Mulla ainakin toimii paremmin (ei kuitenkaan mitenkään optimaalisesti), kun repäsee oikeen kunnon vauhdilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenköhän se kuitu vaikuttaa siihen itse hiilarin nopeuteen? On tietysti totta, että kun mukana on myös kuitua on GI hieman alhaisempi, mutta kuitu ei itsessään vaikuta hiilihydraatin nopeuteen.Dobermann sanoi:on se nopeeta kylhän sen huomaa jo siitä ettei siinä ole hidastavaa kuitua seassa
Hulkki sanoi:Mitenköhän se kuitu vaikuttaa siihen itse hiilarin nopeuteen? On tietysti totta, että kun mukana on myös kuitua on GI hieman alhaisempi, mutta kuitu ei itsessään vaikuta hiilihydraatin nopeuteen.
Viivi sanoi:Myös hiilihydraatin kanssa nautitti proteiini vaikuttaa GI:hin
Tahvo Tohveli sanoi:Ja rasvakin eikö? Eli onko tuolla GI:llä käytännössä mitään merkitystä, jos ateria ei sisällä pelkästään sitä hiilaria? Eikö hiilarien kokonaismäärä ole tärkeämpi juttu, kuin tuo GI? Vai olenko taas ihan metsässä?
Tulipas paljon kysymyksiä. Liitän perään vielä täysin tähän kohtaan sopimattoman hymiön. :wall:

Viivi sanoi:Meistä jokainen tietää mitä kannattaa suuhunsa laittaa valeaa vai tummaa ( riisiä,leipää makaronia )
jatkuu...Niin, mutta laktoosin GI-luku ei muutu yhtään mihinkään vaikka sen ohessa syötäisiin 10 kg kuitua.Dobermann sanoi:Vaikuttaa, jos mietit vaikka asiaa näin, sulla on sokeripala joka jauhetaan kiloon mäntyä(joka ei ainakaan mun mahassa sulaisi) ja tiivistetään kuutioksi, nielaset sen niin se hiilari imeytyy hitaammin mahassa kuin jos söisit vain sen sokeripalan. Jos vaikka vehnäleseistä poistettasiin kaikki kuitu olisi se huomattavasti nopeampaa.
Vuoris sanoi:Ymmärtääkseni laktoosi ei ole 'nopeeta'.
Dobermann sanoi:on se nopeeta kylhän sen huomaa jo siitä ettei siinä ole hidastavaa kuitua seassa
Hulkki sanoi:Niin, mutta laktoosin GI-luku ei muutu yhtään mihinkään vaikka sen ohessa syötäisiin 10 kg kuitua.
Itse perustelit laktoosin olevan nopea hiilari nimenomaan siksi, että siinä ei ole mukana kuitua:
On totta, että koko aterian vaikutus verensokeritasoihin riippuu myös kuidusta (ja about 100 muusta asiasta), mutta tässä tosiaankiin kyseltiin vain tuota laktoosin nopeutta.