Makeutusaineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaira
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olin aikoinaan laittilimsojen suurkuluttaja ja minua ei nuo marginaaliset syöpäriskit haitanneet ollenkaan. Kuitenkin etsiessäni tietoa aspartaamissa törmäsin erääseen sivuvaikutukseen joka todella sai punnitsemaan asioita vaakakupissa uudelleen. En tiedä miten marginaalinen ja harvinainen on, mutta ilmeisesti aspartaamin on todettu voivan aiheuttaa myös näkökyvyn huonontumista ja jopa sokeutumista. Lisätietoa saa googlettamalla "Aspartame and blindness". Ja kuten jo sanoin, olkoot miten pienet riskit tahansa, onpahan ainakin syy lopettaa rahantuhlaus kyseiseen tuotteeseen. ;)

"There is so much blindness from aspartame that in October, l986 the Community Nutrition Institute in Washington, D.C. filed a petition with the FDA to have it banned because of its link to blindness. (CHICAGO SUN TIMES, Friday, October 17, 1986 titled: CONSUMER GROUP LINKS NUTRASWEET TO BLINDNESS) The methanol converts to formaldehyde in the retina.

This is especially serious in diabetics because sometimes physicians think its just diabetic retinopathy when their patients are going blind. There are so many diabetics going blind because of aspartame and its just criminal."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta miksiköhän Zero Colassa on taas vaihteeksi aspartaama. Oliko sukraloosi sittenkin huono idea.

Zerossa on ollut koko ajan aspartaamia. Uusi Zero-cola on täysin samaa tavaraa kuin vanha Cokis light. Koko juoman brändi vain uusittiin ja makeutusaineena on aspartaami kuten aina ennenkin. Zeron kanssa lanseerattiin samoihin aikoihin Coca-Cola light, jossa makeutusaineena on sukraloosi. Eli:

Coca-Cola Zero (aspartaami) = Vanha Coca-Cola light (aspartaami)
Uusi Coca-Cola light (sukraloosi) = täysin uusi tuote

Jatkuvasti kiistellään mikä on hyvää makeutusainetta ja mikä aiheuttaa mitäkin oireita, mutta jos voisi keskustella yleisesti mikä maketusaine sopii itselle ja mihin käyttöön.

Sokeri toimii lähes kaikkeen ja on luonnollisen ja neutraalin makuista, mutta colajuomissa se maistuu minun suussani homeelta, siksi colajuomat yleensä lightina.

Maissi/fruktoosisiirappi. Makeampaa kuin normisokerilliset ja toimii minusta paremmin noissa virvoitusjuomissa. Nuo limut ovat jotenkin hedelmäisemmän makuisia. Tuotteet yleensä ylimakeita ja tulee vain kovempi janontunne.

Sukraloosi tökkii minulla, koska on ylimakeaa ja jotenkin oudon makuista. Tökkii erityisesti maitotuotteissa. Siksi en voi tajuta kuka tykkää Skyreistä niiden oudon ylimakeuden vuoksi. Kiertää mahassa nuo skyrit ja muut sukraloosimakeutetut, kuin olisi syönyt kilon karkkia. Eli oksettaako, janottaako, pitääkö syödä lisää vai mitä pitäisi tehdä että saa huonon olon pois.

Aspartaami ja asesulfaami k toimii keinomakeista parhaiten, vaikkakin siinäkin on oma heikko sivumakunsa, ei tosin haittaava.

Stevia ei ole minusta ihmiselle ollenkaan sopivaa. Tuotteet eivät ole makeita, vaan kitkerän makuisia. Kieltä polttaa.

Sakariini, jota on hermesetaksessa on kitkerä kuten stevia ja oudon makuista, mutta ylimakeus peittää sen osin. sopii siis erittäin pienissä määrissä teen ja kahvin makeuttamiseen.

Laktoosi on makea, mutta kuitenkin jollain tavalla oudon makuista. Sopii kyllä teen ja kahvin makeuttamiseen vähissä määrin, mutta maitotuotteissa maku on outo, eli hylatuotteet maistuvat inhottavilta. Mielummin tavallinen maito sokerilla, kuin hylamaito.

Hunaja sopii teehen ja miksi ei muihinki, mutta on niin sottaavaa, joten käyttö jää vähälle.

Koskaanhan nuo limut eivät ole oikein maistuneet vaan ennemmin lisään vissyn sekaan mehua/makusiirappia reilusti ohjeita vähemmän. Treeniboosterit ja intrat (mm. Octane, Intensity) myös yleensä liian makeita, eli parempi tehdä omat ja makuaine sitten noista valmiista.

Kookoossokeria tai agavesiirappia olen yleensä käyttänyt jos jotain, mutta nyt nekin on loppu. Eilen lisäsin vaniljasokeria rahkaan jossa oli myös mustikoita ja suojattuja casheweja.

Sokeria sisältävät herkut sitten sellaisenaan jos mieli tekee, nykyään ei kamalasti tee.

Erytritolista ei ole muuta kokemusta kuin quest barit, mutta ne ovat pirun hyviä. Erytritolin käyttäminen on huomattavasti kalliimpaa kuin muiden makeutusaineiden, jonka takia se ei ole hyvin yleistä.

Quest bareissa on myös steviaa ja sukraloosia. Tuo erytritoli/stevia/sukraloosi-kombinaatio on omaan mieleen se maistuvin tähän asti kokeilluista eineksistä.

Stevia yksinään maistuu kuolemalle. Parhaimman makuista yksinään on IMO sukraloosi.

Offtopiccina ite huomannu dieetillä että paino ei laske jos vähänkin tulee hörpittyä lighttuotteita tiedä sitten mistä johtuu. Ja kalorit/liikkuminen samassa. Ihan näin vaan huomiona...

Offtopiccina ite huomannu dieetillä että paino ei laske jos vähänkin tulee hörpittyä lighttuotteita tiedä sitten mistä johtuu. Ja kalorit/liikkuminen samassa. Ihan näin vaan huomiona...
Mulla kyllä paino putoaa sillä että kalorit on miinuksella, huolimatta siitä käytänkö light-tuotteita vai en.

Agavesiirappia ei kyllä kannata käyttää. Se on pääosin fruktoosia ja kaikkea lisättyä tai ylimääräistä fruktoosia (pois lukien hedelmät) tulisi välttää.

Esim. tässä tietoa: http://www.drweil.com/drw/u/QAA401166/Whats-Wrong-with-Agave-Nectar.html
No enpä ole sitä kuukausiin käyttänytkään, kuten en muitakaan makeuttajia. Jos joskus harvoin jotain makeaa syön niin jotkut vähemmän makeat kuivatut hedelmät menevät, kuten mango.
Vituttaa kyllä se, miten vaikeaa on usein väsyneenä ja kiireessä löytää mitään ei- makeaa välipalaa mistään.

No enpä ole sitä kuukausiin käyttänytkään, kuten en muitakaan makeuttajia. Jos joskus harvoin jotain makeaa syön niin jotkut vähemmän makeat kuivatut hedelmät menevät, kuten mango.
Vituttaa kyllä se, miten vaikeaa on usein väsyneenä ja kiireessä löytää mitään ei- makeaa välipalaa mistään.

No, hyvä! (Siis se agaven hylky!) Hmm, itellä ei yleensä koskaan oo tarvetta millekään ylimääräiselle välipalalle, sillä mulla on tietyt ateriat per päivä ja ne riittää :) Mutta jos sattuu joku tosi pitkä tauko aterioiden välille jostain syystä, niin silloin vaihtoehdot on yleensä: heradrinkki, aminodrinkki, tai hedelmä - riippuen tilanteesta.

Suositut

Back
Ylös Bottom