maratooni - haaveeksi jäi?

Mulla oli tänään tarkoitus kävellä maratonin verran kilsoja. No tuossa 32 km:n kohdalla alkoi jalat kramppaamaan niin, että homma piti jättää sikseen. Vasta silloin huomasin, että olin tankannut ja nauttinut lenkin aikana ainoastaan makeeta ja vettä - siis ei mitään, missä olisi ollut suolaa. Kotona kun sitten otin vissyn kanssa suolaa, krampit loppui kuin seinään. Miten helkutissa pitäis tuo nestehuolto hoitaa? Tänään oli vielä niin kuuma, että mulla meni tuona aikana jotain 3 litraa vettä, mutta luulen, että olisi pitänyt juoda vielä enemmän, koska tuli kova päänsärky. Pitäisikö siihen veteen lisätä suolaa?

Itse en ole maratonia vielä kävellyt mutta juossut olen pari, heh heh. Suosittelisin, että ostat energiageelipusseja jotka ei maksa kuin n. 2€. Niistä saa reilun hiilarin lisäksi natriumia. Niiden kanssa pitää juoda runsaasti vettä ja juodahan tulee muutenkin. Suolaa en itse laittaisi (enää) juoman sekaan sillä se on melko hirveän makuista litkua hellesäällä. Sen sijaan suolaa vähän mukavammassa muodossa saa suolakurkkupaloista. Paloiksi vaan kurkkua ja tienposkeen odottamaan. Itsellä oli pohje krampit koitua tuhoksi ensimmäisellä maratonilla, koska juotua tuli aivan liian vähän. Toisella kertaa uskon että geelipussit ja runsaampi juonti auttoi paljon ja tuloskin oli parempi. Päänsärky voi johtua monesta, myös lievästä nestehukasta. Silloin jos alkaa tulla kylmänväreitä ja tosiaan kylmä kesken matkan niin asiat on jo paljon pahemmin, silloin on paha nestehukka ja syytä harkita lopettamista. Paras juoma matkalla on vesi ja laimea mehutiiviste. Urheilujuomat ovat maratonmatkalla liian tuhtia tavaraa. Eli tiivistettynä: geelipusseja, suolakurkkua ja paljon vettä. Tuolta löytyy lisätietoa: http://www.juoksija-lehti.fi/marahar.htm

Ite en näistä mitään tiedä, muttä työkaveri on kova pitkänmatkanjuoksija.

Viimestään tunnin kuluttua matkan alkamisesta pitäisi alkaa pikkuhiljaa tankkailemaan, myös suolaa. Pelkät hiilarit eivät riitä. Joten kyllä pitäisi lisätä veteen suolaa tai hankkia muualta suoloja (suolakurkku tms.). Ei sitä ihminen tuommosesta rasituksesta pelkällä vedellä ja hiilarilla selviä, kramppeja ja päänsärkyä siitä tulee, ellei järkkää suoloja ja kivennäisiä nesteen ja hiilarien lisäksi.

Käsittämätöntä on, että tiesin kyllä, että suoloja pitää olla, mutta unohdin asian totaalisesti kun olin niin innokkaana lähtemässä liikenteeseen. Varmaan helpottaisi myös palautumista, jos olisi nesteytys onnistunut paremmin. On nimittäin penikat, nilkat, takamus ja pohkeet aika kipeenä. Kävely on tuollaista duck walkia (kuten vahva mies -kisoissa, mutta ilman painoja). Ja tarpeetonta varmaan mainitakin, yöllä ei juuri saanut nukuttua. Menee varmaan useampi päivä, ennen kun voi jalkoja treenata.

Back
Ylös Bottom