Maksaminen netissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LUU-5
  • Aloitettu Aloitettu
Olisi tarvetta tilata tavaraa ulkomailta, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin ei onnistu ilman luottokorttia. VISA taitaa olla käytetyin maksutapa netissä?

Kuinka käy jos annan VISA-kortin numeron myyjälle ja hän velottaakin enemmän kuin oli sovittu? Meikämanne maksaa tällöin?

Eli sitä ei voi määrittää etukäteen kuinka paljon kyseinen myyjä voi veloittaa luottokortillani?

Onko jollain kertoa varottavia tapauksia?

Löysin tämmöisen palvelun kuin Paypal(http://www.paypal.com/)joka on kolmas välikäsi. Eli voin palvelun kautta määrittää summan joka menee myyjälle. Paypal laskuttaa minun tililtäni summan ja lähettää sen myyjälle.

PS. Kävin kyselemässä oman pankkini pankkitädiltä asiota, mutta oli yhtä pihalla tosta VISAlla maksamisesta kuin itse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paypal on ilmeisen luotettava maksutapa ja sitä kannattaa suosia. Erittäin yleinen esim. jenkeissä, ihme ja kumma suomessa ei juuri paypaleja ole näkynyt.

Pankeissa ei tosiaan tunnu olevan käsitystä erilaisista maksutavoista.

LUU-5 sanoi:
Olisi tarvetta tilata tavaraa ulkomailta, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin ei onnistu ilman luottokorttia. VISA taitaa olla käytetyin maksutapa netissä?

Kuinka käy jos annan VISA-kortin numeron myyjälle ja hän velottaakin enemmän kuin oli sovittu? Meikämanne maksaa tällöin?

Ei, vaan otat yhteyttä Luottokuntaan, kiistät laskutuksen ja annat selvityksen asiasta. Luottokunta palauttaa liian laskutuksen sinulle ja hoitaa myyjältä karhuamisen. Tökeröimmissä tapauksissa Luottokunta/Visa sitten peruuttaa myyjältä kokonaan Visa-oikeudet, joka on jo sinällään useissa maissa kohtuullinen pelote.

Eli sitä ei voi määrittää etukäteen kuinka paljon kyseinen myyjä voi veloittaa luottokortillani?

Visa-luottorajasi puitteissa toimitaan, mutta maksukohtaisesti et voi 100% varmistua asiasta ennenkuin tiirailet Visa-saldoasi.

Eipä ole. Netissä olen ostellut lähemmäksi 10 vuotta Visalla ainakin Japanista, USA:sta, Saksasta, Ranskasta, Tanskasta ja Englannista ja kertaakaan ei ole veloiteltu ylimääräisiä.

Löysin tämmöisen palvelun kuin Paypal(http://www.paypal.com/)joka on kolmas välikäsi. Eli voin palvelun kautta määrittää summan joka menee myyjälle. Paypal laskuttaa minun tililtäni summan ja lähettää sen myyjälle.

PS. Kävin kyselemässä oman pankkini pankkitädiltä asiota, mutta oli yhtä pihalla tosta VISAlla maksamisesta kuin itse.

Paypal tai ei, mutta pääasia minusta on että et tyrki sitä Visanumeroasi suojaamattoman WWW-yhteyden tai sähköpostin yli ja että ostat vain kohtuukokoisista hyvämaineisista liikkeistä. Tällöin ongelmia tuskin tulee - pienet hikiset kioskit ovat sitten asia erikseen.

Yhtä hyvinhän Visanumerosi voi ottaa käyttöönsä vaikka kotimaisen ravintolan tarjoilijakin. Tai hotellin respa, K-kaupan kassa, kuka vaan, joka korttisi saa kouraansa. Eli netti ei mielestäni ole yhtään sen turvallisempaa tai turvattomampaa kuin luottokorttien käyttö yleensä.

keijo s sanoi:
Paypal on ilmeisen luotettava maksutapa ja sitä kannattaa suosia. Erittäin yleinen esim. jenkeissä, ihme ja kumma suomessa ei juuri paypaleja ole näkynyt.

Pikku sivuhuomautuksena. Yksityishenkilöille ei kannata (esim. Ebayn kautta) myydä mitään ja ottaa maksua Paypaliin. Helppo vetää maksu takaisin ja voi jäädä tili miinukselle sen takia. Jos ei customer support peru heru maksuperuutusta, voi rahojen karhuaminen olla vaivalloista hommaa.

Yritysten kanssa tuskin tulee mitään ongelmia. Eiköhän niillä kaikilla ole puhtaita jauhoja pusseissaan.

Sammon visa electron toimii paikoissa mitkä ei hyväksy visa electronia. Visana vaan näppäilee niin saa tilattua. Jos oikein pelkää netistä tilaamista niin avaa toinen tili pelkästään nettiostoille ja pistä sinne aina rahaa sen verran mitä oot ostamassa.

kyösti18 sanoi:
Sammon visa electron toimii paikoissa mitkä ei hyväksy visa electronia. Visana vaan näppäilee niin saa tilattua. Jos oikein pelkää netistä tilaamista niin avaa toinen tili pelkästään nettiostoille ja pistä sinne aina rahaa sen verran mitä oot ostamassa.
On oudon kuulosta selitystä, että missä electronia ei hyväksytä niin se hyväksytään :rolleyes: Itselläni on normaali Visa luotto/pankkikortti, sehän on ihan sama onko tilillä rahaa vai ei koska se pelaa ns. luotolla.Lasku tulee 1-2kk päästä.Mastercard oli mielestäni parempi, koska ottivat puhelimitse luottokunnasta yhteyttä ja ilmoittivat että minkälainen summa on tililtä lähdössä ja onko kaikki ok.Minun mielestä ei muuta pelkoa ole netti ostoksissa ku se että ostaa firmasta jota ei ole olemassakaan, rahat menee ja ostos jää saamatta, eli tilaa tunnetusta/toimivasta paikasta.

Mulla lähti kerran suomalaisen nettikaupan kautta 4 x ostosteni summa.

Oli muutenkin vähän outo firma, maksu veloitettiin 5 kk ostoksen jälkeen. Olin ensin yhteydessä suoraan firmaan, mutta kun mitään ei tapahtunut, yhteys Luottokuntaan, ja johan alkoi tapahtua.

make72 sanoi:
On oudon kuulosta selitystä, että missä electronia ei hyväksytä niin se hyväksytään :rolleyes: Itselläni on normaali Visa luotto/pankkikortti, sehän on ihan sama onko tilillä rahaa vai ei koska se pelaa ns. luotolla.Lasku tulee 1-2kk päästä.Mastercard oli mielestäni parempi, koska ottivat puhelimitse luottokunnasta yhteyttä ja ilmoittivat että minkälainen summa on tililtä lähdössä ja onko kaikki ok.Minun mielestä ei muuta pelkoa ole netti ostoksissa ku se että ostaa firmasta jota ei ole olemassakaan, rahat menee ja ostos jää saamatta, eli tilaa tunnetusta/toimivasta paikasta.

Siis selvennetään sen verran että ne paikat jostain syystä hyväksyy sen kortin visana. Tietenkin se sieltä tililtä sen summan velottaa, eli luottoa tolla ei tipu. Mutta tarjoaa nuoremmille hyvän mahdollisuuden tilata monista internetkaupoista. En oo kuullut, että muitten pankkien electronit toimis noin.

Ihan sitä varten sampoon avasin tilin, että sain hommattua itteni memberiksi runescapeen, kun osuuspankin kortti ei sinne kelvannut. Visa vaan maksutapana kävi tonne.

kyösti18 sanoi:
Siis selvennetään sen verran että ne paikat jostain syystä hyväksyy sen kortin visana. Tietenkin se sieltä tililtä sen summan velottaa, eli luottoa tolla ei tipu. Mutta tarjoaa nuoremmille hyvän mahdollisuuden tilata monista internetkaupoista. En oo kuullut, että muitten pankkien electronit toimis noin.

Ihan sitä varten sampoon avasin tilin, että sain hommattua itteni memberiksi runescapeen, kun osuuspankin kortti ei sinne kelvannut. Visa vaan maksutapana kävi tonne.
Itselläni on Sammossa tuolle nettivisalle (electron) ihan oma tili, jolle siirrän toiselta tililtä vain tarvittaessa rahaa. Huijatuksi joutuminen on käytännössä mahdotonta, kun tuolla (Sammonkaan) electronilla ei voi "höylätä yli".
Jännä juttu tosiaan tuo, että nettikaupat eivät osaa erottaa Sammon electronia "oikeasta" Visasta.

:offtopic:

Mutta kun nyt on korteista kyse:

Onko jengi (Sammon asiakkaat) hommannut tuota mini-Visaa? Meikäläinen otti tuossa. On se pikkunätti kortti. Ei vissiin kovin monella ole tuota korttia, kun joka paikassa myyjät kattoo että mikäs helvetin lelukortti se poijalla on kädessä. Saa aina selittää, kun täti kassalla hypistelee ihmeissään ja kyselee . :hyper: Siis eihän siitä mitään sen suurempaa hyötyä ole, isojen poikien lelu kuitenkin. :)
Pieni kun mikähän se on, se on tosissaankin lelun näkönen. Automaatteihin se ei passaa eikä siihen saa pankkikorttiominaisuutta. Se tulee aina kuitenkin sen normaalikokoisen Visan pikkuveljeksi.

Paypalia ei kannata käyttää, koska se on kallis. Paypal vetää valuuttakursseissa välistä todella paljon verrattuna luottokorttifirmoihin. Maksa siis suoraan kortilla, jos se on mahdollista.

LUU-5 sanoi:
Minulta myös petollinen, Pohjois-Amerikassa toimiva nettifirma yritti veloittaa 4 kertaisesti ostokseni arvon, vaikka ei koskaan edes toimittanut minulle ostamaani tuotetta. Onneksi Luottokunta reklamaationi jälkeen perui laskutuksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom