Matkailijan rokotukset + lääkkeet

Täällä voisi puida matkoille vaadittavia/suositeltavia rokotuksia ja lääkkeitä.

Aloitan malarialääkitykseen liittyvällä kysymyksellä. Pitäisi kuukauden päästä lähteä Ghanaan ja lääkäri antoi reseptin Lariamiin. Ei olisi pitänyt varmaan selvitellä yhtään mitään, mutta tulipa äsken vähän googleteltua porukan sivarikokemuksia tuosta yrtistä ja tuli kyllä melkoisia kauhutarinoita vastaan :itku:

Vaihtoehtolääkkeeksi on suositeltu Malaronea, joka tosin on reilusti kalliimpi. Mahtaako porukalla olla täällä sana sanottavana tähän asiaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lariamia en kyllä söisi kirveelläkään, 4 tuttua sitä käyttänyt, 3 saanut hyvin ikäviä sivuvaikutuksia. Doksisyliiniä (se on kylläkin antibiootti) lääkäri on määrännyt itselleni, en tosin koskaan hakenut lääkkeitä apteekista kun en viidakkoon mennyt. Lariam ei esim. Laosissa ja pohjois-Thaimaassa auta edes, koska paikallinen malaria-loinen on sille vastustuskykyinen - näin lääkäri oli työkaverilleni sanonut.

Malaroneen meinaan itse investoida, jos tuonne viidakkoon nyt lähden.

En ole ikinä katsonut tarpeelliseksi ottaa malarialääkitystä, koska en ole ollut sellaisilla alueilla, joissa altistuisi jotenkin helpommin sille.

Rokotuksista olen ottanut tetanuksen, polion, A- sekä B-hepatiitin. Kannan mukanani kansainvälistä rokotuskorttia, matkavakuutuskorttia sekä Euroopassa ilmaiseksi saatavaa eurooppalaista sairausvakuutuskorttia (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040504143116MH).

Yleensä mulla on reissussa mukana migreeni- ja särkylääkkeet, kortisoni- ja bebanthen-rasvaa, histec-lääkkettä hyttysen puremiin, desinfiointiaine ja laastareita.

Mitään vatsalääkkeitä en kanna mukanani Suomesta saakka, vaan ostan ne apteekista kohdemaassa heti alussa, jos kyseisessä paikassa on suurempi riski saada joku vatsatauti. Luotan enemmän paikallisten vatsalääkkeiden toimivuuteen kuin Suomesta ostettuihin. Yleensä ne auttavat muutamassa tunnissa ripuliin ja oksennustautiin.

Aurinkolomilla kannattaa huomioda se, ettei käytä antibiootteja aurinkoloman aikana, sillä ainakin osa niistä käsitykseni mukaan herkistää auringolle ja silloin voi palaa helpommin.

Aurinkolomilla kannattaa huomioda se, ettei käytä antibiootteja aurinkoloman aikana, sillä ainakin osa niistä käsitykseni mukaan herkistää auringolle ja silloin voi palaa helpommin.

Niin, juurikin tuo malaria-ehkäisyyn käytetty doksisykliini herkistää auringolle..

Malarialääkkeitä ei ole oikein "hyviä". Kaikissa on jotain paskamaisia sivuvaikutuksia mitä voi saada. Kannattaa muuten tarkistaa myös lääkityksen ohjeet, riippuen lääkkeestä niitä saa aloitella aika ajoissa.

Tästä löytyy olennainen info rokotuksista ja suosituksista maittain..
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_selaus=2317

edit:

Itse juuri tässä olenkin pohtinut lomalääkelaukkua taas. Sattuneesta syystä mömmöjä jos jonkinmoisia on mukana. Särkylääkkeitä, kortisonivoide, kortisonipilleri (kyypakkaus esim), pari-kolme eri antilooppia, ripulilääkkeet. Sukeltamaan kun mennään niin korvatippoja, jos sattuu raapaseen ittensä veneeseen tai joku isompi haava, niin puhdistusainetta ja haavansulkemisvärkit. Yleensä tälläinen setti on mukana, koskaan ei ole mitään niistä tarvinnut.. :rolleyes:

Ite vetelin Malarone-kuurin n. 3 viikkoa sitten reissussa, alkuun ei mitään oireita mutta n.5 vrk:n päästä alkoi olla lievää huimausta lähinnä iltaisin, edelleen jatkuvat, lievinä tosin mutta erittäin epämukavina, liekö lääke aiheuttanut veriarvoihin jotain häikkää joka sitten oireilee noin, mene ja tiedä. Seuraavalle reissulle en malarialääkitystä ota, malariakausikin kohteessa tosin lopuillaan.

Namibian reissua mietitään ja kyseisellä reissulla osa ajasta vietetään kylässä, jossa ei ole lääkäriä lähimaillakaan. Mitähän tuonne kannattaisi lääkepuolelta varata mukaan? Rokotuspuoli on tiedossa.

Itse syönyt kuurin Lariamia tietysti peläten kauheita sivuvaikutuksia joita ei ikinä tullut. Jos oikein kaivamalla haluaa kaivaa niin juuri valveillaolon ja nukahtamisen rajamailla oli vähän levottomia ajatuksia ja hassu olo, mutta ei häirinnyt oloani mitenkään. Voi olla normaalia uneliaisuudesta johtuvaa sekavuutta. Eli täällä yksi, jolle lääkkeet eivät tehneet mitään.

Itse kävin Helsingissä postitalon matkailuklinikalla ennen ensimmäistä Tansanian reissuani. Ko. infektiolääkäri on itse työskennellyt lääkärinä Afrikassa ja nykyäänkin reissaa sinne usein. Kysyin häneltä rehellisen mielipiteen ja hän kertoi, ettei ilman suoranaista pyytöä kirjoita kenellekään Lariamia, että niin paljon on omat potilaat kertoneet sivareista ja myös omakohtaisia kokemuksia. Malaronea kirjoittaisi mielellään mutta koska sitä ei esim. 3 viikkoa pidemmillä reissuilla voi syödä (en kyllä muista miksi, onko tietoa?) ja harva haluaa sitä ostaakaan niin pitkäksi aikaa. Hän kuulemma syö Doxia, jos Afrikkaan reissaa tai sitten on syömättä ja suojautuu kunnolla.

Itse otin sitten Doxi kuurin, kesto 50 vrk, kun sitä pitää syödä vielä reippaasti matkan jälkeenkin. Oma vatsani kesti yllättävän hyvin, vaikka muuten olen herkkävatsainen, söin kyllä maitohappoja samaan aikaan. Iho-ongelmia oli parina ensimmäisenä päivänä, kämmenselkä oli täynnä aurinkoihottumaa mutta hävisi muutaman päivän päästä. En mitenkään erikoisemmin suojautunut auringolta, vaan makoilin kyllä rannalla, enkä palanut, kerran nenänpää punoitti mutta ei esim. iho kesinyt.

Lisäksi ennen lähtöä otin rokotteet koleraan, lavantautiin, keltakuumeeseen ja viimeisen tehosteen twinrixiin. Kannoin kotoa lääkkeitä melko paljon mukaan ja ainoa mitä oikeastaan tarvitsin oli Zyrtec, koska sain allergisia reaktioita hyttysen pistoista. Suosittelen myös naisia ottamaan mukaan reseptillä ostettua hiivalääkitystä, jos Doxia syö... Pirullinen vaiva ja aina ei apteekkia ole hollilla ja jos on niin ei tiedä mitä sieltä saa.

Toisella reissulla samaan paikkaan n. kuukautta myöhemmin en sitten syönyt malariaan mitään. En halunnut enää toista 50 vrk kuuria antibiootteja samaan putkeen, kun juuri olin lopettanut ensimmäisen kuurin. Suojauduin hyttysiltä huolellisemmin kuin ekalla reissulla, pitkät vaatteet iltaisin ja aina mukana hyttysmyrkkyä. Päivittäin sain kyllä puremia mutta malariaa en. Ehkä oli vain hyvä tuuri. Nyt olen lähdössä kolmeksi kuukaudeksi samoille mestoille, joten mitään lääkitystä en voi noin pitkään syödäkään, joten pakko luottaa paikallisen offin tehoon.

Viimeksi muokattu:
Joo kyllä kannattaa jotku malarialääkkeet syödä, tänään Iltalehdessä:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2009121410780026_tr.shtml

Malarone ja heliopar tullut testattua. Heliopar myös 2v lapselle eikä mitää ongelmia, itse koin helioparin vain positiivisena -> parani aurinkoihottumaki mokomalla. Sivareista ei kukaan kokenut mitään mainittuja ja peloteltuja. Psykoosista en tiedä, se mulla varmaan on jo muutenki.

Nostellaampas. Olen aika ummikko matkustelussa ja mietinkin, onko oikeasti tarpeellista ottaa hepatiittirokotuksia kolmen päivän Viron opintomatkaa varten?

Nostellaampas. Olen aika ummikko matkustelussa ja mietinkin, onko oikeasti tarpeellista ottaa hepatiittirokotuksia kolmen päivän Viron opintomatkaa varten?

Tuskinpa, Virossahan on ihan hyvä hygieniataso. Tarpeellinen lähinnä jos vietät pidemmän aikaa a-hepatiitti riskiluokan alueilla. B-Hepatiitti sitten tarttuu käsittääkseni sitten jo sukupuoli ja veriteitse,eli on aika turha mikäli et nussiympäriinsä tai käytä suonensisäisiä huumeita.

Itse otin tuon Twinrix- AB-hepatiittirokotteen kun menin oseaniaan pidemmäksi ajaksi, tosin en ehtinyt ottaa kuin 2/3 rokotteesta. Oli muuten helvetin suolasen hintasta, kun maksoi muistaakseni 46e per ampulli ja kolme noita pitäisi ottaa. Toivottavasti noista kahdesta tuli jonkinlainen vastustuskyky hepatiiteille.

Kohta olis matka malaria-alueelle ja viettää siellä kuukauden päivät, mutta ei oikein tuo estolääkitys nappaa. Monet saaneet helvetinmoisia painajaisia tuosta estolääkityksestä. Kyllähän sitä terve mies toivottavasti malariasta hengissä selviää ja itse uskon, että vahvin suojaus malariaa vastaan on pitää auringon laskun jälkeen vaaleita pitkiähousuja+kenkiä+hyttysmyrkkyä. Malariasääsket käsittääkseni liikkuvat auringonlaskun ja nousun välisenä aikana. Olis semmonen kysymys lääkäreille, että koteloituuko malarialoinen elimistöön? Eräs vanhempi työkaverini, joka oli ollut 20-vuotta ulkomaankomennuksilla malaria-alueilla väitti sairastavansa malariakuumehorkkaa aina silloin tällöin nykypäivänäkin,vaikka oli saanut sen loisen joskus parikyt vuotta sitten. Eli puhuiko patu bullshittiä vai koteloituuko se F'n loinen oikeasti?

Vähän niin ja näin. Toisaalta, jos meinaa joskus mennä mihinkään vähän kauemmas hepatiittialueelle, niin miksei ottaisi? Suoja-aika on kumminkin piiiiiiiiitkä.

MuayThai: itse ottaisin malarialääkkeet. Sen verran vittumainen tauti kumminkin kyseessä, että ei kiinnostaisi saada missään muotoa hetkeksikkään. Vaikka on totta, että lääkkeistä huolimatta itikoilta pitää suojautua ja ehkäisylääkitys ei ole 100% varma. Hoitamaton malaria on kumminkin kohtuu vakava sairaus, joka kuulopuheiden perusteella yleensä diagnosoidaan vasta kotimaassa.

Mike: Tetanus kannattaa ehkä uusia.

Kohta olis matka malaria-alueelle ja viettää siellä kuukauden päivät, mutta ei oikein tuo estolääkitys nappaa. Monet saaneet helvetinmoisia painajaisia tuosta estolääkityksestä. Kyllähän sitä terve mies toivottavasti malariasta hengissä selviää ja itse uskon, että vahvin suojaus malariaa vastaan on pitää auringon laskun jälkeen vaaleita pitkiähousuja+kenkiä+hyttysmyrkkyä. Malariasääsket käsittääkseni liikkuvat auringonlaskun ja nousun välisenä aikana.

Kerroin tuossa ylempänä omasta reissustani ilman estolääkitystä. Olin sitten myös vuosi sitten keväällä kolmisen kuukautta Tansaniassa ilman lääkitystä, enkä saanut tartuntaa. Nukuin aina verkon alla, jota ei nosteltu päiväksi pois, eli hyttysten ei pitäisi päästä sinne hengaileen. Lisäksi käytin hyttysmyrkkyä (paikallista, stydimpää kamaa) ja iltaisin aina pitkiä vaatteita. Tärkeää on myös suojata nilkat/jalkapöydät pimeään aikaan, sillä malariaa kantavat hyttyset lentävät matalalla. Kaverini, joka on ollut siellä kaksi vuotta duunissa, ei ole syönyt päivääkään estoa muttei myöskään sairastunut malariaan. Suojautuminen on riittää varmastikin, jos tietää, että pääsee mahdollisen tartunnan iskiessa nopeasti hoitoon. Tuohon esittämääsi kysymykseen en osaa vastata.

Vähän niin ja näin. Toisaalta, jos meinaa joskus mennä mihinkään vähän kauemmas hepatiittialueelle, niin miksei ottaisi? Suoja-aika on kumminkin piiiiiiiiitkä.

Ihan säästösyistä. Opiskelijana olen peeaa jatkuvasti ja noi on aika kalliita. Lisäksi tuo reissu tuli vasta äsken tietoon ja se on jo toukokuussa, joten ei ole voinut ennakoidakaan. :( Lähinnä mietin tuota A-rokotetta, koska se sieltänyt olisi todennäköisempää saada. B-rokote nyt tuskin olisi tarpeellinen koska en ole menossa vetämään suonensisäisiä huumeita, enkä harrastamaan seksiä. Lähinnä jos onnettomuus sattuisi ja joutisi ottamaan verta vastaan.

Kerroin tuossa ylempänä omasta reissustani ilman estolääkitystä. Olin sitten myös vuosi sitten keväällä kolmisen kuukautta Tansaniassa ilman lääkitystä, enkä saanut tartuntaa. Nukuin aina verkon alla, jota ei nosteltu päiväksi pois, eli hyttysten ei pitäisi päästä sinne hengaileen. Lisäksi käytin hyttysmyrkkyä (paikallista, stydimpää kamaa) ja iltaisin aina pitkiä vaatteita. Tärkeää on myös suojata nilkat/jalkapöydät pimeään aikaan, sillä malariaa kantavat hyttyset lentävät matalalla. Kaverini, joka on ollut siellä kaksi vuotta duunissa, ei ole syönyt päivääkään estoa muttei myöskään sairastunut malariaan. Suojautuminen on riittää varmastikin, jos tietää, että pääsee mahdollisen tartunnan iskiessa nopeasti hoitoon. Tuohon esittämääsi kysymykseen en osaa vastata.

Ja jos huolehtii hyttysten välittämistä trooppisista tartuntataudeista laajemmin, niin hyttysten pistoilta kannattaisi suojautua ympäri vuorokauden. Malaria-hyttyset (~Anopheles suku) ovat tosiaan "aktiivisia" ilta- ja yöaikaan, mutta esim. dengue-, kelta- ja chikungunya-kuumetta kuskaavat (Aedes (aegypti)) hyttyset ovat aktiivisimmillaan päiväsaikaan. Eli jos haluaa arskaa ottaa, niin kermojen päälle sit offia/sketolenea ... ja sit kokeilemaan mitkä on yhdysvaikutukset...

Ihan vinkkinä, ottakaa ihmeessä A- ja B-hepatiitti rokotukset kerralla. 1 Twinrix maksaa noin 45€ (tarvitaan kolme) ja tämä siis sisältää molemmat. Vertailun vuoksi Havrix maksaa noin 50€ (tarvitaan 2) ja sisältää pelkästään A:n...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom