- Liittynyt
- 30.10.2006
- Viestejä
- 411
Ajattelin kirjoitella pienen matkakertomuksen pyöräilyreissultani Aasiassa. Valitan, ettei mulla ole paljon kuvia reissusta ja nämäkin on kamerakännykällä otettuja.
Viime kesänä/syksynä tuli lähdettyä Aasiaan reppureissaamaan ilman sen kummempia suunnitelmia. Erinäisistä syistä parin kolmen kuukauden matkustelun jälkeen oli sellainen olo, että en oikein tiennyt mitä tehdä ja minne mennä. Olin Chiang Maissa Pohjois-Thaimaassa. Siinäpä sainkin sitten idean, että ostan polkupyörän ja lähden etelän suuntaan polkemaan Singapore päämääränä. Seuraavana päivänä olin ostanut noin 100 eurolla perusfillarin sekä Thaimaan kartan ja sitä seuraavana aamuna olinkin jo polkemassa.
Uusi pyöräni Sparky valmiina lähtöön ja näpsäkkä Thaimaan kartta.
Thaimaa
En osannut arvioida paljonko yhden päivän aikana pystyn polkemaan ja ensimmäiseksi päiväksi olin varautunut sellaiseen 100 km matkaan. Varustuksena oli tarakalla reppu ja pyörässä etukori missä jotain tavaraa pidin. Ennen lähtöä pyrin heittämään kaikki turhat tavarat pois ja ottamaan mukaan vain tarpeellisen. Koko matkan ajan poljin pääasiassa valtateiden varsilla. Pyrin ajamaan niin, että illaksi ehtisin sellaiseen hieman isompaan kaupunkiin, jossa todennäköisesti olisi hotelleja. Kartan lisäksi käytin puhelimessa olevia karttoja suunnistamiseen.
Ensimmäinen päivä oli kuuma ja aurinko paistoi, mutta ihan mukavasti matka eteni. Join paljon ja pidin vähän väliä lyhyitä taukoja varjossa. Muutaman tunnin ajon jälkeen rupesin miettimään, että minkä ihmeen takia mä lähdin tätä hullua ideaa toteuttamaan. Ketjut tippuivat noin viisi kertaa ja meinasin pyörtyä, kun varjopaikkoja ei ollut sekä piti monta kilsaa polkea ylämäkeen auringon porottaessa. Tämä olikin ainut kerta, kun tosissani ajattelin, että lopetan röökin polton :D Alamäkeen lähtiessä kumi posahti, eikä mulla vielä ollut pumppua hankittuna. Vähän matkaa pyörää talutettuani eräs thaimaalainen nainen pysähtyi ja nappasi mut pyörineen kyytiin sekä näki aikamoisen vaivan löytääkseen jonkun, joka voisi paikata kumin. Nainen ei juurikaan englantia puhunut, mutta pyörä saatiin kondikseen ja hän jätti mut paikalliselle supermarketille ja antoi banaanin. Kävin ostamassa pumpun. Kyseinen kaupunki oli kuitenkin se, missä olin alun perin ajatellut yöpyä, mutta koska oli vasta iltapäivä, päätin jatkaa polkemista. Päivän kääntyessä iltaan, ei matkan aikana ollut näkynyt mitään hotelleja tms. enkä halunnut pimeässä polkea, joten nukuin pienen katoksen alla sirkkojen sirittäessä.
Siinä vaihtuu sisäkumi 2,5 egen hintaan.
Uusi pumppu oli ainakin riittävän iso.
Muilta osin menikin sitten ihan nätisti. Päivämatkaksi tuli noin 100 - 200 km riippuen kaupunkien välimatkoista. Lähdin aina aamuvarhaisella ennen kuin aurinko oli vielä ylhäällä ja pyrin lopettamaan ennen pimeän tuloa. Tiet olivat erittäin hyvässä kunnossa ja oli todella helppoa ja turvallisen tuntuista ajaa tien reunassa olevalla kaistaleella, josta oli autoihin mukavasti välimatkaa. Huoltsikoita kioskeineen ja vessoineen oli usein ja katoksia, joissa pääsi hetkeksi varjoon juomaan. Muutama rengasrikko sattui vielä matkalla, jotka sain korjattua ja loppumatkan ajan löysin joka yöksi hotellin. Hotellejahan en koskaan ennalta tsekannut, aina paikan päällä etsin sopivan ja se oli aika rasittavaa puuhaa. Muutamana päivänä tuli ajettua kaatosateessakin, mutta pääosin oli kuivaa.
Bangkokiin päästyäni nollasin ja lepäilin siellä pari yötä. Polkeminen 50 kilsan säteellä Bangkokista oli kyllä aika sairasta, ihan hullu liikenne.
Bangkokissa parin päivän stopilla pääsin olemaan kuin kotonani.
Viime kesänä/syksynä tuli lähdettyä Aasiaan reppureissaamaan ilman sen kummempia suunnitelmia. Erinäisistä syistä parin kolmen kuukauden matkustelun jälkeen oli sellainen olo, että en oikein tiennyt mitä tehdä ja minne mennä. Olin Chiang Maissa Pohjois-Thaimaassa. Siinäpä sainkin sitten idean, että ostan polkupyörän ja lähden etelän suuntaan polkemaan Singapore päämääränä. Seuraavana päivänä olin ostanut noin 100 eurolla perusfillarin sekä Thaimaan kartan ja sitä seuraavana aamuna olinkin jo polkemassa.
Uusi pyöräni Sparky valmiina lähtöön ja näpsäkkä Thaimaan kartta.
Thaimaa
En osannut arvioida paljonko yhden päivän aikana pystyn polkemaan ja ensimmäiseksi päiväksi olin varautunut sellaiseen 100 km matkaan. Varustuksena oli tarakalla reppu ja pyörässä etukori missä jotain tavaraa pidin. Ennen lähtöä pyrin heittämään kaikki turhat tavarat pois ja ottamaan mukaan vain tarpeellisen. Koko matkan ajan poljin pääasiassa valtateiden varsilla. Pyrin ajamaan niin, että illaksi ehtisin sellaiseen hieman isompaan kaupunkiin, jossa todennäköisesti olisi hotelleja. Kartan lisäksi käytin puhelimessa olevia karttoja suunnistamiseen.
Ensimmäinen päivä oli kuuma ja aurinko paistoi, mutta ihan mukavasti matka eteni. Join paljon ja pidin vähän väliä lyhyitä taukoja varjossa. Muutaman tunnin ajon jälkeen rupesin miettimään, että minkä ihmeen takia mä lähdin tätä hullua ideaa toteuttamaan. Ketjut tippuivat noin viisi kertaa ja meinasin pyörtyä, kun varjopaikkoja ei ollut sekä piti monta kilsaa polkea ylämäkeen auringon porottaessa. Tämä olikin ainut kerta, kun tosissani ajattelin, että lopetan röökin polton :D Alamäkeen lähtiessä kumi posahti, eikä mulla vielä ollut pumppua hankittuna. Vähän matkaa pyörää talutettuani eräs thaimaalainen nainen pysähtyi ja nappasi mut pyörineen kyytiin sekä näki aikamoisen vaivan löytääkseen jonkun, joka voisi paikata kumin. Nainen ei juurikaan englantia puhunut, mutta pyörä saatiin kondikseen ja hän jätti mut paikalliselle supermarketille ja antoi banaanin. Kävin ostamassa pumpun. Kyseinen kaupunki oli kuitenkin se, missä olin alun perin ajatellut yöpyä, mutta koska oli vasta iltapäivä, päätin jatkaa polkemista. Päivän kääntyessä iltaan, ei matkan aikana ollut näkynyt mitään hotelleja tms. enkä halunnut pimeässä polkea, joten nukuin pienen katoksen alla sirkkojen sirittäessä.
Siinä vaihtuu sisäkumi 2,5 egen hintaan.
Uusi pumppu oli ainakin riittävän iso.
Muilta osin menikin sitten ihan nätisti. Päivämatkaksi tuli noin 100 - 200 km riippuen kaupunkien välimatkoista. Lähdin aina aamuvarhaisella ennen kuin aurinko oli vielä ylhäällä ja pyrin lopettamaan ennen pimeän tuloa. Tiet olivat erittäin hyvässä kunnossa ja oli todella helppoa ja turvallisen tuntuista ajaa tien reunassa olevalla kaistaleella, josta oli autoihin mukavasti välimatkaa. Huoltsikoita kioskeineen ja vessoineen oli usein ja katoksia, joissa pääsi hetkeksi varjoon juomaan. Muutama rengasrikko sattui vielä matkalla, jotka sain korjattua ja loppumatkan ajan löysin joka yöksi hotellin. Hotellejahan en koskaan ennalta tsekannut, aina paikan päällä etsin sopivan ja se oli aika rasittavaa puuhaa. Muutamana päivänä tuli ajettua kaatosateessakin, mutta pääosin oli kuivaa.
Bangkokiin päästyäni nollasin ja lepäilin siellä pari yötä. Polkeminen 50 kilsan säteellä Bangkokista oli kyllä aika sairasta, ihan hullu liikenne.
Bangkokissa parin päivän stopilla pääsin olemaan kuin kotonani.