Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Ektomorfi, me puhumme NETTOVAIKUTUKSESTA. Se on aivan totta, että niitä esimerkkejä on paljon uskon haitallisista vaikutuksista. Mutta toisaalta, on myös esimerkkejä paljon uskon positiivisista vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Vai luitko ollenkaan tuota linkkiä, jonka laitoin? Mitä ajatuksia tuo kirjan synteesi uskonnollisuuden ja terveyden välisestä suhteesta sinussa herättää?
Niin puhumme, ja aikamoiselta shaibalta tuon linkkisi väitteet (ja pointit) vaikuttavat.
Itse olen törmännyt lähinnä päinvastaisiin tutkimustuloksiin hyvinvoinnista ja uskonnollisuudesta. Vähemmän uskonnolliset maat tuppaavat olemaan niitä hyvinvointivaltioita, joissa elämän laatu yleisesti on parempi. USA:n sisältäkin on dataa, jonka mukaan esimerkiksi enemmän uskovien osavaltioiden rikostilastot vievät voiton vähemmän uskovien osavaltioiden vastaavista. Ja vankiloista löytyy enemmän uskovaisia. Ja uskovaisten ÄO tuppaa olemaan alhaisempi... jne. jne.

Kausaalisuhteitahan noista ei pysty päättelemään. Ehkä hyvinvointi johtaa ateismiin tai ateismi johtaa hyvinvointiin tai sitten molempia tai ei kumpaakaan.
Eikö yleisen maallistumisen olisi sitten pitänyt johtaa ihmisten hyvinvointiin negatiivisesti, jos tämä Sheiman on oikeassa? Mikäs sen kuvion sotki?
Se oli vain pieni sanallinen kikkailu, älä ota liian vakavasti.

Tuskimpa sitä ääneen kukaan myöntäisikään. Tosin voin olla asiassa täysin väärässäkin.
^^Tarpeettomia olkiukkoja nämä.^^
Kärjistetysti voisin sanoa, että pedofilia taitaa olla mielestäsi OK. Tuskin sitä myöntäisit, vaikka näin olisikin. Voin toki olla väärässä.

Keskustelu olis varmasti hedelmällisempää ilman tällaista pelleilyä.
Tässä tullaan oikeastaan siihen, missä kontekstissa termi irrationaalinen määritellään. Jos se määritellään Jumalan olemassaoloa koskevassa kontekstissa, et tosiaankaan tarvitse näyttöä uskon negatiivisista ja positiivisista vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Mutta jos se määritellään siinä kontekstissa, joka koskee uskonnollisuuden vaikutuksia ihmisen hyvinvointii, tarvitset todellakin tutkimusdataa asiasta voidaksesi lausua ”usko jumalaan on irrationaalista”. Tarvitset myös tutkimusdataa voidaksesi lausua:

Paljasta nyt mullekin tiedonlähteesi! Mihin tutkimuksiin tuo perustuu?
Eri uskonnollisten doktriinien aiheuttamat kärsimykset vs. yksittäisten mummelien saama lohtu kuolinvuoteella (kärjistettynä :D). Perustuu siihen, että uskonnon hyödyllisistä vaikutuksista ei ole juuri mitään näyttöä.
 
Nämä Yhdysvaltojen uskonnolliset osavaltiot ovat pääasiassa köyhyyden ja alhaisen koulutuksen täyttämiä. Perheiden keskitulot ovat esimerkiksi selvästi alle 30000 taalaa vuodessa. Suurin syy uskontojen vahvuuteen on kunnollisen infrastruktuurin puute pitkälle viime vuosisadalle. Ainoa paikka asukkaille, jossa kokoontua ja harrastaa asioita oli kirkko. Kirkon hylkääminen tarkoitti useimmiten yhteisön hylkäämistä.

Sama ilmiö on olemassa myös kehitysmaissa. Hyvin menestyneillä alueilla on Yhdysvalloissa paljon enemmän ateisteja ja vastaavasti vähemmän uskovia. Kuitenkin hyvin suuri osa maan asukkaista asuu maan keskiosissa, joten tilastollisesti Yhdysvallat on todella uskonnollinen. Omien työkavereitteni joukossa on yli 90% ateisteja (tarkemmin vähän yli 30 henkeä ja heistä yksi on uskovainen ja on kotoisin Alabamasta). Salikavereista kukaan ei tietääkseni ole uskovainen ja tiedän suurimman osan olevan ateisteja (kiitos facebookin). Tämä tuntuu olevan vauraitten ihmisten joukossa hyvin tavallista...
 
Niin. Jos älykkyyden, koulutuksen ja hyvinvoinnin taso on alhainen, on suurempi todennäköisyys, että uskonto on suosittua.

Eli hieman vaikea uskoa Herra Atheism 3.0:n väitteitä.
 
Niin puhumme, ja aikamoiselta shaibalta tuon linkkisi väitteet (ja pointit) vaikuttavat.
Itse olen törmännyt lähinnä päinvastaisiin tutkimustuloksiin hyvinvoinnista ja uskonnollisuudesta. Vähemmän uskonnolliset maat tuppaavat olemaan niitä hyvinvointivaltioita, joissa elämän laatu yleisesti on parempi. USA:n sisältäkin on dataa, jonka mukaan esimerkiksi enemmän uskovien osavaltioiden rikostilastot vievät voiton vähemmän uskovien osavaltioiden vastaavista. Ja vankiloista löytyy enemmän uskovaisia. Ja uskovaisten ÄO tuppaa olemaan alhaisempi... jne. jne.

Varsin valikoivaa mielipiteenmuodostusta. Jos tuloksia on olemassa uskonnollisuuden negatiivisesta vaikutuksesta hyvinvointiin, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että voisit leimata kaikki päinvastaiset tulokset paskoiksi. Kovin todistat tuota aikaisempaa hypoteesiäni splittauksestasi. Ei millään pahalla, mutta siltä se mun silmissäni näyttää.

Kausaalisuhteitahan noista ei pysty päättelemään.
Aivan, se tekeekin asiasta ongelmallisen, ja siksi olisi mukava saada ns. mustaa valkoisella –tuloksia.

Eikö yleisen maallistumisen olisi sitten pitänyt johtaa ihmisten hyvinvointiin negatiivisesti, jos tämä Sheiman on oikeassa? Mikäs sen kuvion sotki?
Ihan hyvä pointti. Jos nyt tarkastellaan asiaa Suomen mittakaavassa ottamatta kantaa siihen, onko nykyisen hyvinvointivaltiomme synnyn taustalla vaikuttanut enemmän tietyt uskonnolliset arvot vai ateistinen maailmankatsomus (koska siitäkin näyttää olevan niin monenlaista näkemystä kuten myös siitä, onko modernin tieteen hurjan kehityksen taustalla vaikuttanut enemmän maallistunut naturalistinen maailmankatsomus vai kristillisestä maailmankuvasta syntyneet motiivit tutkia luontoa) tarkastelemalla ihmisten henkistä hyvinvointia, niin oletko sinä aivan varma, ettei maallistumisella ole sellaista vaikutusta, että se huonontaisi ihmisten henkistä hyvinvointia? Jos olet varma, mihin varmuutesi perustuu? Onko tutkimusdataa väitteen tueksi? Onko mahdotonta, että ihmiset tuntisivat sellaisessa yhteiskunnassa, jossa uskonnollisuudella on suurempi rooli, itsensä keskimääräistä onnellisemmiksi ja optimistisemmiksi, olisivat vähemmän kireitä, tuntevat enemmän merkityksen tunnetta elämälleen, kärsivät vähemmän masennuksesta jne. kuin ne ihmiset, jotka elävät enemmän maallistuneessa yhteiskunnassa?


Eri uskonnollisten doktriinien aiheuttamat kärsimykset vs. yksittäisten mummelien saama lohtu kuolinvuoteella (kärjistettynä :D). Perustuu siihen, että uskonnon hyödyllisistä vaikutuksista ei ole juuri mitään näyttöä.
Sinulle ei ole näyttöä, koska leimaat sitä tukevat tulokset paskoiksi. Ektomorfi, kun sä olet ateisti, ja sen pitäisi olla ihmisen hyvinvoinnin kannalta optimaalisin tila, niin miksi sä vaikutat olevan aina niin helvetin pahalla päällä ja äkänen? Ainakaan ateismin antama henkinen hyvinvointi ei paista sun kirjoitustyylistäsi. :(
 
Ja tarkennuksesi vielä edelliseen viestiini. Pointtina ei ollut se, että uskonnollisuuden hyvien vaikutusten taustalla olisi jokin yliluonnollinen voima, vaan se, että uskonnollisuudella voi olla yllättävän voimakas lumevaikutus. Itse asiassa on aika vitsikästä, että ektomorfi leimasi tuon Sheimanin kirjan näkemykset uskon hyvistä vaikutuksista paskoiksi, kun hän on itsekin varmasti tätä ketjua lukiessaan törmännyt uskisten kirjoituksiin siitä, kuinka he tuntevat jotain sanoinkuvaamatonta rauhaa ( tai mitä ikinä se onkaan) ollessaan uskossa. Onko niin ektomofri, että uskikset eivät oikeastaan tunne sitä, vaan luulevat vain tuntevansa, ja siksi sitä ei tule ottaa huomioon? :D
 
Yhdysvalloissa löydät ainakin vähemmän suvaitsevaisuutta, enemmän rasismia ja enemmän syyttelyä mitä uskonnollisempaan kolkkaan maata menet.
 
Uskontokritiikan vaikutus uskontoihin

Uskonnot muuttuvat. Varsinkin oma Suomen Ev.Lut-kirkko, jota monet konservatiivit haluavat esittää eräänlaisena yhteiskunnan ja kulttuurin ankkurina, on muuttunut erittäin paljon ja usein. Kirkossa on paljon rakenteita jotka suosii muuttumattomuutta. Konservatiiveilla on aina ollut vahva asema ja Pyhät kirjat puolellaan. Iso osa kritiikistä on aina tullut kirkon ulkopuolelta, ja on ainakin ollut perusteltu järjellä ja inhimillisyydellä, ei teologialla tai Raamatulla. Ne jotka pitää kirkon opettamia arvoja ja moraalia hyvänä unohtavat mainita niitä uskontokriitikkoja ja sekulaareja rakenteita jotka ovat muovanneet meidän Ev.Lut-kirkkoa. Kirkon hierarkian sisältä ei olla koskaan muutettu mitään.

Kaikki muutos on tullut ulkoa ja pakosta. Meidänkin Ev.Lut kirkko on ollut naisten äänioikeutta vastaan, synnytyspuudutusta vastaan, uskonnottomien ja muunuskoisten yhteiskunnallisia oikeuksia vastaan, ehkäisyä vastaan, aborttia vastaan jne. Kirkko ei tosiasiassa ole koskaan yltänyt maineeseensa arvojen johtotähtenä, vaan on lähinnä ollut jarrumiehen roolissa kun yhteiskunta on muuttunut.
 
Vielä Hempukalle: Tuot toistuvasti esille että uskonnolla saattaa olla myönteinen nettovaikutus. Niin saattaakin olla, riippuen miten tämä nettovaikutus määritellään. Yksilön- tai uskonnollisen yhteisön tasolla saattaa vaikutus olla netto-positiivinen. Se ei tarkoita että se olisi yhteiskunnallisesti netto-positiivista. Vertailuksi voisin kärjistää esimerkin jossa osa väestöstä orjuuttaa toisen osan: Orjuuttajille tulee nettoplussaa! Vauraus ja vapaa-aika on taattu. Kaikkien osapuolten kannalta tietty klikkiytyminen ei ole hyvä asia. Samoin voisi ajatella että suomalainen perheenisä joka löytää jonkun lahkon vastaa kyselyyn saavansa paljonkin nettohyötyä uudesta uskostaan, mutta muu perhe ei välttämättä yhdy tähän hyötynäkemykseen. Uskot kannustavat tribalisoitumiseen. Tiukat yhteisöt tuovat pelokkaille turvallisuuden tunnetta, mutta ne aiheuttavat myös haittaa.
 
Yhdysvalloissa löydät ainakin vähemmän suvaitsevaisuutta, enemmän rasismia ja enemmän syyttelyä mitä uskonnollisempaan kolkkaan maata menet.

Ookoo. Tässä on kuitenkin hyvä kysyä sitä, onko nimenomaan uskonnollisuus syynä rasismiin, syyttelyyn ja korkeimpiin rikostilastoihin. Voisiko olla niin, että tässä on joku muu sekoittava tekijä, ts. niissä ihmisissä, jotka taipuvat uskonnollisuuteen, on joku muu ominaisuus kuin uskovaisuus, joka selittää em. asioiden korkeamman ilmaantuvuuden väestössä. Vaikka sitten se alhaisempi älykkyysosamäärä? Jos tuollaista sekoittavan tekijän poissulkemista ei pystytä tekemään, ei nuo tilastot toimi suorana vasta-argumenttina uskonnollisuutta vastaan.
 
Vielä Hempukalle: Tuot toistuvasti esille että uskonnolla saattaa olla myönteinen nettovaikutus. Niin saattaakin olla, riippuen miten tämä nettovaikutus määritellään. Yksilön- tai uskonnollisen yhteisön tasolla saattaa vaikutus olla netto-positiivinen. Se ei tarkoita että se olisi yhteiskunnallisesti netto-positiivista. Vertailuksi voisin kärjistää esimerkin jossa osa väestöstä orjuuttaa toisen osan: Orjuuttajille tulee nettoplussaa! Vauraus ja vapaa-aika on taattu. Kaikkien osapuolten kannalta tietty klikkiytyminen ei ole hyvä asia. Samoin voisi ajatella että suomalainen perheenisä joka löytää jonkun lahkon vastaa kyselyyn saavansa paljonkin nettohyötyä uudesta uskostaan, mutta muu perhe ei välttämättä yhdy tähän hyötynäkemykseen. Uskot kannustavat tribalisoitumiseen. Tiukat yhteisöt tuovat pelokkaille turvallisuuden tunnetta, mutta ne aiheuttavat myös haittaa.

Juu, tuota mä mietinkin kirjoittaessani ektomorfille vastausta. Voi olla, että tietyissä vähemmän kehittyneissä valtioissa uskonnollisuuden nettovaikutus on yhteiskunnan kannalta negatiivinen hidastaen taloudellista ja muuta yhteiskunnallista kehitystä. Mutta jos siis tarkastellaan asiaa Suomen mittakaavassa. Uskonnollisuus voi olla kasvualusta tribalismille, muttei sen välttämätön seuraus. Näkisin, että se liittyy pääosin lahkoiluun ja muuhun ns. sairaaseen uskonnollisuuteen. Kuitenkin näen, että tässä oravanpyöräyhteiskunnassa uskonnollisuus voi oikeasti toimia kokonaisuudessaan ihmisten hyvinvointia edesauttaen, kunhan ei vaan lipsuttaisi fundamentalismiin ja lahkoiluun. Tarkoitan siis sitä, että osalle väestöstä uskonnollisuus tuo sellaista henkistä hyvinvointietua, jota he eivät ateismissa tulisi saavuttamaan. Mutta mutuahan tämäkin on.
 
Tarkoitan siis sitä, että osalle väestöstä uskonnollisuus tuo sellaista henkistä hyvinvointietua, jota he eivät ateismissa tulisi saavuttamaan.
Juuri näin sen ymmärsin sinun tarkoittaneen. Itse taas halusin tuoda esille sen ,että tuo henkinen hyvinvoinitietu saattaa tulla muiden kustannuksella.

Mutta mutuahan tämäkin on.

Mutua ei sen sijaan ole se tosiasia, että uskonnottomuus ja ennen kaikkea sekulaari kulttuuri korreloi voimakkaasti hyvinvoinnin mittareiden kanssa ja että uskonnollisissa yhteiskunnissa on vitun kurjaa. Onko sekulaari kulttuuri vauraan ja onnellisen yhteiskunnan tuote, vai edellyttääkö vauraus ja onnellisuus sekulaaria kultturia? Voi olla että on vain sattuma että nämä menevät käsi kädessä niin monessa maassa ja että se on vain sattumaa?

Kuitenkin olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yksilötasolla saattaa kokea hyötyä uskosta tai sen sivuvaikutuksista. Sivuvaikutukseksi miellän tässä yhdeydessä yhteisöllisyyden ja uskon tuomat sosiaaliset kontaktit. Jos uskon hyödyn korjaa noilla mainitsemilla sivuvaikutuksilla luulen että hyöty on marginaalinen. Olen hieman vastahakoinen allekirjoittamaan väitettä että usko on hyödyksi. Sen sijaan voisin myöntyä siihen että usko usein tuo ihmisiä yhteen ja tämä sosiaalinen vaikutus on se millä on merkitystä.
 
Hempukka: Vaadit ateisteilta aina todisteita siitä miksi ateismi poistaisi ongelmia. Itse kuitenkin aina mutuilet, että uskonto toisi hyvinvointia, joten onko mitään todisteita tälle? Itse pidän uskonnollisuutta suoraan tietämättömyyden, alhaisen koulutuksen sekä siitä kumpuavan kulttuurihistorian seurauksena. Ainoastaan nouseva koulutustaso on vähentänyt uskonnollisuutta, koska ihmiset näkevät, että kaikki ympärillä tapahtuva ei ole ihmeiden seurauksia, vaan tapahtumat voidaan tietyssä mielessä selittää. Erityisesti ymmärretään, että vaikka jotain ei voida selittää, niin koulutuksen kautta tiedetään, että asioita voidaan ajan myötä selittää entistä paremmin ja on täysin väärin olettaa, että juuri tänäpäivänä voidaan kaikille ilmiöille antaa selitykset.

Uskonnollisuus on vähentynyt kaikissa niissä yhteiskunnissa, jossa tekniikan ja tieteen kehitys on edennyt. Pidän siksi täysin absurdina väittämää, että uskonto olisi jotenkin ajanut tiedettä eteenpäin. Kun väität, että tieteen kehitys kumpuaisi jotenkin kristinuskon ajamasta halusta ymmärtää maailmaa, niin tuo on täysin roskaa, koska koko länsimainen tieteellinen kulttuuri on peräisin kreikkalaisilta ja tieteen kehitys oli nimenomaisesti pysähdyksissä keskiajalla kunnes kirkon ote heltisi riittävästi, jotta ihmiset pystyivät jatkamaan kreikkalaisten tieteellistä perintöä.
 
Ookoo. Tässä on kuitenkin hyvä kysyä sitä, onko nimenomaan uskonnollisuus syynä rasismiin, syyttelyyn ja korkeimpiin rikostilastoihin. Voisiko olla niin, että tässä on joku muu sekoittava tekijä, ts. niissä ihmisissä, jotka taipuvat uskonnollisuuteen, on joku muu ominaisuus kuin uskovaisuus, joka selittää em. asioiden korkeamman ilmaantuvuuden väestössä. Vaikka sitten se alhaisempi älykkyysosamäärä? Jos tuollaista sekoittavan tekijän poissulkemista ei pystytä tekemään, ei nuo tilastot toimi suorana vasta-argumenttina uskonnollisuutta vastaan.

Mustaki on aika hurja väite, että se olisi nimenomaan uskonto, mikä luo tuota huonoa ilmapiiriä. Kaikissa uskonnoissahan se perimmäinen tarkoitus on kuitenkin hyvä. Nimenomaan ihmiset itsessään tekevät noita pahoja juttuja. Käytetään uskon sanomaa väärin omiin tarkoituksiin. Tää nyt on tällasta pilkun hyväksikäyttöä :) Otetaan esimerkkinä vanha kunnon Bush jr. Yhdysvaltain presidenttinä julisti uskon sodan terroristeja vastaan. Onko tuossa nyt siinä uskossa vikaa, vai yrittääkö tämä henkilö uskon varjolla hyväksyttää tekonsa? Helppo esimerkki löytyy islamin uskostakin. Hyvä uskonto, mutta se tietty ryhmä käyttää sitä hyväkseen ajaakseen omaa agendaa.

Loppupeleissä ihmiset hyväksikäyttävät uskonnon varjolla. Onhan tuo tuossa mielessä todella huono juttu, ei taida löytyä muuta yhtä vahvaa argumenttia millä ihmisiä voisi käyttää oman edun ajamiseen noin vahvasti, ehkä siinä piilee ne uskonnon huonot puolet. Mutta edelleen, onko se uskonnon vika vai ihmisen? Meitä "uskonnottomia" ja uskovia kuitenkin huijataan kylmän viileesti päivittäin myös ihan mainoksillakin, jos palataan takas maanpinnalle :rolleyes: Jos ei uskontoja olisi niin tuota samaa tapahtuisi jollain muulla keinolla, esimerkiksi nämä kohtaloon uskojat, eikö sekin ole jollain lailla vastuun väistämistä vai onko se asioiden ottamista rennommin ja oletetaan tuurin puuttuvan peliin? Kyllä kohtalo hoitaa asian....siis mitä ja hä?
 
Eli kaikki hyvät uskonnon nimissä tehtävät asiat johtuvat itse uskosta ja pahat asiat vain ihmisistä :jahas:

Tuolla logiikalla saadaan mistä tahansa hyvä asia.
 
Eli kaikki hyvät uskonnon nimissä tehtävät asiat johtuvat itse uskosta ja pahat asiat vain ihmisistä :jahas:

Tuolla logiikalla saadaan mistä tahansa hyvä asia.

Sori, mutta tuo sun käsittämä logiikka on hanurista :D. Enhän mä tuollain meinannu :lol2:. Mietiskelin tässä siis, että eikai se uskonnon vika ole jos ihmiset käyttää sitä väärin, näin lyhyemmin. Meikäläisen lähtökohta on se, että kaikki asiat on meistä itsestä lähtösin niin hyvässä kuin pahassa, ei Jumalista, keijupölyistä tai mistään muustakaan tekosyystä :)
 
Varsin valikoivaa mielipiteenmuodostusta. Jos tuloksia on olemassa uskonnollisuuden negatiivisesta vaikutuksesta hyvinvointiin, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että voisit leimata kaikki päinvastaiset tulokset paskoiksi. Kovin todistat tuota aikaisempaa hypoteesiäni splittauksestasi. Ei millään pahalla, mutta siltä se mun silmissäni näyttää.
Jos tämän Sheimanin väitteet menee täysin muuta dataa vastaan, niin ei sitä kovin vakavasti pysty ottamaan. Jos nämä hänen väitteensä uskonnon positiivisesta vaikutuksesta hyvinvointiin todella pitäisivät paikkansa, niin olisi varmaan Four Horsemenit sun muut jo kauan sitten joutuneet antamaan vastineensa ja Sheiman olisi kuuluisa Templeton-palkittu kaveri luennoimassa ympäriinsä, mutta eihän koko äijästä ole kuulunut mitään.

Aivan, se tekeekin asiasta ongelmallisen, ja siksi olisi mukava saada ns. mustaa valkoisella –tuloksia.
Ei siinä mitään ongelmaa ole jos hyvinvointi ja ateismi tykkäävät toistensa seurasta. Pyritään vain levittämään molempia. Ei ole väliä kumpi on syy ja kumpi seuraus. Eikä siitä paljon tuota mustempaa valkoisella voi saada. Ainakaan tällä hetkellä.


Ihan hyvä pointti. Jos nyt tarkastellaan asiaa Suomen mittakaavassa ottamatta kantaa siihen, onko nykyisen hyvinvointivaltiomme synnyn taustalla vaikuttanut enemmän tietyt uskonnolliset arvot vai ateistinen maailmankatsomus (koska siitäkin näyttää olevan niin monenlaista näkemystä kuten myös siitä, onko modernin tieteen hurjan kehityksen taustalla vaikuttanut enemmän maallistunut naturalistinen maailmankatsomus vai kristillisestä maailmankuvasta syntyneet motiivit tutkia luontoa) tarkastelemalla ihmisten henkistä hyvinvointia, niin oletko sinä aivan varma, ettei maallistumisella ole sellaista vaikutusta, että se huonontaisi ihmisten henkistä hyvinvointia? Jos olet varma, mihin varmuutesi perustuu? Onko tutkimusdataa väitteen tueksi? Onko mahdotonta, että ihmiset tuntisivat sellaisessa yhteiskunnassa, jossa uskonnollisuudella on suurempi rooli, itsensä keskimääräistä onnellisemmiksi ja optimistisemmiksi, olisivat vähemmän kireitä, tuntevat enemmän merkityksen tunnetta elämälleen, kärsivät vähemmän masennuksesta jne. kuin ne ihmiset, jotka elävät enemmän maallistuneessa yhteiskunnassa?
No, voi se maallistuminen varmaan yksittäisten henkilöiden kohdalla aiheuttaa henkistä pahoinvointia, mutta kyllä pikemminkin näyttää päinvastaiselta se nettovaikutus. Viittaan edellisen viestini tutkimusdataan.
Saudi-Arabiassa on uskonnolla iso rooli. Mahtavatko ne mehiläispuvuissa kuljeskelevat naiset tuntea itsensä onnellisemmaksi ja vähemmän kireeksi kun meidän hieman vapaammat naikkoset. Jos sä lähdet puolustamaan uskontoa ja taistelemaan maallistumista vastaan, niin tässähän niihin ongelmiin tullaan. Ei kaikki uskonnot oo tätä meidän pohjoista pullamössökristinuskoa, vaan ne vaikutukset yhteiskuntaan on todellisia. Vai onko sun kanta, että "ei maallistuta täällä Suomessa enää, mutta viedään pikkasen sitä maallistumista tuonne Lähi-itään, Yhdysvaltoihin ym.".

Itse en anna ihmisen halusta tutkia maailmaa ja auttaa kanssaihmisiään credittiä kummallekaan, ateismille tai uskonnolle. Eiköhän se jumalausko (ja jälleen kerran, myös keiju-usko) ole täysin irrelevantti asia tuossa kuviossa.

Nyt kun pluggasit tuota Sheimania, niin voisin itse plugata Phil Zuckermanin teosta "Society Without God: What the Least Religious Nations Can Tell Us About Contentment". Eli minkä takia niissä ateistisimmissa valtioissa voidaan niin hyvin, jos Sheiman kerran on oikeassa?
Sinulle ei ole näyttöä, koska leimaat sitä tukevat tulokset paskoiksi. Ektomorfi, kun sä olet ateisti, ja sen pitäisi olla ihmisen hyvinvoinnin kannalta optimaalisin tila, niin miksi sä vaikutat olevan aina niin helvetin pahalla päällä ja äkänen? Ainakaan ateismin antama henkinen hyvinvointi ei paista sun kirjoitustyylistäsi. :(
Oi. Eli nyt olkiukkojen perään hieman projisointia.
Hauska miten tuo kommentti mihin laitoin oikein hymiönkin saa sinut heittämään tämän väsyneen kommentin. En ole aina helvetin pahalla päällä. Koitahan pysyä asiassa, tai pian saatan ollakin. Ai niin, mut sehän todistais just sun pointin! Jatka samalla linjalla sit.

Ja Sheimanin "tuloksiin" kommentoin jo aiemmin. Valtava näyttö toiseen suuntaan ja sitten herra Sheimanin pitäisi ilmeisesti kääntää kaiken päälaelleen.

Ja tarkennuksesi vielä edelliseen viestiini. Pointtina ei ollut se, että uskonnollisuuden hyvien vaikutusten taustalla olisi jokin yliluonnollinen voima, vaan se, että uskonnollisuudella voi olla yllättävän voimakas lumevaikutus. Itse asiassa on aika vitsikästä, että ektomorfi leimasi tuon Sheimanin kirjan näkemykset uskon hyvistä vaikutuksista paskoiksi, kun hän on itsekin varmasti tätä ketjua lukiessaan törmännyt uskisten kirjoituksiin siitä, kuinka he tuntevat jotain sanoinkuvaamatonta rauhaa ( tai mitä ikinä se onkaan) ollessaan uskossa. Onko niin ektomofri, että uskikset eivät oikeastaan tunne sitä, vaan luulevat vain tuntevansa, ja siksi sitä ei tule ottaa huomioon? :D
Voivat tuntea vaikka mitä lumevaikutuksia. Homeopatian fanitkin tuntevat noita. Heroinisteillakin on hyvä fiilis ku saa vähä hepoa. Pieni tekijä kaiken kaikkiaan isossa kuvassa.
Ja mikä tärkeintä, uskosta luopuminen ei välttämättä johda hyvän fiiliksen menettämiseen, vaan vaikutus voi olla päinvastainenkin. Tästäkin ollaan puhuttu. Moni uskovainen on uskosta luopuessaan saanut melkoisen helpotuksen ja vapautuksen tunteen. Ruvennut arvostamaan tätä elämää enemmän jne.

Kyllähän tämä pro-uskonto case näyttää harvinaisen hataralta kun joudutaan jatkuvasti palaamaan tähän "jotkut saavat lohtua ja rauhaa" -pointtiin.
 
Vielä Hempukalle: Tuot toistuvasti esille että uskonnolla saattaa olla myönteinen nettovaikutus. Niin saattaakin olla, riippuen miten tämä nettovaikutus määritellään. Yksilön- tai uskonnollisen yhteisön tasolla saattaa vaikutus olla netto-positiivinen. Se ei tarkoita että se olisi yhteiskunnallisesti netto-positiivista. Vertailuksi voisin kärjistää esimerkin jossa osa väestöstä orjuuttaa toisen osan: Orjuuttajille tulee nettoplussaa! Vauraus ja vapaa-aika on taattu. Kaikkien osapuolten kannalta tietty klikkiytyminen ei ole hyvä asia. Samoin voisi ajatella että suomalainen perheenisä joka löytää jonkun lahkon vastaa kyselyyn saavansa paljonkin nettohyötyä uudesta uskostaan, mutta muu perhe ei välttämättä yhdy tähän hyötynäkemykseen. Uskot kannustavat tribalisoitumiseen. Tiukat yhteisöt tuovat pelokkaille turvallisuuden tunnetta, mutta ne aiheuttavat myös haittaa.
Hieno pointti. :peukkua:
Sori, mutta tuo sun käsittämä logiikka on hanurista :D. Enhän mä tuollain meinannu :lol2:. Mietiskelin tässä siis, että eikai se uskonnon vika ole jos ihmiset käyttää sitä väärin, näin lyhyemmin. Meikäläisen lähtökohta on se, että kaikki asiat on meistä itsestä lähtösin niin hyvässä kuin pahassa, ei Jumalista, keijupölyistä tai mistään muustakaan tekosyystä :)
Kyllä se kieltämättä meikäläisellekin vähän tuolta kuulosti sun pointtis.

Onhan ne kaikki asiat, uskonto mukaan lukien, meistä lähtöisin, mutta se, ettei uskonnon piikkiin laiteta mitään ongelmia on kyllä ihmeellistä. Jos kyseessä on ideologia, joka käskee seuraajiaan toimivaan moitittavalla tavalla X (ja monesti on), niin kyllähän se toiminta menee myös sen ideologian piikkiin? Vai menisitkö skinien rasismi-ketjuun sanomaan, että ei se nyt nimenomaan rasismi ole, mikä ongelmia aiheuttaa vaan ihmiset?
Ei, kyllähän nämä puolustuspuheet tulee kyseeseen vain ja ainoastaan uskonnon kohdalla. Uskonto on kyllä onnistunut istuttamaan kaksoisstandardeja ihmisiin ihailevan tehokkaasti.

Ja kuka sen päättää, koska uskontoa "käytetään väärin"? Aina kun uskovainen tekee jotain moitittavaa vai? Jos fundamentalistikristitty lukee Raamattua ja sen jälkeen kivittää jonkun homon, niin kuka sinä olet sanomaan, että juuri hän tulkitsee kyseistä pyhää tekstiä väärin etkä sinä?
 
Kyllä se kieltämättä meikäläisellekin vähän tuolta kuulosti sun pointtis.

Onhan ne kaikki asiat, uskonto mukaan lukien, meistä lähtöisin, mutta se, ettei uskonnon piikkiin laiteta mitään ongelmia on kyllä ihmeellistä. Jos kyseessä on ideologia, joka käskee seuraajiaan toimivaan moitittavalla tavalla X (ja monesti on), niin kyllähän se toiminta menee myös sen ideologian piikkiin? Vai menisitkö skinien rasismi-ketjuun sanomaan, että ei se nyt nimenomaan rasismi ole, mikä ongelmia aiheuttaa vaan ihmiset?
Ei, kyllähän nämä puolustuspuheet tulee kyseeseen vain ja ainoastaan uskonnon kohdalla. Uskonto on kyllä onnistunut istuttamaan kaksoisstandardeja ihmisiin ihailevan tehokkaasti.

Tarkennan vielä, että mielestäni siis nuo uskonnot ja miksi ei vaikka sitten tuo rasismikin, ei voi olla se perimmäinen syy kyseenalaiselle toiminnalle. Ehkä helpoin reitti on syyttää niistä yhtä nimittäjää, uskonnot, rasismi, syömisongelmissa naistenlehdet, vikaostoksissa mainonta...jne, jne Tää alkaa menemään mulla jo offtopiciksi ja taidan olla kirjoitusrajoitteinen, kun en saa näitä mun ajatuksia puettua sanoiksi (olen kuullut tästä aika usein :lol2:).

Ja kuka sen päättää, koska uskontoa "käytetään väärin"? Aina kun uskovainen tekee jotain moitittavaa vai? Jos fundamentalistikristitty lukee Raamattua ja sen jälkeen kivittää jonkun homon, niin kuka sinä olet sanomaan, että juuri hän tulkitsee kyseistä pyhää tekstiä väärin etkä sinä?

Ihan perus maalaisjärkeä voi käyttää :rolleyes: Ei se kovin vaikeaa voi olla päätellä mikä on reilua ja mikä ei. Lähtökohtasesti ihmettelisin tussa kivityksessä, että olikohan tuo nyt ihan kannataavaa ottaa noin kirjaimellisesti. Kyllä minäkin otin mallia 5-vuotiaana Kelju K. Kojootista, kun laudalla yritti ponkasta ison kinenlohkareen Maantiekiitäjään. Ei se sitten ihan käytännön tasolla niin mennykkään ja iso ruhje tuli keskelle otsikkoa. Tuon ikäseltä tuollaista saattaa vielä odottaa, mutta toivottavasti sitä aikuisempana on vähän fiksumpi?

Voihan se olla että tuo tempaus kävi mun kohtaloksi ja sen takia kirjoittelen täällä ihan puutaheinää :( :)
 
Tarkennan vielä, että mielestäni siis nuo uskonnot ja miksi ei vaikka sitten tuo rasismikin, ei voi olla se perimmäinen syy kyseenalaiselle toiminnalle. Ehkä helpoin reitti on syyttää niistä yhtä nimittäjää, uskonnot, rasismi, syömisongelmissa naistenlehdet, vikaostoksissa mainonta...jne, jne Tää alkaa menemään mulla jo offtopiciksi ja taidan olla kirjoitusrajoitteinen, kun en saa näitä mun ajatuksia puettua sanoiksi (olen kuullut tästä aika usein :lol2:).
En ymmärrä pointtiasi. Tottakai mitä tahansa käyttäytymistä voidaan redusoida loputtomiin ja löytää sille joku "perimmäisempi" syy.

Mutta jos esimerkiksi lasten aivoihin taotaan joku uskonnollinen dogma, ja sitten nämä lapset elämässään käyttäytyvät kyseisen dogman mukaisesti, niin et kai sinä tosissasi ole antamassa täyttä synninpäästöä uskonnolle? Uskonto on usein tärkeä tekijä ihmisten toiminnassa. Mikä sitten tekee ihmisen uskonnolle alttiiksi on ihan toinen asia.
Ihan perus maalaisjärkeä voi käyttää :rolleyes: Ei se kovin vaikeaa voi olla päätellä mikä on reilua ja mikä ei. Lähtökohtasesti ihmettelisin tussa kivityksessä, että olikohan tuo nyt ihan kannataavaa ottaa noin kirjaimellisesti. Kyllä minäkin otin mallia 5-vuotiaana Kelju K. Kojootista, kun laudalla yritti ponkasta ison kinenlohkareen Maantiekiitäjään. Ei se sitten ihan käytännön tasolla niin mennykkään ja iso ruhje tuli keskelle otsikkoa. Tuon ikäseltä tuollaista saattaa vielä odottaa, mutta toivottavasti sitä aikuisempana on vähän fiksumpi?

Voihan se olla että tuo tempaus kävi mun kohtaloksi ja sen takia kirjoittelen täällä ihan puutaheinää :( :)
Hetkinen. Ei sitä uskonnon sisältöä määritellä sen mukaan "mikä on reilua ja mikä ei" (ja kenen käsityksen mukaan silloin edes mentäisiin?). Oletko sinä se lopullinen aktoriteetti, jolta tullaan kysymään, että käytettiinkö uskontoa tässä tilanteessa väärin? Et tietenkään. Jos pyhä teksti käskee tappamaan henkilöt X, ja pyhän tekstin seuraajat tappavat henkilöt X, niin siinä ei todellakaan käytetty uskontoa väärin.

Tää on just tätä tyypillistä höttöä. Jos joku tekee uskonnon nimissä jotain typerää, niin uskontoa käytettiin väärin, koska uskonnot on pohjimmiltaan hyviä. Vaikka mentäisiin suoran pyhän tekstin mukaan.
 
Back
Ylös Bottom