Maitorahkasta syötävää,tai muita prot. lähteitä

Ikä
38
Ravintopuolessa ongelmani on proteiininsaanti. Olen alipainoinen, joten onneksi sitä proteiinia ei niin järkyttävästi tarvitse saada, jos se on 2g/painokilo niin sinne 120g/päivä pitäisi saada.

Minulla ei oikein ole realistista kuvaa siitä, paljonko niistä 1-3 ateriasta mitä syön päivän aikana, tulee proteiinia, joten olen laskeskellut, että mistä saan tuon 120g, joten se menee enemmän tai vähemmän sen yli, riippuen siitä miten sitä normaalista kotiruoasta nyt yleensä saa.

Yksinkertaisimmin tuo hoituu 2x400g raejuustopurkilla, mutta pelkän raejuuston mättäminen on hieman yksitoikkoista ja usein se jääkin ja juustot menee homehtuessaan roskiin. Toisaalta, esim. koneen ääressä palloillessa tuollainen 400g raejuustopurkki menee siinä sivussa kuin hujauksessa. Mutta raejuuston ongelmaksi muodostuu myös hinta, vajaa 4 euroa päivässä on pihille opiskelijalle liikaa.

Lidlistä saa eurolla 500g maitorahkaa, jossa on 12,2. Noita pitäisi myös vetäistä kaksi kappaletta, tai 1 raejuusto + 1 rahka. Ja tietysti täytyy ottaa huomioon se, että neljänä päivänä viikossa palautusjuomasta tulee noin 38g proteiinia + tietty aamupuurot sun muut atriat.

Joka tapauksessa, haluaisin tämän neljän kuukauden tulostentestailuni aikana olla 100% varma, ettei kehittyminen ole ainakaan proteiinin puutteesta kiinni. Olen tässä nyt puhunut hieman ohi aiheen, mutta tuo rahka on halpaa ja ravintoarvoiltaan loistavaa, ainoa ongelma on se, että sen syöminen raakana on niin hidasta, vaikeaa ja tietty makukin on ongelma, mielialasta riippuen.

Ensinnäkin siis, tarvitsisin jotakin ehdotuksia, millä te teette maitorahkasta hyvän makuista, mahd. yksinkertaisesti? Sekoitatteko marjoihin, hedelmiin, fun lightiin, vai mitä teette?

Toisekseen, kaipailisin myös muita hyviä proteiinilähteitä tuon raejuuston ja rahkan lisäksi, mutta haluaisin silti pitää homman mahd. yksinkertaisena, kuten esim. 800g raejuustoa per päivä.

Kolmannekseen, kaikki muutkin kommentit ja neuvot tuosta proteiinia koskevasta tekstistä ovat tervetulleitta.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olet alipainoinen, niin syö ihmeessä enemmän. Muutenkin voijaillessa tulisi mun mielestä syödä enemmän proteiinia kuin 2g/painokilo. Syöt sillä tavalla 4-7 kertaa päivässä, että proteiinia tulee 3-4g/painokilo, samoin tietenkin hiilihydraatteja reilusti, rasvoja yms. unohtamatta. Monipuolisuus on hyvästä. Älä siis tyydy pelkästään rahkaan tai raejuustoon, vaan syö muistakin lähteistä proteiinia. Kaikki lihat (punainen liha, broileri, kalkkuna, kala) ovat erinomaisia proteiinin lähteitä. Samoin maitotuotteet yleensäkkin, kuten maito, rahka, raejuusto ovat hyviä lähteitä, joista tulee myös hiilhydraatteja.

Eli en minä ainakaan tähän mitään yhtä ja parasta proteiininlähdettä laittaisi, vaan syöt monipuolisesti ja paljon. Rahkan maustamisesta löytyy palstalta paljon juttua ja tässä linkissä on yksi threadi asiasta. Lisää voi etsiä searchilla. Lyhyesti sanottuna muutamia yleisiä tapoja maustaa rahkaa ovat:
- mehukeitto
- fun light / muu mehu
- jogurtti
- maustettu proteiinijauhe
- hedelmät, marjat
Ja mm. näitä sekoittaen. :)

Tämmöstä olen vedellyt välipalaksi töissä ja töitten jälkeen treenaan, siksi reilusti hiilaria:

purkki rahkaa
purkki ananasta
desi kaurahiutaleita
vajaa kourallinen hasselpähkinärouhetta

Proteiinia 37 g
Hiilihydraatteja 65 g
Rasvaa 20 g
Energiaa 585 kcal

jpm sanoi:
Jos olet alipainoinen, niin syö ihmeessä enemmän. Muutenkin voijaillessa tulisi mun mielestä syödä enemmän proteiinia kuin 2g/painokilo. Syöt sillä tavalla 4-7 kertaa päivässä, että proteiinia tulee 3-4g/painokilo, samoin tietenkin hiilihydraatteja reilusti, rasvoja yms. unohtamatta. Monipuolisuus on hyvästä. Älä siis tyydy pelkästään rahkaan tai raejuustoon, vaan syö muistakin lähteistä proteiinia. Kaikki lihat (punainen liha, broileri, kalkkuna, kala) ovat erinomaisia proteiinin lähteitä. Samoin maitotuotteet yleensäkkin, kuten maito, rahka, raejuusto ovat hyviä lähteitä, joista tulee myös hiilhydraatteja.

Olen töissä joka päivä 7.00-15.30, ruokatauko on 11.30, mutta budjetti ei tahdo silti joka päivä tuonne kalliiseen ruokalaan vääntäytyä aterialle, kahville ja sämpylälle nyt voikin mennä. Tuo 4-7 ateriaa on siis hieman vaikea mahduttaa aikatauluun klo 16.00 eteenpäin, ainakin minulle, ja varsinkin kun alipainoisuus ei kierolla tavalla ajateltuna häiritse minua, haluan enemmänkin olla timmissä kunnossa kuin järkälemäinen kaappi (vaikka silti muutama lisäkilo ja lisää kokoa lihaksiin ei olisi kyllä pahitteeksi) :) Kyselin tuossa toisessa ketjussa ravintopitoisia eväitä töihin, ja siellä rahka ja raejuusto muutamaan otteeseen mainittiin ja ne olisivat tarpeeksi yksinkertaisia syötäviä työpaikalle. Mutta tosiaan, tulee päivän mittaan lihaa, kaikenlaisia maitotuotteita ja kalaakin joskus syötyä, joten tuleehan siitäkin sitä proteiinia, paha kyllä sanoa grammoissa kuinka paljon.

Monet varmaankin syövät pienempiä purkkeja tuota rahkaa, kun proteiiniarvot pysyvät tuossa 30-40g:ssä, tuosta Lidlin purkista tulee 61g ja se on vielä halpaakin. Maku siinä kylläkin on se pienempi ongelma, koska rahka on niin tahmeaa että sen syöminen on pirun hidasta, mutta ehkä se uppoaisi muutenkin paremmin jos olisi hyvä makuista.

Yks hyvä protskulähde on esim.tonnikala..mun mielestä jopa hyvänmakuista eikä maksa paskaakaan..halvimmat 0.5€ purkki jossa 140g itse tonnikalaa..protskua niissä jotain 20-25g/100g

Ja rahkan (tietenkin ehrmannin : )) maustan ite aamulla seuraavilla:
Jogurtti
fun light
mysli

ite en saa ollenkaan raejuustoa alas..maistuu ihan meisselille :D

Vedät yhden milbonan rahkapurkin päivässä, puolet aamulla ja puolet illalla. Siitä saat jo 50% päivän proteiineista, ja loput otat sitten muista aterioista ja palkkarista yms.

Sekota mukaan vaikka mehukeittoa.

Talakanpinskeli sanoi:
Olen töissä joka päivä 7.00-15.30, ruokatauko on 11.30, mutta budjetti ei tahdo silti joka päivä tuonne kalliiseen ruokalaan vääntäytyä aterialle, kahville ja sämpylälle nyt voikin mennä.

Jos rahasta on hommat kiinni, niin jätä nyt tämä kahvi ja sämpylä ainakin välistä ja ota siihen väliin vaikka proteiinijuoma ja banaani välipalaevääksi. Perus proteiinijauhosta, esim. Hera80 saa proteiinit halvemmalla kuin yhdestäkään sapuskasta, eli se kannattaa myös ottaa OSAKSI ruokavaliota, ei siis korvaamaan tavallista sapuskaa. Ja maustaminen onnistuu esim. kaakaojauholla tai ostamalla valmiiksi maustettu jauho.

Tuo 4-7 ateriaa on siis hieman vaikea mahduttaa aikatauluun klo 16.00 eteenpäin, ainakin minulle, ja varsinkin kun alipainoisuus ei kierolla tavalla ajateltuna häiritse minua, haluan enemmänkin olla timmissä kunnossa kuin järkälemäinen kaappi (vaikka silti muutama lisäkilo ja lisää kokoa lihaksiin ei olisi kyllä pahitteeksi) :)

Eipä tuossa nyt pitäisi mitään kovin hankalaa olla. Aamulla syöt aamupalan, töihin otat pari proteiinidrinkkiä ja pari banaania välipalaksi (kahdeksi välipalaksi siis, toinen aamupäivällä ja toinen iltapäivällä) ja tuossa keskipäivän ruokatauolla syöt vaikka jonkun rahka- tai raejuustosetin, esim. ruisleipien ja niiden päällä olevien lisukkeiden kera.

Kyselin tuossa toisessa ketjussa ravintopitoisia eväitä töihin, ja siellä rahka ja raejuusto muutamaan otteeseen mainittiin ja ne olisivat tarpeeksi yksinkertaisia syötäviä työpaikalle. Mutta tosiaan, tulee päivän mittaan lihaa, kaikenlaisia maitotuotteita ja kalaakin joskus syötyä, joten tuleehan siitäkin sitä proteiinia, paha kyllä sanoa grammoissa kuinka paljon.

Tossa edellä tuli jo vähän vastausta tähänkin. Ja voit toki kotona väsätä ihan mitä tahansa kotiruokaa evääksi, toki sitten maun kannalta olisi syytä olla edes mikro käytössä.

Monet varmaankin syövät pienempiä purkkeja tuota rahkaa, kun proteiiniarvot pysyvät tuossa 30-40g:ssä, tuosta Lidlin purkista tulee 61g ja se on vielä halpaakin. Maku siinä kylläkin on se pienempi ongelma, koska rahka on niin tahmeaa että sen syöminen on pirun hidasta, mutta ehkä se uppoaisi muutenkin paremmin jos olisi hyvä makuista.

Kuten jo mainittiinkin, jaat kahteen osaan tuon proteiini tai raejuustopurkin, ei sitä kerralla tarvi napaansa ahtaa. Ja tuon Milbonan saa hyvän notkeaksi laittamalla sen Funlightin lisäksiä vielä tilkan vettä siihen.

Joo, väärinkäsitys, kun lueskelin itse "ateriat" kunnon lämpimiksi aterioiksi. Tuleehan sitä nyt tosiaan aamulla syötyä kaurapuuroa ja kahvin kanssa ehkä yksi tai kaksi leipää, sitten yhdeksältä töissä kahvipaussilla pari voileipää, puolen päivän aikaan joko omia voileipä-eväitä, kahvi ja sämpylä tai sitten kunnon ruoka tuolla ruokalassa silloin tällöin. Sitten kotiin päästyä neljän aikaan tulee syötyä kunnon ateria, sen jälkeen joku välipala, kunnes siinä 1-1.5h ennen treeniä vähän reippaammin, ja sitten treenin jälkeen taas palautusjuoma ja iltapalaksi leipää ja kaakaota tai tuota helppoa ja hyvää ja ravintopitoista kaurapuuroa. Jos tosiaan esim. kahvipaussien eväisiin ja ruokatuntiin saisi sisällettyä tuota rahkaa tai raejuustoa, niin kyllähän se proteiinitarve helposti täyttyisi tuossa päivän aikana. Ongelmani onkin ehkä juuri se, että yritän syödä kerralla liikaa noita.

Miten sitten tehdään fiksusti proteiinidrikki, ainoastaan shakeriin olen palautusjuoman sekoittanut. Laitanko siihen nimenomaan pelkkää protskujauhetta ja minkä verran olisi sopiva? Entäs nesteen määrä, onko sillä merkitystä? Tuota palautusjuomaa juo väkipakolla sen 3-4dl (1dl prot. ½dl malto, 1/3 dextro, ruokalusikallinen kreatiinia on siis tuo juoma, en tiedä edes onko tuo enemmän palautus- vai massajuoma, täältä tuon reseptin joskus nappasin), mutta en kyllä voi kuvitella sitä kovin suuria määriä juovani useaa kertaa päivässä, maun takia. Tuoremehun kanssa se oikeastaan menee parhaiten alas, muuten ei kyllä ollenkaan.

moro vaan paino-ongelmainen kaima! Varsinaiseen kysymykseesi vinkkinä: purkki rahkaa ja sekaan purkki ananaspaloja. Ananakset piilottaa aika hyvin sen rahkan maun, josta monet ei tykkää.

Juot varmaan kahvia aika paljon? Itse saatan vetäistä jopa kymmenen isoo kuppia päivässä, eikä se todellakaan tee hyvää ei terveydelle, puhumattakaan että jos painoa koittaa väkisin nostaa. Joskus aina joudun olosuhteiden pakosta oleen viikon ilman kahvia ja sillä aikaa painokin ponnahtaa aika reippaasti ylöspäin.

Sitten sun kandeis myös uudistaa lisäravinteesi. Ei perusheraa saa juoda irvistämällä, osta pakkiksen kaupasta esim. mass blastia! Maistuu sairaan hyvälle, on halpaa ja sekoitetaan veteen. Täydellistä sinne duunitauolle! ...muut vois suositella hyvänmakuisia perusprodeja

Kyllä sä saat ne 120grammaa helposti täyteen, pidä huoli että syöt ne tasaisesti päivän mittaan, vaikka 20g per ateria. Jätä ne sämpylät ja muut vähemmälle. juu, onnee vaan :thumbs:

edit: aika paskaa tuli jauhettua, näköjään muut oli vastaillu jo oleelliset. :david:

Nyt saatuasi mukavan läjän viisaita vinkkejä, käväiset osoitteessa:

http://laam.ath.cx/ruoka

ja muodostat siellä suosimistasi ruoka-ainesta ruokakokonaisuuden työpäiviäsi varten. Pikkuhiljaa siitä muodostuu rutiini, eikä sittemmin tarvitse sen kummempia miettiä, mitä pitää syödä, sekä työpäivän aikana että ennen salille menoa. Kotona ollessa syöminen on paljon helpompaa, koska aikaa ja mahdollisuuksia on enemmän.

Mitä noihin protskudrinkkeihin tulee, yleensä itse sekoittamalla selviää halvemmalla, mutta valmiit jauheet ovat loppupeleissä käteviä ja MYÖS hyvänmakuisia.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29822&highlight=makuinen

pikku-J sanoi:
Sitten sun kandeis myös uudistaa lisäravinteesi. Ei perusheraa saa juoda irvistämällä, osta pakkiksen kaupasta esim. mass blastia! Maistuu sairaan hyvälle, on halpaa ja sekoitetaan veteen. Täydellistä sinne duunitauolle! ...muut vois suositella hyvänmakuisia perusprodeja

Tämä käy palautusjuomanakin hyvin. Sekoittaa vaikkapa mastamatonta Hera80:stä sekaan jotta protumäärä nousee ja se ei vielä makuakaan huononna yhtään.

Talakanpinskeli sanoi:
Miten sitten tehdään fiksusti proteiinidrikki, ainoastaan shakeriin olen palautusjuoman sekoittanut. Laitanko siihen nimenomaan pelkkää protskujauhetta ja minkä verran olisi sopiva? Entäs nesteen määrä, onko sillä merkitystä? Tuota palautusjuomaa juo väkipakolla sen 3-4dl (1dl prot. ½dl malto, 1/3 dextro, ruokalusikallinen kreatiinia on siis tuo juoma, en tiedä edes onko tuo enemmän palautus- vai massajuoma, täältä tuon reseptin joskus nappasin), mutta en kyllä voi kuvitella sitä kovin suuria määriä juovani useaa kertaa päivässä, maun takia. Tuoremehun kanssa se oikeastaan menee parhaiten alas, muuten ei kyllä ollenkaan.

Itse laittaisin noin 0.4-0.5l vettä ja reilu desi heraa. Mitään maltoa en laittaisi tommoiseen välipalajuomaan. Hiilihydraattei sitten vaikka jostain hedelmästä, esim banaani tai omena.

Suositut

Back
Ylös Bottom