Magneettikuvaus..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli joudun menemään magneettikuvaukseen ,niska ja hartiaseudun kipujen vuoksi.
Toimenpide on ilmeisesti jossain ahtaassa paikassa.Miten toimenpide käytännössä menee?
Kuinka ahdas paikka on?

Mitä hyötyjä kuvauksesta on?

Kertokaa kaikki. :)

Kela maksaa osan, ja jos ei ole kunnon vakuutuksia tulee maksettavaa jotakin 200-500 euron väliltä.

Basicly ensin poistetaan kaikki metalliesineet, sitten maataan paareilla tovi kunnes työntekijä törkkää raiteilla olevan paarit putkeen, joka surisee jonkin ennalta määrätyn ajan.
Noin pienen alueen kuvaamiseen voisi arvata että menee jotain 15 min-30 min väliltä..

Ja siis se putki on tosiaan aika ahdas. Siinä ei ole paljoa liikkumavaraa, eikä siinä saa oikeastaan liikkuakaan kuvauksen aikana.

Yleensä magneettiin lähetetään jos halutaan saada tarkempaa tietoa seudun tilasta.
Esim välilevyn pullistumaa metsästäessä käy se parhaiten ilmi magneetissa.
Kuvat ovat selviä toisin kuin röntgenissä, ja niitä tulee paljon.
Saitko lähetteen mihin ja yksityiseltä vai kunnalliselta?
Tosin kunnalliselta ei taida herua kuvauksia joten kannattaa varautua jonkin luokan laskuun.

Niin, kysymyksestä voi aistia pientä ahtaanpaikankammoa. Vaikka se nyt ahdas onkin eikä liikkua saa niin muutamia helpottavia ajatuksia: liikkuminen vain pilaa kuvat, se ei ole kiellettyä siksi että joutuisit vahingossa jonkin tappavan säteen tielle. Laite ei aiheuta sulle mitään vahinkoa (edes teoreettista kuten röntgenin voisi ajatella tekevän) ja pääset pois nappia painamalla milloin tahansa haluat keskeyttää. Vaikka henkilökunta haluaisi grillata sut magneettikentässä hengiltä ja survoa liikkuvilla osilla tai tukehduttaa laitteessa niin se ei olisi mahdollista.

ELI suomeksi, jos vain oma pää antaa myöten rauhoittua ja asettua paikalleen hetkeksi, *mitään* muuta hämminkiä tai vaaraa siinä ei ole eikä voi tulla. Voit ajatella nukkuvasi ja visualisoi suljettuihin silmiisi jokin mukava uni, ei varmaan ole pakko katsella ja arvioida mahdollista tilan vähyyttä :) Itse en ole kuvauksessa ollut mutta olen luonnostani kaikkien alojen asiantuntija.

Joudun ensi Torstaina menemään itse magneettikuvaukseen ja sain jokin aika sitten infolaput.

Toisessa lapuista oli kysymyksiä joihin vastaaminen oli kuulemma tutkimuksen turvallisuuden vuoksi tärkeää..

Siellä oli mm kysymys. "Onko kehossanne metalliosia tai - siruja? ( Esim. leikkausklipsejä, kranaatinsirpaleita, metallisiruja silmässä)" Jos vastaus on kyllä johonkin kohdista tai on kysyttävää tutkimuksista neuvottiin lapussa ottamaan yhteyttä röntgenosastolle.

Minulla on n 2*2mm ohuehko pala kattopeltiä koteloituneena kädessä. Mietin vain, että pitäisiköhän tuosta ilmoitella etukäteen, riittääkö paikan päällä mainitseminen vai onko tuolla mitään väliä? Kuvattavana on sitä paitsi polvi joten en tiedä pitääkö laitteeseen edes mennä kokonaan.

Ei tarvitse mennä laitteeseen kokonaan jos kuvattavana on polvi. Minulta kuvattiin viime keväänä polvi ja noin lantioon asti joutu koneessa olemaan.

Polvea kuvattaessa ylävartalo ja yläraajat jäävät magneettikuvauslaitteen ulkopuolelle. Tosin magneettikenttä on sen verran voimakas laitetta käytettäessä, että pienemmät irtonaiset metalliesineet tahtovat imeytyä "uunin" kitaan..

Multa kuvattiin aikanaan jalkaterää ja meinasi lentää vaatekaapin lukon avain tuonne kitaan, kun erehdyin sitä liian lähellä pitämään. Nopeat refleksit ja avain ajoissa kiinni! Tiedä sitten, imeytyykö se sun käsikin sinne kidan suuntaan.

Polvessa olevat titaaniruuvit vanhan eturistisiteen korjausleikkauksen jäljiltä eivät ainakaan aiheuttaneet mitään ongelmia magn.kuvaus operaatiolle.

Mulle ei ainakaan tullut maksamaan mitään kun sain kunnalliselta lääkäriltä lähetteen selän magneettikuvauksiin.
Ihan leppoisa homma tuo on. Saa vielä kuulokkeet korville ja (melko suppeasta valikoimasta) saa valita musiikkia homman ajaksi.
Esson baarissa ennen tota kuvausta juttelivat, että jotain varjoainetta piikitetään, mutta ei mulle ainakaan mitään laitettu. Kai se vähä riippuu sitte mitä haetaan.

Elikka kunnalliselle puolelle sain ajan ja olen alle 18-vuotta ,niin tuleeko sitten nuita omavastuita?
ei tule kunnallisesta muuta kuin poliklinikkamaksu vissiin 22€.
ja jos löytyy kattopellin palasia ??????? kropasta niin kannattaa kertoa.

edit: jos niskaa kuvataan kannattaa laittaa verkkarit jalkaan missä ei ole vetoketjuja yms. metallia niin ei tarvii kalsarit jalassa olla.
ja sit se prinssi albertti pois..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mieksi kans ollu. Eli semmosee luolaan meet, kaikki metallirojut pois jne. Siellä sitte lepiit sen 30min ja mulle ainaki annettii kuulokkeet et voin kuunnella musaa. Pitää olla mahdollisimman paikoillaan kokoajan. Ei se kyllä niin ahdas oo mut kuitenki. Sellanen viemäri.

Jos mahdollista niin kannattaa joku oma levy varata matkaan sinne, kuluu aika rattoisammin. Itse jouduin retkottamaan siellä putkessa n. 40-60 min. Ja se putki on sitten ihan perkeleen ahdas, että kannattaa ahtaanpaikan kammoisten pitää simmut kiinni suosiolla. Rennosti vaan ja hyvin menee..tai sitten ei ja jäätte sinne putkeen yöksi, ettekä voi liikkua ollenkaan kun kädet ottaa putken seinään kiinni ja päätä ei voi nostaa kun nokka kolahtaa samantien putkeen myös. Hoitajat vetävät sitten seuraavana aamuna hiljaisen ja kalpean kaverin sieltä putkesta pois jos muistavat.

Kunnan lääkäriltä sain lähetteen jollekin selän erikoislääkärille, joka antoi sitten lähetteen tuonne mg-kuviin. Maksettavaksi ei näinollen jäänyt mitään...tai korkeintaan joku n. 10e käyntimaksu.

Niin ja kuvasta ei löytynyt mitään, joten vaiva on ilmeisesti psykosomaattista sorttia :anssi:

edit. Ja semmoisen hätänapin antoivat kouraan jota painamalla pääsee tarvittaessa samantien pois...olettaen, että nappi toimii :)

eipä tuo magneetti mikään paha juttu oo.
multa otettiin päästä kuvat muutama kk sitten varjoaineella (siitä tuli hiukan kylmä olo) ja sillon kun menin sinne niin jännitti kyllä mutta se todella söpö ja mukava hoitaja sai kyllä ajatukset ihan jonnekkin muualle kuin siihen kuvaukseen :D

eipä tuossa oikeestaan edes mitään sellaista selvinnyt mitä en jo entuudestaan hiukan arvannut.

Mä pääsin magneettikuvaukseen kans kulkisen puolen lähetteellä, ja en joutunu maksamaan kun sen parinkympin käyntimaksun.

Olisko sen putken päädyssä lukenu halkasija 600mm?

multa otettiin päästä kuvat muutama kk sitten varjoaineella (siitä tuli hiukan kylmä olo) ja sillon kun menin sinne niin jännitti kyllä mutta se todella söpö ja mukava hoitaja sai kyllä ajatukset ihan jonnekkin muualle kuin siihen kuvaukseen :D

eipä tuossa oikeestaan edes mitään sellaista selvinnyt mitä en jo entuudestaan hiukan arvannut.
hehe. Eli toisinsanoen ajatukset meni siihen että oisit sen hoitajan kanssa halunnu mennä sinne putkeen :D

Jepjep meikäläiseltä muutama vuosi takaperin kuvattiin olkapää ja sen jälkeen leikattiin. Nyt pitäis mennä alaselkää kuvauttamaan kunnalliselle. En nimittäin aio maksaa itteäni kipeeks siitä yks. Lääkärin magneettikuvasta joka on törkeän hintainen.

Kuinka kauan olette joutuneet jonottamaan kunnalliselle?

Itse kävin magneettikuvauksissa viime viikolla ja oli tuskasempi kokemus kuin osasin odottaa. Olin täältä lueskellut jo juttua kuvauksista, mutta kukaan ei varoittanut kuinka pirun ahdas se putki on:curs:

Eihän sinne putkiloon meinannut suosiolla mahtua ja tunkivat sitten sinne niin, että jouduin olemaan 45-60minuuttia toinen käsi pääni yläpuolella suorana ja toinen sivulla normaalisti. Eli puutui tuo toinen käsi aika huolella kun sitä tuollaisessa venytyksessä piti koko ajan. Eipä siinä paljoa jaksanut keskittyä mihinkään musiikin kuunteluun...Eli se putki on todellakin pirun ahdas!

Jos tiedän mistään mitään niin varjoaine ei kuulu magneettikuvaan vaan tietokonetomografiaan ja ne on ihan eri laitteet.

Latest posts

Back
Ylös Bottom