Hyviä raamatun paikkoja.
Se vain ettei niistä yksikään väitä Jeesusta Jumalaksi, vaan Luojan ensiluomukseksi, "ainosyntyiseksi pojaksi".. jonka kautta kaikki muu saatettiin olemassa oloonsa.
Eli aimoisina aikoina Jeesus toimi Jehovan mestarityöntekijänä. Nimi Jeesus tarkoittaa hepreaksi: "kuka on Jumalan kaltainen".
(hepr. verbin ha·wah′ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; merk.*’hän saattaa tulemaan [joksikin]’).
Jumalan persoonanimi (Jes 42:8; 54:5). Vaikka hänestä käytetäänkin Raamatussa esimerkiksi sellaisia kuvailevia arvonimiä kuin ”Jumala”, ”Suvereeni Herra”, ”Luoja”, ”Isä”, ”Kaikkivaltias” ja ”Korkein”, niin ainoastaan tämä persoonanimi ilmaisee täysin hänen persoonallisuutensa ja ominaisuutensa – sen, kuka hän on ja mitä hän on (Ps 83:18). ”Jehova” on suomalaisella kielialueella kauimmin käytössä ollut Jumalan nimen lausumistapa, vaikka useimmat heprean kielen tutkijat suosivatkin muotoa ”Jahve”.
Jeesus oli enkeleitä korkeampi jo alkujaankin mutta raamatussa sanotaan todella moneen kertaan eri yhteyksissä että Jeesus "korotettiin" sen jälkeen kun hänet oli herätetty kuolleesta.
Heprealaisille 5: 4*"Kukaan ei myöskään ota tätä kunniaa omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan Jumalan kutsumana niin kuin Aaronkin. 5*Niinpä Kristuskaan ei kirkastanut itseään tulemalla ylimmäiseksi papiksi, vaan hänet kirkasti Hän, joka sanoi hänestä: ”Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi”; 6*niin kuin hän sanoo toisessakin paikassa: ”Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."
Miten voi olla niin vaikea tajuta ettei Jumala olla yhtä aikaa korottaja ja korotettu, eikä kuollut mutta herättäjä yms.
Tämä Raamatun kohta kävi JT teologialle niin vaikeaksi, että he päättivät päästä ongelmasta eroon muokkaamalla kyseiset kohdat UM käännöksessä kokonaan uuteen uskoon. Jumalan nimi kuuluukin nyt: "Minä osoittaudun miksi osoittaudun" (2. Moos. 3:14 UM)
”MINÄ OSOITTAUDUN MIKSI OSOITTAUDUN.” Hepr. אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה (ʼEh·jeh′ ʼAšer′ ʼEh·jeh′), nimi jolla Jumala kutsui itseään; Leeser: ”MINÄ TULEN OLEMAAN SE, JOKA MINÄ TULEN OLEMAAN”; Rotherham: ”Minä olen tuleva miksi tahansa haluan.” Kreik. E·gō′ ei·mi ho ōn ’Minä olen Olevainen’ tai ’Minä olen Olemassaoleva’; lat. ego sum qui sum ’Minä olen se joka olen’. ʼEh·jeh′ tulee hepr. verbistä ha·jah′ ’tulla (joksikin)’, ’osoittautua’. ʼEh·jeh′ on tässä imperfektiivisessä tilassa, yksikön 1. persoonassa, ja merkitsee ’minä tulen (joksikin)’ tai ’minä osoittaudun’. Tässä ei viitata siihen, että Jumala on itsestään olemassa oleva, vaan siihen, miksi hän aikoo tulla toisia kohtaan. Vrt. 1Mo 2:4 ” Jehova ”, alav., jossa hepr. sukulaisverbi ha·wah′ esiintyy Jumalan nimessä.
Sen tähden Jeesus sanoi: ”Kun te kerran olette kohottaneet Ihmisen
Pojan, silloin tiedätte, että minä olen se ja etten tee mitään omasta aloitteestani, vaan puhun näitä asioita niin kuin
Isä on minua opettanut.
Oppilas ei ole opettajansa yläpuolella, mutta jokainen, joka on täydellisesti opetettu, on opettajansa kaltainen.
Heh hieno kun lainaat raamattua todistellaksesi jotain missä itse jae selkeästi osoittaa asian tosi tolan.. Jeesus siis kertoi selvästi ettei hän toimi itsenäisesti vaan on käskyläinen ISÄN asialla. Hän ei siis yritä missään kohti raamatuun kirjattua vaellustaan anastaa valtaa tai kunniaa Isältä itselleen. Silti te jotkut kehtaatte väittää että Isä ja Poika on yksi ja viellä lisää löylyä kiukaaseen: pyhähenki olisi persoona. Ei pahalla mutta raamattu ei tue tuollaista, ja koko kolminaisuus hässäkkä onkin apostolien pois mentyä liitetty raamattuun suoraan babylonian pakanan palvonnasta.. he palvoivat kolminaisuuksia mm. 3 tähden ja kolmen jumaluuden yms.
Totuus on siis tältäkin osin pitänyt tuhria saatanan palvonnalla.