Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Olin vaikeissa selkäkivuissa...
Tuo stoori on tällä palstalla kerrottu ennenkin. Olitko se sinä vai onko tuo jokin kiertävä juttu? En jaksa selata viestihistoriaa lävitse.
Pyytelin joskus silloin et rukouksella parannettaisi mun käsi, ei taida olla sitten jumalan tahto se kun kipeä on vieläkin. Veemäinen ukko kun ei anna mun reenata tosissani, ilmeisesti pedo pappien suojeleminen vie kaiken ajan.

Eihän se jumalasti ole silloin paikalla kun pedofiili painaa lasta, sillä on kato kova kiire parantamaan jonkun pertin alaselän treenikipuja Kälviän kirkkoon. On se hieno jumala, voi että.
Kai nyt ymmärrät, että se pertti on varmasti muistanut rukoilla parannusta selkäkipuun ja pedofiilin uhri varmasti ei ole, kun apua ei kuulu. Ihan loogista. Täytyisi tehdä afrikkaankin enemmän lähetystyötä. Jos kaikki siellä rujoilisi oikeaa Jumalaa, niin varmana loppuisi nälänhätä ja kärsimys ja köyhä maa alkaa tuottaa hedelmää kuin taikaiskusta. Ne ei vain ole vielä tajunneet rukoillla. Se on sellainen tilaustuote, se Jumala.

Menee muuten urheilu typeräksi sitten kun kaikki tajuaa ruveta rukoilemaan jumalaa ja uskovat tosissaan, tulee pelkkiä tasureita. Vedonlyöjät kyllä ei tule tykkäämään, ite ootan kyllä ku voi vedellä saletteja ristejä kaikkeen.

Eli lastenraiskaajallekkin on pelastus luvassa, hypoteettinen tilanne, Suomalainen uskovainen joka tunnetaan nimellä "krea" raiskaa elämässään 200 lasta, tappaa 4 ihmistä jotka ovat pääsemässä hänen teoistaan jäljille, ryöstää muutaman kioskin eikä jää ihmisille kiinni, uskoo jumalaansa sokeasti, jumala tästä syystä antaa hänelle anteeksi kaiken ja hän viettää paratiisissa iäisyyden. Siinäpä sitä oikeutta kerrakseen, lasten vanhemmat kun kaikki olivat muslimeja eivätkä vanhempien virheestä johtuen kuulleet "oikeasta" jumalasta ja joutuvat helvettiin iäksi.

Todella loogista satusoopaa. Mielestäni saarnaaminen pitäisi kieltää tällä foorumilla, sun viestit menevät niin usein tuon "sanan levittämisen" piikkiin mitä ei täällä ole mitään järkeä suvaita imo.
(Tietenkin sen lisäksi että se ovat pelkkää paskaa mitä kirjoitat)

Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". -koskee myös raiskaajia, tappajia ja yksinkertaisesti: ketä tahansa.

En tiedä sitten, että kuinka paatunut tuo esimerkin henkilö olisi jo, mutta Raamatun mukaan on mahdollista pelastua.
Jumala kuitenkin lupaa maksaa palkan tekojen mukaan, henkilöön katsomatta.

Entä ne, jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta ?
Jokaiselle on siis selvää se, että Jumala on olemassa. Mutta vain Jeesuksessa on pelastus. Raamattu ei tietääkseni kerro, että saisiko ihminen, joka ei ole kuullut Jeesuksesta, jollakin lailla muuten tiedon Hänestä, kuin että joku ihminen sen sanoman julistaa.
Pelastuneista Raamattu kertoo: "oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä" - Pelastuneita tulee kuitenkin kaikista kansoista ja kielistä.

Itse kuitenkin uskon, että Jumala jotenkin saattaa tiedon Jeesuksesta niille, jotka etsivät Jumalaa. Sanoohan Pietarikin: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."
En sitten tiedä kuinka Raamatullista tuo uskoni on. Se on varmaa, ettei kadotukseen kukaan vahingossa joudu, ja ettei siellä kukaan syyttömänä ole. Kristityille on kuitenkin annettu tehtäväksi mennä kaikkeen maailmaan ja julistaa sanaa. Jumala on pyhä ja tuomitsee varmasti kaikki oikeamielisesti.

"Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen." -Joh. 3:18

Turhan moni tuntuu ajattelevan käsitteenä Jumalaa monimutkaisesti, ja siinä samassa tulee todistettua Jumalaan uskomisen turhuus. Miettikää tätä. On olemassa yksi totuus kaikesta mahdollisesta - ja tämän "faktan" on pakko hyväksyä jos haluaa pysyä järkevän filosofisoinnin rajoilla. Niin mitäs jos se yksi Totuus onkin Jumala. Mitä jos me kaikki olemme osa tätä totuutta ja Jumala on myös osa meitä? Niinhän se raamatussa tosin sanottiinkiin.

Ei Jumala ole mikään pilvillä istuskeleva ukko joka kiduttaa ihmisiä huvikseen. Se on jotain suurempaa. Käsitteenä niin valtaisa että ei mikään ihmen että moni sitä ei pysty ymmärtämään, vaan hänelle kuvitellaan välttämättä ulkomuoto ja persoona.

Minkä takia sitten osa ihmisistä joutuu helvettiin? Osa kristityistä sanoo että pelastukseen riittää pelkkä uskominen, mutta eihän se näinkään ole. Jeesus hyvin selvästi sanoi toisin vuorisaarnassa. Suurin osa ihmisistä pakenee joka päiväisessä elämässä totuutta, oli se sitten alkoholin tai muitten huumeitten avulla. Totuutta pakenemista on myös se että ei pyri olemaan hyvä ihminen, tuhoaa Jumalan valtakuntaa tuhoamalla luontoa tai kiduttamalla eläimiä. Jeesushan näistä elämän perusarvoista kertoi vuorisaarnalla - harva tätä ottaa lukuun koska on helppo tarttua vanhan testamentin julmuuksiin. Vuorisaarnan sanoma itseasiassa löytyy lähes samanlaisena myös Buddhalaisuudesta ja varmasti myös monesti muusta uskonnosta.

Joskus tuli luettua kummastuneena jonkun buddhalaisen kirjoituksia, joissa kirjoittaja väitti buddhalaisuuden olevan hyvin lähellä kristinuskoa. Silloin buddhalaisuudesta kovasti kiinnostuneena ihmettelin miten voi kristinskon (jossa vaaditaan uskoa Jumalaan) rinnastaa millään tapaa buddhalaisuuteen (missä hylätään jumala-ajatus). Nyt myöhemmin asia tuli tajuttua. Molemmat uskonnothan pyrkivät ihan samaan, hyvän tekemiseen ja tietoisuuteen totuudesta.

Kristinusko ja buddhalaisuus eivät ole mitään sukua keskenään. Tuo nykyään suosittu väite, että "me olemme Jumala", on täyttä Saatanan eksytystä.
Ennen uskoontuloani, olin kiinnostunut buddhalaisuudesta ja muista uskonnoista. Vaikka harhateillä kuljinkin, en koskaan täysin "niellyt" tuota oppia, että yksi on kaikki ja kaikki on yksi(me olemme jumala, jumala on me). Jumala sitten myöhemmin aika selvästi näytti minulle, että Jeesus on tie, totuus ja elämä, ei todellakaan ole muuta tietä kuin Jeesus. Myöhemmin Jumala on avannut silmäni näkemään selvemmin Hänen luomistyönsä ja olen tullut myös huomaamaan Raamatun todella luotettavaksi kirjaksi.

Buddhalaisuus on suorittamista, kuten muutkin uskonnot. Kristinusko eroaa tässä selvästi muista, jos todella uskot Jeesuksen kuolleen ristillä ja ylösnousseen kuolleista, uskot myös olevasi syntinen. Ei teoilla voi kukaan ansaita pelastusta, ne hyvät teot tulevat sitten uskon kautta, ei pakonomaisella suorittamisella. Ei siellä ristillä se varaskaan töillään pelastunut, vaan uskomalla Jeesukseen. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Jumala on todellakin persoona, eikä joku persoonaton "kaikkeus" ja me emme ole tätä maailmaa luoneet, eikä sattuma, vaan Hän. Ja olemme myös vastuussa teoistamme.
Johanneksen kirjeessä kerrotaan selvästi miten tunnistaa oikean hengen:
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa."

Krea unohtaa, että "kaikki ovat syntiä tehneet ja synnin palkka on kuolema". Eli kaikki joutuvat helvettiin jos eivät ano jumalan armoa. Myös ne, jotka elävät nuhteettoman elämän, mutta ateistina koska eivät terveellä järjenkäytöllä usko lapselliseen raamattuun. Myös pienet lapset joutuvat helvettiin jos kuolevat syntyessään, eivät ole kerenneet anomaan armoa. Samoin ne kansat, jotka eivät koskaan raamatusta kuule. Reilu meininki. Ja krean on ihan turha lässyttää tuota lausetta vastaan, koska eikös se ole absoluuttista jumalan sanaa, vaikkakin tämä kaikkitietävä höpisee epäloogisesti itseään vastaan kuitenkin toisaalla kirjassa. "Kaikki" ei olekaan yhtäkkiä kaikki. Miten tommoinen kaikkitietävä on voinut olla niin imbesilli, ettei osaa yhtä pientä kirjaa loogisesti kirjoittaa vaikka on luonut koko universumin.

Vastaus viimeiseen kysymykseen:

Raamattu on ihmisen kirjoittama satu ja siksi epälooginen ja täynnä naurettavia aukkoja. Koko uskonto ja jumala on ihmisen keksimä tapa hallita tyhmiä kansoja ja alistaa heikkoja mieliä.

Paletaani otti taas esiin taman seikan, johon minakaan en ole koskaan vastausta saanut. En ole koskaan kuullut keneltakaan uskikselta, missa seuraava paattelyketju menee pieleen:

1. Rukous parantaa.

2. Rukoilemalla sairaan henkilon puolesta on hanen todennakoisempaa parantua.

3. Jakamalla 2000 sairasta kahteen ryhmaan, joista toisten puolesta rukoillaan ja toisten ei, pitaisi ensimmaisessa ryhmassa suuremman osan parantua.

Kuitenkaan kohdassa (3) ei havaita tilastollisesti merkittavaa eroa. Kertokaa nyt minka johtopaatoksen voimme tasta vetaa muuta kuin kohdan (1) olevan vaara oletus. Jos emme voi hylata oletusta (1), niin kertokaa mika menee paattelyssa pieleen ja miten taman voi selittaa.

1. Rukous parantaa, jos se on tapahtunut uskossa ja se on Jumalan tahdon mukaista. Parantuminen voi olla myös haitaksi henkilölle, kun otetaan huomioon iankaikkisuus asiat. Tuollaiset testit eivät muutenkaan taida olla Jumalan mieleen.

Ennen uskoontuloani, olin kiinnostunut buddhalaisuudesta ja muista uskonnoista. Vaikka harhateillä kuljinkin, en koskaan täysin "niellyt" tuota oppia, että yksi on kaikki ja kaikki on yksi(me olemme jumala, jumala on me). Jumala sitten myöhemmin aika selvästi näytti minulle, että Jeesus on tie, totuus ja elämä, ei todellakaan ole muuta tietä kuin Jeesus. Myöhemmin Jumala on avannut silmäni näkemään selvemmin Hänen luomistyönsä ja olen tullut myös huomaamaan Raamatun todella luotettavaksi kirjaksi.
Kaipaisin lisää tätä "behind the scenes" - informaatiota. Millainen henkilö "Krea" olit aikaisemmin ennen uskoon tuloa, millaista elämää vietit? Mikä sai sinut tulemaan uskoon? Entä mikä sai hyppäämään raamatun äärimmäiseen tulkintaan, joka rajaa maan iän joihinkin tuhansiin vuosiin ja kieltää puolet tieteen löydöistä harhaoppisena?

Krea unohtaa, että "kaikki ovat syntiä tehneet ja synnin palkka on kuolema". Eli kaikki joutuvat helvettiin jos eivät ano jumalan armoa. Myös ne, jotka elävät nuhteettoman elämän, mutta ateistina koska eivät terveellä järjenkäytöllä usko lapselliseen raamattuun.

Ei kukaan elä "nuhteetonta" elämää. Kuten itsekin sanoit: "kaikki ovat syntiä tehneet". Tervettä järkeä jos käytetään, havaitaan Raamattu luotettavaksi.

Myös pienet lapset joutuvat helvettiin jos kuolevat syntyessään, eivät ole kerenneet anomaan armoa. Samoin ne kansat, jotka eivät koskaan raamatusta kuule. Reilu meininki. Ja krean on ihan turha lässyttää tuota lausetta vastaan, koska eikös se ole absoluuttista jumalan sanaa, vaikkakin tämä kaikkitietävä höpisee epäloogisesti itseään vastaan kuitenkin toisaalla kirjassa. "Kaikki" ei olekaan yhtäkkiä kaikki. Miten tommoinen kaikkitietävä on voinut olla niin imbesilli, ettei osaa yhtä pientä kirjaa loogisesti kirjoittaa vaikka on luonut koko universumin.

"Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään."
Lue Luukkaan evankeliumista 12:42-48
Jokaiselta siis vaaditaan sen mukaan kuin on tietoa annettu. Vastasyntyneet eivät ole vastuussa asioista, joita eivät voi ymmärtää.
Raamatun mukaan Daavid uskoi kuolleen lapsensa pelastuneen:
"Hän vastasi: "Kun lapsi vielä eli, paastosin minä ja itkin, sillä minä ajattelin: Kenties Herra on minulle armollinen, niin että lapsi jää eloon. Mutta kun hän nyt on kuollut, niin mitä minä enää paastoaisin? Enhän minä enää voi palauttaa häntä. Minä menen hänen tykönsä, mutta hän ei enää palaja minun tyköni."

Jeesus myös sanoi, että lastenkaltaisten on taivasten valtakunta.

Pyytelin joskus silloin et rukouksella parannettaisi mun käsi, ei taida olla sitten jumalan tahto se kun kipeä on vieläkin. Veemäinen ukko kun ei anna mun reenata tosissani, ilmeisesti pedo pappien suojeleminen vie kaiken ajan.

On ilmiselvää että jumala tahtoo sun käyttävän treenaamiseen käyttämäsi ajan rukoilemiseen.

Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". -koskee myös raiskaajia, tappajia ja yksinkertaisesti: ketä tahansa.

En tiedä sitten, että kuinka paatunut tuo esimerkin henkilö olisi jo, mutta Raamatun mukaan on mahdollista pelastua.
Jumala kuitenkin lupaa maksaa palkan tekojen mukaan, henkilöön katsomatta.

Entä ne, jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta ?
Jokaiselle on siis selvää se, että Jumala on olemassa. Mutta vain Jeesuksessa on pelastus. Raamattu ei tietääkseni kerro, että saisiko ihminen, joka ei ole kuullut Jeesuksesta, jollakin lailla muuten tiedon Hänestä, kuin että joku ihminen sen sanoman julistaa.
Pelastuneista Raamattu kertoo: "oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä" - Pelastuneita tulee kuitenkin kaikista kansoista ja kielistä.

Itse kuitenkin uskon, että Jumala jotenkin saattaa tiedon Jeesuksesta niille, jotka etsivät Jumalaa. Sanoohan Pietarikin: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."
En sitten tiedä kuinka Raamatullista tuo uskoni on. Se on varmaa, ettei kadotukseen kukaan vahingossa joudu, ja ettei siellä kukaan syyttömänä ole. Kristityille on kuitenkin annettu tehtäväksi mennä kaikkeen maailmaan ja julistaa sanaa. Jumala on pyhä ja tuomitsee varmasti kaikki oikeamielisesti.

"Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen." -Joh. 3:18

Eli siis on mahdollista raiskata 200 lasta ja tappaa nämä ja päästä taivaaseen, se siitä oikeudenmukaisesta jumalasta, lapset kiittää.

Eli siis on mahdollista raiskata 200 lasta ja tappaa nämä ja päästä taivaaseen, se siitä oikeudenmukaisesta jumalasta, lapset kiittää.
Tottakai! Siellä sitten lapset pitää setää/tätiä kädestä kiinni ja yhdessä naureskelevat, että satuuhan näitä. Tosin osa näistä raiskatuista lapsista ei kuitenkaan päässyt sitten taivaaseen, koska olivat muuten vain tuhmia.

Tottakai! Siellä sitten lapset pitää setää/tätiä kädestä kiinni ja yhdessä naureskelevat, että satuuhan näitä. Tosin osa näistä raiskatuista lapsista ei kuitenkaan päässyt sitten taivaaseen, koska olivat muuten vain tuhmia.

Niin, no mut se kuuluu jhumahalan sjuurempaa suunnitelmaa

Kaipaisin lisää tätä "behind the scenes" - informaatiota. Millainen henkilö "Krea" olit aikaisemmin ennen uskoon tuloa, millaista elämää vietit?

Olin aika negatiivinen henkilö aiemmin, en osannut ottaa rennosti. Vietin syntistä elämää: kävin baareissa, join(en ollut koukussa kuitenkaan) sellaista normaalia poikamiehen elämää. Salilla käynti oli myös henki ja elämä.

Mikä sai sinut tulemaan uskoon?

Olin kiinnostunut hengellisistä asioista ja uskoin johonkin ulkopuoliseen, en kuitenkaan selvästi persoonalliseen Jumalaan. Olen paaduttanut sydämeni monesti, kun olisin voinut tehdä hyvää. Läheisen ihmisen kuolinvuoteella tunsin, että nyt pitäisi rukoilla. Se oli vain todella vahva tunne, aivan kuin joku olisi selvästi pyytänyt rukoilemaan, mutta kuitenkin muistan ajatelleeni "ei ole Jumalaa" tai jotain vastaavaa. Paadutin siis sydämeni.
Tämän jälkeen ehkä aloin kiinnostumaan sitten eri uskonnoista ja kaikesta hengellisestä. En halua kertoa kaikkea mitä tapahtui, mutta sanotaanko näin, että tiedän kuinka ovela sielunvihollinen osaa olla.
Jumala kuitenkin armossaan minut pelasti. "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" -Olin sellaisessa tilanteessa, että todellakin ymmärsin, että olin loukannut Kaikkivaltiasta Jumalaa ja tehnyt syntiä, ei siinä tullut edes mieleen mitkään maailman selitykset.

Entä mikä sai hyppäämään raamatun äärimmäiseen tulkintaan, joka rajaa maan iän joihinkin tuhansiin vuosiin ja kieltää puolet tieteen löydöistä harhaoppisena?

Siinä vaiheessa kun olin tullut uskoon, en tietenkään tiennyt juuri mitään Raamatusta, aloin vain lukemaan kovasti Uutta testamenttia. En ollut tutustunut mitenkään kummemmin luonnontieteisiin, luulin vain, kuten monet muutkin, että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja että evoluutioteoria on totta.
Sitten kun Raamattu tuli vähän tutummaksi, aloin tietysti kiinnostumaan sen kirjan kertomuksista ja samoihin aikoihin myös tieteestä. Aika pian taisin sitten saada selville, että kuinka heikkoihin todisteisiin evoluutioteoria perustuu. Toki luin kreationisti sivuja, mutta en mitenkään sokeasti uskonut kaikkea, vaan vertasin kahden eri puolen tulkintoja todisteista. Halusin vastauksia eri kysymyksiin: mitä ne luolamiehet ovat ? onko ihminen todella "apina" ? jne.
Jumala selvästi näytti minulle, mikä on totuus ja näyttää edelleen. Mitä enemmän vertaan Raamatun kertomuksia historiaan, tieteisiin, elävään elämään ja kaikkeen, sitä vakuuttuneemmaksi tulen sen luotettavuudesta.
Raamatussa on vaikeita kohtia ja monenlaisia ihmeitä siellä kerrotaan tapahtuneen, mutta jos sieltä ottaa pois jotain tai alkaa tulkitsemaan esim. luomiskertomusta aivan eri lailla kuin siinä selvästi sanotaan, ollaan silloin todella vaarallisilla vesillä. Genesis on kaiken perusta: luominen, avioliitto, syntiinlankeemus, pelastus - jos näitä aletaan muuttelemaan ja vääristelemään, horjuu koko rakennus.

Olen saanut Raamatun ulkopuolisista tiedoistakin todella vahvat todisteet sille, että maapallo ei ole miljoonia vuosia vanha ja että maailmanlaajuinen Nooan tulva on todella tapahtunut.
Tiedän kyllä mitä ihminen ajattelee, kun joku "uskis" sanoo maapallon olevan n. 6000 vuotta vanha. Vuosia sitten, kysyin kerran eräältä kristityltä maan ikää - "No, mitä se on Raamatussa... jotain 6000 vuotta" - pidin häntä aivan tollona ja kysyin, että mitäs ne luolamiehet sitten ovat, jotka ovat satojatuhansia vuosia vanhoja ? Jäin silloin ilman vastausta.

Aika pian taisin sitten saada selville, että kuinka heikkoihin todisteisiin evoluutioteoria perustuu.
Tästä näkee miten järjettömän sokeita ja aivopestyjä lampaita uskovaiset ovat. Ihmisen tyhmyyttä on välillä vaikea ymmärtää, tai ei välttämättä yksilö ole tyhmä jos vain oikein kunnolla mieli antaa viedä ajatukset mielisairauden puolelle. Silmät menevät umpeen, elämä tyrehtyy ja vapauden tilalle tulee pelko, ahdistus, suppeakatseisuus, ahdasmielisyys sekä oman järjen totaalinen ignooraaminen.

Kukaan edes hieman omilla aivoillaan ajatteleva ei voi mitenkään sanoa evoluutioteorian perustuvan heikkoihin todisteisiin kannattaen samalla luomisteoriaa jossa ei ole mitään järkeä, vaan on pelkkää hauskaa fiktiota. Maailmassa on näitä sokeasti sumussa eläviä ihmisiä mielettömästi, jotka kieltävät elämän ja alistuvat matelemaan kuin madot täällä, vaikka meillä on vain yksi elämä, josta pitää nauttia tasan tarkkaan niin kuin parhaakseen näkee ilman uskonnon tuomia kahleita ja joka päiväistä syyllistämistä.

Hirveetä ajatella elämää uskovaisena, vetäisin itseni jojoon jos joka ikinen tunne pitäisi kieltää ja joka ilta pyytää anteeksi sitä mikä olen, ihminen.

Onks forumilla olemassa "Uskotko jumalaan/jumaliin" pollia? Tähän ketjuunhan vois liittää samanlaisen, ku mamu tredin "annetaanko Rankkurille kenkää" kysely. Sais mielenkiintosta statistiikkaa.

Hirveetä ajatella elämää uskovaisena, vetäisin itseni jojoon jos joka ikinen tunne pitäisi kieltää ja joka ilta pyytää anteeksi sitä mikä olen, ihminen.

Se että uskoo jumalaan tarkoittaa vaan sitä että uskoo jumalaan.Ihmiset ja yhteisöt liittää niihin itse noita asioita.Tuntuu että sä haet esimerkkäjä uskovaisista järestäin aina sieltä huonoinmmasta päästä.Tuolta löytyy kyllä roppakaupalla luusereita myös niistä jotka on olevinaan jotain enemmän kun ne hehkuttaa satanisnmin filosifisia ajatuksia ja silti ne on edelleen läskejä jotka pukeutuu gootti vaatteisiin.

Tämän jälkeen ehkä aloin kiinnostumaan sitten eri uskonnoista ja kaikesta hengellisestä. En halua kertoa kaikkea mitä tapahtui, mutta sanotaanko näin, että tiedän kuinka ovela sielunvihollinen osaa olla.
Jumala kuitenkin armossaan minut pelasti. "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" -Olin sellaisessa tilanteessa, että todellakin ymmärsin, että olin loukannut Kaikkivaltiasta Jumalaa ja tehnyt syntiä, ei siinä tullut edes mieleen mitkään maailman selitykset.
Oikeastaan minua olisi kiinnostanut juuri tuo, mitä et halua kertoa. Lähinnä olisin halunnut tietää onko tarinasi poikkeava siitä peruskaavasta, miten omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on tuollainen voimakas ja aika kapeakatseinen uskoontulo tapahtunut. Heidän tapauksessaan kaava on ollut aika lailla seuraavanlainen: on eletty normaalihkoa, ehkä vähän yksinäistä mutta masennuksen varjostamaa elämää. Sitten on tullut jokin tragedia, esimerkiksi lähimmäisen kuolema, joka on sysännyt henkilön alati syvenemään päihdekierteeseen ja heroiinipäissään pyöritty sitten aikansa kaduilla. Jotain kautta on ajauduttu lopulta uskonnollisen yhteisön pariin, joka ottaa henkilön avosylin vastaan. Yhteisen tuoma läheisyys ja vallitseva hurmostila auttavat sitten pääsemään eroon addiktiosta ja palauttamaan elämän jokseenkin normaaleille raiteilleen. Viimeistään vieroitusoireiden iskiessä Jumala ilmeneekin sitten myös henkilökohtaisesti ja ohjaa oikealle tielle. Sinänsä tämä kaikkihan on ihan positiivista ja lopputulos on ainakin yhteiskunnan kannalta parempi, kun kadulla pyörivät nistit on saatu takaisin työtä tekeviksi kansalaisiksi. En vaan voi olla huomaamatta, ettei kukaan heistä ole oikeastaan vieläkään onnellisen oloinen. Päihteet ovat kyllä poissa, mutta ne on korvattu vain toisella, yhtä voimakkaalla addiktiolla. Raamattua jauhetaan yötä päivää ja silmät sekä korvat suljetaan kaikelta mahdolliselta kritiikiltä, joka näihin kertomuksiin kohdistuu. Heroiiniin sijaan maailma kavennetaan yhden kirjan ympärille ja se "fix" haetaan sieltä eikä haluta kuunnella vaihtoehtoisia selityksiä siinä pelossa, että oma usko horjuu ja pian maataan taas ojassa silmät ristissä. Hypätään siis yhdestä äärimmäisyydestä toiseen. Lähinnä olisi kiinnostanut tapahtuiko sinullakin "herääminen" tämän kaavan mukaan vai onko taustalla jokin muu ehkä vähemmän dramaattisempi tarina.

Siinä vaiheessa kun olin tullut uskoon, en tietenkään tiennyt juuri mitään Raamatusta, aloin vain lukemaan kovasti Uutta testamenttia. En ollut tutustunut mitenkään kummemmin luonnontieteisiin, luulin vain, kuten monet muutkin, että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja että evoluutioteoria on totta.
Sitten kun Raamattu tuli vähän tutummaksi, aloin tietysti kiinnostumaan sen kirjan kertomuksista ja samoihin aikoihin myös tieteestä. Aika pian taisin sitten saada selville, että kuinka heikkoihin todisteisiin evoluutioteoria perustuu. Toki luin kreationisti sivuja, mutta en mitenkään sokeasti uskonut kaikkea, vaan vertasin kahden eri puolen tulkintoja todisteista. Halusin vastauksia eri kysymyksiin: mitä ne luolamiehet ovat ? onko ihminen todella "apina" ? jne.
Jumala selvästi näytti minulle, mikä on totuus ja näyttää edelleen. Mitä enemmän vertaan Raamatun kertomuksia historiaan, tieteisiin, elävään elämään ja kaikkeen, sitä vakuuttuneemmaksi tulen sen luotettavuudesta.
Raamatussa on vaikeita kohtia ja monenlaisia ihmeitä siellä kerrotaan tapahtuneen, mutta jos sieltä ottaa pois jotain tai alkaa tulkitsemaan esim. luomiskertomusta aivan eri lailla kuin siinä selvästi sanotaan, ollaan silloin todella vaarallisilla vesillä. Genesis on kaiken perusta: luominen, avioliitto, syntiinlankeemus, pelastus - jos näitä aletaan muuttelemaan ja vääristelemään, horjuu koko rakennus.
Sanot kiinnostuneesi tieteistä, mutta kun ehdotin, että ottaisit kurssin avoimesta yliopistosta esimerkiksi tieteenfilosofiasta, niin tämä oli ehdoton ei. Kyllä minulle tämä tuo mieleen sen, että pelko oman maailmankuvan horjuttamisesta ja sen seurauksista on todella suuri. Väität ymmärtäväsi tiedettä, mutta tiedät kyllä itsekin, ettei sinulla ole hirveästi hajua siitä mistä puhut. Väittely jota sinä ja Dragon olette käyneet jo vuoden päivät on siitä hyvä esimerkki. Suurin todiste Jumalan olemassaolosta minkä olet tälle palstalle saanut on kenties se, että jos Jumalaa ei ole, niin minun on hyvin vaikea ymmärtää, mistä Dragon ammentaa kärsivällisyyden ja energian pasteamiesi kreationistisivujen "todisteiden" falsifioimiseen kerta toisensa jälkeen. Iso hatunnosto hänelle kyllä siitä. Jos pystyisit todella osoittamaan evoluution todisteet heiveröisiksi tai maailman iäksi 6000 vuotta, vaikka kymmenet toisistaan riippumattomat eri tieteenalat ovat päässeet samoihin lopputuloksiin täysin eri lähtökohdista, niin silloin painisit minun silmissäni samassa sarjassa Einsteinin ja Da Vincin kanssa. Mutta taitaa olla niin, että on huomattavasti helpompi kritisoida kuin olla oikeassa.

Onhan kreallakin sokea usko omaan tekemiseensä, vielä ei ole tullut krealta yhtään väitettä jota dragon ei olisi ampunut alas valheena tai epätotena, ja silti krea uskoo mielummin niihin loppuihin valheisiin, kuin niihin varmasti tosiin asioihin joita dragon on postannut.

creationisti sivuilta löytyy vielä varmasti satoja väittämiä niiden satojen lisäksi jotka dragon on todistanut vääriksi, mutta krean usko on sokea. Ja väitän että vaikka tämä debatti olisi pystyssä vielä 5 vuotta ja dragon ehtisi ampua siinä ajassa kaikki krean väittämät alas, jonka tekee jos aika riittää, se ei krean sokeaa uskoa muuta, tietyllä tavalla kun on päässä vikaa niin se aihettaa juuri tuonlaisen reaktion.

Jollain sairaalla tavalla toivon että krea löytäisi joskus jonkun väittämän jota dragon ei saisi kumottua, ihan vain sen takia että voisin uskoa ettei krea ole niin tyhmä että kaikkien "todisteiden" kaaduttua uskoo vieläkin. Näin ei tule todennäköisesti käymään mikäli keskustelu jatkuu pitkään, eikä krea sitä itse tule tajuamaan varmaankaan, mutta me muut nähdään karu totuus.

Ja amputoidut taas kiittävät loogista jumalaasi. Koko maailmanhistoria ei tiedä yhtään tapausta, että ihmiselle olisi kasvanut jalka takaisin, mutta näitä "musta tuntuu, että mulla oli selkä niinQ tosi kipeä ennen kuin menin kirkkoon, mut enää ei olekaan, kiitos jeesuksen" tyyppejä löytyy hulvattomasti.

Älä aliarvioi ihmisen itsesuggestion voimaa. Olet jo valmiiksi niin menetetty yksilö, ettei ole mikään ihme, että koet jotain noin älytöntä ja utopistista. Ihmisen mieli kun rakentaa kaikenlaista kun oikein toivoo.

Eihän se jumalasti ole silloin paikalla kun pedofiili painaa lasta, sillä on kato kova kiire parantamaan jonkun pertin alaselän treenikipuja Kälviän kirkkoon. On se hieno jumala, voi että.

Kyseessä oli vaiva joka oli ollut läsnä jo vuosikaudet. Pahimmillaan niin ettei liikkuminen ollut mahdollista.
Alkuvuosina sitä paranneltiin kipulääkkeillä kunnes tarkemmissa tutkimuksissa todettiin että kyseessä on madaltuneet selkänikamat joiden välissä olevat hermot aiheuttaa nuo kivut.
Tuon rukoustilanteen jälkeen ei ole kertaakaan ollut selkäkipuja, aikaa tästä on nyt jo 5-6 vuotta. Aiemmin kivut toistui useita kertoja vuodessa joten eipä tuo nyt ihan niinkään mennyt että mieli yhtäkkiä keksi että hei, eipä satu enää.

Mites sen muuten selittää että tuntematon henkilö tiesi kertoa että joukossa on joku jolla oli juuri näitä vaivoja mitä mulla oli?

Se on aina jännä näissä paranemisissa että ne on joitain mitä ei voi mitata, syövät eivät parane eikä mainitsemasi jalatkaan kasva takaisin, "kivut häviävät" Mikä tapahtuisi muuten placebo pillereilläkin näille samoille tyypeille.
Jumalaan on silti uskottava, se kun on muotia.

Siitä, sivulta 18 voi lukea syövän paranemisesta. http://forum.netmission.fi/showthread.php?4418-Ihmeparantumisista <- tuolla jokunen muu parantumistarina.

Itse näkisin vähän toisin tuon muotiasian, taitaa olla enemmän muotia tämä ateismi. Eroa kirkosta.fi, Älä usko-kampanja, darwinismi, homojen oikeudet jne. taitaa olla hieman suositumpaa kuin se että Anni kertoo oman tarinansa kuinka Jumalan avulla pääsi eroon lesboudesta. Samantien oli kantelut menossa Julkisen sanan neuvostolle suvaitsemattomuudesta ja syrjinnästä ja Arhinmäki eväämässä avustukset kirkon nuorisojärjestöiltä. Ja kansa keskustelupalstoilla hurraa.
Näkyyhän se tässäkin ketjussa varsin selvästi kuinka suosittuja uskovat ovat.
Lokaa lentää niskaan oikealta ja vasemmalta.

Tuo stoori on tällä palstalla kerrottu ennenkin. Olitko se sinä vai onko tuo jokin kiertävä juttu? En jaksa selata viestihistoriaa lävitse.

Hyvä muisti sulla. Minähän se.

Back
Ylös Bottom