maastavedosta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harald
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkas jengi treenailee? Ykkösiä vai sarjoja? Pitkiä sarjojahan nyt on turha vetää, mutta entäs lyhyet? Oon hiukan ajatellut systeemiä, jossa volyymi olisi suht kova, mutta tehtäis vaan ykkösiä perus- ja maksimikaudet sun muut. Onko kokemuksia? Penkissä joskus kokeilin tehdä 10x3 samalla raudalla, mutta ei toiminut :david: Alotin siis jostain 75% ja lisäsin viikoittain hiluja. Totesin sitten kantapään kautta, että sarjojen täytyy olla pidempiä pienissä painoissa. Mutta miten on maastanostossa? Taitaa Sakella olla abc-sarjassa joku vastaavantapainen. Eli ooteko kokeillu vetää vain ykkösiä ja kuinka on toiminu?miten ootte syklittäny?

Ykkösten ottaminen pelkästään maastavedossa pitkällä tähtäimellä ei oo hyvä asia, mutta kyllähän sitä joskus niitäkin voi tehdä. Oma perustelu on siinä että hermosto menee tukkoon ja yleisesti ottaen maastaveto rasittaa hermostoa paljon ja jos vetää pelkästään ykkösiä niin, huh huh... Itse oon aiankin tehny maastavedossa 4x3, ja tarkoitus on joka treeni aina lisää rautaa.

Juu, mutta tarkoitin siis esim. 10x1x75% eli ei tietenkään maksimiykköstä. Eli volyymi olis kova, mutta otettais vain yhden toiston pituisia sarjoja...ei maksimiykköstä. loppuun asti otetut sarjat käsittääkseni rasittaa vielä enemmän hermostoa, kuin tämä tyyli. Mietin siis, tarvitaanko mavessa sarjoja...kehittyykö jos tekis vaan paljo ykkösiä..??

meitsi on kehittyny tosi hyvin mavessa tällä reenillä. 1vko 15x1x65-70% lyhyt palautus n 1min. vko 2 10x1x80% 1min. vko 3 8x2x80-85%, toiseen toistoon uudet hapet ylhäältä. vko 3 10-15x1x50% --> maksimi tai homma alusta. kaikki vedot erittäin räjähtäviä. välillä otan vedon päälle vetoa korokkeelta tai raakaarinnallevetoa. tämä tapa toimii meitsin sumovetoon kyllä tosi hyvin. itellä menee selkä jumiin pidemmillä sarjoilla mutta tällä tyylillä ei tule mulle jumia ja voi kyykätä kovaa samalla viikolla.

jarze sanoi:
Kuinkas jengi treenailee??
omaan veto reeniin on jo kuulunut jonnin aikaa 200-220kg kymppi lämmittelyyn, sen jälkeen vedetään varsinaiset sarjat. tulee makeeta sarjakestävyyttä. suosittelen.. :rock:

MaVessa lyhyemmät sarjat ovat kultaa. Olen saannut paljon tuloksia aikaa niillä. Puhuin tossa muutama päivä sitten voimannoston entisen suomenmestarin kanssa. Hän otti treenissään paljon ykkösiä ja piti loput sarjatoistomäärät maksimissaan viidessä.

jarze sanoi:
Juu, mutta tarkoitin siis esim. 10x1x75% eli ei tietenkään maksimiykköstä. Eli volyymi olis kova, mutta otettais vain yhden toiston pituisia sarjoja...ei maksimiykköstä. loppuun asti otetut sarjat käsittääkseni rasittaa vielä enemmän hermostoa, kuin tämä tyyli. Mietin siis, tarvitaanko mavessa sarjoja...kehittyykö jos tekis vaan paljo ykkösiä..??
Itselläni on ollut tarkoitus myös kokeilla tuon tyyppisiä ykkösiä, jahka tämän hetken treenin kehitys näyttää hiipumisen merkkejä.

No 5*5 on aika hyvä, sellasella painolla jolla sen pystyy hyvin tekemään mutta kuitenkin vähän hampaat irvessä.

Karpaasi puhuu asiaa. Ota vaan 102-105% ykkösiä kunnon kuuri jos haluat tulosta. Maksimiykkösen jälkeen ehkä vielä 5toiston pumppisarja 75% painolla ihan mallin vuoksi kädet toisinpäin. Vahemmän kuin enemmän.

keijo s sanoi:
Karpaasi puhuu asiaa. Ota vaan 102-105% ykkösiä kunnon kuuri jos haluat tulosta. Maksimiykkösen jälkeen ehkä vielä 5toiston pumppisarja 75% painolla ihan mallin vuoksi kädet toisinpäin. Vahemmän kuin enemmän.
102-105% ja ykkösiä? kunnon kuuri? nyt mulla meni vähän ohi tää...eli mitä oikeen tarkoitat?

rontus sanoi:
meitsi on kehittyny tosi hyvin mavessa tällä reenillä. 1vko 15x1x65-70% lyhyt palautus n 1min. vko 2 10x1x80% 1min. vko 3 8x2x80-85%, toiseen toistoon uudet hapet ylhäältä. vko 3 10-15x1x50% --> maksimi tai homma alusta. kaikki vedot erittäin räjähtäviä. välillä otan vedon päälle vetoa korokkeelta tai raakaarinnallevetoa. tämä tapa toimii meitsin sumovetoon kyllä tosi hyvin. itellä menee selkä jumiin pidemmillä sarjoilla mutta tällä tyylillä ei tule mulle jumia ja voi kyykätä kovaa samalla viikolla.
öö..siis tarkotit kai 4vko:n kierrolla?vai? tossahan on vko3 pari kertaa. tällästä systeemiä mäkin oon vähän ajatellut. tosin suunnittelin vähän pidempää kiertoa ja superkompensaation hyödyntämistä bulgaarityyliin(stressi+palautus+vakautus). Kuinka "hyvin" on sitten "hyvin" toiminut systeemi tää sun oma???

jarze sanoi:
102-105% ja ykkösiä? kunnon kuuri? nyt mulla meni vähän ohi tää...eli mitä oikeen tarkoitat?

Et ole ainut. :) Harva kuitenkaan pystyy vetämään yli 100%. :rolleyes: Tietty jos tuo on raw-maksimi ja verrataan varustemaksimiin.

juu meinasin 4 viikon kierrolla. neljännen viikon jälkeen yleensä kokeilen maksimia ja otan siitä uudet prosentit. tällä ohjelmalla haen vetoon vain ykköseen lisää rautaa, koska eihän sitä voimannostokisoissakaan vedetä mitään sarjaa.

mulla tuo "hyvin" toimiva tarkoittaa sitä, että selkä ei ole seuraavana päivänä kuin rekan alle jäänyt ja muutenkin pystyypi reenaamaan penkkiä ja kyykkyä vedon ohella kunnolla. toinen pointti miksi sanon että ohjelma toimii mulla hyvin on se, että viime vuonna en tehnyt mavea ollenkaan selän krampin vuoksi ja vaihdoin viime syksynä sitten vedon sumotyyliin. sumosta ei tullut aluksi mitään (tekniikka), mutta opettelin tyylin kunnolla ajan kanssa. sumolla vedin aluksi noin 85 kiloa vähemmän kuin perinteisellä olin vetänyt. viime talven tein vetoa sitten ton ohjelman mukaan ja sain sumolla 15 kiloa enemmän kuin olin saanut parhaimmillaan perinteisellä ja kunto oli aivan pohjilla kun aloittelin sumovedot (siis oli vuosi väliä jolloin en vetänyt laisinkaan)

itse haen voimaa vain penkki, kyykky ja veto ykkösiin ja vedon osalta toi systeemi on tuonut ja tuo vieläkin kehitystä suht hyvin. systeemi voi tuntua joistakin tosi helpolta ja toisesta taas tosi kovalta. itsellä systeemi tuntuu sopivalta kun antaa joka toistoon itsestään kaiken irti... eli räjähtävästi veren maku suussa

ok rontus, kuulostaa aika vakuuttavalta. tarkoititko siis, että toi 10-15x1x50% vko:lla 4 ja viikolla 5 sitten max? onko saanu joka kierron jälkeen lisätä rautaa?

jarze sanoi:

:lol2: eh eli jos tuntuu että potentiaalia on niin aina enkat tankoon. Ja miksipä ei olisi, turha jarrutella :D kun hyytyy niin muut menetelmät käyttöön toviksi. Itsellä tulee tuo "ennätyssykli" n. kolmen kuukauden välein pariksi viikoksi jolloin ennätystä rukataan 10-20kg ylöspäin 3 eri treenikerralla :eek: ei ehkä toimi kaikilla kuitenkaan, ihan vaan kokemusperäinen treenimetodi :jahas:

keijo s sanoi:
:lol2: eh eli jos tuntuu että potentiaalia on niin aina enkat tankoon. Ja miksipä ei olisi, turha jarrutella :D kun hyytyy niin muut menetelmät käyttöön toviksi. Itsellä tulee tuo "ennätyssykli" n. kolmen kuukauden välein pariksi viikoksi jolloin ennätystä rukataan 10-20kg ylöspäin 3 eri treenikerralla :eek: ei ehkä toimi kaikilla kuitenkaan, ihan vaan kokemusperäinen treenimetodi :jahas:
Ja minkäköhänlaisista raudoista tässä puhutaan kun nuin "tiheään" lisätään tuollaisia määriä rautaa.

neutraali sanoi:
Ja minkäköhänlaisista raudoista tässä puhutaan kun nuin "tiheään" lisätään tuollaisia määriä rautaa.

Keijon tulokset tuolta yhteistuloksesi threadista: Penkki 145kg maastaveto 215kg kyykky 120kg

twinlab sanoi:
Keijon tulokset tuolta yhteistuloksesi threadista: Penkki 145kg maastaveto 215kg kyykky 120kg

Mielenkiintosta, että tuo kyykky on noin köppö.....vedot ilmeisesti sitten meneepi selkeesti selän lihaksilla.

Back
Ylös Bottom