Matkakertomus: Skotlannin kiertelyä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hyrre
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
31.1.2004
Viestejä
2 150
Skotlannin reissu 11.-18.5.

Päätimme vajaa pari kuukautta sitten neljän hengen projektityöryhmällämme, nimeltään Reaktioryhmä, erään työläämmän projektin valmistuttua lähteä reissailemaan Skotlantiin. Idea lähti siitä, että lennot Edinburghiin olivat niin halpoja Ryanairilla. Itse en ole ikinä reissannut missään ulkomailla Tallinnaa ja Tukholmaa lukuun ottamatta, joten kummoista vertailua muihin ulkomaakohteisiin ei ole tässä matkakertomuksessa luvassa ja voin siis ottaa monelle kokeneemmalle matkaajalle itsestäänselvyyksiä esille. Pitkä tarina on kuitenkin todennäköisesti luvassa ja kielipoliisit saattavat järkyttyä. Toivottavasti kuitenkin sisältö kiinnostaa jotakuta ja siitä olisi jelppiä muille Skotlannin matkaajille. Kyselkää pois, jos jotain ilmenee.

Lähdimme reissuun melkeinpä ilman minkäänlaista suunnitelmaa, kunhan nähtäisiin vain mahdollisimman paljon erilaisia paikkoja. Meille oli varattu lennot ja asuntoauto, mutta muu olikin epäselvää. Hiukan olimme karttaa katselleet, minkälaisia paikkoja Skotlannissa on ja joitakin paikkoja tiesimme jo vanhastaan. Sen verran oli ajatusta, että viskitislaamossa olisi mukava käydä ja yksi henkilö halusi nähdä Skyen saarta ja jotain isompaa kaupunkia.

kartta.jpg

Ei aivan tarkka kuvaus reitistä, mutta Glasgowsta eteenpäin pitäisi olla oikein.


1. päivä

04:30 Lähtö Joensuusta Tampereelle
11:40 Lento Tampereelta Edinburghiin
12:40 Laskeutuminen Edinburghiin (vaihto Englannin aikaan)

1.jpg

Skotlannin rannikkoa

Olimme vuokranneet 7-nukkumapaikkaisen asuntoauton Clelandissa sijaitsevalta puljulta (http://www.chariotsmotorhomehire.co.uk/7_berth_motorhomes.htm). Hintaa autolle tuli 1064 puntaa. Hinta sisälsi kyydit lentokentältä Clelandiin ja toiseen suuntaan sekä jonkin paikallisen ”täyskaskon”. Vahingon sattuessa meillä ei olisi ollut omavastuuta lainkaan, paitsi jos olisimme osuneet auton katosta matalaan siltaan. Kyseisen firman mies haki meidät lentokentältä ja lähdettiin kruisailemaan kohti Clelandia, jonne oli matkaa noin 50km. Kuski posotti moottoritiellä vajaa 100 mailia tunnissa tilataksilla, ei paljon vilkkuja käytellyt ja puhui tujua skottia. Puhelias tyyppi kuitenkin oli ja antoi hyviä vinkkejä ruokakauppojen, oluiden jne. suhteen, mitä nyt onnistuimme selvää nimistä saamaan.

2.jpg

Kuski käytti meitä matkalla lähteellä - en varmaan ikinä ole yhtä raikasta vettä juonut

Saavuttiin sitten rautaromuisen kujan läpi pienelle teollisuusalueelle, jonka pihassa meidän autofirma sijaitsi. Muuhun ympäristöön nähden näkymä hiukan yllätti, kun parkissa oli Bentleytä, Jaguaria, muutama limusiini ja muuta kivaa. Ei niin skottiaksenttinen puljunpitäjä sitten esitteli meille autoa kohtuullisen vauhdilla ja huolehti aika paljon siitä, että kuka on kuski ja osaako se oikeasti ajaa. Vaativat, että kuskin tai kuskien pitää olla vähintään 25-vuotiaita. Kirjoiteltiin paperit ylös ja päästiin baanalle. Onneksi meillä oli oikeasti kuski, jolla oli ajokokemusta isommista autoista, ei nimittäin Skotlannin pikkutiet ole mitään herkkua päälle seitsemänmetrisellä kolossilla uusine opeteltavine liikennesääntöineen.

3.jpg


4.jpg

Vuokrafirman Boogey Bus, vuokraavat 210£/h, mukaan kuuluu 6 potelia shampanjaa

Heti kärkeen suuntasimme läheiseen supermarkettiin, Asdaan. Aika paljon piti ”infraa” ostella autoon, keittiöveistä, kahvinkeitintä, pyyhkeitä, paperia, hygieniakamoja sun muuta. Alkoholiakin tarttui matkaan kohtuu lasti ja siihen putiikkiin menikin sitten kokonaisuudessaan 232 puntaa. Kaupoissa käydessä ihmetytti se, ettei isoissakaan supermarketeissa ollut myynnissä irtokarkkia. Jos oli, niin pari erilaista pussia Haribon viinikumikarkkeja. Suklaalle oli kyllä sitten omat hyllynvälikkönsä. Purkkaa oli hankala löytää ja sipsit olivat kaikki ison pussin sisällä 6-8 pikkupussissa.

5.jpg


8.jpg


Asdan pihasta lähdimme suuntaamaan maisemareittiä pitkin Glasgowia kohti, joka on piirretty karttaan huonosti, koska alkumatkan paikoista en ole varma. Aikamoisia korkeuseroja tuli vastaan jo siellä ja maisemat vaihtuivat tiheään, kuten myös keli. Vartin sisällä saattoi useasti keli muuttua sateisesta aurinkoiseksi ja toisinpäin. Tultiin Glasgowiin jonkin ylemmän keskiluokan asuinalueen läpi ja aika nättejä taloja oli matkalla. Taloarkkitehtuuri oli muutenkin siistiä koko maassa (ei näissä parissa kuvassa).

6.jpg

Glasgowta

7.jpg

Glasgown katunäkymää


Glasgowssa ei ollut kovin ihmeellistä näkemistä, kun sen läpileikkauksena auton sisältä näki. Meillä ei toisaalta ollut aikaakaan jäädä tepastelemaan kaupungille, koska halusimme auton parkkiin johonkin rauhalliseen paikkaan ennen pimeän tuloa, lihojenkin teossa kun tuli menemään pitkään. Kruisailtiin sitten Loch Lomondin itärannalle. Siellä oli muutama maksullinen campingalue, mutta jatkoimme matkaa ja löysimme ilmaisen paikan, mihin oli hyvä pistää auto parkkiin järven rantaan. Samalla rannalla muutamien kymmenien metrien päässä oli muutama muukin karavaanarimatkaaja.

9.jpg

Loch Lomondia

10.jpg

Loch Lomondia

11.jpg

Illan viski

12.jpg

Reissun ekat kunnon skoolaukset, kun alkuhäslingit olivat ohi
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2. päivä

kartta2.jpg


14.jpg

Yöpymispaikasta Loch Lomondin rannalta

13.jpg

Astianpesua - Tuosta näkee hiukan veden kirkkautta


Toisena päivänä lähdimme ajamaan Loch Lomondin itärantaa pitkin pohjoiseen, mutta tie pieneni niin pieneksi, ettei sitä voinut asuntoautolla ajaa, joten meidän piti kääntyä takaisin ja kiertää Loch Lomond eteläkautta ympäri. Loch Lomond kierrettyämme lähdimme ajamaan kohti länsirannikkoa ja Obania. Matkalla näkyi vaikka minkälaista elikkoa ja maisemat olivat huikeat. Rokki soi ja kalja maistui.

15.jpg

Tuo mahtanee olla romanttinen paikka auringonlaskun aikaan

16.jpg


17.jpg


18.jpg


19.jpg


20.jpg


21.jpg


22.jpg

Kirkosta matkalla Obaniin

23.jpg

Kirkosta matkalla Obaniin

24.jpg

Kirkosta matkalla Obaniin

25.jpg

Hyvin ajoitettu haukottelukuva

26.jpg

Säätöä auton vesien kanssa


Saavuimme kalastajakaupunki Obaniin kohtuullisen myöhään ja kävimme siellä supermarketissa. Lähdimme sitten pikku ruokailujen ja koneelle kuvansiirto-tivolien jälkeen jaloittelemaan kaupungille. Kaupungista näki hyvän läpileikkauksen Obania, kun kapusimme mäkeä ylös ja päädyimme McCraigsin tornille. Yhtään laadukkaammanoloista baaria ei kävelyreitille sattunut ja halusimme kuitenkin vielä samana iltana grillata ruoan, joten läksimme pois kaupungista.

27.jpg


28.jpg


29.jpg


30.jpg


31.jpg


32.jpg


33.jpg


34.jpg


35.jpg


36.jpg


37.jpg


38.jpg


39.jpg


40.jpg


Obanista lähdettyämme jokin opastaulu kertoi sillasta, joka on kiinni 22-06. En tiedä oliko kyseessä meidän reittimme varrella oleva silta, mutta aika kovaa paineltiin, kun sillalle oli vajaa 10km ja aikaa 5 minuuttia. Ilta alkoi olla jo kohtuu pimeä ja sopivaa parkkia ei tahtonut tien vierustalta löytyä. Iski aikamoisen turhautumisenkin, kun koko päivän jatkunut kaljanlipittely pisti väsyttämään. Meillä oli tarkoitus käydä katsomassa Iso-Britannian korkeinta vuorta, Ben Nevisiä (1344m), joten ajoimme sen juurelle suoraan samana yönä. Silloin oli kyllä jo niin pimeä, että taivaanrajassa näkyi vain tummia mörköjä joka suunnassa, itse olimme laakson pohjalla.
 
3. päivä


Aamun valjetessa näkymät olivat kohtuullisen komeat. Itse nukuin vielä, kun pojat kävivät tepastelemassa laakson pohjalla ja katselivat reittejä. Päätettiin sitten lähteä valloittamaan Ben Nevisiä. Oli ehkäpä reissun siistein yksittäinen kokemus. Ei se mäennyppylä niin korkealta alhaalta näyttänyt, mittakaavan taju kun häviää aika herkästi kaukaa katsottuna :D Luulimme myös, että pilvirajasta ei olisi kovin pitkä matka huipulle, joten ei se voi kovin vaikea reissu olla. Itsellä oli aika kehnot varusteet lähteä moiseen touhuun, koska en ollut tuollaiseen reissuun varautunut ja Ryanairin 10kg käsimatkatavararajoituksella ei kummempia vaatevarastoja mukaan roudata. Kavereilla oli edes jotain kamppeita, tuulipukua ja parempaa kenkää, mutta itse lähdin Feelmax-tossuilla, college-housuissa ja hupparissa. Huipun tuulta peläten otin reppuun mukaan myös tennarit ja nahkatakin, joka oli ainut takki mitä itsellä oli mukana. Meidän varustautuminen muutenkin oli vähän köykäistä, kun mukana oli pari litraa vettä ja suklaalevy.

41.jpg


42.jpg


43.jpg


44.jpg


45.jpg


Täysin liikunnaton kevät alkoi painamaan kohtuullisen äkkiä, kun rinnettä rupesimme nousemaan. Taukoja sai pitää tiheään tahtiin. Jossain vaiheessa mäkeä alkoi olemaan niin jyrkkää, että piti vaihtaa nelivetoon sen pelossa, että kaatuisi ja pyörisi puolet rinnettä alas. Kaikki kasvillisuus loppui jossain vaiheessa ja pian vastaamme tulikin polku, jossa oli muitakin vaeltajia. Polku lähti hostellilta, joka sijaitsi myös laakson pohjalla. Polku olisi noussut todella loivassa kulmassa viereisen vuoren rinnettä, mutta olihan tuo meidän reitti nyt paljon siistimpi :D Polku kierteli ja kaarteli ja oli kevyttä kävellä, koska kulma oli tosi loiva. Jossain vaiheessa sitten alkoi lunta satamaan ja suunnilleen viimeiset 400m oli pelkkää valkoista. Eteensä näki parhaillaan noin 20 metriä. Reittiä pystyi seuraamaan kivipaaseista, joita oli sopivin välein. Lumi pyrytti vaakatasossa ja keli tuntui olevan ehkä -15 astetta tuulen vaikutuksesta johtuen. Huipulla sitten korkkasimme sampanjan ja lipiteltiin Ben Nevis-olutta, oli muuten hyvää, vaikken normaalisti IPA:sta tykkääkään. Muut vaeltajat hiukan katsoivat huipulla, kun meikäläinen juo kaljaa nahkatakissa, college-housuissa ja tennareissa. Oli nimittäin muilla vaeltajilla hiukan erilaiset kamppeet :D Huipulla istuskelimme noin vartin pienessä mökissä, jonka jälkeen laskeuduttiin. Itse halusin mennä polkua pitkin, mutta muut eivät malttaneet lähteä pidempää reittiä ja laskeuduttiin sitten persmäkeä rinnettä alas. Ylösnousuun meni 5,5 tuntia ja alas 1,5-2 tuntia. Alhaalla peseydyttiin purossa ja ei lähdetty kyseisenä iltana mihinkään, vaan rupesimme palauttavien ottoon ja Bohnanzan peluuseen.

46.jpg


47.jpg


48.jpg


49.jpg


50.jpg


51.jpg


52.jpg


53.jpg


54.jpg

Jonkun syödyn elukan koipi rinteessä

55.jpg

Alastuloreittiä

56.jpg

Kilejä rinteessä

57.jpg

Lammaslauma tiellä köpöttelemässä, herättelivät aamuisin

58.jpg

Bohnanzan peluuta
 
4. päivä

kartta4.jpg


Kropat hiukan tukkoisina lähdettiin Ben Neviksen juurelta ja suunnattiin 5-10km päähän Fort Williamin merenlahtikaupunkiin. Siellä käytiin mäkkiaamiaisella sekä kolmannella ja viimeisellä isolla markettireissulla. Kävimme myös kävelemässä kaupungin kauppakadun lävitse ja sieltä taisi kaikille tarttua tuliaiset ja kortit matkaan Skotlanti-leskien lepyttelyyn. Matkamuistoshopit ovat ihan mukavia, mutta hiukan tyyriitä. Sain idean kirpparireissusta jossain isossa kaupungissa, mutta se oli jo parin päivän päästä unohtunut. Kirppareista kun varmasti löytyisi paikallista vanhaa tavaraa, halvalla. Fort Williamin laitamilla kävimme camping-alueellakin pyörähtämässä, jotta saisimme paskasäiliön tyhjennettyä ja auton vesitankin täyteen. Pitipä meidän sitten maksaa koko yöpyminen, jotta pääsimme tuon toteuttamaan, mutta ei se 17 puntaa paha hinta ollut, kun saimme käydä kunnolla suihkussakin.

59.jpg

Erittäin hyvän palvelun viskipaikka Fort Williamissa, tastingeja sai todella hyvin

60.jpg

Paikallisen piirakan syönnissä

61.jpg


Fort Williamista kiertelimme Loch Nessin etelärannan kautta Skyea kohti ja maisema alkoi muuttumaan aika karuksi. Emme ruvenneet Skyelle asti ajelemaan samana iltana, joten pistimme auton parkkiin Loch Cluanien rannalle.

62.jpg

Ben Nevis ja lähivuoria toisesta suunnasta

63.jpg

Loch Nessin rantaa

64.jpg


65.jpg


66.jpg


67.jpg

Yöpaikka

68.jpg

Näkymää yöpaikalta

69.jpg

Illan tastingaineksia
 
5. päivä


kartta5.jpg


Loch Cluanien rannalta lähdettiin rallattelemaan kohti Skyea. Aamulla pojilla oli pieni vitutus päällänsä, kun auto laski meidän puhtaat vedet harmaaseen veteen, joten ei saatu vettä eikä lämpöä. Tämäkin paljastui pienen ohjekirjashown jälkeen meidän mokaksi, kun auton talvisäätöventtiili tms. luuli pakkasten tulevan ja laski vedet jäätymisen pelossa pois. Eipä siinä, matkalla vesitankkausta ja kohti Skyea. Skyella suuntasimme suoraan Taliskerin tislaamolle. Esittelykierrokset olivat kohtuullisen ruuhkaisia (abaut 12 ihmistä/kierros) ja jouduimme odottamaan pari tuntia omaa kierrostamme. Kierrosta odotellessa kävimme pienessä paikallisessa pubissa kaljalla ja syömässä. Meidän kala-allergikkomme hiukan hajoili, koska ainoastaan yhdessä ruoassa, keitossa, ei ollut mukana kalaa :D Paikallinen olutkin oli kyllä aikamoista vesilitkua minun mielestä, muille kelpasi. Taliskerin tislaamokierroksella ei kuvia saanut ottaa. Kierros itsessään oli tosi informatiivinen ja eteni järkevästi. Puhekaan ei ollut skottiaksentilla. Kaupassa oli kohtuullisen kattava valikoima ja antoipa samainen kiertuetäti meidän maistella 18v Taliskeriakin. Vieraskirjaa katsellessa huomasi, että kyseisellä tislaamolla näytti joka päivä käyvän suomalaisia.

70.jpg

Linna lähellä Skyen saarta

71.jpg

Merenrantaa Skyen sillan lähellä

72.jpg

Pubi Taliskerin kylässä

73.jpg

Taustalla Taliskerin tislaamo ja kylää

74.jpg


75.jpg


76.jpg


Taliskerista lähdimme Skyen länsirannikon kautta kohti pohjoista, katsellen samalla hiukan mahdollisia yöpymispaikkoja. Ja sellainenhan löytyi Skyen pohjoisnurkasta, aivan jäätävän siisti paikka. Siellä ei muuta kuin viskit lasiin, sikari ja grilli tulille, a´vot. Illemmalla kunnon safkat ja Braveheartin katselua.


77.jpg


78.jpg

Skyen länsirantaa

79.jpg

Murcielago kruisailemassa

80.jpg


81.jpg


82.jpg

Skyen pohjoisrannalta

83.jpg

Skyen pohjoisrannalta

84.jpg

Skyen pohjoisrannalta

85.jpg

Yöpaikalta

86.jpg

Yöpaikalta

87.jpg

 
6. päivä

kartta6.jpg



88.jpg

Yritettiin soittaa tislaamoihin, mutta linjat olivat huonot.

89.jpg


90.jpg


91.jpg

Skyen itärannalta

92.jpg

Skyen itärannalta


Kuudentena päivänä ideana oli käydä Speysidella tarkastamassa ainakin Macallanin viskitislaamo, mutta se jäi haaveeksi, tislaamon ollessa kiinni. Aikakin olisi mennyt kohtuu tiukalle käydä siellä. Ja nyt kun puroja ei ollut yöpaikkojen lähellä pariin päivään, oli peseytyminen ollut hiukan heikkoa ja pari päivää ilman pesua alkoi riittää. Haaveilimme kylpyläkäynnistä Invernessissä, joka oli seuraava matkanpää. Jo pelkästään matkassa Invernessiin tuhrautui kohtuullisen pitkän aikaa ja koska oli sunnuntai, olivat kylpylät ja urheilukeskukset menneet jo kiinni. Siellä sitten istuskeltiin pubissa, latailtiin kameran ja kannettavan akkua sekä katseltiin netistä kylpylöitä Edinburghissa. Inverness olisi ollut ihan mukava paikka, mutta ajateltiin, että viimeisestä kokonaisesta tulee liian kiireinen, jos jäämme Invernessiin ja ajoimme vielä samana päivänä Edinburghiin. Tie oli onneksi hyvä ja tuo reissu ei pitkään kestänyt. Itärannikko jäi käymättä, mutta kaikkea ei voi keretä viikossa, ainakaan jos haluaa edetä kiireettä ja reissua ei ole suunniteltu. Perillä olimme puolenyön aikaan ja auton pistimme parkkiin Leithin kaupunginosaan ilmaispaikalle jonkun suljetun ostarin pihaan. Lähdimme käymään vielä katselemaan kaupunkia ja pubireissulle. Kaikki paikat olivat tuolla laitaa kaupunkia menneet kiinni ja löysimme vain yhden pikaruokapaikan sekä sen vierestä pikkupubin, jossa emme tuntia kauempaa voineet istua.

93.jpg

Kalliiksi tulisi ryyppäys, linnan piha Invernessissä
 
7. päivä

Aamun aloitimme käymällä saunomassa jossain yli 100-vuotiaassa kylpylässä. Paikka oli lähinnä vanhempien rouvien kuntouimala. Opinpa senkin, että tarkemmin voisi sanojaan miettiä, kun tuli suomensolkkauksen seassa sanottua milf naisten ja miesten yhteissaunassa. Saunassa vallitsi sen jälkeen kohtuullisen jäätävä tunnelma :D Sieltä päästyä tuhdin aamupalasetin jälkeen lähdimme Edinburghin keskustaa katselemaan. Otimme koko päivän kestävän bussitiketin, koska sillä oli hintaa vain 3 puntaa. Torilla ja kaduilla pällistelyn jälkeen käväistiin Skotlannin kansallismuseossa, jonka jälkeen minä halusin katsella Edinburghin linnaa, mutta 13,5 puntaa oli aika suolainen hinta siitä, joten suuntasimme Whisky Heritageen (http://www.whisky-heritage.co.uk/). Siellä kierrosten hinnat oli myös aika suolaisia ja niihin kuului vain yksi pikkuinen tasting eikä juna-ajelu niin innostanut, joten menimme suorilta alakerran baariin, jossa oli aivan jäätävän hyvä palvelu ja valikoima (~300 viskiä). Siellä tulikin sitten maistettua palttiarallaa kymmentä viskiä, joista mieleen jäi mörkösavuinen Ardbeg Uigeadail ja 18-vuotias Laphroaig. Baari sitten menikin jo kiinni, kun vauhtiin pääsi. Tuon reissun jälkeen kävimme kiertämässä muutamia liikkeitä ja menimme syömään Standing Orderiin, joka oli isommanpuoleinen ravintola, jossa oli erilliset puolet lapsiperheille jne.


94a.jpg


94.jpg


96.jpg


97.jpg


98.jpg


99.jpg

Edinburghin puistoa, taustalla linna

100.jpg

Nahkaliike, nimi oli muistaakseni Leather Fabiano, pirun hyvää palvelua

101.jpg

Standing Order, jossa reissun paskinta palvelua

102.jpg


Sieltä päästyä ilta olikin jo kohtuu pitkällä ja huristelimme 35 mailia Clelandiin autonpalautukseen. Siellä hommasta muodostui pieni tivoli, kun meidän autonmaksu ei ollut mennyt perille luottolimitin takia. Pienen automaattisäädön jälkeen homma kuitenkin saatiin hoidettua. Autonvuokrausfirman mies oli luvannut viedä meidät kentälle ja kentälle lähtöön ei ollutkaan enää kuin nelisen tuntia aikaan. Ruokaa oli jonkun verran jäljellä ja alkoholia myös. Alkoholiahan ei hukkaan raaski heittää ja joimme siinä sitten pariin tuntiin 8dl viskiä, kymmenisen 0,5l oluttölkkiä ja punaviinipullon. Kuski kun tuli meitä hakemaan niin eihän meistä kukaan ollut kahteen herätykseen herännyt ja aika rumba oli pakata kamoja. Pari pipoa sinne jäi, mutta eipä tuo niin vaarallista. Lentokentällä olikin sitten yllättävän paljon ruuhkaa turvatarkastuksissa ja niistä päästyä Ryanairin lähtöpiste oli totta kai koko kentän toisessa päädyssä. Meidän lähtöselvitys ”loppumassa” 5min päästä ja katsellaan kyltistä, että meidän lähtöportille on 15 minuutin matka. Eipä siinä kuin pohkeet krampissa ja oksennus kurkussa kipiteltiin viimeisinä sisään. Lentokonematka oli hiukan tuskainen ja automatka Tampereelta Joensuuhun myös, mutta kyllä sille mukava nyt on naureskella.

103.jpg
 
Matkasta ylipäätänsä

+Kiireettömyys
+Asuntoauton luoma vapaus kaikesta
+Suunnittelemattomuus
+Tuuria oli aikataulujen, kelien ja majapaikkojen kanssa
+Tastingit – pirun kattavasti viskejä, oluita ja sipsejä tuli teistailtua
+Bohnanza

-Auton toiminnot olisi pitänyt selvittää kunnolla jo lähtiessä itse ja myös vuokraaja olisi meille ne tarkemmin voinut selvittää
-Hygienian hoito hiukan jäi, lähinnä suihkussakäynti oli hankalaa, kun autossa ei tullut lämmintä vettä
 
Huikee matkakertomus, ja aivan älyttömän hienoja fotoja!!! Tuliko laskettua paljonko noin suurin piirtein meni rahaa reissussa, kun ei ainakaan allekirjoittaneen silmään sattunut moista informaatiota; auton vuokraus kuitenkin varmaan se suurin yksittäinen menoerä?!
 
Huikee matkakertomus, ja aivan älyttömän hienoja fotoja!!! Tuliko laskettua paljonko noin suurin piirtein meni rahaa reissussa, kun ei ainakaan allekirjoittaneen silmään sattunut moista informaatiota; auton vuokraus kuitenkin varmaan se suurin yksittäinen menoerä?!

Tämän verran meni yhteensä neljään pekkaan, kattaa myös kulut Suomessa: Kokonaissumma 2700e = lennot 200e, auto 1320e, bensat 420e, ruoka/juomat/tarvikkeet 700e, ravintola 60e. Ei kovin kallis reissu per nenä viikon reissuksi, kun missään ei hirveämmin kursailtu. Autossa ja kauppalaskuissa olisi voinut helposti säästää satoja euroja.
 
Pitää lisätä kirjanmerkkeihin,jotta muistaa joskus lukea. Itseä kans kiehtoo johonkin Iso-Britanniaan matkaaminen!
 
Hyvä matkakertomus ja kivoja kuvia!

P.S. Oli mukavaa myös huomata, että panostitte asuntoautoreissullanne myös tuohon ruokailuun ja hyviin juomiin :D
 
auto 1320e.... Autossa ja kauppalaskuissa olisi voinut helposti säästää satoja euroja.

Onkos tämä jonkun ketjun kautta vuokrattu? Varsin kova hinta suhteessa henkilöautoon. Onkos asuntoautot joka paikassa näin tyyriitä vuokrata?
 
Onkos tämä jonkun ketjun kautta vuokrattu? Varsin kova hinta suhteessa henkilöautoon. Onkos asuntoautot joka paikassa näin tyyriitä vuokrata?

Halvempiakin olisi ollut, mutta todella monessa paikassa vaadittiin UK-ajokortti tai sitten autot olivat varattuja. Meidän oli vähän pakko ottaa tuo, kun tuli auton vuokrauksen kanssa niin kiire. Hintaa nosti meidän setelinostojen kulut (yli 30e), punnan kurssikin oli reissun aikaan paska, iso koko (7-paikkainen oli, hiukan huonommin varusteltu 6-paikkainen satku hinnasta pois), en tiedä sitten mitä extrat, kuten lentokenttäkuljetukset sekä täysvakuutus maksoivat, koska niitä tarjottiin meille pakettina suoraan.
 
Ihania kuvia!
Mun skottilainen duunikaveri sai just managerin paikan hostellista Skyella, joten sinne pitaa menna kaymaan jossain vaiheessa. Nayttaa tosi hienolta!
 
Todella hyvä rapsa. Pitää tuolla käydä joku kerta.
 
Hieno rapsa! Harmi, ettei pojat golfaa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom