Matkakertomus: Puola, Italia, Saksa

Heinikkon ja Ropellihatun seikkailut, osa 1

Noniin, tästä lähtee mun matkakertomus reissustani Puolaan (Gdansk), Italiaan (Rooma) ja Saksaan (Bremen)! Lähtö reissuun on huomenna 25.6. ja paluu Suomeen on 7.7. Yksinäisenä ja epäsosiaalisena ihmisenä olen huomannut, että matkaseuran saaminen ei ole aina ihan itsestäänselvää. Myöskään ihmiset ei jostain syystä tunnu olevan ihan valmiita mun spontaaneihin matkojen varaamisiin. On kuulemma duunia tai rahat vähissä tai ei ole tarpeeksi seksikäs matkakohde, yms.
Niinpä vaihtoehdot tuntuvat olevan a) matkusta yksin, tai b) jää kotiin nysväämään. Molemmat vaihtoehdot on silloin tällöin ihan mukavia, mutta tällä kertaa valitsin vaihtoehdon c) matkusta Ropellihatun kanssa. Nyt kun olen enemmän asiaa pohtinut, Ropellihattu on oikein mahtava matkakumppani. Hiljainen ja menee sinne, minne mä haluan.

ropelli.jpg
Heinikko ja Ropellihattu. Ropellihattu, Kampin Tiger 4e, Reetta sponssas.

Mä tykkään halvoista opiskelijabudjetille sopivista lomamatkoista. Kaivelen mielelläni päiväkausia lentolippuja säästääkseni muutaman euron reissua varatessani. Mulle on kunnia-asia löytää aina kateutta herättävän halvat lentoliput. :D Itse reissun suhteen en tykkää liian tarkasta suunnittelusta, vaan rennosta meiningistä, jossa voi fiilispohjalta joko tehdä ja nähdä paljon, tai sit vaan löhötä uima-altaalla.

Tämän reissun rakensin kolmen erillisen suunnitelman pohjalta. Ensin katselin aikani kuluksi halpoja lentoja ihan mihin vain (Puola oli vahvoilla). Sitten mietin, että haluan takaisin Plus Camping Roomaan, joka on ihan mieletön paikka. Ja sitten kaveri aneli, että tulisin moikkaamaan häntä Saksaan.

rooma.jpg
Tämmöisenä muistan Plus Camping Rooman parin vuoden takaa. Teemabileitä joissa juodaan drinkkejä sangoista, teltat (joiden sisällä kerrossängyt) joihin voi kävellä/kontata hauskan illan jälkeen ja uima-altaat, joiden äärellä voi päivät parannella rusketusleveliä.

Lennot:
Turku – Gdansk (Puola) 26.6. (48 euroa = 8e lentolippu, 4e kuljetus Gdanskin keskustaan, 30e jäsenyys Wizz airille, jonka hyvästä saan kaikista heidän lennoistaan 10e alennuksen itselleni (ja matkaseurueelle, jos semmoista olisi), muutama euro johonkin, jota en ymmärrä. :D)
Gdansk – Rooma 29.6.
Rooma – Gdansk 2.7. (meno-paluu 74 euroa)
Gdansk – Hampuri 3.7. (13 euroa)
Bremen – Tampere 7.7. (23 euroa)

=150e. Kaikki muut lennot ovat Wizzairin lentoja, paitsi kotimatka Bremenistä taittuu Ryanairilla. Halpalentoyhtiöillä matkatavaroista joutuu maksamaan erikseen, jos ottaa enemmän kuin pienen käsimatkatavaran. Itse en sen enempää kannettavaa mukaani kaipaa, joten minimihinnoilla mennään.

Majoitukset:
Gdansk (3 yötä) = majoitus vielä auki, luultavasti joku halpa (noin 10e/yö) hostelli
Rooma (3yötä) = 29 euroa
Bremen (4 yötä) = ilmaista, kaverin nurkissa

=about 60e

Ps. meinasin vähän mokailla passini kanssa. Ei meinannut löytyä, ei sitten mistään. Monien käänteiden jälkeen se kuitenkin löytyi skannerista. :D

passi.jpg
Heinikkon, Ropellihatun ja passin reunion.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wau, kuulostat aivan mahtavalta matkaseuralta, oisin lähtenyt mukaan pihistelemään. :D Jään odottelemaan kuvia, tuttuja paikkoja itsellenikin.

Wau, kuulostat aivan mahtavalta matkaseuralta, oisin lähtenyt mukaan pihistelemään. :D Jään odottelemaan kuvia, tuttuja paikkoja itsellenikin.

No hittolainen, ois kai tässä lentokoneessa ollut tilaa sullekin!! Ens kerralla sit messiin ;) Ehdin tosin tänään jo iloita, että reissaan yksin. Sain rauhassa nukkua matkan Turkuun, eikä kukaan ottanut musta rumia nukkumiskuvia!! Se kun on kavereiden mielestä aina niin hirveen hauskaa, vaikka musta on samanlaisia otoksia otettu kymmeniä. :D

Samaa mieltä :)

Olipas halvat lennot ja yöpymiset :fuckyeah:

Thanks! Joo, tommosten maksamiseen taipuu tämmönen työtön opiskelijakin!

Noniiiiiin, nyt mä sit oon poistunut Suomesta ja saapunut Turkuun (heh heh). Odottelen lentoani Turun lentokentän terminaali 2:ssa. Täytyy sanoa, että tänne ei kyllä onnistu eksymään tyhmäkään matkustaja, ei oo nimittäin mikään ihan isoin mesta.

terminaali2.jpg
Terminaali 2. Ropellihatun sanoja lainaten: "voiko täältä oikeasti päästä lentokoneeseen!?"

Kyllä tosta joku kahvilaa muistuttava löytyi kuitenkin, josta ostin meille kirjan sadepäivän varalle. Ensin ajattelin kirjan nimelle sopivalla tavalla ottaa teoksen haltuuni, mutta suht nössykkänä ihmisenä sitten kuitenkin kävelin kiltisti kassalle.

matkatavarat.jpg
Ropellihattu edustaa matkatavaroideni kanssa.

Hauskaa ja turvallista reissua molemmille, tulkaa ehjinä ja ruskeina takaisin! Tai no, jos peset hattua kuitenkin silloin tällöin :D

Pitäkää hauskaa ropellin kanssa:D jos huomaat kuitenkin ettei käsilaukkuun mahtunut tarpeeksi vaatetta ja tulee kylmä, ilmoita niin sponssaan sulle vielä postipaketilla hattuun sopivan puvun..se saapuu huomenna helsinkiin:D

Hauskaa ja turvallista reissua molemmille, tulkaa ehjinä ja ruskeina takaisin! Tai no, jos peset hattua kuitenkin silloin tällöin :D

Kiitos kiitos, Cherriu! Kyllä hattu pitää omasta hygieniastaan huolen!

Pitäkää hauskaa ropellin kanssa:D jos huomaat kuitenkin ettei käsilaukkuun mahtunut tarpeeksi vaatetta ja tulee kylmä, ilmoita niin sponssaan sulle vielä postipaketilla hattuun sopivan puvun..se saapuu huomenna helsinkiin:D

Hahah, no se pellepuku vois olla jo liikaa kanssaihmisille, nytkin kaikki tuijottaa mua :P

Tässä just pohdiskelin, että mun matkakertomuksesta on varmaan ihan hirveesti hyötyä ihmisille, kun en tee mitään järkevää. No juu, iteppä luette. :D

Tässä ensin kuvailin kaupunkia samalla, kun yritin epätoivoisesti löytää mun hostellia:

asema.jpg

ropellikadulla.jpg

talo.jpg

torni.jpg

Ja sitten se hostelli löytyi! Majoitun siis tämmösessä aika vaatimattoman näköisessä, mutta tosi kivassa hostellissa. Yö maksaa 10e ja siihen sisältyy aamupala.
hostelli.jpg

Eilen oli aurinkoinen päivä, joten ajattelin lähteä rannalle. Kysyin reittineuvoa samassa huoneessa asuvalta tyypiltä, joka on ollut täällä jo useamman viikon. Meillä on joko erilainen käsitys rannasta, tai sitten Ropellihatun kanssa tehtiin suunnistusvirhe.

metsä.jpg
Heinikko ja Ropellihattu etsivät rantaa. Maisema oli aika suomalaisen näköinen.

ranta.jpg
Heinikko ja Ropellihattu löytävät rannan..........

sorsa.jpg
Myös sorsat olivat löytäneet saman rannan.

ropellirannalla.jpg
Heinikko ja Ropellihattu ottavat noloja itselaukaisinotoksia todisteeksi, että tuollakin rannalla voi ottaa aurinkoa.

Rannan jälkeen käytiin Ropellihatun kanssa riehumassa lehtikasassa, jossa asuikin ampiaisyhdyskunta

apina.jpg

Sitten keräsimme kummaksuvia katseita leikkikentällä

leikkipaikka.jpg

Kotimatkalla tajusin, etten ollut yhtään katsonut, mikä se ratikkapysäkki oli, jolta olin itse pompannut menopelin kyytiin. Jossain vaiheessa tuli tällaisia maisemia, ja halusin nousta kyydistä ottamaan muutaman kuvan:

joki.jpg

Ja kappas! Olinkin vahingossa hypännyt omalla pysäkilläni pois!

Sitten alkoi nälkä kurnia, joten menin syömään. Ruoka ja juoma maksoi laskujeni mukaan yhteensä 4,5 euroa. Kuulin myös hollantilaiselta "kapteenilta", että eilen olisi ollut joku kansainvälinen hattupäivä. Jotenkin epäilen, mutta otettiin kuitenkin kaverikuva kaupungin hienoimmista hatuista.

kapteeni.jpg

Illalla piti toki katsoa jalkapalloa

fudista.jpg

Ja sitten Ropellihattu halusi testata paikallisen oluen ja vodkan

ropellibaarissa.jpg

Semmonen päivä. Saa nähä, mitä tämä päivä tuo tullessaan. Voin muuten todeta, että täällä on ihan älytön määrä suomalaisia! Niitä tulee koko ajan vastaan. Tässäkin aamupalaa syödessäni törmäsin jo kolmeen suomalaiseen. Ja eilen juttelin varmaan about kymmenen suomalaisen kanssa. Yks keski-ikäinen hyvin tukevassa humalassa ollut mies alkoi muistella inttijuttuja ja totesi, että "jos tommonen ropellipää olis komentanut mua armeijassa, olisin kyllä lähtenyt vittuun sieltä". Se hämmentyi vähän, kun sanoin että olen itse asiassa käynyt armeijan ja joku on jopa joutunut ottamaan käskyjä vastaan tämmöseltä ropellipäältä. :D

Ps. Otin taiteellisen kuvan patsaan pyllystä. Huomatkaa pulu vasemmassa alakulmassa kieltä näyttävän hevosen naamalla

patsas.jpg

Oot yksin reissussa? Kuka noi kuvat susta näpsii, pyydätkö aina paikallisia sankareita? :suspicious:

Ja sitten Ropellihattu halusi testata paikallisen oluen ja vodkan

katso liitettä 117616

Itse tykkäsin molemmista paikallisista, oluesta ja vodkasta. Ja alholin osto on helppoa. Ainakin Krakovassa oli R-kioskin kokoisia viinakauppoja alkohole(?) tai jtn josta saa juomat ympäri vuorokauden :D Ja votkuli pakastinkylmänä todella halpaa ja hyvää.

Btw hyvä rapsa.

Itse tykkäsin molemmista paikallisista, oluesta ja vodkasta. Ja alholin osto on helppoa. Ainakin Krakovassa oli R-kioskin kokoisia viinakauppoja alkohole(?) tai jtn josta saa juomat ympäri vuorokauden :D Ja votkuli pakastinkylmänä todella halpaa ja hyvää.

Btw hyvä rapsa.

Älä nyt houkuttele heinikkoa pahoille teille..se on niin pieni ja viaton

Tää on paras matkakertomus ikinä:) piristää päivää kummasti!

Ooooo, mahtavaa, kiitti!!!

Oot yksin reissussa? Kuka noi kuvat susta näpsii, pyydätkö aina paikallisia sankareita? :suspicious:

Yksin olen juu! Yleensä pyydän sankareita kuvaamaan, mutta noloimmat kuvat (esim. lehtikasassa riehuminen) olen ottanut itselaukaisimen avulla. :D

Btw hyvä rapsa.

Joo, eikä ole alkomahooli kyllä hinnallakaan pilattu... 10 eurolla sain ihan tossa pääkadun baarissa 2 bisseä ja 2 vodkashottia. Halvempaa on kuulemma siitä seuraavalla kadulla, joka kulkee "olutkatu" nimellä.

Älä nyt houkuttele heinikkoa pahoille teille..se on niin pieni ja viaton

Mutta kasvan koko ajan isommaksi!!

Mietin ihan samaa. Ropelihattukaan se ei voi olla kun se on mukana kuvissa.

Ropellihattu on kyllä semmonen linssilude, että se ei kuvaajan rooliin suostu. Mutta tosiaan käytän hyväkseni sekä paikallisia että kamera puun oksalle & juokse kymmenessä sekunnissa kuvaan -taktiikkaa.

Toinen päivä on hyvässä vauhdissa menossa, joten voisin taas vähän rapsailla! Aamulla heräsin vähemmän pirteänä uuteen aamuun. Raahauduin hostellin ilmaiselle aamupalalle ja söinkin hartaasti 2 tuntia, samalla rauhallisesti dataillen. Ei siinä muuta tarjottu kuin vaaleaa paahtoleipää, mutta ihan hyvin mulle kelpasi, kuusi taisin syödä. Ei ollut Ropellihattu aamusta kuvauksellisella tuulella, joten en ottanut meistä kuvia ennen iltapäivää.

Aamupalan jälkeen raahauduin päärautatieaseman luona olevalle bussiasemalle. Nyt se kävely sujui huomattavasti helpommin kuin eilen, en eksynyt kertaakaan. Törmäsin tälläisiin kyltteihin ja pohdin, että eipä ole Turkuseenkaan pitkä matka (713km, jos kuvassa on liian pientä printtiä silmillesi). Onneksi nyt kuitenkin sen verran pitkä, etten varmaan sinne asti onnistu vahingossa eksymään.

turku713.jpg

Näin myös hienon värisen auton. Kuinkahan paljon maksaisi maalata mun Saab samaan väritykseen?

auto.jpg

Lukeekohan Sic tätä matkakertomusta? Törmäsin tällaiseen ihan bussiaseman vieressä, tuli heti Sic mieleen.

menkatonhassuja.jpg

Linja-autoasemalla suuntasin laiturille 2, koska jossain netissä joku oli sanonut, että siitä mun bussi lähtee. Oisinkohan mä tunnin odotellut tietämättä oikeasti edes, olenko oikeassa paikassa. Mutta siihen se bussi sitten lopulta tuli! Päämääränä oli Sztutowo. Alkoi jopa mun ikihymy vähän hyytyä, kun tajusin, että bussi oli niin täynnä, etten mahtunut istumaan ja seisominenkin oli ahdasta. Joku näkymätön tyyppi nimittäin hakkasi mua vasaroilla ohimoihin (aka krapula. en mä edes niin paljoa juonut?! :O) ja oli vähän huono olokin iskenyt. Lopulta istuin bussin lattialle muiden jalkoihin ja kannustin itseäni, etten hyppäisi seuraavalla pysäkillä ulos. Siitä olisi saanut mahtavan valokuvan, mutta mä en kyennyt siihen sillä hetkellä.

Matka kesti tunnin, josta pääsin viimeisiksi kilometreiksi penkille istumaan. Nukahdin ja menin oman pysäkkini ohi. (Ei sillä, että olisin tiennyt muutenkaan, millä pysäkillä piti jäädä :D) Kävin kysymässä kävelyohjeita jäätelömyyjältä. Se huitoi kovasti johonkin suuntaan, joten lähdin kävelemään sinne. Ei ole muuten tullut varmaan yhtäkään englantia puhuvaa puolalaista vastaan tämän reissun aikana!

Tässä olen Ropellihatun kanssa hyvin eksyksissä

olemme eksyneet.jpg

Mutta näimmepä kirkon

kirkko.jpg

Ja pellolla lehmiä ja hevosia

maallaonmukavaa.jpg

Ja junaraiteen

raide.jpg

Kunnes lopulta pääsimme perille! Määränpää oli siis Stutthof Museum, joka toimi keskitysleirinä ja tuhoamisleirinä 2. maailmansodan aikaan. Mä en ole mikään nähtävyys-ihminen, mutta varsinkin toi toinen maailmansota on aina kiinnostanut. Tuolla Stutthofissa kuoli ainakin 65 000 ihmistä, joista osa oli myös suomalaisia.

Tätä porttia kutsuttiin aikanaan "kuolemanportiksi". Vartiotorneja tuolla oli yhteensä 25, joissa aikanaan oli jokaisessa 2 miestä konekivääreineen. Lisäksi leiriä vartioi ss-miehiä ja koiria. Ei kuulemma moni karannut hengissä.

kuolemanportti.jpg

Edessä kaasukammio. Taustalla näkyy junanvaunu, jollaisella vangit kuljetettiin Stutthofiin.

kaasukammio2.jpg

Leirin laitamilla oleva hirttopaikka.

hirttopaikka.jpg

Semmosta. Hiljaiseksi veti.

Sit menin odottelemaan bussia takaisin Gdanskiin. No niitähän ei ihan joka tunti kuljekaan. :P Onneksi päänsärky ja muut alkoholin oheisilmiöt oli väistyneet syrjään ja aurinkokin paistoi. Eli mikäs siinä istuskellessa, hymykin löysi taas naamalle.

bussipysäkillä.jpg

Kotimatkalla mahduin helposti istumaan ja sain nukuttua oikein kunnon päikkärit. Siinä unta harkitessani sain mahtavan idean ottaa itsestäni lavastetun nukkumiskuvan. En tiedä mikä se semmonen reissu on, jossa ei oteta superrumaa kuorsauskuvaa!

Haha, nukkumisesta tulikin mieleen, että kuulin eilen ja tänään mun kanssa samalla lentokoneella tulleilta suomalaisilta, että se meiän kone oli jo melkein laskeutunut, kun oli ottanut yhtäkkiä takas ilmaan. Ja laskeutunut sit eri suunnasta uudestaan. Kunnon dramatiikkaa oli siis ollut ja kaikki oli ihan täpinöissään. Paitsi minä, koska nukuin, enkä edes tiennyt että noin oli tapahtunut...

unta palloon.jpg

Gdanskiin päästyäni menin syömään. Ostin pork and rice ja kokiksen. 7 euroa siihen meni ja puolet annoksesta otin mukaan, kun en jaksanut syödä.

ruokaa.jpg

Tämmöstä siis tänään! Mun suurin haave on mennä aikaisin nukkumaan. Ja ehkä syödä jäätelöä.

Ps. Ropellihatun toiveena oli mennä semmosen katutaiteilijan piirrettäväksi. Joten mehän mentiin (oikeestaan käytiin jo eilen, mutta unohdin laittaa kuvan). Ropellihattu näyttääkin kieltämättä ihan itseltään, mutta mitäs hemmettiä mulle on tapahtunut!?

piirros.jpg

IHQ matkakertomus! :D Ja kuvat on kivoja. Keep up the good work, ja pidä Ropellihatusta hyvää huolta, ettei se innostu liikaa halvasta kaljasta. Ne on nuo Euroopan-reissut joskus vähän petollisia...

IHQ matkakertomus! :D Ja kuvat on kivoja. Keep up the good work, ja pidä Ropellihatusta hyvää huolta, ettei se innostu liikaa halvasta kaljasta. Ne on nuo Euroopan-reissut joskus vähän petollisia...

Thanks stocker!! kivaa kirjotella, kun tätä kerran jotkut lukeekin :) yritän pitää Ropellihatun turvassa!

Tässä on päivä vasta aluillaan, mutta pakko oli tulla vähän lepäilemään hostellille ja kenties jopa nukkua pienet päiväunet. Eilinen ilta sujui suunnitelmien ja toiveiden mukaisesti, ensin käytiin herkuttelemassa...

iltapala.jpg

... ja sitten mentiin jo klo 23 nukkumaan.

Aamulla olin hereillä jo ennen aamupalan alkamista :wtf: siinä datailin tyytyväisesti ja nautin esiaamupalaksi muffinsin, jonka eräs herrasmies tuli tarjoamaan. Hän oli edellisenä päivänä leiponut.

aamupala.jpg

Katsoin hostellin seinällä olevaa taulua, haukkasin muffinsista palasen ja hymyilin

what i think about cleaning.jpg

Aamupäivällä päätin mennä katsomaan, minkälainen tarjonta on paikallisessa elokuvateatterissa. Valitsin seuraavaksi alkavan elokuvan, jonka nimi oli kutakuinkin Gwiazd naszych wina. Oli aika jännittävää istua melkein tyhjillään olevan elokuvasalin penkillä, katsoa puolalaisia mainoksia ja miettiä, onko tullut katsomaan kauhua vai komediaa.

leffassa.jpg

Draamahan se oli, ja oikein ällöromanttinen sellainen olikin. Eikä ollut edes dupattu puolaksi. Kaks nuorta syöpäpotilasta, jotka rakastuu ja sitten vain odotetaan, kumpi niistä kuolee ensimmäisenä. Ainakin Ropellihattu pillitti kyllä viimeiset puoli tuntia elokuvasta...

Leffan jälkeen olo oli tosi onnellinen. Juteltiin vähän Ropellihatun kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että kiitollinen saa olla tosi monesta asiasta. Juhlistin elämääni heittämällä palloa liikkuvaan koriin. "Who's the bee" ja sitä rataa...

Sitten me vain haahuiltiin pitkin Gdanskin vanhaa kaupunkia

iiiso talo.jpg

kadulla.jpg

kaksintaistelu.jpg
Tässä minä ja Ropellihattu haastettiin tuntematon soturi kaksintaisteluun. Tuntematon soturi ei mahtunut selfieen :(

lisää taloja.jpg

maisemaa.jpg

kivi.jpg

nukkuva leijona.jpg

kissa.jpg
Kissa GdansKISSA! (omistettu Ashtalle)

Jossain vaiheessa alkoi epälomamaisesti sataa. Ei nyt sentään mitään lumipalloja lennellyt taivaalta kuten Suomessa kesäisin, mutta pikkuisen tihkutti. Käppäiltiin kadulla ja katseltiin söpöjä pariskuntia, jotka sylikkäin ahtautuivat yhteisen sateenvarjon alle :haart: Koska meillä ei ollut sateenvarjoa, ainoastaan toisemme, astelimme pizzeriaan syömään. Nyt kyllä kävi niin, että pizza ehti kadota lautaselta ennen kun ehdittiin muikkua sanoa, joten siitä ei ole kuvaa.

Eipä tässä sitten muuta tähän hätään. Oikein mukavaa päivää vaan kaikille! Kohta pääsee kattoo fudista!! :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ootko jo syönyt vohveleita kermavaahdolla? Ja jäätelöä? :kuola: Oikeastaan parempi etten ole mukana, mun pitäis laihduttaa...

En oo kyllä vielä maistanut, pitäis ehkä!! Mutta kyllä sun pitäis olla mukana, eka syötäis vohveleita ja jätskiä ja sit ahtauduttais yhdessä hostellin kylpyhuoneeseen tekemään kuntopiiriä ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En oo kyllä vielä maistanut, pitäis ehkä!! Mutta kyllä sun pitäis olla mukana, eka syötäis vohveleita ja jätskiä ja sit ahtauduttais yhdessä hostellin kylpyhuoneeseen tekemään kuntopiiriä ;)

Voi voi, kaks mun suosikkiharrastusta; herkuttelu ja jumppa. :D Ootko käynyt Sopotissa? Siellä on mahtavat hiekkarannat. Kannattaa vuokrata pyörä sieltä Sopotista, siellä on hyvät pyörätiet joka paikassa.

Huippua!! :) Go Heinikko go!

Hihiii, kiitti!

Voi voi, kaks mun suosikkiharrastusta; herkuttelu ja jumppa. :D Ootko käynyt Sopotissa? Siellä on mahtavat hiekkarannat. Kannattaa vuokrata pyörä sieltä Sopotista, siellä on hyvät pyörätiet joka paikassa.

En käynyt Sopotissa :( pitää jättää jotain ens kertaa varten!!

Eilen olikin tapahtumarikas päivä! Ensin datailtiin monta tuntia Ropellihatun kanssa ja ajateltiin, että tänään ei kyllä tehdä yhtään mitään. Sitten facebookissa kaveri kysyi, ollaanko kiivetty ison kirkon katolle vielä. Enhän mä tiennyt edes, että ison kirkon katolle voi kiivetä, joten eipä oltu. Kaveri sanoi, että sinne kannattaa kiivetä, jos vaan kunto riittää. No hemmetti, pakkohan se oli sitten lähte matkalaukkuineen kiipeämään kohti kirkon kattoa. 5 paikallista rahaa se maksoi (eli joku reilu euron).

Ensin lähdin käppäilemään ihan rauhalliseen tahtiin ja jopa otin joitain valokuvia matkalta.

portaat.jpg

portaita.jpg

Sitten mä kuitenkin aloin kuulla jostain takaani lasten huutoja ja raivoisia juoksuaskelia. Kilpailuvietti tarttui ja lähdin pikakävelemään portaita ylös. Takki lähti nopeasti kyllä päältä pois ja silti olin ihan hiessä, kun vihdoin pääsin kaikki 400 ja risat porrasta kivuttua ylöspäin. Olihan siellä kyllä hienot maisemat.

ylhäältä.jpg

Sitten lähdin raahautumaan alaspäin. Kun viimein olin taas pohjakerroksessa, oli pakko rysähtää kirkon penkille tasaamaan hengitystä. Jalat tärisi hulluna, oli huomattavasti rankempi treeni kuin mun edellisen illan kuntopiiri :P

hikinenheini.jpg

kirkkoa.jpg

jeesus.jpg

Sen jälkeen menin syömään pastaa ja täten valmistautumaan Roomaa varten. En ole ikinä jaksanut opetella syömään sivistyneesti haarukalla ja lusikalla, mutta kylläpä tuo annos nyt kuitenkin masun pohjalle päätyi.

spagetti.jpg

Matkalla bussipysäkille random tyyppi ojensi mulle ruusun. Joku joskus kysyi, tykkäänkö kukista. Vastasin ei, "enkä varsinkaan ruusuista". Mutta kylläpä tuosta vaan silti tuli hyvä mieli, joten kaikki te, joilla on jo kukkapuska valmiina odottamassa mun Suomeen palaamista, voitte kyllä antaa mulle rehunne.

ruusu.jpg

Yritin laittaa hyvän kiertoon ja lahjoittaa kukan eteenpäin. Mutta ei sitä meinannut kukaan huolia. :D Laitoin sen lopulta katusoittajan kitarakoteloon, se lauloi niin intohimoisesti silmät kiinni, ettei ehtinyt kieltäytyä.

Bussipysäkillä tutustuin ghanalaiseen ja italialaiseen herrasmieheen. Italiaano oli menossa samalla lennolla kuin minä, joten kuljettiin matka yhdessä. En kyllä puoliakaan sen puheesta ymmärtänyt, mutta pääsin sen serkun kyydillä Roomassa Terminiin (päärautatieasema). Matkalla tein jotain, mihin en ole vielä kolmen Rooman reissuni aikana kyennyt: näin Colosseumin!! En meinannut ehtiä ottaa kameraa esille, joten nähtävyys tuli ikuistettua vähän tälleen hätäisesti.

kuuluisa colosseum.jpg

Terministä matka Plus camping Romaan meni vanhasta tottumuksesta mukavasti. Olin perillä ehkä puoli 12 illalla ja ruokapaikat oli just menneet kiinni. Päivällä lusikoitu bolognese kuitenkin piti nälän loitolla ja menin nukkumaan.

Parasta aikaa istuskelen syömässä aamupalaa

aamiainen roomassa.jpg

Ja seuraavaksi tie vie altaalle aurinkoon!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom