Matka Lontooseen

Hei,

Suunnittelen matkaa Lontooseen 2 parhaan ystäväni kanssa marraskuun puolella. Haluaisin kysyä jos jollain olisi jotain edullisia mutta silti kunnosia hostelleja tiedossa. Budjetti on opiskelijan eli ei kovin suuri. Ja lisäksi vaikka kelit ei todennäköisesti enää suosi niin mitä siellä kannattais tehdä ja mihin mennä? Onko hyviä menomestoja tiedossa?

Kiitos etukäteen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse käytiin Londoniumissa viime tammikuussa,en tiedä millaiset ovat kiinnostuksen kohteet mutta itse tykkäsin Camden Towinista ja pubien kiertelystä.
Tower on lipuiltaan kallis mutta näkemisen arvoinen paikka.

Pikkubudjetilla liikkuvalle mm.British Museum samoin kuin moni muukin valtiollinen museo ovat ilmaisia.

Chinatownista saa hyvää ja halpaa kiinalaista. :)

Piccadilly Backpackers on budjettihostelli Piccadilly Circuksen ja Sohon vieressä ja hintatasoltaan tosiaankin kohtuullinen. Dormihuoneet alkavat muistaakseni 10-15 punnasta, mutta privahuoneet ovatkin sit kalliimpia. Me oltiin tuolla 4v sitten ja oltiin tyytyväisiä, ihan jo senkin takia että kaikki oli niin älyttömän lähellä.

Mä olin viime vuonna 5 päivää lontoossa lokakuun lopussa ja kelit oli ihan mahtavat. Yhtenä päivänä tihkutti vettä (museo/shoppailupäivä) ja muuten sai nauttia auringosta ja upeasta syksystä. Ilmat oli paaaljon paremmat kuin suomessa :)

Majoitus loli Paddingtonissa sussex gardens-kadulla sijaitsevassa pienessä hotellissa, nimeä en valitettavasti muista mutta ko. katu on täynnä pieniä ja sympaattisia hotelleja/hostelleja. Niistä varmasti löytyy sopivaa ja metroasema on ihan kulman takana, joten liikkuminen on helppoa. Muutenkin Paddington alueena oli jotenkin ihana, sinne suuntaan varmasti seuraavankin kerran. Hyde Park on ihan vieressä (parin korttelin päässä) ja minusta sen puiston läpi kannattaa kävellä jos vain säät sallii.

Koska ilmat oli meillä niin hyvät, me vietettiin paljon aikaa kävellen ja katsellen. Missään maksullisissa nähtävyyksissä ei käyty koska oli niin paljon muutakin kuin mennä jonottamaan tuntikausiksi.

Ehdottomasti iltaohjelmaan kannattaa ottaa musikaali - ainakin Phantom of the Opera on sellainen joka saa vieläkin kylmät väreet kulkemaan selässä. Ihan mieletön :) Jos musikaali ei kiinnosta, tsekkaa onko paikalla jotain isompia bändejä juuri silloin. Me käytiin Brixtonissa Brixton academyssa katsomassa Franz Ferdinandin keikka ja keikkapaikkana tuo academy oli tosi hyvä, tälläinen hukkapätkä näki takaakin kun lattia viettää eteenpäin, että keikkalava on "alhaalla". Hyvä meininki kaikilla ja porukka oli tosi kohteliasta eikä kukaan tuuppinut eikä rynninyt :)

Isoissa tavarataloissa oli ihania Food Halleja ja niistä olisi tehnyt mieli ostaa kaikkea kokeiltavaksi ja mennä puistoon piknikille. Idea vain keksittiin vähän liian myöhään :) Sohon/chinatownin suunnalla on myös raakaruokaravintola, jossa halvat hinnat ja ruoka todella hyvää. Suosittelen kokeilemaan. Camdenista, melko läheltä markkinoita, löytyy myös vegaanin ruokavalioon sopivaa jäätelöä eräästä kuppilasta, pitihän sellaista maistaa ja ainakin suklaamaku oli hyvää :)

Piccadilly Circus oli hassu kun oli todellisuudessa niin pieni :D Kuvista saa aina isomman vaikutelman. Tekemistä Lontoossa kyllä on :)

Etnisiin ruokapaikkoihin suhtaudun jatkossa varoen - itse sain ruokamyrkytyksen intialaisesta ja yksi yö meni oksentaessa. Selvisin kuitenkin sinnillä seuraavaan päivään. Vähän huteralla ololla kyllä.

Lontoo oli kyllä sellainen paikka, jonne pitää palata :)

4190098550_ce102fda1e_z.jpg

4205346001_047fa2e262_z.jpg

Majoitus loli Paddingtonissa sussex gardens-kadulla sijaitsevassa pienessä hotellissa, nimeä en valitettavasti muista mutta ko. katu on täynnä pieniä ja sympaattisia hotelleja/hostelleja. Niistä varmasti löytyy sopivaa ja metroasema on ihan kulman takana, joten liikkuminen on helppoa. Muutenkin Paddington alueena oli jotenkin ihana, sinne suuntaan varmasti seuraavankin kerran. Hyde Park on ihan vieressä (parin korttelin päässä) ja minusta sen puiston läpi kannattaa kävellä jos vain säät sallii.

Tänä kesänä tuli muutama päivä pyörittyä tuolla Paddingtonin nurkilla ja nimen omaan Sussex Gardensissa jossa noita pikkuhotelleja oli vieri vieressä vaikka kuinka paljon. Meillä hotlan nimi taisi olla Omega Hotel. Hotla oli todella pieni ja huoneiden taso välttävä, samoin kuin aamupala, mutta eipä tuonne hotellin takia mentykään. Paddingtonin alue on siinä mielessä hyvä että (myös) sieltä pääsee kaikkialle. Metroasemia kivenheiton päässä ja kyydit lentoasemalle onnistuvat joko junalla tai metrolla. Paddingtonissa on myös ihan näpsäköitä pubeja ja hyvää pubiruokaa, mutta jos jaksaa etsiä niin kannattanee paeta pääkaduilta sivummalla oleviin pubeihin.

Omasta mielestä Oxford street on ihan sysipaska paikka, kannattaa pysyä kaukana. Kyseisellä kadulla on joo kauppoja, mutta suurin osa niistäkin on aikamoista sontaa joihin ei kannata tuhlata aikaa.

Covent Gardenin nurkilla oli ihan nastaa, paljon pikkukauppoja ja sellaisia merkkituotteita (esim. Kidrobot) joita ei suomessa liiemmin ole kaupan. Samoilta nurkilta löytyy myös design-käsityötä, vaatteita ja kenkiä ja nekös hameväelle yleensä toimivat. Myöskin pubeja, mutta myös italialaista ym. ruokaa. Kaduilla ihan kivoja lounaskojuja joista saa välimerellistä tai lähi-idän pöperöitä alle femmalla.

Ruokamestoista isot pisteet annettakoon esimerkiksi Gordon Ramsayn Maze Grillille, toimi lounasmestana aika kipakan hyvin. Pihvi oli parasta ikinä, ranskalaiset maukkaimmat ja keveimmät joihin olen törmänny ja muutenkin annosten sisältö oli (hei ylläri että oli) mietitty todella hyvin. Jälkiruoissa oli tarjolla mm. todella herkullista juustovalikoimaa ja passiohedelmä creme bruléeta ja sorbettia. Kolmen ruokalajin lounas taisi olla peräti 22 £ ja oli joka pennin väärti. Kyseinen kuppila sijaitsee kivenheiton päässä Hyde Parkista, Oxford Streetilta ja Bond Streetin metrikseltä.

Lontoossa on toki ihan hauska vaan kurvailla metrolla johonkin paikkaan ja käydä katselemassa miltä näyttää. Aika monesta mestasta löytyy kuitenkin kivoja pubeja tai muuta vastaavaa, ei siellä aika tahdo pitkäksi käydä vaikka jalat tuppaavatkin väsymään.

Ja jos sinne Oxford Streetille on kuitenkin pakko mennä, kannattaa mennä aamupäivällä. Iltapäivällä se on ihan täyteen ammuttu, samoin kuin tietysti Piccadilly Cirkukset sun muut nähtävyydet.

Hauskaa oli tuollakin reissulla koko rahan edestä, mutta jos valitsemaan pääsen niin seuraava brittein saarten reissu kohdentuu taas jollekin pienemmälle paikkakunnalle, Lontoon reunamille tai mieluiten Skotlantiin. Hinta ja laatu kohtaavat mielestäni tuolla "muualla" paremmin kuin Lontoossa, vaikkakin Lontoo on myös paikka jossa ihmisen on vaan käytävä.

Omasta mielestä Oxford street on ihan sysipaska paikka, kannattaa pysyä kaukana. Kyseisellä kadulla on joo kauppoja, mutta suurin osa niistäkin on aikamoista sontaa joihin ei kannata tuhlata aikaa.

Olen täysin samaa mieltä + sinne ei todellakaan kannata viikonloppuna eksyä, jos ei halua rysiksessä jonottaa jopa liikennevaloihin. Ja minusta siellä ei ollut oikeasti edes mitään laadukasta ostettavaa.

Oxford Streetiä koskeva kannanotto väenpaljouteen liittyen koskee ainakin kesällä jopa maanantai-keskiviikko väliä. Ostettavaa siellä ei tosiaan ole ellei halua käydä muutamassa lähinnä naisille suunnatussa rättimarketissa, kytkypuhelinkaupassa tai turistikrääsäkiskassa. No joo, olihan siinä muutama ns. kalliimpi tavaratalo ja niissä ihan ok-kamaa, mutta edelleen se tungoksessa hajoilu pistää miettimään saisiko samat kamat jostain muualta ilman sitä tungosta. Veikkaan että saisi.

Edit: Musadiggareille varmasti kova mesta tuo Lontoo. On klubia ja stadionia ja vaikka mitä ja järjetön määrä sellaisia artisteja joita ei Suomessa tapaa about ikinä. Hyvällä suunnittelulla saattaa samalle reissulle osua useampikin tsekkaamisen arvoinen juttu, eivätkä lentojen hinnat varsinaisesti estä Lontoossa keekoilemista. Jos viitsii ostaa liput edes muutamaa viikkoa ennen reissua, saa liput käytännössä aina alle kahdella sadalla eurolla. Monesti sellainen 160e on käypä raha Helsingistä Lontooseen ja vielä takaisin lentelystä.

Osittain samaa mieltä tosta Oxford Streetistä, joskin me kyllä löydettiin aika hyviä vaatteitakin sieltä. Taidettiin käydä "oikeina" päivinä siellä pörräämässä kun ei muistu mieleen että väenpaljous ois häirinny. Mut tosiaan kun vähän laitamille lähtee liikkumaan niin löytää muutakin kun turistikrääsää. Jos kehtais niin vois vetää vuoden viiveellä matkaraportin kuvineen kun niitäkin taas kertyi..
Klubit oli etukäteen mietitty ja Lontoosta löytyy mm. ihan maailman TOP10-kärkeen (klubi-DJ:den arvostelu) päässeet Ministry of Sound ja Pacha London. Ministeriön The Box-room pitäisi jokaisen äänentoistosta tykkäävän joskus kokea :) Kiva oli mennä seuraavalla viikolla Suomessa Sedulaan...:jahas:
Niin kun Sumu sanoikin, lennot on halpoja. Me lennettiin Ryanairilla Stanstediin n.37 eurolla, josta muutamalla eurolla bussilla sit Lontooseen. Et jos ei tuo n.tunnin siivu maalaismaisemien läpi häiritse niin tolkuttoman halvalla sinne kyllä lentää :)

Hieno paikka on kyllä.

Mä taisin olla tuolla 2007, olisko ollu sillon jotain nelisenkymppiä / yö, mutta jos esim. kylppärin jakaminen ei haittaa niin halpeneehan se. Sijainniltaan loistava. Google mapsillä helppo vertailla noita sijainteja kun ettii sitä majoitusta.

Itse varasin halvan hotellin traveltura.com nettisivuilta. Siellä on hyviä hotellitarjouksia. Itse suosittelen syömään kerran sushi take away puljussa joka oli Oxford Streetillä. Pubeja ja ravintoloita kannattaa etsiä Sohosta, mutta meillä meni kavereiden kanssa kyllä melkein tunti kun etsittiin jotain ravintolaa missä syödä illallinen. Ei haluttu maksaa liikaa! Eli kannattaa lähteä ajoissa matkaan.

Pakko sanoa, että Gilesin kuvat Lontoosta on kyllä upeita!! Tekee mieli lähteä takasin.

Ehdottomasti kannattaa käydä kattomassa futista, jos on lajista yhtään kiinnostunut. Ja vaikka ei itse laji kiinnostaisikaan, on se Englantilaisen jalkapallo-ottelun tunnelma näkemisen arvoinen.
Käytiin Toukokuussa kaveriporukalla kattomassa West Ham - Manchester city -ottelu Upton Parkilla. Peli oli loppuunmyyty, mutta lippuja sai helposti ostettua pimeänä stadionin tuntumasta. Maksettiin lipuista 60£/kpl oikean hinnan ollessa 45£

Lisäksi kun kerran on Lontoossa, on velvollisuus tutustua pubikulttuuriin.

Muita aktiviteetteja on esim. musikaalit. Kävimme kattomassa Queenin musikaalin. Hinnakkaita nuo musikaalit tosin ovat. Tuosta lystistä maksettiin muistaakseni 45£

Carnaby Street kannattaa käydä tsekkaamassa. Se on ihan keskustassa, varmaan 300m Piccadillyltä alkava kävelykatu jossa on paljon pieniä liikkeitä ja hyviä baareja. Loistolöytö kun sinne eksyttiin.

Nosto. Olen menossa helmikuussa Lontooseen. Lennän Gatwickille. Olisiko vinkkejä / kokemusta siitä millä pääsee helpoiten lentokentältä Lontooseen? Hotelli on varattu Hyde Parkin nurkilta.

Mulla samat suunnitelmat niccen kanssa =) Jostaan oppaasta lukasin, että junat kulkee aika vaivattomasti sieltä keskustaan. Oisko kestänny joku 40min tai jotaan. Kannattaa joku opaskirjanen lainata kirjastosta. Helpottanee eloa kummasti kyseisten asioiden edessä.

Onkos kukaan käynny salihommis Lontoos? Mitään suosituksii siin keskustan kupeessa?

Nosto. Olen menossa helmikuussa Lontooseen. Lennän Gatwickille. Olisiko vinkkejä / kokemusta siitä millä pääsee helpoiten lentokentältä Lontooseen? Hotelli on varattu Hyde Parkin nurkilta.

Victorian asemalle kulkee Gatwick-express. Aika kallis tosin muistaakseni. Asemalta pääsee vaikka metrolla hotellin lähelle.

Onkos kukaan käynny salihommis Lontoos? Mitään suosituksii siin keskustan kupeessa?

:D Hieman hassu kysymys 8 miljoonan asukkaan kaupungista. Keskustakin on kilometrejä läpimitaltaan.

Vastausta itselläni ei siis ole, kunhan vinoilen...

Entä National Express? En muista meneekö Lontoon keskustaan koska olen itse mennyt vaan muualle gatwickilta mutta tsekkaa ihmeessä.

Chrome näytti jostain syystä tuplahintoja tuon Gatwick expressin kohdalla, oikea hinta näyttää olevan ~32£ menopaluu / hlö eli ei se sittenkään ole niin kallista etteikö sitä käyttäisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom