Mä oon seuraillu Makun uraa tässä ihan ulkopuolisena, Ei ole ollut mitään ennakko-odotuksia kaverista. Ensimmäisen matsin jälkeen ihmettelin Makun tapaa esiintyä mediassa. Ajattelin silloin ihan vilpittömästi, että kyse on kaverista joka on hieman naiivi ja haluaa matkia Conoria. Myöhemmin oon kuunnellut sitten paljon haastatteluja ja nähnyt ja kuullut kuinka Maku vilpittömästi antaa äidilleen tunnustusta jne, siitä taas isot propsit. Niin ikään Maku esiintyi esim. Simolan haastattelussa niin omana itsenään ja nöyränä Makwanina, joka kertoi avoimesti aiemmista vaikeuksistaan. Tällöin kyllä meni sympatiat täydellisesti kaverin puolelle. Voin vaan kuvitella, kuinka vaikea on elää Suomessa maahanmuuttajana varsinkin MMA lajin harrastajana, jossa on perinteisesti paljon junttisuomalaista vihaa maahanmuuttajia vastaan. Ihan aidosti koin iloa Makun puolesta ja koen edelleen.
Toki olin hieman yllättynyt näistä Makun haastatteluista, mutta en voi ajatella muuta kuin että Makulla tulee tässä joku vanha "yo bro" -mentaliteetti päälle, jossa joutuu esittämään jotain muuta kuin itse on. Ja tällainen rooli voi olla maahanmuuttajalle tietyllä tavalla välttämätön joissain piireissä, ennen kuin kasvaa ihan aikuiseksi. Mä oon edelleen ihan vakuuttunut siitä, että Maku on aidosti hyvä tyyppi jolla on hyvä sydän. Ajatelkaa jätkät, kuka suomalainen ikinä kyynel silmässä osoittaa UFC voiton kunnian omalle äidilleen yms. Ei kukaan suomalainen tee sellasta. Tässä on kyse pienistä kultuurieroista, jotka syntyy myös omista dynamiikoista sen suhteen miten Makuun on suhtauduttu aikoinaan suomessa, ja miten hän on joutunut kompensoimaan tätä tilannetta.
Maku on ehkä hieman hukassa, kun ajattelee olevansa tosi hauska jätkä, mutta hyvän jätkän titteliä se ei vie pois häneltä. Toinen asia on vielä se, että todennäköisesti any publicity is good publicity in this business.
EDIT: mä luulen, että juuri se haastattelijan tapa keskustella Makun kanssa, ehkä laukaiseen Makussa aivan erilaisen käytöksen. En todellakaan tiedä, mutta näin voisin otaksua.
EDIT 2: Makun persoonallinen ja räiskyvä tyyli todennäköisesti auttoi häntä paljon pääsemään UFC:iin. Nyt kun hänellä on jo ihan oikeita näyttöjä kehässä, niin toki voidaan olla montaa mieltä, kannattaako samaa showta jatkaa edelelen markkinointimielessä. Mä ehkä itse ottaisin hieman eri strategian, mutta uskallan kyllä väittää että tämä Makun strategiakin takaa hänelle kyllä paljon huomiota.