Makroravinteiden suhteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yoda
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi rasvaa vain sen 1g/painokilo? Jos syötte rasvaa 25-35% kokonaisenergiasta, miten se vaikuttaa? Eikö esim. lepopäivänä voisi rasvan suhteellista osuutta kasvattaa ja treenipäivänä enemmän hiilareita? Miksi rasvaa vain noin 20%? Lihottaako rasva mielestänne teitä? Itse en ole huomannut eroa kropassani, jos kokonaisenergia pysyy samassa, mutta etsin vielä sitä optimia.

Miten rytmitätte syömisen? Nopeita hiilareita vain ennen / jälkeen treeniä? Illalla vai proteiinia ja rasvaa? Ei rasvaa ennen treeniä? Nämä tietty jo vähän hifistelyä.

Itse laihana läskinä joka ei bulkkaa eikä diettaa haluaisin löytää optimirytmityksen ja tavan, jolla rasvaprossa vähitellen laskisi ja lihakset vähitellen kasvaisivat. Näin jo tapahtunutkin jonkin verran. Ei siis kiirettä. Syön treenipäivänä ja treenin jälkeen 24 h plussaa ja muutoin hieman miinuksella. Lihastohtorikin vähän tämänsuuntaisesti ymmärtääkseni syö.

vinkkejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi rasvaa vain sen 1g/painokilo? Jos syötte rasvaa 25-35% kokonaisenergiasta, miten se vaikuttaa? Eikö esim. lepopäivänä voisi rasvan suhteellista osuutta kasvattaa ja treenipäivänä enemmän hiilareita? Miksi rasvaa vain noin 20%? Lihottaako rasva mielestänne teitä? Itse en ole huomannut eroa kropassani, jos kokonaisenergia pysyy samassa, mutta etsin vielä sitä optimia.

Tähän olis kiva saada vastauksia. Jos ite noudattaisin tuota 1g/painokilo rasvaa ja 2g/painokilo proteiinia, niin näillä kalorimäärillä hiilareiden osuus kokonaiskalorimäärästä ois 70%. :D

Miten rytmitätte syömisen? Nopeita hiilareita vain ennen / jälkeen treeniä? Illalla vai proteiinia ja rasvaa? Ei rasvaa ennen treeniä? Nämä tietty jo vähän hifistelyä.

Itse laihana läskinä joka ei bulkkaa eikä diettaa haluaisin löytää optimirytmityksen ja tavan, jolla rasvaprossa vähitellen laskisi ja lihakset vähitellen kasvaisivat. Näin jo tapahtunutkin jonkin verran. Ei siis kiirettä. Syön treenipäivänä ja treenin jälkeen 24 h plussaa ja muutoin hieman miinuksella. Lihastohtorikin vähän tämänsuuntaisesti ymmärtääkseni syö.

vinkkejä?

Aamulla proteiinia ja hiilaria. Treenin ympärillä, sekä pitkin päivää tasaisesti hiilaria ja proteiinia. Nopeita hiilareita ei ennen treeniä, mutta joko sen aikana tai jälkeen. Illalla sitten taas proteiinia ja rasvaa, mutta hiilarin saantia hiukan minimoiden.

Kuten ylempänä, en osaa vastata ja kaipaisin vastausta tuohon rasva kysymykseen.

vinkkejä?
Voi olla pelkkää brosciencea, mutta yleisesti uskotaan, että hiilari+rasvakomboja tulisi vältellä, eli joko hiilarit on korkealla (varsinkin bulkilla) ja rasvat alhaalla, tai toisin päin (lähinnä dieetillä), proden määrä suht vakio. Itse en kyllä usko kehityksen lakkaavan siihen, että söisi rasvaa vaikkapa 1,5g/painokilo, koska loppupeleissähän kalorit määrittävät lihotko vai laihdutko.

Syömisen rytmittämisestä ei kannata ottaa liikaa stressiä, mutta itse ainakin ajoitan enimmät hiilarit treenin ympärille ja aamupalalle.

Jos haluat polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan, on tuo nykyinen kaavasi ihan hyvä. Ei kannata odottaa mitään kovin nopeata kehitystä, mutta toisaalta on mukavampaa kehittää lähes rasvatonta lihasmassaa, kuin ensin sikabulkata ja sitten dieetata 6 kk hirveätä läskimäärää pois.

Ja JuusoFinille, tuo nykyinen kaavasi 20/55/25 vaikuttaa aika hyvältä. En lähtisi muuttamaan sen kummemmin,.

Lisätään vielä, että mun mielestä on järkevämpää ja itsellä huomannut toimivammaksi, kun treeninpäivinä syön vähän enemmän hiilaria ja lepopäivinä siis rasvaa. Ja olen ymmärtänyt, että näin moni muukin tekee. Nimenomaan niitä hiilareita siihen treeninympärille sitten.

Tietysti tuo rasvan osuus riippuu myös kokonaiskaloreista, mutta sanoisin että tuo 1g/rasvatonpainokilo olisi hyvä olla se minimi määrä mitä sitä saa, toki sitä voi saada enemmänkin.

Kiitos kommenteista. Jep, se 1g/painokilo on nimenomaan minimi, mutta moni näyttää kuitenkin jäävän juuri siihen minimiin, josta kyssärini lähtikin. Juu, stressiä ei oteta, mutta rennosti voi vähän rytmitellä, ettei ihan päin peffaakaa söisi. Miksei muuten nopeaa hiilaria ennen treeniä? Eikö se ole ihan sama, syökö sen banaanin ennen treeniä ja/vai sen aikana ja/vai jälkeen?

Mitäs vielä noiden nopeiden ja hitaiden hiilarien kanssa? Nopeita vain treenien ympärillä, aamulla hitaampia?

Bulkkia en halua siksikään, että en todellakaan halua enää yhtään uutta rasvasolua kehooni. Lihoin aikoinaan todella nopeasti, kuukaudessa parissa 11 kg ruokahalua lisäävien mielialalääkkeiden vuoksi (en suosittele kenellekään!), ja perkele siinä samassa ilmeisesti syntyi pirusti uusia rasvasoluja vatsan ym. alueelle :(. Koskaan ennen ei ollut painon tai vatsaläskin kanssa mitään ongelmia, vatsaa ei yksinkertaisesti ollut (olinkin alipainoinen), mutta sen jälkeen kaikki vähäinenkin liikasyönti näkyy heti vatsassa. Muuten luikku, mutta läski maha. Ärsyttävää.

Olen muutamaan pro bikini fitness -naisen blogista lukenut, että heillä makrot ovat rasvaa noin 30%. Toisaalta hyvin paljon näyttää olevan myös niitä, joiden rasvat jää (dietillä ainakin) selvästi allekin tuon yhden gramman (mm. ostetut valmisdietit). Ja toisaalta tässäkin puhuttiin että bulkilla enemmän hiilareita ja dietillä enemmän rasvaa. Ei ihme, että (tämäkin) aloittelija on vähän pihalla... ;). Ristiriitaista tietoa ja mielipidettä kyllä riittää. Luulisin, että rento ote ja suuret mittakaavat ok, niin hyvin menee. Pääasia että syö ja treenaa ;).

^Ei kannata nopeeta hiilaria ennen treeniä ottaa, nostaa verensokerin ylös mutta laskee myös nopeasti alas ennen kuin treeni loppuu. Mun mielipide asiaan on, että nopeita hiilareita vaan treenin jälkeen, muuten sitten hitaita. Tosiaan ei kyllä kannata liikaa stressata.

Tuo rasvan määrä ruokavaliossa on muutenkin yksilöllistä, kun jotkut tarvitsee sitä enemmän ja joillekin ei hiilarit sovi jne. Kannattaa kokeilla, mikä itselle tuntuu parhaalta.

Mitäs vielä noiden nopeiden ja hitaiden hiilarien kanssa? Nopeita vain treenien ympärillä, aamulla hitaampia?

Mielestäni on perusteltua syödä nopeita hiilareita sekä heti herättyäni ja puntin jälkeen. Muulloin hitaampia. Tässä artikkelissa omaan silmääni uskottava esitys erityyppisten hh- ja proteiinilähteiden ajoittamisesta (en kuitenkaan ole mikään asiantuntija).

Voi olla pelkkää brosciencea, mutta yleisesti uskotaan, että hiilari+rasvakomboja tulisi vältellä, eli joko hiilarit on korkealla (varsinkin bulkilla) ja rasvat alhaalla, tai toisin päin (lähinnä dieetillä), proden määrä suht vakio.
Mikähän tähän on perusteena? Itse syön usein enemmän kuin 1g/painokilo rasvaa.

Itse olen syklitellyt vuoden 6vkoa massa / 3vkoa dieetti -systeemillä omaa silmää miellyttävin tuloksin. Makrosuhteet ovat seuraavat, koska syön vähähiilihydraattisesti:

Massa:
R60
P20
H20

Dieetti:
R60
P30
H10

Uskon, että esim. banaani tunnin sisällä ennen reeniä ei ole hirveen huono idea jos haluaa buustia reeneihin ja jos reenit venyy pitkäks niin tätähän voi kompensoida ottamalla hiilari/protsku -juomaa reenin aikana nii ei pitäs ainakkaa sokrujen laskea..

Banaania ei yleisesti mielestäni kannate muuten aivan hirveänä vedellä, kypsässä noin puolet fruktoosia ja tämähän ei tunnetusti menee lihasten glykogeenivarastoihin, joten jos maksa on jo "täynnä" niin siitää tehdään sit rasvahappoja...

Tämmöstä omaa mielipidettä vaan :D

Uskon, että esim. banaani tunnin sisällä ennen reeniä ei ole hirveen huono idea jos haluaa buustia reeneihin ja jos reenit venyy pitkäks niin tätähän voi kompensoida ottamalla hiilari/protsku -juomaa reenin aikana nii ei pitäs ainakkaa sokrujen laskea..

Banaania ei yleisesti mielestäni kannate muuten aivan hirveänä vedellä, kypsässä noin puolet fruktoosia ja tämähän ei tunnetusti menee lihasten glykogeenivarastoihin, joten jos maksa on jo "täynnä" niin siitää tehdään sit rasvahappoja...

Tämmöstä omaa mielipidettä vaan :D

Marjojen_ja_hedelmien_sokerit_netti.gif

Tämän mukaan ei suinkaan puolet?

Syön päivittäin banaania, ja paljon myös vihreitä omenia.
tuolla kyllä hiilareita tuputetaan kauheasti, 60-65%!?
lähde:
Hiilihydraatit - Suomen Olympiakomitea

Mikähän tähän on perusteena? Itse syön usein enemmän kuin 1g/painokilo rasvaa.

Tuo "perustuu" siihen harhaluuloon että kun syödään rasva ja hiilarit eri aterioilla niin rasva aterian jälkeen keho ei tuottaisi yhtään insuliinia joten rasvaa ei voisi varastoitua toisaalta hiilari aterian jälkeen kun keho tuottaa insuliinia niin keholla ei olisi rasvaa mitä varastoida joten lopputuloksena olisi kehonkoostumuksen kannalta vähärasvaisempi keho.

Todellisuudessa keho varastoi rasvaa aina kun syödään ja ihan sama mitä syö (siis olettaen että syöminen sisältää kaloreita.) Rasva aterian jälkeen keho varastoi rasvaa ASP:n avulla (Acylation stimulating protein) vaikka insuliinia ei erittyisi yhtään. Myös hiilarit voidaan muuttaa kehon rasvaksi. Yleensä tuossa "teoriassa" myös jätetään huomioimatta että myös proteiini saa aikaan insuliinin eritystä eikä pelkkä hiilari.

On siis täysin sama syökö hiilarit ja rasvat erillään tai samoilla aterioilla kehonkoostumuksen kannalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom