Massakuurit ja diettaaminen pakollista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ozka
  • Aloitettu Aloitettu
Joo jees, mutta siis minun mielestäni kysyjä meinas just, että onko pakko vetää ihan tark.mukaisesti massakuuria ja sitten olla dieetillä taas massalla dieetillä jne jne, kun sekin riittää, että treenaa kovaa ja syö paljon mutta kuitenkin ns. normaalisti normaaliaruokaa eikä bodiruokaa pääosasesti.plää, näköjään en osaa selittää tai sitten puhun pskaa. =)

Vois tää kyselijä nyt vähän tarkentaa tavoitteitaan niin ois helpompaa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nytkö vihjailet sohvaperunaksi, metsään menee :D

Ei mut jos tämä kyselijä haluaa hyvän ja lihaksikkaan mutta ei mitään kehonrakentaja kroppaa niin minusta vastaus siihen on, että ei ole pakko elää massalla ja dieetillä.

Ei mut jos tämä kyselijä haluaa hyvän ja lihaksikkaan mutta ei mitään kehonrakentaja kroppaa niin minusta vastaus siihen on, että ei ole pakko elää massalla ja dieetillä.

Samaa mieltä, jos kunnon massamonsteriksi haluaa niin varmaankin bulkkaaminen pakollista mutta uskoisin että semmoisen ainakin meikäläisen silmiin melko lihaksikkaan kropan saa ilman että juurikaan pitää mitään bulkkausjaksoja.

Tietääkö kukaan muuten minkälaisia esimerkiksi 100m, 200m tai 400m juoksijoiden ruokailut ovat yleensä, pitävätkö bulkki- tai dieettijaksoja jne.?

En vihjaile, vaan yleisesti :D

Kyllä semmosen urheilijan kropan saa ihan terveillä elämäntavoilla ja punttitreenillä. Eipä nuo uimaritkaan tietääkseni massakausia vedä, mutta oma mielikuvani tavoiteltavasta kunnosta on vähän eri.

Piis :piis:

Jep, eipä tuo niin yksinkertanen kysymys olekkaan, vaikka onkin..
Riippuu ihan tavoitteista.. =)

No mutta enivei.. Olin jo valmistautunu kauheaan !%""%#% olet väärässä mene kouluun - viestiin, mutta sieltähän tulikin piis, positiivinen yllätys :D

Jep, eipä tuo niin yksinkertanen kysymys olekkaan, vaikka onkin..
Riippuu ihan tavoitteista.. =)

353783.jpg

utti_tumppu.jpg

Valintojen maailma :D Tää väittely polkee paikallaan. Lähen salille :eek:

Valintojen maailma :D Tää väittely polkee paikallaan. Lähen salille :eek:

Ei ole kovin vaikea valinta, kumpaa tumppua tavoitellaan. Hulkki jätkä :rock:

Tietääkö kukaan muuten minkälaisia esimerkiksi 100m, 200m tai 400m juoksijoiden ruokailut ovat yleensä, pitävätkö bulkki- tai dieettijaksoja jne.?

No maailmalla on ainaki vähä eri "eväät" käytössä joten ei liity tähän keskusteluun mitenkään.

kyllä sitä aika hyvin joutuu plussalla oleen jos meinaa lihaa saada.. tuo 500+kcal on aika hyvä! ittellä ei kamalasti tule läskiä puolessa vuodessakaan!
tosin oon lisänny aerobista aina jos meinaa paino lähtee hillittömästi nouseen!

kyllä sitä aika hyvin joutuu plussalla oleen jos meinaa lihaa saada.. tuo 500+kcal on aika hyvä! ittellä ei kamalasti tule läskiä puolessa vuodessakaan!
tosin oon lisänny aerobista aina jos meinaa paino lähtee hillittömästi nouseen!

Senhän laskee nopsaa. puol vuotta on 183 päivää. 500kcal*183p=91500kcal. Jos 9000kcal=1kg rasvaa, on 91500kcal reilu 10kg puhasta rasvaa, eli aika paljon.

Eli en usko että joka päivä on menty +500kcal jos paljoo ylimäärästä et oo huomannu.

Itse olen pohdiskellut tismalleen samaa, eli sitä miten optimoida lihas- ja voimakasvu mahdollisimman pienellä rasvakertymällä, ja olenkin päätynyt kokeilemaan aika tarkalleen viilattua +350 kcal per päivä ylisyöttöä. Lisäksi olen "syklitellyt" ruokailua siten, että suurin syöttöpiikki osuu treenipäiville ja ensimmäiselle lepopäivälle; isot pojat sanoivat että merkittävin osa luonnollisesta proteiinisynteesistä tapahtuu sen n. 48h:n ajan treenin jälkeen, joten tuota silmälläpitäen olen säätänyt sen ylisyötön. Tämän takia esim. hieman pidempien lepojen jälkeen pysyttelen +- 0 kcal paikkeilla.

Omista tuloksistani en voi vielä kertoa paljoa, sillä pitkään en ole tätä koettanut (pari kuukautta), mutta paino ja tulokset ovat tasaisessa sekä ennustetun kaltaisessa nousussa. Kuulisin kuitenkin mielelläni millaisia kokemuksia muilla on tällaisesta verrattuna raaempaan bulkki+kiristely -jaksotukseen.

Eräs oleellinen artikkeli (ja keskustelu kritiikkineen) löytyy linkistä http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956

Dieetti/bulkki olisi huomattavasti helpompi hoitaa jos tietäisi kulutuksensa tarkalleen joka päivä. Olisi kyllä mukavaa jos oikeasti tietäisi mitä kuluttaa. Mutta kun esimerkiksi nyt 1-jakoisella (kolme kertaa viikossa) treenatessa kulutus tuntuu olevan ihan erilaista kun vaikka 3-jakoisella (lihat kerran viikkoon). Sitten on vielä dieetin aineenvaihdunnan hidastumiset ja yleensäkin erilaiset elämäntilanteet/päivät (esim joskus sunnuntaina lepäillessä kulutus voi olla paljon pienempää kuin normaali työpäivänä).

Mutta kun mistä tuon voi oikeasti tarkkaan tietää? Juu, tiedä itsehän tuo pitäisi kokeilla, mutta miten ihmeessä oman kokeilun pohjalta voi tehdä laskelmia kuten +350kcal? Siis joku 100kcal voi tulla heittoa jo jostain ihan pienestä jutusta, kuten vähän isommasta stressistä typäivänä verrattuna johonkin toiseen päivään jne.

Ja mitä tulee noihin "tavallisten ihmisten treeneihin", siis niihin jotka ei bulkkaa/dieettaa, niin luulempa että suurin osa ihmisistä on suurimman osan elämästään dieetillä tai bulkilla tietämättään. Ajatelkaa nyt kuinka pieni todennäköisyys on että ihminen syö päivän aikana juuri saman verran mitä kuluttaa, eikä minkäänlaista lihasmassan/läskin kasvua/pienenemistä tapahdu.
Eli ihmiset dieettaa ja bulkkaa ihan tietämättäänkin, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä suunnittelun kanssa.

Mutta kun mistä tuon voi oikeasti tarkkaan tietää? Juu, tiedä itsehän tuo pitäisi kokeilla, mutta miten ihmeessä oman kokeilun pohjalta voi tehdä laskelmia kuten +350kcal? Siis joku 100kcal voi tulla heittoa jo jostain ihan pienestä jutusta, kuten vähän isommasta stressistä typäivänä verrattuna johonkin toiseen päivään jne.

Hyvä huomio. Muista en tiedä, mutta itselläni on keskimääräinen kulutus kohtalaisesti selvillä pidemmän ajan (parin vuoden) syömisen, painon ja liikuntamäärien vaikutusten seurannalla. Totta puhut kuitenkin että vaihtelevat olosuhteet ja liikuntamäärät ehdottomasti vaikuttavat. Itse olen pyrkinyt vain huomioimaan tuollaiset mahdollisimman tarkasti, mutta ymmärrän kyllä että mihinkään täydelliseen +- 10 kcal päiväheittotarkkuuteen ei näillä keinoin päästä, mutta pidemmällä ajalla keskiarvon voidaan kuitenkin odottaa tasaantuvan.

Se, mistä lähdin tuollaista pohjalukua hakemaan perustuukin lähinnä niihin tietoihin mitä olen mahdollisimman monista ja vähiten arveluttavista lähteistä löytänyt. Tarkoitus ei ole kuitenkaan rampauttaa lihaskasvua, eikä hifistellä hifistelyn vuoksi, joten jos kasvu ei vaikuta riittävältä, niin sitten pitää mättää lisää safkaa turpaan. :)

Jäi tuon kissanhännänvedon jälkeen vähän sekava kuva että tarviiko bulkata vaiko eikö tarvii bulkata...

Olen samoilla kysymyksillä liikkeellä kuin alkuperäinenkin. Mun tilanne on tosin tämä: olen tyttö, normaalipainoinen ns. tavis (seitana miten vihaan tota termiä) ja ideaalina olisi jonkinlainen keskiverto Playboy-tyttö. Siis haen hyvin maltillista lihaksen kasvua. Tarvitseeko tässä tilanteessa odottaa että jossain vaiheessa treeniä alkaa bulkkaus? Tajuan kyllä että mitään tarkkaa tietoa ei voi antaa, sillä mistäs sitä vieraan sian kehityksestä tietää, mutta ihan vain raakaa arviota kyselen.:)

Oon nyt bulkannu noin kuukauden kunnolla. Olen tässä vaan miettinyt, että pitääkö myös välipäivinä syödä esim. tuo +500kcal, ja että lisätäänkö tuo siihen välipäivän kulutukseen vai syödäänkö se omapaino x 40 (+500) myös välipäivänä?

Hieman huonosti muotoiltu, mutta peruskysymykseni on siis , että syödäänkö välipäivinä yhtä paljon kun reenipäivänä (esim.nyt +500kcal bulkilla)?

Oon nyt bulkannu noin kuukauden kunnolla. Olen tässä vaan miettinyt, että pitääkö myös välipäivinä syödä esim. tuo +500kcal, ja että lisätäänkö tuo siihen välipäivän kulutukseen vai syödäänkö se omapaino x 40 (+500) myös välipäivänä?

Hieman huonosti muotoiltu, mutta peruskysymykseni on siis , että syödäänkö välipäivinä yhtä paljon kun reenipäivänä (esim.nyt +500kcal bulkilla)?

Jep. Lihas kasvaa levossa, eli tasaisesti tarvii safkaa koneeseen.

Mielenkiintoinen thread. Tuossa "laihdutus, herkkupäivät" ketjussa vähän OT kirjoittelin samanlaista ajatusta... Itellä on siis noin 2vuotta sitten sain loppuun -30kg laihiksen, ja sen jälkeen on ollut vähän tasapainoilua plussaa ja miinusta. Pääsin syksyllä eroon pakkomielteestä joka kalorin laskemisesta, ja ehdin sitten turpoamaan vähän ylimääräistä, vaikka lihaakin on tarttunut ja treeni edistynyt. Nyt ajattelin vappuun mennessä ottaa rasvat pois, ja keskittyä juurikin syömään monipuolisesti kulutuksen mukaan mutta treenipäivinä vähän enemmän. Välttämättä iso lihaskasvu ei edes ole tavoitteena, vaan pysyä näin normaalimielessä hyväkuntoisena.

Mukavampaa jos treeni kulkee, ja silti ei tarvi kuin max 1kk vuodesta dieetata. Se olisi tavoite.

Bulkkia

-Njaa kait se on yksilöstä kiinni, mutta ite oon tällanen "tuulen nussima vinkuheinä" johon ei läski hyvin tartu muutako armottomalla bulkilla. Samaten on lihan kanssa enää nykyään ei nouse kuin rajulla ylensyömisellä.

Olenki havainnut hyväksi keinoksi käyttää ns. energiasyklejä: Pari viikkoa yli kulutuksen pari viikkoa normaalisti. Tällöin vähäinen kertyvä rasva katoaa ilman varsinaista diettausta. Jos taas kerää helposti ylimääräistä niin syö pari viikkoa normaalisti ja pari alle (koska "normaalisti syömällä saa ylimääräistä")

Sekavaa... no ideana kuitenki vaihdella syömistään, lihaskasvu ja kehitys kun tykkää vaihtelusta:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom