Matkakertomus: Mopolla Monacoon ja takaisin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu
Roinaa alkoi olemaan laukuissa enemmän kuin tarpeeksi ...
Meinaatko että tulee läpi? :rolleyes:

Tuo on muuten totta mitä sanoit tuolla aiemmin saksalaisista teistä; yleensä juttujen perusteella ne on kuin kullalla päällystetyt ja aina voi ajaa täysiiii mutta totuus on kuvatun kaltainen. Varsinkin autolla jossa ei ole liikaa potkua, mukava matkavauhti rajoittamattomilla teillä on joku 150km/h, ettei tarvitse koko ajan vuorotellen seisoa jarrun ja kaasun päällä.

Tosin IMO suomalaista paremmin tuntuvat seuraavan peilejään ja antavat paremmin tilaa kovemmin ajaville kuin kotomaisilla motareilla.

Hyvää tarinaa edelleen. :rock:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaiken tämän jälkeen otin Hupen suositteleman juoman.
full


Seuraavana päivänä tarkoitus körötellä pitkin Mosel jokea.

Asiaa! :kippis1:
Hienoo rapsaa kyllä! Joo, nämä Saksan "rajoittamattomat" nopeudet on kyllä 90%:sesti täysin turhia, kaasu-jarru-kaasu -systeemiä vain koko ajan. No ehkä sunnuntai-iltamyöhään on vähän vähemmän liikennettä mutta aika harvakseltaan voi/saa/pystyy ajelemaan täysin vapaasti. Eniten näillä motareilla ottaa päähän hollantilaiset ja itävaltalaiset ääliöt ketkä ajavat 90:iä suoraan eteen kun itsellä on 200++ lasissa. Ne kun eivät tajua että jos kotimaassa maksiminopeudet on 80 niin ne olisivat sitä täälläkin jos/kun nopeusrajoitusmerkkejä ei käytännössä ole.
 
Meinaatko että tulee läpi? :rolleyes:

:D Tietysti.

Tuo on muuten totta mitä sanoit tuolla aiemmin saksalaisista teistä; yleensä juttujen perusteella ne on kuin kullalla päällystetyt ja aina voi ajaa täysiiii mutta totuus on kuvatun kaltainen. Varsinkin autolla jossa ei ole liikaa potkua, mukava matkavauhti rajoittamattomilla teillä on joku 150km/h, ettei tarvitse koko ajan vuorotellen seisoa jarrun ja kaasun päällä.

Tosin IMO suomalaista paremmin tuntuvat seuraavan peilejään ja antavat paremmin tilaa kovemmin ajaville kuin kotomaisilla motareilla.

Joo, käytännössä todellakin ei paljoa yli 150-160km/h kannattanut ajella, vaikka oli tyhjää baanaakin edessä vaikka kuinka, kumminkin jos vauhtia olis nostanut, olis minuutin parin (eli kun muistetaan että aletaan liikkumaan reilut 3km/min) päästä ollut joku edessä ja taas liinat kiinni. Lisäksi jo vauhdin nostaminen 100->140 nostaa kulutusta melko runsaasti, ja mitä se on kun pistetään sinne vaikka se 200km/h vauhdiksi :wtf:. Tosiaan tilaa kyllä yleensä tuli tosiaan aika pian, kun taakse ilmestyi, kun oli sen kohtuu tiukan jarrutuksen saanut tehtyä.

Sitten taas kun saksan baanalla oli tapahtunut joku onnettomuus niin jonot olivat ihan "kohtalaisia". Joku oli vastaan tulevien puolella saanut matkailuvaununsa kyljelleen tielle ja seisova jono 3 kaistasella motarilla oli reilut 6km.

Henk koht suosikiksi itselle tuli ranskan maksulliset motarit. Mopolla hinta oli naurettavan alhainen ja siellä ei ajeltu henkilöautojen toimesta juurikaan alle 120km/h vauhteja, eikä liikennettä juuri nimeksikään ollut. Rajoitushan siellä on 130km/h. Ylivoimaisesti parhaat keskinopeudet siirtymäpätkillä saatiin ranskan moottoriteillä.

Yritetäänpä saattaa tarina loppuun tänä iltana.

SniffDaddylle. :haart:
full
 
Matka kääntyy kohta loppupuolelle. Vielä on sen verran päiviä jäljellä, että Trieristä lähtiessä ei ole tarkoitus ajaa mitään matkatavotteita, vaan körötellää monessa paikassa kehuttua Mosel-joen laaksoa pikkuhiljaa ylöspäin ja katsoa mihin päätyy.

Kuuleman mukaan Mosel joen varrella on julmetusti viinitarhoja ja vanhoja linnoja. Viinitarhoja ainakin oli kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä.
full


Vähän haastavempiakin paikkoja. En haluaisi olla tuolla kitkemässä rikkaruohoja.
full


Mutta saksalaisella on konstit tähänkin.
full


Muistutukseksi, että nämä kuvat on taas digipokkarilla mopon selästä, fokus ja sommittelu saattaa hieman heittää.. :rolleyes:

Kyllähän siellä ihan kohtuulliset maisemat on.
full


full


Linnoja oli vähemmän kuin kuvittelin, mutta jotain jämiä siellä toki oli.
full


full


Muutaman kilometrin välein pikkukaupunkeja, täynnä enemmän ja vähemmän komeita tönöjä.
full


full


Päädyttiin loppujen lopulta Cochemin kaupunkiin, joka tuntui olevan paikallisten ja ei paikallisten motoriestien suosima kaupunki. Jotain vaikutusta lienee noin 40km päässä sijaitsevalla Nürburgringin radalla, jossa oli joku Ducati festivaali menossa.
full


Ringi oli siis varattu eikä sinne päässyt ajamaan. Nyyh.

Cochemista löydettiin hotelli, joka yllätysyllätys oli jonku viinitilan/perheen pitämä hotelli. Tosi siisti paikka. Ikkunasta kohtalaiset näkymät.
full


Ikkunasta näkyi myös Cochemissa oleva hieman paremmassa kunnossa oleva linna.
full


Kylä itsessään oli sitä perinteistä vanhaa arkitehtuuria.
full


Joku tosin oli maalannut taloaan hieman linjasta poikkeavasti.
full


Täällä ei ollut pullasorsia, vaan pullajoutsenia.
full


Vaikka ajettu määrä oli melko pieni, oli myös keskinopeus ja aikaa oli kulunut. Ilta otettiinkin rennosti talon viinejä maistellessa. Huomasinpa myös, että mulle hitaasti ajaminen on fyysisesti raskaampaa kuin nopeaa, kun ei ole tuulen tukea. Oikea olkapää alkoi pikkuhiljaa särkemään hitaammassa ajossa.

Täytyypä vielä mainita, että Cochemin ympäristössä on aivan fantastisia mopoiluteitä, riittävät nopeusrajoitukset, pitkiä kurveja ja loistava asfaltti. Niin hyviä, että poliisitkin piti tutkaa siellä ja joillekkin nopeusrajoitukset eivät vissiin olleet riittäneet. Onneksi mopoilijoiden merkkikieli kertoi meille odottaa tutkaa.
 
Aamulla lasketaan. Laiva lähtee huomisiltana reilun 600km päästä. Mietitään mitä tehdään, ajetaanko 2 x 300km vai kerralla se reilut 600km ja ollaan laivan lähtöpäivä rennosti. Päädyimme ajamaan sen reilut 600km, kun matkan varrelle sopivaan paikkaan ei ilmestynyt mitään selkeästi kiinnostavaa kohdettakaan. Ja jonkinlaista matkaväsymystäkin alkoi olla havaittavissa.

Tähtäin siis kohti Lyypekkiä. Ja saksan motareita pitkin mentiin sitten tasaista tahtia.

Matkalla nähtiin useampi onnettomuuspaikka ja niitä seuraavat kilometrien pituiset jonot. Onneksi olivat vastaantulijoiden puolella kaikki.
full


Ajettiin siis tuntitolkulla ja kun päästiin Lyypekkiin satoi sen verran että alkoi jo kyrsimään. Navigaattorista etsittiin hotelleja ja kohdalle sattui Radison SAS. Voitte varmaan kuvitella, kun vettä tippuvana laahustin sisään hotelliin, kysymään huonetta ja totean, että kyseessä on ainakin jonkin saksalaisen standardin mukaan 5 tähden kongerssihotelli.. Joo, no palvelu oli ainakin asiallista, vaikka näytinkin ehkä vähemmän tyypilliseltä kyseisen hotellin asiakkaalta. Huoneita oli, ja yllättävän kohtuulliseen hintaankin. Toki hinta oli vähintäänkin tuplat siitä mitä oli tottunut maksamaan, mutta aivan sama. Halusin suihkuun ja kuivaan ja otin huoneen. Enkä kadu vieläkään. Oli hyvä lopettaa reilun kahden viikon kierros luksushotelliin. Ekan kerran tällä reissulla muuten tarvin passia, kun tuonne hotelliin kirjauduttiin.

Suihkun jälkeen tilattiin huonepalvelusta paikallinen versio pyttipannusta. Yllättävän kohtuullinen hinta siinäkin. Oli hyvää ja ruokaa oli riittävästi.
full


Ilta saunottiin, kylmähkössä saunassa, liottiin uima-altaassa ja vietettiin täysin toimetonta hetkeä. Oli hienoa. Ikkunasta näkyi jälleen hansakaupunkien arkkitehtuuria.
full


Yö nukuttiin ja seuraavana päivänä oli kaupunki kierros edessä ja illalla laivaan.

Kaupunki oli hyvin tyypillinen näkemys. Kaupungilla pitää tietysti olla portti.
full


Sekä tori.
full


Sekä isohko kirkko. (noita oli täällä kyllä useampia)
full


Kirkolla tulee olla oma paholaisensa, täällä hän istui pihalla.
full


Kirkko oli iso myös sisältä. Ei jaksa käsittää miten noita on rakennettu silloin kauan sitten..
full


Sodat on joskus pudottanut kellot alas.
full


Sekä kapeat, korkeat talot.
full


Jotenkin oli vain jyhkeät pilvet taivaalla...ja satoihan ne sitten alaskin.
full


Kaupungista löytyi ihan helmi tavaratalo, jossa oli vielä helmempi herkkuosasto ja suklaan ystäville lähti taas paketti kohti suomea, kun mukaan ei muuten mahtunut. :D :kuola:

Illalla ajeltiin sitten satamaan ja laivaan, siellä tarvi toisen kerran passia tällä reissulla. Laiva tuksutti 26h, eikä ollut muuta tekemistä kuin maata ja syödä. Mutta ruokakaan ei oikein maistunut, kun oli tottunut siihen, että joka päivä ajetaan muutama tunti, kävellään muutama tunti ja sitten syödään kunnolla. Nyt ei vaan maistunut.

Helsinkiin tultiin aikataulussa ja ajettiin mahd pikaisesti Seinäjoelle. Oli ehkä pisimmältä tuntuva ajo koko matkalla. Kylmä ja sateinen keli vain vitutti koko matkan.

Eipä kaduta ainakaan vielä reissun käyminen. Rahaa paloi about 2000e/henki + laivat jotka maksettiin etukäteen.
 
Saksa on kyllä hieno maa kun kuvia katselee ja on itse päässyt todistamaan. Suosittelen kaikille Saksanmatkailua! :thumbs:
 
On, saksa on ihan hieno maa. Pidin kyllä ranskastakin, varsinkin vanhat pikkukaupungit.

Sveitsi meni vähän läpi/ohiajona, sinne täytyy kyllä palata uudestaan joskus tutustumaan vuoriston maisemiin ja ruokiin tarkemmin.
 
Tuttuja maisemia ku ite tulin just kuukaus sit saksanmaalta. Oltiin ajelemassa vähän isommalla autoporukalla ringillä ja käytiin just tsekkaa lähiympäristöä. Esimerkiks toi Cochem on nätti mesta. Mietittiin myös miten helvetissä ne jaksaa kerätä ne rypäleet sieltä vuorilta. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom