Matkakertomus: Dubrovnik, Kroatia (Mostar, Bosnia-Herzegovina)

Liittynyt
12.11.2004
Viestejä
7 755
Kirjoitukseni perustuvat omiin kokemuksiini ja kuulemiini juttuihin (elokuu 2009). Lisäksi olen lainannut infoa Berlitzin Dubrovnik-matkaoppaasta sekä Aurinkomatkojen jakamasta Kroatian oppaasta. Toivon, että muistan ja olen ymmärtänyt asiat oikein.

Tarpeen vaatiessa asiavirheitä voi korjata. Kirjoittamani paikan- tai ruokien nimet eivät ole kirjoitettu täysin oikein, kun en jaksanut alkaa säätämään, mutta yritys oli hyvä… :D Enkä jaksanut kauheasti panostaa tuohon suomen kielioppiinkaan, joten suosittelen pilkunviilaajia hengittämään syvään ;)




DUBROVNIK, KROATIA 01-08.08.2009


Ostin viikon äkkilähtömatkan Aurinkomatkoilta viikkoa aikaisemmin, ennen kuin reissu alkoi. Alkuperäinen hinta Vis-nimisessä hotellissa (***+) maksoi yli 900 euroa, mikä on minusta aivan järjetön hinta viikon Euroopan lomasta. Onneksi hinta tipahti ja loppujen lopuksi ostin matkan 540 eurolla. Hintaan kuului kahden hengen huone osittaisella merinäköalalla sekä buffet-aamiaisella. Hotelli sijaitsi meren rannalla eikä uima-allasta ollut.

Oli myös ilo todeta, että hotellihuoneemme suihkut toimivat hyvin ja hyvällä paineella samoin kuin rannalla olevat suihkut. Lisäksi wc:t toimivat hyvin eikä missään joutunut käymään ”kyykkypissalla” lukuun ottamatta Bosnia-Herzegovinan Mostaria, jossa kävin päiväretkellä.

Hotellimme ei ehkä ollut kauneimmasta päästä, mutta se oli siisti eikä siellä juoksennellut ötököitä. Huoneeseen vaihdettiin pyyhkeet joka päivä ja huone taidettiin siivotakin muutamana päivänä tuon viikon aikana. Hotellihuoneen sängyssä oli hyvä nukkua. Hotellissa pystyi vaihtamaan rahaa ja siellä oli oma ravintola. Itse asiassa siellä taisi olla niitä yhteensä kolme, ellei niitä kaikkia sitten lasketa yhdeksi ja samaksi.

Muutenkin näytti siltä, että Dubrovnikin hotellit ovat aika siistejä ja uudenaikaisia. Syynä tähän saattaa olla se, että ne ovat monet aika uusia, koska niitä on jouduttu rakentamaan uusiksi sodan jäljiltä. Suurinosa Dubrovnikin hotelleista sijaitsee Lapadin ja Babin Kukin niemissä, jotka sijaitsevat noin 3-4 kilometrin päässä vanhastakaupungista.

Vanhaankaupunkiin pääsee Lapadin-nimeltä helposti bussilla nro 4 ja kesäaikaan linja liikennöi noin klo 02.00 saakka. Bussilippu maksaa etukäteen ostettuna 8 kunaa ja bussista ostettuna 10 kunaa. Bussilipun vaihtoaika taisi olla 1,5h. Babin Kukin niemestä pääsee vanhaankaupunkiin bussilla nro 6. Päätepysäkki toisessa päässä on vanhankaupungin portin vieressä sijaitseva Pilen aukio, josta paikallisbussit lähtevät. Pitkän matkan bussit lähtevät Cruzin satamasta ja se maksaa Pilen aukiolta Lapadin-niemelle maksaa noin 80-90 kunaa.

Valitettavasti hotellihuoneiden hinnat eivät näyttäneet kovinkaan edullisilta, kun katselin niitä netistä etukäteen. Dubrovnikista on mahdollisuus saada myös hostellihuoneita sekä majoitusta yksityisten vuokraamista huoneistoista (apartami) tai huoneita (sobe) heidän kodeistaan. Kaduilla saattoi nähdä naisia ja miehiä pitämässä kädessään kylttiä, jossa mainostettiin vapaita huoneita tai aamiaismajoitusta (pansion), joka vastaa kahden tähden luokitusta. Eräät italialaiset tyypit kertoivat vuokranneensa jonkun huoneiston 60 eurolla per yö. Lisäksi Kroatiassa näytti olevan paljon leirintäalueita (AutoCamp). Leirintä muualla kuin niille varatuilla alueilla on kiellettyä.


Tässä esimerkkejä majoitushinnoista:

http://www.booking.com/searchresults.fi.html?city=-79996
http://www.tripadvisor.com/Hotels-g295371-Dubrovnik-Hotels.html
http://www.hostelbookers.com/hostels/croatia/dubrovnik/


Minulla on noin muutenkin tapana matkustaa aika halvalla bongaamalla edullisia reittilentoja tai ottamalla halpa pakettimatka äkkilähdöllä ja otan matkat muutenkin aina aika viime tipassa samoin kuin valita matkakohteet. Jotain etukäteissuunnitelmia minulla toki on ja yleensä pyrin matkustamaan sellaisiin maihin tai kohteisiin, joissa en ole aiemmin käynyt. Tällä kertaa vuorossa oli tosiaan Kroatia, jota olin kuullut kovasti kehuttavan. Itse asiassa en ollut kuullut maasta yhtään negatiivista kommenttia niiltä tuttaviltani, jotka siellä olivat jo käyneet lomamatkalla ja siksi olin kiinnostunut menemään sinne.

Olin vähän etukäteen asennoitunut pessimistinä varmuuden vuoksi niin, että Kroatia olisi vieläkin jonkinlainen ruma ”kommunistimaa”, mutta tämän luulon osalta jouduin muuttamaan asennettani hyvinkin rajusti. Dubrovnik oli loppujen lopuksi tosi kaunis, länsimainen sekä siisti paikka ja varsinkin sen vanha kaupunki oli vertaansa vailla. Voisin väittää, että se on tähän mennessä kaunein vanha kaupunki, jonka olen nähnyt. Samassa sarjassa kilpailee Bosnia-Herzegovinassa Mostarin kaupungissa sijaitseva islamilainen vanha kaupunki, mutta joka oli huomattavasti pienempi ja erilaisempi. Dubrovnikin vanhassakaupungissa asuu 4000-5000 ihmistä ja se on Unsecon suojelukohde. Katukivetys on hiotunut vuosien saatossa sileäksi ja tuntuu, kuin kävelisi jossain lattialla sisätiloissa tai kulisseissa taivas kattona.

Positiivista Dubrovnikissa oli sen kauneuden lisäksi se, että kaikki toimi. Vaikka matkaoppaassa väitettiin, että palvelu ei välttämättä ole kovinkaan hyväntasoista, niin täytyy kyllä sanoa, ettemme saaneet missään erityisen huonoa palvelua. Päinvastoin, siellä sai monissa paikoissa erittäin hyvää palvelua. Lisäksi minulle tuli sellainen olo, ettei Kroatiassa ole pahemmin tapana huijata turisteja tai en ainakaan huomannut itseäni huijattavan

Kroatiassa on kuulemma tapana pyöristää summat lähimpään 10 kunaan ja jos palvelu on poikkeuksellisen hyvää, voi jättää ylimääräistä juomarahaa. Kroatian rahayksikkö kuna on noin 0,14 euroa (kesä 2009). Myös yleisimmät luottokortit toimivat liikkeissä/hotelleissa/automaateilla samoin kuin visa electron. Pankit ovat avoinna arkisin noin klo 8-13 ja 14-20. Lisäksi jotkut ovat auki lauantaisin noin klo 8-13 välillä.

Dubrovnikin rannat ovat kaikki kivisiä kalliorantoja, lukuun ottamatta vanhan kaupungin vieressä olevaa Banjen hiekkarantaa. Lisäksi jollain Dubrovnikin lähellä sijaitsevalla Elafiitti-saariryhmään kuuluvan saaren rannalla taisi olla hiekkarantaa. Näitä saaria ovat Sipan, Kolocep ja Lopud. Itse en näillä saarilla käynyt, vaikka ne ovatkin suosittuja retkikohteita. Noille saarille pääsee Cruzin satamasta samoin, kuin satamasta pääsee muualle Kroatiaan ja Italian Bariin.

Kivirannat eivät minun mielestäni olleet ihan niitä parhaimpia, koska niillä oli aika hankalaa kävellä niin maalla kuin meressä. Aika monelle rannalle olikin rakennettu betonista sellaisia tasanteita ja polkuja. Monilla uimareilla oli jalassaan uimatossut, koska Adrianmeressä niillä kohdin on paljon merisiilejä ja kait ne helpottavat siellä kivien päälläkin kävelemistä. Melkein kaikilla rannoilla oli vuokrattavissa rantapetejä ja aurinkovarjoja, joiden kappalehinnat olivat noin 25 kunaa per päivä. Banjen hiekkarannalla, jossa en itse käynyt, oli kalliimpaa. Käsitykseni mukaan rantapedit maksoivat siellä 40 kunaa per päivä.

En löytänyt Kroatiasta varsinaista kunnollista omaa ruokakulttuuria, mutta jos jotain pitää mainita, niin siellä syötiin luonnollisesti paljon erilaisia mereneläviä, lihalajitelmia vartaissa/lautasella, dalmatialaista kinkkua (vähän italialaisten ilmakuivattujen tyyppistä) sekä lehmänmaitojuustoja. Nämä edellä mainitut kroatilaiset ruuat olivat hyviä, tuhteja, rasvaisia ja suolaisia. Toisaalta taas joissain ruuissa ei tuntunut olevan suolaa lainkaan.

Ravintoloiden ruokalistoissa oli havaittavissa myös italialaisia sekä muiden lähimaiden vaikutteita ja sieltä sai pastaa, risottoja, baklavaa yms. Yksi suosittu ruokalaji Kroatian ja Bosnian puolella oli bosnialaiset herkulliset cevapcicit, jotka olivat jauhelihasta tehtyjä pitkulaisia "kepakkoja", jotka laitettiin somun-leivän sisään ja niiden kanssa tarjoiltiin punaista ajuar-nimistä kastiketta. Viiniä taas viljellään varsinkin hedelmällisellä Peljesacin niemimaalla. Kroatiassa valmistetaan yli 700 erilaista viiniä, joista 80 kuuluu laatuviineihin.

Tasokkaammat ravintolat tottelevat nimeä restauran. Konoba taas tarkoittaa jonkinlaista tavernaa, mutta nekin olivat mielestäni tosi siistejä. Dubrovnikin tärkein ravintolakatu on vanhassakaupungissa sijaitseva Prijeko. Toki ravintoloita löytyy muualtakin vanhastakaupungista sekä muualta kaupungista, esim. Lapadin-niemessä olevalta kävelykadulta. Omasta mielestäni ravintolat olivat melko tasokkaita, kutsuvan näköisiä ja ruoka oli suurimmassa osassa ravintoloista hyvää. Ilmaisesta Where To Eat –oppaasta löytää ravintolaesittelyjä. Oppaita saa mm. lentokentältä ja hotelleista.


Tässä jotain hintoja:

- Vesipullo 0,5-1,5 litraa, noin 10-25 kunaa
- Olut 20-30 kunaa
- Limsat 15-25 kunaa
- Viinilasillinen 20-40 kunaa
- Alkuruuat noin 50-80 kunaa
- Spaghetti Bolognese 45 kunaa
- Pizza noin 50 kunaa
- ”Paremmat” pääruuat noin 80-100 kunaa (normihinta) ja siitä ylöspäin riippuen
- Jälkiruuat noin 30-50 kunaa
- Jäätelöpallo noin 5 kunaa


Ruokapaikoista ja kahviloista voisin suositella ihan ok-paikkoina:

- Ragusa 2 (vanhakaupunki, Prijeko)
- Kompas (Lapadin ranta)
- Buza (kahvila vanhassa kaupungissa muurin ulkopuolella meren puolella, näköalapaikka)
- Lapad Beach (Lapadin rannalla, tarjolla paljon myös kasvisruokaa: http://www.lapad-beach.com/ )
- Dubrovnik Hotel –ravintola (Lapadin kävelykadulla)
- Spagetteria Toni (vanhakaupunki)
- Restauran Gil’s (vanhakaupunki, en käynyt täällä itse, mjtta paikka näytti upealta: http://www.gilsdubrovnik.com/ )



Dubrovnik ei ole varsinaisesti mikään biletyspaikka, mutta kyllä sieltä muutama disco löytyi ja baareja/terasseja sitäkin enemmän. Banjen rannalla pienen kävelymatkan päässä Pilen aukiolta vanhankaupungin toisella puolella on aika tyylikkään näköinen EastWest –yökerho(http://www.ew-dubrovnik.com/), jonne maksoi sisään muistaakseni 40-50 kunaa. Ikäjakauma yökerhossa oli varmaan jotain 20-35 ikävuoden välillä. Pilen aukiolla oli taas oli Latino Club Fuego, jonne maksoi ehkä saman verran sisään ja jossa oli ihan junnuporukkaa. Itse en pitänyt tästä yökerhosta pahemmin. Discot ovat auki kait johonkin klo 06.00 saakka. Kuulin myös, että Ixus Libertas –hotellissa olisi joku yökerho.

Lapadin kävelykadun päässä Lapadin rannan päässä oli kaksi terassia, Shark ja Caffe Bar Vala, jossa soitettiin rokimpaa ja discompaa musiikkia. Kävelykadulla sijaitsevat muut ravintolat olivat rauhallisempia, lähinnä ruokapaikkoja tai kahvilatyyppisiä.

Itse tykkäsin eniten vanhassakaupungissa sijaitsevasta Jazz Caffe Troubadourista, jossa soitti tuolloin Breskovic Brothers –niminen bändi livenä mm. lattarimusaa, rollareita ja sitten vähän rauhallisempaa musiikkiakin coverina. Vanhassakaupungissa sijaitsee lähekkäin myös kaksi irkku-pubia, joista toisessa oli selkeästi nuorempaa väkeä kuin toisessa.

Dubrovnik ei ole mikään varsinainen shoppailuparatiisi. Vanhassakaupungissa oli kyllä erilaisia matkamuistomyymälöitä sekä merkkiliikkeitä. Tärkeimmät ostoskadut vanhassakaupungissa ovat Placa (pääkatu) sekä samansuuntainen Od Puca siinä vieressä. Vanhassakaupungissa Gundulic-aukiolla on myös muutama myyntipöytä, jossa myyjät myyvät omia tuotteitaan. Lisäksi Lapadin kävelykadun päästä löytyy muutama toripöytä, jossa on käsitykseni mukaan myynnissä ruokatavaraa samoin kuin Cruzin satamassa sijaitsevalla vihannes- ja kalatorilla.

Lisäksi Dubrovnikista löytyi kolme ostoskeskusta. Yksi niistä oli Minceta-ostoskeskus Cruzin-satamassa, jossa oli lähinnä sellaista ”markettitavaraa” ja yksi kiva sisutusliike. Toinen parempi ostoskeskus oli samaisessa satamassa sijaitseva SRD-ostoskeskus, jossa oli muutama merkkiliikekin. Kolmas oli Kerum-ostoskeskus, joka sijaitsi Lapadin-niemessä ja jossa myytiin merkki- sekä muotitavaraa ja oli paras näistä. Liikkeet ovat auki samaan tapaan kuin Suomessakin (9-21) ja sesonkiaikaan vanhankaupungin liikkeet pitävät ovensa auki myös sunnuntaisin sekä ehkä hiukan pidempään iltaan. Suosittuja tuliaisia ovat viinit, korut, filigraanityöt sekä nahkatuotteet. Hinnat ovat lähellä Suomen hintoja. Tinkiminen ei käsitykseni mukaan kuulu myöskään pahemmin tapoihin. Ainoastaan yhdessä kaupassa Lapadin kävelykadulla se onnistui.

Ja sitten noista maisemista ja nähtävyyksistä… Vanhankaupungin vieressä sijaitseva SRD-vuori on 412 metriä korkea. Sinne pääsee omin jaloin tai muistaakseni bussilla nro 1A tai 7 (lähtevät Pilen aukiolta). Itse en käynyt siellä, mutta näkymät vanhaankaupunkiin ovat kuulemma komeat. Dubrovnikissa on aika paljon noita korkeuseroja ja ihan huonojalkaisen tai lastenvaunuissa matkustavan lapsen kanssa siellä voi olla aika raskasta kävellä. Tosin siellä oli aika paljon lapsiperheitä ja Dubrovnik vaikutti aika lapsiystävälliseltä paikalta. Onneksi julkinen liikenne toimii hyvin ja veneilläkin pääsee lähisaarille sekä lähikyliin, esim. Mliniin ja Cavtatiin, jossa lentokenttä sijaitsee (17 kilometrin päässä).

Itse kävin tutustumassa maisemiin kiertämällä vanhankaupungin muurin, joka on 1940 metriä pitkä. Sen kiertämisessä kestää tunnista puoleentoista riippuen muiden turistien määrästä sekä siitä, pysähtyykö matkalla kuinka paljon muutamassa kahvilassa. Muuria kiertäessä tulee jonkun verran nousuja ja sinne onkin parasta mennä aamupäivällä tai illalla, kun ei ole vielä niin kuumaa. Muurit ovat auki ainakin näin kesäaikaan muistaakseni klo 8-19.00 välillä ja aikuisten lippu maksaa 50 kunaa. Suosittelen kyllä ehdottomasti tuota kierrosta. Vanhassakaupungissa on myös kirkkoja, luostareita, museoita ja sen sellaista nähtävää sekä erilaisia tapahtumia mm. klassisen musiikin parissa. Kävimme myös yhtenä päivänä kiertämässä jalan Babin Kukin niemen. Matka Lapadin niemestä Cruzin satamaan kesti vähän päälle tunnin.

Kävimme myös tutustumassa vanhankaupungin edustalla sijaitsevaan Lokrumin saareen, jonne lähtee vene vanhankaupungin satamasta. Edestakainen venelippu saarelle maksoi 40 kunaa. Saarella on mm. nudistiranta, tavallisia rantoja, ravintola, kahvila, kasvitieteellinen puutarha (ei mikään ihmeellinen), vapaana olevia riikinkukkoja… Itse emme viihtyneet siellä kauhean pitkään, kun alkoi satamaan. Viikon reissun aikana oli kaksi ukkospäivää, mutta noina päivinä sai kyllä otettua vähän aurinkoakin osan ajasta. Lämpötila pyöri päivisin varmaan jossain 30-35 asteen välillä. Suosittelen varaamaan mukaan antihistamiineja, joilla voi rauhoittaa iltaisin hyttystenpistojen aiheuttamaa kutinaa.

Noita nudistirantoja ja -hotelleja tuolla Kroatian alueella on ollut aikoinaan enemmänkin vanhan Jugoslavian aikaan. Turistibussien kuljettajat osasivat kuulemma aina etukäteen arvata lentokentällä ne turistit, jotka olivat menossa nudistihotelliin, koska heillä ei kuulemma olllut mukanaan kuin pieni käsimatkatavaralaukku. Esimerkiksi Slanon kylässä on Osmine –niminen hotelli, joka toimi aikoinaan nudistihotellina ja kun vieraat kirjautuivat hotelliin sisään, joutuivat he luovuttamaan respassa kaikki vaatteensa pois. Ainoastaan hotellin johtaja sai käyttää vaatetta, joka oli kravatti.

Dubrovnikissa pystyy patikoimaan, sukeltamaan, melomaan, purjehtimaan, pyöräilemään, pelaamaan tennistä sekä ratsastamaan käsittääkseni Cavtatin suunnilla. Dubrovnikista tehdään myös koskimelontaretkiä Bosnian puolelle. Rannoilla on lisäksi vuokrattavissa polkuveneitä, kajakkeja/kanootteja ja vesiskoottereita. Ja ilmeisesti vesihiihto, banaaniajelu ja nousuvarjoliitokin ovat mahdollisia jossain päin. Hotelleissa on myös kuntosaleja ja erilaisia spa- sekä kauneushoitoja, mutta ne maksavat melko tavalla. itse kävin Dubrovnik Palace –hotellissa tunnin sport-hieronnassa ja se maksoi 440 kunaa. Hieronta ei ollut aivan samanlaista kuin Suomessa, mutta ihan ok. parempaa kuin esim. Tallinnassa spa-hoitoloissa.

Kävin reissun aikana viettämässä myös yhden päivän Bosnia-Herzegovinassa, joka oli kiva ja vaikuttava retki. Aurinkomatkojen järjestämä retki maksoi aikuiselta 390 kunaa. Lisäksi olisi ollut mahdollisuus tehdä retki Montenegron Budvaan ja Kotoriin, joka maksoi aikuiselta 430 kunaa. Lisäksi Aurinkomatkat järjestivät Dubrovnikin kaupunkikierroksen (260 kunaa/aikuinen) ja veneretken Adrianmerellä muutamalla saaripysähdyksellä (340 kunaa/aikuinen) sekä kansainvälisiä retkiä/tapahtumia: Bosnian melontaretki ja ilmainen sukelluskokeilu Hotelli Dubrovnik Palacen uima-altaassa. En ottanut selvää, kuinka paljon nämä jutut olisivat tulleet maksamaan, jos olisi järkännyt ne omatoimisesti.

ja sitten liikenteestä… Joiltain osin Dubrovnikin kaupungin kadut olivat kapeita, mutta hyväkuntoisia. Liikene on suht’ maltillista, mitä nyt välillä saattoi jonkun kaasujalkaa kolottaa. Kauempana keskustasta tiet olivat mutkittelevia ja pudotukset olivat jyrkkiä. Voimakastuoksuista oleanteria näytti olevan istutettu moottoriteiden varsiin. Niillä estetään se, etteivät eläimet mene tielle. Käsitykseni mukaan ne karsastavat tuon kasin voimakkaita hajuja. Dubrovnikista voi vuokrata auton tai vaikkapa skootterin, jolla pääsee tutustumaan laajemmin ympäristöön.

Dubrovnikin kaduilla oli turvallista eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että olisi tarvinnut pelätä jotain. Kroatialaiset miehet olivat komeita sekä miehekkäitä ja naiset kauniita. Osa heistä oli ihan vaaleahiuksisia ja sinisilmäisiä. Kroatilaiset eivät tuputtaneet mitään eivätkä huudelleet perään. he olivat aika rauhallisen ja ”suomalaisen” oloisia. Yksi asia, mihin kiinnitin huomiota, oli noin 40-50 –vuotiailla miehillä näkyvät rosoiset arvet esim. vatsan seudulla. Näin sellaisia varmaan kymmenellä eri tyypillä ja heti tuli mieleen, että ovatko ne muistoja sodasta? Tiedä sitten.

Kaiken kaikkiaan olin tosi tyytyväinen reissuun enkä osaa sanoa Dubrovnikista mitään kovinkaan negatiivista. Ehkä hintataso olisi saanut olla vähän matalampi ja rannat hiekkarantoja. Koska tykkään itse touhuta ja kokea matkoilla kaikenlaista, niin en varmaan itse jaksaisi olla Dubrovnikissa viikkoa pidempää, koska siellä ei ole mitään ”erityistä” tekemistä. Jos siellä olisi pidempään, niin kannattaisi varmaan lähteä käymään jossain vähän kauempana. Se näytti myös sellaiselta mukavan rauhalliselta paikalta, johon voisi mennä viettämään romanttista ”laatuaikaa” pariskuntameiningillä. Mikään biletys- ja shoppailupaikka se ei siis ole. Kaunis paikka, jossa sodan jäljet eivät enää näy pahemmin katukuvassa.




MOSTAR, BOSNIA-HERZEGOVINA 04.08.2009

En ala sen kummemmin kirjoittamaan tuosta Bosnian reissusta (suosittelen sitä ehdottomasti kaikille), mutta laitan tähän jotain infoa reissulta. Matkalla Dubrovnikista Mostariin rajat ylitetään yhteensä kolme kertaa. Ensin Kroatiasta Bosniaan, sitten uudestaan Kroatiaan ja lopuksi uudestaan Bosniaan. Rajanylityspaikkoina toimivat Metkovic ja Neum. Eli Kroatia sijaitsee ikään kuin kahdessa eri pläntissä siinä Adrianmeren rannalla.

Matkalla Mostariin meidät yllätti hetkeksi melkoinen ukkos- ja sadekuuro, jonka jälkeen taivaalta alkoi satamaan kolikon kokoisia rakeita. Myrsky oli niin voimakas, että rajanylityspaikoilla näkyi muutama auto, joiden tuulilasit olivat säröillä ja takalasit rikkoontuneet. Lisäksi autojen pellit olivat ihan lommoilla rakeista. Molemmat autot olivat Opel-merkkisiä…



Mutta eipä enempiä löpinöitä, tässä jotain muistiinpanoja:


*Bosnian markka = noin 0,50 euroa = noin 4 kunaa (elokuu 2009)

*Bosniassa käyvät eurot ja kunat. Bosnian kahden markan raha muistuttaa 2 euron kolikkoa, joten kannattaa olla tarkkana, minkälaista rahaa saa takaisin

*Ruoka Bosniassa on edullisempaa kuin Kroatiassa

*98-bensa maksoi Bosnian puolella käsitykseni mukaan 1,99 Bosnian markkaa ja 95-bensa 1,86 Bosnian markkaa, jos katsoin oikein

*Bosniassa työttömyysprosentti 35%

*Bosniasssa keskipalkka bruttona 540 euroa ja nettona 366 euroa (Kroatiassa noin 600-700 euroa netto tai brutto)

*Mostarin silta maailman pisin yksiholvinen silta, jolta miehet hyppivät alas rahaa (25 euroa) vastaan näytösluontoisesti. Silta vaurioitui sodassa, mutta nyt se on kunnostettu

*Vanhankaupungissa kannattaa käydä sillan ja kujien lisäksi tutustumassa turkkilaisen taloon sekä moskeijaan, jotka ovat molemmat kauniita. Katolisten puolella ei ole mitään nähtävää

*Bosniassa ja Kroatiassa on sama kieli, mutta murteissa voi olla eroja

*Ravintolasuositus Mostarin vanhassakaupungissa: Restauran Sadrvan (sillan länsipuolella lähellä hammamia = kylpylää) www.restoransadrvan.ba

*Sodan jäljet näkyvät Mostarin kaupungissa hyvin ja hautausmaita siellä on paljon. Tämä näky pisti hiljaiseksi. Koska hautausmaat loppuivat, alettiin sankarivainajia hautaamaan puistoihin ja jalkapallokentille. Hautakivistä on luettavissa, että moni nuori mies on menettänyt henkensä 90-luvun alkupuolella. Suosittelen tutustumaan Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen juttuun ”Murhien maa”, jonka on kirjoittanut Ilkka Malmberg: http://www2.hs.fi/extrat/kuukausiliite/arkisto/2005/07/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitan tähän ensin Mostarin kuvat Bosnia-Herzegovinasta ja lisäilen Dubrovnikin kuvat myöhemmin...



Tein Kroatiasta päiväreissun Bosnia-Herzegovinan Mostariin...
IMG_1908.jpg


Bosnia-Herzegovinan lippu
IMG_2202.jpg


Bussimatkalla näkyi osteriviljelmiä
IMG_1915.jpg


Kesken matkan alkoi ukostaa ja satamaan. Loppujen lopuksi tuli jo rakeitakin...
IMG_1930.jpg


”Aurinkolomalla”…
IMG_1955.jpg


Kolikon kokoiset rakeet rikkoivat joidenkin autojen tuuli- ja takalaseja sekä vahingoittivat autojen peltejä. Vahingoittuneet autot näyttivät olevan kaikki Opel-merkkisiä… ;)
IMG_1981.jpg


Maisemia matkan päältä
IMG_1965.jpg


Nerevat-joen suistoa
IMG_1940.jpg


Mostarissa näkyi vielä hyvin sodan merkit… myös hautausmaalla. Muun muassa puistoista ja jalkapallokentistä oli tehty hautausmaita, kun sankarivainajat eivät enää mahtuneet vanhoille hautausmaille ja hautausmaita tuntui olevan joka paikassa. Moni hautausmaalle päätynyt oli kuollut 90-luvun alkupuolella. Pysäyttävä näky…
IMG_1996.jpg
IMG_2182.jpg


IMG_2189.jpg
IMG_2191.jpg


IMG_2094.jpg


Sodanaikaisia reseptejä Survival Guide –oppaasta
IMG_2211.jpg



Suosittelen tutustumaan Helsingin Sanomien kuukausiliitteen juttuun "Murhien maa" (teksti: Ilkka Malmberg, kuvat: Vesa Oja) http://www2.hs.fi/extrat/kuukausiliite/arkisto/2005/07/


Maisemia Mostarissa
IMG_1997.jpg


Mostarista turkkilaisen talon pihalla asusteleva konna
IMG_2004.jpg


Turkkilaisen talon pihaa
IMG_2007.jpg
IMG_2025.jpg


Turkkilaisen talon naisten huone
IMG_2010.jpg
IMG_2011.jpg


Herrain huoneesta
IMG_2013.jpg
IMG_2014.jpg


IMG_2016.jpg
IMG_2018.jpg



Lasten ja imettäjien huoneesta
IMG_2023.jpg
IMG_2024.jpg



Näkymiä Mostarin vanhasta kaupungista (islamilaisten puolelta)
IMG_2041.jpg
IMG_2044.jpg


IMG_2065.jpg
IMG_2080.jpg


IMG_2082.jpg
IMG_2103.jpg


IMG_2104.jpg
IMG_2105.jpg


IMG_2107.jpg
IMG_2111.jpg


IMG_2113.jpg
IMG_2114.jpg


IMG_2116.jpg
IMG_2141.jpg


IMG_2147.jpg
IMG_2166.jpg


IMG_2168.jpg
IMG_2173.jpg


IMG_2177.jpg



Väärin! Tätä kuvaa ei ole kuvattu Helsingin keskustassa
IMG_2101.jpg



Moskeijasta:
IMG_2053.jpg
IMG_2062.jpg


IMG_2063.jpg


Neretva-joki ja Mostarin silta, joka on korjattu pommitusten jäljiltä entiseen loistoonsa,. Muutamat uhkarohkeat paikalliset hyppivät sillalta rahasta
IMG_2071.jpg
IMG_2072.jpg


IMG_2119.jpg
IMG_2121.jpg


IMG_2124.jpg
IMG_2126.jpg


Bosnialaista herkkua, pitkulaisia ”cevapcici” – jauhelihakepakkoja (kirjoitusasu ei taida olla aivan oikein) somun-leivän sisällä ajuar-kastikkeen kera. Hyvää, tuhtia, suolaista ja rasvaista
IMG_2164.jpg


Katolisten puolelta
IMG_2185.jpg
 
Taidettiin olla samana päivänä Mostarissa kun myös törmäsin tuohon raekuuroon. Pari pariskuntaa meni siellä ohi jotka puhuivat suomea :)
 
Olin nyt heinäkuun alussa viikon tuolla Cavtatin pikkukylässä ja samanmoisin kokemuksin lähdin pois, eli hieno paikka ja maa on kyllä. Dubrovnikissa tuli kerran pyörähdettyä ja sitten se Kolocep, Sipan ja Lopud saarien fish picnic -purjehdus.
 
Kroatian lippu
IMG_1790.jpg



Dubrovnikin kartta
IMG_1407.jpg



Hotelli Vis, jossa majoituimme Lapadin niemessä
IMG_1412.jpg


IMG_1385.jpg


IMG_1386.jpg
IMG_1387.jpg


IMG_1377.jpg



Näkymä hotellihuoneemme parvekkeelta Babin Kukin niemelle päin
IMG_1375.jpg


IMG_1418.jpg


IMG_2223.jpg



Lapadin ranta
IMG_1487.jpg
IMG_1501.jpg


IMG_1808.jpg
IMG_2423.jpg


IMG_2548.jpg
IMG_2455.jpg



Lapadin-niemen kävelykatu
IMG_1389.jpg


IMG_2461.jpg



Näkymiä Dubrovnikista
IMG_1401.jpg
IMG_1403.jpg


IMG_1741.jpg
IMG_1747.jpg


IMG_1749.jpg
IMG_1751.jpg


IMG_1768.jpg
IMG_1771.jpg


IMG_1774.jpg
IMG_1776.jpg


IMG_1775.jpg
IMG_1781.jpg


IMG_1815.jpg
IMG_1879.jpg


IMG_1883.jpg
IMG_1901.jpg


IMG_2268.jpg
IMG_2277.jpg


IMG_1358.jpg
IMG_1758.jpg


IMG_2442.jpg
IMG_2467-1.jpg


IMG_2544.jpg



Pilen aukio
IMG_1675.jpg
IMG_2554.jpg


IMG_1677.jpg



Vanhastakaupungista
IMG_1444.jpg
IMG_1520.jpg


IMG_1521.jpg
IMG_1523.jpg


IMG_1524.jpg
IMG_1526.jpg


IMG_1534.jpg
IMG_1535.jpg


IMG_1537.jpg
IMG_2563.jpg


IMG_1540.jpg
IMG_1541.jpg


IMG_2559.jpg
IMG_1550.jpg


IMG_1557.jpg
IMG_1562.jpg


IMG_2567.jpg
IMG_1563.jpg


IMG_1588.jpg
IMG_1596.jpg


IMG_1603.jpg
IMG_1620.jpg


IMG_1632.jpg


IMG_1652.jpg


IMG_1656.jpg


IMG_2473.jpg


IMG_1661.jpg


IMG_1666.jpg


IMG_1684.jpg


IMG_1710.jpg


IMG_2560.jpg


IMG_1715.jpg


IMG_1716.jpg


IMG_2248.jpg


IMG_2253.jpg


IMG_2262.jpg


IMG_2589.jpg


IMG_2347.jpg


IMG_2348.jpg


IMG_2350.jpg


IMG_2353.jpg


IMG_2355.jpg


IMG_2362.jpg


IMG_2365.jpg


IMG_2366.jpg


IMG_2368.jpg


IMG_2375.jpg


IMG_2378.jpg


IMG_2387.jpg


IMG_2391.jpg


IMG_2393.jpg


IMG_2395.jpg


IMG_2401.jpg


IMG_2406.jpg


IMG_2414.jpg


IMG_2417.jpg


IMG_2485.jpg


IMG_2488.jpg


IMG_2492.jpg


IMG_2503.jpg


IMG_2507.jpg



EastWest
IMG_2513.jpg


IMG_2514.jpg


IMG_2519.jpg



Lokrumin saari
IMG_2276.jpg


IMG_2278.jpg


IMG_2287.jpg


IMG_2331.jpg


IMG_2327.jpg


IMG_2302.jpg


IMG_2304.jpg


IMG_2310.jpg



Herkkuruokia
IMG_1439.jpg


IMG_2552.jpg


IMG_1440.jpg


IMG_2584.jpg


IMG_2340.jpg



Amppareille maistui kalkkuna aamiaispöydässä
IMG_2542.jpg



Vajaan parin sadan euron Swarovskin kristallivarvassandaalit
IMG_2562.jpg
 
Katsotaan jämähtääkö mulla photobucket tällä kertaa hetkeksi mahdollisten liian suurten latauskerroiten takia, kun mulla on noita kuvia tässä jonkun verran...
 
Reilu vuosi sitten tuli ajettua autolla tuolta mm. Kroatian, sen pienen Bosnian kaistaleen ja Montenegron läpi tuota aivan meren vierellä menevää valtatietä pitkin ja maisemat tosiaan on aika mahtavia. Pysyy sopivan virkeänä, kun oikealla puolella näkyy koko ajan tämän tyylistä maisemaa:
2ylsaix.jpg


eikä mitään harmaata kuusimetsää joka puolella. :D
 
Hienoja kuvia! Pidin ite Kroatiasta, erityisesti siksi koska siellä oli kaiken maailman sotajäämistöä, jossa temppuilla :) Ihmetytti kyllä se meininki, että nuita taloja oli räiskitty miten sattuu.

Mukavan olonen maa ja vois kyllä käydä uusiksi.
 
Tuolla Kroatiassa ei muuten ollut lainkaan brittituristeja, mikä pisti silmään. Suurinosa turisteista oli Italilasta tai muista lähimaista tai Keski-Euroopasta. Sellainen joidenkin turistien "sikailukulttuuri" puuttui kokonaan.

Mua kiinnostaisi lähteä käymään Montenegrossa jossain vaiheessa.
 
Tämä osio kiinnostaa varmaan enemmän naisia...

Tässä siis tuliaisia, joita ostin itselleni:


Bosnialaista Vranac -punaviiniä ja Zilavka -valkoviiniä, joka on kuulemma suosittua. Bosnialaiset valkoviinit ovat kuulemma parempia kuin kroatialaiset. Ragusa -valkoviiniä ja Peljesac -punaviiniä. Kroatilaiset punaviinit ovat kuulemma parempia kuin bosnialaiset.

Viinipullot olivat aika lailla Suomen hinnoissa, ehkä hiukan edullisempia. Vaikeaa verrata, kun en ole ikinä ostanut bosnialaisia tai kroatialaisia viinejä. Jotain halppisviinejäkin oli myynnissä.

IMG_2599.jpg




Sitten ostin Kroatiasta tavallista oliiviöljyä sekä appelsiinilla ja sitruunalla maustettuna. Lisäksi ostin suolaisia oliivilla ja rosmariinilla maustettuja paikallisia keksejä ja pastaan laitettavaa tahnaa. Nämäkin olivat lentokentällä Suomen hinnoissa.

IMG_2600.jpg




Ja bosnialaisen cevapcicicin kanssa käytettävää ajuar-kastiketta sekä kroatialaista suklaata, joka on ihan hyvää.

IMG_2601.jpg




Sitten ostin paikallisesta vaateliikkeestä bikinit, jotka maksoivat yhteensä noin 80-90 kunaa sekä rantalaukun, joka maksoi 20 kunaa.

IMG_2602.jpg




Ja O’Neillin liikkeestä bikinit, joiden ovh oli 440 kunaa. Sain alennusta muistaakseni 30%.

IMG_2604.jpg




Näitä harsomaisia sekä läpinäkyviä rantakaapuja oli joka paikassa. Ovat kuulemma kova sana Välimeren lomakohteissa, kuten Monacossa... ;) Ihan kivoja laittaa rannalla päälle sandaalien ja rantahatun kanssa, kun menee rantaravintolaan lounaalle. Tämä maksoi 230 kunaa.

IMG_2606.jpg




Myös näitä tunikamaisia mekkoja ja paitoja oli monessa paikassa myynnissä. Oma Kroatiassa valmistettu mekkoni maksoi noin 250 kunaa. Ajattelin lyhennyttää siitä paitamaisen tunikan. Ton rintojen alla oleva kangaskaistale jatkuu selän taakse, jonne sen voi sitoa rusetille.

IMG_2607.jpg




Näitä ohuita huiveja oli myös monessa paikassa mukana ja niitä käytettiin myös näin kesäaikaan asusteiden kera nuorekkaiden ja rentojen vaatteiden kera. Tämä kroatialaisvalmisteinen huivi maksoi 85 kunaa.

Lompakko maksoi muistaakseni 120 kunaa.

IMG_2610.jpg




Ja sitten tämä tuuletin, jonka sisällä oli tikkaria, maksoi noin 25 kunaa. Tämän kanssa oli kiva vilvoitella :D

IMG_2616.jpg




Turkoosi- ja korallirannekorut maksoivat noin ehkä jotain 80-150 kunan välillä per kappale, en muista enää. Joka tapauksessa vähän halvempaa kuin Suomessa. Sitten nämä Kroatiassa tehdyt kupariset korvikset ja rannekoru maksoivat kyllä enemmän. Ehkä niiden kokonaishinnaksi tuli jotain 200-250 kunaa.

IMG_2619.jpg



Tämä Bosnian puolelta ostettu kannu maksoi 25 euroa.

IMG_2613.jpg




Dubrovnikissa oli kyllä jonkun verran noita merkki- ja muita vaate- sekä kenkäliikkeitä, mutta mulle noi ulkomaien vaatteet ja kengät ovat yleensä liian pieniä. Kaveri, joka on pienempi, löysi sieltä enemmän ostettavaa kivannäköistä itselleen. Mun mielestä siellä oli ihan hyvännäköisiä, muodikkaita ja nykyaikaisia tavaroita siitäkin huolimatta, että se ei ole mikään shoppailuparatiisi. Ja sit siellä oli luonnollisesti noita matkamuistomyymälöitä sekä herkkuliikkeitä. Bosnian Mostarissa taas myytiin enemmän tällaista "islamilaistyyppistä" matkamuisto- ja sisutustavaraa.
 
3 vuotta sitten kävästiin tuolla borecissa ,kroatiasta jäi positiivinen kuva,ehkä hieman hinnakas palvelutasoon nähden...mutta aurinko kuittas tonkin
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom