Majoneesin, kerman ja juuston sisältämien hiilareiden ja rasvojen hyödyt/haitat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JK84
  • Aloitettu Aloitettu
Eli, jos pyritään aloittelijana kehonrakennuksen kannalta hyvään ruokavalioon (itse olen tottunut painottaan hiilarit treenin jälkeiseen ateriointiin ja aamupalaan ja syödessäni keskityn isommissa annoskoissa proteiiniin, vihanneksiin, hedelmiin ja marjoihin) ja halutaan kasvattaa lihasmassaa ja erottuvia lihaksia, polttaa rasvaa ja läskiä ja jatkossa pitää rasvaprosentti pienenä/normaalina, ovatko tuotteet kuten majoneesi, creme bonjour, tuorejuusto, kermaviili, creme fraiche, hapankerma, ranskankerma, ruokakerma ja ylipäätään kermat ja juustot ja majot täysi nou nou ruoanlaitossa, jopa rasvattomina ja kevyinä versioina? Maitorahkaa, viiliä, jugurttia, rae- ja edam-juustoa ja maitoa niin rasvattomana kuin täysmaitonakin olen kuullut kehuttavan alan ruokatietäjien keskuudessa, mutta entäpä nuo muut?

Olen suht perillä öljyistä, kuten pellava-, oliivi-, kookos-, vehnänalkio-, rypsi-, auringonkukka-, avokado-, soija-, hamppu- ja kalaöljy (vaikka en niistäkään osaa valkata niitä parhaita, joten saa auttaa siinäkin!), ja leivän ja perunan päällä tykkään eniten ihan aidosta voista, koska mielestäni margariini on muovia, mutta nämä erilaiset ruokavaliosuositukset vähärasvaista lihasmassaa treenaaville heiluvat vähähiilihydraattisesta, vähärasvaisesta ja runsasproteiinisesta runsashiilihydraattiseen, runsasrasvaiseen ja runsasproteiiniseen, joten olen vähän hukassa, että mitä teen majoneesin, kerman ja juustojen kanssa, jotka ennen niin kuuluivat ruokatottumuksiini.

Vapaapäiväsyömiset nyt on eri asia, mutta viikkosyömiset pitäisi saada muokattua niin, että se parhaiten tukisi ponnistelujani kohti suurta ja erottuvaa lihasmassaa, pieni/normaalirasvaista vartaloa ja terveitä verisuonia ja sydäntä.

Tässä vielä lisäravinnesuunnitelmani, ateriarytmini ja ruokavalioni kommentoitavaksi (saa antaa tulla täyslaidallinen!): https://docs.google.com/open?id=0B1zdxSuApx8yU0VnOGNQMzA3RXM

Kiitos!

JK

no vittu anna mennä vaan, vedät sitä mikä maistuu ja tuntuu hyvältä. ehkä joskus kymmenen vuoden sisään voisi olla jotain pientä eroa patin ja rasvan lisääntymisessä, mutta ei sitä kukaan pystyisi kuitenkaan huomaamaan.

Mielenkiinnosta, paljos tosta tulee päivittäin kaloreita? (Pahoittelen jos luki jossain, mutta syötyjä määtiä ei näkynyt kuin lisäravinteiden kohdalla.

Totta kai voit käyttää vähärasvaisia/rasvattomia maitotuotteita. Eikä esim. voi tai täysmaitokaan ole täysin pannassa, kunhan ei käytä mitään järjettömiä määriä.

Jos tähtäät Mr. Olympiaksi, voisit miettiä tällaisia asioita, mutta muuten vain hukkaat energiaa turhan syvällisiin pohdiskeluihin. Ja tuo lisäravinnelistasi näytti aika pitkältä, turhankin pitkältä aloittelijalle.

Miksi kaikesta pitää tehdä nykyään niin vitun vaikeaa?? About 20 eri lisäravinnetta, yksi oma vielä rusketukseen??

edit. Sori avautuminen, mutta kun vituttaa niin sitten vituttaa...

Onhan siinä melkoinen määrä kaikenlaista, jonka hyödyllisyydestä en ole kovin vakuuttunut. Mutta toisaalta, jos raha ei kortilla (tai siis kortilla on sitä rahaa), niin voihan sitä popsia siinä toivossa, että ne jollain tasolla tepsivät.
Minä pidän suurimpaa osaa lisäravinteista ja jopa vitamiinivalmisteista turhina terveydelle sekä fyysisen kunnon kehitykselle, koska puolueeton tieteellinen näyttö on niin monissa tapauksissa osoittanut.

Maitorasvojen terveellisyydestä on täällä pakkiksella ollut useampikin keskustelu, joten voisit koittaa haeskella niitä. Omasta mielestäni tutkimustulokset tukevat vakuuttavasti maitorasvojen ja erityisesti hapanmaitotuotteiden terveellisyyttä niin painonhallinnassa, lihaskunnon kehityksessä kuin hyvien veriarvojen ylläpitämisessä. En siis välttelisi rasvaisiakaan maitotuotteita.

Loppujenlopuksi se oma rasvaprosentti on kuitenkin kiinni kokonaiskaloreista, vaikka suuhunsa pistäisi mitä.

Älkääsny. Jos tykkää ns. hifistellä ja pyrkiä optimoimaan kaiken loputtomalla suunnittelulla ja pitää sitä osana harrastusta niin mikäs siinä. Siitä saatava nautinto itsessään voi olla sen vaivan ja rahan arvosta, joskaan tuloksiin sillä ei ois mainittavaa vaikutusta.

Sanon samaa mitä tonne sun toiseen avattuun ketjuun, että suurimmalla osalla noilla lisäravinteilla et saavuta mitään, hyöty on korkeentaan todella marginaalinen. Rahamäärä mikä noihin menee on naurettava ja jos luulet, että kauhea kasa lisäravinteita kasvattaa sut isoks nopeesti niin osta tolla rahalla steroideja ja saat sellaista kasvua mitä luulet noilla todennäköisesti saavuttavan.

En toki ketään varsinkaan aloittelijaa aloittaa käyttämään mitään heitin ton vain tohon, koska toi lista ja siihen menevä raha ja mahdollisesti saavutettava hyöty on ihan naurettava.

Tarviat oikeasti vain proteeinia vaikka hera ja kaseiini, sit kreatiinin ja niillä pääset hyvin alkuun. Jos haluaa hifistellä niin kalaöljy, vitamiineja ja lisänä bcaa:t ja sit vaan ruokaa koneeseen ja paljon!

Tarviat oikeasti vain proteeinia vaikka hera ja kaseiini, sit kreatiinin ja niillä pääset hyvin alkuun. Jos haluaa hifistellä niin kalaöljy, vitamiineja ja lisänä bcaa:t ja sit vaan ruokaa koneeseen ja paljon!
Käsittääkseni BCAA:sta ei oo mitään hyötyä jos käyttää heraa, siitä kun löytyy jo kyseiset aminohapot. Beeta-alaniinia sen sijaan suosittelen kreatiinin kanssa.

Tää suunnitelma ei oo enää hyvän hifistelyn rajoissa. Kuten aikaisemmin sanottu 95% taulukon lisäravinteista on aloittelijalle turhia ja niiden seurauksena lähinnä lompakon "rasva"prosentti pienenee. Opiskelija keksii rahalle varmasti miljoona kertaa paremman käyttötarkoituksen. Mitä tulee itse otsikossa esitettyyn kysymykseen, niin sanoisin että älä hyvä mies ainakaan niitä kevytversioita osta sillä ne ovat haitallisia jo yleiselle terveydelle. Suunnitelmassa myös mainittu rasvan kaapiminen cheddarista ja mozzarellasta on jo naurettavaa. Mieluummin jätät kokonaan pois kun pilaat hyvän ruoan. Itse olen käyttänyt dieetillä juurikin luettelemiasi "creme bonjour, tuorejuusto, kermaviili, creme fraiche, hapankerma, ranskankerma, ruokakerma, kermat ja juustot ja majot" ahkerasti ja kyllä se paino ja rasvaprosentti on tullut kohisten alas.

Käsittääkseni BCAA:sta ei oo mitään hyötyä jos käyttää heraa, siitä kun löytyy jo kyseiset aminohapot. Beeta-alaniinia sen sijaan suosittelen kreatiinin kanssa.

Joo olet oikeilla linjoilla yleensä proteiineissa on hyvät aminohappoprofiilit. Mainitsin sen juuri siksi hifistelynä, itsellä kokemusta 2kk ajalta jolloin treenasin todella kovaa 6x viikossa 3 jakoisella niin vedin aina lihasryhmän vaihdon välissä juoman naamariin. En voi sanoa, että siitä olisi haittaa ollut ja saattoi se palautumista hieman edistää, mutta tää on ihan mutuilua. Sain halvalla silloin :D

Kalaöljyä, d- ja c-vitamiineja en sanoisi hifistelyksi, koska ne on hyödyllisiä kelle tahansa, ei pelkästään urheilijalle. Muuten kyllä samoilla linjoilla kanssasi.

[venom];3871875 sanoi:
Kalaöljyä, d- ja c-vitamiineja en sanoisi hifistelyksi, koska ne on hyödyllisiä kelle tahansa, ei pelkästään urheilijalle. Muuten kyllä samoilla linjoilla kanssasi.

Joo oot ihan oikeessa, vähän ympäripyöreästi menin kirjoittamaan, mutta kyllä se hyvä perusta lähtee siitä, et perus ruokailut jne. on hyvällä pohjalla :) Maidosta melkeen tulee jo tarpeeksi D-vitamiinia, mutta noihin muihin en osaa oikeen sanoa mitään.

Mä kans tuon lisäravinnelistan luettuani unohdin jo ihan mikä se alkuperänen aihe on. Ei mulla muuta. Hyviä treenejä!

Back
Ylös Bottom