maastavedon tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tony-85
  • Aloitettu Aloitettu
On tullut vastaan monia hyvännäköisiä treeniohjelmia..ja monissa on maastaveto yhtenä liikkeenä..Mutta itsellä on vasemmassa kyynerpäässä liian väljä nivelpussi(en ole ihan varma oikeasta nimityksestä) ja jos käden ojentaa ihan suoraksi, pääsee luu muljahtamaan pussista ulos...Joten salilla täytyy tehdä liikkeet siten, ettei suorista käsiä ihan suoraksi asti..Nyt kysyisinkin, että onko maastavedon tekniikan kannalta oleellista, että pystyykö pitämään käsiä täysin suorana vai voiko sitä tehdä kädet hieman koukussa??

Aika ihmemies saa olla, että yhtään isommilla painoilla jaksaisi pitää kädet vähääkään koukussa noston ajan...

Vaikka itse olen maastavedon vankkumaton puolestapuhuja, niin kyllä minä ainakin jättäisin sen suosiolla pois, jos tuollainen vaiva olisi. Kuten edellinen tuossa jo lausui, niin pitää kyllä olla todellinen Herkules, että kädet koukussa tekee mavea ja on vähänkään enemmän rautaa tangossa :D

Korvaavia liikkeitä selkään, takareisiin ja pakaroihin kyllä löytyy tusinoittain joten ei syytä huoleen.

Mun makuun tuossa on oikeasti sellainen ongelma, joka aikalailla estää maven tekemisen aikalailla kokonaan (toisin kuin esim. suurin osa "selkä/polvi ongelmista", jotka suurimmalta osin löytyy joko puutteellisesta tekniikasta taikka korvien välistä). En suosittelisi kädet koukussa alkaa veteleen ollenkaan.

Ota maastavedon tilalle nuohin ohjelmiin esim. hyvää huomenta-liike, jos mave jalkaliikkeenä ja esim kulmasoutu, jos mave selkäliikkeenä. Suurin piirtein samaiset lihat tekee työtä nuissa kuin mavessakin, vaikkei tieten ihan yhtä kokonaisvaltaisia harjoituksia olekkaan. Mutta minkäs nuille rakenteellisille ongelmille tekee, muuta kuin opetella reenailemaan niiden ehdoilla.

Eikös ainakin vastaotteella tehdessä ollut joku semmoinen riski, että jos vedossa käsi on jännitetty vähän koukkuun niin saattaa hauislihas revetä?

Kiitos asiallisista neuvoista..Koitin sitä maastavetoa kädet koukussa ja pienillä painoilla onnistuikin, mutta ei siintä kyllä mitään tule jos painoa yhtään laittaa..Joten täytyy vain korvata se jollain muulla..

Auttaisikohan jos laittaisi vähän pienemmän kyynärtuen mitä normaalisti siihen käteen jos se tavallaan puristaisi kyynärpään kasaan ja tukis sitä samalla, kokeile, pienillä painoilla niin kauan kun siltä tuntuu..

Kyllä mäkin suosittelisin jättämään väliin koko liikkeen tollasen ongelman takia. Suosittelen kokeilemaan suorinjaloin maastavetoa ensin "vastaavaks" liikkeeks, mitäs muut on mieltä? Jos SJMV ei toimi, ei toimi normaali mavekaan.

Eikös ainakin vastaotteella tehdessä ollut joku semmoinen riski, että jos vedossa käsi on jännitetty vähän koukkuun niin saattaa hauislihas revetä?

Uskoisin että tähän on huomattavasti suurempi riski jos tekee väärällä tekniikalla niin että kädet on ensin rentona koukussa ja kropan liike "reipäisee" kädet suoriksi ja tangon mukaan. Vaikee selittää mutta kaikki varmasti tietää mitä tarkotan.

Luulis kyllä että myös SJMV:ssä liikkuu sen verran suuret raudat että ei voi pitää käsiä koukussa.. Minun ehdotukseni on että ala- ja keskikropalle takakyykkyä ja jullea ja yläkropalle kulmasoutua, tulee varmaan aikalailla samat lihakset treenattua ku mavettamalla.

Ja seuraavaksi valitellaankin niskavaivoja. :D

Tuo tuli itelleniki ensimmäisenä mieleen :D Plus että tollaseen liikkeeseen jos ei ole ikinä mavea tai sjmv:a tehny, voi pelkkä hackin kelkka olla aikamoinen kuorma liikuttaa.. Mieluummin tekisin sitte hyvää huomenta liikettä ihan tangolla :D

Jos on noin paljon vaivaa niin suosittelen vakavasti miettimään kannattaako sinne salille lähteä ollenkaan. Hyvä vaihtoehto on sohva kotona.

:worship: :david:

Saattoikohan pieneen mieleen juolahtaa, että viittasin tuohon niskan ikävännäköiseen vääntymiseen, mitä tuossa liikkeessä pakostakin käy? Sitä kun salilla käy, niin ei tarvitse varta vasten kerjätä itsellensä vaivoja, mutta kyllä tyhmemmällekin Siperia opettaa.

Änkkäänpä tänne kysäisemään, kun mavevaivoja myös on.. Eli onko mitään järkeä tehdä pitkiä sarjoja mavea? Mulla on selkärangassa yksi nikama vinksollaan, ja se ei salli alle 10 toiston painoja. Mutta jos tekee niin pienillä painoilla, että menee vähintään 12-15, selkä ei oirehdi mitenkään. En vanno että vika ei missään nimessä voi olla tekniikassani, luulisin kuitenkin että se on ok. Sama ongelma SJMV:ssa. Tykkään molemmista, mutta onko niissä järkeä pitkinä sarjoina?

Back
Ylös Bottom