiin paperit ylös ja päästiin baanalle. Onneksi meillä oli oikeasti kuski, jolla oli ajokokemusta isommista autoista, ei nimittäin Skotlannin pikkutiet ole mitään herkkua päälle seitsemänmetrisellä kolossilla uusine opeteltavine liikennesääntöineen.
Vuokrafirman Boogey Bus, vuokraavat 210£/h, mukaan kuuluu 6 potelia shampanjaa
Heti kärkeen suuntasimme läheiseen supermarkettiin, Asdaan. Aika paljon piti ”infraa” ostella autoon, keittiöveistä, kahvinkeitintä, pyyhkeitä, paperia, hygieniakamoja sun muuta. Alkoholiakin tarttui matkaan kohtuu lasti ja siihen putiikkiin menikin sitten kokonaisuudessaan 232 puntaa. Kaupoissa käydessä ihmetytti se, ettei isoissakaan supermarketeissa ollut myynnissä irtokarkkia. Jos oli, niin pari erilaista pussia Haribon viinikumikarkkeja. Suklaalle oli kyllä sitten omat hyllynvälikkönsä. Purkkaa oli hankala löytää ja sipsit olivat kaikki ison pussin sisällä 6-8 pikkupussissa.
Asdan pihasta lähdimme suuntaamaan maisemareittiä pitkin Glasgowia kohti, joka on piirretty karttaan huonosti, koska alkumatkan paikoista en ole varma. Aikamoisia korkeuseroja tuli vastaan jo siellä ja maisemat vaihtuivat tiheään, kuten myös keli. Vartin sisällä saattoi useasti keli muuttua sateisesta aurinkoiseksi ja toisinpäin. Tultiin Glasgowiin jonkin ylemmän keskiluokan asuinalueen läpi ja aika nättejä taloja oli matkalla. Taloarkkitehtuuri oli muutenkin siistiä koko maassa (ei näissä parissa kuvassa).
Glasgowta
Glasgown katunäkymää
Glasgowssa ei ollut kovin ihmeellistä näkemistä, kun sen läpileikkauksena auton sisältä näki. Meillä ei toisaalta ollut aikaakaan jäädä tepastelemaan kaupungille, koska halusimme auton parkkiin johonkin rauhalliseen paikkaan ennen pimeän tuloa, lihojenkin teossa kun tuli menemään pitkään. Kruisailtiin sitten Loch Lomondin itärannalle. Siellä oli muutama maksullinen campingalue, mutta jatkoimme matkaa ja löysimme ilmaisen paikan, mihin oli hyvä pistää auto parkkiin järven rantaan. Samalla rannalla muutamien kymmenien metrien päässä oli muutama muukin karavaanarimatkaaja.
Loch Lomondia
Loch Lomondia
Illan viski
Reissun ekat kunnon skoolaukset, kun alkuhäslingit olivat ohi
Päätimme vajaa pari kuukautta sitten neljän hengen projektityöryhmällämme, nimeltään Reaktioryhmä, erään työläämmän projektin valmistuttua lähteä reissailemaan Skotlantiin. Idea lähti siitä, että lennot Edinburghiin olivat niin halpoja Ryanairilla. Itse en ole ikinä reissannut missään ulkomailla Tallinnaa ja Tukholmaa lukuun ottamatta, joten kummoista vertailua muihin ulkomaakohteisiin ei ole tässä matkakertomuksessa luvassa ja voin siis ottaa monelle kokeneemmalle matkaajalle itsestäänselvyyksiä esille. Pitkä tarina on kuitenkin todennäköisesti luvassa ja kielipoliisit saattavat järkyttyä. Toivottavasti kuitenkin sisältö kiinnostaa jotakuta ja siitä olisi jelppiä muille Skotlannin matkaajille. Kyselkää pois, jos jotain ilmenee.
Lähdimme reissuun melkeinpä ilman minkäänlaista suunnitelmaa, kunhan nähtäisiin vain mahdollisimman paljon erilaisia paikkoja. Meille oli varattu lennot ja asuntoauto, mutta muu olikin epäselvää. Hiukan olimme karttaa katselleet, minkälaisia paikkoja Skotlannissa on ja joitakin paikkoja tiesimme jo vanhastaan. Sen verran oli ajatusta, että viskitislaamossa olisi mukava käydä ja yksi henkilö halusi nähdä Skyen saarta ja jotain isompaa kaupunkia.
Ei aivan tarkka kuvaus reitistä, mutta Glasgowsta eteenpäin pitäisi olla oikein.
1. päivä
04:30 Lähtö Joensuusta Tampereelle
11:40 Lento Tampereelta Edinburghiin
12:40 Laskeutuminen Edinburghiin (vaihto Englannin aikaan)
Skotlannin rannikkoa
Olimme vuokranneet 7-nukkumapaikkaisen asuntoauton Clelandissa sijaitsevalta puljulta (http://www.chariotsmotorhomehire.co.uk/7_berth_motorhomes.htm). Hintaa autolle tuli 1064 puntaa. Hinta sisälsi kyydit lentokentältä Clelandiin ja toiseen suuntaan sekä jonkin paikallisen ”täyskaskon”. Vahingon sattuessa meillä ei olisi ollut omavastuuta lainkaan, paitsi jos olisimme osuneet auton katosta matalaan siltaan. Kyseisen firman mies haki meidät lentokentältä ja lähdettiin kruisailemaan kohti Clelandia, jonne oli matkaa noin 50km. Kuski posotti moottoritiellä vajaa 100 mailia tunnissa tilataksilla, ei paljon vilkkuja käytellyt ja puhui tujua skottia. Puhelias tyyppi kuitenkin oli ja antoi hyviä vinkkejä ruokakauppojen, oluiden jne. suhteen, mitä nyt onnistuimme selvää nimistä saamaan.
Kuski käytti meitä matkalla lähteellä - en varmaan ikinä ole yhtä raikasta vettä juonut
Saavuttiin sitten rautaromuisen kujan läpi pienelle teollisuusalueelle, jonka pihassa meidän autofirma sijaitsi. Muuhun ympäristöön nähden näkymä hiukan yllätti, kun parkissa oli Bentleytä, Jaguaria, muutama limusiini ja muuta kivaa. Ei niin skottiaksenttinen puljunpitäjä sitten esitteli meille autoa kohtuullisen vauhdilla ja huolehti aika paljon siitä, että kuka on kuski ja osaako se oikeasti ajaa. Vaativat, että kuskin tai kuskien pitää olla vähintään 25-vuotiaita. Kirjoiteltiin paperit ylös ja päästiin baanalle. Onneksi meillä oli oikeasti kuski, jolla oli ajokokemusta isommista autoista, ei nimittäin Skotlannin pikkutiet ole mitään herkkua päälle seitsemänmetrisellä kolossilla uusine opeteltavine liikennesääntöineen.
Vuokrafirman Boogey Bus, vuokraavat 210£/h, mukaan kuuluu 6 potelia shampanjaa
Heti kärkeen suuntasimme läheiseen supermarkettiin, Asdaan. Aika paljon piti ”infraa” ostella autoon, keittiöveistä, kahvinkeitintä, pyyhkeitä, paperia, hygieniakamoja sun muuta. Alkoholiakin tarttui matkaan kohtuu lasti ja siihen putiikkiin menikin sitten kokonaisuudessaan 232 puntaa. Kaupoissa käydessä ihmetytti se, ettei isoissakaan supermarketeissa ollut myynnissä irtokarkkia. Jos oli, niin pari erilaista pussia Haribon viinikumikarkkeja. Suklaalle oli kyllä sitten omat hyllynvälikkönsä. Purkkaa oli hankala löytää ja sipsit olivat kaikki ison pussin sisällä 6-8 pikkupussissa.
Asdan pihasta lähdimme suuntaamaan maisemareittiä pitkin Glasgowia kohti, joka on piirretty karttaan huonosti, koska alkumatkan paikoista en ole varma. Aikamoisia korkeuseroja tuli vastaan jo siellä ja maisemat vaihtuivat tiheään, kuten myös keli. Vartin sisällä saattoi useasti keli muuttua sateisesta aurinkoiseksi ja toisinpäin. Tultiin Glasgowiin jonkin ylemmän keskiluokan asuinalueen läpi ja aika nättejä taloja oli matkalla. Taloarkkitehtuuri oli muutenkin siistiä koko maassa (ei näissä parissa kuvassa).
Glasgowta
Glasgown katunäkymää
Glasgowssa ei ollut kovin ihmeellistä näkemistä, kun sen läpileikkauksena auton sisältä näki. Meillä ei toisaalta ollut aikaakaan jäädä tepastelemaan kaupungille, koska halusimme auton parkkiin johonkin rauhalliseen paikkaan ennen pimeän tuloa, lihojenkin teossa kun tuli menemään pitkään. Kruisailtiin sitten Loch Lomondin itärannalle. Siellä oli muutama maksullinen campingalue, mutta jatkoimme matkaa ja löysimme ilmaisen paikan, mihin oli hyvä pistää auto parkkiin järven rantaan. Samalla rannalla muutamien kymmenien metrien päässä oli muutama muukin karavaanarimatkaaja.
Loch Lomondia
Loch Lomondia
Illan viski
Reissun ekat kunnon skoolaukset, kun alkuhäslingit olivat ohi