MAGNESIUM – LIHASTEN JA NERVOSTON TUKIPILARI

Meta title: 🔥 MAGNESIUM – LIHASTEN JA NERVOSTON TUKIPILARI 🔥

Meta description: Välttämätön mineraali, joka edistää palautumista, unen laatua ja lihasten normaalia toimintaa.

Vuosien varrella erinäisiä kirjoja luettuani, muistelen myöskin lukeneeni mainintoja nykyelintarvikkeiden ravintoköyhyydestä...mm. magnesiumia saataisiin ravinnosta nykyisin n. 1/3 entisaikain pitoisuuksista.

Itse vetelen varsin säännöllisesti 2-3kpl:tta 350mg tabua/vrk...ei ole ilmennyt ongelmia.
Samaanaikaan ei kannata nauttia muita hivenaineita & mineraaleja...häiritsevät vain toistensa imeytymistä.

Magnesiumia en syö, mitä nyt maven jälkeen näpit nuolen puhtaiksi :urjo:

Kyllä sitä ihan ruoasta saa, kunhan vähän katsoo mitä syö - pätee väh'n kaikkeen.

Ja mitä kramppeihin tulee, ne lähtevät varmemmin kalsiumilla (800mg/vrk lisää, ellei satu oleman ihan hillitön raejuustopäivä).

Vedätkö napeista magnesiumoksidia vai mitä? Oksidien imeytyminen on käsittääkseni kovin huonoa, kelaatit ovat parempia ja paras magnesiumaspartaatti. Eli 350mg MgO:ta ei välttämättä ole ihan sitä mitä pitäisi... Tämä on kyllä jo aika hifiä, mutta MgO on halvin tehdä, ja kun ihmiset eivät asiaa sen kummemmin pohdi niin se käy kaupaksi hyvin.

Sori nyt vaan mutta taitaa olla magnesiumsitraatti parhaiten imeytyvää. JA mielellään jauhemaisena (sekoitetaan veteen). Ei magnesiumoksidissakaan mitään vikaa ole. :rolleyes:

Jaahas, olin väärässä tuo parhauden suhteen, mutta silti oksidi perseestä? Muutamastakin alan kirjasta on tullut sama luettua, ja kyllähän noita tutkimuksiakin Pubmedistä löytyy... Pystytkö kumoamaan niitä? :piis: Kai sillä jotain väliä on jos syöty aine vaikuttaa yhtä paljon kuin plasebo tai ainoastaan 4% imeytyy?

Näitä tutkimuksia riittää vaikka köyhille jakaa, niin ja maidon kalsiumista vain n.10% imeytyy.

Jaahas, olin väärässä tuo parhauden suhteen, mutta silti oksidi perseestä? Muutamastakin alan kirjasta on tullut sama luettua, ja kyllähän noita tutkimuksiakin Pubmedistä löytyy... Pystytkö kumoamaan niitä? :piis: Kai sillä jotain väliä on jos syöty aine vaikuttaa yhtä paljon kuin plasebo tai ainoastaan 4% imeytyy?

Joo tarkistin asian ja kyllä se niin on että magnesiumsitraatti on se parhaiten imeytyvä muoto. Oksidi on ihan jees mut kannattaa ottaa isompia annoksia. Kannattaa myös huomioida että mm. B-vit. ja D parantaa magnesiumin imeytymistä.
Ja illalla tosiaan kannattaa päivän magnesiumannos ottaa koska se rentouttaa lihaksia ja parantaa unensaantia.
Migreeniin kannattaa myös kokeilla magnesiumia jos joku siitä kärsii! ;)

Joo tarkistin asian ja kyllä se niin on että magnesiumsitraatti on se parhaiten imeytyvä muoto. Oksidi on ihan jees mut kannattaa ottaa isompia annoksia. Kannattaa myös huomioida että mm. B-vit. ja D parantaa magnesiumin imeytymistä.
Ja illalla tosiaan kannattaa päivän magnesiumannos ottaa koska se rentouttaa lihaksia ja parantaa unensaantia.
Migreeniin kannattaa myös kokeilla magnesiumia jos joku siitä kärsii! ;)

Täytyypä testata kun tuon migreenin mainitsit. Helvetin ikävä vaiva enkä vielä magnesiumia vedä... testataan kun tili tulee :D

Lisänä toki unensaannin kanssa ongelmia... kaks kärpästä yhdellä iskulla? Ehkä ei, mutta kokeilemisen arvoinen juttu.

Täytyypä testata kun tuon migreenin mainitsit. Helvetin ikävä vaiva enkä vielä magnesiumia vedä... testataan kun tili tulee :D

Lisänä toki unensaannin kanssa ongelmia... kaks kärpästä yhdellä iskulla? Ehkä ei, mutta kokeilemisen arvoinen juttu.

ei magnesium mitään ihme "lääkettä" ole.. jos on univaikeuksia niin tuskin ne kivennäisaineiden puutteesta johtuu, jos syöt päivittäin;)

tärkeä aine kyllä hampaille ja luustolle, varsinkin kulutuksen kasvaessa paljon urheiltaessa. Itsellä ehkäissyt myös hyvin suonenvetoja ja se on ehkä suurin syy käyttöön

minkälaisia kokemuksia porukalla on näistä sinkki/magnesium tai zma-kamoista? kattelin pakkiksen kaupasta, oli meikän lompakolle kyllä turhan suolaset hinnat :( eilen kävin apteekissa kattelemassa, ei tulis kovin kalliiks ostaa erikseen sinkkiä ja magnesiumia, tyylii joku 17e/2kk annos tai jotai sinneppäi annoskoon ollessa 30mg Zn ja 350mg Mg. Useassa nettikaupassa mainittu nostavan IGF-1 tasoja aika huolella ja parantavan unen laatua, mikä minulle on kohtalaisen suuri ongelma ollut viimeset 10 vuotta. lähinnä itse lähtisin tuota unihyötyä hakemaan, ei niinkää mitkään hormonitasot oo puutteelliset 16 vuoden iässä :)

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastailla :)

Itselläni ja monilla työkavereilla on hyviä kokemuksia tuosta ZMA:sta juuri unen laadun parantajana. Itse ainakin nukun paljon syvemmin syödessäni ko. yhdistelmää. Muista toki myös B-vitamiini, jos ostat sinkin ja magnesiumin erikseen, sillä B-vitamiini vaikuttaa noiden imeytymiseen muistaakseni aika lailla.

Tuossa ZMA:ssa kannattaa huomata se, että se rupeaa vaikuttamaan n. 5 pvän viiveellä, joten ei heti parin ekan päivän jälkeen kannata lopettaa, jos tuntuu että ei auta mitään. Mutta yksilöllisiähän noi erot toki ovat, joillekkin auttaa, toisille ei taas mitään tuohon unen laatuun. Mutta onhan niillä muitakin vaikutuksia, hyvin ainakin henkilökohtaisesti toi magnesium on vähäntänyt lihaskramppien määrän minimiin.

Ei muuta kuin kokeilemaan :)

Tuossa kolmantena komponenttina kyseessä nimenomaan b6-vitamiini.
Valmiissa tuotteissa yleensä noin 10 mcg/annos.

Itselläni samat havainnot, unenlaatu on parantunut aina kun olen syönyt ko.yhdistelmää (nimenomaan itse kasattuja versioita). Joskus ollut tarkoitus kokeilla valmispakettiakin mutta jäänyt toistaiseksi.

Vähän niin ja näin -tuote.

Treenaus lisää sinkin ja magnesiumin tarvetta, mutta hyvin niitä ruoastakin lohkeaa. Laskin oman suhteellisen terveellisen ja monipuolisen ruokavalioni sisältävän zn ja mg yli tuplasti normisuosituksiin nähden.

Mutta kyllähän tuon ZMA:n iso magnesiumannos ennen nukkumaanmenoa tosiaan parantaa unenlaatua monilla. Itselläni unet muuttuivat aluksi todella viihdyttäviksi.

ZMA:n suoranaiset hyödyt normiravintoisen testosteronituotannolle ja anabolialle ovat kuitenkin vähäiset (Victor Balcon teettämä ZMA-tutkimus lieni humpuukia).

Monet yksittäin myytävät sinkin ja magnesiumin muodot (esim. mg oxide) eivät ole yhtä imeytyviä kuin ZMA-tuotteissa.

Mutta jatkettakoon vielä ottaen huomioon kysyjän esittämät taloudelliset reunaehdotkin, niin ehkä kuitenkin omarakenteiseen komboon kallistuisin tai tilaamaan USA:sta. Valeriana auttaa myös unensaantiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itselläni on kokemusta, auttaa se unen saantiin hyvinkin, varsinkin yhdistettynä esimerkiksi melatoniinin ja valerian kanssa. Mihinkään stressi-säpinä unettomuuteen tuolla ei kyllä minun mielestäni vaikuteta, ei se "tiputa".

Valeriaa tai melatoniiniahan ei sitten voi tilata ulkomailta.

Magnesiumia ja sinkkiä on tullut nappailtua ennen nukkumaanmenoa ja ihan hyvältä vaikuttanut. :david: Lihaskramppeja ei ole anakaan ollut aikoihin.

On tullut kokeiltua monia valerianavalmisteita sun muita - ei ole mulla toiminut lainkaan.

Jos unenlaatua haluaa parantaa niin kokeile l-arginine + zink tabletteja, tuotteen nimeä en muista. Löytyy kaikista luontaistuotekaupoista.

Käytin parin kolmen viikon ajan, ja pari päivää aloittamisen jälkeen heräsin aina tasan klo. 07.00, aivan pirteänä. Se oli ihan outoa... Ok jos totta puhutaan niin en tiedä jos se todellakin parantaa itse unenlaatua, mutta ainakin heräsin aikasin pirteänä, jota en koskaan muuten tee.

Ainakin itellä ZMA on parantanut unen laatua. Itse nukahtamiseen se ei välttämättä auta, ainakaan jos sen kanssa on ongelmia.

Back
Ylös Bottom