Mahdollinen apu hyppääjän polveen yms.!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ajattelin pistää tiedoksi kaikille hyppääjän polvesta tai vastaavasta kärsiville, tässä voisi olla apu vaivaanne.

Mutta ensiksi hieman taustaa: itselläni oli futiksen seurauksena erittäin sitkeä rasitusvamma oikean polven patellajänteen kiinnityskohdassa (eli tuossa sääriluun yläosassa mihin polvilumpion yli menevä jänne kiinnittyy). Polvi oli yli vuoden ajan kipeä aina treenien ja pelien jälkeen, ja vei parista päivästä jopa viikkoon, että kipu hävisi. Fysioterapeutti ja lääkäri suosittivat lepoa ja sen jälkeen hiljalleen urheilun aloittamista, mutta vaiva palasi heti jopa 2 kk levon jälkeen. Pahimmillaan en pystynyt juoksemaan lainkaan, enkä tekemään salilla mitään reisitreenejä/kyykkyä/mavea yms. Alkoi jo tosissaan vituttamaan.

Sitten uusi fysioterapeutti mainitsi ihan ohimennen jostain "polviremmistä" ja ajan kulukseni yksi päivä googlailin nettikaupan joka sellaisia möi. Maksoi n. 15 e ja polvikivut loppuivat ensimmäisellä käyttökerralla.

Eli tällaisesta kapistuksesta osapuilleen on kyse:
http://www.kuntopiste.com/tuotteet.html?id=24/95

Itselläni on juurikin tuollainen Muellerin remeli, muitakin valmistajia ja jälleenmyyjiä löytyy.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo remmi puristaa jännettä niin, että sen poikkipinta-ala pienenee, jolloin jänteeseen ja sen kiinnityskohtaan välittyy vähemmän rasitusta. Olin aika skeptinen tuon suhteen aluksi, mutta nyt olen pystynyt jo yli 3kk treenaamaan täysiä ilman kipuja, kun pariin edelliseen vuoteen en yleensä pystynyt viikkoa pitempään.

En tiedä toimiiko tämä kaikkien kohdalla, joten minua kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia tästä, jos joku muukin on kokeillut.

Mutta suosittelen ehdottomasti testaamaan, jos kärsitte samantyylisistä polvivaivoista! Tuote on puoli-ilmainen verrattuna suurimpaan osaan muista polvi- ja nilkkatuista yms., ja postimyynnistä jos tilaa niin toimitetaan todennäköisesti suoraan postilaatikkoon :)

Jos joku kokeilee tai on kokeillut tällaista, kertokaa kokemuksista tänne! Kiinnostaisi tietää ovatko nämä useinkin toimivia, väi kävikö itsellä vain kunnon säkä!

Eipähän voi muuta sanoa, että olisipa tuommoinen tullut 10 vuotta sitten vastaan, jos noin vähällä olisi selvinnyt. Itsellä loppui junnuna lentopalloilu/kaikki muukin urheilu osgood-schlatteriin.

Mutta pitää pitää mielessä, mikäli rupee polvet oireilemaan taas (nykyisin polvet on alkanut kestää taas juoksua, punttia ja kiekkoa)

Voisin ostaa, ni jos sitä pääsis kyykkäämään iha tosissaan ! Nyt osgood-schlatter estää kunnon kyykkäämisen, pystyn vaan prässiä läpsyttelemään. Pakko kokeilla, kiitos tiedosta ! :)

Kiitos vinkistä! Näitä lisää. Täytyypä käydä katsoon löytyykö esim. instrusta tms, vastaavaa vai täytyykö odottaa postitusta. Itsellä kanssa näyttää siltä, että hiljalleen samainen vaiva pahenemassa, vaikka lepoa jäätä ym. Kokeiltu. Tulehduksen olen saanut rauhottumaan, mutta nyt ensimmäisen kerran pyörä-juoksu reenin jälkeen oli juuri paripäivää kipeänä.

Täytyy raportoida kun ym tuen testiin saan.

Tämmöinen "polviremmi" oli aikoinaan ensimmäinen juttu, jota kokeilin omaan hyppääjän polveen. Ei ollut mitään vaikutusta silloin. Tosin jänne oli melkoisen ärtynyt silloin, joten ehkä voisin antaa vielä uuden mahdollisuuden remmille nyt kun polvi on paremmassa jamassa, mutta ei täysin parantunut. Lisää mun kokemuksia hyppääjän polvesta voipi lueskella vaikka tästä threadista: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/85019-hyppaajan-polvi/

Ainakin nopea toimitus tuolla Kuntopisteellä on kun maanantai aamusta tuotteen tilasin, niin tiistaina puolenpäivän aikaan tipahti luukusta sisään. Nyt vaan kun uskaltaa lähteä testaamaan...

Tämmöinen "polviremmi" oli aikoinaan ensimmäinen juttu, jota kokeilin omaan hyppääjän polveen. Ei ollut mitään vaikutusta silloin. Tosin jänne oli melkoisen ärtynyt silloin, joten ehkä voisin antaa vielä uuden mahdollisuuden remmille nyt kun polvi on paremmassa jamassa, mutta ei täysin parantunut. Lisää mun kokemuksia hyppääjän polvesta voipi lueskella vaikka tästä threadista: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/85019-hyppaajan-polvi/

Luin noita sinun kirjoituksiasi, niin pitää hieman täsmentää omaan vaivaani:

Eli minulle kyllä sekä fysioterapeutti että lääkäri sanoivat, että kyseessä on hyppääjän polvi, mutta "diagnoosi" tehtiin pelkän oireenkuvan mukaisetsti. Eli en esim. käynyt magneetissa. Itse olen kokenut vaivan oikeassa jalassa (jossa tilanne ollut pahempi) erityisesti jänteen kiinnityskohdan kivuksi (joka vaikuttaa hyvin paljon tulehdustilalta/ylirasitukselta) ja vasemmassa polvessa kipu puolestaan tuntuu suoraan patellajänteessä, eli ehkä "tyypillisempi" hyppääjän polvi. Mutta tuo oikea polvi on siis ainoa, mitä asiantuntijat ovat katsoneet.

Nythän itsellä on käynyt niin, että kun tuo oikea polvi on pysynyt kunnossa (ei mitään kipuja remmin hankkimisen jälkeen) olen päässyt juoksemaan niin paljon, että alkaa kipeytymään vasemman polven jänne. Jee. Noh, kokeilin sitä remmiä viime viikolla sitten vasempaan polveen, ja auttoi kipuun myös siinä, joskin testikertoja takana vain pari.

Itselläni vaivat tuskin enää johtuvat liiasta treenaamisesta sinänsä (pelaan futista nykyään enää pari kertaa viikossa ja kerran viikossa jalat salilla), vaan uskoisin että ongelma on lähinnä siinä, että viime vuosina kun olen vaihtanut futiksen osittain salilla käymiseen olen kerännyt n. 15 kg massaa lisää, minkä vuoksi entiset kevyen hippiäisen polvet eivät oikein meinaa tottua uuteen painoon. Joten painon pudotus varmaan auttaisi kohdallani, mutta en halua luopua vaivalla hankituista lihaksista :P

Joka tapauksessa tuo polviremmi on saanut oikean polveni käytännössä täysin kuntoon (voin pelata nykyään ilman remmiäkin, mutta pidän sitä varmuuden vuoksi), ja tuohon kipeytyneeseen vasempaan polveenkin se tuntui auttavan heti ensimmäisellä kerralla. En todellakaan väitä, että jokaisella kävisi yhtä hyvä tuuri, mutta tuo remeli on kyllä niin halpa, että kannattaa kokeilla joka tapauksessa.

Ja ei, en omista polviremmejä myyvää tai maahantuovaa yritystä :D

Edit: Pistäpä Hiiop muuten viestiä tänne että auttoiko remmi, kun olet vähän aikaa ehtinyt käyttää!

Viimeksi muokattu:
Tänään eka testi takana pyörää ja juoksua remmin kanssa ja ei tietoakaan kivusta. Nyt jänsäkää ainoastaan miltä seuraavana päivänä tuntuu, mutta ensimmäiset fiilikset tuosta on todella myönteiset. Remmi vie "paineen" jänteeltä kyllä täysin pois ja ei myöskään itse remmi tunnu yhtään liikkuessa. Jos tuosta tuolla hinnalla avun saa niin hienoa! Palaan asiaan vielä kun testiä tulee lisää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä kävin vuonna 2005 hyvällä urheilulääkärillä vuosia jatkuneiden polvikipujen takia. Niin hirveet kivut etten pystyny ees nukkua öisin. Mikään särkylääke ei paljoa auttanut ja lopulta en ees viittiny ottaa mitään jotten ois tottunu niihin. Lekuri tsekkas jalkoja hetken ja lähetti kuviin. Hyppääjän polvet. Fysiolle laittoi lähetteen pohjallisten tekoon. Maksoi suolaisen hinnan mut sen jälkeen ei kivun kipua oo enään ollu. Niitä käytän töissä ku oon jalkojen päällä koko ajan. Sillon en pystyny mitään tekee ku aiheutti hirveet kivut. Nykyään pystyn jopa juosta. Lääkäri sillon myös mainitsi et reisien lihakset kannattaa treenata hyvään kuntoon jotta ne tukis ees hieman. Pohjallisien puolesta liputan täysin. Tuli kyl hintaa vaikka lähetteellä ja maksusitoumuksella menin. (sitoumus maksoi käynnit fyssalla, mut ei pohjallisia). Pohjalliset maksoi noin 100€, mut ne kestää muutaman vuoden. Yhtään päivää ei oo kipua noiden käyttöönoton jälkeen ollu. Kyykkyä en tosin syvään pysty tekee edelleenkään koska en pääse sieltä ylös, mut eipä haittaa =)

Juu itse olin kanssa Diacorilla Erik Lingon tutkittavana. Todettiin hyppäänjänpolvet ja ns. länkki polvet. Eli toi länkki tarkottaa, että polvet ovat hieman kiertyneet epäluonolliseen asentoon, mikä aiheuttaa että rasitus ei jakaudu tasaisesti ja on tekijä mikä aiheuttaa helposti hyppääjän polvet. No siinähän oli ensin kuukausi lepoa kaikenlaisesta hyppy/juoksutreenistä. Sitten aloin reisiä ja pohkeita vahvistamaan ja myös uinnilla yritin jumpata niitä kunnolla. Nykyään ei ole pahoja kipuja, pitäisi varmaan ostaa sellaset remmit jos ne ehkäisisi uudestaan tuon tulehdustilan tulemista. Niin ja fysioterapeutti sanoi, että etureiden venyttely on tärkeää, jotenkin se venyttää sitä jännettä tai jotain..?

Ainakin nopea toimitus tuolla Kuntopisteellä on kun maanantai aamusta tuotteen tilasin, niin tiistaina puolenpäivän aikaan tipahti luukusta sisään. Nyt vaan kun uskaltaa lähteä testaamaan...

Eilen illalla lähti kans tilaus polviremmistä. Raportoidaan kun kokemuksia tulee..

Kinesio teippauksella on saatu myös hyviä tuloksia hyppääjänpolvi tapauksissa tai siis itse olen saanut...

Remmi vie "paineen" jänteeltä kyllä täysin pois ja ei myöskään itse remmi tunnu yhtään liikkuessa.

Toi on just ihan sama ilmiö minkä itsekin huomaan: paineen ja kiristyksen tunne häviää jänteestä, eikä siitä seuraavaa kipeytymistä tule.

Olen nyt testannut remmiä myös vasempaan polveen (joka alkoi kipeytyä kun pystyin lisäämään treenimääriä) ja tuntuisi auttavan hyvin siihenkin. Oikean polven olen saanut jo niin hyvään kuntoon, että kestää treenata ilman tukeakin, mutta en tiedä pitäisikö ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä ostaa suosiolla molemmille jaloille oma :D

Kinesio teippauksella on saatu myös hyviä tuloksia hyppääjänpolvi tapauksissa tai siis itse olen saanut...

Voitko kertoa tarkemmin koko touhusta? Pystyykö teipit laittamaan itse? Paljonko teippi maksaa? Mistä teippiä saa? Miten teipit kannattaisi laittaa? Kannattaako pitää urheilusuorituksen aikana vai kokoajan? Tässä nyt alkuun jotain kysymyksiä.. :D

Voitko kertoa tarkemmin koko touhusta? Pystyykö teipit laittamaan itse? Paljonko teippi maksaa? Mistä teippiä saa? Miten teipit kannattaisi laittaa? Kannattaako pitää urheilusuorituksen aikana vai kokoajan? Tässä nyt alkuun jotain kysymyksiä.. :D

No tarvittaessa teipit pystyy laittamaan itsekkin mutta siihen tarvitsee kyllä perehdytyksen asiaan vihkiytyneeltä henkilöltä. Sanoisin että pienempi vaiva on teippauttaa polvi kuin alkaa opettelemaan teippaamista. Käytännössä Kinesio teipit voi kestää nahkassa viikon jopa kaksi joten jatkuvasti ei tarvitse ravata teipattavana. Teipit pidetään siis paikoillaan niin pitkään kuin ne vain pysyy(tai ei aiheuta iho oireita yms.) ja niiden kanssa voi hyvin urheilla ja elellä.

Suositut

Back
Ylös Bottom