Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Et nyt tainnut ihan ymmärtää, mitä tuolla selitysvoimalla tarkoitin. Ja ei mulla ole mitään vaikeuksia hyväksyä sitä, että uskovaiset jollakin tapaa tuntevat jumalan läsnäolon. Kuitenkaan se, että jumala todella olisi olemassa ei liene se paras tai ainoa selitys näille tuntemuksille.

Et tainnut ihan ymmärtää mitä tuolla tuntemisella tarkoitin.Mistä sä tiedät mikä lienee paras selitys näille tuntemuksille?

Pitikö tuota nyt vielä erikseen kysyä? Kyllä, haluan esimerkin.

Eläinten laumakäyttäytyminen missä lauma käyttäytyy yhtenä nopeammin mitä yksilön reaktiokyky noin muuten sallisi.

Et tainnut ihan ymmärtää mitä tuolla tuntemisella tarkoitin.Mistä sä tiedät mikä lienee paras selitys näille tuntemuksille?

Enhän mä sitä tietenkään voikaan ateistina ymmärtää. Sehän on koko uskonnollisen tuntemuksen juju, että sitä ei voi ymmärtää eikä järjellä käsitellä, eikö niin ;)

Eiköhän ne selitykset löydy neuro- ja kognitioteiteestä, sosiaalipsykologiasta ja kulttuuriantropologiasta...

Tota nimen omaan hain takaa.

Ja siinähän se juju onkin. Eli se, että tuo uskonnollisen kokemuksen sijoittaminen kaiken rationaalisen ulkopuolelle on pelkkä sumuverho. Tällä pyritään peittämään se, että uskonnollinen kokemus ei rationaalista kritiikkiä kestäisikään.

Tällä pyritään peittämään se, että uskonnollinen kokemus ei rationaalista kritiikkiä kestäisikään.

Eikä sen kai tarviikaan.Mut jotain siinä on kai taustalla kun uskontoa esiintynyt muodossa tai toisessa kaikkialla aina luolamaalauksista tähän päivään saakka.

On paljon esimerkkejä eläinmaailmasta missä näyttäis että eläimet kommunikoivat ajatuksilla.Haluatko jonkun esimerkin?
Eläinten laumakäyttäytyminen missä lauma käyttäytyy yhtenä nopeammin mitä yksilön reaktiokyky noin muuten sallisi.
Jaa, että mitä?

Mikähän tuo laumakäyttäytyminen lienee tässä tapauksessa ja mitä tarkoitat reaktiokyvyllä?

Olen tuossa viime vuosina viettänyt aika paljon aikaa meribiologien ja haitutkijoiden kanssa veden alla ja päällä. Ainakin kalalajeilla on sellainen määrä aistinelimiä, että kun tökkäät lauman reunimmaisinta, niin sen liikahdus aiheuttaa paineaallon, joka aktivoi muiden kylkiaisteja. Tuolla tavoin olen saanut kymmenien metrien kalaparven käyttäytymään yhtenä organismina, kun signaali liikkuu parven läpi. Kalat voivat havaita niin sähkökenttiä kuin paineitakin ja reagoida niihin todella nopeasti.

Hyvänä esimerkkinä on Susan Blackmore, joka on viettänyt elämänsä etsien tuollaista yliaistillista ilmiötä, muttei ole löytänyt.

http://www.susanblackmore.co.uk/Chapters/Kurtz.htm

Jos tuollaisesta väittämästäsi ilmiöstä löytyisi oikeasti todisteita, niin kyllä niistä olisi biologian Nobel irronnut.

Jos jumala loi maailman ja kaiken oheis-scheissen, niin miksi täällä on muita uskontoja?

Meidän omaa syytämme kun ollaan sielultamme heikkoja olentoja - taipuvaisia epäjumalien luomiseen. Lue raamattua avoimin mielin niin saatat sinäkin löytää sen yhden oikean totuuden.

*BADAM* Nyt sut on lähetyssaarnattu. Oma vika jos ei usko aukene ja taivaspaikka sen siliän tien.

edit; toinen vaihtoehto on, että Jumala trollaa meitä ja koittaa huijata helvettiin. Niinhän se teki raamatun Jobillekin. Ja todisteet evoluutiosta on myös piilotettu fossiilien joukkoon jotta heikkouskoiset kääntyisi pois rakastavasta isästään.

Et niinku on mitatttu miten nopeesti joku pulu reagoi esim ääneen ja et ne parvessa liikkuu tavalla joka vaatii parempaa reagointi tai jotain.
Pistätkö linkin tuohon julkaisuun/tutkimukseen? Jos tuo pitäisi paikkansa, niin kyllä tuon tason sensaatiota hehkutettaisiin yleisesti.
*BADAM* Nyt sut on lähetyssaarnattu. Oma vika jos ei usko aukene ja taivaspaikka sen siliän tien.
Tää on hieno :D

Se olis muuten hieno homma tommonen telepatia.Valtava kalaparvi on koko ajan yhteydessä toisiinsa ja kaikki yksilöt lähettää jatkuvasti ristiriitaista tietoa toisilleen.Parven sivuilla ja ylä- sekä alapuolella olevilla yksilöillähän on ihan eri käsitys tapahtumista ympärillä.

Niin ja lisäks keskellä parvea olevat kalat väittää että kaikkin helvetin hyvin.

Pistätkö linkin tuohon julkaisuun/tutkimukseen?

Haluat sä linkin?

Osku, mikä tässäkin jäi epäselväksi??

Laita vain rohkeasti suoraan se linkki tänne kaikkien nähtäväksi niin keskustelukin olisi pikkuisen jouhevampaa! Ei tartte kato montaa kertaa sanoa että "joo, haluan sen esimerkin!" "joo, haluan sen linkin". Noita esimerkkejä, linkkejä ja vastaavia voi kato ihan oma-aloitteisesti tänne postata eikä aina kysyä että haluaako joku sellaisen; jos se aiheeseen liittyy niin se todennäköisesti monia myös kiinnostaa.

edit. jahas, Osku tais lähteä joulun viettoon.

Pistätkö linkin tuohon julkaisuun/tutkimukseen? Jos tuo pitäisi paikkansa, niin kyllä tuon tason sensaatiota hehkutettaisiin yleisesti.

Mä annan sulle linkin.Tää ei suoraan äskeiseen mutta tätä kautta pääsen lähemmäksi sitä.Kun luin tästä kokeesta niin aloin miettimään enemmissä määrin maailmankaikkeutta yms.Ehkä tota kautta päädyin tähän maailmankatsomukseen joka mulla nyt on.

http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc&feature=fvwrel

Mun mielestä tossa on jonkinlainen todiste siitä että havainnon tekijä vaikuttaa kohteeseensa.

Mä annan sulle linkin.Tää ei suoraan äskeiseen mutta tätä kautta pääsen lähemmäksi sitä.Kun luin tästä kokeesta niin aloin miettimään enemmissä määrin maailmankaikkeutta yms.Ehkä tota kautta päädyin tähän maailmankatsomukseen joka mulla nyt on.

http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc&feature=fvwrel

Mun mielestä tossa on jonkinlainen todiste siitä että havainnon tekijä vaikuttaa kohteeseensa.
Täh? :wtf: Mihin tää nyt liittyy? Miten ihmeessä havainnon tekijä tuossa kohteeseen vaikuttaa? :face:

quantum weirdness,double slid experiment

Siitä vaan tutkimaan jos kiinnostaa.Fotoni voi käyttäytyä kuin allto tai hiukkanen,riippuen tarkkailijasta.

quantum weirdness,double slid experiment

Siitä vaan tutkimaan jos kiinnostaa.Fotoni voi käyttäytyä kuin allto tai hiukkanen,riippuen tarkkailijasta.

Niin ja miten ihmeessä tämä nyt liittyy uskontoon? Valon aalto-hiukkasluonne nyt on perustasolla ihan lukiofysiikkaa.

Tämä on oikeastaan aivan samaa juttua, kuin mihin viittasin tuon Higgsin kanssa aiemmin...

Back
Ylös Bottom