Maksimi pyörälenkki

Olen tietämätön peruskuntoilija. Ideana kokeilla kuinka pitkälle pääsen pyörällä. Lähden täältä Helsingistä pyöräilemään ja poljen niin kauas pohjoiseen kuin jaksan. Aion suojata selustani siten, että kaveri saa olla aina jonkun etapin päässä vastassa vesipullojen ja auton kanssa. Sitten kun en enää jaksa, hän vie minut kotiin.

Kysyisin, että millaisia lisäravinteita matkan aikana kannattaa käyttää energian lähteenä ja hikoiltujen elektrolyyttien yms. korvaajana? Taitavat Hartsport ja vastaavat urheilujuomat olla tällaisessa koetuksessa aika perusteltuja.

Onko teillä kokemuksia ja tietoa tällaisesta? Mitkä ovat merkit, jolloin kannattaa jo ruveta harkitsemaan polkemisen lopettamista? Käytössäni tulee olemaan sykemittari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Polkea niin pitkälle kuin jaksat putkeen vai mitä meinaat? Pahoin pelkään ettei ihan heti nimittäin pojettava lopu, mikäli kriteerinä on "kunhan hengissä selvitään". Jos oikein rajojasi meinasit koittaa, niin vettä ja leipää -linja on kova sana. Mitään hifistelyä tueta, kun kerran rajoja haetaan.

Itse fillaroin viime kesänä (2004) 1.5 vuorokaudessa Kotka-Lpr-Valkeala-Koria-Kotka (pelkistettynä näin), matkaa tuli joku 280km mikäli oikein muistan. Taukoja pidin, yön nukuin teltassa, mukana kaikki mitä käytin lukuunottamatta muutamia ruokataukoja huoltsikoilla, ruokana oli mukana leipää ja sellainen intin kiisselimömmö, juomana Novellea ja vettä.

Etureidet olivat kipeät tuon jälkeen, ensi kerralla voisi harkita lukkopolkimia. Pari päivää se palautuminen vei, mutta siisti reissu oli. Ja muista, ettei se matka tapa, vaan vauhti.

Hienoa että joku kokeilee rajojaan urheilussa... :)
Vuonna 2003 harrastin kanssa vähän pitempiä lenkkejä ja nää kokeilut ruokkii itse itseään eli niihin tulee pikkuhiljaa himo... :)
Evästä kun pitää mukana ja valmistautuu oikeallalailla (en tiedä miten) niin varmaan menee 300km jos on vain hakija...
Isäni muutaman hakureissun jälkeen (ei pitkältä) on ruvennut pelkäämään aina kun sanon lähteväni pidemmälle lenkille... :D
Kerran talvella lähdin pienllä alta -10 asteen pakkasella 70km lenkille maastiksella ilman eväitä...
matka taittui 40km 2h ja 50km 4h :hyper: tuli noutaja kun energia loppui mutta hieno kokemus oli pyöräillä pimeässä metsässä ilman lamppua (paristo loppui) muutama ajokoira perässä (itkin ja poljin :whip: ) palellen ja kyydistä ei tietoakaan (sain lopulta)... :D
Elikkä ennakko valmistelut on tärkeitä... :D
Odottelen mielenkiinnolla raporttiasi kokeilusta... :)

Ota parempikuntoinen kaveri mukaan toisen pyörän kanssa niin paranee heti tulos 1.3-kertaiseksi.

se, "Kuinka pitkälle pääsee" on nimittäin niin paljon kiinni vaan asenteesta, siinä vaiheessa kun tuntuu, että "ei kulje enää yhtään ja jokainen metri eteenpäin sattuu" pystyin itse juoksemaan vielä 17km , joten pyörällä menee vielä useampi kymmenen kilometriä, mutta jos ei ole sitä motivaattoria pakottamassa eteenpäin, sitä luovuttaa tuossa tilanteessa.

muutenkin se, kuinka pitkälle pääsee on todella paljon kiinni vauhdista; polttaako pääasiassa hiilihydraatteja vai rasvaa, hh-varastojen loppuessa iskee edellämainittu seinä vastaan.

Hullu inkkari sanoi:
Mitkä ovat merkit, jolloin kannattaa jo ruveta harkitsemaan polkemisen lopettamista? Käytössäni tulee olemaan sykemittari.
Kun vesikellot puhkeavat :D
No ei vaan, mikäli välineet ja tankkaus on kunnossa niin eiköhän tuo väsyminen tule tapahtumaan jossain 16h tietämillä, tietysti vauhdista riippuen?

Itse ajoin hybridipyörällä viime kesänä kahdessa päivässä 340 km, 13h+11h. (180 km + 160km). Melko navakka vastatuuli hidasti matkantekoa melko paljon.
Mikään paikka ei hankautunut auki. Toki perse oli melko kipeä!!! Palautuminen kesti noin neljä päivää.

Memento sanoi:
Itse ajoin hybridipyörällä viime kesänä kahdessa päivässä 340 km, 13h+11h. (180 km + 160km). Melko navakka vastatuuli hidasti matkantekoa melko paljon.
Mikään paikka ei hankautunut auki. Toki perse oli melko kipeä!!! Palautuminen kesti noin neljä päivää.

Mä ajoin pari kesää sitten n. 250-260km ja aikaa meni n. 16h. Matka taittui maastofillarilla, ilman lukkopolkimia (jotka hommaan ehdottomasti seuraavalle reissulle). Ekat 100km meni myös ilman fillarihousuja, mutta sellaiset tuli sitten ostettua matkan varrelta...

Mun vinkit käsittää ainakin kunnon hiilaritankkauksen edellisenä päivänä, juomana laimeaa Hart-Sportia tms. (laimeaa, jotta imeytyy, ei mene maha sekaisin), ainakin jonkin verran hiilaripitoista syötävää jatkuvasti pitkin matkaa ja runsasta suolan tankkaamista (ei kuitenkaan urheilujuomaan sekoitettuna, saattaa muuten tulla samaa tietä takaisin).

Ja joo, mullakin meni palautumiseen useampi päivä ja loppumatkan kondiksesta jotain kertoo se, että jouduin viimeiset 20km polkemaan tangolta, koska muuten kramppasi toinen takareisi. Osaltaan palautumisaikaa venytti jumiutuneiden hartioiden vetreyttäminen, jotka olivat täysin tukossa ajoasennon oltua niin paska. Fillarin huolellisiin säätöihin kehotan siis myös käyttämään aikaa.

japani sanoi:
Mun vinkit käsittää ainakin kunnon hiilaritankkauksen edellisenä päivänä, juomana laimeaa Hart-Sportia tms. (laimeaa, jotta imeytyy, ei mene maha sekaisin), ainakin jonkin verran hiilaripitoista syötävää jatkuvasti pitkin matkaa ja runsasta suolan tankkaamista (ei kuitenkaan urheilujuomaan sekoitettuna, saattaa muuten tulla samaa tietä takaisin).
Käsittääkseni pyöräily ei ole ravinnon imeytymisen kannalta kovin hankala laji. Jos asfaltilla mennään niin maha ei hirveästi tärise ja heilu - toisin kuin vaikka juoksussa - joten vähän tuhdimpikin urheilujuoma kyllä pitäisi imeytyä. Joku Fastin ravintoneuvoja väitti ravintoluennollaan, että pyöräilijät tankkaisivat jopa juomalla öljyä. Kannattaa varmaan testata jollain lyhyemmällä lenkillä eväiden imeytymistä.

Turusta Korppooseen tuli mankeloitua menneenä kesänä. Mitäs toi matka nyt ois, jotain 80 km tai vähän päälle. Aikaa meni 4,5h. Keli oli kohtuu hyvä, mitä nyt vähän tuli vettä niskaan ensimmäisen parinkymmenen kilsan aikana. Niin ja poljin rakkaalla mustalla Tunturi Saatanallani. Paskiaisessa on jalkajarrut ja se on tarkoitettu kaupunkiajoon. Näyttää maasturilta mut on käytännössä täys "naistenpyörä". En kyllä samalla rakkineella polkis enää mitään yli 20 km settiä... Jos joskus tulee lajinvaihto juoksusta ->pyöräilyyn, niin toi perseenmankeloija lähtee vaihtoon. :whip:

Twinlabin ultra fuel on osoittautunut parhaaksi juomaksi mitä olen kokeillut,maximin vanilla geeli on myös aika miellyttävää koostumukseltaan ja maultaan pitemmillä etapeilla.Itse suosin kunnollista aamiaista noin 1 1/2 - 2h ennen ajoa.mysliä leipää kananmunaa yms.Ja ajon aikana nestemäistä ravintoa.Pitkillä matkoilla mukanani on myös ollut joku aterian korvaaja.(omalla kohdallani kiinteä rupee puskemaan ylös,kuumuuden ja ajoasennon takia)

Minä innostuin kans pyöräilystä tässä äskettäin ja meinasin ens kesänä pierasta jonku pidemmän lenkin. Ois vaan mukava saada joku kaveri jonka kans ajelee, niin menis matka nopeemmin. Oon nyt tehny tollasia parin tunnin lenkkejä, jos vaimo mukana niin menee vähän pidempään, kun ei voi niin kovaa ajella :)

Sit maastossa tulee kans paljon ajeltua, kun maastopyörän omistan.

Oma pisin lenkkini oli n.80km tuommoseen 3.5hn. Olin täysin naatti lopussa. Palautumiseen meni 12h. Kyseessä tais olla hiilareiden täysi loppuminen tai jotain.
Kaveri, jonka kanssa tää lenkki vedettiin nii oli sen verran kokenut ja näyttikin siltä ku olis eksynyt Tour de France:in reitiltä pyörineen kaikkineen. Piti kivaa tahtia yllä :).

Tosiaan tarinan opetus on, että älä pyöräile liian lujaa ja tankkaa niin kyllä se 200km pitäis mennä rikki ;).

Tosiaan, kuten edellisetkin ovat maininneet, ei pyoraillessa kovin erikoisia tarvitse miettia, jos rauhallisesti matkaa taittaa. Itsellani on usein ollut takataskuissa (siis paidan) kuivahedelmia, tuntuvat sopivan meikalaiselle hyvin energiaksi ja sitten tosiaan pari litraa vetta ja noilla evailla on useamman kerran tullut ajeltua yli 100km lenkkeja. Pidemmilla (yli 200km) olen usein lisannyt maltodextriinia veden sekaan, ja joskus jotain "urheilujuomaakin" kokeillut, mutta en ole oikein minkaan mausta pitanyt, joten ovat jaaneet. Asia erikseen tietysti, jos aiot useamman paivan ajella, silloin voi ravintopuolta vahan enemmankin ajatella, mutta turhaan hifistelyyn ei sopivalla vauhdilla ajettaessa tarvitse ryhtya.

Kerran kans kaverin kanssa vaan päätettiin lähteä polkemaan ihan suinpäin... n.15min päätöksestä lähdimme polkemaan Hyvinkää -> Lahti -> Heinola -> Lahti -> hyvinkää :) Aluksi homma meni ihan hyvin ja pidimme yhden tauon jo ennen lahtea ja joimme vähän vettä... Seuraavaksi lahdessa pieni preikki ja siitä suoraan heinolaan. Tässä vaiheessa vielä kaikki oli ihan hyvin mutta takasintulomatkalla jossakin lahden jälkeen olin niin väsynyt etten koskaan ennen ole ollut :D Kotiin oli vaan pakko päästä koska ei ollu ruokaa eikä vettäkään enään oikeen ja ei tietenkään nukuttu missään :jahas: Matka alko joskus klo.16 päivällä ja heinolassa olimme n.klo.22.00 ja kotiin pääsimme joskus 07.00 aikaan aamulla koska oltiin ehkä vähä väsyneitä ja ei todellakaa pidetty kiirettä vaan pujoteltiin keskiviivoja vanhalla riihimäki-lahti tiellä :) Matkaa tuli joku n.250km sillä harhailtiin lahdessakin jonkuaikaa ku ei löydetty heti ihan oikeita paikkoja (ei karttaakaan tietenkää mukana) ja heinolassa kierreltii muuten vaa ja heitettii pari kertaa virvelilläki. Sillon oli kyllä niin väsyny ettei mitää mutta näin jälkeen päin ajateltuna tosi hiano reissu :D

Aikaa tästä on kyl jo pari kolme kesää etten enään kyl välttämättä tekis noin hölmöjä tempauksia :)

jal8eni sanoi:
Kerran kans kaverin kanssa vaan päätettiin lähteä polkemaan ihan suinpäin... n.15min päätöksestä lähdimme polkemaan Hyvinkää -> Lahti -> Heinola -> Lahti -> hyvinkää :) Aluksi homma meni ihan hyvin ja pidimme yhden tauon jo ennen lahtea ja joimme vähän vettä... Seuraavaksi lahdessa pieni preikki ja siitä suoraan heinolaan. Tässä vaiheessa vielä kaikki oli ihan hyvin mutta takasintulomatkalla jossakin lahden jälkeen olin niin väsynyt etten koskaan ennen ole ollut :D Kotiin oli vaan pakko päästä koska ei ollu ruokaa eikä vettäkään enään oikeen ja ei tietenkään nukuttu missään :jahas: Matka alko joskus klo.16 päivällä ja heinolassa olimme n.klo.22.00 ja kotiin pääsimme joskus 07.00 aikaan aamulla koska oltiin ehkä vähä väsyneitä ja ei todellakaa pidetty kiirettä vaan pujoteltiin keskiviivoja vanhalla riihimäki-lahti tiellä :) Matkaa tuli joku n.250km sillä harhailtiin lahdessakin jonkuaikaa ku ei löydetty heti ihan oikeita paikkoja (ei karttaakaan tietenkää mukana) ja heinolassa kierreltii muuten vaa ja heitettii pari kertaa virvelilläki. Sillon oli kyllä niin väsyny ettei mitää mutta näin jälkeen päin ajateltuna tosi hiano reissu :D

Aikaa tästä on kyl jo pari kolme kesää etten enään kyl välttämättä tekis noin hölmöjä tempauksia :)

Olispa mullakin tollasii kavereita... :hyper: :lol2:
Nykyään vaan aika harvassa tällaset tyypit joilla on moista mieltä, harmi... :)

Joskus polin reilut 40 km putkeen ku sain uuen pyörän ja siihen nopeusmittarin. Keskinopeus oli jotakuinkin sen 25 km/h eli jonkun verran alta 2 tuntia siihen meni.

Ainiin, tuli vaan mieleen, että isukin isukki oli joskus nuorempana lyöny vetoa, että pystyy pyöräilemään 400 km päivässä ja pystyhän se. Ei se kyllä siinä vedossa sitte muuta saanu ku kunniaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom