Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Kun kerran vastausta kysymykseeni ei ole tarjota niin ei. Muistutan siitä kyllä ensikin kerralla jos tarvis on.

Sitä en epäile. Harmi vaan kun sulle tarjotut vastaukset kaikuvat kuuroille korville. Luultavasti myös ensi kerralla.

Tieteellinen määritelmä. Tiede ei puolestaan tunne "solumöykkyä" tmv. kiertoilmaisua, jolla yritetään oikeuttaa ihmissikiöiden murhaaminen epäinhimillistämällä ne.

Oi anteeksi! Jos kyseessä on tieteellinen määritelmä niin pakkohan se sitten on uskoa. Onneksi tieteellisille määritelmille löytyy aina jokin luotettava lähde, joten esittäisitkö vielä sen? Vaikenetko tarkoituksella noista mun sielukysymyksistä vai unohditko kiireessä? Ymmärrettäväähän se on kun sinulla on näinkin paljon jumalattomia ateistiruojia valistettavana :)

Ehkä miekkoja tarvittiin, jotta Jeesus voisi parantaa vihollistensa korvia?
Ehkä vähiten uskottava selitys koskaan. Mitä varten sinä oletit Jeesuksen kehottaneen miekkojen ostamiseen? Ihan oikeasti siis.

Yleensä tämä “Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.”(Matt. 10:34) tulkitaan siten, että kyseessä on väline henkiseen taisteluun.
En tiedä missä piireissä se on "yleensä", saati miten kyseiset piirit tulkitsevat kehotuksen ostaa miekka, tai sen, että Jeesus palaa takaisin sotimaan.

Ja Raamatun mukaanhan Jeesus ON väkevä taisteluväline pahuutta vastaan.
Niin on, se tärkein.

Mikset yhtälailla väitä, että Jeesus halusi tehdä kirjaimellisesti Pietarista ihmisten kalastajan.
Niinhän hän tekikin.

Jos et veikkaa et voi voittaa, mutta kannattaisikohan kuitenkin jättää tekemättä tulkintoja Jumalan pojasta kovin heppoisin perustein.
Minun nähdäksen suora kehotus hankkia ase ei ole kovinkaan heppoinen peruste. Etenkään kun sitä vastaan ei ole kuin ristiriidan synnyttävä tulkinta pätkästä vuorisaarnaa, jossa kielletään kostamasta pahaa pahalla. Jos kohdan "älä tee pahalle vastarintaa" ottaisi kirjaimellisesti, Jeesuksen oma toiminta (esim. Joh. 18:23, Saatanan kohtaaminen) olisi sen kanssa ristiriidassa. Onko sinusta järkevin mahdollinen tulkinta sellainen, joka on ristiriidassa sekä Jeesuksen sanojen että tekojen kanssa? Jos, niin miksi?

Jos Jeesus tässä kohtaa olisi käyttänyt väkivaltaa, olisi siitä kai mainittu?
Jos Jeesus tässä kohtaa ei olisi käyttänyt väkivaltaa, olisi siitä kai mainittu? Minun nähdäkseni kysymykseni on sikäli olennaisempi, että kategorista väkivallattomuuden periaatetta ei tuohon maailmanaikaan tunnettu. Oletukselle, että Jeesus olisi sitä kannattanut, ei ole mitään näyttöä. Väkivalta oli tuohon aikaan business as usual, ei ollenkaan samanlainen mörkö kuin nykymaailmassa.

Samoin, se olisi Jeesuksen luonteen -- Evankeliumien HENGEN (jota sinäkin aina peräänkuulutat) -- vastaista.
Millä perusteella?

Jälleen hämmästyttää pragmaattisuutesi. Moraali on eria asia kuin hyöty. Gandhi olisi luultavasti kuollut seuraajineen, mutta mitä sitten, hän olisi silti tehnyt oikein.
Ei ainakaan maksiimin "hedelmistään puu tunnetaan" mukaan.

Olivatko marttyyritkin ja esim Jeesus mielestäsi idiootteja kun alistuivat pahan edessä?
Eivät. Virallinen esivalta ei ole itsessään paha, joten asettumalla sitä vastaan he eivät olisi voittaneet mitään.

Niin ja tietenkään mikään kristillinen valtio ei käy sotaa tai tapa ihmisiä kristillisistä syistä, vaikka Jeesus oli tullut tuomaan miekan ja kannatti väkivaltaa, kunhan siitä oli hyötyä ;)
Kristillinen syy käydä sotaa olisi esimerkiksi väärinteon (ihmisten murhaaminen) estäminen. Materiaalinen hyöty ei ole kristillinen motiivi käydä sotaa.

Raamatusta on sanottu, että se on työväline kansan hallitsemiseen, ja oikeutus väkivallalle ja sodille. Nähtävästi se on sitten totta.
Se ei oikeuta mielivaltaa saati mitä tahansa väkivaltaa tai sotaa. Nähtävästi et kykene hahmottamaan kuin polaariset ääripäät "kaikki väkivalta on oikein" tai "kaikki väkivalta on väärin". Väkivalta on vain väline siinä missä vasarakin - sen käyttötarkoitus paljastaa sen oikeuden tai vääryyden.

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Olen osoittanut ottaneeni tulkinnassa huomioon myös mainitun vuorisaarnan kohdan. Sinä et ole osoittanut ottaneesi huomioon mitään, mikä on ristiriidassa tulkintasi kanssa.

Koska nykyihminen so. lääketiede on oppinut tuntemaan ja parantamaan monia näistä sairauksista, ja oppinut ymmärtämään niiden syyt.
Ehkäpä niiden materiaaliset syyt.

Mikään immateriaalinen manaus ei todistetusti poista näitä sairauksia
Jos manauksen tai rukouksen teho riippuu asioista, joita ei voi luotettavasti mitata, milläpä todistat suuntaan tai toiseen?

sen sijaan täysin materialistisessa maailmassa toimiva lääketiede saattaa sen tehdä.
Paino sanalla saattaa. Kumma kyllä tutkimukset ovat havainneet myös plasebon olevan usein tehokas lääke.

Mitään järkevää syytä uskoa minkäänlaisten riivaajien, sielujen tai muiden senkaltaisten immateriaalisten olentojen olemassaoloon ei ole olemassa.
Mitään järkevää syytä olla uskomatta minkäänlaisten riivaajien, sielujen tai muiden senkaltaisten immateriaalisten olentojen olemassaoloon ei ole olemassa. Raamattu todistaa näiden olemassaolosta ja sen historialliselle paikkansapitävyydelle on melkoisesti evidenssiä - tällöin rationaalisin oletus ei ole, että se on sepitettä.

Ja jos olisi, niin KAIKKIEN kuviteltavissa olevien henkiolentojen olemassaolo olisi yhtä todennäköinen
Millä perusteella? Kaikkien henkiolentojen olemassaoloa ei puolla sama aineisto.

Luukas on kyllä tuttu, kiitos vain.

Sitä en epäile. Harmi vaan kun sulle tarjotut vastaukset kaikuvat kuuroille korville. Luultavasti myös ensi kerralla.
Miten olisi jos vastaisit tarjoamalla syyn vastaanottaa moraali, joka ei perustu väkivaltaan tai yliluonnolliseen?

Oi anteeksi!
Ei se mitään.

Jos kyseessä on tieteellinen määritelmä niin pakkohan se sitten on uskoa. Onneksi tieteellisille määritelmille löytyy aina jokin luotettava lähde, joten esittäisitkö vielä sen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Species

Vaikenetko tarkoituksella noista mun sielukysymyksistä vai unohditko kiireessä? Ymmärrettäväähän se on kun sinulla on näinkin paljon jumalattomia ateistiruojia valistettavana :)
Unohdin kiireessä.

Tähän näkemykseen liittyy melko paljon jatkokysymyksiä mutta ensin haluaisin vielä tietää, onko mielestäsi tuolla hedelmöittyneellä munasolulla sielu?
Joo.

Jos on, onko se ainutlaatuinen yksilö ja mistä se tulee?
Sielu? Jumalasta.

Kerrotaanko tämä Raamatussa?
Joo.

Ehkä vähiten uskottava selitys koskaan. Mitä varten sinä oletit Jeesuksen kehottaneen miekkojen ostamiseen? Ihan oikeasti siis.

En tiedä, tutkimattomia ovat 3-in-1 -jumalan tiet. Entä sinä itse? Jeesus ei käskenyt käyttää miekkoja, vaan pelkästään ostaa ne. Itse voisin kuvitella jonkin rauhantahtoisen tahon hankkivan aseen jotta hänen ei tarvitsisi käyttää sitä, vrt. esim. Israel ja ydinase, Suomi ja puolustusvoimat jne.

Jos Jeesuksen suunnitelmissa oli tappaa ihmisiä, oli hän yhtä paska jätkä kuin vanhan testamentin pieni kiukutteleva ja itsestään epävarma isänsäkin.

Niin on, se tärkein.

Korjaus, se AINOA. Välillä ihmetyttää minkälainen kristitty siellä oikein kirjoittelee. Sanoit, että Luukas on tuttu, mutta laitoin sen varmaan liian pienellä, sillä tuossahan Jeesus nimenomaan selvästi sanoo mm. "rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat" -- onko sinun mielestäsi siis ihmisen tappaminen siis hyvä teko ja rakkauden osoitus? Raamatun mukaanhan jumalaton ihminen kun kuolee, uskomatta Jeesukseen, niin tämä joutuu helvettiin. Tämän ihmisen tappanut taho on siis ruumiin tappaessaan myös tuominnut sielun ikuisesti helvettiin. Ei varmaan pidä kerrata mitä tuossa em. Luukkaan evankeliumin pätkässä tästäkin aiheesta lukikaan.

Niinhän hän tekikin.

Ilmeisesti et huomannut sanaa "kirjaimellisesti", vaikka kursivoin sen. Pietari ei laittanut konkreettisia verkkoja mereen ja saanut saaliina ihmisiä kenenkään täysjärkisen ihmisen mielestä, vaan kyseessä oli vertauskuva siitä, että Pietari auttoi osaltaan levittämään "ilosanomaa" herrastaan.

Minun nähdäksen suora kehotus hankkia ase ei ole kovinkaan heppoinen peruste. Etenkään kun sitä vastaan ei ole kuin ristiriidan synnyttävä tulkinta pätkästä vuorisaarnaa, jossa kielletään kostamasta pahaa pahalla. Jos kohdan "älä tee pahalle vastarintaa" ottaisi kirjaimellisesti, Jeesuksen oma toiminta (esim. Joh. 18:23, Saatanan kohtaaminen) olisi sen kanssa ristiriidassa. Onko sinusta järkevin mahdollinen tulkinta sellainen, joka on ristiriidassa sekä Jeesuksen sanojen että tekojen kanssa? Jos, niin miksi?

Omituista raamatuntulkintaa. Tässä nähdään jälleen se, miten Raamattua voidaan tulkita lukemattomin eri tavoin, käyttäen sitä välineenä pyhittää omia (joskus hyvinkin makaaberejea) maallisia pyrkimyksiä.

Joh 18:23: "Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?" -- Häh?

Ristiriidassa sekä Jeesuksen sanojen että tekojen kanssa vain sinun omituisen tulkintasi mukaan. Tämä tulkinta saa ainakin minut epäilemään sitä, oletko edes kristitty.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. (Matt. 7:21-24)

Eipä minun epäilyilläni ole väliä, mutta näin ex-uskonveljenä neuvon, että kannattaisi kuitenkin tarkistaa kantansa. "Älä tapa" kuuluu käsky, ja Jeesus on lukemattomilla tavoilla vahvistanut tätä käskyä. Käsky EI kuulu: "Älä tapa, muutakuin pahoja".

Jos Jeesus tässä kohtaa ei olisi käyttänyt väkivaltaa, olisi siitä kai mainittu? Minun nähdäkseni kysymykseni on sikäli olennaisempi, että kategorista väkivallattomuuden periaatetta ei tuohon maailmanaikaan tunnettu. Oletukselle, että Jeesus olisi sitä kannattanut, ei ole mitään näyttöä. Väkivalta oli tuohon aikaan business as usual, ei ollenkaan samanlainen mörkö kuin nykymaailmassa.

Taidat olla valmis uskon sotaan? Sormet syyhyää päästä heiluttelemaan vähän Jumalan +5 against infidels -miekkaa? Väkivalta on luonnollista, ja vanhan testamentin Jumalan hyväksymää, mutta onko se oikein? Oletko saanut koskaan turpiisi? Jos et niin sinun pitäisi -- se olisi opettavainen kokemus.

Ei ainakaan maksiimin "hedelmistään puu tunnetaan" mukaan.

Gal 5:22 luettelee 9 hengen hedelmää; Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Hedelmä EI ole suurin maan päällä saatava hyöty! Hedelmä EI ole myöskään pahan vihollisen halkaistut kallot jne.

Jätän loput sinun, vääräuskoisen, kommentit kommentoimatta akuutin ajanpuutteen vuoksi.

(Kyllä, se on aina koomista kun ateisti neuvoo kristittyä, mutta minkäs teet kun kristityllä on niin omituiset käsitykset omasta uskostaan. :D)

Tästä herää kysymys, minkä lajin kristitty olet Malloy? (itse olin aikoinani Helluntailainen, mikäli jotakuta kiinnostaa).

Huom. Malloyta itseään vastaan ei tästä ylläolevasta huolimatta ole mulla mitään. Itsekin käyttäisin ÄÄRIMMÄISTÄ väkivaltaa jos esim. lastani uhkaisi jokin. Kuitenkaan Jeesus ei tällaista Raamatun mukaan hyväksyisi.

Miten olisi jos vastaisit tarjoamalla syyn vastaanottaa moraali, joka ei perustu väkivaltaan tai yliluonnolliseen?

Moraali voi perustua yksilön ja yhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Yliluonnolliset moraalit ovat kaikkein perusteettomimpia, sillä kuka tahansa voi "todistaa" nähneensä/kuulleensa mitä tahansa moraalikoodeja taivaallisilta taajuuksilta. Jos hyväksyt kristillisen moraalin perustuen pronssikautisiin tarinoihin ja ihmisten "todistuksiin", joudut pitämään myös kaikkia muita vastaavia yhtä pätevinä. Itse asiassa Islamin moraali on vielä parempi sillä sen vastaanottamisesta on paljon vähemmän aikaa ja Muhammadin seikkailuista on vahvemmat todisteet kuin Jeesuksen.

Sulla lipsahti tuohon englanninkielisen wikipedian artikkeli lajeista. Toistan kysymyksen: missä on tieteellinen peruste sille että hedelmöittynyt munasolu on yhtälailla ihminen kuin vaikkapa sikiöasteella oleva ihminen?

Voin jeesata sen verran, että et taida tuollaista lähdettä löytää. Haaskaat siis aikaasi. Käsitys siitä, että ihmiselämä alkaa hedelmöityshetkellä on uskonnollinen kannanotto - ei tieteellinen. Tieteessä puhutaan zygootista. Vasta paljon myöhemmin muodostuu alkio ja senkin jälkeen vielä sikiö. Elämä on jatkumo ja hedelmöityksessä elävästä siittiöstä ja elävästä munasolusta muodostuu (hyvällä tuurilla) elävä zygootti, joka ei ole vielä ihminen. Se on ihmisen solu. Myöskään koiran hedelmöittynyt munasolu ei ole koira.

Noniin. Tiesitkö, että vain n. kaksi kolmasosaa zygooteista pystyy kiinnittymään kohdunseinämään ja siirtymään muihin vaiheisiin? Jos maailmassa syntyy arviolta 15 000 uutta vauvaa tunnissa, määritelmäsi mukaan kymmeniä tuhansia ihmisiä (sieluja) kuolee joka päivä ennen kuin äidit tulevat edes raskaaksi. Puhumattakaan niistä, jotka kuolevat alkio- tai sikiövaiheissa. Jos ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, myös jokainen äiti joka hedelmöityksestä tietämättään vetää kännit tai käyttää ehkäisypilleriä estäen munasolun kiinnittymisen, on murhaaja.

Mitä sanot sellaisille naisille, jotka ovat tulleet raskaaksi vaikkapa insestin tai raiskauksen johdosta? Entä jos lapsella todetaan jo hyvissä ajoin erittäin vaikea/tuskallinen geneettinen sairaus ja äiti haluaisi keskeyttää raskauden? Entä jos raskaus uhkaa äidin (ja siten myös sikiön) hengen?

Sielu? Jumalasta.

Tiesitkö sitten sitä että suuressa osassa zygootteja on monenlaisia kromosomipoikkemia yms geneettisiä häiriöitä, jotka estävät myöhempien kehitysvaiheiden muodostumisen? Miksi Jumala tuhlaa sieluja lähettämällä niitä sellaisiin zygootteihin, joissa kromosomit on perseellään? Omituista viattomien ihmisten massateurastusta.

Niin siis siellä sanotaan että sielu tulee Jumalasta vai että sielu pesii jo zygoottiin? Jännä miten monet muut kristityt tulkitsevat tätäkin asiaa eri tavalla ja määrittelevät sielun ja ihmisyyden alkavaksi vasta esim. raskaudesta.

Moraali ei käsittele motiivia vaan tekoja. Itselleni epäselvästä syystä päättelet, että kristitty ei voi päätellä murhaamisen olevan väärin muusta syystä kuin siksi, että Jumala sanoo niin. Ikään kuin kristinusko jotenkin söisi inhimillisen ymmärryksen ja päättelykyvyn vain siksi, että se sisältää moraalin.
Ei kun ihan tietoisesti käytän sun logiikkaa ja vähän vääntelen asioita. Mikä erottaa ateistisen moraalin ja kristillisen moraalin toisistaan, jos molempien edustajat kuitenkin tietävät mikä on oikein ja mikä väärin huolimatta siitä mitä Jumala sanoo? Ero on se, että toinen toinen toimii sen "ennaltamäärätyn" moraalin mukaan, koska haluaa olla hyvä kristitty ja päästä taivaaseen ja blaa blaa. Ja tässä on taustalla se pelko, että jos ei pääsekään, tai se että Jumala rankaisee sinua. Päättelyni on täysin korrektia.

Kaikki uskovaisuus on uskovaisuutta, mukaanlukien ateismi, mutta kyse oli tietysti teismi/ateismi -jaosta.
Mä en halua tästä uutta tappelua, enkä varsinkaan sun kanssa, koska en jaksa filosofiaa tippaakaan. Ihan turhaa paskaa. Mutta ateismi ei ole uskonto. Vaikka uskovainen miten yrittää väittää, että ateisti uskoo, ettei Jumalaa ole, niin silloin ateismi on uskonto. Minä sanon, että ateisti ei usko Jumalaa olevan. Ei usko -> Ei uskonto. Niin kuin monta kertaa on sanottu, että jos en pelaa jalkapalloa, niin harrastanko silloin ei-jalkapallon-peluuta?

Antiteismin voin uskoa olevan lähempänä uskontoa, koska se on astetta rankempi ja ehdottomampi juttu taas.

Kommunismin huonot puolet eivät ole niinkään ateismin sisällön syy, vaan sen moraalisen sisällön puutteen syy.
Niin niin. Olen samaa mieltä. Mutta eihän sitten enää yritetä väkisin vääntää ateismista pahaa asiaa?
Edittiä vielä tämän quoten alle: Katselin tuossa eilen Mentalistia ja siinä joku hullu sieppasi Patrickin ja aikoi tappaa tämän, koska Patrick oli laittanut hänen isönsä vankilaan, jossa isä oli kuollut. Laitoit isäni vankilaan -> isäni kuoli vankilassa -> Sinä tapoit isäni. Vähän samanlainen päättelyketju kuin siinä, että ateismi on pahaa, koska kommunismikin on pahaa, koska kommunismi vaatii ateismia, eikä ateismi sisällä moraalia.

Kun niillä lopuilla ei ole. Noin muuten olen havainnut ateistisen moraalin olevan huomattavasti joustavampaa kuin kristityn sekä historiallisesti että empiirisesti.
Niin olen minäkin, mutta en näe siinä mitään ongelmaa. Ja sekin kyllä riippuu uskovaisuuden asteesta. Kiihkouskis elää koko ajan moraalisen ohjesäännön mukaan ja varoo kaikkea tekemisiään, kun taas tapauskis vetää tuolla kaupungilla kaatokännissä alasti muna kädessä siinä missä ateistikin.

E: Saattaa olla vastaukset tästä eteenpäin aika vähissä, koska meikäläinen lähtee Bimmerpartyille. Ajattelin käyttäytyä erittäin moraalittomasti. Vedän pään täyteen, huutelen hävyttömyyksiä ja aiheutan julkista pahennusta esiintymällä munasillaan. On helppoa, kun mikään moraalikoodisto ei estä mua pitämästä hauskaa. :D Hajoo moraaliis.

Entä sinä itse? Jeesus ei käskenyt käyttää miekkoja, vaan pelkästään ostaa ne. Itse voisin kuvitella jonkin rauhantahtoisen tahon hankkivan aseen jotta hänen ei tarvitsisi käyttää sitä, vrt. esim. Israel ja ydinase, Suomi ja puolustusvoimat jne.
Palokunnasta ei ole mitään hyötyä jos sitä ei käytä tulipalon sattuessa.

Jos Jeesuksen suunnitelmissa oli tappaa ihmisiä, oli hän yhtä paska jätkä kuin vanhan testamentin pieni kiukutteleva ja itsestään epävarma isänsäkin.
Sanoo kiukutteleva ja itsestään epävarma ateisti. Noin muuten totean, että tavalla tai toisella jokainen kuolee joskus. Turha sitä on pelätä, paitsi tietty ehkä silloin, jos hylkää hyvyyden ja asettuu pikkumaisuuttaan sitä vastaan.

Korjaus, se AINOA.
Kaikki hyvät teot ovat aseita pahaa vastaan.

Sanoit, että Luukas on tuttu, mutta laitoin sen varmaan liian pienellä, sillä tuossahan Jeesus nimenomaan selvästi sanoo mm. "rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat" -- onko sinun mielestäsi siis ihmisen tappaminen siis hyvä teko ja rakkauden osoitus?
Sikäli kun se on ainoa tapa estää tätä tekemästä lisää pahaa, kyllä.

Raamatun mukaanhan jumalaton ihminen kun kuolee, uskomatta Jeesukseen, niin tämä joutuu helvettiin.
Voi olla.

Tämän ihmisen tappanut taho on siis ruumiin tappaessaan myös tuominnut sielun ikuisesti helvettiin.
Ei ole - sen on tehnyt kyseinen ihminen itse.

Ilmeisesti et huomannut sanaa "kirjaimellisesti", vaikka kursivoin sen.
Huomasin toki, mutta on absurdia kuvitella, että ihmisiä ja kaloja kalastetaan samalla tavalla, saati samasta syystä.

Omituista raamatuntulkintaa. Tässä nähdään jälleen se, miten Raamattua voidaan tulkita lukemattomin eri tavoin, käyttäen sitä välineenä pyhittää omia (joskus hyvinkin makaaberejea) maallisia pyrkimyksiä.
Makaaberi maallinen pyrkimyksesi näkyy olevan Raamatun älyttömyyden osoittaminen, mutta et tarjoa edes vaihtoehtoista hermeneuttisesti kestävää tulkintaa.

Joh 18:23: "Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?" -- Häh?
Ei kääntänyt toista poskea, vaan puuttui väärintekoon. Ring a bell?

Ristiriidassa sekä Jeesuksen sanojen että tekojen kanssa vain sinun omituisen tulkintasi mukaan.
Ehkäpä sitä ei sitten ollut tarpeellista näyttää, minkä tulkinnan mukaan se ei olisi.

Eipä minun epäilyilläni ole väliä, mutta näin ex-uskonveljenä neuvon, että kannattaisi kuitenkin tarkistaa kantansa. "Älä tapa" kuuluu käsky, ja Jeesus on lukemattomilla tavoilla vahvistanut tätä käskyä. Käsky EI kuulu: "Älä tapa, muutakuin pahoja".
Käsky kuuluu ymmärtääkseni "älä murhaa", ellei sitten taas halua tulkita tavalla, jota on mahdoton sovittaa yhteen muun Raamatun kanssa.

Taidat olla valmis uskon sotaan? Sormet syyhyää päästä heiluttelemaan vähän Jumalan +5 against infidels -miekkaa? Väkivalta on luonnollista, ja vanhan testamentin Jumalan hyväksymää, mutta onko se oikein? Oletko saanut koskaan turpiisi? Jos et niin sinun pitäisi -- se olisi opettavainen kokemus.
Itsesi sinä katkeruudellasi myrkytät.

Hedelmä EI ole suurin maan päällä saatava hyöty!
Siksi varmaankin sanoin, että kristinusko ei anna lupaa sotia materiaalisista syistä.

Jätän loput sinun, vääräuskoisen, kommentit kommentoimatta akuutin ajanpuutteen vuoksi.
Eipä ole ensimmäinen kerta kun ateisti tulee kertomaan olevansa täysin ortodoksi, tuomitsemaan sekä Jumalan että kristityt ja jättämään tulkintansa vaille perusteita. Tokko viimeinenkään.

Tästä herää kysymys, minkä lajin kristitty olet Malloy? (itse olin aikoinani Helluntailainen, mikäli jotakuta kiinnostaa).
Ihan tavallinen. Likimpänä varmaan katolista.

Huom. Malloyta itseään vastaan ei tästä ylläolevasta huolimatta ole mulla mitään. Itsekin käyttäisin ÄÄRIMMÄISTÄ väkivaltaa jos esim. lastani uhkaisi jokin. Kuitenkaan Jeesus ei tällaista Raamatun mukaan hyväksyisi.
Saat toki näyttää missä Jeesus kieltää suojelemasta lapsiaan.

Hmm... ja mä sain palautetta pilkunnussimisesta. Kerro ihmeessä missä mä sanon ainoastaan itselläni olevan mandaatti määritellä milloin jokin asia on vakavasti otettavaa ja milloin ei?
Hienoa. Käytät määritelmiä "paras" tai "varteen otettava", jolloin annat implisiittisesti ymmärtää, että sulla on kyky arvioida milloin jokin asia on hyvä, huono, paras tai varteen otettava. Mutta tästä lisää myöhemmin...

Craigin kanta perustuu siihen, että se, mistä varmaa tietoa ei ole, saattaa olla totta, ja on siten rationaalinen.
Ahaa... Metsikössä saattaa olla verenhimoisia näkymättömiä yksisarvisia väijymässä minua kauppamatkalla, siksi kannattaa kantaa rynnäkkökivääriä mukana kun käyn ostamassa maitoa. Tämä on sun loogikan mukaan rationaalinen kanta.

Craig muuten vetää tossa väittelyssä täydellisen mahalaskun ja väittää, että koska pahaa on olemassa, se todistaa Jumalan olemassaolon. No mikäkä uskovaisten mielestä ei todistaisi Jumalan olemassaolosta...

Harrisin kanta edellyttää, että Jumalaa ei varmasti ole olemassa, ja koska tietoa asiasta ei ole, se lepää irrationaalisen oletuksen varassa.
Harrisin kanta pohjautuu havaittaviin faktoihin, kuten tuossa youtubessa olevassa väittelyssä ja varmaan hänen kirjassaankin tulee ilmi. Hänen mielestään meidän on parasta yrittää rakentaa moraalia, elämää ja yhteiskuntaa tieteellisesti havaittavien faktojen varaan. Tästä hän ottaa esimerkiksi, että taikauskoisten mielestä "pyhä kirja" on moraalin lähde ja yksi todiste Jumalasta. Jos pyhässä kirjassa lukisi, että joka kolmannen lapsen silmät pitää kaivaa päästä lapsena, koska heidän tulee vaeltaa pimeydessä, niin teistien mielestä tämäkin argumentti "uskonnon pahuudesta" on vain subjektiivinen. Jos Jumala todella tahtoo, että joka kolmas lapsii pitää sokaista niin tämä on silloin hyvä asia teistien mielestä. Vaikka jokainen ateisti näkee tämän täysin absurdina toimintana.

Katsos kun täysin varmaa materiaalista todistusta siitä, että Jumala on tai ei ole olemassa, ei ole. Loogisesti tästä seuraa, että kantaa suuntaan tai toiseen ei voi ottaa. Tällöin rationaalista on ottaa huomioon toiminnassaan se poissulkematon mahdollisuus, että se voi olla totta.
Ei ole myöskään täysin varmaa materiaalista todistusta verenhimoisista näkymättömistä yksisarvisista, jotka väijyvät ihmisiä kauppamatkoilla. Tästä syystä kantaa suuntaan tai toiseen ei voi ottaa. Tällöin rationaalista on ottaa huomioon toiminnassaan se poissulkematon mahdollisuus, että se voi olla totta.

Jumalan olemassaolosta on todistanut aika moni ihminen, --
Mistähän Jumalasta nyt on kyse? Hanumanista, Ganesasta, Allahista, Odinista?

Oletus, että nämä kaikki ihmiset valehtelevat tai puhuvat vailla parempaa tietoa, on taikauskoinen oletus, jolle ei ole mitään näyttöä. Väite, jonka mukaan Jumala ei olisi olemassa, on pelkkää taikauskoista toiveajattelua.
Varmasti... ihmiset eivät valehtele tai puhu vastoin parempaa tietoa. Uskovaiset ovat myös tunnettuja omien kokemustensa kriittisinä tarkastelijoina. Aina kun Jumala ottaa kontaktia ja ilmestyy niin se on totta ja tästä voidaan nähdä pragmaattisia todisteita esimerkiksi lukuisina tarkkoina ennustuksina, joita Jumalan tahdon kanavoijilta on kuultu: http://en.wikipedia.org/wiki/Unfulfilled_religious_predictions

Kyllä - niin kauan, kuin niiden takana ei ole rationaalista perustetta kuten vaikkapa väkivallan uhka.
En ymmärrä miksi, kun Harrisinkin esittämä määritelmä moraalisille hyvyydelle ihmisten hyvinvointina - konsepti jota kritisoit - perustuu sentään selvästi havaittaviin faktoihin toisin kuin taikauskoisten toiveuskoinen ajattelu. Ongelmana Harrisilla on mielestäni lähinnä hänen esittämänsä määritelmän universaali käsite ja miten yhden moraalimääritelmän tai -ohjeen on erittäin vaikea kattaa alleen kaikkia kuviteltavissa olevia tilanteita - vaikka niitä voisi yksittäin tarkastella ja todeta hyvinkin nopeasti, että "ihmisen/ihmisten hyvinvointi" on faktoihin pohjautuvaa. Ihmisten hyvinvoinnin perusteella ei ole esimerkiksi moraalista sokaista lapsia satunnaisesti, elintarvikeyhtiöiden tarjota pilaantunutta ruokaa myyntiin jne jne... Hyvin monet nykyiset lait perustuvat samanlaiseen ajattelutapaan, ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseen.

Tätä samaa kristinuskokin tarjoaa: "Ota vastaan Jumalan rakkaus ja kuolemattoman sielusi hyvinvointi jatkuu taivaassa - sen sijaan, että olisit erossa Jumalasta kärsisit kidutusta helvetissä."

Ei luekaan, mutta Raamatussa lukee. Rikoslain perustana on yhteiskunnan väkivaltakoneisto. Ota se pois, ja laki menee hyvin nopeasti mukana.
Raamatun väkivaltakoneisto on uhkaus ikuisesta kidutuksesta helvetissä. Ei mitään eroa nyky-yhteiskunnan lakiin.

En saa selvää. Osaako joku suomentaa?
No minäpä koitan, jos oli vaikeaa. Sanoit, että

Malloy sanoi:
Minä näkisin, että erilaiset käsitykset oikeasta ja väärästä ovat läsnä huomattavassa osassa maailman konflikteja niin yksilö- kuin yhteisötasollakin.
Dragon sanoi:
Niinhän ne ovatkin. Mitkän maailman konfliktiktit ovat tällä hetkellä käynnissä aiheesta: "onko objektiivista moraalia olemassa vai ei?"
Tarkoituksenani oli kysyä keskustelun aiheeseen "objektiiviseen moraalin olemassaolo", että kun mielestäsi ateistinen elämänkatsomus ei takaa objektiivista moraalia, josta mä olen itseasiassa samaa mieltä. Mitkä konfliktit tällä hetkellä ovat käynnissä tästä ajatusriidasta "onko objektiivista moraalia olemassa"? Tämähän on sinun ja Craigin mielestä todellinen ongelma. Ovatko ateistit jossainpäin maailmaa rankasti mellakoimassa ja kantavat bannereita: "Objektiivista moraalia ei ole - tapetaan kaikki!" Mun mielestäni eivät ole. Uskonsodathan ovat laatua "minun objektiivinen moraalini on parempi kuin sinun koska Jumala/Allah/krisna..."

Harrishan totesi tuossa väittelyssäkin, että hän ymmärtää ja tietyllä tasolla jakaa Craigin + muiden taikauskoisten esittämän ongelman: "Mikä olisi paras moraalikoodi ja millä sen perustelee", siksi hänkin on kirjansa kirjoittanut ja teesinsä esittänyt.

Kas, ateisti osoittaa moraalisuutensa valehtelemalla.
Miten kehtaat väittää mun yksisarviselta saamia viestejä valheeksi!?!? :jahas:

Niin minähän totesin, että käytät samaa huonoa argumenttia, jota Plantinga viljelee - se ei ole silloin olkinukkeväite. Sinä väitit jollain kieroutuneella logiikalla tämän toteamuksen olevan olkinukkeväite. Te molemmat perustelitte omaa kantaanne tiedon puutteella - negaatiolla, joka on aika helvetin säälittävää.

Ok: asianosaisena todistan käyttäneeni vapaata tahtoa, ja että tästä päätellen se myös on olemassa. Tietenkään et kelpuuta todistustani, joten kysymykseni on edelleen avoin: Mikä olisi riittävä todistus?
Väität vapaata tahtoa olevan olemassa alunperin, todista väitteesi. Ei minua niin hirveästi kiinnosta miten sen teet, kunhan teet

Jostain elämälleen on tarkoitus löydettävä.
Onko elämäntarkoituksen pakko olla taikauskoon sidottua mielestäsi?

If you can't draw, you can still scribble. If you can't create, you can still deconstruct. If you can't build, you can still destroy. And if you can't argue, at least you can still mock.

Se, ettei se selitä sitä. Sanot "järki kehittyi hitaalla evoluutiolla", mutta invokaatiosi ei edelleenkään vastaa kysymykseen miten.

Hupskeikkaa, ei tarvita kuin sokea leap of faith ja jo "selittyy" tietoisuus.

Nimenomaan: se ei pysty selittämään sitä.

Tulit juuri toistaneeksi mun pointin. Mitään syytä olettaa, että keksisi, ei ole.
Heipä hei jälleen herra negaatioon vetoaja ja väärän dikotomian esittäjä :)

Et edelleekään tee mitään muuta toistat kreationistien vanhaa tuttua räksytystä: "Tiede ei ole vielä ratkaissut asiaa X, joten koko tiede ja kaikki sen löydökset on vääriä". Me pystymme tietämään aika paljon universumista vaikka emme omaa absoluuttista tietoa.

Todista molemmat väitteesi.
p1. Kirjat ovat materiaa
p2. Kirjoihin voidaan kirjoittaa materialla matemaattisia aksioomia
J. Matematiikka on kirjoissamme

p1. Ajattelen siis olen
p2. Tietoisuudessani on muistissa matemaattisia aksioomia
p3. Muut ihmiset ovat kaltaisiani
p4. Muilla ihmisillä on samanlaisia matemaattisia aksioomia jos he ovat lukeneet matematiikka
p5. Kaikki ihmiset osaavat matematiikkaa jonkun verran
J: Matematiikka on päissämme

Immateriaalin olemassaoloa ei voi näyttää toteen materiaalisin keinoin. Penäät loogisesti mahdotonta "näyttöä".
Tässähän on loogisia virheitä vaikka muille jakaa:

1. Immateriaalisia asioita ja niiden olemassaoloa on hyvin helppo näyttää toteen materiaalisin keinoin. Energia on immateriaalista, silti meillä on vaikka kuinka monia erilaisia laitteita, joilla voidaan mitata esim. sähkömagneettista säteilyä.

2. Ei varmaan kannata esittää väitteitä, joiden tueksi et voi esittää mitään perusteita.

Lähden puolustamaan vain itse esittämiäni väitteitä. En ryhdy puolustamaan olkiukkoja.
En ole pyytänyt sua puolustamaan mitään, vaan päinvastoin kritisoimaan. Onko sulla vaikeuksia ymmärtää mitä lause: "Mikä mekanismi sen(järjen kehityksen evoluution kautta) estää?" tarkoittaa?

Se ei selitä järkeä.
Ehkä ei sunkaltaisen tyyppien "järkeä"...

In short the argument holds that if, as thoroughgoing naturalism entails, all thoughts are the effect of a physical cause, then there is no reason for assuming that they are also the consequent of a reasonable ground. Knowledge, however, is apprehended by reasoning from ground to consequent. Therefore, if naturalism were true, there would be no way of knowing it—or anything else not the direct result of a physical cause—and one could not even suppose it, except by a fluke.

By this logic, the statement "I have reason to believe naturalism is valid" is self-referentially incoherent in the same manner as the sentence "One of the words of this sentence does not have the meaning that it appears to have." or the statement "I never tell the truth".
Minä olen vähän huono tuossa ranskan kielessä... jos jaksaisit ihan suomeksi kirjoittaa, niin ymmärtäisin vastauksesi.

Mielenkiintoinen väittämä. Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, että moraalia ei aseteta vaan se muodostuu. Eikä siihen edes kovin monimutkaista asetelmaa tarvita, yksi sosiaalinen konstruktio muiden joukossa. Sosio-historiaalinen perinne ja yhteisöllinen paine ovat mielipiteitä kestävämpiä pohjia.

Toimintajärjestelmä - jota moraaliksikin voidaan kutsua - syntynee lähes väittämättä eliöyhteisössä, joka omaa edes alkeelliset neurologiset kapasiteetit. Antoiko Jumala ihmisapinoillekkin esimerkiksi häpeän tunteen ja yhteisöllisen rankaisemisen?

Asetelmasi on myös erittäin epälooginen. Jos X->Y, jos Ei-X->Ei-Y. Implikaatio on epätosi vain, mikäli todesta seuraa epätosi. Et voi asettaa Jumalaa premissiksi moraalisuudelle.
Tulee mieleen tuossa Sam Harrisin ja William Lane Craigin väittelyssä esittämä väite, että tiede on lopulta arvokysymys. Jos ihminen ei anna mitään arvoa todisteille tai logiikalle, niin millaisen todisteen hänelle voi esittää väiteen tueksi tai millaista logiikkaa voi käyttää jos ihminen ei arvosta logiikkaa. Uskovaisten kanssa tulee aina tämä sama tunne eteen.

Palokunnasta ei ole mitään hyötyä jos sitä ei käytä tulipalon sattuessa.

Väärä vertaus. Puolustusvoimista ja ydinpommista voi olla hyötyä vaikka niitä ei koskaan käytettäisi, sillä se hillitsee rationaalisten hyökkääjien tahtoa hyökätä, mikä usein onkin tarpeeksi välttämään sota.

Sanoo kiukutteleva ja itsestään epävarma ateisti. Noin muuten totean, että tavalla tai toisella jokainen kuolee joskus. Turha sitä on pelätä, paitsi tietty ehkä silloin, jos hylkää hyvyyden ja asettuu pikkumaisuuttaan sitä vastaan.
Itsesi sinä katkeruudellasi myrkytät.

Paskapuhetta, en minä mitään kiukuttele, enkä ole epävarmakaan. Raamatun Jumala on omien sanojensa mukaan pyhä, oikeamielinen ja kaikkivaltias, ja silti niin mustasukkaisesti varjelee esim. sitä miten ihmiset sukuelimiään, aikaansa, ajatuksiaan ja vaikkapa rahojaan käyttävät, ja lisäksi tappaa ja kohtuuttomasti rankaisee niitä jotkä hänen mielivaltaisia sääntöjään rikkovat. Sori vaan mutta koko Raamatussa on niin valtava MAN MADE BULLSHIT -tarra, että pitää olla melko epätoivoinen halu Isin syliin, että siihen pystyy edes jokseenkin rationaalisesti ajatteleva ihminen uskomaan.

Uskovaisen silmiin saattaa näyttää siltä että olisin katkera, mutta todellisuudessa kyse on ennemminkin jostain mikä on huvittuneen ja surullisen välimaastossa. En ole myöskään myrkyttynyt millään tasolla, vaikka Raamatun valheet sitä elämäni alussa kovasti yrittivätkin. Järki voitti, sillä järki toimii käytännössä.

Makaaberi maallinen pyrkimyksesi näkyy olevan Raamatun älyttömyyden osoittaminen, mutta et tarjoa edes vaihtoehtoista hermeneuttisesti kestävää tulkintaa.

Ei minun tarvitsekaan. Kaikki kysymykset eivät ole mielekkäitä, puhumattakaan kaikista vastauksista. Pragmaattisuutesi nostaa taas päätään. TOTUUS ei välttämättä ole käytännölisesti ihanaista ihmisen kannalta. Raamatuntulkintani on lyhykäisyydessään se, että Raamattu on monien erilaisten ihmisten kirjoittama kokoelma fantasiaa, historiaa ja filosofiaa, ja se missä määrin missäkin osassa tekstiä taasen vaihtelee suuresti.

Sivistyssanoilla briljeeraaminen ei surkeita argumentteja pelasta, vaikka saattaa joskus hämätä tyhmimpiä.

Ei kääntänyt toista poskea, vaan puuttui väärintekoon. Ring a bell?

Jumalahan tekee mitä Jumala haluaa, Jumalaa totteleva ihminen sensijaan tekee mitä Jumala KÄSKEE. Ding?

Ehkäpä sitä ei sitten ollut tarpeellista näyttää, minkä tulkinnan mukaan se ei olisi.

Sen tulkinnan mukaan, mitä 100% tuntemistani uudestisyntyneistä kristityistä kannattavat. Olet ensimmäinen ihminen jonka kanssa olen keskustellut joka tulkitsee "Jeesuksen miekan" tuolla tavalla kirjaimellisesti.

Eipä ole ensimmäinen kerta kun ateisti tulee kertomaan olevansa täysin ortodoksi, tuomitsemaan sekä Jumalan että kristityt ja jättämään tulkintansa vaille perusteita. Tokko viimeinenkään.

Koko kaikkien kirjoituksiesi summakaan ei vastaa millään tavalla kysymykseen siitä miksi Jumala tai edes mikään materian ulkopuolinen on olemassa. Penäät minulta perusteita, vaikka et itse perustele mitään. Itse olen ateisti, ja välillä vähän antiteistikin (koska pahaa ja valhetta pitää vähän vihata jos on moraalinen ihminen), enkä minä väitä noudattavani kristittyä moraalia -- en anna moraalini vajota niin ALAS.

Saat toki näyttää missä Jeesus kieltää suojelemasta lapsiaan.

Saat toki näyttää missä Jeesus kehottaa tappamaan jos lapsensa ovat uhattuina. Tai ylipäänsä missä Jeesus koskaan kehottaa tappamaan mitään, yhtään mistään syystä. Suojeleminen on toki sallittua, mutta tappaminen ei. Jos tappaminen on sitten ainoa tapa suojella, niin silloin lienee sitten välttämätöntä tehdä syntiä tai jättää suojelematta?

Malloytä revitään nyt pahasti palasiksi.

Miksi kukaan pappi, paavi tai uskovainen ei kokeile kitata sitä saatanan arsenikkia kun Jeesus sanoo, ettei se vaikuta niihin jotka häneen uskoo ja hänen sanaansa levittää. Usko vakaalla pohjalla.com

Myös Raamattu sisältää tieteellistä väärää tavaraa; siinä sulla Jumala kun ei tiedä miten oma tekemä maailma toimii.

...Välihöpinää...

Immateriaalin olemassaoloa ei voi näyttää toteen materiaalisin keinoin. Penäät loogisesti mahdotonta "näyttöä".

Tässähän on loogisia virheitä vaikka muille jakaa:

1. Immateriaalisia asioita ja niiden olemassaoloa on hyvin helppo näyttää toteen materiaalisin keinoin. Energia on immateriaalista, silti meillä on vaikka kuinka monia erilaisia laitteita, joilla voidaan mitata esim. sähkömagneettista säteilyä.

Ja Malloyhan voi havainnoillistaa tuota energian olemassaoloa ihan kotikonstein, vaikka täl viisiin...

Logiikalla "Immateriaalin olemassa oloa ei voi näyttää toteen":

1. Ota porakone ja poraa senään kaksi n.5mm reikää, 2cm etäisyydelle toisistaan.
2. Osta kaupasta hieno rasia sitä kehystämään (saa sähkötarvikeliikkeistä kautta maan)
3. Aseta tietokoneesi virtajohto juuri asennettuun kohteeseen.
... Siis, senhän pitäisi vain toimia, kun immateriaalia ei voi näyttää toteen????

Jostakin se sähkökin on tuonne kotirasioihin tupsahtanut ja se voidaan jopa selittää miten se sinne on joutunut... Ellei se sitten ole Jumalan maagista elämänsäteilyä?

Mutta joo....:)

Huomaatko Malloy mitään samaa tässä sarjakuvassa ja sun "evoluutio ei tuota järkeä" -väitteissä.

storycz9.gif

^ Veikkaan Dragon että tuollaisella jääsammakko Ötzillä heitit aika pahan kompakysymyksen kreationisteille;)

Pakko muuten mainita täälläkin mun perjantai-illan ohjelma: lähden käymään Lumijoella lestadiolaisten Suviseuroilla! :D

Ehkä pamahdan uskoon ja huomenna liittoudun Malloyn kanssa teitä kaikkia pakanoita vastaan ;)

Pakko muuten mainita täälläkin mun perjantai-illan ohjelma: lähden käymään Lumijoella lestadiolaisten Suviseuroilla! :D

Ehkä pamahdan uskoon ja huomenna liittoudun Malloyn kanssa teitä kaikkia pakanoita vastaan ;)

Pidä kivaa, mulla on tuollakin tuttuja. Ihan hienoja ihmisiä, vaikka ovatkin kristittyjä (kaikissahan meissä on omat vikansa).

Back
Ylös Bottom