Maski+snorkkeli hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Kohtapuolin olen lähdössä Taikamaahan sukeltelemaan viideksi viikoksi ja ajattelin ostaa oman maskin ja snorkkelin mukaan. Kotopuoleen tultaessa voidaan harkita koko setin ostamista jos vielä jaksaa kiinostaa.:)

Nyt siis vinkkejä hyvistä (halvoista) liikkeistä suomessa mistä kannattaa kamoja käydä kysymässä. Myös nettikaupat käyvät, kunhan jossain voi vaan sovittaa miten istuvat. Tietoa myös malleista ja merkkeistä mitkä kannattaa ottaa huomioon ja mitkä kannattaa jättää huomioimatta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kohtapuolin olen lähdössä Taikamaahan sukeltelemaan viideksi viikoksi ja ajattelin ostaa oman maskin ja snorkkelin mukaan. Kotopuoleen tultaessa voidaan harkita koko setin ostamista jos vielä jaksaa kiinostaa.:)

Nyt siis vinkkejä hyvistä (halvoista) liikkeistä suomessa mistä kannattaa kamoja käydä kysymässä. Myös nettikaupat käyvät, kunhan jossain voi vaan sovittaa miten istuvat. Tietoa myös malleista ja merkkeistä mitkä kannattaa ottaa huomioon ja mitkä kannattaa jättää huomioimatta.

Osta suosiolla sieltä vaan. Saat varmasti halvemmalla mitä suomesta ja sukelluskauppoja on siellä rannikolla yllin kyllin :)

Sanon vaan neuvoksi, että osta laadukas kerralla... Me ostettiin Egyptissä ensin sellaisesta kojusta vähän halvemmat, mitkä tietysti vuosivat ja olivat epämukavat. Sitten mentiinkin kunnon sukelluskauppaan ja ostettiin kalliimmat, mitkä olivat erinomaiset, eli hyvä sijoitus, vaikka ainakin toistaiseksi jäivät siihen viikon (eli muutama kerta) käyttöön...

Näin varmasti on! Mutta kokemuksia eri maskeista ja snorkkeleista (roiskeen tyhentimellä vai ilman) jne...

Kouluttajana suosittelen maskia, jossa on pieni ilmatila (eli ei sellaisia soikeita cousteau -malleja). Parhaita on maskit, joissa on kaksi "linssiä". Pienivolyyminen maski on helpoin tyhjentää, sekä ottaa pois ja laittaa takaisin päähän veden alla. Snorkkeliksi kannattaa valita roiskeventtiilillä varustettu ja tyhjennysventtiilillä varustettu. Suosittelen myös valitsemaan maskin, joka on kirkasta silikoonia. Tulee enemmin valoa sisään ja on kiva suklailla.

Laitan tohon kuvan itsestäni sellainen maski päässä, joka on suurivolyyminen, syvemmälle mentäessä pyrkii puristumaan päin pläsiä, ja on vittumainen tyhjentää. Harrastan vedenalaisvalokuvausta, ja kuvaushommissa tuommoinen suurella ikkunalla varustettu on parempi kuin kahdella pienellä.

T. PADI DM #76411

edit: ei onnistukaan tuo kuvan laitto. Sain duunista uuden kannettavan ja tästä puuttuu softa, jolla voisi muuttaa kuvien kokoa.

No nyt pitäis näkyä. Netistä löytyi ilmainen Artweaver -softa, joka on ihan kun photoshop 10v sitten.

Nuo keltakehykselliset lasit jotka mulla on tossa toisessa kuvassa, on sellaset mitä suosittelen.

Lasien testaus kaupassa. Lasit naamalle, mutta ei kuitenkaan hihnaa pään taakse, vaan hihna saa jäädä roikkumaan. Hyvin hyvin kevyt imu nenästä ja lasit pitäisi pysyä silmillä. Mitä pienempi imu riittää, sen parempi = ei vuoda sitten veden alla.

Vaimon lasit tuossa oikealla kuvassa on myös tosi hyvät. Lasien malli on Idea, löytyy useammalta valmistajalta.

Liitteet

• villeseastar.jpg
    villeseastar.jpg
    51,6 KB · Katsottu: 939
  • isc5.jpg
    isc5.jpg
    60,2 KB · Katsottu: 1 064
  • isc20.jpg
    isc20.jpg
    35,2 KB · Katsottu: 1 174
Noissa snorkkelin päissä olevissa venttiileissä on kaksi huonoa puolta; niiden läpi on raskasta hengittää ja ne lisää snorkkelin tilavuutta, mikä taas lisää takaisin hengitettävän hiilidioksidin määrää. Ylimääräinen hiilidioksidi taas alkaa väsyttää.
Ja kun testaat sitä maskia Heikin kuvailemalla tavalla, niin sen pitää pysyä naamalla kun käännät päätä alaspäin. Hyviä maskeja löytyy ainakin Omer ja Mares nimisiltä valmistajilta.

ja tarkista sitten että on lämpökäsitelty lasi vai miksi sitä nyt sanotaankaan maskissa ettei tule sitten mitään ikäviä yllätyksiä silmille jos sattuu jotenkin hajoamaan. ja snorkkelista sen verran vielä että kannattaa katkaista sitten se ylimääräinen mitta pois tuppaavat olemaan vakiona aivan liian pitkiä.

ja tarkista sitten että on lämpökäsitelty lasi vai miksi sitä nyt sanotaankaan maskissa ettei tule sitten mitään ikäviä yllätyksiä silmille jos sattuu jotenkin hajoamaan. ja snorkkelista sen verran vielä että kannattaa katkaista sitten se ylimääräinen mitta pois tuppaavat olemaan vakiona aivan liian pitkiä.

Ei missään nimessä katkomaan snorkkelia, jos meinaa käyttää sitä siihen, mihin se on laitesukeltajalla tarkoitettu. Eli merenkäynnissä veteen menoon ja sieltä pois tuloon. Lyhyt snorkkeli ottaa heti pärskeet sisään kun vähän roiskuu. Esim. jenkkilässä lifeguardit vaatii jokaiselta sukeltajalta snorkkelin, rapsauttavat sakot jos nouset vedestä ja snorkkelia ei ole. Idea on, että mereknkäynnissä jaksaa paremmin snorklata veneeseen tai rannalle kuin uida selkäuintia. Ja sitä paitsi ylimääräistä mittaa niissä snorkkeleissa ei ole kun standardit vaatii valmistajia pitäytymään tietyn putken paksuuden ja pituuden suhteen puitteissa - nimenomaan tuon hiilidioksiidijutun takia.

Järvipuljailua varten voit mun puolesta sen snorkkelin vaikka lyhentääkin. En ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sahaillut snorkkelia ja näissä kuvioissa on tullut paljon pyörittyä monessa maassa ja myös kouluttajana sekä ryhmäjohtajana.

Noissa snorkkelin päissä olevissa venttiileissä on kaksi huonoa puolta; niiden läpi on raskasta hengittää ja ne lisää snorkkelin tilavuutta, mikä taas lisää takaisin hengitettävän hiilidioksidin määrää. Ylimääräinen hiilidioksidi taas alkaa väsyttää.
Ja kun testaat sitä maskia Heikin kuvailemalla tavalla, niin sen pitää pysyä naamalla kun käännät päätä alaspäin. Hyviä maskeja löytyy ainakin Omer ja Mares nimisiltä valmistajilta.

En ole koskaan nähnyt snorkkelia, jonka päässä on venttiili, jonka "läpi" hengitetään. Yleensä = aina jos siellä jokin tulppamekanismi on, se toimii siten, että kohomekanismi tukkii snorkkelin pään, mikäli se painuu veden alle. Näin ollen snorkkelia ei tarvitse pinnalle tultaessa puhkua kaikin voimin, jotta saa vedet lennätettyä siitä ulos.

Se se vasta on raskasta jos tarvii puhallella snorklatessa putki tyhjäksi joka dipin jälkeen.

Maskien laseissa pitää lukea Tempered, niinkuin tuossa tuli jo aiemmin esille. Maskeissa on uutena sisäpinnalla silikoni- tai vastaava kalvo joka aiheuttaa huurtumista. Kalvo kannattaa hangata vanhanaikaisella hammastahnalla pois, ennen ensimmäistä sukellusta. Hankaaminen onkin melko iso homma, sillä kalvo on lujassa. Jos uskaltaa, helpoin keino on säätää sytkärin liekki isolle ja "polttaa" kalvo pois sisäpuolen lasista. Kannattaa tietysti varoa, ettei silikoonireunukset kärähdä samalla. Itse olen hankaillut hammastahnalla, se on ollut sellanen puolen tunnin jobi.

Yleensä jätän koko snorggelin poijes ellei sitä vaadita. Koulutushommissahan se on pakko olla esimerkin vuoksi, mutta huvisukelluksilla jätän sen mielelläni pois - kuten noista ylläolevista kuvista huomaa. Snorkkeli ohimolla laahaa ja vastustaa vedenalla v-mäisesti.

Kannattaa muuten miettiä noita räpylöitäkin tuohon settiin, eivät niin tajuttomasti kuitenkaan maksa ja fiilis on sen jälkeen kun Enzo Molinarilla kalojen seassa :thumbs:

Itse hommasin epyktiin Maresin perusnaamarin (olisko ollut Seta) siihen sitten alaventtiilillä varustettu snorkkeli sekä umpikantaiset räpylät. Tuolla setillä olisi voinut jäädä asumaan sinne veteen päiviksi...onneksi joku aina välistä houkutteli poiskin :D

t: hylje

En ole koskaan nähnyt snorkkelia, jonka päässä on venttiili, jonka "läpi" hengitetään. Yleensä = aina jos siellä jokin tulppamekanismi on, se toimii siten, että kohomekanismi tukkii snorkkelin pään, mikäli se painuu veden alle. Näin ollen snorkkelia ei tarvitse pinnalle tultaessa puhkua kaikin voimin, jotta saa vedet lennätettyä siitä ulos.

Se se vasta on raskasta jos tarvii puhallella snorklatessa putki tyhjäksi joka dipin jälkeen.

Tarkoitin sellaista joidenkin snorkkelien päässä olevaa irrotettavaa, about 6 cm pitkää, roiskesuojaa. Sormeni vaan jostain syystä halusivat kirjoittaa roiskesuojan sijaan sanan venttiili. :)
Ja sen verran mitä oon vapaasukelluspuuhissa tollasta roiskesuojalla varustettua käyttäny, niin kyllä sen läpi on huomattavasti raskaampi hengittää.

Vaparissahan kannattaa kelluttaa snorkkeli neopreenilla ja jättää pintaan alas lähtiessä

Itsellä on käytössä Cressi Matrix merkkinen maski, ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen. Maskissa on suuri näkökenttä alaspäin (etua kun sukelletaan laitteilla), ja tästä johtuen mittareita pystyy seuraamaan helposti. Taaksepäin voi maskilla katsella myös helposti. Perusmaskin kanssa joutuu yleensä kääntämään päätä ja koko kroppaa, jotta voi vilkaista takana tulevaa sukellusparia, mutta tällä maskilla voi myös pienellä päänkäännöllä alaspäin katsoa taakse oman kyljen sivusta. Sukellusparin seuraaminen on tällöin paljon helpompaa.

Maskin päähän sopiminen on yksilöllistä, ja maski joka sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Kannattaakin pyytää liikkeestä, mistä olet maskia ostamassa, päästä kokeilemaan maskia uima-altaaseen. Siitä huolimatta, että maski tuntuisi olevan vuotamaton liikkeessä, voi se silti vedessä vuotaa.

Osta suosiolla sieltä vaan. Saat varmasti halvemmalla mitä suomesta ja sukelluskauppoja on siellä rannikolla yllin kyllin :)
Ei kokemukseni mukaan ole yhtään halvempaa kuin Suomessa. Kannattaa ostaa välineet Suomesta, niin ei tarvitse paikan päällä lähteä etsimään liikkeitä. Liikkeiden valikoima Thaimaassa saattaa olla myös todella rajattu.

Esim. täältä: (ehkä jotain 40€ maksaa maski+snorkkeli yhteensä)
www.puurtinen.fi

Jos et itse tiedä välineistä tarpeeksi, ota joku kaveri mukaan joka osaa auttaa. Auvo myy nimittäin vaikka hameen miehelle, jos mies ei tiedä mitä on ostamassa!

Ja kuten edellä monet jo kertoivatkin, hyvä maski on sellainen jossa on silikonikehykset ja silikonihihna, vahvistettu lasi(t), pieni ilmatila. Itse omistan snorkkelin jossa ei ole mitään venttiileitä! Eipähän ole yhtään rikkimenevää osaakaan sitten. Ja maski pitää paremmin jos partaa ei ole välissä...

Aika monenlaista kikkaa olen kuullut uuden maskin pesusta, mutta itse pesin sen aikoinaan normi saippualla ja ennen dyykiä voitelen lasit syljellä. Huurtuminen ei oo ikinä ollut ongelma.

Kannattaakin pyytää liikkeestä, mistä olet maskia ostamassa, päästä kokeilemaan maskia uima-altaaseen. Siitä huolimatta, että maski tuntuisi olevan vuotamaton liikkeessä, voi se silti vedessä vuotaa.

Totta kuin Potta. Vesi painaa maskia veden alla myös sivuilta sekä alta ja päältä, joten se istuu veden alla naamaa vasten eri tavalla kuin kuivalla maalla. Tuo ensimmäisessä kuvassa naamallani oleva musta Scubapro -maski on esimerkki tästä. Kun sen laittaa naamalle ennen sukellusta niin maski on tiivis. JOS sukelluksen aikana sisälle tulee vettä ja maskia erehtyy tyhjentämään, ei se enää suostu istumaan naamalle samaan asentoon ja maski alkaa liruuttamaan vettä sisälle. Jos vesi ei ole sikakylmää, vaihdan yleensä tuon neonkeltaisen maskin tilalle ja tungen mustan maskin tasapainoliivin taskuun.

Musta yksi-ikkunainen maski antaa huomattavasti laajemman näkökentän, mutta neonkeltainen on 100% tiivis (kun muistaa ajaa viikset!).

Esim. täältä: (ehkä jotain 40€ maksaa maski+snorkkeli yhteensä)
www.puurtinen.fi

Jos et itse tiedä välineistä tarpeeksi, ota joku kaveri mukaan joka osaa auttaa. Auvo myy nimittäin vaikka hameen miehelle, jos mies ei tiedä mitä on ostamassa!

.

Olen ostanut Auvolta jonkin verran kamaa. Suosittelen Auvon bussiin tutustumista. Siellä on kamat sikin sokin, mutta sovittaa saa ja homma toimii. Auvon bussissa on se hyvä puoli, että hinnat on halvat - ei tarvi pelätä, että kaveri kertoo ostaneensa jostain halvemmalla.

Ulkomailla ostellessa maksaa helposti liikaa. Kaveri kävi kurssin Sharmissa Egyptissä. Maksoi pelkistä laseista 40 EUR, auvolta saa samat 25EUR.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom