Matkakertomus: Prätkäreissu (Suomi-Saksa-Itävalta-Sveitsi-Italia-Kreikka)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robertto
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
1.7.2004
Viestejä
2 417
Puolisen vuotta sitten tuli ajatus prätkämatkasta Eurooppaan. Aluksi matkalle oli lähdössä vain kaksi henkilöä, mutta ajan kuluessa saatiin onnellisesti mukaan vielä kaksi uutta toveria. Ryhmärämä koostui neljästä motoristista ja heidän menopeleistään. ( Yamaha XJR1300, Suzuki Bandit 1250, Kawasaki Ninja ZX-10R, Suzuki 600ZZR).

Matkan suunnittelu:

Mikä parasta, suunnitelmaa ei ollut. Ainoa päämäärä oli päästä Kreikkaan Korfun saarelle, jossa viettäisimme viikon loman yhden matkatoverimme veljen luona. Viikko ennen suunniteltua lähtöä yksi meistä liittyi S-moton jäseneksi, joilla saimme hyvät alennukset Helsinki-Rostock välillä liikennöivästä laivasta. Liput varattu 12.5.2008 lähtevästä laivasta, joten matka ei taida jäädä pelkäksi puheeksi. Matka siis taittuisi Saksan kautta.


11.5.2008

Mopo pakattuna lähtöä varten. Tankkilaukku ja takaboksi. Päätin että tätä enempää en tavaraa ota mukaan. Se mikä ei mahdu, sitä ei tarvittaisi.

8143010478539525399web_0.jpg


12.5.2008

Niin se päivä tuli ja kaikki oli ajoissa sovitussa paikassa sovittuun aikaan. Ryhmä kuvassa lukuunottamatta kameramiestä. Joensuulaisella huoltoaseman pihalla on hyvä miettiä, että mihinkäs v***uun sitä ollaan ryhtymässä. Vettä sataa, on kylmä ja väsyttää vähäunisen yön jälkeen. Nyt ei enää peruta, vaan putket punaisiksi ja nokka kohti Helsinkiä ja laivaterminaalia. Aikaa varattiin hyvin, sillä koskaan ei tiedä mitä matkalla sattuu ja olisi nolo myöhästyä ensimmäiseltä etapilta.

8143010478539525346web_0.jpg



Joutuisasti käy matka kohti Etelää. Niinkin joutuisasti, että yksikin sinihaalarinen mies voisi ottaa kortit parempaan talteen ja matka jäisi seuraavaksi kesäksi. Siksi päätimmekin Lahden kohdalla hillitä tahtia ja sovittiin että jokaisella on kortti taskussa vielä ennen laivan lähtöä.

Sponsoripipo päähän ja terveisiä pakkotoistolle! Älkää välittäkö kuvan rumasta mallista, vaan komeasta piposta.

8143010478539525364web_0.jpg


Niin vain kerkesimme laivalle ja 25h odotus saattoi alkaa. Mitään tylsempää ei olekaan kuin laiva täynnä karvaisia ja haisevia rekkamiehiä ja motoristeja. On siis hyvää aikaa nukkua ja ladata akkuja tulevaa koitosta varten. Ainakin luulisi niin... Kaksi sankaria päätti vetäistä viinapullon huiviin ja kokeilla paljon rahaa saa kulumaan laivan baariin. Paljon. Onneksi itse kuuluin tällä kertaa nukkuvien puolueeseen niinkuin kuvakin jo kertoo. Kameramies ei sitten muualta viitsinyt kuvia ottaa kuin minun karvaisista kainaloistani, mutta uskokaa ettei tuolla laivalla mitää nähtävää ollutkaan.

8143010478539525925web_0.jpg



Laiva saapui Rostockiin illalla juuri ennen pimeän tuloa, joten päätimme ottaa suunnaksi lähimman isoimman kaupungin. Lähin iso kaupunki matkan varrella sattuikin olemaan Berliini ja saimme ensikosketuksen autobahn:lla ajamiseen. Oli se vaan mukava päästä kokeilemaan vähän nopeuksia ja työstää yli 200km/h matkavauhtia. Tämä oli ensimmäinen kerta pyörän vaihdon jälkeen kun olen kaivannut Hayabusaa. Huiput jäi XJR:llä karvan alle 250km/h ja arvatkaas kismittikö kun kaveri revittelee vierestä ohi yli 300:n.

Berliiniin tulimme alkuyöstä ja tavoite oli vaan löytää nopeasti edullinen hotelli/hostelli. Öisessä hiljaisessa kaupungissa on kiva nostella mopon tassua ja luulla ettei virkavaltaa täällä kiinnosta. Ei onneksi sattunutkaan paikalle, mutta jollain tapaa Karman laki kikkailun kosti. Ajoimme ensimmäisen hotellin pihaan, pyörä tuelle ja kops... Tuki ei ollutkaan kunnolla paikallaan ja pyörä kyljelleen. Pienien noitumis-sanojen saattelemana pyörä nopeasti ylös ja tarkastelemaan vaurioita. Kaikkien yllätykseksi pyörä selvisi täysin naarmuitta. Jalkani jäi pyörän alle suojaksi ja takapäässä kiinni otti takaboksi. Onni onnettomuudessa. Hotelli oli kuitenkin turhan tyyris meidän makuun, sillä periaate oli yöpyä koko loman ajan mahdollisimman halvalla. Nokka kohti keskustaa ja sieltä löytyikin hostelli 100m päästä Berliiniin ydintä (25e/henkilö). Kävimme tavaroiden purkamisen jälkeen syömässä Burger Kingissä paskan makuiset hampurilaiset ja eikun unta palloon.


Aamulla matka jatkui kohti Munchenia. Pyörät valmiiksi ja viimeiset fiilistelyt ennen matkan jatkumista.


19.05.06%20alexanderplatz.jpg


8143010478539525435web_0.jpg



Matkaa Muncheniin yli 600km puuduttavaa moottoritietä. Väsytti ja teki vain mieli päästä takaisin nukkumaan. Heräsin kunnolla ensimmäisen kerran kun oikealla kaistalla ajava Opel meinasi tulla kylkeen. Jouduin pimeään kulmaan ja Opel-kuski lähti vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Torvi soimaan ja samalla jouduin itse vaihtamaan kaistaa laitimmaiselle kaistalle. Onneksi ei tullut ketään laitimmaisella kaistalla, muuten olisi tullut tilastomerkintä taas yhdestä kuolleesta motoristista. Vielä pahempi tilanne sattui kaverillani, joka lähti vaihtamaan keskimmäiseltä kaistalta nopeimmalle, eli laitimmaiselle kaistalle. Vilkaisu peiliin, ketään ei näy ja vinkkari vasemmalle. Samalla kun hän vaihtoi kaistaa, ilmestyi kuin tyhjästä lukkojarrutuksen saattelemana Porcshe aivan kiinni takarenkaaseen. Vauhtia oli meilläkin noin 160-170km/h, joten Porschen vauhti oli ennen jarrutusta lähemmäksi 300km/h. Tästä säikähtäneenä kaveri ajoi loppupätkän Muncheniin turvallisesti keskimmäisellä kaistalla ajaen n. 140km/h nopeutta. Onneksi ei käynyt mitenkään ja reissu voi jatkua.

Munchenissa tuli käytyä ensimmäisen kerran hieman yöelämässä ja olikin kova yritys löytää paikka jossa näytettäisiin MM-jääkiekkoa, mutta turhaan. Muutamat oluet, parit viskit ja vielä muutamat oluet. Nyt pitikin jo unimatti kädestä kiinni ja talutti väsyneenä höyhensaarille.


15.5.2008

Uusi aamu ja uudet kujeet. Tavoite oli ajaa päivän aikana yli alppien ja majoittua tuttavien luoksi Italian Milanoon. Parin sadan kilometrin pätkä vielä moottoritietä ja sitten alppimaisemat kutsuivat. Komeat olivat näkymät ja harmi kun ei parempia kuvia saatu otettua. Seuraavan kerran pitää ottaa Mike takapenkille kameramieheksi.

8143010478539526456web_0.jpg


8143010478539526448web_0.jpg


8143010478539526453web_0.jpg


Alpit menivät että heilahti. Mielenkiintoiselta tuntui lämpötilojen vaihtelu. Välillä oli hellettä ja kun noustiin ylös, tarvittiin jo melkein karvapipoa. Pisin tunneli oli yli 10km pitkä joka tuntui ettei lopu koskaan. Mielessä kävikin että mitäs helvettiä tekisi jos pyörä hyytyisi puoleen väliin tunnelia. Lämpöä tunnelissa oli reilusti yli 40 astetta ja nesteestä ei tietoakaan. Itävalta, Sveitsi ja Italia. Kolme maata nähty päivän aikana.

Illaksi saavuimme kohti Milanoa ankaran vesisateen saattelemana. Tietenkin Suomalaisina herrasmiehinä ei maksettu ensimmäistä tietullia, vaan kierrettiin puomi olevinaan fiksusti ja säästettiin rahaa. Kuinka ollakkaan seuraava tietulli oli miehitetty ja läksytystä ja sakkojahan sieltä tuli. Ei mahda mitään, seuraavalla kerralla sitten ajetaan kovempaa siitäkin ohi!


JATKUU------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- JATKUU
Jatkan kertomuksen tekoa tulevina päivinä, sillä nyt painaa vielä matkaväsymys ja on pakko saada unta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä vielä vajaa kolme viikkoa lähtöön.. Ei ainakaan helpota matka kuumetta.. :dance:
 
Taitaa kestää kaverilla kuvien toimittaminen. Lisätäänpä ne sitten jälkeenpäin.


Liikenne Italiassa on jotain aivan käsittämätöntä. Torvet soi, liikennevaloilla ei ole mitään käytännön merkitystä, jokaisessa autossa on kolhuja ja kaupungissa vetää yhdellä kaistalla jopa kolme ajoneuvoa vierekkäin. Välillä sai pyyhkiä hikeä otsalta kun autot sujahtavat ohi liikennevaloissa hipaisten pyörän takaboksia. Jos joku sanoo Saksan moottoriteitä vaarallisiksi, tervemenoa Italiaan!

Italian ravintokulttuuri voisi sopia bodareillekin. Ensimmäisenä iltana menimme ruokapöytään tuttavien luokse, jossa odotti spagettia maukkaalla kastikkeella. Lautanen täyteen ja nälkä pois parissa minuutissa. Olisi vaan kannattanut säästää vatsaa, sillä tämä oli vasta ensimmäinen ruokalaji viidestä. Normaali illallinen kesti kaksi tuntia ja sisälsi montaa eri lihavaihtoehtoa, sekä salaattia, leipää, vihanneksia. Kun yksi ruoka oli syöty, toinen valmistui pannulta ja pöydälle raivattiin tilaa uutta murkinaa varten. Lopuksi pöytään iskettiin vielä iso hedelmälautanen, joka syötiin porukassa tyhjäksi pitkillä "ottotikuilla". Voin kertoa unen maistuneen tuona yönä.

Kahden hyvin nukutun yön jälkeen lähdimme suunnistamaan kohti tarunhohtoista Venetsiaa, josta lähtisi vuorokauden kulkeva lautta Korfun saarelle Kreikkaan. Aamupala venähti luonnollisesti pitkäksi ja alkoi tulla hieman kiire lauttaan kun vettä tuli kaatamalla ja visiirin läpi oli hieman vaikea nähdä. Matkaa oli vain 250km, mutta matka tuntui loputtomalta läpimärkänä ja virtsarakko täynnä. Niinhän siinä sitten kävi, että kuselle ei voinut pysähtyä kiireen vuoksi ja kaikki voi arvata mitä jouduin tekemään kusihädän laannuttamiseksi. Kyllä, kusin housuuni.:D Lohdutan itseäni sillä, että olin jo valmiiksi märkä sateen kastelemana!! Fiilis ei ollut mitenkään mairitteleva, joten kuvat jäi tältä etapilta ottamatta...

Venetsia ei ollutkaan niin tarunhohtoinen. Varsinkaan pienet lirut housussa. Paska haisi joka puolella Venetsiaa ja oli kiire lauttaan. Kerkesimme lauttaan juuri sopivasti kun laskusillat olivat jo alhaalla. Edessäpäin odotti siis jo Kreikan saaret!







Vuorokauden kestäneen kikkailun jälkeen laiva saapui Korfulle. Kaverini veli oli vastassa satamassa ja ajelimme peräkkäin hänen kämpilleen. Tässä vaiheessa jäi kypärät pois ja päälle vaihdettiin kevyempää. Hikisestä fiiliksestä oli päästävä eroon ja mikä parempaa kuin lähteä rannalle ja pulahtaa meriveteen!


Kaveri vasemmalla puolella yritti näyttää ryhmärämä kuvassa mahdollisimman homolta ja täytyy sanoa että onnistui siinä mainiosti. :D


8143010478539525468web_0.jpg



Oli mukava tunne päristellä prätkällä pitkin poikin saarta ilman kypärää, shortseissa ja hihattomassa paidassa. Se oli moottoripyöräilyä parhaillaan! Kuvat kertovat kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa, joten laitan hieman fiilistelykuvia Kreikasta.



Aqualand. Noin jyrkkää liukumäkeä en ole ennen laskenut. Kuvassa olevassa liukumäessä ollaan usemman metrin ajan aivan vapaassa pudotuksessa, kunnes jokin kolahtaa selkään ja ajatus siitä ettet ehkä kuolisikaan valtasi mielen.

8143010478539525476orig.jpg



Laihaläski valkoinen valas.

8143010478539525937orig.jpg







Elvistelyä jonkun hallituksen rakennuksen pihalla, jossa ajoneuvot olivat kiellettyjä. Kuin pikkupojat mehän kirmasimme sinne heti.

8143010478539525545web_0.jpg



8143010478539525511web_0.jpg


8143010478539525519web_0.jpg


8143010478539525472web_0.jpg


8143010478539525934web_0.jpg


8143010478539525933web_0.jpg


8143010478539593886web_0.jpg




Kuvia on tähän hätään saatavilla (onneksi) rajoitetusti, joten taidan päättää tältä illalta tähän. Tässä vielä pieni pähkinä:


Miksi vitussa olen auringon nousun aikaan ja baari-illan jälkeen jonkun nosturin sisällä? Älkää turhaan vastatko sillä en todellakaan tiedä/muista itsekään. :D

8143010478539593994web_0.jpg
 
Paljon reissulle tuli suunnilleen hintaa pakollisista menoista?


Ei puhuta siitä. :D


Kovia eroja oli menoerissä. Vähimmällä selvinnyt kaveri käytti reissuun kokonaisuudessaan 1700e. Tuo summa oli ehkä minimi millä pystyi viettämään hauskan loman. Itselläni oli sitten vielä hieman hauskempaa ja sain kulumaan kokonaisuudessaan 3200e.
 
Rokrok. Oman reissun lähtöön vielä 16 päivää.. Melkein kuin joulua odottaisi.. Yritän myös nettisaatavuuden rajoissa pistää raporttia tänne..

Mitä vinkkejä antaisit reissuun lähtijälle? Paljon tuli kilometrejä mittariin?
 
Rokrok. Oman reissun lähtöön vielä 16 päivää.. Melkein kuin joulua odottaisi.. Yritän myös nettisaatavuuden rajoissa pistää raporttia tänne..

Mitä vinkkejä antaisit reissuun lähtijälle? Paljon tuli kilometrejä mittariin?


Itse olin siihen tyytyväinen ettei suunniteltu tarkempia reittejä, eikä yöpaikkoja. Meillä ei ollut mukana yhtäkään karttaa. Nykäisin autosta irti TomTom- navigaattorin ja vedettiin pyörän akusta piuhat, sekä rakensimme "tee se itse" telineen. Noilla eväin suunnistettiin halki Euroopan. Yöpaikka löytyi aina kun sitä tarvittiin, vaikka joskus hermo olikin kireällä pitkän ajon jälkeen hikisenä ja väsyneenä kun piti kysellä yöpaikkoja. Nopeasti ne kuitenkin aina löytyivät kun hajaannuimme neljään suuntaan ja kaikki kävivät kysymässä hinnan eri hotelleista/hostelleista. Valitsimme sitten halvimman.


Jos ajo alkaa väsyttämään, voin suositella Saksan (Autozugia).
Takaisin tullessa otimme junan Munchenista Berliiniin ja nukuimme mukavat yöunet junan hytissä samalla matkan edetessä.

8143010478539593903web_0.jpg


8143010478539593905web_0.jpg
 
Ei ainakaan ensilukemalta tarttunu silmään; paljonko tuli kilsoja kaiken kaikkiaan?
 
Ainiin, kilsat unohtui. Kokonaisuudessaan kilometrit jäi karvan alle 5000km. Ei mitenkään mahdoton määrä, mutta on siinäkin jo ajamista. Yksi asia mistä olen tyytyväinen on laittamani uber ruma pleksi pyörään. Ennen 120km/h vauhti tuntui jo epämiellytävältä. Nyt sama fiilis tuli vasta 240km/h vauhdeissa.
 
Tuollainen pieni tummasavu-pleksi oli ennen reissua.

8143010478539606379web_0.jpg



Kuvassa ei hirveästi pleksi näy, mutta pleksin korkeus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tuo oli reissun pelastava enkeli, vaikka ruma onkin. Turussa pleksiä ostaessani myyjä sanoi osuvasti: "Tää on kyllä niin saatanan ruma, et myyn tän sulle puoleen hintaan". Pakkohan se oli ottaa.

8143010478539525399web_0.jpg
 
Laskitkos paljonko kulus reissun aikana rahaa bensaan noin niiku suunnilleen?
Ja millasella budjetilla muuten reissu meni siis jollei nyt lasketa ruokakuluja vaan hotellit, bensat ja junat ym. mahdolliset "pakolliset" menot?
 
Laskitkos paljonko kulus reissun aikana rahaa bensaan noin niiku suunnilleen?
Ja millasella budjetilla muuten reissu meni siis jollei nyt lasketa ruokakuluja vaan hotellit, bensat ja junat ym. mahdolliset "pakolliset" menot?


En tiedä onko pyörässäni jotkut säädöt sekaisin, sillä kulutus oli 9-10L/100km. Takaboksi ja iso pleksi vaikuttivat varmasti kulutukseen, mutta ei sen noin paljon pitäisi niellä menovettä. Polttoainetta kului kokonaisuudessaan n.450-500L. Tuon kun kerrot 1,5:lla, alkaa summa olla lähellä totuutta.

Lauttamatkat: Helsinki-Rostock-Helsinki =250e, Venetsia-Korfu-Venetsia =260e. Junamatka hytillä =116e.

Hotelliyöt vaihteli 20-40 euron välillä paikasta riippuen. Säästimme pitkän pennin yöpymällä tuttujen luona matkan varrella. Sekä perillä Kreikassa oli ilmainen majoitus.
 
Rokrok. Oman reissun lähtöön vielä 16 päivää.. Melkein kuin joulua odottaisi.. Yritän myös nettisaatavuuden rajoissa pistää raporttia tänne..

Mitä vinkkejä antaisit reissuun lähtijälle? Paljon tuli kilometrejä mittariin?

TJJ! Oliko sulla lähdössä tankkilaukku mukaan? Itselläni jäi nimittäin tankkilaukku Kreikkaan.:D Tulee sitten postissa perässä jos on tullakseen. Minulla suli totaalisesti hermo laukun irroitteluun joka huoltoasemalla missä täytyi tankata. Loppuhuipennukseksi vielä yksi kiinnitysnaru kyrvähti ja suli kiinni pakosarjaan. Saattaa laukkuja olla olemassa kätevämmälläkin systeemillä, mutta tuo ei ollut kyllä minun juttuni. Seuraavalla kerralla niputan tankkilaukun/repun takapenkkiin kiinni, niin ei ole matkaa häiritsemässä.
 
En tiedä onko pyörässäni jotkut säädöt sekaisin, sillä kulutus oli 9-10L/100km. Takaboksi ja iso pleksi vaikuttivat varmasti kulutukseen, mutta ei sen noin paljon pitäisi niellä menovettä. Polttoainetta kului kokonaisuudessaan n.450-500L. Tuon kun kerrot 1,5:lla, alkaa summa olla lähellä totuutta.

Lauttamatkat: Helsinki-Rostock-Helsinki =250e, Venetsia-Korfu-Venetsia =260e. Junamatka hytillä =116e.

Melko runsas kyllä sulla kulutus, ellet sitten pistäny menemään joka mutkaan jälkiä jättäen.. Mistä muuten noin "halvat" laivamatkat hki-rostock-hki välille?

Tankkilaukku on tarkoitus ottaa mukaan, lähinnä lompakkoa, juomaa ja jotain muuta pientä kuljettamaan. Mulla on Bagsterin "tankkinahka" ja siihen kiinnittyvä laukku, helposti nousee tankkauksen tieltä ylös.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom