Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Eiköhän se ole aika lailla luonnollista, oli uskovainen tai ei, ajatella olevansa oikeassa. Ei tule mieleen ketään, joka todella uskoisi olevansa jossain asiassa väärässä, koska jos näin koetaan, omaksutaan sellainen mielipide, jota ei ainakaan uskota vääräksi. Tietysti vain yksi tunnettu uskonto taitaa erikseen tähdentää, että viisainkin meistä on erehtyväinen, mistä syystä sen kannattajat taitavat olla tietoisempia mahdollisuudesta, että voivat olla väärässä, kuin muut.

No eikös aika moneen asiaan ole myös vaihtoehto "en tiedä mitenkä asia on". En tiedä onko Jumalaa olemassa ja jos on, en tiedä onko se kristittyjen jumala vai joku muu. Se mikä mua häiritsee uskonnossa on se ehdottomuus oikeassa olemisesta kun samaan aikaan miljardit uskovat toisin yhtä vahvasti.

Joo, tuo on yleinen muoto sepitteelliseksi jumalaksi – ikään kuin ”parempi itse”. Näkemyksessä on sellainen ongelma, että siihen on todella vaikea uskoa, jos tajuaa keksineensä sen itse (kuten väistämättä on). Sen sijaan vaikkapa kristitty voi todeta, ettei voi projisoida sen paremmin Jumalaan kuin Jeesukseenkaan itseään, sillä nämä eivät ole taikinaa, jota voisi haluamakseen muokata. Jälkimmäisen esimerkkiä on toki hyvä tavoitella, mutta myös tiedostaa, että se ei onnistu.

Mutta kuten sanoit aikaisemmin, ihmiset haluavat uskoa olevansa oikeassa. Joten vaikka keksii itse Jumalan sisältä ja koska kristityssä maassa ollaan, projisoi sen kristinuskoon, ei ihminen itse tiedosta mitään "keksineensä" vaan uskoo että hänen uskonsa on oikeaa vaikka juuri itse oli luonnut Jumalansa.

Älä ota tätä henkilökohtaisuutena mutta jos olisimme muslimi maassa niin väitän että suurella todennäköisyydellä olisit islamin uskoinen.

Kristinusko ja muut uskonnot rakentuvat sen oletuksen päällle, että ne saattavat olla totta. Ateismi rakentuu sen päälle, että jokainen jumaluskonto on varmasti väärä. Rationaalinen ihminen toteaa, että asia, jonka totuusarvosta ei ole varmaa tietoa, saattaa olla totta, jolloin hän ei ota varmaa kantaa sitä vastaan.

Yksikään ”ateismi on totta, koska” -väite ei kestä alkeellisintakaan kritiikkiä. Sen sijaan kristinuskon virheellisyyden todistaminen kysyy jo enemmän kuin kellään on ollut tarjota.
Mun mielestä on hölmöä rakentaa koko elämänsä ja maailmankatsomuksensa asian varaan, joka saattaa olla totta. Siinä menee koko elämä hukkaan, kun se ei ollutkaan totta. Ateismi ei perustu siihen, että jokainen jumalusko on varmasti väärä. Ateismi ei ota kantaa muuhun, kuin siihen, että henkilö itse ei usko jumaliin, mutta ei kielläkään niitä. Kuvailit antiteismin, siinä kielletään jumalien olemassaolo.

Ja mitä rationaalisuuteen tulee, niin mun ei varmaan tarvitse mainita omaa mielipidettäni uskovaisten rationaalisuudesta. Osaat arvata sen muutenkin.

Viimeiseen kohtaan voisin heittää taas sen vanhan ja kuluneen: Miten voidaan todistaa kristinuskon virheellisyys? Koko kristinusko perustuu Jumalan olemassaoloon ja kristinuskon virheellisyys voidaan todistaa todistamalla, ettei Jumalaa ole olemassa. Tällaista todistetta ei voida tehdä. Siksi on uskovaisen (tai mielummin Jumalan) tehtävä todistaa, että Jumala on olemassa.

Väärin. Myös ”minusta tuntuu, että jumalia ei ole olemassa” on fiilis.
No joo, mutta alunperin koko asiassa ei ollut kyse siitä. Laitoit itse ne sanat mun suuhuni. En puhunut ateismin fiiliksestä.

Se, että et pidä käsillä olevia todisteita uskottavina, ei tarkoita sitä, etteivät ne olisi olemassa.
Ihme sanahelinää. En kai mä ole kieltänytkään, ettei todisteita ole olemassa. Joillekin toiselle jokapäiväinen ruoka-annos voi olla todiste Jumalasta. Minä vaadin oikean kouriintuntuvan puolueettoman kriittisesti tarkasteltavan todisteen, joka selvästi määrittää, että Jumala varmasti on olemassa. Mikään uskovaisen esittämä todiste tähän mennessä ei ole ollut tällainen, vaan ennemminkin juuri sellainen "fiilispohjainen". Siksi en usko Jumalaan.

Hauskasti muotoilit asian niin, että ainoastaan kylmä ihminen voisi olla hyvä – assosioiden samalla hyvyyden negatiiviseksi kokemaasi luonteenpiirteeseen. Voin tietysti kuvitella, sillä olen kostanut ja luultavasti tulen kostamaan taas jonain päivänä, syntinen kuin olen. Itse pidän kostosta pidättäytymistä osoituksena tahdonvoimasta, en tunnekylmyydestä, sillä en pidä tunteiden heittopussia mitenkään autenttisemmin tuntevana kuin sitäkään, joka ne hallitsee. Pikemminkin uskoisin, että vähäisellä tahdonvoimalla varustettu alistuu vähäisemmänkin ärsykkeen edessä, jolloin ”ei-tunnekylmä” osoittautuukin vastuuttomaksi sekopääksi, mikä on aivan yhtä lailla totta.
Ensimmäinen lause on oma tulkintasi. Mitään tuollaista ei käynyt mielessäkään.
Tunteiden ja tahdonvoiman tasapainotteluahan tämä elämä on muutenkin. Voin heittää esimerkin, miten itse ehkä toimisin. Joku panee mun vaimoa, niin en luultavasti kostaisi, koska mulle siitä tuleva tunnekuohu ei ole niin valtava, etten pystyisi itseäni rauhoittamaan. Jos taas joku menee ja panee mun vaimoa ilman sen lupaa, niin miettiminen loppui siihen ja lopputuloksena on se, että revin pään irti ja tungen sen asianomaisen perseeseen.

Kuitenkin tässä paljastui sellainen mukava asia, että sinäkin olet sentään normaali ihminen. Kaikki suurenmoisesta moraalista puhuminen ei tarkoita sitä, että eläisit täysin sen armoilla. Olen tyytyväinen.

Niin – kukin päättää itse miten kristinuskoon, moraaliopetuksineen, suhtautuu. Se, joka hylkää sen, ei ole kristitty. Riippumatta tämän mielipiteestä identiteettiään koskien.

Edelleen: en minä, vaan kristinuskon sisältö. Määritelmä ei ole minun päätettävissäni. Yrität vääntää tosiasian mielipidekysymykseksi.
Mun mielestä se edelleenkin on mielipidekysymys. Kristityn määritelmä sanakirjan mukaan on: kristinuskoa tunnustava, kristinuskon mukainen, kristillinen
Noille jokaiselle voit sitten keksiä sisältöä, mutta toi on se määritelmä. Viittaan kintaalla kaikelle tämäntapaiselle ihan jo pelkästään siitäkin syystä, että toi on niin kamalaa saarnaamista ja yksi ääripää. Oletko muuten itse tuon määritelmän mukainen kristitty?

Se, ettei usko jumaliin. Jos pystyt vetämään hepun teksteistä jonkin muun johtopäätöksen, kuin että hän on ateisti, niin kerro ihmeessä miten se tapahtuu.
No aika hyvin sait itse vedettyä tuosta tekstistä, että heppu on ateisti. Saa oikein hakemalla hakea ja vähän vääntää ja kääntää, niin kai siitä voi sellaisen mielikuvan saada. Lisäksi koko juttu oli näitä asiayhteyksistä irrotettuja katkelmia ja kirjoittajana teologi, jolla voisi kuvitella hyvinkin olevan motiivi esittää Breivik ateistina. Siihen en usko, että olisi ollut väitteen mukaan fundamentalisti kristitty. Mutta että ateisti?
"Me uskomme kuitenkin kristillisyyteen kulttuurillisena ja sosiaalisena identiteettinä ja moraalisena ohjelmana. Tämä tekee meistä kristittyjä.”
Tuohon moraalikohtaan haluaisin oikein kovasti tarttua, mutta en taida jaksaa.

Jumala voi, toki, ja määritteleekin. Hän totesi erottelevansa jyvät akanoista.
Aika paskamaista jos olet koko elämäsi elänyt kuin kristitty, mutta et sitten ollutkaan tarpeeksi kristitty, niin et pääsekään taivaaseen.

Olet vapaa näyttämään toteen yhdenkin uskovaksi kristityksi itseään kutsuvan ihmisen joka on eri mieltä.
Sun keskustelutyyli on välillä vähän vähemmän mielekäs. Täynnä näitä "todista, näytä toteen" -juttuja, vaikka sillä ei olisi edes mitään väliä. Ihan kuin pystyisin näyttämään sulle toteen tuollaisen asian. Tai ihan kuin mulla olisi edes minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen. Onko nyt niin, että ajattelet niin, että maailman monen miljoonan kristityn seasta ei löydy yhtäkään, joka kutsuu itseään uskovaksi kristityksi, mutta on eri mieltä? Musta siihen on aika suuri todennäköisyys.

Mutta sun tyyli keskustella on tällaista väsytystaktiikkaa. Epäolennaisuuksiin puuttumista ja pilkun viilaamista. Mutta se näyttää toimivan. Dragoninkin tiputit pois pelistä. Mutta älä luule, että se olisi mikään voitto. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että Dragon oli vähemmän idiootti, kun osasi lopettaa ensin. Itse en ole vielä osannut lopettaa, vaikka mielessä on käynyt. Pelkään vain, että jos lopetan, tulkitset sen voitoksi ja samasta syystä et itse pysty lopettamaan. Luulet tätä kilpailuksi.
Tulee ihan mieleen tämä: "Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon — it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory."

Kaveriksi, joka samantien syyttää minua heti seuraavassa lauseessa epäolennaisuuksiin takertumisesta, jätit aika lahjakkaasti asiasisällön Määritelmä ei ole minun keksimäni. Löydät sen mistä tahansa sanakirjasta, joka käsitteen tuntee huomiotta. Kannattaisi ehkä olla syyllistymättä juttuihin, joista toista syyttää.
Niin mikä se sanakirjan määritelmä kristitylle olikaan?

Sinusta tekee naurettavan se, että lähdet vääntämään kristityn määritelmästä kun olen todennut lukuisat lähteet, jotka ovat samaa mieltä kanssani, samalla osoittaen, että käyttämäni määritelmä ei ole itse keksimäni. On myös äärimmäisen typeryyden osoitus väittää, että puhe ei ollut kristityn määritelmästä, kun olet omistanut sille lähestulkoon puolet viestistäsi.
Luulin, että puhuit kristityn ja teistin eroista. Minä taas en puhunut. En muuten ole nähnyt yhtäkään lähdettä, joka osoittaisi kristityn määritelmäksi sen, minkä väität sen olevan.

Sitten saan mitä ansaitsen. Vähänpä minä sille voin.
Se on taas se vittumainen juttu. Olet palvellut koko elämäsi Jumalaa ihan turhaan. Joudut helvettiin. Ei tule katkera fiilis.
Tuntumasi on väärä. Se, että totean sinun haukkuvan väärää puuta eli kristinuskoa tapauksessa, jossa se ei ollut tapahtumien primus motor, ei ole kristittyjen (joita ristiretkeläiset uskoakseni pääsääntöisesti olivat) tekojen vähättelyä.
Ja samalla syytät ateismia kommunistien tekemistä teoista. Aika kaksinaamaista kotiinpäin vetämistä. Enemmän uskonnolla ja ristiretkillä oli tekemistä toistensa kanssa, kuin ateismilla ja kommunistien hirmuteoilla.

Nasevasti osasit väittää edelleen samaa ja jättää perustelut sikseen kuten viime kerrallakin. Tästä voinee päätellä, että mitään tukea heitollesi ei ole tulossa vastaisuudessakaan?
Tämä liittyy siihen aikaisempaa avautumiseeni keskutelustasi. Olen perustellut jo moneen kertaan. Ihan tekstiä olen tänne kirjoittanut. Ja niin on moni muukin. Olet vapaa ne etsimään. Sieltä löytyy se tuki heitoilleni. Vittuilet asiasta josta ei voi edes vittuilla. Ihan kuin väittäisit, etten osaa perustella kantaani, ettei ateismi ole uskonto, vaikka olen sen monen monta kertaa todistetusti tehnyt tässä threadissa. Jos et kyseisiä tekstin pätkiä muista multa tai keneltäkään muultakaan, niin ihan vittumaisuuttani en ala niitä myöskään kaivamaan. Olen vittumainen jätkä. Lisäksi luulen, että koko homma liittyy sun väsytystaktiikkaan ja haluat teettää mulla turhaa työtä ja laittaa mut etsimään ja kopioimaan tänne ne kaikki katkelmat. Ei ole ensimmäinen kerta sulta, kun yrität jotakin samanlaista. Äläkä vastaa tuohon, että todista, että olen jotain sellaista sanonut. Älä tee sitä.

Ja vielä viimeiseksi sillä ei ole mitään merkitystä. Sulla on asiasta eri käsitys. Ne perusteet eivät ole tähänkään asti kelvanneet, jos eivät edes muistu mieleen, niin eivät ne nytkään kelpaa.

Nämä kaikki ovat uskonnollisia käsityksiä, aivan oikein. Myös haamujen, tonttujen, peikkojen, hyvän, pahan jne. olemassaoloa koskevat käsitykset ovat uskonnollisia. Se, että uskonnolla ei ole muuta sisältöä, ei tietenkään tee siitä yhtään vähempää uskontoa.
Juu just niin. Voi helvetin helvetti. Tällaisen väitteen kohdalla menen sanattomaksi. En sen takia, että olisit oikeassa, vaan ihan muusta syystä. Kai tämä on puhtaasti mielipidekysymys ja täten myös oma paasaamiseni siitä, että ateismi ei ole uskonto, on ollut täysin turhaa.

Uskonnollisfilosofista pohdintaa lisää, ei vastauksena kenellekkään, mutta eipä tässä ketjussa mitään harmoniaa ole hetkeen nähtykään.

Uskominen yliluonnolliseen tuntuu minulle absurdilta ajatukselta. En osaa lainkaan kuvitella sellaisen ihmisen mielenmaisemaa. Kohdallani voisi päteä väittämä En usko, että kukaan todella uskoo Jumalaan. Toki uskon henkilön todellisuuskuvan voivan olla vääristynyt, esimerkiksi mielisairauksista, dogmaattisesta kasvatuksesta tai erittäin voimakkaista emotionaalisista motiiveista johtuen.

Uskoa en pyri tässä määrittelemään, mutta sen merkittävimmäksi piirteeksi esittäisin tässä toiseuden. Toiseudella tarkoitan sitä, että uskonnollisen ihmisen autenttinen elintapa on kuin äärettömän, pimeän kuilun seuraavalla puolella. Sinne pääsee vain hylkäämällä entisen.

Ateismi, materialismi ja tieteellinen realismi eivät tunnu uskovaisille merkitsevän mitään muuta, kuin yritystä selittää itselleen asioita, joita ei todella voida selittää ihmisen keinoin. Ihmisen perspektiivi ei voi olla täysin objektiivinen, siksipä edelliset ismit tuntuvat uskovaiselle absurdeilta.

Uskonnoton kriittinen analyytikko on esim. Malloylle samanlainen punainen vaate kuin äärimmäinen skeptikko on terveen järjen filosofille? Jumalaa ei todennäköisesti ole ilmenee uskovaiselle yhtä absurdina väittämänä kuin kiistämättömien faktojen puolesta puhuvalle filosofille väite Asiaintiloja ei todennäköisesti ole

Uskoon siirtyminen on aina viitekehykseen siirtymistä. Viitekehysten ominaisimmat piirteet ovat perusväittämien hyväksyminen ja sen sisällön enemmän tai vähemmän dogmaattinen opettaminen. Tällainen absoluutiksi mielletty väittämä voi olla esimerkiksi
1) Jumala on isä, ja Kristus on hänen poikansa
2) On olemassa jumalattomia eettisiä totuuksia tai vaikkapa
3) Tässä on oikea käteni

Olemmeko siis kuitenkin samassa loogisessa jatkumossa? Kummalla puolella uskovainen on ateistiin verrattuna? Onko hän omaksunut vääriä totuuksia, vai onko hän päässyt eroon totuudettomuudesta?

Psykologiassa vahvaa lienee lähinnä neuropsykologia, muu on silkkaa humpuukia.

No voi perse, siinä meni ränniin iso pino opintoja. Pitänee palata piirrustuspöydän ääreen ja löytää jotain vakuuttavaa vaikka raamatuntutkimuksen puolelta.

Oma käsitys on, että behaviorismi on yksi psykologian haara jolla on todellisuuspohjaa. Ei nojaa kulleihin tai mutuilihin vaan havaintoihin.

Ihan jänskä tapaus ja osoitus luonnonvalinnasta:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...astustuskyvyn+tuholaismyrkyille/1135268439409

Hatunnosto täältäkin Dragonille ja muille tiedon valon tuojille :) Tuskin hekään odottavat pahimpien fundamentalistien tajuavan virheensä, mutta tämä on hyvää vastapainoa Krean ym. levittämälle roskalle, jonka totuudenmukaisuutta harva ihminen osaa suoralta kädeltä arvioida.

Ei minua jyrkkyys haittaa, mutta olet varmaan tietoinen siitä, että kukaan, joka ei ole jo valmiiksi siitä samaa mieltä, ei pysty ottamaan vakavasti näkemystä, jota ei perustella mitenkään? Yleensä ottaen ihmiselle, joka on väärässä, on se hyvin helppo näyttää – tai ainakaan minusta sen osoittaminen ei ole koskaan ollut hankalaa. Eri juttu on sitten onko toisen kapasiteetti riittänyt asian ymmärtämiseen, mutta se on jo toinen juttu; tämä selkiää vasta kun selitys on annettu. Itse tapaan ymmärtää asiat selitettyinä varsin nopeasti, minkä lisäksi mahdollisen väärässä oloni myöntäminen ei tuota hankaluuksia.

Kyllä se varmasti onnistuisi jos käytössäni olisi riittävästi aikaa. Nähdäkseni ongelma on siinä että käsityksesi tieteestä on pirstaleinen, pienten väärinkäsitysten muodostama kavalkadi. Joutuisin lähtemään liikkeelle ihan perusjutuista, kuten vertaisarvioinnista, tieteellisten kokeiden suunnittelusta ja kontrolloinnista, erityyppisistä tutkimuksista, konsensuksesta, tieteen määritelmästä, tieteenfilosofiasta, validoinnista, toistettavuudesta, sokkouttamisesta jne. Tuo, että et esimerkiksi luokittele biologiaa tieteeksi tai että nimität psykologian humpuukiksi, kertoo todella paljon. Tällaisten kannanottojen pitäisi jo vihjata sinulle että olet ajatuksinesi melko pienessä marginaalissa. Toisaalta tämä myös selittää paljon sitä, miksi kammoksut naturalistista maailmankuvaa.

Noin muuten: ota toki aikasi, ei tässä kiire ole. On aina parempi, että vastaa huolella kuin hutiloiden.

Juu. Tosin aikani on tällä hetkellä hieman kortilla sillä kuten sanoin, teen työkseni luonnontieteellistä tutkimusta. Tällä hetkellä yritän parhaani mukaan tuottaa tekstiä tieteellistä vertaisarviointia varten joten saan kirjoitella ihan riittävästi ilman pakkistakin :) Tämän perusteella koen myös kuuluvani tiedeyhteisöön, joten minusta on hieman hyvittavaa lukea noita käsityksiäsi siitä miten asiantuntijajoukkoja ei ole olemassa, työni ei ole tiedettä ja tulokseni arvioidaan mutupohjalta :D

Dragonille ja muille evolutionisteille.

Ajatelkaapa nyt hetki tuota evoteoriaa ja tiedon syntyä...
Ensin pitäisi syntyä informaatiota tyhjästä, tämän ihmeen lisäksi pitäisi syntyä myös tietoa siitä, että miten käyttää tuota informaatiota. Täysin järjetöntä.

Ne muutokset mitä havaitsemme luonnossa eivät tuota uutta geneettistä informaatiota, vaan ne käyttävät jo olemassa olevaa järjestelmää.
Koskaan ei ole luonnossa havaittu toisen eliön muuttuneen täysin toisenlaiseksi. Madoista ihmisiin/liskoista lintuihin tarinat perustuvat vain erilaisiin olettamuksiin ja pakonomaiseen tarpeeseen nähdä linkki niiden välillä. Me havaitsemme ainoastaan mikroevoluutiota tapahtuneen.

Jos olette eri mieltä, niin kertokaapa milloin/missä on havaittu luonnossa uuden geneettisen informaation lisääntyminen niin, että se mahdollistaisi jonkin aivan uuden rakenteen syntymisen tai ohjeet sen käyttämiseen ? Esim. siivet.

*Vastaan Dragon viestiisi lyhyissä osissa kunhan kerkeän.

Voisitko vielä kertoa hieman tarkemmin että miten sokea luonnonprosessi on saanut maalattua pöllöperhosen siipiin oman vihollisensa saalistajan silmät yksityiskohtineen. Miten tämä on käytännössä mielessäsi tapahtunut?
owlverso.jpg

Tässä vielä yksi hyvä esimerkki suunnittelusta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ensin pitäisi syntyä informaatiota tyhjästä, tämän ihmeen lisäksi pitäisi syntyä myös tietoa siitä, että miten käyttää tuota informaatiota. Täysin järjetöntä.

Ne muutokset mitä havaitsemme luonnossa eivät tuota uutta geneettistä informaatiota, vaan ne käyttävät jo olemassa olevaa järjestelmää.
Koskaan ei ole luonnossa havaittu toisen eliön muuttuneen täysin toisenlaiseksi. Madoista ihmisiin/liskoista lintuihin tarinat perustuvat vain erilaisiin olettamuksiin ja pakonomaiseen tarpeeseen nähdä linkki niiden välillä. Me havaitsemme ainoastaan mikroevoluutiota tapahtuneen.

Jos olette eri mieltä, niin kertokaapa milloin/missä on havaittu luonnossa uuden geneettisen informaation lisääntyminen niin, että se mahdollistaisi jonkin aivan uuden rakenteen syntymisen tai ohjeet sen käyttämiseen ? Esim. siivet.

*Vastaan Dragon viestiisi lyhyissä osissa kunhan kerkeän.

Voisitko vielä kertoa hieman tarkemmin että miten sokea luonnonprosessi on saanut maalattua pöllöperhosen siipiin oman vihollisensa saalistajan silmät yksityiskohtineen. Miten tämä on käytännössä mielessäsi tapahtunut?
owlverso.jpg

Miksi jumala olisi maalannut siipiin ne silmät jos on tarkoitus olla saaliseläimenä? Jos ei ole tarkoitus olla saaliseläimenä, miksi jumala sallii saalistuksen?
Se että sinä et havaitse muutoksia luonnossa, etkä halua havaita vaan tyydyt uskomaan maapallon olevan litteä ja miettimään syitä miksi täysijärkiset eivät usko satuihisi, ei tarkoita etteikö muutoksia tapahtuisi. Sulla ei vaan kapasiteetti riitä ylhäällä.

Sulle se ei näytä menevän mitenkään perille yksikään perustelu mitä tänne kirjoitetaan. Mitä jos kävisit vaikka iltalukiossa ensin biologian perusteet ja sitten hankkisit lisätietoa biologiasta esim. jostain muualta, kuin jostain kreationistien haista-paska-sivustoilta?

Ja kun sinä vaadit perusteluita "evolutionisteilta ja darwinisteilta" niin perustele toki miten tämä australialainen variksen perikuva on suunnittelun tuloksena oppinut juuri moottorisahaa imitoimaan? Sulle on kyllä ihan tarpeeksi monta kertaa yritetty perustella nuita vaatimisiasi asioita, mutta mitä jos sinä yrittäisit välillä?

edit. semmosesta haluaisin Krealta vielä kysyä tuon linnun suunnittelusta, että osasiko tämä lintu imitoida moottorisahaa jo silloin 6000 vuotta sitten, kun maapallo luotiin? Vai luotiinko tämä lintu vasta moottorisahan kehittämisen jälkeen?

"Syntyy tyhjästä"-lause on yleinen väärinymmärrys Big Bangista puhuttaessa. Universaali singulariteetti ei ollut "ei-mitään". Se sisälsi kaiken aineksen, mitä tarvittiin universumin syntyyn. Itse asiassa voitaisiin sanoa, että se oli kaikki.
Toisekseen, evoluutioteoria ei käsittele miten kaikki alkoi. Evoluutio käsittelee lajien syntyä, ei elämän syntyä. Kolmanneksi, evoluutioteoria on järkevämpi, kuin ajatus kaikenluoneesta taikaolennosta.

Koskaan ei ole luonnossa havaittu toisen eliön muuttuneen täysin toisenlaiseksi.

What? Johan tämä sulle selitettiin:
Mutaatiot kyllä tuottavat uutta informaatiota, tähän sun on aivan turha väittää mitään vastaan, tästä on niin paljon todisteita olemassa miten mutaatioita tapahtuu molekyylitasolla. Pistemutaatiot, Frameshiftit, duplikaatiot, deleetiot, rekombinaatiot, endogeeniset virukset, kemikaalit, säteily, veden lämpöliike jne. DNA ei ole jäykkä muuttumaton molekyyli. Se todellakin voi muuttua ympäristöolosuhteiden vaikutuksesta ja näillä muutoksilla on vaikutuksia transkriptioon, translaatioon ja replikaatioon, joista on edelleen seurauksia solusykleihin, solukuolemaan, kasvaimiin, solujen metaboliaan jne jne.

Tossa olet aivan oikeassa, että mutaatiot havaintojen mukaan ovat yleensä neutraaleja tai haitallisia. Hyödyllisiä on vaikeampi havaita just nyt tällä hetkellä muuta kuin tietyissä tilanteissa, joissa mutaatio pitää eliön hengissä esim. antibioottiresistenssi.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation

Eliöiden mutaatiot täytyvät olla pieniä muutoksia eliön genotyypissä, jotta tämä ei muuttuisi liikaa muihin lajinsa yksilöihin nähden. Pienet muutokset ovat välttämättömiä eliön lisääntymisen ja selviytymisen kannalta. Et näe eliön muuttuvan "täysin toisenlaiseksi", koska minkä kanssa tälläinen eläin lisääntyisi? No ei minkään. Sillä ei olisi mitään evolutiivista hyötyä muutoksestaan.

Muuttuakseen toiseksi lajiksi eliö tarvitsee aikaa ja esteen, joka estää geenivirran muiden saman lajin eliöiden kanssa. Pienet muutokset molempien toisistaan eristyneiden eliöryhmien genotyypissä ajavat lopulta eliöt niin erilaisiksi, etteivät ne enää voi tuottaa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä keskenään.

Voisitko antaa meille määritelmän "informaatiosta"?

Madoista ihmisiin/liskoista lintuihin tarinat perustuvat vain erilaisiin olettamuksiin ja pakonomaiseen tarpeeseen nähdä linkki niiden välillä. Me havaitsemme ainoastaan mikroevoluutiota tapahtuneen

Oh really? Mitenkä sitten selität geneettisen samankaltaisuuden eri lajien välillä? Eri eliöiden geenit vain sattuvat olemaan samanlaisia? Entä fossiilit? Nämä "tarinat" perustuvat havaittuihin faktoihin.

Vaadit tässä, että tässä näytettäisiin todiste lyhyessä ajassa tapahtuneesta eliön rakennemuutoksesta. Kuten jo aikaisemmin selitin, kokonaiset rakennemuutokset tarvitsevat aikaa. Emme näe yhden, kahden tai edes sadan ihmisen elinaikana muutosta liskossa, jolle on kasvamassa siivet. Tälläisen uuden rakenteen muunnoksen havaitseminen lyhyellä aikavälillä ei ole mahdollista.
Sen sijaan hyvä esimerkki geneettisestä muunnoksesta on Sukulakun postaama Helsingin sanomien linkki hiirestä, jolle on tullut vastustuskyky varfariinille. Ilmeisesti ei tiedetä varmasti minkälainen geneettinen muunnos on tapahtunut, mutta on selvää, että se on tapahtunut. Tämä on mainio esimerkki siitä, miten pienin askelin evoluutio etenee.

Pienemmissä eliöissä muutoksia ominaisuuksissa on kyllä havaittu:

Documentation of mutations producing new features includes the following:

* the ability of a bacterium to digest nylon (Negoro et al. 1994; Thomas n.d.; Thwaites 1985);
* adaptation in yeast to a low-phosphate environment (Francis and Hansche 1972; 1973; Hansche 1975);
* the ability of E. coli to hydrolyze galactosylarabinose (Hall 1981; Hall and Zuzel 1980);
* modification of E. coli's fucose pathway to metabolize propanediol (Lin and Wu 1984);
* evolution in Klebsiella bacteria of a new metabolic pathway for metabolizing 5-carbon sugars (Hartley 1984);
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB101_2.html

Mutaatiot ja LUONNONVALINTA ovat siis tuottaneet tuon kuvion. Jokin perhonen on syntynyt samanlaisella ruskeahkolla kuvioinnilla kuin tämän isi ja äiti olivat, mutta poikkeuksena on tullut mutaatio, jossa tällä perhosella on siivissään täplät. Nämä täplät ovat hämänneet saalistajia ja tämä perhonen on selvytynyt ja lisääntynyt tehden samanlaisia perhosia, kuin itse on. Ajan saatossa huonommat kuvioinnit omaavat perhoset ovat tulleet syödyksi, kun taas paremman kuvioinnin omaavat ovat karkoittaneet saalistajan.

Hienosti matkii, mutta mitä tämä todistaa? Lyyralintu ei ole ainut lintu, joka osaa matkia ääniä.

Skepsiksen palstalla keskusteltua:

"Uskaltaako Skepsis järjestää julkisen rukoustestin. Heittäkää noppaa ja rukoilijat rukoilevat vaikka numero neljän puolesta. Katsotaan sitten kun 100 000 noppaa on viskattu."

"Millä koejärjestelyllä estetään se, että ateistit pilaavat kokeen rukoilemalla väärää numeroa?" :rock:

Voisit lopettaa tuon "evolutionisti" -termin käytön, koska se on lähinnä surkea yritys väittää tieteilijöitä dogmaattisiksi. Minä uskon myös suhteellisuusteorian oikeellisuuteen, koska se on lukuisin havainnoin ja kokein muodostettu tieteellinen teoria, joka selittää erittäin hyvin tiettyjä fysiikan asioita. Olenko siis Einsteinisti? Tuskin, koska en usko dogmaattisesti suhteellisuusteorian olevan lopullinen ja absoluuttinen totuus. Uudet kokeet ja havainnot tulevat vielä aivan varmasti muokkaamaan, korjaamaan ja tarkentamaan suhteellisuusteoriankin väittämiä, vaikka se on varmaankin yksi tunnetuimpia tieteellisiä teorioita.

Ja tämä sama pätee kaikkiin tieteellisiin teorioihin, olkoon keksijä sitten minkä niminen tahansa. Jos mua sanotaan darwinistiksi niin olen sitten samaan aikaan Einsteinisti, Bernoulisti, Faradayisti, Linnaeisti ja ties kuinka monta -istiä...

Ajatelkaapa nyt hetki tuota evoteoriaa ja tiedon syntyä... Ensin pitäisi syntyä informaatiota tyhjästä,
Mistähän olet taas saanut käsityksen, että informaatiota muodostuu tyhjästä? Kyllä ne perintöaineksen osaset ovat olleet maapallolla olemassa jo pitkään. Entropian paikallinen vähentyminen puolestaan on johtanut siihen, että kemiallisten ominaisuuksien takia RNA:ta on muodostunut tai sekin lasketaan, että RNA -ketju pelkästään pitenee. Informaatiota syntyy informaatioteorian mukaan jo silloin kun RNA tai DNA rihma pitenee uusien emästen liittymisten johdosta. Simppeli kemiallinen reaktio, jossa muodostuu fosfoesterisidoksia. Kyse ei siis ole missään mielessä minkään asian syntymisestä tyhjästä niin kuin esität vaan, järjestyksen paikallista kasvamista ja entropian vähenemistä.

tämän ihmeen lisäksi pitäisi syntyä myös tietoa siitä, että miten käyttää tuota informaatiota. Täysin järjetöntä.
Viet tietokone ja tietokonekieli analogiaa aivan liian pitkälle. Perintöaines ei mieti mitään, se toimii kemiallisten ominaisuuksiensa mukaan. Ensimmäiset perintöaines pätkät ovat yksinkertaisesti muodostaneet kopioita itsestään - edelleen koska niiden ominaisuus on sellainen - ja sellaiset perintöainespätkät, jotka ovat kopioituneet + säilyneet ovat tuottaneet eniten säilyviä kopioita. Eli edes teoriassa elämän alkuvaiheissa ei ole ollut mitään tarvetta millekään erityiselle sekundaari-informaatiolle, että miten perintäaineksen sisältämää informaatiota pitäisi käyttää. Kyseessä on molekyyli, joka on tehnyt itsestään kopioita. Se riittää.

Jos olet sitä mieltä ettei itsestään kopioituva molekyyli selitä tätä, niin kerro toki mikä nykyisessä abiogeneesiteoriassa mättää vähän paremmilla perusteluilla kuin "täysin järjestöntä" -heitoilla.

Ne muutokset mitä havaitsemme luonnossa eivät tuota uutta geneettistä informaatiota, - -
Tarkoitat varmaankin: "Ne muutokset mitä havaitsemme eliöissä eivät tuota uutta geneettistä informaatiota," ?

Tämänkaltaiset lauseet osoittavat vain sen miten perusteellisen vähäistä sun ymmärrys on koko evoluutioteoriasta, mutaatioita ja genetiikasta. Jos me havaitsemme eliöissä muutoksen verrattuna muihin saman lajin yksilöihin, niin kyllähän se jo selkeästi tarkoittaa, että geneettinen koodi on erilaista, sen sisältämä informaatio on erilaista, jolloin tämä erilainen ja uusi geneettinen informaatio näkyy fenotyyppisenä muutoksena.

Toi sun väite on ihan oikea mutta ei siinä mitään järkeä ole. Ellei sitten tarkastella eliön perimää, jonka muutosta voitaisiin verrata muihin saman lajin yksilöihin. Tosin sitten toi sun koko lause on vain entistä järjettömämpi jos alkaisit väittämään, että eliössä havaittu geneettinen muutos ei olisi geneettisen informaation muutos, joka tarkoittaa käytännössä samaa kuin uusi informaatio.

- - vaan ne käyttävät jo olemassa olevaa järjestelmää.
Ja sitten tämä sivulause... mä en ymmärrä mitä ihmettä sä yrität tässä selittää. Tarkoitatko nyt frameshiftiä, translaatiota, transkriptiota vai replikaatiota? Tämän nimisiä järjestelmiä nyt ainakin muokkaa, kopioi ja siirtää geneettistä informaatiota.

Ne olettamukset ja pakonomaiset tarpeet nähdä linkki eliöiden välillä johtuu varmaan siitä, ettei alkusyntyä tapahdu. Tämä järjetön olettamus saa meidän vetämään johtopäätöksen, että kaikki elävät eliöt ovat syntyneet aikaisemmin eläneistä eliöistä. Havaitut faktat geneettisen koodin samankaltaisuudesta on saanut tieteentekijät vetämään samanlaisen järjettömän olettamuksen, että koska perimäaineksemme rakenne on sama ja useat geenit ovat samoja esim. ihmisen ja bakteerien välillä, niin kaikki elolliset eliöt ovat sukua keskenään.

Näistä on järjettömistä olettamuksista on taas sitten vedetty sellainen järjetön olettamus, että ne maaperässä löydetyt elukoiden näköiset kivettymät olisivat joskus olleet eläviä elukoita ja näin ollen on kehitetty pakonomainen tarve olettaa fossiilien olevan meidän kaukaisia esi-isiä ja serkkuja. Tätä tää tiede on... järjettömiä olettamuksia ja pakonomaista tarvetta nähdä linkki.

Onneksi kreationismi on vapaa järjettömistä oletuksista. On täysin järkevää uskoa maailmankaikkeuden luojan kirjoittaneen meille kirjan - koska kirjassa sanotaan niin. Tämä kirja eroaa kaikista muista kirjoista, koska se on pyhää alkuperää ja sisältää iankaikkista viisautta, jota ei kyseenalaisteta - koska kirjassa sanotaan niin. On myös täysin järkevää uskoa maapallon olevan 6000 vuotta vanha ja vetää järkevä olettama, että ei kai nyt sentään maailmankaikkeuden luoja meille valehtelisi - koska kirjassa sanotaan niin. Kun se nyt kirjassa lukee, niin pakkohan se on olla totta - koska kirjassa sanotaan niin.

Eliöitkin ovat tosi monimutkaisia, monimutkaisia, monimutkaisia, monimutkaisia, monimutkaisia... kyseessähän ei kuitenkaan ole minkäänlainen pakonomainen tarve nähdä linkkiä tiedettyjä suunniteltujen asioiden ja toivomusten siitä milainen universumi välillä.

Kelpaako vaikka Madeiran hiirten 500 vuoden aikana kehittyneet kromosomistomutaatiot?
http://www.genomenewsnetwork.org/articles/04_00/island_mice.shtml

Toinen juttu, joka tulee mieleen on laboratoriossa tehdyt bakteerikasvatuskokeet, joissa on havaittu bakteerikasvuston kehittäneen kyvyn käyttää sitrulliinia 30.000 sukupolven jälkeen täysin spontaanisti. http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_long-term_evolution_experiment

owlverso.jpg
Tjaa vaikea sanoa, kun en ole niin perehtynyt perhosten siipikuvioihin. Periaatteessahan evoluution kannalta ei ole niin väliä minkä näistä mekanismeista laji omaksuu, kunhan se jollain tavalla lisää eliön kelpoisuutta eli selviytymistä, ravinnonhankintaa tai lisääntymistä. Eliöiden fenotyyppisten ornamenttien tutkimus on ollut runsasta tässä viime vuosina.

Siipikuviot luokitellaan muutamaan luokkaan:

- Seksuaalinen dimorfismi, sukupuolet näyttävät erilaista ja selkeää syytä tähän ei tiedetä
- Vuodenaikaisvaihtelu elinympäristön mukaan, parittelu- ja suojaustarkoituksia
- Suojavärit, ympäristöön sulautuminen, perhonen näyttää lehdeltä tai kaarnalta
- Kirkkaat varoitusvärit, perhosissa oleva myrkky tekee niistä pahanmakuisia tai tappaa syöjän, joten lajin yksilöillä on ns. varaa ja järkeä mainostaa myrkyllisyyttää
- Batesian mimicry, jossa myrkyttömät perhoset matkivat myrkyllisten värejä - samalla tavalla kuin kukkakärpäset matkivat ampiaisia, varoitus on huijausta
- Mullerin mimicry, eri lajit kopioivat toistensa varoitusignaaleja, varoitus on aito

Lisäksi suojaväri voi muuttua toiseksi suojaväriksi, varoitusväriksi tai mimicryksi.

Osa noista suojaväreistä ja varsinkin ns "silmäpilkuista" on selkeästi havaittu toimivan hyökkäyksessä uhrattavana osana. Peto hyökkää perhosen kimppuun ja käy juuri silmätäpläosan kimppuun, siipi repeää, perhonen pääsee karkuun ja saalistaja jää ihmettelemään pala siipeä suussa.

Mistäs muuten Krea olet lukenut mikä on pöllöperhosen pääasiallinen peto ja mikä puolestaan saalistaa tätä petoa?

Silmätäplistä on tehty tutkimusta ihan molekyylitasolla saakka. http://en.wikipedia.org/wiki/Eyespot_(mimicry)

Tätä ovat jo muut kysyneet mutta sama kysymys. Mikä tässä videossa on se esimerkki? Lintu matkii ääniä, koska suunnittelijan mielestä se on älykästä?

Mun mielestä on hölmöä rakentaa koko elämänsä ja maailmankatsomuksensa asian varaan, joka saattaa olla totta.
Riippumatta siitä mitä mieltä asian fiksuudesta olet, tekee jokainen ihminen, mukaanlukien sinä, niin.

Siinä menee koko elämä hukkaan, kun se ei ollutkaan totta.
Miten niin? Ainakin itse koen elämäni paljon mielekkäämmäksi ja onnistuneemmaksi nyt kuin ateistina, vaikka kristinusko ei olisikaan totta. Jos kaikki loppuu kuolemaan, en ole paikalla näkemässä "pettymystäni".

Ateismi ei perustu siihen, että jokainen jumalusko on varmasti väärä. Ateismi ei ota kantaa muuhun, kuin siihen, että henkilö itse ei usko jumaliin, mutta ei kielläkään niitä. Kuvailit antiteismin, siinä kielletään jumalien olemassaolo.
En kuvaillut. Ateisti ei noudata yhdenkään tunnetun uskonnon moraalista koodia, mikä tarkoittaa sitä, että hän tekee näiden silmissä jatkuvasti syntiä. Täten hän laskee koko elämänsä ja ikuisuutensa sen varaan, että jokainen moraalin sisältävä jumalusko on varmasti väärä.

Ja mitä rationaalisuuteen tulee, niin mun ei varmaan tarvitse mainita omaa mielipidettäni uskovaisten rationaalisuudesta. Osaat arvata sen muutenkin.
Osaan toki, ja osaan arvata senkin, että mielipiteesi perustuu vahvaan tunteeseen. Kyseistä tunnetta ei näy haittaavan todistusaineisto vastakkaisen näkemyksen puolesta.

Viimeiseen kohtaan voisin heittää taas sen vanhan ja kuluneen: Miten voidaan todistaa kristinuskon virheellisyys?
No jos kristinuskon haluaa falsifioida, niin mahdollisia tapoja tulee mieleen äkkiseltään juutalaisen kansan tuhoutuminen, Jeesuksen luurangon löytyminen, juutalaisten temppelin löytyminen Jerusalemista ehjänä, köyhyyden poistaminen, kuolemattomuusteknologia ja toteennäytetty kyky välttää raamatullisesti määritelty synti.

Koko kristinusko perustuu Jumalan olemassaoloon ja kristinuskon virheellisyys voidaan todistaa todistamalla, ettei Jumalaa ole olemassa. Tällaista todistetta ei voida tehdä.
Jumalaa ei voi falsifioida, mutta kristinuskon voi.

No joo, mutta alunperin koko asiassa ei ollut kyse siitä. Laitoit itse ne sanat mun suuhuni. En puhunut ateismin fiiliksestä.
Väitit, että ateismilla ei ole fiilispohjaa (#5504), ja minä todistin, että on.

Ihme sanahelinää. En kai mä ole kieltänytkään, ettei todisteita ole olemassa. Joillekin toiselle jokapäiväinen ruoka-annos voi olla todiste Jumalasta. Minä vaadin oikean kouriintuntuvan puolueettoman kriittisesti tarkasteltavan todisteen, joka selvästi määrittää, että Jumala varmasti on olemassa. Mikään uskovaisen esittämä todiste tähän mennessä ei ole ollut tällainen, vaan ennemminkin juuri sellainen "fiilispohjainen". Siksi en usko Jumalaan.
Et usko Jumalaan, koska sinun mielestäsi jonkun muun pitäisi kantaa kaivoosi vesi. Ei se ihan niin käy. Kukaan muu ei tee eikä voi tehdä valintaa puolestasi.

Ensimmäinen lause on oma tulkintasi. Mitään tuollaista ei käynyt mielessäkään.
En ajatellutkaan, että olisi käynyt. Yksinkertainen asia vain sai vähän väriä, kun se puolsi väärää kantaa. Alleviivasin asiaa, jotta sen pistäisi merkille ja ehkä kysyisi itseltään, josko on niin objektiivinen kuin millaisena itseään pitää.

Tunteiden ja tahdonvoiman tasapainotteluahan tämä elämä on muutenkin. Voin heittää esimerkin, miten itse ehkä toimisin. Joku panee mun vaimoa, niin en luultavasti kostaisi, koska mulle siitä tuleva tunnekuohu ei ole niin valtava, etten pystyisi itseäni rauhoittamaan. Jos taas joku menee ja panee mun vaimoa ilman sen lupaa, niin miettiminen loppui siihen ja lopputuloksena on se, että revin pään irti ja tungen sen asianomaisen perseeseen.
Tässäkö rikkoisit tunnustamaasi moraalia vastaan vai mistä on kyse?

Kuitenkin tässä paljastui sellainen mukava asia, että sinäkin olet sentään normaali ihminen. Kaikki suurenmoisesta moraalista puhuminen ei tarkoita sitä, että eläisit täysin sen armoilla. Olen tyytyväinen.
Niin, tosin kyse on tällöin omasta vajavaisuudestani, ei tunnustamani moraalin vajavaisuudesta. Se, että toimin alhaisesti, ei tarkoita sitä, että pitäisin omaa toimintatapaani moraalista toimintaa parempana – olen vain liian pikkumainen totellakseni silloin kun niin teen. Toivon toki, etten koskaan riko sitä vastaan, mutta samalla pidän sitä hyvin todennäköisenä. Sain sellaisen kuvan, että sinä pidät moraalin rikkomista toisinaan oikeutettuna, kun minä en pidä sitä koskaan. Ihmettelen, kuinka tunnustamansa moraalin rikkominen voi olla kenenkään mielestä oikein? Vetosit tunnekuohuun, mutta koska kerroit siitä ilman, että tilanne olisi akuutti, et antanut ymmärtää, että katuisit tekoasi myöhemminkään.

Mun mielestä se edelleenkin on mielipidekysymys. Kristityn määritelmä sanakirjan mukaan on: kristinuskoa tunnustava, kristinuskon mukainen, kristillinen
Kuten sanoin, sanakirja on samaa mieltä kanssani. Mitään tukea käsitykselle, jonka mukaan kristillisyys olisi mielipidekysymys, ei siitä löydy.

Oletko muuten itse tuon määritelmän mukainen kristitty?
En kai kutsuisi itseäni kristityksi jos en olisi.

No aika hyvin sait itse vedettyä tuosta tekstistä, että heppu on ateisti. Saa oikein hakemalla hakea ja vähän vääntää ja kääntää, niin kai siitä voi sellaisen mielikuvan saada.
Saat toki lyödä aineistosi pöytään minkä tahansa muun näkemyksen tueksi.

Lisäksi koko juttu oli näitä asiayhteyksistä irrotettuja katkelmia ja kirjoittajana teologi, jolla voisi kuvitella hyvinkin olevan motiivi esittää Breivik ateistina. Siihen en usko, että olisi ollut väitteen mukaan fundamentalisti kristitty. Mutta että ateisti?
No, kaverin, joka symppaa kahta eri uskontoa, mutta ei tunnusta niistä kumpaakaan, on vaikea kuvitella uskovan mihinkään muuhunkaan uskontoon. Mikään tyypin toiminnassa tai kirjoituksissa ei viittaa moiseen – ainoa tuki minkäänasteista teismioletusta koskien löytyisi vapaamuurariudesta, vaikka sekään ei mitään todista.

"Me uskomme kuitenkin kristillisyyteen kulttuurillisena ja sosiaalisena identiteettinä ja moraalisena ohjelmana. Tämä tekee meistä kristittyjä.”
Tuohon moraalikohtaan haluaisin oikein kovasti tarttua, mutta en taida jaksaa.
Minä tartun. Ilmiselvästi hän ei usko kristilliseen moraaliin, koska rikkoo sitä vastaan tietoisesti, harkiten ja katumatta. Ei voi pitää kahta keskenään suorassa ristiriidassa olevaa käsitystä samaan aikaan voimassa.

Aika paskamaista jos olet koko elämäsi elänyt kuin kristitty, mutta et sitten ollutkaan tarpeeksi kristitty, niin et pääsekään taivaaseen.
Jos en ole ollut tarpeeksi kristitty, en ilmiselvästi ole elänyt koko elämääni kuin kristitty. Olen jo tunnustanut, että en koko aikaa elä kuten pitäisi. Oma vikani – kaikki valintani ovat. Sama tietty koskee kaikkia muitakin.

Sun keskustelutyyli on välillä vähän vähemmän mielekäs. Täynnä näitä "todista, näytä toteen" -juttuja, vaikka sillä ei olisi edes mitään väliä. Ihan kuin pystyisin näyttämään sulle toteen tuollaisen asian. Tai ihan kuin mulla olisi edes minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen. Onko nyt niin, että ajattelet niin, että maailman monen miljoonan kristityn seasta ei löydy yhtäkään, joka kutsuu itseään uskovaksi kristityksi, mutta on eri mieltä? Musta siihen on aika suuri todennäköisyys.
Jos on, niin kai sellaisia sitten löytääkin. Minä edellytän esitetyille väitteille pääsääntöisesti jotain muutakin tukea kuin käsien heiluttelua.

Mutta sun tyyli keskustella on tällaista väsytystaktiikkaa. Epäolennaisuuksiin puuttumista ja pilkun viilaamista. Mutta se näyttää toimivan. Dragoninkin tiputit pois pelistä. Mutta älä luule, että se olisi mikään voitto. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että Dragon oli vähemmän idiootti, kun osasi lopettaa ensin.
Et sitten ilmeisesti pistänyt lainkaan merkille, miten Dragon ”keskusteli”. Toinen mahdollinen vaihtoehto on se, että pidät eri standardeja hänelle ja minulle. Minä veikkaan Dragonin lopettaneen, koska oli jatkuvasti loogisessa umpikujassa. Lähti soitellen sotaan ja jälki oli sen mukaista.

Itse en ole vielä osannut lopettaa, vaikka mielessä on käynyt. Pelkään vain, että jos lopetan, tulkitset sen voitoksi ja samasta syystä et itse pysty lopettamaan. Luulet tätä kilpailuksi.
Ihan riippumatta siitä, miten itse asian näet, riepottelen väitteitäsi kuin märkää rättiä. Kyse ei ole voitosta vaan valhetta ja tietämättömyyttä vastaan asettumisesta. Jos ei visko huolimattomasti älyttömyyksiä, ei päädy kanssani nokitusten.

Tulee ihan mieleen tämä: "Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon — it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory."
Ohoo, siitä on ehkä kuukauden verran kun olen viimeksi tuon nähnyt. Se on erinomaisen tyypillinen taistelevan perääntymisen esimerkki: ei voi myöntää että on missään väärässä, mutta pakenee, koska ei pysty puolustamaan näkemyksiään. Ylpeän ihmisen teko.

Niin mikä se sanakirjan määritelmä kristitylle olikaan?
Postasit sen jo itse.

En muuten ole nähnyt yhtäkään lähdettä, joka osoittaisi kristityn määritelmäksi sen, minkä väität sen olevan.
Ehkä kannattaisi vilkaista siteeraamaansa sanakirjaa uudestaan ja miettiä, mitä siinä seisovat kryptiset koukerot mahtavatkaan tarkoittaa.

Se on taas se vittumainen juttu. Olet palvellut koko elämäsi Jumalaa ihan turhaan. Joudut helvettiin. Ei tule katkera fiilis.
Kun en ole. Lähtöoletuksesi on väärä: luulet minun palvelleen koko elämäni Jumalaa, kun olen ensinnäkin kristittynäkin syntinen, myös ollut elämäni ensimmäiset 27 vuotta ateisti. Tässä vaiheessa olen ollut kristitty hyvin pienen osan elämääni enkä sitäkään aikaa ole ollut sitä täydellisesti. Valintojeni kanssa joudun elämään ja vastuu niistä on yksin minun. Jos päädyn helvettiin, olen saanut mitä olen tilannut – ei minulla ole syytä olla katkera. Toisaalta on kyllä myönnettävä, että katkerimmat ihmiset tapaavat olla juuri niitä, jotka eivät ymmärrä pääsääntöisesti saavansa mitä tilaavat.

Ja samalla syytät ateismia kommunistien tekemistä teoista.
En syytä ateismia kuin niiden moraalisena pitämisen mahdollistamisesta. Ateismi mahdollisti niiden pitämisen moraalisena, mutta olisi siihen kelvannut moraaliton teismikin. Se, että keksii moraalinsa oikeutuksineen itse, edellyttää, että omaksuttu maailmankatsomus ei sisällä sellaista.

Enemmän uskonnolla ja ristiretkillä oli tekemistä toistensa kanssa, kuin ateismilla ja kommunistien hirmuteoilla.
Riippuu ristiretkestä, mutta tässä nyt verrataan omenoita ja appelsiineja. Ristiretket olivat sotaa, kommunistien kansanmurhat tehtiin rauhan aikana ja kohdistettiin omaan, aseettomaan, kansaan.

Tämä liittyy siihen aikaisempaa avautumiseeni keskutelustasi. Olen perustellut jo moneen kertaan. Ihan tekstiä olen tänne kirjoittanut. Ja niin on moni muukin. Olet vapaa ne etsimään. Sieltä löytyy se tuki heitoilleni.
Valitusta siitä, millainen henkilö minä olen ja miten väärin minä keskustelenkaan löytyy kyllä, mutta tukea esitetyille väittämille ei. Minä en tapaa kysyä samalle asialle perusteluita monta kertaa jos sellaiset tarjotaan ja ne eivät vuoda kuin seula.

Ihan kuin väittäisit, etten osaa perustella kantaani, ettei ateismi ole uskonto, vaikka olen sen monen monta kertaa todistetusti tehnyt tässä threadissa.
Itse asiassa ainoa perusteesi sille on ollut se, että sanot, ettei se ole sitä. Olisit esimerkiksi voinut sanoa uskonnon määritelmän edellyttävän vaikkapa instituutiota, pyhyyden kokemista ja niin edelleen, mutta et katsonut tarpeelliseksi tehdä mitään tällaista. Tällöin olisin todennut, että uskonto ei edellytä pyhyyden vaan pahuuden kokemusta, ja sen uskonnoista keskusteleva ja niitä vastaan käyvä ateisti löytää muun muassa (monoteistisistä) uskonnoista. Ateisteilla on myös instituutioita, kuten esim. Brights, mutta kyse ei ole siitä sikäli, että eivät kaikki kristitytkään kuulu kirkkoon. Moni on hylännyt esimerkiksi valtiomme vasemmistoliberalistisen ”evankelis-luterilaisen” kirkon ajat sitten.

Jos et kyseisiä tekstin pätkiä muista multa tai keneltäkään muultakaan, niin ihan vittumaisuuttani en ala niitä myöskään kaivamaan. Olen vittumainen jätkä. Lisäksi luulen, että koko homma liittyy sun väsytystaktiikkaan ja haluat teettää mulla turhaa työtä ja laittaa mut etsimään ja kopioimaan tänne ne kaikki katkelmat. Ei ole ensimmäinen kerta sulta, kun yrität jotakin samanlaista. Äläkä vastaa tuohon, että todista, että olen jotain sellaista sanonut. Älä tee sitä.
En voi löytää viestihistoriastasi sitä mitä siellä ei ole.

Ja vielä viimeiseksi sillä ei ole mitään merkitystä. Sulla on asiasta eri käsitys. Ne perusteet eivät ole tähänkään asti kelvanneet, jos eivät edes muistu mieleen, niin eivät ne nytkään kelpaa.
Mutu ei tosiaan ole kummoinen peruste. Yhtä hyvin kristitty voisi sanoa, että kristinusko ei ole uskonto, koska se ei tunnu siltä.

No eikös aika moneen asiaan ole myös vaihtoehto "en tiedä mitenkä asia on". En tiedä onko Jumalaa olemassa ja jos on, en tiedä onko se kristittyjen jumala vai joku muu. Se mikä mua häiritsee uskonnossa on se ehdottomuus oikeassa olemisesta kun samaan aikaan miljardit uskovat toisin yhtä vahvasti.
Se vaihtoehto ei taida olla todellinen. Myös se ihminen, joka ei ota kantaa uskontojen totuudellisuuteen, hylkää ne, koska pitää niitä liian epäuskottavana. Agnostikot tosin ovat siinä mielessä mukavia, että he eivät ole antiteistejä vaan heidän ateisminsa on heidän henkilökohtainen asiansa ja harvoin heille minkäänlaisen ylpeilyn aihe.

Mutta kuten sanoit aikaisemmin, ihmiset haluavat uskoa olevansa oikeassa. Joten vaikka keksii itse Jumalan sisältä ja koska kristityssä maassa ollaan, projisoi sen kristinuskoon, ei ihminen itse tiedosta mitään "keksineensä" vaan uskoo että hänen uskonsa on oikeaa vaikka juuri itse oli luonnut Jumalansa.
Aivan totta. Tästä syystä Raamatun lukeminen ja muiden kristittyjen kanssa tekemisissä oleminen on ensiarvoisen tärkeää. Yksinäisessä päässä, joka ei puhu uskonkäsityksistään kenenkään kanssa, voi muhia ihan mitä tahansa.

Älä ota tätä henkilökohtaisuutena mutta jos olisimme muslimi maassa niin väitän että suurella todennäköisyydellä olisit islamin uskoinen.
Se oli henkilökohtainen huomio, mutta en minä sitä pahalla ota. Vaikea siihen on sinänsä mitään sanoa, koska jos olisin joku toinen, käyttäytyisin kuin joku toinen, eikä spekulointi siitä, millainen tämä toinen "minä" olisi, ole kovinkaan mielekästä. Sanon siihen siis, että voi olla tai sitten ei.

Muutama lainaus / näkökulma:

"The argument of morality is one that's thrown around a lot by religious people to hide the fact that they cannot logically defend what they believe. If people feel the need to start blabbering on about better morals then you know that they are in the business of petty point scoring, because in my mind a really good person lets their actions talk for themselves, they don't need to brag about what a beacon of righteousness they are." - Shane Phillips

"Morals are merely the customs of your tribe. There are no morals, only customs. Morals is a word used by religions to claim they are right." - Robert A. Heinlein

Malloy on "hedelmistään puu tunnetaan" ajatuksen ilmeinen kannattaja. Tällä periaatteella ajatellen -- missä ne kristinuskon hyvät hedelmät ovat, tai edes omasi? Missä vaikkapa tässä keskustelussa voidaan nähdä sitä Kristuksen laupeutta pelkän piikikkään näykkimisen sijaan? Syyttänet väärästä näkökulmasta tai vääristä mielipiteistä, mutta ei se mitään. En halua sanoa tätä syyttävästi, mutta kysymys ei mielestäni ole ollenkaan epäoleellinen.

Voisin väittää itseäni kristinuskon asiantuntijaksi, ja minun nähdäkseni "kristinuskon hedelmä" todistaa kristinuskoa vastaan, ei sen puolesta. Omassa perhe- ja tuttavapiirissäni "usko" on saanut aikaan myös paljon pahaa.

Malloy on "hedelmistään puu tunnetaan" ajatuksen ilmeinen kannattaja. Tällä periaatteella ajatellen -- missä ne kristinuskon hyvät hedelmät ovat, tai edes omasi? Missä vaikkapa tässä keskustelussa voidaan nähdä sitä Kristuksen laupeutta pelkän piikikkään näykkimisen sijaan?

(Matteus 7:4) Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi?

Back
Ylös Bottom