Massakaudesta ja dieettauksesta

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitähän tähän nyt pitäis sanoa.. En lähtis itkemään ton + 1kilon perään, koska sehän nyt on oikeastaan ihan normaalia painon vaihtelua. Voin tähän väliin sanoa olen itse lihonut tässä viime syksystä n. 17kiloa. ;o Joo, kyllä luitte oikein. Tähän väliin taas pitää korjata sellainen asia, että olin tuolloin sen 10kiloa alipainoinen ja nytkin olen suht. hoikka mutta on sitä lihastakin tullut kun habaa kasvanut aika hurjasti, olkapäät pyöristyneet ja reidet erottuvat melko kivasti. Ylimmät vatsapalatkin näkyvät mutta heikosti. Toisaalta voin sanoa että olen onnellinen siitä, että olen treenannut ihan alusta asti tavoitteelisesti kunnon ohjelmilla ja määrätietoisesti. Jos olisin tosiaakin lihonnut siitä normaalipainosta tuon reilun 20kiloa niin kyllä itkua vääntäsin. Tosin, kyllä vain on sitä läskiäkin tullut, vähän liikaakin. Nyt olisi tarkoitus saada se 6-8kiloa kiloa sitä rasvaa pois kesään mennessä. Mihinkään paniikkiin en ole kuitenkaan antanut itseni painua, sillä olen alusta asti tiedostanut sen mitä lihaksikkaan ja kiinteän kropan saaminen vaatii.

Just niin Ruusa, se vaatii kovaa työta. Oikotietä onneen ei ole :) MONI aloittelija luulee että vuodessa saa lihaksikkaan ja timmin kropan. Nää suomen huippu fitness kisaajatkin ovat tehneet upeiden kroppiensa hyväksi lujaa ja määrätietoistä työtä lukuisia vuosia. Esim Pajulahti. Kun katsoo sen uran alkuaikojen kuvia niin on se saanu pakertaa 10vuotta että näyttää siltä miltä se nyt näyttää :) Jokaisen pitää tiedostaa et jos haluu näyttää siltä minkänäköinen se mieluisa kroppa on niin sitä ei saavuteta ilman todella kovaa työtä. Itse oon ottanut sellasen 10vuoden tähtäimen. Nyt siitä on jo kulunut monen monta vuotta, mut jos viiden vuoden päästä astun lavalle niin tyytyväinen oon. :)

Naisille lihas tarttuu aika hitaasti ja töitä saa tehdä ja paljon sen eteen ja se vaatii pitkäjänteisyyttä, kovaa treeniä ja aikaa. 3 viikon tai edes 3kk massakausi ei kasvata vielä juurikaan mitään lihasta ja jos sen jälkeen vielä lähdet miinuksille eli dieetille, niin et varmasti saa lihasmassaa. Treenaa nyt ensin vaikka vuoden maltillisilla pluskaloreilla ja yritä saada sitä lihasmassaa. Sen jälkeen, jos tarvis, niin diettaat ylimääräisiä pois ja käytät siihen pidemmän ajan.

Saas nähdä tuleeko tähän vastausta (aihe vanha), mutta kiinnostaisi kuulla nimenomaan susanahilta -tai miksei muiltakin kisanneilta- mitä tehdä siinä vaiheessa kun kehitys stoppaa "normitreeniä" tehdessä? Tarkoitan kovaa treeniä 4 kertaa viikossa, siivoa syömistä ja välillä kiristelyä kun alkaa näkyä hanurissa ylimääräistä. Asiaan liittyy tietysti monta tekijää, mutta oletko itse huomannut koskaan törmänneesi seinään ja mitä sitten on strategiassa muutettu?

Just niin Ruusa, se vaatii kovaa työta. Oikotietä onneen ei ole :) MONI aloittelija luulee että vuodessa saa lihaksikkaan ja timmin kropan. Nää suomen huippu fitness kisaajatkin ovat tehneet upeiden kroppiensa hyväksi lujaa ja määrätietoistä työtä lukuisia vuosia. Esim Pajulahti. Kun katsoo sen uran alkuaikojen kuvia niin on se saanu pakertaa 10vuotta että näyttää siltä miltä se nyt näyttää :) Jokaisen pitää tiedostaa et jos haluu näyttää siltä minkänäköinen se mieluisa kroppa on niin sitä ei saavuteta ilman todella kovaa työtä. Itse oon ottanut sellasen 10vuoden tähtäimen. Nyt siitä on jo kulunut monen monta vuotta, mut jos viiden vuoden päästä astun lavalle niin tyytyväinen oon. :)

Kiitos kaikille vastauksistanne! :worship:
Taitaa mun kohdalla olla kyse siitä, että oon aivan liian malttamaton. Ihan rehellisesti voin myöntää, että kuvittelin n. vuoden treenaamisella muokkaavani kroppaa tommoseen kuosiin kuin tuossa kuvassa.. *nolo*. Sitten vaan ihmettelin, mitä mä teen väärin. Jotenkin tuntuu, että media antaa helposti kuvan, että treenaa muutama viikko vatsalihaksia, niin vatsasi litistyy huomattavasti. Niihin lupauksiin en sentään uskonut, mutta aattelin että kyllähän sitä vuodessa sitten pitäisi jo jotain selkeää muutosta tapahtua. :jahas: Tietysti jotain muutosta on tapahtunut, että näytän vähän sporttisemmalta kuin vuosi sitten, jolloin olin ihan tyypillinen laiha läski. Epäuskoa lisäsi myös se, että miehet saa lihasmassaa epäreilun helposti!! :curs: Ukko käynyt mun innostamana nyt puoli vuotta salilla treenaamassa, ja ihan uskomaton muutos näkyy; kukkakepistä tuli miesmalli. En valita, on se onneksi mun mies :rolleyes:, mutta oma kehitys näyttää naurettavan vähäiseltä siinä vieressä.

Toi nainen tossa kuvassa on todennäköisesti tehnyt kovaa treeniä vuosien ajan vaikka sillä ei tota lihasmassaa järisyttävästi ole. Eli joutuu tekee sikana töitä ja se vuosikin on lyhyt aika ja siinäkään ajassa ei paljoo kerkee saada 3krt viikossa treenaamalla lihaa. Ja noissa sun kuvissa ei pahemmin kyl näyttäny fläsää olevan. Ota aluksi sellanen kalorimäärä missä ei paino nouse eikä laske kahteen viikkoon, sit alat rauhallisesti hilata niitä ylemmäs. Pari kuukautta selkeillä plussilla ja sit miinustelet maltillisesti pari viikkoo. Pari kuukautta ku oot plussilla niin älä tee pahemmin aerobista, sit ku siirryt miinuksille niin lisäät sitä aerobista niin ei tartte paljoo syömisistä vähentää. Jos oot miinuksilla ja paino nousee niin joko teet jonku laskun väärin tai sit kroppa on sekaisin.

Tää kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Luulisi, että parissa kuukaudessa tuskin kerkiää ihan kauheesti pyöristyä, ja kesän kynnykselle osuisi just mukavasti se parin viikon dieetti. Sounds good.. :) Ehkä mun on aika ottaa vähän rennommin tää homma vast edes ja aatella enemmän useamman vuoden projektina, kuin semmosena "kesäkuntoon hinnalla millä hyvänsä"-meininkinä. Mennään näillä, ja tällä kertaa oikeesti yritän kestää paremmin sitä painon nousua ja masun kasvua, enkä mene yli sen dieetin kanssa, vaikka onkin kova paikka henkisesti..

Mun mies on saanut myös 4kk aikana mielettömät tulokset, jenkkakahvat kadonnu ja vatsalihakset alkanu piirtyy kivasti. Aloittelijan tuuria ja niin väärin ;) Kyllä sitä vuodessakin jotain tulosta saa aikaan. Ei se tarkoita sitä et treenaat vuosia ja sit vasta näkyy. Tarkoitin lähinnä sitä että kun pitää olla plussalla jotta saa sitä lihasta (ja varsinkin meillä naisilla tota fläsää tuppaa kertyy helpommin) ja sit ku alat diettaa niitä fläsiä siitä päältä niin aika paljon siinä lähtee sitä lihasta myös, varsinkin jos teet sen just niin väärin niinku moni nainen tekee. (jättää rasvat ja proteiinit mahdollisimman vähille, puputtaen ruisleipää, pastaa ja perunaa painonvartioiden ohjeiden mukaan aivan liian pienin kalorein). Älä stressaa liikaa, ole kärsivällinen ja syö hyvin. Jätä turhat herkut pois, keskity hyvään ravintoon ja syö tarpeeksi niin tuloksia alkaa näkyä. Jos et syö tarpeeksi niin tuloksiakaan ei näy :D Tsemppiä..

Saas nähdä tuleeko tähän vastausta (aihe vanha), mutta kiinnostaisi kuulla nimenomaan susanahilta -tai miksei muiltakin kisanneilta- mitä tehdä siinä vaiheessa kun kehitys stoppaa "normitreeniä" tehdessä? Tarkoitan kovaa treeniä 4 kertaa viikossa, siivoa syömistä ja välillä kiristelyä kun alkaa näkyä hanurissa ylimääräistä. Asiaan liittyy tietysti monta tekijää, mutta oletko itse huomannut koskaan törmänneesi seinään ja mitä sitten on strategiassa muutettu?

Tarkoitatko kehitystä treeneissä vai dieetin etenemisessä? Tekijöitä on monia. Treenin hiipuessa ravinnon saanti/laatu kannattaa tsekata, unen laatu ja määrä, palautuminen, lihashuolto jne. Kannattaa myös ottaa huomioon, että elimistö adaptoituu liikuntoihin ja energiamääriin. Liikuntatapaan ja tyyliin kun tekee muutoksia, niin kehitys lähtee uuteen nousuun tai joskus kunnon lepojakso saattaa tehdä saman. Kevyet viikot kuuluvat kovaa harjoittelevan treeneihin. Tavoitteena on järkyttä sitä tasoa johon elimistö on jo tottunut. Dieetissä sama juttu, kun laihdutaan, niin perusaineenvaihdunnan taso myös laskee. Elimistö tottuu aika pian olemassa oleviin energiamääriin. Jos tottaalinen seinä tulee vastaan niin, siinä kohtaa pitää taas miettiä millä keinoin saisi tehtyä pienen sykäyksen siihen aineenvaihduntaan. Eli hiilaria reippaammin koneeseen yhden päivän ajan ja kroppa taas hyrisee tyytyväisenä. Yksi keino on tietysti lisätä liikunnan määrää, tämä ei välttämättä ole hyvä juttu, jos kroppa on ihan tukossa ja jumissa. Laihdutettaessa maltti on valttia ja oman kehon kuunteleminen. Kituuttamaan ei kannata lähteä. Pikkuhiljaa kaloreita alaspäin ja paljon kovaa punttitreeniä, jotta ne lihakset säilyisivät. Nopea kaloripudotus, paljon aerobista liikuntaa ja vähemmän punttia = takuuvarmasti laihtuu, mutta menettää lihasmassaa myös reippaasti. Tästä seuraa myös usein jojo ilmiö ja rasvamassa lisääntyy entisestään.

Tarkoitatko kehitystä treeneissä vai dieetin etenemisessä? Tekijöitä on monia. Treenin hiipuessa ravinnon saanti/laatu kannattaa tsekata, unen laatu ja määrä, palautuminen, lihashuolto jne. Kannattaa myös ottaa huomioon, että elimistö adaptoituu liikuntoihin ja energiamääriin. Liikuntatapaan ja tyyliin kun tekee muutoksia, niin kehitys lähtee uuteen nousuun tai joskus kunnon lepojakso saattaa tehdä saman. Kevyet viikot kuuluvat kovaa harjoittelevan treeneihin. Tavoitteena on järkyttä sitä tasoa johon elimistö on jo tottunut. Dieetissä sama juttu, kun laihdutaan, niin perusaineenvaihdunnan taso myös laskee. Elimistö tottuu aika pian olemassa oleviin energiamääriin. Jos tottaalinen seinä tulee vastaan niin, siinä kohtaa pitää taas miettiä millä keinoin saisi tehtyä pienen sykäyksen siihen aineenvaihduntaan. Eli hiilaria reippaammin koneeseen yhden päivän ajan ja kroppa taas hyrisee tyytyväisenä. Yksi keino on tietysti lisätä liikunnan määrää, tämä ei välttämättä ole hyvä juttu, jos kroppa on ihan tukossa ja jumissa. Laihdutettaessa maltti on valttia ja oman kehon kuunteleminen. Kituuttamaan ei kannata lähteä. Pikkuhiljaa kaloreita alaspäin ja paljon kovaa punttitreeniä, jotta ne lihakset säilyisivät. Nopea kaloripudotus, paljon aerobista liikuntaa ja vähemmän punttia = takuuvarmasti laihtuu, mutta menettää lihasmassaa myös reippaasti. Tästä seuraa myös usein jojo ilmiö ja rasvamassa lisääntyy entisestään.

Lähinnä tarkoitin lihan kasvua, dietti onneksi sujuu aika lupsakasti. Taisit antaa aika tyhjentävän vastauksen ongelmaani, joka näyttää olevan nimenomaan adaptoituminen treeniin. Liikaa samoja asioita samoilla toistomäärillä ja sarjoilla. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, kiitän ja kuittaan :)

Mun mies on saanut myös 4kk aikana mielettömät tulokset, jenkkakahvat kadonnu ja vatsalihakset alkanu piirtyy kivasti. Aloittelijan tuuria ja niin väärin ;) Kyllä sitä vuodessakin jotain tulosta saa aikaan. Ei se tarkoita sitä et treenaat vuosia ja sit vasta näkyy. Tarkoitin lähinnä sitä että kun pitää olla plussalla jotta saa sitä lihasta (ja varsinkin meillä naisilla tota fläsää tuppaa kertyy helpommin) ja sit ku alat diettaa niitä fläsiä siitä päältä niin aika paljon siinä lähtee sitä lihasta myös, varsinkin jos teet sen just niin väärin niinku moni nainen tekee. (jättää rasvat ja proteiinit mahdollisimman vähille, puputtaen ruisleipää, pastaa ja perunaa painonvartioiden ohjeiden mukaan aivan liian pienin kalorein). Älä stressaa liikaa, ole kärsivällinen ja syö hyvin. Jätä turhat herkut pois, keskity hyvään ravintoon ja syö tarpeeksi niin tuloksia alkaa näkyä. Jos et syö tarpeeksi niin tuloksiakaan ei näy :D Tsemppiä..

Kiitos! :)
Luulisin, että dieettaan ihan oikein, sillä vajetta pidän n.300-200kcal/päivä ja protskua tulee 1,8-2,5g/painokilo. Silti on tuntunut, että kroppa muuttuu vaan rasvasemmaksi, kun paino tippuu. :( Salitreenin olen pitänyt samanlaisena kuin massakaudellakin, painot pysyy vaan samana eivätkä nouse, niin kuin massakaudella. Eikös se dieetti näin kuulu hoitaa?
Mutta nyt siis aion olla massakaudella (+250kcal/päivä) parisen kuukautta, sitten vain pari viikkoa dieettiä. Toivottavasti saan tällä keinolla rasvaprosenttia alas.. tavoitteena olisi 19-20 rasva%.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom