Massaa syömishäiriöstä toipuvalle

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kaipalisin apujanne seuraavanlaiseen. Eli olen syömishäiriöstä (toivottavasti) toipumassa oleva, puolessavälissä kolmeakymmentä, 165cm/48kg. Pahimmillani painoin 44kg. Koko sairauden ajan olen harrastanut liikuntaa (aerobista), joten aivan kaikki lihakset eivät ole kuihtuneet. Mutta nyt, paranemisen tiellä, tuo massanlisäys olisi tavoitteena. Ja sairauden takia minulla on "läskinpelko" jotenka tavoitteena on kasvattaa nimenomaan lihaksia. Tai tietenkin ymmärrän että keho vaatii myös lisää rasvakudosta, mutta psykologisesti on helmpomaa ajatella että vaa'an näyttämä painonnousu olisi lihaksia... ;)

Nykyään treeniohjelmaani kuuluu pace n. 2 krta vko, aerobinen treeni (hiihtolaite) 2 krt viikossa noin 60 min, suunnitelmissa osallistua thaiboxingin peruskurssille ja myös lisätä punttailua satunnaisesta enemmän suunnitelmalliseen. Mitä minun tulisi painottaa ruokavaliossa? Siis proteiinien lisäksi? Paljonko tulisi syödä kaloreita yli peruskulutuksen jotta lihakset kasvaisi?

Mitä lisäravinteita suosittelette? Nykyään ainoa käyttämäni lisäravinne on NutriSportin proteiinipatukka jonka syön yleensä treenien jälkeen. Tarvitsenko muita lisiä? Perussääntö lienee kuitenkin että tavallinenkin ruoka riittää? Olen lisännyt mm. raejuuston, kanan, jogurtin ja muiden proteiinipitoisten ruokien osuutta ruokavaliossa ja vältän valkoisia jauhoja.

Mitä ovat malto ja kreatiini? Hyödyt/ haitat?

Viimeksi muokattu:
Tsemppiä vaan! Itse painiskelen samankaltaisten ongelmien kanssa ja halusin vaan sanoa että täältä sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa joten kannattaa lueskella vanhoja threadeja. Suurin osa porukasta on fiksua ja asiantuntevaa porukkaa ja juuri sellainen tervejärkinen keskustelu ja mielipiteet on auttanut ainakin mua suuresti.

Itse en oo keskusteluun osallistunut kovin paljoa, mutta löytänyt sitäkin enemmän tietoa ravinnosta ja treenaamisesta. Palstan lukeminen on mulle yks suuri motivaationlähde ja vielä jonain päivänä mäkin saan itseni vielä hyvään kuntoon! :)

Kiitos kannustuksesta, Scarlett! Löysin tämän palstan vasta tänään, joten en ole ehtinyt kädä läpi kaikkia keskusteluja ja lukea vinkkejä. Teen sen sen mukaan kun työnantajan silmä vältää... ;)

Miten oma paranemisesi edistyy? Onko sinullekin helpompi syödä proteiineja koska silloin "painonlisäys johtuu lihasten kasvamisesta" kun hiilareita; rasvasta nyt puhumattakaan?

Edistyminen on hidasta ja työlästä, mutta kaiken sen vaivan arvoista! Itse olen yrittänyt koota ruokavalioni ohjeiden mukaan ja se on tuonut tulosta. Elimistö on alkanut toimia, aineenvaihdunta on vilkastunut ja olo on parantunut ihan mielettömästi. Olen ruvennut syömään kunnon aamiaisen (joskus se olisi tuntunut jättiläismäiseltä aterialta) ja yritän muutenkin syödä kunnollisia aterioita ja lisäksi välipaloja.

Treenaaminen sujuu paljon paremmin ja energiaa on vaikka kuinka! Käyn salilla pari kertaa viikossa ja spinningissä tms. pari kertaa, riippuu miten kerkiän. Olen nostanut kalorimäärää pikkuhiljaa ja paino on toistaiseksi pysynyt samassa, mutta kroppa on kyllä kiinteytynyt kesään verrattuna ja jonkinlaista edistystä on tapahtunut.

Joku valmis palautusjuoma voisi olla sinullekin hyvä ja jos syöminen on joskus vaikeaa niin sitähän voi ottaa myös välipalaksi. Itse teen palautusjuoman Best Wheystä ja maltosta ja välipalaksi olen välillä ottanut esim Dietmixiä.

Eli pikkuhiljaa ponnistellaan eteenpäin!!

Mitäs se malto on?

Joo, itsekin olen huomannut että elämä maistuu paremmalle kun syö ja energiaa riittää muuhunkin kun syömisen/syömättömyyden ajatteluun. Ja olen jopa ylpeä siitä että naiselliset muodot jo hieman tekevät tuloaan. Poikaystäväni sanat ja kannustus: "hyvä, perse pyöristyy!" ;)

Nikoliina sanoi:
Kaipalisin apujanne seuraavanlaiseen. Eli olen syömishäiriöstä (toivottavasti) toipumassa oleva, puolessavälissä kolmeakymmentä, 165cm/48kg. Pahimmillani painoin 44kg. Koko sairauden ajan olen harrastanut liikuntaa (aerobista), joten aivan kaikki lihakset eivät ole kuihtuneet. Mutta nyt, paranemisen tiellä, tuo massanlisäys olisi tavoitteena. Ja sairauden takia minulla on "läskinpelko" jotenka tavoitteena on kasvattaa nimenomaan lihaksia. Tai tietenkin ymmärrän että keho vaatii myös lisää rasvakudosta, mutta psykologisesti on helmpomaa ajatella että vaa'an näyttämä painonnousu olisi lihaksia... ;)

Nykyään treeniohjelmaani kuuluu pace n. 2 krta vko, aerobinen treeni (hiihtolaite) 2 krt viikossa noin 60 min, suunnitelmissa osallistua thaiboxingin peruskurssille ja myös lisätä punttailua satunnaisesta enemmän suunnitelmalliseen. Mitä minun tulisi painottaa ruokavaliossa? Siis proteiinien lisäksi? Paljonko tulisi syödä kaloreita yli peruskulutuksen jotta lihakset kasvaisi?

Mitä lisäravinteita suosittelette? Nykyään ainoa käyttämäni lisäravinne on NutriSportin proteiinipatukka jonka syön yleensä treenien jälkeen. Tarvitsenko muita lisiä? Perussääntö lienee kuitenkin että tavallinenkin ruoka riittää? Olen lisännyt mm. raejuuston, kanan, jogurtin ja muiden proteiinipitoisten ruokien osuutta ruokavaliossa ja vältän valkoisia jauhoja.

Mitä ovat malto ja kreatiini? Hyödyt/ haitat?

Tervetuloa tänne minunkin puolestani :)

Jos haluat massaa saada lisää, pitäisi sitä saliharjoittelua lisätä. Pace on todella nopeatempoista ja muutenkin erilaista kuin lihasten kasvatteluun sopiva treenaaminen.

Aerobinen on hyödyllistä ja rasvanpolttoon se sopii hyvin aamulla heti heräämisen jälkeen tai suoraan punttitreenin perään (max 30min).

Ruokavaliosta sen verran, että kaikkea sopivasti. Tarvitset sekä hiilaria, proteiinia ja rasvaa. Lisäravinteita mukaan normaaliravintoon siinä vaiheessa, kun ei saa normaaliruoasta tarpeeksi kaikkea.

Palautumisjuoma on ainoa tärkeämpi lisäravinne, jota kannattaa aina ottaa treenin päälle.

Täältä oikeastaan löytyy kaikkea tietoa, kunhan vaan jaksaa etsiä ja lukea :)

Hippa sanoi:
Jos haluat massaa saada lisää, pitäisi sitä saliharjoittelua lisätä. Pace on todella nopeatempoista ja muutenkin erilaista kuin lihasten kasvatteluun sopiva treenaaminen.

Aerobinen on hyödyllistä ja rasvanpolttoon se sopii hyvin aamulla heti heräämisen jälkeen tai suoraan punttitreenin perään (max 30min).

Täältä oikeastaan löytyy kaikkea tietoa, kunhan vaan jaksaa etsiä ja lukea :)

Kiitokset kaikille neuvoista! Pitänee surffailla täällä enemmän ja saada sitä kautta lisäoppia!

Saliharjoittelusta massanlisäystä varten vielä: Kai se kiinnostaisi enemmänkin, mutta oon varmaan sen verran arka etten oikein uskalla tarttua härkää sarvista. Kun ei oikein kokemusta ole. Miten paljon niitä painoja tulisi laittaa, niin että jaksaa 10 toistoa vai? Ja tietty hiukan nolottaa mennä sinne kaikkien "oikeiden" punttailijoiden kanssa jotka nostaa jotain tuhatta kiloa kun itselleen riittää pelkkä tanko... ;)

Toinen asia mikä askarruttaa on liikkeiden tekeminen oikein: Onko turvallisempaa tehdä esim. jalkaprässejä koneessa kun kyykkyjä levytangon kanssa (oletan että kyseiset liikkeet on suunnilleen toisensa korvaavia) niin ettei esim. selkä nitkahda? Tai etten jää liriin kun en jaksa nousta kyykystä ylös ja asettaa tankoa telineeseensä? :D

Paras olisi tietenkin, jos saisit ohjausta noiden laitteiden kanssa joko ihan ammattilaiselta (saliohjaaja) tai joltain tutulta, joka varmasti tietää miten niitä liikkeitä tehdään oikein.

Ei kannata katsella muiden nostamia painoja. Ihmiset on erilaisia, erikokoisia ja tekevät treeniä erityyppisesti erilaisten tavoitteiden mukaan. Monet punttimimmeistäkin on aloittaneet 1kg:n käsipainoilla. Aloittelijan on muutenkin hyvä alottaa treenaaminen kevyillä painoilla, jotta oppii liikeradat oikein.

Lihasten kasvattelussa on tarkoitus tehdä toistoja siten, että jaksaa justjust tehdä sen sarjamäärän (esim. sarja = 10 toistoa). Sarjat tehdään loppuun asti eli sillä tavalla, ettei enää yhtään jaksaisi.

Hippa puhuu asiaa - omalta salilta löytyy varmaan vetäjä, joka voi näyttää miten liikkeet tehdään oikein.

Suosittelen käymään kaikki läpi heti alussa - ettet sitten 2 vuoden päästä kadu "menetettyjä treenivuosia" huomatessasi tekeväsi liikkeet päin honkia... nimimerkillä kokemusta on...

Noista treenipainoista: lihaksen koko ei ole suoranaisessa suhteessa voimaan. Lihas kasvaa kyllä pienelläkin painolla kunhan teet riittävän monta toistoa. 8-12 toistoa on hyvä tähtäys. Tee kaikki liikkeet "loppuun asti" eli niin paljon toistoja, ettei viimeinen enää onnistu (esim. hauiskääntö jää puoliväliin - ei vaan nouse). Jos toistoja tuli yli 12 niin tiedät tehneesi liian kevyellä painolla. Ekat treenit kannattaa vetää ihan fiiliksellä - testaile ja löydä omat treenipainosi.

Tsemppiä!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Heissan! Ja onnittelut, että olet motivoitunut paranemaan. Itse olen käynyt läpi tuon helvetin ja taistelen yhä asian kanssa, mutta en aio enää antaa periksi. Olen kehitellyt muutamia kikkoja, joilla "huijata" tuota piinaavaa ajatusta ja tällä hetkellä autan myös muita "sairastavia". Eli jos haluat jotain vinkkejä niin mailaile.

säästöliekki

Vielä kyselisin tuosta elimistön säästöliekistä. Luultavasti mun kehollani on sellainen päällä, vai mitä luulisitte kun päivittäinen kalorinsaanti on jäänyt tuollaiseen 1200-1600. Minkä lisäksi sitten olen liikkunut kaloreita kuluttaakseni. Jostain olen lukenut että sitten kun keho niitä kaloreita saa, se säästää niitä, etenkin hiilareita (lihasten energiavarastoihin?). Ja ARGH kehon jäädessä miinuskaloreihin se ottaa tarvitsemansa lisän lihaksista, eli sieltä mitä mä haluan kasvattaa?!

Eli motivaatiota syömisen (protskujen?) lisäämiseen voisi saada tuolla säästöliekkiajattelulla, vai? Mutta mitä sitten kun lisään syömistä ja elimistö yhä on säästöliekillä, johtaako se hallitsemattomaan painonnousuun?

Salitreenistä vielä: joko tänään tai huomenna aion uskaltautua salille painolle nostamaan... Täältä pakkiksesta jo printtasin jonkun käyttämän kahden vaiheen saliohjelman... :whip:

Nikoliina sanoi:
Mutta mitä sitten kun lisään syömistä ja elimistö yhä on säästöliekillä, johtaako se hallitsemattomaan painonnousuun?
Ei, vaan kroppa muuttuu epätaloudellisemmaksi, eli tuhlailee kaloreita esim. lämmöntuotantoon. Minäkään en juuri ikinä palele (siis sisätiloissa, vaikka olen vain t-paita ja farkut päällä ja muut palelevat), enkä keksi siihen muuta syytä kuin riittävä määrä kaloreita.

Lisäksi pitää muistaa, että kun syö laaturuokaa, niin:
1) sitä on aktiivisesti liikuntaa harrastavan TODELLA vaikeaa syödä niin paljoa, että olisi selvästi plussakaloreilla, koska laaturuoassa on yleensä huomattavasti vähemmän energiaa per tilavuusyksikkö kuin roskaruoassa (suklaa, sipsit, karkit, leivonnaiset, ranskanpotut jne.), klikkaa http://www.fineli.fi/ ja vertaa esim. suklaan ja karkkien energiamäärää per 100g raejuustoon tai broileriin (pitää ottaa määrän lisäksi kalorien koostumuskin huomioon, ensinmainituissa hyödyttömiä, helposti läskiksi muuttuvia, jälkimmäisissä laadukasta proteiinia enimmäkseen)
2) laaturuoka sulaa hitaasti, pitää verensokerin tasaisena, joten ei tule yllättäviä hiilarihimoja, kun sitä syö säännöllisesti (kolmen tunnin välein suunnilleen).

Ykköseen liittyen, kokeilepa joku päivä syödä vaikkapa 2500kcal siten, että syöt pelkästään kanaa, rahkaa, raejuustoa, kaurahiutaleita tai ruishiutaleita, kasviksia (ei banaania eikä pottua) ja täysjyväriisiä. Huomaat, että jo 2500kcal (sinulle paljon, minulle 90-kiloisena miehenä ei oikein riittävästi) on aika paljon ruokaa (siis tilavuudeltaan), kun sen syö VAIN laadukkaista ruoista.

Muistuttelenpa vielä siitä, että kun punttireeniä teet ja ruokavaliota järkevämmäksi viilaat, niin älä vaan tuijota vaakaa ja sen numeroita. Painosi nimittäin tulee nousemaan. Tämä siitäkin huolimatta, että kroppasi tod.näk. muuttuu sutjakammaksi, vyötärö kapenee, tulee tiimalasin mallia pikkuhiljaa ja ryhti kohenee. Tuo kaikki johtuu lihaksista. :) (jokos olet muuten tutustunut: http://www.stumptuous.com/weights.html)

Pahiksestakin tullut punttimimmi näköjään... ;)

Ei sinänsä, asiaahan tuossa iivilin postissa oli, joka sana. Varsinkin tuo, että vaaka kannattaa tosiaan unohtaa sinne kaapin perukoille - tai mieluummin heivata kokonaan huitsin kuikkaan.

Tsemppiä Nikoliina, syömishäiriöstä toipuminen ei ole aina helppoa - done that, been there. Tässä ketjussa saamillasi vinkeillä uskon kuitenkin sinun onnistuvan siinä! :thumbs:

Olen itse täysin samanlaisessa tilanteessa. Kirjoitin tänne muutama kuukausi sitten samasta aiheesta, tosin eri puolelle. Olen saanut nostettua painoa 3 kiloa kesästä ja sopeutunyt hyvin. Jaksan paljon paremmin ja huomaa selkeästi kuinka lihaskunto on parantunut. :) En tiedä onko tästä hyötyä, mutta tässä linkki josta itse sain loistavia vinkkejä.

Nikoliina sanoi:
Mutta nyt, paranemisen tiellä, tuo massanlisäys olisi tavoitteena. Ja sairauden takia minulla on "läskinpelko" jotenka tavoitteena on kasvattaa nimenomaan lihaksia. Tai tietenkin ymmärrän että keho vaatii myös lisää rasvakudosta, mutta psykologisesti on helmpomaa ajatella että vaa'an näyttämä painonnousu olisi lihaksia... ;)

Mitä minun tulisi painottaa ruokavaliossa? Siis proteiinien lisäksi?

Hei minunkin puolestani ja tsemppiä massan hankintaprojektiin
:thumbs: Itsekin olen kärsinyt anoreksiasta ja liikunta oli ajoittain pakonomaista (lihomisen pelon vuoksi). Ajattelin kasvattavani lihaksia käymällä säännöllisesti jopa 5-6 kertaa viikossa salilla, mutta sehän tietysti oli aivan liikaa. Haluankin siis sanoa, että muista pitää harjoittelusi välillä lepopäivä: syömishäiriöistä toipuvalle se on ensisijaisen tärkeää. Lepopäivinäkään älä rajoita syömistäsi, että lihaksesi saisivat kasvuun vaadittavat ravintoaineet. Ja todellakin, kuten Gillyanne kehoittikin, heivaa puntari heti kartanolle, ettet vain löytäisi itseäsi murehtimasta tulleita kiloja. Voin omakohtaisista kokemuksistani sanoa, että vaikka saisit vähän läskiäkin, saat ne kyllä harjoittelulla muovattua lihasmassaksi. Itselläni kävi juuri näin :D Tarvitset hyviä hiilihydraatteja ja proteiineja, mutta myös rasvaa - se ikään kuin "voitelee" aineenvaihduntaasi ja on elintärkeä mm. rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiselle ja hormonitoiminnalle. Lisäksi iloista, rohkeaa mieltä, niin työ kyllä tuo tuloksen :)

Kiitoksia kaikille vastauksesta ja tsemppauksesta! Näköjään nämä syämishäiriöt on punttimimmien keskuudessa aika yleisiä ongelmia - valitettavasti. :(

No mutta neuvojenne ja tsemppinne antoi lisäpotkua sen "pedon" voittamiselle. Ja pakkiksen thredejä luettuani tuon ravintopuolenkin laittaminen uuteen kuntoon tuntuu helpommalta - olen ehkä pikkuhiljaa rupeamassa sisäistämään sitä että mahdollisimman kaloriton ja niukka ruokavalio ei olekaan oikotie onneen. Eikä sillä missään tapauksessa kehitetä lihaksikkaampaa vartaloa!

Ja niin uskomattomalta kun se kuulostaakin niin minä söin eilen VAPAAEHTOISESTI rypsiöljyä, lorautin sitä raejuustojogurttihässäkkäni sekaan! Uskomatonta, en olisi vähän aikaa sitten millään uskonut! :D

Ja tänään salitreeni lähtee oikeasti käyntiin, olen viikko-pari "harjoitellut" käsipainoilla kotona ja salillakin, tosin vain niillä "tutuilla" laitteilla, mutta tänään saan kaverin salille mukaan joka tutustuttaa mua niihin muihin laitteisiin... Olisiko 2krt/viikko salia aloittelijalle ok? Siihen päälle aerobiset treenit, lenkit ja crosstrainerit, sekä thaiboxing (muutama kerta viikossa).

Olen pakkikselta myös lukenut palautusjuoman tärkeydestä - mitä suosittelette? Ja käytännön asia: Onko teillä jauheet mukana salilla ja teettekö sekoituksen siellä, vai odotatteko kotiinpääsyä? Eikö siinä palautusjuoman nauttimisessa ole jokin nyrkkisääntö minkä ajan sisään treenin loppumisesta se on nautittava?

Pistä palautusjuomajauhe shakeriin valmiiksi kotona ja lisää salilla sinne vain vesi. Kunnon ravistus ja sitten hissukseen juot sen. Huom: älä juo liian nopeasti, siitä tulee vaan vatsa kipeäksi.

Nikoliina sanoi:
Ja käytännön asia: Onko teillä jauheet mukana salilla ja teettekö sekoituksen siellä, vai odotatteko kotiinpääsyä? Eikö siinä palautusjuoman nauttimisessa ole jokin nyrkkisääntö minkä ajan sisään treenin loppumisesta se on nautittava?

Mä oon alkanut tehdä niin, että teen palautusjuoman valmiiksi jääkaappiin, kun lähden salille ja kun tuun niin juon sen samalla, kun merkkailen treenit tietokoneelle. Tää ihan sen takia, et saan ilmaa vatsaan, jos juon saman tien, kun oon sekottanut ja sit saa kärvistellä maha kipeenä lopun päivää. Mulla matka salilta kotiin kestää korkeintaan 5 minuuttia, joten en senkään takia oo katsonut, et tarvis ottaa palautusjuoma mukaan salille.

Pakko päästä vähän mimmeille kertomaan että miten mun massanlisäysprojekti onnistuu. Siis mä oon oikesti ihan mielettömän innostunut koko jutusta ja oon pakkistakin lukenut aika lailla. Ja olin TODELLA tuskastunut kun jouduin 4 päivän työseminaariin jolloin ei ollut aikaa salille, poislukien jotain hassuja punnerrus- ja vatsalihassessioita hotellihuoneessa.

Ja vaa'an olen unohtanut sängyn alle pölyä keräämään! :D

Olo oli kuin ekaluokkalaisella, innostunut kaikesta uudesta, kun ekan kerran marssin salille treenireppu selässä, jossa protskujauhetta palkkariin ja sheikkeri. Kunnes sitten seuraavana päivänä luin että palkkariin ehdottomasti heraproteiinia (eikä NutriSportin Best 3 Protein eli hera-soija-munanvalkuaisproteiinia) ja että maltoakin pitää lisätä koska hedelmä ei aja samaa asiaa. No, oppia ikä kaikki.

Punttitreenin olen alkanut tehdä kaksijakoisen ohjelman mukaan, mielipiteitä:
1) Jalat ja vatsa (jalkaprässi, etureidet, takareidet, pakarat, pohkeet ja lähentäjät)
B) Yläkroppa ja selkä (hauiskääntö, ojentajat, penkki, soutu, olkapäät (vipunostot). Mikä olisi hyvä alaselän liike? Maastaveto? Mikä liike on hyvää huomenta?
Teen 3 sarjaa, 8-12 toistoa. Mikä olisi hyvä tauko sarjojen välillä?

Yksi ongelmakin on, nimittäin kramppaavat jalkapohjat ja pohkeet. Se alkaa kihelmöintinä jalkapohjissa, ja jollen heti venyttele, se siirtyy pohkeisiin. Ja pohjeliikkeitä en pysty tekemään montaakaan ilman että kramppi iskee! Magnesiumpillereitä syön, ja nestettäkin (kivennäisvettä ja vettä) tulee juotua 2-3l päivässä. Onko mimmeillä joitan muita kikkoja?

Vielä yksi hiukan nolo juttu: Vatsalihaliikkeitä tehdessäni, etenkin rutistuksia suhteellisen pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla (30), tuloksena on usein.. tuota noin… omakivaa.. :lol2: eli orgasmi. Oonko joku luonnonoikku vai mikä on syynä? Koska vaikka sali täynnä komeita miehiä onkin, niin en usko heidän olevan syynä! ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom