Matkakertomus: Dubai - Yhdistyneet Arabiemiraatit

Täytyy todeta, että tuolla on kyllä ystävällisiä sekä asiallisia ihmisiä ja siellä ollaan ainakin päällisin puolin hyvin länsimaalaisen oloisia, vaikka kyseessä onkin muslimimaa. Täytyy vaan kunnioittaa heidän tapojaan ja asennoitua heihin oikein.

Itse käväsin tuolla niin pakko yhtyä tähän lauseeseen. En lähtenyt millään tavalla skeptisenä matkalle muslimimaahan,yllätys oli kuinka palvelualttiita ja ystävällisiä ihmisiä siellä olikaan eikä mitään ihmeempää tuijottelua rannalla tai muuallakaan,toi pukeuduinkin asian mukaisesti. Todella positiivinen mieli jäi tuolta ja kuinka siistinä paikat pidetään,ostoskeskuksen vessoissa omat siivoojat jne. Sekä pidetään säännöistä kiinni mutta ei silti mikään pohjois-korea ole vaan ihan tavallisessa asioissa missä meillä annetaan periksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suunnitteilla matka Dubaihin tämän syyskuun lopulla. Olisi kiva saada vähän hintatietoja esim ruoan ja muiden aktiviteettien tasosta?

Oisko jotkut ruoka-annokset maksaneet jotain noin 4-15 euron välillä. Perusravintoloista saa ruokaa halvemmalla ja hotellien ravintoissa hinnat lähenevät Suomen luokkaa. Huippuravintolossa on kalliit hinnat. Itse arvioisin (jos muistan oikein), että hintataso on yleisesti ottaen noin 1/3 edullisempaa. Taksilla kulkeminen on halpaa. P.S. Minkälaisia aktiviteetteja tarkoitat?

Mä lähden kolmannelle Dubain reissulle marraskuussa.

Tarkastelin noita aiempia viestejä tuolta ekalta sivulta. kolme ja puoli vuotta sitten ollaan saatu 140 dirhamilla (n. 31 euroa) kaksi alkuruokaa, yhden pääruoan, kaksi jälkiruokaa ja ison vesipullon hyvässä Bastakiah Nights -ravintolassa. Suomessa tuo sama satsi olisi maksanut ehkä noin 45-50 euroa: http://www.pakkotoisto.com/matkailu...dubai-yhdistyneet-arabiemiraatit/#post2698671

Ja näköjään sellaisesta katukeittiöstä on saanut leipäkebab-tyyppisen ruoan 4 dirhamilla, eli vajaalla eurolla: http://www.pakkotoisto.com/matkailu...dubai-yhdistyneet-arabiemiraatit/#post2698684

Mä olen käynyt kaksi kertaa Dubaissa ja nyt ensi kuussa lähden kolmannen kerran viikon reissulle.

Olen kiertänyt jo kaikki Dubain tärkeimmät nähtävyydet ja vähän vähemmänkin tärkeitä. Olen käynyt pistäytymässä Abu Dhabissa (Dubain lisäksi) ja Ferrari Worldissa, Dubai Creek-risteilyllä, Burj al-arabissa aamiaisella, Burj Khalifassa, Palmusaarella, Madinat Jumerirahissa, Bastakiyahissa, Dubain museossa, moskeijoissa, Dubai Heritage & Diving Villagessa, jeeppisafarilla aavikolla, Dubai Caple Carissa, kamelilaukkakisoissa ja vaikka missä.

Nyt tarttis keksiä täle kolmannelle reissulle jotain tekemistä. Yksi idea on lähteä käymään taksilla Sharajahissa (siellä esim. Blue Soukissa). Onko siellä mitään muuta nähtävää?

Lisäksi mua kiinnostaisi lähteä käymään Omanissa. Onko sinne kuinka pitkä matka Dubaista, millä kannattaa mennä ja onko lähellä Omanin puolella jotain kivaa kaupunkia/kohdetta, jota kannattaa mennä katsomaan? Onko yksin matkustavan naisen turvallista mennä sinne? Saattaa olla, että muita samassa porukassa matkustavia voisi myös lähteä sinne, mutta en ole varma. Mitä kannattaa huomioida sinne mennessä?

Ento olisiko teillä suositella mitään muuta tekemistä?

Mä olen käynyt kaksi kertaa Dubaissa ja nyt ensi kuussa lähden kolmannen kerran viikon reissulle.

Olen kiertänyt jo kaikki Dubain tärkeimmät nähtävyydet ja vähän vähemmänkin tärkeitä. Olen käynyt pistäytymässä Abu Dhabissa (Dubain lisäksi) ja Ferrari Worldissa, Dubai Creek-risteilyllä, Burj al-arabissa aamiaisella, Burj Khalifassa, Palmusaarella, Madinat Jumerirahissa, Bastakiyahissa, Dubain museossa, moskeijoissa, Dubai Heritage & Diving Villagessa, jeeppisafarilla aavikolla, Dubai Caple Carissa, kamelilaukkakisoissa ja vaikka missä.

Nyt tarttis keksiä täle kolmannelle reissulle jotain tekemistä. Yksi idea on lähteä käymään taksilla Sharajahissa (siellä esim. Blue Soukissa). Onko siellä mitään muuta nähtävää?

Lisäksi mua kiinnostaisi lähteä käymään Omanissa. Onko sinne kuinka pitkä matka Dubaista, millä kannattaa mennä ja onko lähellä Omanin puolella jotain kivaa kaupunkia/kohdetta, jota kannattaa mennä katsomaan? Onko yksin matkustavan naisen turvallista mennä sinne? Saattaa olla, että muita samassa porukassa matkustavia voisi myös lähteä sinne, mutta en ole varma. Mitä kannattaa huomioida sinne mennessä?

Ento olisiko teillä suositella mitään muuta tekemistä?

Itsekin käynyt kahdesti ja tammikuussa mennään kolmatta kertaa.
Mitäs maksoi tuo aamiainen Burj Al-arabissa?
Entäs kamelikisat, kannattaako mennä?

Ennen lapsia käytiin rouvan kanssa 2007 ja 2009. Nyt mennään kahden muksun kanssa kattomaan paljonko on muuttunut.

- - - Updated - - -

Ja onko Wild Wadi tai joku muu vesipuisto käymisen arvoinen?

Burj al Arabin aamiainen maksoi n. 50 euroa/hlö (maksettiin luottokortilla). Lounas tai päivällinen olisi ollut mukavampi, mutta en viitsinyt mennä niitä yksin syömään. Pöytä kannattaa varata etukäteen esim. netin kautta heidän sivuiltaan. Mukaan kannattaa ottaa passi ja sinne kannattaa pukeutua fiksusti. Ruokaa oli moneen eri makuun, niin aasialaista, kuin länkkäriruokaakin. Palvelu oli erittäin kohteliasta ja ystävällistä.

6-4.jpg 7-3.jpg 8-3.jpg 9-3.jpg 10-2.jpg 11-3.jpg 12-4.jpg 13-5.jpg 14-3.jpg

Kamelikisat järkättiin jossain noin 30 kilometrin päässä Dubaista eikä niitä enää mainosteta julkisesti eikä järkätä käsittääkseni varsinaisia retkiä. Aikoinaan kameleiden ohjastajat olivat nuoria poikia, joita loukkaantui siinä touhussa paljon. Muistaakseni BBC teki laukkakisoista jutun arvostelevaan sävyyn, josta emiraatit vetivät herneen nokkaansa. Tämän jälkeen kisoja ei ole enää julkisesti mainostettu.

Itse kysyin laukkakisoista matkaoppaalta, joka selvitti kisapäivän ja -ajan. Niitä järkätään muistaakseni marraskuusta eteenpäin. Vuokrasin yhden kundin kanssa taksin reissua varten. Kisoihin ei maksanut mitään eikä siellä saa lyödä vetoa. Pistäydyttiin siellä melko pikaisesti katsomassa muutama lähtö. Ei istuttu missään katsomossa, vaan ajettiin taksin kyydissä rataa ympäri kameleiden rinnalla. Olihan se jotenkin hauskan näköistä, kun kamelit melkein lensivät ilmassa. Kameleita "ohjastettiin" radiopuhelimen välityksellä jeepeistä käsin (eli nykyään kameleiden selässä ei enää ole ohjastajia). Mun mielestä ihan kiva kokemus, mutta en tiedä mitä muut olisivat mieltä.

1-11.jpg 2-6.jpg 3-5.jpg 4-7.jpg 5-5.jpg

Jossain vesipuistossa voisi kyllä käydä.

Viime viikko tuli vietettyä Dubaissa. Ihan mielenkiintoinen kohde, diggasin erityisesti kaikesta överistä ja periaatteessa vois käydä toistekin ellei maailmassa olisi niin paljon muitakin mestoja jotka on näkemättä. Kohdevalinta sattui ihan sen mukaan missä on lämmintä ja pääsee halvalla, Norwegianin lennot oli luokkaa 250€/naama ja hotellikin edukas. Joku Atlantis tai Royal Mirage olis tietty kivat, mutta nää on näitä köyhän kompromisseja. En jaksa kovin seikkaperäistä matkarapsaa kirjoittaa eikä se Anonymityn tarinoille vetäisi vertoja muutenkaan, mutta tässä parit pointsit.

hotelliksi tuli varattua Novotel Mall of Emiratesin kyljestä ja valinta oli aika nappi. Jos ei muuta tekemistä ollut justiinsa niin ostarille voi aina mennä hengaamaan, kiertämään kauppoja ja syöpöttelemään. Novotelin perhehuone oli tonnin viikko aamupalan kanssa, katolla ihan jees allas ja ilmainen kuljetus biitsille. Ympäristössä on useampikin hotelli mm park inn ihan vastapäätä ja IBIS kyljessä kiinni. Jos ei ole vaihtoehtona rantahotellia, niin aika sama missä tuolla on, taksilla pitää kuitenkin ajella mestoille jos jotain haluaa nähdä. Etäisyydet on isot eikä siellä kaduilla ole mitään. Hotellista olis saanut viunaakin mutta en juonut koko reissulla(!)

Diggasin ostareista, pirusti liikkeitä ja ruokapaikkoja ja niissä on koko päivän porukkaa, iltaisin vähän liikaakin. Majoituksen mukana tuli ilmaisbiljetit Ski Dubaihin, joilla ei harmi kyllä päässyt laskettelemaan, mutta pulkkailemassa käytiin, pitäähän sitä hiihtolomalla! Emiratesissa on myös hervoton carrefour mistä tuli haettua pikkuevästä. Dubai Mallissa on siisti akvaario ja vähän ylimainostettu suihkulähdeshow ulkopuolella, joka oli aika pettymys. Mutta Burj Khalifan seinän valot oli ihan näyttävät pimeällä. Kaikki on noissa ostareissa ihan viimoisen päälle. Oli pieni kulttuurishokki käydä reissun jälkeen prismassa ostoksilla.

Syönnit tuli hoidettua enimmäkseen ostareiden ketjumestoissa joita löytyy sitten joka lähtöön. California Pizza Housessa söin elämäni parhaan pizzan, Cheesecake factoryssa myös ookoot eväät, eksoottisempaa yritettiin kokeilla Libanonilaisessa raflassa mutta ite grillaan kyllä paremmat lihat mitä siellä sai, yllättävän mautonta kamaa. Salaatti oli ihan jännä kyllä. Ruokaan meni säännönmukaisesti 70-80e neljältä. Katujen varrellakin oli erinäisiä pitserioita, ei havaintoa laadusta tai hinnasta.

Burj Khalifassa piti käydä periaatteesta. Eipä siitä oikein mitään, perus näkötorni loppuviimeksi, korkeuskaan ei tunnu oikein missään. Jos meinaa käydä niin kannattaa varata liput alkureissusta, pari lähintä päivää oli täynnä. Liput saa muuten paikan päällä matkapuljarilta halvemmalla kuin netistä.

Biitsit oli jees, meri ja hiekkaranta. Ei mitään ihmeempiä maisemallisia herkkuja ellei rakennuksia lasketa. Reissun aikana lämpötila oli riippuen ennustajasta jotain 21-25 astetta. Eli ihan perus suomalainen kesä, tarkeni shortseissa ja t-paidassa hyvin, tosin rantsussa olisi voinut olla lämpimämpikin kun tuuli kävi kohtuullisen kovaa. Joku 30 on muutenkin pulikoinnille ihanteellinen. Merivesi oli aika sopivaa, vähän vilpoista mutta ei kylmää.

Atlantiksen aquapark oli ihan jees paikka. Perus vesipuistolaskut, toki oli pitkiä ja vauhdikkaita jne ja muutenkin iso ja nätiksi tehty paikka, vesipuistojen disneyland. Viihtyi hyvin yhden päivän. Pois lähtiessä tuli turvauduttua kalliimpaan premium-taksiin kun ei tolpalla oikein ollut liikennettä eikä jaksanut polskimisen päälle urheilla monoraililla.

Autoista sen verran että normaalien Range Roverien, Porsche Cayennien ja isojen japsi- ja jenkkimaasturien lisäksi silmään osui useampikin Dusteri :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom