Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Hempukka. Ei tee tyhjiksi tutkimus tuloksia. Takerruin siihen siksi kun se noissa aina tehdään sellainen mielikuva, että nyt kantsii uskoa, niin jesse hokkuspokkus virpoo sut terveeks, tuoreeks ja onneliseksi.
http://www.tiede.fi/uutiset/4127/uskonnon_onnellistava_ainesosa_on_sosiaalisuus
Tota Sheimanin kirjaa ei taida suomennettu, joten lukematta jää.

Tuo tosi skotti hokema on yllä niin juurtunut, ettei siittä uskonnon ollessa kyseessä, nähtävästi ikänä päästä läpi.

Manuel, voiko mielestäsi uudestisyntynyt kristitty uskoa evoluutioon yms…

Hengellisesti uudestisyntymisen on tapahduttava, jotta ihminen voi saada sydämeensä vastaan uskon ja pelastua. Se on ensiarvoisen tärkeää. Kuitenkin se on vasta ensimmäinen askel uskon tiellä. Tämän jälkeen ihminen tarvitsee myös opetusta Jumalan sanasta, jotta hän voi paremmin ymmärtää sitä ja kasvaa uskossa. Tiedonpuutteesta Jumalan sanan suhteen voi uudestisyntynytkin omata vääriä näkemyksiä. Maailman paine on myös välillä niin kova, että uskovakin saattaa joskus harkitsemattomasti myöntyä vääriin väittämiin… Uudestisyntyneillä totuuden tunteminen on kuitenkin paljon vankemmalla pohjalla kuin vertaamillani nimikristityillä, joita kaikki kirkkoon kuuluvat ovat.

Tänä päivänä kaivataan niitä uskovia, jotka puhuvat Raamatun ehdottoman totuuden puolesta, eivätkä tee myönnytyksiä mielistelläkseen ihmisiä. Ei ihmisten antama kunnia saa olla Jumalan antamaa kunniaa rakkaampaa, ihmisiltä tuleva on kuitenkin lyhytaikaista ja hetkessä katoavaa. Kuitenkin tällainen puhe on tarkoitettu kanssaihmisten parhaaksi, kun puhuu heille totuuden, että he tajuaisivat etsiä Jeesusta, tehdä parannusta ja pelastuisivat. Ensi alkuunhan se uskomattoman korvaan kuulostaa, että uskova tuomitsee heidät ja luulee olevansa parempi ihminen, mutta todellisuudessa se on hyvä sanoma ja kutsu Jumalalta johonkin paljon parempaan.

Tästä saa kyllä aika selkeästi sen kuvan, että ollaan a posteriori vedetty hatusta joku selitys kun ollaan huomattu, että eihän tässä ole mitään järkeä.

Kirjoittaja on Paavali, joka henkilökohtaisesti kohtasi Jeesuksen Damaskoksen tiellä. Lisäksi hän tunsi opetuslapsia, jotka kulkivat Jeesuksen vierellä. Paavali itse vainosi intohimoisesti kristittyjä, mutta koki radikaalin muutoksen elämässään.

Mutta Jumalahan sen kaiken aiheuttikin. Jumala loi kaiken: maailman, paholaisen, jne. Ja sitten kun maailma piti pelastaa omalta luomukselta, niin sitä ei vain voitu tehdä silleen "hokkuspokkus" -meiningillä, vaan piti lähettää poika(=itsensä) maan päälle tapettavaksi. Siis tänne meidän mitättömän pienelle planeetalle. Kuinkahan monella planeetalla muuten Jessen on pitänyt käydä itsemurhareissulla vai onko se nyt varma, että tää on ainoa planeetta, jossa on älykästä elämää?

Lucifer oli yksi Jumalan enkelien johtajista. Se tulee olemaan salainen tieto ainakin hengelliseen maailmaan siirtymiseen asti, mistä pahat ajatuksen tulivat Luciferille. Varmaa kuitenkin, etteivät Jumalasta, koska Jumalassa ei ole mitään tällaista. Joka tapauksessa paholainen ryhtyi kapinaan noustakseen Jumalan paikalle, jonka takia hänet ajettiin ulos taivaasta. Paholainen käy sotaa ihmistä vastaan, joka on Jumalan kuvaksi luotu ja hänelle erittäin rakas. Ef: ”Sillä ei meillä ole taistelu ihmistä vastaan… Vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.”

Oletteko ikinä ajatelleet, että tämä taistelu ei ole vain fyysistä ja selvästi havaittavaa? Paholainen on ovela ja itse valheen isä. Hän osaa manipuloida ihmisten ajatuksia ja saada aikaan sekaannusta mitä parhaimmilla tavoilla. Esimerkiksi suorilla hyökkäyksillä Jumalan omia vastaan, jotka eivät ole tarpeeksi juurtuneita Kristukseen, vaan puolittain kamppailevat tämän maailman himojen ja Jumalan tarkoittaman elämän välillä. Kun jopa seurakuntien johtohenkilöt sortuvat, sivusta seuraajat pilkkaavat ja toteavat kaiken humpuukiksi, kun ei edes itse noudateta Jumalan sanaa ja omia rivejä pystytä pitämään koossa. Se on hyvin toimivaa uskon vesittämistä.

Niin, ihmisten todistuksia on avaruusolentojen kidnappauksista, homeopatian toimivuudesta, tuhansista eri ylösnousemuksista, kummituksista ja ties mistä. Mitään kunnon näyttöä ei kuitenkaan näille löydy. Se on hauskaa, että kaikki muut ylösnousemukset sinä kuittaat humpuukiksi, mutta tämän oman kulttuurisi lempparitarinan uskot, vaikka kuinka tuntuu järjettömältä välillä.

En välttämättä. Sanoin aiemmin, että yliluonnollisia asioita tässä maailmassa voi tapahtua myös Saatanan tasolta. Niin kuin edellä kirjoitin, että hän on mestarihuijari, niin hän ja hänen demoninsa voivat tekeytyä ihan miksi henkiolennoiksi vaan, antaa kykyjä ja johtaa ihmisiä harhaan, jotka etsivät totuutta muualta kuin Jeesuksesta. Hänelle riittää, että ihmiset ovat uskomatta tai uskovat jotain ihan muuta kuin sen, että vain Jeesus on tie, totuus ja elämä ja isän tykö ei ole muuta tietä.

Voit epäillä lopun ikäsi kaikkea ja elää miten tahdot, mutta Jumalan puhumat sanat pelastavat tai tuomitsevat jokaisen viimeisenä päivänä. Rukoilen, että elämässäsi tapahtuu vielä muutos ja tulet joskus todistamaan tänne uskostasi.

Manuel, haluaisin esittää sinulle seuraavat kysymykset, kun tuot esiin näitä ihmeitä…

Kyllähän me ihmiset osaamme toisillemme valehdella ja kaverisi tapaus ei varmasti ole ainoa. Ei se silti poista tosiasiaa, että Jumala parantaa. Nyt hän ehkä luulee, että tämän on hyvä läppä, mutta tulee päivä jolloin hän tajuaa, ettei käytös halventaa Jumalan voimaa ollut viisas teko.

Sinua selvästi vähän ihmetyttää elämänmuutos joissakin ihmisissä. Jokainen on seurakuntaan tervetullut ja Jumala häntä varmasti puhuttelee vastaa, oli tarkoitus sinne tulla ensi alkuun mikä hyvänsä. Monilla se on puhtaasti yksinäisyys ja masennus ja jonkin sortin häpeän takia sitä ensin tarvitsee muka naamioida, vaikka seurakunta on paikka johon kaikki saavat tulla rohkeasti omana itsenään. Ei Jumalan kohtaamisen tarvitse tapahtua ihmeen kautta, että se olisi todellista.

Syövän tai minkä vaivan tahansa suhteen en pidä lääketiedettä turhana. Kyllä parantuminen voi sitäkin kautta tapahtua tavallaan aivan luonnollisesti. Ei mikään rukous silti ole merkityksetön parantumisen kannalta. Mistä minä tiedän tosiaan millä tavalla Jumala parantaa milloinkin. Onko hän antanut tällaisen geenin, voi olla.
Parantumisia voi olla aivan minkälaisia tahansa. Hengellisissä lehdissä juttuja on paljon. Se vaan ei ole uskottavaa, kun maalliset mediat eivät niistä mainitse, niillä kun on täysin eri intressit. Vaikka tulisi pino röntgenkuvia eteesi, niin silti sepittäisit mielessäsi hyvän syyn olla uskomatta, jos sydämessäsi sinulla ei olisi aikomustakaan vielä kääntyä Jumalan puoleen.

Mitä itse olen nähnyt, niin Nokia-mission uudenvuoden tapahtumassa kymmenittäin ihmisiä tuli lavan eteen sairauksien puolesta rukoilun jälkeen ja osalta pyydettiin todistuksia. Kaikki valehtelijoita? Tulkaa itse käymään ko. tilaisuuksissa ja haastatelkaa parantuneita. Lähipiirissäkin on tapahtumia, esim. oma tätini on parantunut juurikin syövästä.

Tässä muuten erittäin mainio suomalainen video, vajaa 10 min ihmeistä ja evankeliumista. Elävää elämää ja oikeanlaista rentoa ja vapauttavaa otetta mitä todellinen usko Jeesukseen tekee, toisin kuin sitova uskonnollisuus.

http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=11214

Manuel sanoi:
Kirjoittaja on Paavali, joka henkilökohtaisesti kohtasi Jeesuksen Damaskoksen tiellä. Lisäksi hän tunsi opetuslapsia, jotka kulkivat Jeesuksen vierellä. Paavali itse vainosi intohimoisesti kristittyjä, mutta koki radikaalin muutoksen elämässään.
Kuka sen kirjoitti on irrelevanttia. Harvinaisen heikko argumentti, kuten sanoin.
Lucifer oli yksi Jumalan enkelien johtajista. Se tulee olemaan salainen tieto ainakin hengelliseen maailmaan siirtymiseen asti, mistä pahat ajatuksen tulivat Luciferille. Varmaa kuitenkin, etteivät Jumalasta, koska Jumalassa ei ole mitään tällaista. Joka tapauksessa paholainen ryhtyi kapinaan noustakseen Jumalan paikalle, jonka takia hänet ajettiin ulos taivaasta. Paholainen käy sotaa ihmistä vastaan, joka on Jumalan kuvaksi luotu ja hänelle erittäin rakas. Ef: ”Sillä ei meillä ole taistelu ihmistä vastaan… Vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.”
Hetkinen! Eli Jumala ei olekaan kaikkivoipa olento, joka tietää kaiken! Saatana pääsi yllättämään täysin pahoilla ajatuksillaan! Wau.
Jos olisin kristitty niin löisin varmaan vetoa Saatanan puolesta, koska kaveri selkeästi pystyy yllättämään isoveljensä ja suurin osa maan asukeistakin on liittymässä hänen joukkoihinsa. Raamatun mukaan siis.

Hauska muuten, miten tämä tieto tulee "olemaan salainen jonnekin hengelliseen maailmaan asti", mutta muuta tietoa sinulta kyllä löytyy vaikka kuinka ilman minkäänlaista näyttöä.:jahas:

Oletteko ikinä ajatelleet, että tämä taistelu ei ole vain fyysistä ja selvästi havaittavaa? Paholainen on ovela ja itse valheen isä. Hän osaa manipuloida ihmisten ajatuksia ja saada aikaan sekaannusta mitä parhaimmilla tavoilla. Esimerkiksi suorilla hyökkäyksillä Jumalan omia vastaan, jotka eivät ole tarpeeksi juurtuneita Kristukseen, vaan puolittain kamppailevat tämän maailman himojen ja Jumalan tarkoittaman elämän välillä. Kun jopa seurakuntien johtohenkilöt sortuvat, sivusta seuraajat pilkkaavat ja toteavat kaiken humpuukiksi, kun ei edes itse noudateta Jumalan sanaa ja omia rivejä pystytä pitämään koossa. Se on hyvin toimivaa uskon vesittämistä.
Niin. Eli vahvistat vain käsitystä, että Jumala ei osannut odottaa Saatanan toimia. Siispä Jumala ei ole kaikkivoipa. Joko Jumala on vastuussa Saatanan teoista, tai Jumala ei ole kaikkivoipa.
Keksi nyt joku selitys taas millä venytellään logiikan sääntöjä. Tulee olemaan tosi vakuuttava varmasti.

En välttämättä. Sanoin aiemmin, että yliluonnollisia asioita tässä maailmassa voi tapahtua myös Saatanan tasolta. Niin kuin edellä kirjoitin, että hän on mestarihuijari, niin hän ja hänen demoninsa voivat tekeytyä ihan miksi henkiolennoiksi vaan, antaa kykyjä ja johtaa ihmisiä harhaan, jotka etsivät totuutta muualta kuin Jeesuksesta. Hänelle riittää, että ihmiset ovat uskomatta tai uskovat jotain ihan muuta kuin sen, että vain Jeesus on tie, totuus ja elämä ja isän tykö ei ole muuta tietä.
Pointti on se, että tällä hetkelläkin maan päällä on henkilöitä, joilla on hirveä määrä seuraajia, jotka uskovat sankarinsa nousseen kuolleista. Et hyväksy näitä väitteitä, mutta kun sama tarina sijoitetaan parin tuhannen vuoden päähän ja siitä kertoo suorastaan naurettaviin virheisiin sortuva kirja, niin kappas vain kun sama tarina onkin paljon uskottavampi.
Ihme homma miten se kyky kriittiseen ajatteluun häviää täysin kun kyseessä on se oma pyhä kirja.
Voit epäillä lopun ikäsi kaikkea ja elää miten tahdot, mutta Jumalan puhumat sanat pelastavat tai tuomitsevat jokaisen viimeisenä päivänä. Rukoilen, että elämässäsi tapahtuu vielä muutos ja tulet joskus todistamaan tänne uskostasi.
Rukoilemalla ei saa mitään aikaan. Esitä sitä näyttöä ja järkiperusteluja, niin käännyn uskoon saman tien.

Ja toistan vielä tämänkin: vaikka uskoisinkin sinun Jumalaasi(, joka pelastaa vain uskovaiset), en Häntä palvoisi tai arvostaisi. Kyseessä on minun standardieni mukaan moraaliton hirviö. ”Kiitos kun pelastit minut, ja tuomitsit suurimman osan perheestäni ja kavereistani ikuiseen kadotukseen.”
Todellinen sankari haistattaisi moiselle olennolle paskat ja pyytäisi päästä sinne Helvettiin itselle rakkaiden ihmisten (suurin osa ihmisistähän siellä muutenkin on) pariin. In conclusion: pidän sinua moraalisesti arveluttavana pelkurina kun moista hirviötä ylistät. No offense.

Niin, voit kääntää kaikki ristiriitaiseksi ja järjettömäksi, kun sinulla ei ole tällä hetkellä aikomustakaan kääntyä Jumalan puoleen. Ei hyödytä kertoa enempää ainakaan tällä erää, varsinkin kun tämä asia on pohjimmiltaan niin yksinkertainen ja hyvin jo tiedät mikä Jumalan sanan mukaan pelastaa. Tällä hetkellä Jeesus on sinulle vielä kompastuskivi, josta Raamatussa puhutaan.

”Esitä järkiperusteluja.” Juurihan tässä on pyöritelty lainauksia siitä Raamatunluvusta useamman kerran, jossa on ristin saarnan hulluudesta. ”Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.” Raamatusta ja rukouksen kautta saa paljon tietoa ja ymmärrystä hengellisistä asioista, mutta uskoa yli järjen todella tarvitaan edelleen. Minä uskon, muuten kompastuisin yhtä lailla samantyylisiin oman järjenpäätelmiin mitä itse olet tehnyt Jumalan moraalista, maailman asioista ym.

Et kykene ja halua nähdä vielä asioita joita ja tapahtuu hengestä käsin ja rukouksen kautta. Voin vain luvata, että sinua tullaan vielä elämässäsi puhuttelemaan vahvasti näiden asioiden tiimoilta, niin kuin jokaista näinä päivinä. Toivon kaikkea hyvää edelleen ja sitä että tapaamme taivaassa. Ehkä jo sattumalta täällä maan päällä, jos et lähde karkuun minua, moraalisesti arveluttavaa kaveria.. :D

Vaikka uskoon jossain vaiheessa hurahtaisinkin (tuskin hurahdan), niin moraalikäsitykseni eivät varmasti tule niin radikaalisti muuttumaan, että sinun Jumalaasi kunnioittaisin.

Onkin melkoinen helpotus ihmiskunnalle, että järkiperustelujen sijaan pystyt todistelemaan hänen olemassaoloaan vain harvinaisen heikoilla kehäpäätelmillä ('Raamattu sitä ja Raamattu tätä'). Ei ole siis mitään syytä pelätä tätä mörköä.

Ektomorfi on valheen isän ikeessä. Kääntää kaiken ristiriitaiseksi, eikä itse edes huomaa sitä, kun on mestarihuijarin vallassa. Jos hän huomaisi sen, saatana ei olisi mestarihuijari. Joten hän ei voi huomata sitä, koska saatana on mestarihuijari.
Entäs tämä Hempukka sitten? Myöntää jopa itse että suhtautumisensa on muuttunut. Ettei vain olisi salaliitossa paholaisen kanssa. Noitanainen, noitanainen.

Ja sitten lopuksi vaikea kysymys ateisteille:
[video]http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=42682[/video]

Syövän tai minkä vaivan tahansa suhteen en pidä lääketiedettä turhana. Kyllä parantuminen voi sitäkin kautta tapahtua tavallaan aivan luonnollisesti. Ei mikään rukous silti ole merkityksetön parantumisen kannalta. Mistä minä tiedän tosiaan millä tavalla Jumala parantaa milloinkin. Onko hän antanut tällaisen geenin, voi olla.
Parantumisia voi olla aivan minkälaisia tahansa. Hengellisissä lehdissä juttuja on paljon. Se vaan ei ole uskottavaa, kun maalliset mediat eivät niistä mainitse, niillä kun on täysin eri intressit. Vaikka tulisi pino röntgenkuvia eteesi, niin silti sepittäisit mielessäsi hyvän syyn olla uskomatta, jos sydämessäsi sinulla ei olisi aikomustakaan vielä kääntyä Jumalan puoleen.

Mitä itse olen nähnyt, niin Nokia-mission uudenvuoden tapahtumassa kymmenittäin ihmisiä tuli lavan eteen sairauksien puolesta rukoilun jälkeen ja osalta pyydettiin todistuksia. Kaikki valehtelijoita? Tulkaa itse käymään ko. tilaisuuksissa ja haastatelkaa parantuneita. Lähipiirissäkin on tapahtumia, esim. oma tätini on parantunut juurikin syövästä.
Aivan varmasti uskovaisia(kin) paranee vakavista sairauksista, mutta niin paranee ei-uskoviakin. Väitätkö, että uskon vahvuus korreloi suuremman paranemistodennäköisyyden kanssa? Tällainen olisi nimittäin helppo havaita ja todistaa tilastollisesti. Itseäni on ihmetyttänyt kristittyjen vahva ihmeparantumisien esiintuonti. Jos sairastunut kerran pääsee paratiisiin, niin miksi pitäisi edes yrittää parantaa / parantua? Islam fundamuodossaan on mielestäni johdonmukaisempi: kun kerran marttyyrina taivaspaikka on taattu, niin vapaaehtoisia on jonoksi asti.

Rukouksen parantavaa voimaakin on tutkittu: http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html.

Rukouksen parantavaa voimaakin on tutkittu: http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html.

Mä odotteliniki, että joku postais tämän tutkimuksen tulokset tänne. Joskus tuli itelläki vastaan. Itseäni yllätti tuo seikka, kun potilas tietää, että hänen puolestaan rukoillaan, niin se lisääkin suoristuspaineita ja tietty sitten vaikuttaa negatiivisesti siihen paranemisprosessiin.

Mä sain sellasen käsityksen uskovaisilta, että nuo rukoilut tois niille positiivisiä fiiliksiä? Ei se sitten taida olla ihan näinkään, niin kuin kuvailevat. Tästä tuliki mieleen, että minkälaisia suorituspaineita tuollainen usko ylipäätänsä tuo? Voiko harras uskovainen olla koskaan oikeasti tyytyväinen/onnellinen ympäristössään vai esitetäänkö sitä urheasti näin olevansa?

Aivan varmasti uskovaisia(kin) paranee vakavista sairauksista, mutta niin paranee ei-uskoviakin. Väitätkö, että uskon vahvuus korreloi suuremman paranemistodennäköisyyden kanssa? Tällainen olisi nimittäin helppo havaita ja todistaa tilastollisesti. Itseäni on ihmetyttänyt kristittyjen vahva ihmeparantumisien esiintuonti. Jos sairastunut kerran pääsee paratiisiin, niin miksi pitäisi edes yrittää parantaa / parantua? Islam fundamuodossaan on mielestäni johdonmukaisempi: kun kerran marttyyrina taivaspaikka on taattu, niin vapaaehtoisia on jonoksi asti.

Manuelilta meni tosiaan aika hienosti ohi koko alkuperaisen viestini pointti. Otin syovan silloinkin esimerkiksi juuri siksi, etta syovasta parantuminen samalla kuin rukoilee sen puolesta ei merkkaa mitaan. Syovasta kun voi parantua muutenkin miljoonasta eri syysta. Olen itsekin sairastanut syovan enka hetkeakaan miettinyt, etta tama olisi jonkun ylailmojen herran ansiota. Tarvettakaan miettia tallaista ei tullut, vaikka kavin periaatteessa aika lahella kuolemaa.

Tietaakseni ainoa Nokia mission mielenkiintoinen tapaus on tama tytto, joka vaittaa eripituisten jalkojensa kasvaneen samanpituisiksi. Tasta tapauksesta ei tosin tietaakseni loydy mitaan laakarin lausuntoa, vaikka luulisi alunperin kayneen ortopedilla. Naista ihmeparantumisista muistan lukeneeni amerikkalaisesta sanomalehdesta naisesta, joka tunsi/uskoi parantuneensa, lopetti laakityksensa ja uskon tuoma hurmos ja tosiasioiden kieltaminen oli niin vahvaa, etta kuoli taman seurauksena. Suomessa muistaakseni joku lapsi huostaanotettiin, koska aiti luuli lapsensa diabeteksen parantuneen ja lopetti insuliinin pistamisen.

Mainoskatko!

http://www.riemurasia.net/kaatopaikka/go.php?id=29641

Kovaa tarinaa baptistien jenkki-sivustolla. Oon tirskunut ja pärskynyt näyttöni likaiseksi, sen verran lentävää juttua jengi on kirjoittanut. Aihe on siis:"Vihaako Jumala Suomea?"

Tän tarkoitus ei ole herättää keskustelua, vain hymyilyä ja nauruin hörähdyksiä. Eli pidennetään ihmisten ikää!! :thumbs:

Asiaan kuin asiaan uskon suhteen varmasti joku teistä löytää vesittävää tietoa. Voitte pyöritellä tilastoja ja tutkimuksia edestakaisin ja omahyväisesti ajatella olevanne oikeassa. Esittäkää sitten sama varmuus viimeisenä päivänä, kun teillä kerta on pohja millä seistä. Minulla on rauha ja varma perustus. Eikä se ole keneltäkään toiselta saavuttamattomissa, kaikki ovat tervetulleita taivaallisen Isän tykö. Tarvitsee vain hyväksyä Jumalan rakkaus, mikä on maailman paras asia. Minä uskon ja tiedän, että rukoukset eivät mene koskaan hukkaan, rukoillaan sitten sairaiden tai minkä tahansa asian puolesta. Ne eivät näy välttämättä aina sillä tavalla kuin odotamme, mutta kyllä niillä on tärkeä positiivinen vaikutus ihmisen elämään iankaikkisuuden näkökulmasta. Silti olen varma, että selkeitä ihmeitä tulee tapahtumaan enenevissä määrin näinä päivinä, kun evankeliumia julistetaan vauhdilla ja Jumala vahvistaa sen totuuden tunnusteoin, yhtä lailla kuin Jeesus oman Jumaluutensa maan päällä. Pitäkää silmät auki, ilta-sanomien sivuilla niistä tuskin ekana on juttua, vaikka ties asioita eksyy valtamediaankin, kun voimakas herätys alkaa.

Miksi pitäisi yrittää parantua? Kuka haluaa olla sairas? Ei Jumala ole tarkoittanut aikaa tässä maailmassa omilleen vaivaksi, vaikka koetuksia on. Jeesus kantoi ristillä syntiemme lisäksi meidän sairautemme. Sairaudesta paraneminen ei aina tapahdu siinä hetkessä. Monesti sairauden vaikutus kääntyy voitoksi, se saa ihmisen nöyrtymään kaikella tavalla siihen, ettei yritä elämässä omin voimin, vaan luottaa armon voimaan ja pistää asiat tärkeysjärjestykseen. Niin helposti uskovanakin pistää monesti asioita välillä Jumalan edelle, tiedän ihan omakohtaisesti. Kyllä se sairaus tosiaan voi jollekin uskovallekin olla päätepiste elämälle, se on tärkeintä, että hän on silloin valmis siihen.

Sellainen olennainen perusasia on uskoviltakin välillä tiedostamatta opin puutteen tms. syyn takia, että ihminen ei kohoa suuntunnustuksensa yläpuolelle. Se on hengellisen elämän perusasioita. Huonot asiat toteutuvat siinä missä hyvät. Perinteiset toteamukset ”Saan aina flunssan kun sitä on liikkeellä” on ihmisen tervetulotoivotus sairaudelle, hän on jo alistanut itsensä sille ajatukselle ja se käy helposti siten toteen. Uskovana tulee katsoa mitä Jumalan sana sanoo: ”Kristus on lunastanut minut lain kirouksesta, kiellän minkään sairauden tulemasta minuun”. Tunnusta tätä, äläkä anna väärille ajatuksille valtaa, niin pysyt terveenä. Aina ei silti ole helppo uskoa, vaikka tunnustaa. Tässä valaisee asiaa Raamatunpaikka ”Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Jumalan sanan kautta”. Alat uskoa, kun kuulet oikeaa sanaa tarpeeksi ja tunnustat oikeita asioita sanasta mielellään ääneen niin kauan, että todella uskot. Lupaan, että Jumalan sana toimii.
Parantumisesta voi tulla ympäristön paineessa helposti tuollaisia suorituspaineita ja epäusko valtaa mielen. Silloin pitäisi juuri alkaa tunnustaa ääneen oikeita asioita. Liian helposti ihminen lannistuu, kun asia ei tapahdu heti tässä nyt hänen ajattelemallaan tavalla. Jumala tosiaan toimii monesti vastoin omia odotuksia omalla aikataulullaan, juuri silloin kun itse jo rupeaa luovuttamaan. Ei hän hylkää eikä jätä, siitä voit olla varma, vaikka joskus epäilyttää. Hänen voimansa tulee täydelliseksi ihmisen heikkoudessa.

Jees… Välillä tässä miettii kaikenlaista kertoessaan evankeliumia ja opettaessaan uskon perusasioita ihmisille, jotka eivät edes vielä usko :) Mutta se on minun velvollisuus mitä teen ilolla ja varmasti enenevissä määrin. Olisi kyllä mielenkiintoista tavata tämän threadin porukkaa ja istua iltaa…

Kehotan muuten kaikkia katsomaan tuon lyhyen videon jonka linkitin naksulle pari vastausta sitten. Ihmeistä ja evankeliumista ja erilaisten ihmisten kohtaamisesta kadulla.

Btw. Naksu, hienoa että olet parantunut! Et ehkä näe vielä Jumalan kädenjälkeä millään lailla elämäsi eri vaiheissa, mutta tulet vielä näkemään. Rukouksen vaikutuksesta ollaan täysin eri mieltä, se on tämän hetken tilanne.

Asiaan kuin asiaan uskon suhteen varmasti joku teistä löytää vesittävää tietoa. Voitte pyöritellä tilastoja ja tutkimuksia edestakaisin ja omahyväisesti ajatella olevanne oikeassa. Esittäkää sitten sama varmuus viimeisenä päivänä, kun teillä kerta on pohja millä seistä. Minulla on rauha ja varma perustus. Eikä se ole keneltäkään toiselta saavuttamattomissa, kaikki ovat tervetulleita taivaallisen Isän tykö. Tarvitsee vain hyväksyä Jumalan rakkaus, mikä on maailman paras asia. Minä uskon ja tiedän, että rukoukset eivät mene koskaan hukkaan, rukoillaan sitten sairaiden tai minkä tahansa asian puolesta. Ne eivät näy välttämättä aina sillä tavalla kuin odotamme, mutta kyllä niillä on tärkeä positiivinen vaikutus ihmisen elämään iankaikkisuuden näkökulmasta. Silti olen varma, että selkeitä ihmeitä tulee tapahtumaan enenevissä määrin näinä päivinä, kun evankeliumia julistetaan vauhdilla ja Jumala vahvistaa sen totuuden tunnusteoin, yhtä lailla kuin Jeesus oman Jumaluutensa maan päällä. Pitäkää silmät auki, ilta-sanomien sivuilla niistä tuskin ekana on juttua, vaikka ties asioita eksyy valtamediaankin, kun voimakas herätys alkaa.
Onhan näitä tunnustekoja ja ihmeitä odotettu jo sen verran kauan, että jos jotain olisi tapahtumassa, niin se olisi varmaan jo tapahtunut.

On jo tapahtunut asioita, mutta kun ette usko että on tapahtunut. Kaikki oikeasti ihmetystäkin aiheuttavat parantumiset osataan mestarillisesti selittää puhtaaksi sattumaksi ja tilastolliseksi epätodennäköisyydeksin, joka kuitenkin tapahtui, uskon puutteen takia.

Te haluatte konkreettista todistetta omin silmin nähtäväksi. Laitan linkin Jumalan miehen Pastori Chrisin kokoukseen, jossa hänen kauttaa pyhän hengen voima välittyy ihmisiin.

http://www.youtube.com/watch?v=rYZyl_rxI2Y

Ko. miehet eivät välttämättä olleet parantumista vailla, mutta esimerkki pyhän hengen voimasta ja siitä kuinka se voi juovuttaa ihmisen :D Chrisin kokouksissakin parantuu paljon ihmisiä, menkää hänen sivuilleen tutkimaan. Kuinka paljon tuolla on väkeä... Paljon. Ja siellä henki toimii, koska ihmiset lapsenomaisesti uskovat ja ottavat vastaan, mikä on länsimaissa harvinaisempaa, koska ihmisten sydän on täynnä kaikkea muuta kuin janoa Jumalan puoleen.

Jos Manuel leikitään hetki, että tämä sinun jakamasi "näyttö" Jumalasi olemassaolosta olisi vakuuttavaa (mitä se ei todellakaan ole), niin eikö tällainen näyttö veisi ihmiseltä sen kuuluisan vapaan tahdon?

En minä esimerkiksi voi päättää olla uskomatta painovoimaan, kun siitä on olemassa niin kiistaton näyttö. Samalla tavalla, jos Jumalasi olemassaolosta on olemassa kiistaton näyttö, niin vapaa tahto on poissa kuvioista. Ihmisen usko Jumalaasi riippuu täysin hänen tiedontasostaan ja älykkyydestään. Jos jollekulle annetaan tämä kiistaton näyttö, ja hän ei silti usko Jumalaasi, niin hänhän on vain tyhmä! Eli tässä skenaariossahan pelastuvat vain ne älykkäät ihmiset, joille tämä näyttö on esitetty, ja muut joutuvat kadotukseen.

Kommenttisi?
En kyllä saanut kommenttia siihenkään kuinka Jumalasi olisi joko
a) kaikkivoipa ja vastuussa Saatanan teoista tai
b) ei kaikkivoipa.
Mutta yritetään, jos nyt tulisi jonkinlainen lyhyehkö ja selkeä vastaus eikä rivikaupalla tekstiä jostain maagisesta huijarienkelistä ja kuinka olen hänen pauloissaan.

On jo tapahtunut asioita, mutta kun ette usko että on tapahtunut. Kaikki oikeasti ihmetystäkin aiheuttavat parantumiset osataan mestarillisesti selittää puhtaaksi sattumaksi ja tilastolliseksi epätodennäköisyydeksin, joka kuitenkin tapahtui, uskon puutteen takia.
Niin no, yhtä lailla minä voin todeta, että noi sinun mainitsemat asiat koitetaan vain selittää ihmeeksi uskon avulla, vaikka niille on ihan täysin hyvä ja maallinen selitys.

Ja tossa videossa on jumalan voimaa ihan yhtä paljon kuin rock-konsertissa. Enkä mä jaksais ruveta uskomaan sellaiseen jumalaan, joka ei muuta saa aikaan, kuin kaataa ihmisiä paikaltaan. Mä kaipaisin jotain paljon hienompia temppuja :)

Manuel: Jos sairaudesta parantuu promille, niin on aivan oletettua, etta yksi tuhannesta selviytyy. Onko tama selviytyja siis ihme vai tilastollinen sattuma vai pitaako olettaa, etta sairaudesta ei voi selvita ilman jumalan ihmetta, jolloin kaikki tilastolliset sattumat olisivat ihmeita?

Eiköhän tässä ole taas hetkeksi käsitelty asioita ja keskitän huomiota ainakin hetkeksi taas muualle, koulujuttuihin ym. Monella voi olla mielestään aukottomat järjenpäätelmät ja logiikat, mutta se on vain ihmisviisautta ja ihmisviisaus ei ole kyennyt meidän syntyperää todentamaan. Se viisaus ei vie Isän tykö.

Vapaa valinta vastaanottaa armo, pahan/paholaisen syntyminen ja esiintulo ilman Jumalan tarkoitusta ja Jumalan kaikkivoipaisuus on totta yhtä aikaa. Paljon asioita on tapahtunut ennen meidän maailman luomista hengellisessä maailmassa. Lähtökohtaisesti tulisi uskoa Jumalan pelkästään hänen ilmoituksen perusteella. Joh: ”Autuaita ovat ne, jotka uskovat vaikka eivät näe”. Moni silti saa armosta nähdä ja kokea enemmänkin.

Room: ”Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua.” Mitä tämä on? Katso ympärillesi. Näe kaikki, tarkalleen viritetty maapallo elämistä varten, kaikkine elävine olentoineen, ihmiset… Eipä kai moni teistä poissuljekaan Jumalan mahdollisuutta, mutta se että hän on kristinuskon Jumala, on se kompastus. Se kun nyt ei vaan käy, että hän on minun mielestäni tehnyt tästä järjettömän tarinan. Toivon todella, että sen ylpeyden kanssa moni ei teistä täältä poistu.

Ei Israelin kansakaan meinannut uskoa, vaikka Jumala valitsi heidät ja kulki heidän kanssaan ja teki suuria ihmetekoja. Aina kun tuli uusi sukupolvi, niin kaikki unohtui ja käännyttiin palvomaan muita Jumalia/hakemaan tyydytystä muista asioista. Ihmiset ovat monesti niin uppiniskaisia.

Mutta ehkä taas palataan jossain vaiheessa… Jumala rakastaa ja odottaa juuri sinua ;) Kaikista omista ajatuksista ja teoistasi riippumatta, olivat ne juuri nyt mitä tahansa. Siunausta!

Juuri näin sen ymmärsin sinun tarkoittaneen. Itse taas halusin tuoda esille sen ,että tuo henkinen hyvinvoinitietu saattaa tulla muiden kustannuksella.
Fundamentalismissa ja lahkoilussa kyllä. Uskonnollisuus (puhutaan nyt kristinuskosta, kun se varmaan useimmille meistä on tutuin uskonto) sisältää kuitenkin laajan spektrin eri ilmiöitä, ja on vain järkevää ottaa huomioon muutkin kuin vain spektrin ääripäät. Itse pystyn aitiopaikalta seuraamaan uskovaisten ihmisten elämää. Nämä ihmiset eivät ole lahkoilijoita tai fundamentalisteja, ovat työssäkäyviä ihmisiä, maksavat verot ja osallistuvat tämän yhteiskunnan pyörittämiseen siinä missä kuka tahansa meistä. Ja saavat ilmeistä hyvinvointietua uskostaan, sellaista hyvinvointietua, mistä itsekin toivoisin olevani osallinen, mutta ilmeisesti uskonnollisen uskon puute estää minua tällä hetkellä sitä saavuttamasta. Mun on hyvin vaikea nähdä, keneltä heidän hyvinvointietunsa on pois. Onko sinulla ideoita?

Mutua ei sen sijaan ole se tosiasia, että uskonnottomuus ja ennen kaikkea sekulaari kulttuuri korreloi voimakkaasti hyvinvoinnin mittareiden kanssa ja että uskonnollisissa yhteiskunnissa on vitun kurjaa.
Mä kirjoitin siksi tuon ”mutuahan tämäkin on”, koska en halunnut siinä alkaa väittämään mitään sellaista, mille en itse ollut vielä löytänyt (tai en oikeastaan ollut siinä vaiheessa vielä juuri etsinytkään) mustaa valkoisella –tuloksia. Mutua väittämäni ei kuitenkaan siinä mielessä ollut, koska minulla tosiaan on subjektiivinen kokemus tuosta väittämästä. Täällä ei kuitenkaan näköjään hirveästi anneta painoarvoa uskonnollisuutta puoltaville subjektiivisille kokemuksille (toisin kuin päinvastaisille subjektiivisille kokemuksille), joten siksi tuo mutu-varaus tuohon kommenttiin. Kävin PubMedittämässä terveyden ja uskonnollisuuden/hengellisyyden välistä suhdetta käsitteleviä artikkeleita ja voin nyt sanoa, että mutua väittämäni ei ollut. Monia varmaan kiinnostaa kuulla tarkemmin, mitä löytyi, ja voisin kertoa siitä sitten, kun kerkeän vastaamaan ektomorfille.

Tässä tullaan siihen kysymykseen, mitä sekulaarilla ja uskonnollisella yhteiskunnalla tarkoitetaan. Mitataanko uskonnollisuutta kirkkoon kuuluvien määrällä, fundamentalistien määrällä, sillä, onko hallinto uskonnollisten johtajien käsissä vai kenties sille, kuinka suuri prosentti väestöstä sanoo uskovansa johonkin Jumalaan. Mullekin se on ihan selvää, että sekulaari valtio määriteltynä siten, ettei hallinto ja lainsäädäntö ole uskonnollisten johtajien käsissä (tai siis valtio ja kirkko täytyy olla TÄYSIN erotettuna toisistaan) korrelloi varmasti parhaiten hyvinvoinnin mittareiden kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että sekulaarissa valtiossa elävät ihmiset kokisivat eniten hyvinvointia ollessaan ateisteja.

Onko sekulaari kulttuuri vauraan ja onnellisen yhteiskunnan tuote, vai edellyttääkö vauraus ja onnellisuus sekulaaria kultturia?
Sanotaanko näin, että sekulaari valtio siten, miten mä sen edellä määrittelin, tarjoaa parhaat puitteet vaurauden ja onnellisuuden toteutumiselle. Valtion sisällä tulee kuitenkin olla uskonnonvapaus ilman erityistä pyrkimystä ateismiin, ts. näen, että paras onnellisuusaste saavutetaan sillä, ettei kummastakaan leiristä, ei ateistien eikä teistien leireistä, harrasteta erityistä hyökkäilyä vastapuolen suuntaan. Uskovaiset saavat harrastaa uskontoaan ja omia juttujaan, ja ne, jotka kokevat saavansa siitä sisältöä, turvallisuutta ja onnea elämäänsä, saavat rauhassa toeuttaa uskontoaan ilman, että ateistit tulevat takomaan heidän päähänsä järkeä ”rankkaan totuuden korkeammalle kuin yksittäisen ihmisen mielihyvä” –mentaliteetilla. Keskustella asioista saa, mutta siinä vaiheessa keskustelu menee metsään, kun heittäydytään sille mustavalkoiselle linjalle, että teismi on ainoastaan pahasta. Asia ei ole niin. Laitan tosiaan löytämiäni artikkeleita asiasta myöhemmin. Ja uskovaiset saavat olla saarnaamatta ateisteille helvetistä. Antaa ateistienkin harrastaa rauhassa ateismia ;)

Kuitenkin olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yksilötasolla saattaa kokea hyötyä uskosta tai sen sivuvaikutuksista. Sivuvaikutukseksi miellän tässä yhdeydessä yhteisöllisyyden ja uskon tuomat sosiaaliset kontaktit. Jos uskon hyödyn korjaa noilla mainitsemilla sivuvaikutuksilla luulen että hyöty on marginaalinen. Olen hieman vastahakoinen allekirjoittamaan väitettä että usko on hyödyksi. Sen sijaan voisin myöntyä siihen että usko usein tuo ihmisiä yhteen ja tämä sosiaalinen vaikutus on se millä on merkitystä.

Mutta väestö koostuu yksilöistä, joten yksilötasolla ilmenevillä hyödyillä on todellakin merkitystä suuressa kuvassa. Uskolla on todettu suoria terveyshyötyjä (jotka ovat selitettävissä psykologisten tekijöiden kautta, eli en väitä niitä ihmeiksi. Kuitenkin uskonnolliseen ajatusmaailmaan sisältyvät näkemykset ovat saaneet ne aikaan) mutta myös sekundaaristen tekijöiden (mm. sosiaaliset kontaktit, terveelliset elämäntavat) kautta välittyviä terveyshyötyjä, joiden on todettu näkyvän pienempänä kokonaismortaliteettina uskonnollisten ihmisten joukossa verrattuna vähemmän uskonnollisiin ihmisiin ( ja tämä ei tarkoita sitä, että oltaisiin tehty joku maailmanlaajuinen tutkmus, vaan on otettu tietynkokoinen otos aina jostain päin maailmaa). Uskonnollisuus on kuitenkin myös noiden sekundaaristen terveyshyötyjen alullepanija, niin kyllä sillä vaan on merkitystä.

Hempukka:…..
Ööh…pitäiskö sun lukee vähän tarkemmin mun viestejäni? :)

Eiköhän tässä ole taas hetkeksi käsitelty asioita ja keskitän huomiota ainakin hetkeksi taas muualle, koulujuttuihin ym. Monella voi olla mielestään aukottomat järjenpäätelmät ja logiikat, mutta se on vain ihmisviisautta ja ihmisviisaus ei ole kyennyt meidän syntyperää todentamaan. Se viisaus ei vie Isän tykö.

Vapaa valinta vastaanottaa armo, pahan/paholaisen syntyminen ja esiintulo ilman Jumalan tarkoitusta ja Jumalan kaikkivoipaisuus on totta yhtä aikaa. Paljon asioita on tapahtunut ennen meidän maailman luomista hengellisessä maailmassa. Lähtökohtaisesti tulisi uskoa Jumalan pelkästään hänen ilmoituksen perusteella. Joh: ”Autuaita ovat ne, jotka uskovat vaikka eivät näe”. Moni silti saa armosta nähdä ja kokea enemmänkin.

Room: ”Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua.” Mitä tämä on? Katso ympärillesi. Näe kaikki, tarkalleen viritetty maapallo elämistä varten, kaikkine elävine olentoineen, ihmiset… Eipä kai moni teistä poissuljekaan Jumalan mahdollisuutta, mutta se että hän on kristinuskon Jumala, on se kompastus. Se kun nyt ei vaan käy, että hän on minun mielestäni tehnyt tästä järjettömän tarinan. Toivon todella, että sen ylpeyden kanssa moni ei teistä täältä poistu.

Ei Israelin kansakaan meinannut uskoa, vaikka Jumala valitsi heidät ja kulki heidän kanssaan ja teki suuria ihmetekoja. Aina kun tuli uusi sukupolvi, niin kaikki unohtui ja käännyttiin palvomaan muita Jumalia/hakemaan tyydytystä muista asioista. Ihmiset ovat monesti niin uppiniskaisia.

Mutta ehkä taas palataan jossain vaiheessa… Jumala rakastaa ja odottaa juuri sinua ;) Kaikista omista ajatuksista ja teoistasi riippumatta, olivat ne juuri nyt mitä tahansa. Siunausta!
Voiko sitä enää selvemmin heitää pyyhkeen kehään.

Logiikan omille uskomuksille tuottamat ongelmat ohitetaan yksinkertaisesti sanomalla 'siks ku näin se vaan on' ilman mitään perusteluja. Sitten vaan tyypilliset Raamatun kohdat tukemaan omaa kantaa. Ei tietoakaan logiikasta tai johdonmukaisuudesta.

Hauska myös miten usko on nimenomaan sokeaa uskoa ('uskokaa, vaikka ette näe') silloin kun se sopii esitettyihin kysymyksiin, mutta muuten kyllä tykätään jatkuvasti lässyttää siitä, kuinka näyttöä on vaikka kuinka, mutta ateistit vain ylpeyttään ummistavat silmänsä. Ehkä heikoin esitys teistiltä mihin ikinä olen törmännyt. Vaikea käsittää, kuinka pystyt edes itsesi vakuuttamaan noilla perusteluilla, mutta kai se liha on niin heikko sitten.

Back
Ylös Bottom