Matkakertomus: Kreeta (7.-23.8.2009)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demos
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.1.2008
Viestejä
2 647
Kesäloma kului liian nopeasti. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta en ole ollut lomalla niin pitkään, että olisi ollut ikävä töihin. Tämäkään kerta ei ollut poikkeus.

Kohteeksi näin lamakautena valitsimme Kreetan. Vaimon äiti on Rethymnosta kotoisin, siellä asuvat niin isoäiti, isotäti ja yksi äidin siskoista. Asumisesta ei siis tarvinnut maksaa, ja kun vaimo on töissä laivayhtiössä, meneminen lautalla on edullista.

Vaikka pidimme Rethymnoa pääasiallisena kohteenamme, kiersimme lähes koko saaren keskittyen paikkoihin, joissa joko emme olleet käyneet tai sitten olimme käyneet "joskus muinoin". Kreeta on julmetun suuri paikka, meille ajokilometrejä siellä tuli hieman yli 2000. Alla olevassa kartassa keskeiset loman kohteet ja rannat, joista sitten hetken kuluttua yritän kertoa hieman enemmän. Jatkossa, kun kirjoitan kohteista, viittaan niihin nimen lisäksi myös näillä numeroilla. Anteeksi etukäteen, tarina ei tule olemaan numerojärjestyksessä.

1. Balos
2. Kissamo-Kastelli
3. Kalathas
4. Marathi
5. Episkopi
6. Sitia
7. Vai
8. Akgatha
9. Mythos
10. Agia Galini
11. Agios Pavlos
12. Triopetra
13. Mikro Ammoudi
14. Elafonissi
 

Liitteet

  • Map of Crete and where we went.JPG
    Map of Crete and where we went.JPG
    106,2 KB · Katsottu: 17 068
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matka alkaa Pireuksen satamasta, Superfast 12 -aluksella. Autolle löytyi kiva paikka kannelta, kun toimme firman toimitusjohtajan satamaan mukanamme. Hänkin matkusti samana päivänä...
5534_142901696741_626991741_3313553_2841399_n.jpg


5534_142901706741_626991741_3313554_147678_n.jpg


Ensimmäisenä rantakohteena on Mikro Ammoudi, jonne Rethymnosta ajaa hieman yli 40 minuutissa. Suuntana Agia Galini ja sitten Plakias. Matka taittuu Kourtaliotis-solan kautta.
5534_142901741741_626991741_3313559_6078374_n.jpg


Perillä odottaa pieni ranta, jonne viimeisen viiden vuoden aikana saatu myös tuolit ja pieni baari. Ammoudin suurempi ranta on vieressä, sieltä on hieman käveltävää, mutta taivaltaminen kannattaa. Mikro Ammoudin ranta on naturistien puoliksi valloittama. Etelätuulella aallokko on aika ikävä. Nyt oli voimakas sivutuuli.
5534_142901746741_626991741_3313560_4830523_n.jpg


5534_142901751741_626991741_3313561_1776345_n.jpg
 
Episkopi on mielestäni yksi parhaista rannoista koko Kreetalla. Syy siihen on aallokossa ja meren avoimuudessa. Kreetalla yleensä tuulee elokuussa pohjoisesta, ja meltemin ollessa kovimmillaan, Episkopin hengenpelastajat eivät päästä uimareita veteen. Virtausten kanssa on oltava varovainen, jos siellä aikoo uida. Paikalliset eivät ole aina parhaita oppaita, punapöksyiset sen sijaan ovat. Kannattaa mennä juttelemaan. Aina oppii jotain.
5534_142901731741_626991741_3313558_4949576_n.jpg


5534_142901771741_626991741_3313563_4592911_n.jpg


5534_142901776741_626991741_3313564_6939379_n.jpg


Episkopista on vain viitisen kilometriä Argiroupoliin. Suoraan rannan kohdalta lähtee tie ylös kohti vuoria ja lähteitä, joiden varteen on rakennettu oiva ravintolakeskittymä. Ruoka on oikeasti hyvää ja suhteellisen edullista. Söimme kreikkalaisittain sangen tukevasti kolmeen pekkaan alkupaloista lähtien koko satsin aina antikristukseen (loimutettua lammasta, joka saa nimensä siitä, että se roikkuu tulen vieressä, eikä suinkaan ole grillillä siinä päällä), lampaankotletteihin jne. ja selvisimme 80 eurolla.
5534_142901631741_626991741_3313544_8046973_n.jpg


Episkopista vajaa 10 km Hanian suuntaan, on Georgioupoli, jossa on pikkuinen ranta joen vieressä. Yleensä vesi kylmenee, mitä syvemmälle kätensä laittaa. Tällä rannalla pintavesi on jäätävän kylmää, mutta syvällä lämmintä. Kevyt makea vesi, joka tulee rannalle etualalla olevasta joesta jää pinnalle, kun se kohtaa raskaamman suolaisen meriveden. Georgioupoli on hyvä kohde silloin, kun Episkopissa on liian kova merenkäynti. Poukaman suojaisuus on eduksi.
5534_142901931741_626991741_3313588_518462_n.jpg
 
Hanian lähettyvillä, Akrotirissä (sillä niemimaalla, minne lentokoneet laskeutuvat), on useita hyviä rantoja. Yksi niistä on Kalathas, jossa on pari rantabaaria, matala ja kirkas vesi, pikkuinen saareke rannan edustalla. Sen voi hyvin uida ympäri, kahlaamalla pääsee puoleenväliin rantaa ja saarta. Tuulitilanne elokuussa on usein hieman ongelmallinen, mutta meillä kävi hyvä tuuri.
5534_142901786741_626991741_3313566_630268_n.jpg


Akrotirin toisella puolella on pari muutakin rantaa, yhtenä suosikkina Loutraki, jossa entisen pääministeri Mitsotakiksen perhe käy kastelemassa itseään. Meno on ymmärtääkseni siellä hieman äänekkäämpää kuin Kalathaksessa rantabileiden vuoksi. Loutrakin vieressä on Marathi, joka ei ole kummoinen ranta, mutta siellä on hyvä kalaravintola heti rannan ja sen vastapäisen kalasataman vieressä.
5534_142901796741_626991741_3313568_2856796_n.jpg
 
Teimme kahden päivän reissun Rethymnosta Iraklion ja Agios Nikolaoksen kautta Sitiaan ja sieltä Vain rannalle. Vai on tunnettu palmumetsiköstään, joka nykyisin, ikävä kyllä, on kuolemassa - puutkin sairastavat. Vaita voin suositella varauksetta, mutta reissuun kannattaa varata aikaa enemmän kuin mitä me teimme. Ajomatka pysähdyksittä Rethymosta Vaihin kesti 3.5 tuntia...

Matkalle osui Sitian ja Vain välillä Agios Fotias, joka näytti läheltä katsottuna kuin erityisesti turistikuvia varten pastelliväreillä maalatulta.
5534_142901801741_626991741_3313569_1971609_n.jpg


5534_142901811741_626991741_3313570_781949_n.jpg


5534_142901816741_626991741_3313571_591381_n.jpg


5534_142901821741_626991741_3313572_393861_n.jpg


Illalla käväisimme Paleokastrossa/Akgathassa syömässä.
5534_142901626741_626991741_3313543_4481763_n.jpg


Sieltä palasimme Sitiaan yöksi. Löysimme kolmannella yrittämällä hotellin aivan rantatien toiselta puolelta (70€/yö aamupaloineen kahdelta) näillä näkymillä.
5534_142901836741_626991741_3313574_634927_n.jpg


Paluumatka Rethymnoon tehtiin eteläreunaa pitkin Ierapetran kautta Mythoksen rannalle. Matkan varrella olisi ollut parempiakin vaihtoehtoja, mutta emme saaneet autoa parkkiin tai halusimme päästä lähemmäs Rethymnoa, jotta illalla ei olisi ollut niin kovin pitkä ajo. Käyttämääni surffausmahdollisuutta lukuunottamatta (on siellä katamaraanikin ja jokunen jolla ja vesipolkupyörä vuokrattavana), Mythoksen ranta on kehnoin tässä matkakertomuksessa mainituista. Ei kannata.
5534_142901846741_626991741_3313575_4087064_n.jpg
 
Huomasin vasta kartan tehtyäni, että minulla ei itse asiassa olekaan kuvia Agia Gallinista... Agia Gallini on tosin hyvä paikka silloin, kun pohjoisessa tuulee ja vuorten yli tuleva tuuli tekee muista Rethymnon eteläpuolen kohteista epämiellyttäviä joko maalta merelle vievien virtausten tai sitten tuulen nostattaman hiekan vuoksi. Itse ranta on parisatametrinen hiekkaranta, jonne tuppautuu liian paljon väkeä. Vesikään ei ole kehuttavaa, mutta kyllä siellä ihan mielellään ui silloin, kun muualla on vaikea veteen päästä.

Agia Gallini on sellainen varapaikka ennen kaikkea silloin, kun Agios Pavlos ja Triopetra eivät käy. Agios Pavloksessa on itse asiassa kolme rantaa. Helpoimmin lähestyttävästä minulla ei ole myöskään kuvia. Siellä on perheitä, tuoleja ja tungosta. Kaksi muuta rantaa ovat hiekkadyynien takana, ja sinne on hieman kävelemistä, laskeutumista ja takaisin kiipeämistä. Kummallakaan jälkimmäisistä rannoista ei ole baaria, joten omat eväät ja ennen kaikkea vedet kannattaa varata mukaan.
5534_142901911741_626991741_3313586_5677414_n.jpg


5534_142901921741_626991741_3313587_4187341_n.jpg


Triopetra, joka tarkoittaa kolmea kiveä, ei ole ihan kivenheiton päässä Agios Pavloksesta. Alin yllä olevista kahdesta kuvasta on otettu Triopetran suuntaan. Ensimmäisten kivien takana on ylimmän kuvan hiekkaranta. Sen hiekkarannan loppussa olevat kalliot päättyvät Triopetran kiviin, jotka Triopetran rannan suunnasta näyttävät tältä:
5534_142901781741_626991741_3313565_7324934_n.jpg


Emme voineet uida Tripetrassa lainkaan. Tuuli oli niin kova, että hiekka ja pienet kivet lentelivät ilmassa kuin herhiläiset ikään. Ranta itsessään on upea, ja vesi Libyanmeressä kirkas ja puhdas, mutta tuo tuuli...
 
Täälläkin on kirjoitettu muihin ketjuihin riittävästi Elafonissistä. En aio sanoa muuta kuin, että sinne ehtii alle kahdessa tunnissa Rethymnosta ja paikka on, turismista huolimatta, ainutlaatuinen. Jos tuulitilanne on hyvä, ei paljon mukavampaa kohdetta voi Kreetan lomalla siksi mahdolliseksi yhdeksi retkipäiväksi valita, vaikka kaikki näkymät eivät aina niin upeita olekaan:
5534_142901936741_626991741_3313589_1064257_n.jpg


Itse Elafonissi sitten onkin sitä parempi.
5534_142901946741_626991741_3313591_3102131_n.jpg


5534_142901941741_626991741_3313590_3079890_n.jpg


Vesi on puhdasta ja käsittämättömän kirkasta. Tässä kohtaa vesi yltää lähes kaulaani.
5534_142901966741_626991741_3313593_927538_n.jpg


Kuntoillakin rannalla voi. Jos vesijuoksu ei kiinnosta, niin aina voi joko köllötellä laguunissa tai uida vastapäiselle saarelle. Kokeilin - se ei ole liian kaukana.
5534_142901976741_626991741_3313595_4577015_n.jpg


5534_142901981741_626991741_3313596_5388003_n.jpg


5534_142901986741_626991741_3313597_4774304_n.jpg


Illalla emme palanneet Rethymnoon, vaan ajoimme Kissamoon, josta lautat lähtevät aamulla n. 10 aikoihin kohti Gramvousan saarta ja Baloksen rantaa. Söimme Akrogialli-ravintolassa kalasoppaa (kerrassaan mainio idea) ja sitä ennen merisiiltä ja paistettuja pikkusardelleja.
5534_142902001741_626991741_3313599_4531298_n.jpg


Ruoka oli poikkeuksellisen hyvää. Kahdelta hengeltä viineineen ateriaan kului 80 euroa. Kalojen raakapaino soppaan mennessä oli 1.2 kg. Scorpiosta menee kuitenkin suuri osa hukkaan, kun se on niin ruotoinen, eikäpä se toinenkaan kala ihan ruodoton ollut. No, hyvää ei saa halvalla.

Samoin voisi todeta saman ravintola huoneista, jotka olivat - edulliset (35€/yö). Siistiä siellä kyllä oli, ja näköala aamulla Gramvousan lahdelle ja niemimaalle ikkunasta olivat kyllä hyvät.
5534_142902021741_626991741_3313602_693850_n.jpg
 
Baloksen reissu oli raskas, vaikka olihan siinä puolensa. Palvelu laivalla pelasi. Meitä vain harmitti se, että emme menneet suoraan Balokseen, vaan pysähdyimme ensin Gramvousassa, jonka merkittävyys on saarelle rakennetussa linnakkeessa, sen asukkaissa, jotka eivät antautuneet turkkilaisille ja jotka kolmen vuoden ajan merirosvosivat alueella, kun heillä ei ollut muuta keinoa pysyä hengissä. Suurvallat pohtivat, keskenään, mitä saarelaisille pitäisi tehdä, kun heidän piratismiaktiviteettinsa oli ilmeisesti hieman liian runsasta...
5534_142901686741_626991741_3313552_4614543_n.jpg


5534_142901641741_626991741_3313546_4640053_n.jpg


5534_142901646741_626991741_3313547_7223316_n.jpg


Gramvousan edustalle on uponnut joku nykyisempikin alus.
5534_142901656741_626991741_3313548_5789145_n.jpg


Balos on hieman kuin Elafonissi, mutta vähemmän turismilla pilattu. Lauttoja lukuunottamatta sinne pääsee ajamalla Kissamosta nelivedolla vuorensyrjää niemimaan kärkeen ja sitten kävelemällä alaspäin puoli tuntia rannalle. Paluu voi olla vaikeampaa, mutta näkemisen arvoinen kohde Balos on. Minusta se saattaa olla jopa Elafonissiäkin parempi ranta. Monien hyvin tuntema Falassarna ei ole lähimainkaan samaa tasoa. Balos on oikea laguuni, ja olin yllättynyt siitä, miten hieno kohde se on. Vesi vaihtaa väriä kirkaasta vaaleansiniseen, valkoiseen, turkoosiin, vihreään... Ikävä kyllä kamerasta oli paristo loppunut, joten kaikki kuvat tässä viimeisessä postauksessa on otettu tutulla turvallisella E71:llä.
5534_142901661741_626991741_3313549_20778_n.jpg


Takana on Gramvousan saari, josta edelliset kuvat olivat.
5534_142901671741_626991741_3313550_7302052_n.jpg


Yleisnäkymä Baloksesta. Laguunin oikesta reunasta lähtee polku ylöspäin. Hyvää kävelymatkaa kaikille halukkaille!
5534_142901676741_626991741_3313551_7190565_n.jpg


Kaikki kiva loppuu aikanaan, totesimme eilen, kun palasimme kotiin Ateenaan. Jos jotakuta kiinnostaa, yritän vastailla kysymyksiin, jos sellaisia tämän tarinan perusteella on.
 
Oikein kivaa ja mukavaa luettavaa tämä lomarapsa. Reissumies ainesta, about päivä/paikka vauhdilla ootte menneet :)
 
Jippo, hieman liikaa tuli ajamista. Suosittelen rauhallisempaa tahtia. Kaikki muut, paitsi Vai+Sitia+Myrtos (paikassa nro 9 on virhe, pitäisi kirjoittaa Myrtos eikä Mythos) sekä Elafonissi+Balos, on tehty niin, että Rethymnosta on lähdetty puolilta päivin liikkeelle ja takaisin on palattu n. 7-10 aikoihin.

Ruokailuista voisin kommentoida sen verran, että Vain keikalla Paleokastrossa (tai tänne olen merkinnyt Akgatha) kannattaa ajella rantaan ja etsiä sieltä rannan pohjoispäässä oleva kalaravintola, joka on kahdessa tai kolmessa tasossa vesirajasta terassille.

Haniasta on ollut puhetta Kreeta-ketjussa. Hanian Akrotirissa turistirysiä on vähän vähemmän, joten otaksuisin hyvän paikan löytämisen olevan helpompaa.

Rethymnossa tai sen lähellä on paljon hyviä vaihtoehtoja. Georgioupolin aukiolta kohti satamaa on useita hyviä ravintoloita. Argiroupolin kaikissa tavernoissa syö hyvin. Kaikissa tapauksissa näissä tyypillisissä kreikkalaispaikoissa kannattaa ottaa reilu määrä mezedeksiä jaettavaksi pöytään, eikä syödä, kuten turistit usein tekevät - lautasellinen jotain jokaiselle. Sama pätee myös kalaravintoloihin, joissa pikkupurtava toimii kivasti ouzon kanssa (ouzo on ruokajuoma!) tai valkkarin kera.

Lähellä entisiä nahkavärjäämöjä, puolivälissä matkaa Rethymnon keskustasta kohti Hania-Iraklio valtatietä oikealla puolella (suurin piirtein siinä, missä suurin osa asutuksesta vasemmalla loppuu ja oikealla on suuri tyhjä tila parin vanhan teollisuusrakennuksen jälkeen) kääntyy tie kohti merenrantaa. Sieltä löytyy useita hyviä kalaravintoloita, jonne pääsee kivasti taksilla keskustasta. Kävelymatka on hieman pitkä, mutta tiedän senkin tehdyn.

Todellinen ruokasankari tällä lomalla löytyi läheltä poliisiasemaa ja julkista parkkipaikkaa, Kastron takaa. Ble Parathira (siniset ikkunat) niminen mezedopolio on erinomainen valinta, jos haluaa ouzonsa kanssa pikkupurtavaa, esimerkiksi mustekalaa marinoituna, grillattuna, paistettuja kalamareja, merisiiltä... Salaatit ovat maistuvia. Jälkkäri (itse tehty vaniljajäätelö) tuli talon tarjoamana. Kolmelta hengeltä meze-voittoinen ateria viineineen kustansi muistini mukaan 75 euroa.

Keskustassa välttäkää keskusminareettia vastapäätä olevia rakadikoita. Minulla on hyvin henkilökohtainen syy siihen - haluan ne ulos kaupungin keskustasta. Ne pilaavat yöuneni Rethymnossa ollessani.

Samalla kadulla hieman kauempana on Myrogdies (tuoksut). Ravintolatila on kaunis ja miellyttävä. Ruoka on ok, mutta ei mitenkään erinomainen. Sielläkin toimii hyvin kaikkien kanssa jakaminen. Pääruoat ovat hieman elaboroidumpia kuin tavernoissa. Kiva paikka käydä. En kuitenkaan tekisi siitä kantaosoitetta. Kahden hengen ateria viineineen n. 55 euroa.

Avli-ravintolan Rethymnossa tietävät kaikki. Itselleni se oli pettymys. Hintataso on luokkaa alkupala-mezet tai annokset n. 10 euroa. Pääruoat n. 20/annos. Kyseessä on yritys siirtää kreetalainen keittiö kohti a la carte -konseptia. Joiltain osin se onnistuukin, mutta ruoan herkullisuus ei ole hintojen tasalla. Paikka on kyllä todella kaunis. Tämä on varmaankin kaunein ravintolatila koko Rethymnossa. Jotkut ruoat olivat hyviä, esim. punajuuri-fava -pedillä tarjoiltu marinoitu mustekala makeaksi hillottujen pikkusipuleiden kera. Osa taas ei maistunut juuri miltään. Kaksi alkupalaa, kolme pääruokaa, yksi jälkkäri, espresso ja pullo viiniä maksoi 145 euroa.

Keikan paras ruoka oli kuitenkin Avlia vastapäisessä ravintolassa, Pigadissa. Rough Guide kertoo Pigadin olevan kymmenen parhaan ravintolan joukossa Kreetalla. Minä yritän etsiä ne yhdeksän muuta, niin hyvää ruokaa siellä oli. Ravintolatilakin on kaunis. Hinnat kuin tavallisissa tavernoissa, hieman hintavampaa, mutta pääruoat alle 15 euroa ja mezet 6-12 euroa/annos. Joimme kaksi pulloa viiniä, söimme kolmeen pekkaan julmetusti ja saimme laskuksi 125 euroa. Tarjoilija tarjosi jälkkärit (kookoskakku) ja rakit. Sekä tänne että Avliin kannattaa varata pöytä. Jos haluaa a la carte -kokemuksen ja hienon tilan, eikä raha ole este, menkää Avliin. Jos haluatte ehdottoman herkullisen ruoan, menkää Pigadiin.

Platanaksessa, Rethymnon keskustassa, missä turistikauppoja vastapäätä on muutama ravintola ja kahvila, söimme Athonoksessa (muistinkohan nyt nimen juuri oikein). Se on suosittu myös paikallisten keskuudessa, mutta ruoka oli totaalipettymys. Teollista, pakastettua... Ei kannata.

Juuri saneeratun aukion reunalla on Lemonokipo (sitruunapuutarha), jossa syödään nimen mukaisesti kymmenten sitruunapuiden alla. Pääsiäisenä Giorgiksen ravintolan tarjoamukset olivat hyvät. Tällä kertaa välttävät. Taisi turistikausi tehdä tepposet.

Yleissääntönä voisi sanoa, että menkää syömään sinne, missä näyttää olevan paljon paikallisia. Älkää syökö itsenäisiä alkupaloja. Jakakaa kaikki ruokanne, alkupaloista pääruokiin. Ouzo on parasta parin jääpalan kanssa, ilman lisävettä ja ruokajuomana merenelävien ja kalan palanpainikkeena. Kaikkiin sääntöihin on poikkeuksia. Kokeilkaa ja nauttikaa.
 
Tosi mukava lukea tätä. Kiitos Demos hyvistä vinkeistä ju kuvista. Tollasta rantaa vähän metsästänytkin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom