Matkakertomus: Amorgos-Astypalaia-Naxos elokuu 2008

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demos
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.1.2008
Viestejä
2 647
Kaksiviikkoisen kesäloman vietimme sitten kolmella eri saarella Aegean meren eteläreunalla, Kykladien ja Dodekanesian välillä. Amorgos on Kykladien eteläisin saari, Naxos ryhmän suurin ja vehrein. Astypalaia on sitten Dodekanesian puolella - ja jätti meidät aika kylmäksi lukuunottamatta Choraa, saaren keskustakylää, joka mielestäni on koko Aegean alueen kaunein ja vaikuttavin kylä.

Tarkoituksena oli löytää aluksi rauhaa ja lepoa. Sekä Amorgos että Astypalaia ovat siihen lähestulkoon ihanteelliset. Amorgoksella on vain yksi todella hyvä hotelli, loput ovat joko muutaman huoneen pensionaatteja tai pikkuhotelleja, tai sitten siellä ollaan leirintäalueella. Astypalaia on vieläkin pienempi ja huomaamattomampi, mutta mielestäni ei veden (huom. varsinaisia "rantoja" ei ole kummassakaan saaressa mainittavasti) osalta ole samaa luokkaa Amorgoksen kanssa. Luc Bessonin Le Grand Bleu on kuvattu Amorgoksella, Agia Annan edustalla. En ole koskaan vapaasukeltanut yhtä sinisessä vedessä. Tunne on uskomaton ja kannattaa kokea.

Aloitetaan alusta, eli Pireuksen satamasta. Vanha tuttu laiva, Blue Starin Paros.
n626991741_1439319_5588.jpg


Sama sisältä - bisneksestä tosin...
n626991741_1439320_5869.jpg


Saavuimme Aegialiksen kylään (ja satamaan) vasta myöhään aamuyöstä. Hotellimme, Aegialis (kuinka osuvasti) on se ainoa "oikea" osoite saarella. Hyvä ravintola, ohjelmaa, kiva baari, erinomainen aamiainen, spa, kuntosali, uima-allas... Ihan siedettävän kiva paikka.
n626991741_1439321_6143.jpg


Ja sama aamulla
n626991741_1439322_6406.jpg


Aegialiksesta on helpointa lähteä kohti etelää. Nikourian pikkusaari on aivan vieressä, jopa uimamatkan päässä...
n626991741_1439323_6683.jpg


Agia Annan ranta on tuo pieni pläntti hiekkaa kuvan reunassa. Sinne mahtuu, kun oikein yrittää, noin 20 ihmistä. Kaikki muut ovat sitten kalliolla. Edelleen olen sitä mieltä, että parempaa vettä kuin tuolla saa etsimällä etsiä koko Kreikasta ja Välimeren alueelta. Edes Miloksen saarella, jossa vesi on hyvä, ei ole lähimainkaan sama laatu.
n626991741_1439324_6958.jpg


n626991741_1439325_7246.jpg


Agia Anna on myös luostari vuoren seinässä roikkumassa, osittain sinne kaivettuna, osittain siitä ulkona. Näköalat ovat erinomaiset. Suuri sininen on aivan jalkojen alla.
n626991741_1439326_7531.jpg


n626991741_1439327_7826.jpg


n626991741_1439328_8126.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amorgoksen Chora on kaunis ja mielenkiintoinen. Parempi kuin tavanomainen saaren keskus, mutta pieni.
n626991741_1439329_8426.jpg


n626991741_1439330_8716.jpg


Autosta ajettaessa tempaistiin auringonlasku matkalla kotiin.
n626991741_1439331_9008.jpg


Hotellihuoneen terassilta kohti pohjoista
n626991741_1439332_9289.jpg


Demos saaren eteläreunassa, Gramvousan rannalla. Ei ollut mitenkään mielenkiintoinen sinänsä, mutta ajomatka oli vaivan arvoinen. Lisäksi rannan ankka oli mielenkiintoinen tuttavuus.
n626991741_1439334_9883.jpg


n626991741_1439335_215.jpg
 
Mouroun lahden ranta, sekin mitättömän pieni, kannattaa käydä katsomassa. Amorgoksen rannat eivät ole koolla pilattuja, ja tarpomaan joutuu joko ylä- tai alasuuntaan, useimmiten molempiin. Amorgos on myös täynnä trekkausreittejä, jotka on merkitty kiitettävästi. Saari on ranskalaisten suursuosiossa, mikä sinänsä ei ole kovin suuri ihme Le Grand Bleun jälkeen. Itse ihmettelimme ranskalaisten koulunuorten hinkua kävellä helteessä ympäri saarta. Kirjaimellisesti.
n626991741_1439336_514.jpg


Turistit eivät ole ainoita kävelijöitä Amorgoksella. Yli 3,000 vapaasti laiduntavaa vuohta paimennettujen lisäksi (yhteensä niitä lienee n. 15,000) pitävät huolen siitä, että vähäisillä teillä on usein ruuhkaa. Sen lisäksi ne pitävät huolen siitä, että Amorgoksella ei kasva juuri mitään yli puolta metriä korkeampaa. Karuudessaan saari on omaa luokkaansa, lue: ihana.
n626991741_1439339_1430.jpg


Tholaria on vain pari kilometriä Aegialiksesta pohjoiseen. Jos sinne ei muusta syystä halua mennä, kannattaa käydä katsomassa kirkkoa ja mennä syömään.
n626991741_1439340_1750.jpg


Kaksi luupäätä ymmärsivät toisiaan välittömästi.
n626991741_1439341_2068.jpg


Nikouria on tuon pienen piikin toisella puolella. Sinne pääsi kätevästi veneellä. Perillä ei ollut rantaviivaa ja pientä kahvilaa lukuunottamatta mitään.
n626991741_1439342_2404.jpg
 
Astypalaia on perhosen muotoinen pieni saari, jolla on oma vakiokävijäjoukkonsa. Meistä ei sellaisia varmaankaan tule. Vaikka nyt hieman valitankin, oli sillä omat hyvät puolensa. Esimerkiksi Chora, jossa on kaksi loistavaa kakkukahvilaa, muutama klubi (jotka ihme kyllä avaavat vasta myöhään ja jatkavat varhaisempaan), muutama kiva baari erinomaisilla näköaloilla ja ehkäpä paras koskaan syömäni hummerispagetti. Mutta sitä varten täytyi olla tuuriakin. Meidän hummerissamme oli pehmeä kuori...
n626991741_1439343_2728.jpg


Jos Amorgoksen teistä joku valittaa, kannattaa käydä Astypalaiassa kokeilemassa. En suosittele kovin matalapohjaisia autoja. Paluumatkalla Agios Konstantinoksesta.
n626991741_1439344_3048.jpg


Panagia of Portaissa, Portaissan Jumalanäiti, on ikoni, jota varten 14.8. järjestetään ristisaatto aivan pääsiäisen tapaan linnakkeelta kylän keskustaan. 15.8. on Marianpäivä ja kansallinen vapaapäivä. Pääsiäisen ja joulun ohella se on ortodoksisen uskonnon kenties suurin juhla.
n626991741_1439345_3382.jpg


n626991741_1439346_3713.jpg


n626991741_1439347_4049.jpg
 
Astypalaian kylän keskustan tuulimyllyt.
n626991741_1439348_4400.jpg


15.8. juhlien kunniaksi nuorille ja vähän vanhemmillekin järjestettiin vesileikkikisat aivan hotellin vieressä kylän pienellä rannalla.
n626991741_1439349_4733.jpg


Rakkauden ja ystävyyden illallinen, kirkon ja vapaaehtoisten järjestämä vapaa buffet kaikille, jotka haluavat tulla syömään, 16.8. Jokavuotinen traditio jatkuu edelleen ja on suosittu niin paikallisten kuin turistienkin keskuudessa.
n626991741_1439352_5834.jpg


Ehkä paras Astypalaiassa käymistämme rannoista, Ble limanaki, sininen pikkusatama, on jossain tuon lahden pohjukassa. Eikä sinnekään kovin monta kävijää mahdu - ehkä kymmenen, kun oikein tunkee täyteen.
n626991741_1439353_6182.jpg


n626991741_1439354_6565.jpg


Astypalaian satama.
n626991741_1439355_6925.jpg


Astypalaia ja Chora toisesta vinkkelistä. Hotellimme oli alhaalla sataman ja rannan vieressä. Kiipeäminen kävi voimille. Alas oli kyllä paljon helpompi tulla.
n626991741_1439357_7616.jpg


Kuu nousee 16.8.2008. Käsivara ei ole pienen kolmijalan veroinen tuki...
n626991741_1439358_7958.jpg


Stenon rannalla.
n626991741_1439359_8296.jpg
 
Viimeinen lomakohteemme oli Naxos, joka on aivan Paroksen saarta vastapäätä. Naxos on suuri, paljon suurempi kuin olimme ajatelleet. Naxos oli myös paljon parempi saari kuin olimme odottaneet. Se on vihreä, maatalousvaltainen saari, jossa on näkemistä helposti vähintään viikon loman ajaksi. Vesi ja rannat ovat paljon paremmat kuin vain muutaman kilometrin päässä salmen toisella puolella olevassa Paroksessa, ilmapiiri on miellyttävämpi myös. Lisäksi kohde on erinomainen lapsiperheille. Naxoksesta etelään aina Mikri Viglaan saakka on 12 km puhdasta hiekkarantaa, joka on riittävän matalaa ja rauhallista kaiken tasoisille vedessäliikkujille.

Naxoksen satamaan saavuttaessa vanha temppelin portti näkyy jo kauas.
n626991741_1439360_8659.jpg


Nikos Kazantzakis, Naxoksen kasvatti, ei tarvinne esittelyjä. Kaikki varmaankin tietävät, kenestä on kyse. Ja jos ette tiedä, kehotan tarttumaan kirjoihin.
n626991741_1439361_9027.jpg


Naxos on yhdessä Syroksen saaren kanssa katolisen elämän keskus Aegean merellä. Ranskalaisen ja italialaisen (Venetsia) vaikutus näkyy voimakkaasti läpi koko linnakkeen alueen.
n626991741_1439362_9395.jpg


Linnakkeessa oli myös Naxoksen herttuan asunto museoksi muutettuna. Tässä alakerran kellari ja keittiö ulko-ovelta.
n626991741_1439365_535.jpg


Demeterin temppeli jossain peltojen keskellä. Demeter oli jyväjumala, joten temppelin sijainti Naxoksen kaikkien vehreimmillä viljelyalueilla on luonnollista. Näissä kuvissa sitä vehreyttä ei tosin näe, mutta todellakin Naxos on aivan muuta kuin mitä Kykladien saaret yleensä.
n626991741_1439366_916.jpg
 
Apiranthos kannattaa käydä katsomassa. Jos ei muun vuoksi, niin sitten ainakin sen takia, että siellä on Leftheriksen ravintola, jossa on kertakaikkisen jumalaisen hyvää paikallisista raaka-aineista valmistettua yksinkertaista ja maukasta ruokaa. En helposti käy kehumaan kreikkalaisia ravintoloita - syön niissä aivan liikaa - mutta tätä on pakko. Kyseessä on kertaluokkaa parempi paikka kuin se tavanomainen turistirysä jossain lomakohteessa.
n626991741_1439367_1292.jpg


n626991741_1439368_1669.jpg


Naxoksen pohjoispäässä on Apollonaksen kylä ja sen vieressä yksi Naxoksen kolmesta jäljelle jääneestä kouros-patsaasta. Tämä makaava kouros on n. 13 metriä pitkä.
n626991741_1439369_2071.jpg


Kaikki hauska loppuu aikanaan, niin ainakin väitetään. Loman loppu ja viimeisen illan kuva hiekkarantaravintolasta Plakan alueelta kohti Paroksen saarta.
n626991741_1439370_2474.jpg
 
Eivätkö? Voisiko joku muukin varmistaa, mikä tilanne on - ehkä täytyy muuttaa kuvien sijaintia muulle serverille tuolta facebookista, jos ne eivät täällä tule näkyviin. Itse näen ne ihan hyvin, joten olisi kiva tietää muiltakin.
 
Eivätkö? Voisiko joku muukin varmistaa, mikä tilanne on - ehkä täytyy muuttaa kuvien sijaintia muulle serverille tuolta facebookista, jos ne eivät täällä tule näkyviin. Itse näen ne ihan hyvin, joten olisi kiva tietää muiltakin.

Kyllä ne ainakin mulla näkyy.
 
Mulla ainakin näkyy hyvin, ja ovat todella kauniita!

Tosi kiva matkakertomus muutenkin. Hienoa lukea juttuja ja nähdä kuvia vähän harvinaisemmistakin lomasaarista.

Edit. Hidas, jäin vaan ihailemaan.
 
Hieman maantiedettä niin, että saaret ja niiden sijainti kartalla tulee tutummaksi:
cyclades.gif


dodecanese.gif


Lisätietoja saarista löytää helposti webin kautta. Naxokselle pääsee säännönmukaisesti lentämällä, ja joku matkatoimisto saattaa jopa järjestää sinne pakettimatkoja Suomesta, koska se on niinkin suuri saari (varmasti en tietenkään osaa sanoa). Amorgoksellakin on jonkinlainen kenttä. Astypalaiassa ei ole edes hiekkakenttää. Laiva on kuitenkin ehkäpä paras liikkumaväline. Meille tämä oli tietysti helpompaa, kun kerran Ateenassa asumme, mutta Suomesta lennot Blue1:llä Ateenaan ja sieltä sitten Pireukseen junalla tai taksilla ja satamasta laivaan. Liput saa varattua joko webistä etukäteen tai sitten matkatoimisto hoitaa. Hotellivaraukset hoituvat netistä niin ikään.
 
Eivätkö? Voisiko joku muukin varmistaa, mikä tilanne on - ehkä täytyy muuttaa kuvien sijaintia muulle serverille tuolta facebookista, jos ne eivät täällä tule näkyviin. Itse näen ne ihan hyvin, joten olisi kiva tietää muiltakin.
Facebook selittää kaiken kun on täällä blokattuna. Pitääpä kotona katsella kuvien kera :)
 
Facebook selittää kaiken kun on täällä blokattuna. Pitääpä kotona katsella kuvien kera :)
Olis hauska nähdä kuinka paljon tulee "hittejä" naamakirja-access-listoihin :D
 
Ei ainakaan vielä ole mitään ongelmia tuottanut. Flickeriin ei mahdu riittävästi dataa, jos ei ole halukas maksamaan. Pidän mieluummin kuviani facebookissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom