Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Monet kristityt itsekin myöntävät, että usko kristinuskon Jumalaan ja Jeesuksen ristinkuolemaan on järjenvastainen.
Tämä on totta ja kuitenkin samaan aikaan samaiset kristityt ja jopa kreationismin suomalaiset johtohenkilöt esimerkiksi Puolimatka esittää väitteitä, että ilman Jumalaa antaa järjelle merkityksen. Eli siis usko itsessään on järjetöntä mutta Jumala olemassaolo ja uskominen Jumalan olemassaoloon antaakin järjelle oikeutuksen ja merkityksen... me confused :/


Toki historian aikana on ollut monia fiksujakin kristinuskon apologeettoja, - -
Paljonkin. Luostarit ja kirkothan pitivät Euroopassa tietyn aikaa tiedettä hengissä ja jopa kehittivät sitä.


mutta loppujen lopuksi Jumalasta on vaikeaa (tai mahdotonta) saada 100-prosenttisen varmaa näyttöä.
Enqvistin sanoja vapaasti mukaillen: "Kertokaa mikä havainto, fakta tai todiste saa teidät luopumaan uskostanne? Jos sellaista ei ole, niin koko uskonnollisuus on puhdas tuntemus."


Moni ateismin lähetyssaarnaaja vaikuttaisi olevan sitä mieltä, että Jumalaa vastaan täytyy lähteä ristiretkelle, jonka tavoitteena on käännyttää uskovat jumalankieltäjiksi. Jotkut tässäkin ketjussa näyttävät käyttävän Raamatun vastaiseen argumentointiin hyvinkin runsaasti aikaansa. Entä jos tieteellisestä maailmankatsomuksesta erkaantunut ja todistusaineiston suhteen välinpitämätön henkilö löytää uskostaan mielenrauhan ja onnellisuuden? Mitä jos usko saa ihmisen toimimaan myötätuntoisesti kanssaihmisiä kohtaan ja tekemään hyviä tekoja?
Nyt menee vähän liian sinisilmäiseksi ja naiiviksi dikotomiaksi. Eikös se nyt aika selkeää ole, että "ateistiset lähestyssaarnaajat", eivät yritä agumentoida uskontoja vastaan siksi, että Kimmo Kristitty löytää omasta uskostaan mielenrauhaa ja onnellisuutta. Mitähän muita syitä taustalla voisi olla?


Mun kokemuksen mukaan monet Jeesukseen oikeasti uskovat ovat empaattisia ja onnellisia ihmisiä, joille heidän totuutensa on antanut rauhan.
Ne samat Jeesukseen oikeasti uskovat empaattiset ja onnelliset ihmiset ovat vilpittömästi sitä mieltä, että olet matkalla kohti helvettiä, kadotusta ja ikuista kärsimystä jos et usko samalla tavalla kuin he.

Pekka Perusateisti on usein arvomaailmaltaan Kimmo Kristittyä itsekkäämpi individualisti, jolle oman edun tavoittelu menee lähimmäisenrakkauden edelle. Ja nyt siis tarkoitan uskovilla Raamatun Jeesukseen uskovia ihmisiä enkä paaveja tai poliitikkoja, jotka käyttävät institutionalisoitua uskontoa omien tarkoitusperiensä ajamiseen.
Jätetään paavit ja vastaavat syrjään mutta uskotko todellakin, että kristityt ovat pyytettömämpiä kuin ateistit? Tuota... kummalla porukalla luulet olevan huomattavasti enemmän rahaa, kiinteistöjä, rakennuksia, maa-alueita, suihkukoneita jne jne. Uskonto on erittäin kova bisnes koko maailmassa. http://vimeo.com/19381883


Onko naturalistisen maailmankäsityksen omaksuminen uskon, toivon ja rakkauden menettämisen arvoista?
Tätäkö se naturalistinen maailmankuva tarkoittaa? Objektiivisella totuudella ei ole väliä?
 
^ Erinomainen kirjoitus. Itsekin ihmettelen aina näissä uskontokeskusteluissa tietynlaisten tieteellisesti orientoituneiden ihmisten halua ajautua väittelyihin fundamentaaliuskovaisia vastaan. Ihan kuin väittelyparit olisivat jotenkin tasaväkisiä...
Ei väittelyssäkään ole mun mielestä mitään pahaa, kunhan keskustelu ja argumentit pysyvät asiallisina ja tietty avoimuus säilytetään. Itse en ole mielestäni tuonut tässä ketjussa omaa vakaumustani esiin koskaan, vaan pyrin pohtimaan asioita monelta eri kantilta ja löytämään perusteluja eri näkemysten puolesta. Minusta olisi mukavaa, jos raivokkaimmatkin fundamentalistit voisivat katsoa asiaa myös toisesta näkökulmasta kuin omastaan, edes ajatusleikin vuoksi. Mielestäni ihmisten pitäisi uskaltaa useammin sanoa "ehkä" eikä pysyä jyrkästi kannassaan edes ajattelematta toisen osapuolen esiintuomaa sanomaa.



täytyy sanoa että columbun tekstit ovat aivan mahtavaa luettavaa. miten joku voi argumentoida ja kirjoittaa noin huolettomasti, mutta ah silti niin pistävän todellista tekstiä.

mielestäni uskontojen dogmaattisuuden ja ateismi ideologian vastakkainasettelu johtuu siitä, että rationaalisesti ja analyyttisesti maailmaa havaitseva ihminen ei voi käsittää(oikeasti omalla järjellään ymmärtää), kuinka joku ihminen omassa todellisuustunnelissaan pitää nooan arkkia totena. VAIKKA nooan arkkia totena pitävä henkilö, saattaa olla jopa empaattisempi ja altruistisempi, kuin tämä ateisti, olemme mielestäni suuren kysymyksen alkulähteillä: onko ihmisen arvomaailman määrittäminen valheellisella tai mahdollisimman objektiivisella näkökannalla väliä? mitä merkitystä sillä on ihmisen "hyvyyden" kannalta, että tuleeko hänen moraalikäsityksensä ja arvomaailmansa siitä oikeasta totuudesta(tiede), vai "totuudesta", joka on kirjoitettu peittämään tietokäsityksemme aukot valheellisilla, mutta hyvää tarkoittavilla tarinoilla.

olen itse hyvin onnellinen siitä, että monet ihmiset saavat elämänsä raiteilleen uskonnon avulla, vaikkakin sitten dogmaattisuuksien hyväksymisen ja silmittömän uskomisen kustannuksella - "mitä väliä sillä on?" yksilölle tästä ei voi olla muuta, kuin positiivista vaikutusta, ainakin henkiseltä ja ihmisen hyvinvoinnin kannalta, kuitenkin yhteiskunnallinen vaikutus voi olla jopa arvaamattoman voimakas.

yhteiskunta ja sen tila ENNEN, NYT ja KOHTA eivät ole itseisarvollisesti jotain tiettyä aatetta, tai kulje johonkin tiettyyn suuntaan. mielestäni tärkein yhteiskuntaa eteenpäin ajava yksittäinen tekijä on yksinkertaisesti tiede. mielestäni Zeitgeist Movementin perustaja Peter Joseph sanoi sen parhaiten: "olemme itseasiassa kaikki tiedemiehiä, jokainen meistä jopa kaikista fundamentalistisimmat uskovaiset, käyttävät tiedettä päivittäin ja ratkaisevat asioita tieteelliseltä kannalta". on aivan typerää ajatella, että tiede olisi jotain pahaa tai edes millään tavalla negatiivisesti sävytettyä. tiede on kaikki kaikessa ihmisen selviämiselle ja toimimiselle, ilman tiedettä emme olisi koskaan saaneet muokattua maata maanviljelyä varten, ilman Albert Einsteiniä ja valosähköisen ilmiön havaitsemista, emme koskaan tulisi katsomaan televisiota.

ihminen, sen keskivertoinen ajattelumaailma on vieraantunut liikaa tieteen filosofiasta. ihmisten tulisi ymmärtää, että kaikki mitä teemme, on jollain tasolla tiedettä. kun riistaveden helluntaiseurakunnan ihmiset haluavat tietää minkälainen koostumus läheisen lammen pohjassa on, he ottavat siitä selvää TIETEEN KEINOIN. ei ole mitään hyötyä uskoa, että kyseessä on hiekka tai mutapohja. ainoa asia mikä merkitsee on se, että joku käy sukeltamassa kourallisen pohjaa, ja toteaa sen olevan esim. hiekkaa. tämä on vain esimerkki elävästä elämästä, esimerkki, jonka ihan jokainen voi mielessään kelata alusta loppuun ja ymmärtää ilman mitään vaikeuksia. kuitenkin tämä sama logiikka, samat perusaskeleet käydään evoluutiobiologien, hiukkasfyysikkojen, sosiaalipsykologien, kalatieteilijöiden ja hammaslääkäreiden toimesta. niinkuin joku taisi mainita tässäkin ketjussa, ei evoluutioteoriaa "päätetty", jossain salaisessa kokouksessa tai juonittu muutamien ilkeiden tiedemiesten toimesta. evoluutioteoria on selitys luonnosta ja elämästä, olemme satojen ja tuhansien kokeiden, havaintojen ja mittauksien avulla saaneet selville, kuinka elämä ja luonto toimivat yhdessä. tätä selvitystä kutsutaan *Evoluutioteoriaksi*.

minä hyväksyn uskon, uskon joka rauhoittaa mielen ja antaa toivoa. mutta en hyväksy sitä, että tieteellisten metodien kautta havaittuja ilmiöitä ja asioita selitetään, tai yritetään kumota luulolla, uskolla ja tuntumalla. en hyväksy.
Hienosti ilmaistu. Monet kristityt tuntuvat kieltävän tieteelliset tosiasiat. Veikkaisin kuitenkin, että useimmat hyväksyvät esimerkiksi evoluution ja myöntävät, ettei tieteellisillä "yksityiskohdilla" ole heidän uskonsa ja pelastuksensa kannalta juurikaan merkitystä. Usko ja tiede eivät ole mielestäni ristiriidassa, koska yksi perustuu "sokeaan" luottamukseen ja toinen taas alati kasvavaan tietoon. Epäilen, että Jumalan olemassaolon todistavia tai kieltäviä tieteellisiä todisteita ei tule koskaan löytymään, vaikka tiedon määrä kasvaa jatkuvasti.



Minä en ainakaan ole tuota mieltä... enää. Joskus kun tiesin kaikesta kaiken (lukiossa) olin vahvasti jonkinlaisen ristiretken kannalla mutta tämä innostus on laantunut.
Nuorilla ihmisillä on tapana ajautua äärimmäisyyksiin asiassa kuin asiassa; huomaan sen omissa ikätovereissani ja joskus myös itsessäni. Vanhemmiten oppii kyseenalaistamaan jopa oman kyseenalaistamisensa.



Nykyisin näen uskonnot mielenkiintoisena antropologisena ilmiönä, jolla on juurensa niin ihmisen aivoissa kuin vallitsevassa kulttuurissakin. Vähän samaan tapaan kuin musiikki.
Mäkin pidän uskontoa mielenkiintoisena ilmiönä ja ajatusmallina enkä itsessään mitenkään vaarallisena.



Minua itse asiassa kiinnostaa yhä vähenevissä määrin se, mitä pahaa kristinuskon nimissä on tehty (ristiretket, inkvisitio). Eikä myöskään uskonnottomuuteen liitettävät hirmuteot (Stalin- ja Hitler-kortit). Yksittäisen ihmisen hiljainen uskokaan ei minua pahemmin häiritse. Uskonnolliset ilmiöt voidaan mielestäni jakaa jonkinlaiselle Gaussin käyrälle: toisessa ääripäässä on yksilön alistaminen, riisto, henkinen pahoinpitely, kreationismi jne, kun taas toisesta päästä löytyy lähimmäisenrakkaus, auttamisenhalu ja hyväntekeväisyys.
Hyvin kirjoitettu. Ajattelen itse samoin. Uskonnolliset ilmiöt ovat kuitenkin mun nähdäkseni eri asia kuin usko, jonka ainakin omassa lähipiirissäni näkisin liittyvän noihin Gaussin käyrän paremman pään asioihin.



Vastaavasti minua edelleen kiinnostaa uskontojen esittämät todellisuusväittämät. Elämmekö sellaisessa todellisuudessa, jota pyörittää kaikkivoipa tietoisuus? Onko meillä joku ikuinen sielu, joka jaktaa olemassaoloaan pitkään meidän jälkeenkin? Näitä asioita on toisinaan mukava pohdiskella eikä minun mielestäni niille löydy mitään perustetta niin filosofian kuin luonnontieteidenkään piiristä. Minusta on myös mielenkiintoista kuulla muiden perusteluja näille väittämille. Jos vastaus on, että "pitää vaan uskoa" niin siihen ei voi sanoa oikein mitään. Jos taas vedotaan siihen että esim. Jumala tekee aktiivisesti ihmeitä, tähän voidaan pureutua paljon monipuolisemmin. Näitä kysymyksiä on erityisen tärkeä pohtia silloin kun jotakin toista ihmistä kehoitetaan jakamaan usko. Perustuuko usko pelkästään uskoon vai yritetäänkö sille saada muitakin perusteita? Miksi?
Todellisuuden olemusta on mielenkiintoista pohtia, mutta varmoja vastauksia on kenties mahdotonta löytää rationaalisella päättelyllä tai empiirisellä tutkimuksella.



Toinen juttu mikä mua kiinnostaa on uskonnon merkitys nyky-yhteiskunnassa. Ja ihan globaalissa mittakaavassa. Jos kaikki ajattelisivat hiljaa itsekseen, että "pitää vaan uskoa" niin mikäs siinä. Mutta kun näin ei ole. Uskonnolliset ajatukset tunkeutuvat edelleen niin kansainväliseen politiikkaan, kuin maiden sisäisiin kiistoihinkin. Mikä merkitys uskonnollisilla argumenteilla on esim. ihmisoikeuskysymyksissä? Mites nämä homoavioliitot? Millä tavalla uskontoa opetetaan kouluissa? Pitäisikö tieteellistä tutkimusta alkaa ohjailemaan uskonnollisten motiivien ajamana?
Institutionalisoitu uskonto on kaksiteräinen miekka. Usein uskova löytää seurakuntayhteydestä vastakaikua hiljaiseen uskoonsa sekä läheisiä ja rakastavia ihmissuhteita, mutta toisaalta uskontoa voidaan käyttää väärin surullisen monella eri tavalla.



Tuohan voikin olla hyvä juttu. Se edustaa juuri sitä kellokäyrän parempaa päätä. Mutta pitää silti muistaa, että ihmisiä voi motivoida "hyvyyteen" monetkin eri asiat. Esimerkiksi Afrikassa on ihmisiä, jotka tosissaan uskovat HIV-lääkkeiden olevan todellisuudessa haitallisia ja he kampanjoivat raivokkaasti niitä vastaan. Seurauksena on ollut mittaamaton määrä inhimillistä kärsimystä. Myöskin skientologit ovat vakuuttuneita oman uskonsa ylivertaisuudesta ja mm. psykologian haitallisuudesta. Hekin lähettivät omia "avustustuöntekijöitään" Haitin maanjäristysalueelle.
Tällaiset tapaukset ovat haitallisia. Mutta toki löytyy päinvastaisiakin tilanteita, joissa uskolla on myönteinen vaikutus ihmisen elämään. Vanhainkodin rukouspiiri tuo toivoa vanhan mummon elämään ja seurakuntatoiminta voi pelastaa nuoren ikävämmiltä harrastuksilta.



Ikävä kuulla :( Itselläni on erilaisia kokemuksia.
Ihmisiä on erilaisia, sekä uskovien piirissä että ateisteissa. Mutta keskimäärin nykyihminen on mielestäni itsekäs. Uskovien joukossa tällainen itsekkyys on mun kokemusten mukaan harvinaisempaa. Tämä on siis omakohtainen kokemukseni ja jonkun muun kokemus voi olla täysin erilainen.



Jees. Rehellinen vastaus, kiitos siitä!



Pystyvät toki perustelemaan, mutta eivät uskottavasti. Kyllä ne arvostetuimpien apologistienkin (WLC mukaan lukien) argumentit perustuvat loogisiin virhepäätelmiin.
Myös argumentit Jumalan olemassaoloa vastaan ovat vailla satavarmaa pohjaa. Toki naturalistinen maailmankatsomus pyrkii lähtemään vain siitä, mikä on tieteen keinoin empiirisesti käsitettävissä ja loogisesti perusteltavissa, missä suhteessa se on rationaalisempi kuin usko.



Kyllä on taas niin värikästä kielenkäyttöä. Voi ristiretki sentään. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että jotkut (kuten minä) uskovat, että taikauskoa ja siihen perustuvaa dogmaa on hyvä kritisoida, koska järjen käyttö on parempi vaihtoehto.
Miksi järjen käyttö on parempi vaihtoehto? Onko se aina parempi vaihtoehto?



Entä jos uskosta luopuminen tekee jostakusta onnellisemman ja myötätuntoisemman? Entä entä entä. Ei voi tietää, mutta jos jonkin asian pitää olla pyhä, niin faktojen.
Onnellisuutta ja myötätuntoa on vaikea mitata. Siksi en mene väitteissäni ehdottomuuksiin. Kyseenalaistan silti jossain määrin jyrkän ehdottoman antiteismin saarnaamisen oikeutuksen.



Älä viitti puhua paskaa. Mihinkä perustat tämän naurettavan väitteen?
Eikö rikostilastoista ja hyvinvointivaltioiden avustusohjelmista sun muista tule nimenomaan päinvastaista näyttöä?
Myös uskoa on äärimmäisen vaikea mitata. Siksi rikostilastot eivät voi antaa mitään kuvaa uskovien käyttäytymisestä. En pysty kirjoittamaan mistään muusta kuin omakohtaisista kokemuksista. Omassa lähipiirissäni on uskovia, jotka tekevät hyvää ja asettavat muiden edun omansa edelle. Tähän ei moni perusateisti (eli tässäkin threadissä mainittu onnelakolli, joka ei uskonasioita juurikaan pohdiskele) pysty.



Ja mistä tiedät minkälaisen rauhan uskosta luopuminen voi antaa entiselle uskovaiselle?
Tähän kysymykseen keksit vastauksen, jos vaivaat vähän päätäsi.



Voi voi, kun hyökätään niin "rajusti"... keskustelemalla. Niin perhanan barbaarimaista sellainen.

Tyypillinen "STFU, ateistit" -postaus.:rolleyes:
Sun viesteistä paistaa nimenomaan tuollainen STFU-mentaliteetti läpi. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo jyrkkyys ja voimakas uho on peräisin. Ja en siis arvostele sua ihmisenä, koska en sua tunne, mutta tuon edellisen viestisi teksti on aika hyökkäävää ja suoraviivaista eikä kovinkaan pohtivaa tai avointa. Jos tahdot kertoa, niin haluaisin kuulla vähän sun taustoista: minkä ikäinen olet, mitä opiskelet/teet työksesi, oletko paljon tekemisissä uskovien kanssa jne.



Sanottakoon loppuun vielä, että en pyri puolustamaan ketään tai hyökkäämään kenenkään kimppuun. Kirjoitin edellisen viestini, koska olisi kiinnostavaa keskustella siitä, onko uskosta ateismiin käännyttäminen aina ja joka tapauksessa oikeutettua. Ymmärrän kyllä, että aiheesta on vaikeaa keskustella intohimottomasti ja puolueettomasti, koska meillä kaikilla, mullakin, on vahvat mielipiteet asiasta.



edit: Dragonin viestiin vastaan hetken päästä.
 
Columbu sanoi:
Myös argumentit Jumalan olemassaoloa vastaan ovat vailla satavarmaa pohjaa. Toki naturalistinen maailmankatsomus pyrkii lähtemään vain siitä, mikä on tieteen keinoin empiirisesti käsitettävissä ja loogisesti perusteltavissa, missä suhteessa se on rationaalisempi kuin usko.
Kappas vaan kun en ole ikinä väittänytkään, että jumalia ei ole. En ole myöskään väittänyt, että keijuja tai yksisarvisia ei ole. Väitän ainoastaan, että meillä ei ole mitään syytä olettaa, että moisia otuksia on. Löytyykö vastaväitettä?


Miksi järjen käyttö on parempi vaihtoehto? Onko se aina parempi vaihtoehto?

Koska usko on mielivaltaista. Ei tule nyt mieleen tilannetta, jossa järjen käyttö olisi huonompi vaihtoehto. Tuleeko sulle?


Onnellisuutta ja myötätuntoa on vaikea mitata. Siksi en mene väitteissäni ehdottomuuksiin. Kyseenalaistan silti jossain määrin jyrkän ehdottoman antiteismin saarnaamisen oikeutuksen.
Ai, nyt vedetään sitten takaisin päin?
Niin, kyseenalaistat ateismin saarnaamisen, koska joku voi tulla onnettomaksi, mutta sitten onnella ei olekaan väliä, jos se on ateismin aiheuttamaa ilmeisesti…

Myös uskoa on äärimmäisen vaikea mitata. Siksi rikostilastot eivät voi antaa mitään kuvaa uskovien käyttäytymisestä. En pysty kirjoittamaan mistään muusta kuin omakohtaisista kokemuksista. Omassa lähipiirissäni on uskovia, jotka tekevät hyvää ja asettavat muiden edun omansa edelle. Tähän ei moni perusateisti (eli tässäkin threadissä mainittu onnelakolli, joka ei uskonasioita juurikaan pohdiskele) pysty.

Aha. Sitä on vaikea mitata. Paitsi, että sä onnistut siinä kyllä täydellisesti. Sun anekdoottis perusteella uskikset on usein kivempia ku ateistit. Rikos- ja muut tilastot ei toimi, sun henk.koht. tuntemukset toimii. Olipa taas mahtava argumentti.


Sun viesteistä paistaa nimenomaan tuollainen STFU-mentaliteetti läpi. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo jyrkkyys ja voimakas uho on peräisin. Ja en siis arvostele sua ihmisenä, koska en sua tunne, mutta tuon edellisen viestisi teksti on aika hyökkäävää ja suoraviivaista eikä kovinkaan pohtivaa tai avointa. Jos tahdot kertoa, niin haluaisin kuulla vähän sun taustoista: minkä ikäinen olet, mitä opiskelet/teet työksesi, oletko paljon tekemisissä uskovien kanssa jne.

En ole missään vihjannut, että teistien, sun tai muun vastapuolen pitäisi pitää mölyt mahassa. Toisin kuin sinä. ”Voimakas uho” johtuu juurikin tuosta kun ateisteja pyydetään pitämään mölyt mahassaan ja verhotaan se "kunnioituksen" alle. En pidä, eikä pidä moni muukaan. Tuo itkeminen ei yksinkertaisesti enää vain toimi niin, että hiljentäisi aiheellisen kritiikin.
Oikeustiedettä opiskelen ja samalla alan hommissa käyn. En hirveästi ole ollut tekemisissä uskovaisten kanssa muuta kuin ne pakolliset kuviot koulussa ja sukulaisten piirissä. Ei ole mitään traumoja, kunhan vain olen sitä mieltä, että mitä nopeammin pääsemme eroon uskonnosta, sen parempi ihmiskunnalle.


Sanottakoon loppuun vielä, että en pyri puolustamaan ketään tai hyökkäämään kenenkään kimppuun. Kirjoitin edellisen viestini, koska olisi kiinnostavaa keskustella siitä, onko uskosta ateismiin käännyttäminen aina ja joka tapauksessa oikeutettua. Ymmärrän kyllä, että aiheesta on vaikeaa keskustella intohimottomasti ja puolueettomasti, koska meillä kaikilla, mullakin, on vahvat mielipiteet asiasta.
Ehkä uskovaisen käännyttäminen kuolinvuoteella voisi olla poikkeus, mutta muita skenaarioita en tähän hätään keksi.

Entä mitä mieltä olet ateismista uskoon käännyttämisestä? Siitä kun lapset aivopestään pienenä kun kriittinen ajattelu ei vielä onnistu? Ei löydy kritiikkiä sitä kohtaan vai? Onko tää nyt sun "puolueeton" kantasi? Keskustellaan...
 
Tämä on totta ja kuitenkin samaan aikaan samaiset kristityt ja jopa kreationismin suomalaiset johtohenkilöt esimerkiksi Puolimatka esittää väitteitä, että ilman Jumalaa antaa järjelle merkityksen. Eli siis usko itsessään on järjetöntä mutta Jumala olemassaolo ja uskominen Jumalan olemassaoloon antaakin järjelle oikeutuksen ja merkityksen... me confused :/
Tuon lauseen sisältö meni multa vähän ohi.

En ole tähän Puolimatkan argumentointiin perehtynyt, joten vaikeaa sanoa juuta tai jaata asiasta.



Paljonkin. Luostarit ja kirkothan pitivät Euroopassa tietyn aikaa tiedettä hengissä ja jopa kehittivät sitä.
Jees. Nykytiede ei olisi samalla tasolla ilman uskontoa. Toisaalta nyt tiede on vihdoin edistynyt tarpeeksi irrottautuakseen uskonnon kahleista. Ja päinvastoin. Mielestäni nämä kaksi pitäisi vihdoin erottaa toisistaan. Ehkä nykypäivän Jeesus sanoisi: "Antakaa tieteelle mikä tieteelle kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu."



Enqvistin sanoja vapaasti mukaillen: "Kertokaa mikä havainto, fakta tai todiste saa teidät luopumaan uskostanne? Jos sellaista ei ole, niin koko uskonnollisuus on puhdas tuntemus."
Ehkä se on sitä, ehkä ei, en osaa sanoa. Mun nähdäkseni usko puhtaimmillaan on nimenomaan uskoa eli ainakin aika lähellä puhdasta tuntemusta. Ehkä esim Jeesuksen ruumiin löytyminen tai jokin muu vastaava todiste saattaisi saada jonkin uskovan luopumaan uskostaan. Toisille taas riittävät puolestatodisteiden puute, Jumalan hiljaisuus sekä uskon täydellinen järjenvastaisuus.

Hitchensiltä, vannoutuneelta ateistilta, kysyttiin jossain väittelyssä, mikä saisi hänet muuttamaan näkökantaansa. Hitchens vastasi, että ei mikään. Onko silloin Hitchensin ateismi puhdas tuntemus?



Nyt menee vähän liian sinisilmäiseksi ja naiiviksi dikotomiaksi. Eikös se nyt aika selkeää ole, että "ateistiset lähestyssaarnaajat", eivät yritä agumentoida uskontoja vastaan siksi, että Kimmo Kristitty löytää omasta uskostaan mielenrauhaa ja onnellisuutta. Mitähän muita syitä taustalla voisi olla?
En väittänytkään, että ateistit tekisivät saarnatyötään viedäkseen kristityiltä näiden onnen pois. Käsittääkseni moni kokee uskonnot uhkana ja haittatekijänä, minkä takia lähtee miekka ojossa antikristiretkilleen. Mutta mun mielestä joskus ateisti voisi myös sanoa: "Se on sinun mielipiteesi. Minulla on omani. Olemme eri mieltä. Voimme molemmat yrittää esittää perusteluita näkemystemme puolesta. En kuitenkaan väitä sinun mielipidettäsi vääräksi, vaan se perustuu vain erilaisiin asioihin kuin oma mielipiteeni. Omani perustuu järkeen, sinun mielipiteesi perustuu uskoon. Sinun näkemyksesi edustaa kantaa, joka on tosi äärimmäisen pienellä todennäköisyydellä. Oma näkemykseni edustaa kantaa, joka nykytietojen valossa vaikuttaisi todennäköisimmältä." Usein argumentointi ottaa hieman toisenlaisen, aggressiivisemman muodon.



Ne samat Jeesukseen oikeasti uskovat empaattiset ja onnelliset ihmiset ovat vilpittömästi sitä mieltä, että olet matkalla kohti helvettiä, kadotusta ja ikuista kärsimystä jos et usko samalla tavalla kuin he.
Antaa heidän uskoa. Toki tuollainen taivas vs kadotus -usko ajaa monet käännytystyöhön, mikä saattaa ärsyttää ateistia. Mutta mä itse koen, että nykyään tapahtuu vähemmän käännytystyötä kristittyjen suunnasta kuin ateistien suunnasta.


Jätetään paavit ja vastaavat syrjään mutta uskotko todellakin, että kristityt ovat pyytettömämpiä kuin ateistit? Tuota... kummalla porukalla luulet olevan huomattavasti enemmän rahaa, kiinteistöjä, rakennuksia, maa-alueita, suihkukoneita jne jne. Uskonto on erittäin kova bisnes koko maailmassa. http://vimeo.com/19381883
Tuo on surullinen lieveilmiö. Mun tapaamat saarnamiehet täällä Suomen lintukodossamme ovat kuitenkin olleet usein köyhiä vakaumuksen ihmisiä, jotka ovat mukana aidosta uskosta Jumalaan. En sitten tiedä, onko joku suurempi organisaatio huijannut heitä. Suomessa tuo uskontobisnes on kuitenkin aika pientä, mikä on mun mielestä hyvä asia.



Tätäkö se naturalistinen maailmankuva tarkoittaa? Objektiivisella totuudella ei ole väliä?
Eihän se sitä tarkoita suurimmassa osassa tapauksista. Mutta joissakin tilanteissa silmien avautuminen "objektiiviselle totuudelle" saattaa tuhota koko sen pohjan, jolle ihminen on elämänsä rakentanut. Moni koko ikänsä ateistina ollut ei ymmärrä, miten raastava kokemus uskon menettäminen saattaa olla. Jos jollekin perustaa koko elämänsä ja sen menettää, voiko luottaa enää mihinkään? Voiko elämälleen löytää tarkoitusta enää mistään, kun se muuttuu Jumalan lahjasta triviaaliksi askeleeksi evoluution kulussa?

Tämä uskovan ihmisen haavoittuvuus voitaisiin lukea myös yhdeksi uskonnon haittapuolista. Mutta jos kerran vahinko on jo tapahtunut ja ihminen on hurahtanut, eikö olisi parempi, että hänen annettaisiin pysyä uskossaan, etenkin jos uskon vaikutukset ovat selkeästi positiivisia ja pitävät ihmisen elämässä kiinni?
 
En jaksa mitään hirveän pitkiä sepustuksia enää kirjoitella, koska olisi muutakin tekemistä. Tässä kuitenkin vielä ektomorfille.



Koska usko on mielivaltaista. Ei tule nyt mieleen tilannetta, jossa järjen käyttö olisi huonompi vaihtoehto. Tuleeko sulle?
Otettakoon nyt vaikka tuo itse mainitsemasi tilanne kuolinvuoteella makaavasta uskovasta. Ehkä kuitenkin toivoisin hänen mieluummin pysyvän uskossaan (ja kuolevan onnellisena) kuin ajattelevan järkevästi (ja kuolevan onnettomana).



Niin, kyseenalaistat ateismin saarnaamisen, koska joku voi tulla onnettomaksi, mutta sitten onnella ei olekaan väliä, jos se on ateismin aiheuttamaa ilmeisesti
Jos ateismi tuo onnen niin siitä vaan. Mun kokemusten perusteella se ei sitä ainakaan joka tapauksessa tee.



Aha. Sitä on vaikea mitata. Paitsi, että sä onnistut siinä kyllä täydellisesti. Sun anekdoottis perusteella uskikset on usein kivempia ku ateistit. Rikos- ja muut tilastot ei toimi, sun henk.koht. tuntemukset toimii. Olipa taas mahtava argumentti.
Kuten sanottu, tämä on mun oma kokemukseni, ei mikään mitattu tieteellinen fakta. En väitä tämän olevan ainoa totuus. Esitän vain, että voi olla tilanteita, joissa uskosta on selkeästi hyötyä ihmisen elämässä. Myönnätkö, että tällaisia tilanteita voi olla?



En ole missään vihjannut, että teistien, sun tai muun vastapuolen pitäisi pitää mölyt mahassa. Toisin kuin sinä. ”Voimakas uho” johtuu juurikin tuosta kun ateisteja pyydetään pitämään mölyt mahassaan ja verhotaan se "kunnioituksen" alle. En pidä, eikä pidä moni muukaan. Tuo itkeminen ei yksinkertaisesti enää vain toimi niin, että hiljentäisi aiheellisen kritiikin.
Mielestäni en ole itkenyt missään vaiheessa kenenkään olkapäätä vasten, vaan pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti. Toivoisin sitä muiltakin.

En missään nimessä vaadi ateisteja pitämään mölyjä mahassaan! Mutta olisi mukavaa, jos argumentointi olisi vähemmän saarnaavaa ja enemmän keskustelevaa. Avoimuus, omien totuttujen ajatusmallien kyseenalaistaminen ja ajatusleikit voivat viedä ihmisen ymmärryksen aivan uudelle tasolle. Ei se asian katsominen useammasta näkökulmasta tarkoita sitä, että luopuisi periaatteistaan; sen sijaan avoimempi keskustelutyyli saattaa tuottaa huomattavasti hedelmällisempää keskustelua. Tästä esimerkkinä Paletaanin pohdiskelevan skeptinen tapa ilmaista itseään.



Oikeustiedettä opiskelen ja samalla alan hommissa käyn. En hirveästi ole ollut tekemisissä uskovaisten kanssa muuta kuin ne pakolliset kuviot koulussa ja sukulaisten piirissä. Ei ole mitään traumoja, kunhan vain olen sitä mieltä, että mitä nopeammin pääsemme eroon uskonnosta, sen parempi ihmiskunnalle.
Olisitko valmis elämään maailmassa, jossa on olemassa uskovia ihmisiä, muttei uskontoa (instituutiona)?



Ehkä uskovaisen käännyttäminen kuolinvuoteella voisi olla poikkeus, mutta muita skenaarioita en tähän hätään keksi.
Jees. Eli sun mielestä on siis olemassa ainakin jokin poikkeustilanne, jossa uskovan voi sallia pysyvän uskossaan. Mitenkäs sitten vanhainkodin höperö mummo, jolla on jäljellä ehkä vielä vuosi tai kaksi? Missä menee raja?



Entä mitä mieltä olet ateismista uskoon käännyttämisestä? Siitä kun lapset aivopestään pienenä kun kriittinen ajattelu ei vielä onnistu? Ei löydy kritiikkiä sitä kohtaan vai? Onko tää nyt sun "puolueeton" kantasi? Keskustellaan...
Tähän rehellinen mielipiteeni: Ihan perseestä. Uskontoon indoktrinointi on yksi varmimmista tavoista tuhota ajattelevan yksilön oma usko.






Tähän loppuun voisin vielä kysyä, onko objektiivinen totuus itseisarvo? Meneekö yksilön onnellisuus totuuden edelle? Entä onko ylipäänsä olemassa minkäänlaista objektiivista muuttumatonta totuutta, ja jos on, voiko ihminen tietää sitä varmasti?
 
En jaksa mitään hirveän pitkiä sepustuksia enää kirjoitella, koska olisi muutakin tekemistä. Tässä kuitenkin vielä ektomorfille.



Otettakoon nyt vaikka tuo itse mainitsemasi tilanne kuolinvuoteella makaavasta uskovasta. Ehkä kuitenkin toivoisin hänen mieluummin pysyvän uskossaan (ja kuolevan onnellisena) kuin ajattelevan järkevästi (ja kuolevan onnettomana).
Niin. Samaan hengenvetoon voidaan todeta, että varmasti moni ihminen on ollut kuolinvuoteellaan kauhuissaan kun on pelännyt sitä ikuista kidutusta tuonpuoleisessa.
Mutta oliko ne tässä? Minun mainitsema yksi ainoa poikkeus?

Jos ateismi tuo onnen niin siitä vaan. Mun kokemusten perusteella se ei sitä ainakaan joka tapauksessa tee.
Ei sekään tuo onnea, että ei usko homeopatiaan. Molemmat vain sattuvat olemaan ne järkevät, tieteelliset tehdasasetukset, joilla useimmissa tapauksissa ei ole juurikaan vaikutusta ihmisen onneen tai onnettomuuteen.


Kuten sanottu, tämä on mun oma kokemukseni, ei mikään mitattu tieteellinen fakta. En väitä tämän olevan ainoa totuus. Esitän vain, että voi olla tilanteita, joissa uskosta on selkeästi hyötyä ihmisen elämässä. Myönnätkö, että tällaisia tilanteita voi olla?
Toki voi olla. Uskon haitat vaan voittavat ne hyödyt ylivoimaisesti.


Mielestäni en ole itkenyt missään vaiheessa kenenkään olkapäätä vasten, vaan pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti. Toivoisin sitä muiltakin.

En missään nimessä vaadi ateisteja pitämään mölyjä mahassaan! Mutta olisi mukavaa, jos argumentointi olisi vähemmän saarnaavaa ja enemmän keskustelevaa. Avoimuus, omien totuttujen ajatusmallien kyseenalaistaminen ja ajatusleikit voivat viedä ihmisen ymmärryksen aivan uudelle tasolle. Ei se asian katsominen useammasta näkökulmasta tarkoita sitä, että luopuisi periaatteistaan; sen sijaan avoimempi keskustelutyyli saattaa tuottaa huomattavasti hedelmällisempää keskustelua. Tästä esimerkkinä Paletaanin pohdiskelevan skeptinen tapa ilmaista itseään.
Makuasioita kai. Aika ironista sinänsä, että mun mielestä sun avaukses oli harvinaisen "saarnaava".
Ehkä sinunkin olisi syytä katsoa asiaa uudesta näkökulmasta kun oikein myönnätkin lähinnä heitteleväsi näitä ateisminvastaisia kommentteja ihan mutu-tuntumalta, ja sitten jätät huomiotta sitä ei-subjektiivista näyttöä?

Olisitko valmis elämään maailmassa, jossa on olemassa uskovia ihmisiä, muttei uskontoa (instituutiona)?
Periaatteen tasolla olen sitä mieltä, että usko (ilman näyttöä) on jotain mitä vastaan on syytä "taistella". Siis keskustellen. Kenenkään vapauksia ja perusoikeuksia en ole kaventamassa, ja jokainen saa uskoa mitä haluaa. Mutta minä saan myös sanoa mielipiteeni kaikesta humpuukista New Age -hössötyksistä, vaihtoehtolääketieteeseen ja uskontoihin.

Jees. Eli sun mielestä on siis olemassa ainakin jokin poikkeustilanne, jossa uskovan voi sallia pysyvän uskossaan. Mitenkäs sitten vanhainkodin höperö mummo, jolla on jäljellä ehkä vielä vuosi tai kaksi? Missä menee raja?
Niin, mielenkiintoinen kysymys. Mutta marginaalinen merkitys näillä on siinä isossa kuvassa. Pääsääntöisesti, lähes aina, siis tulisi taikauskoa mielestäni kritisoida.


Tähän rehellinen mielipiteeni: Ihan perseestä. Uskontoon indoktrinointi on yksi varmimmista tavoista tuhota ajattelevan yksilön oma usko.
No, ollaan samaa mieltä. Paitsi että perustelut on aika kummalliset.


Tähän loppuun voisin vielä kysyä, onko objektiivinen totuus itseisarvo? Meneekö yksilön onnellisuus totuuden edelle? Entä onko ylipäänsä olemassa minkäänlaista objektiivista muuttumatonta totuutta, ja jos on, voiko ihminen tietää sitä varmasti?
Tää on tietysti henkilökohtainen näkemys vain, mutta totuuden pitäisi mennä kaiken edelle. Jos tiede kertoo esim., että aurinko kuolee, meteoriitti tulee, universumi laajenee kohti väistämätöntä kuolemaansa ja ihmisen kuoleman jälkeisestä elämästä ei ole näyttöä, niin sitä ei pidä salata sen takia, että joku ei sitä kestä.

Ihminen voi vain pyrkiä selvittämään sitä objektiivisen totuuden sisältöä. Tieteen keinoin, ei uskon.
 
Pakko vielä nopeasti vastata, etten mielestäni kirjoita kovinkaan ateisminvastaisesti. En ole viimeisimmissä viesteissäni argumentoinut ateistisen maailmankatsomuksen näkemysten validiteettia vastaan, pikemminkin päinvastoin. Silloinkin, kun olen tässä ketjussa arvostellut ateismia, olen samassa viestissä kyseenalaistanut myös kristinuskon, deismin ja agnostisismin keskeisiä näkökohtia. Ateismin kritisoinnin sijaan kirjoitan ateismin aggressiivista saarnaamista vastaan. Mun lähipiirissä uskovilla näyttäisi ulkopuolisen silmään olevan mielenrauha enkä haluaisi antiteismin soturien vievän sitä heiltä pois.

Sanottakoon vielä, että jos kaverini kertoisi uskovansa Zeukseen, en varmaan ainakaan heti alkaisi kertoa hänelle, miten tyhmä hän on. Saattaisin ihan mielenkiinnosta kysellä kaverilta, miksi hän uskoo Zeukseen ja miten hän palvoo jumalaansa. Tällaista erilaisten uskonkäsitysten vuoropuhelua odottaisin, en suinkaan eipäsjuupastelua, joka vaikuttaa olevan sekä antiteistien että fundamentalistiuskonnollisten suosimaa ajanvietettä.
 
Pakko vielä nopeasti vastata, etten mielestäni kirjoita kovinkaan ateisminvastaisesti. En ole viimeisimmissä viesteissäni argumentoinut ateistisen maailmankatsomuksen näkemysten validiteettia vastaan, pikemminkin päinvastoin. Silloinkin, kun olen tässä ketjussa arvostellut ateismia, olen samassa viestissä kyseenalaistanut myös kristinuskon, deismin ja agnostisismin keskeisiä näkökohtia. Ateismin kritisoinnin sijaan kirjoitan ateismin aggressiivista saarnaamista vastaan. Mun lähipiirissä uskovilla näyttäisi ulkopuolisen silmään olevan mielenrauha enkä haluaisi antiteismin soturien vievän sitä heiltä pois.
Niin, no juuri tuotahan minä tuolla "ateisminvastaisuudella" tarkoitinkin. Varmaan aika moni teisti kokisi sen teisminvastaiseksi, jos pyytäisit heitä lopettamaan uskostaan julistamisen. Ja edelleen tykkäät käyttää näitä harhaanjohtavia sanoja. On "ristiretkeä", "antiteismin sotureita" ja "aggressiivista saarnaamista". Tämä on edelleen pelkkää keskustelua, jossa ketään ei uhata ikuisella kidutuksella tai väkivallalla muutenkaan. Halpamainen väittelytaktiikka sulta, jos rehellisiä ollaan.

Meanwhile, uskonnolle sulta ei näytä tippuvan kritiikkiä, ei sitten millään, vaikka sieltä varmaan löytyis aihettakin... esim. juuri mainitsemani väkivalta ja helvetillä pelottelu. Ai ku sä oot sit niin asiallinen ja puolueeton aiheen tarkastelija.

Sanottakoon vielä, että jos kaverini kertoisi uskovansa Zeukseen, en varmaan ainakaan heti alkaisi kertoa hänelle, miten tyhmä hän on. Saattaisin ihan mielenkiinnosta kysellä kaverilta, miksi hän uskoo Zeukseen ja miten hän palvoo jumalaansa. Tällaista erilaisten uskonkäsitysten vuoropuhelua odottaisin, en suinkaan eipäsjuupastelua, joka vaikuttaa olevan sekä antiteistien että fundamentalistiuskonnollisten suosimaa ajanvietettä.
Joo, leikitään, että kaikki höpönassu-uskomukset on tosi fantsuja ja jätetään se kritiikki pois. Siitähän seurais pelkkää hyvää. Mitä sitten jos joku uskoo, että aurinko kiertää maapalloa tai että maapallo on litteä? Ei olla ilkeitä ja kritisoida tollasta. Antaa kaikkien kukkien kukkia!

Ja onhan se nyt aika naiivia toivoa jotain vuoropuhelua yhteensopimattomilta uskonnoilta, joiden edustajilla on kaikilla omasta mielestään Jumala omassa kulmauksessa.
 
Niin, no juuri tuotahan minä tuolla "ateisminvastaisuudella" tarkoitinkin. Varmaan aika moni teisti kokisi sen teisminvastaiseksi, jos pyytäisit heitä lopettamaan uskostaan julistamisen. Ja edelleen tykkäät käyttää näitä harhaanjohtavia sanoja. On "ristiretkeä", "antiteismin sotureita" ja "aggressiivista saarnaamista". Tämä on edelleen pelkkää keskustelua, jossa ketään ei uhata ikuisella kidutuksella tai väkivallalla muutenkaan. Halpamainen väittelytaktiikka sulta, jos rehellisiä ollaan.
Sä nyt luet mun tekstiä ihan miten tahdot. Väitinkö yhtään missään, että tässä ketjussa harrastetaan noita mainitsemiani aggressiivista saarnaamista jne? Ainoa siihen suuntaan edes jotenkin viittaava lause on edellisellä sivulla, kun kirjoitin, että jotkut ketjuun kirjoittelevat käyttävät Raamatun vastaiseen argumentointiin runsaasti aikaa. Kirjoitin yleisellä tasolla ateismin levittämisen yleistymään päin olevasta trendistä. En yhdellä ainoalla sanalla viitannut tähän nimenomaiseen keskusteluun tässä yhteydessä. Viittasin tähän ketjuun ainoastaan toivoessani avoimempaa keskustelua. Avointa keskustelua lienee ilmeisesti kuitenkin turha odottaa, kun tänne kirjoitellaan putkinäkölasit päässä.

Tässä ketjussahan ateismin lähetyssaarnaamista ei esiinny kovin ronskeissa mitoissa, koska usein uskonasioiden puolesta väittelevät henkilöt ilmestyvät ketjuun kuin tyhjästä esittämään väitteensä ja jäävät odottamaan vastaväitteitä. Näissä tapauksissa oman kannan selkeä perustelu on suotavaa, totta kai hyvien tapojen mukaisen keskustelu- ja argumentaatiotaidon säilyttäen. Syyllistyin itsekin tuohon kuin tyhjästä ilmestymiseen, mutten varsinaisesti kirjoittanut mistään uskontojen opinkappaleista enkä puolustellut tai vastustanut minkään uskonkäsityksen totuudellisuutta. Odotin myös hieman erilaista ajatustenvaihtoa, jossa ei mennä henkilökohtaisuuksiin, vaan keskustellaan itse asiasta.



Meanwhile, uskonnolle sulta ei näytä tippuvan kritiikkiä, ei sitten millään, vaikka sieltä varmaan löytyis aihettakin... esim. juuri mainitsemani väkivalta ja helvetillä pelottelu. Ai ku sä oot sit niin asiallinen ja puolueeton aiheen tarkastelija.
Ei ole tarvetta kritisoida uskontoa, koska sen kritisoijat löytyvät jo sankoin joukoin ketjusta. Mielestäni olisi mielenkiintoista tuoda uusia näkökulmia keskusteluun, mutta se on aika vaikeaa. Toki tämä on ehkä vähän väärä foorumi siihen, kun tietyn näkökulman esittämisestä palkitaan VIPeillä (en arvostele näkökulman esittäjää, erittäin hyvin perusteltuja mielipiteitä hänellä, vaan ainoastaan tämän foorumin puolueettomuutta). Sama ongelma oli aiemmin, kun yritin esittää neljän eri uskonkäsityksen ongelmia, näistä lähinnä ateismin ongelmiin tartuttiin ja vain niitä vastaan argumentoitiin perusteellisesti.

Tuohon helvettikohtaan en ehtinyt/jaksanut vastata aiemmin. Jos ihminen kuolinvuoteellaan pelkää helvettiä niin kovasti, mikä estää häntä silloin kääntymästä ja ottamasta vastaan uskoa? Vaikka taivas ei odottaisikaan tuolla puolella, ainakin henkilö kuolee onnellisena. Tämän ajatusleikin olisit toki voinut itsekin käydä päässäsi. Lisäksi mun käsittääkseni monet, jotka eivät usko taivaaseen tai helvettiin, pelkäävät kuoleman jälkeistä olemattomuutta kuin helvettiä.



Joo, leikitään, että kaikki höpönassu-uskomukset on tosi fantsuja ja jätetään se kritiikki pois. Siitähän seurais pelkkää hyvää. Mitä sitten jos joku uskoo, että aurinko kiertää maapalloa tai että maapallo on litteä? Ei olla ilkeitä ja kritisoida tollasta. Antaa kaikkien kukkien kukkia!
Mä en edelleenkään näe yksittäisen ihmisen uskoa kovinkaan pahana asiana. Uskonnot ovat mun mielestä kiinnostava ilmiö ja usko vielä niitäkin kiinnostavampi. Toki uskonto on väärin käytettynä vaarallinen ase.



Ja onhan se nyt aika naiivia toivoa jotain vuoropuhelua yhteensopimattomilta uskonnoilta, joiden edustajilla on kaikilla omasta mielestään Jumala omassa kulmauksessa.
Vuoropuhelun mainitessani en kirjoittanut uskonnoista, vaan uskonkäsityksistä. Eli siitä, onko jumaluutta vai ei, ja mikä on mahdollisen jumaluuden rooli maailmankaikkeudessa. Tällainen todellisuuden olemuksen pohtiminen on todella mielenkiintoista puuhaa ja siitä olisi mukava kuulla hyvin aseteltuja, tuoreita ja ehkä yllättäviäkin perusteluja.

En oikein koe tätä keskustelua hirveän hedelmälliseksi, juuri tällaista juupaseipästelyä haluaisin välttää. En myöskään haluaisi floodata tätä ketjua omilla viesteilläni, joiden asiasisältö on selittää aiempia viestejäni. Viestini on ilmeisesti sitten kirjoitettu jotenkin todella vaikeaselkoisesti, kun niitä pystyy lukemaan noin rankasti väärin. Vastaan tästä eteenpäin tämän aiheen tiimoilta vain viesteihin, joiden asiasisällössä on jotain uutta ja jotka eivät pyöri samaa piiriä ympäri.
 
Sä nyt luet mun tekstiä ihan miten tahdot. Väitinkö yhtään missään, että tässä ketjussa harrastetaan noita mainitsemiani aggressiivista saarnaamista jne? Ainoa siihen suuntaan edes jotenkin viittaava lause on edellisellä sivulla, kun kirjoitin, että jotkut ketjuun kirjoittelevat käyttävät Raamatun vastaiseen argumentointiin runsaasti aikaa. Kirjoitin yleisellä tasolla ateismin levittämisen yleistymään päin olevasta trendistä. En yhdellä ainoalla sanalla viitannut tähän nimenomaiseen keskusteluun tässä yhteydessä. Viittasin tähän ketjuun ainoastaan toivoessani avoimempaa keskustelua. Avointa keskustelua lienee ilmeisesti kuitenkin turha odottaa, kun tänne kirjoitellaan putkinäkölasit päässä.
Just just, niin puhun minäkin ateismista ihan yleensä. Annas nyt niitä esimerkkejä sitten kun on kyseessä niin iso ongelma. Siis jossain. Ei tässä ketjussa. Kerro nyt hyvä mies, että missä nämä aggressiiviset soturit ovat ristiretkellään ja mitä tuhoa ovat saaneet aikaan. Tässähän kuolee jännitykseen ku tuolla lailla vain yleisesti vihjailet kaikenlaista ja mitään konkreettista ei jää käteen.

Tässä ketjussahan ateismin lähetyssaarnaamista ei esiinny kovin ronskeissa mitoissa, koska usein uskonasioiden puolesta väittelevät henkilöt ilmestyvät ketjuun kuin tyhjästä esittämään väitteensä ja jäävät odottamaan vastaväitteitä. Näissä tapauksissa oman kannan selkeä perustelu on suotavaa, totta kai hyvien tapojen mukaisen keskustelu- ja argumentaatiotaidon säilyttäen. Syyllistyin itsekin tuohon kuin tyhjästä ilmestymiseen, mutten varsinaisesti kirjoittanut mistään uskontojen opinkappaleista enkä puolustellut tai vastustanut minkään uskonkäsityksen totuudellisuutta. Odotin myös hieman erilaista ajatustenvaihtoa, jossa ei mennä henkilökohtaisuuksiin, vaan keskustellaan itse asiasta.
Juu, ei täällä. Mutta jossain. Kauhiata menoa. Hyi teitä, ateistisaarnaajat. Tosi hedelmällistähän tämä sun ajatustenvaihto on, toisin ku meikäläisen.


Ei ole tarvetta kritisoida uskontoa, koska sen kritisoijat löytyvät jo sankoin joukoin ketjusta. Mielestäni olisi mielenkiintoista tuoda uusia näkökulmia keskusteluun, mutta se on aika vaikeaa. Toki tämä on ehkä vähän väärä foorumi siihen, kun tietyn näkökulman esittämisestä palkitaan VIPeillä (en arvostele näkökulman esittäjää, erittäin hyvin perusteltuja mielipiteitä hänellä, vaan ainoastaan tämän foorumin puolueettomuutta). Sama ongelma oli aiemmin, kun yritin esittää neljän eri uskonkäsityksen ongelmia, näistä lähinnä ateismin ongelmiin tartuttiin ja vain niitä vastaan argumentoitiin perusteellisesti.
Johtuiskohan siitä, että ateismista ei todellisuudessa löydy ongelmia. Niin kuin ei löydy keiju-uskon puutteestakaan. Kovasti olet yrittänyt, mutta mitä tästäkin on jäänyt käteen? Ootko oikeesti miettinyt läpi tuon kantasi ja mihin se oikeasti johtaisi, jos sitä johdonmukaisesti noudatettaisiin? Antaa kaikkien uskoa mitä potaskaa tahansa ja pidetään suut kiinni.

Tuohon helvettikohtaan en ehtinyt/jaksanut vastata aiemmin. Jos ihminen kuolinvuoteellaan pelkää helvettiä niin kovasti, mikä estää häntä silloin kääntymästä ja ottamasta vastaan uskoa? Vaikka taivas ei odottaisikaan tuolla puolella, ainakin henkilö kuolee onnellisena. Tämän ajatusleikin olisit toki voinut itsekin käydä päässäsi. Lisäksi mun käsittääkseni monet, jotka eivät usko taivaaseen tai helvettiin, pelkäävät kuoleman jälkeistä olemattomuutta kuin helvettiä.
Ei sitä ihmiset voi vain napsauttaa sormia ja ruveta uskomaan mitä sattuu. Luulisi, että tämän verran tajuat. Vaikka minäkin haluaisin uskoa, että näen kuolleet sukulaiset ja kaverit vielä joskus, niin enpähän vaan usko. Ihme homma.

Mä en edelleenkään näe yksittäisen ihmisen uskoa kovinkaan pahana asiana. Uskonnot ovat mun mielestä kiinnostava ilmiö ja usko vielä niitäkin kiinnostavampi. Toki uskonto on väärin käytettynä vaarallinen ase.

Vuoropuhelun mainitessani en kirjoittanut uskonnoista, vaan uskonkäsityksistä. Eli siitä, onko jumaluutta vai ei, ja mikä on mahdollisen jumaluuden rooli maailmankaikkeudessa. Tällainen todellisuuden olemuksen pohtiminen on todella mielenkiintoista puuhaa ja siitä olisi mukava kuulla hyvin aseteltuja, tuoreita ja ehkä yllättäviäkin perusteluja.

En oikein koe tätä keskustelua hirveän hedelmälliseksi, juuri tällaista juupaseipästelyä haluaisin välttää. En myöskään haluaisi floodata tätä ketjua omilla viesteilläni, joiden asiasisältö on selittää aiempia viestejäni. Viestini on ilmeisesti sitten kirjoitettu jotenkin todella vaikeaselkoisesti, kun niitä pystyy lukemaan noin rankasti väärin. Vastaan tästä eteenpäin tämän aiheen tiimoilta vain viesteihin, joiden asiasisällössä on jotain uutta ja jotka eivät pyöri samaa piiriä ympäri.
Kyllä on taas niin epämääräistä julistusta.

Ensin hirveetä paatosta, ja sitten vaan pakoillaan.
 
Columbu, kun sisäistät tarpeeksi hyvin miksi et usko muihin jumaliin kuin omaasi, ymmärrät miksi me emme usko sinun jumalaasi. Se on ihan yhtä olematon kuin muutkin uskomukset.
 
Japi, oonko sanonut uskovani mihinkään jumalaan?

Tekstisi tukevat sitä. Oletan että olet uskossa kristittyjen jumalaan. Saatan olla väärässä, jos olen niin olen. En ole erehtymätön ;)
Joka tapauksessa odotan uskovilta sitä todistusta jumalan olemassa olosta.
 
Tekstisi tukevat sitä. Oletan että olet uskossa kristittyjen jumalaan. Saatan olla väärässä, jos olen niin olen. En ole erehtymätön ;)
Joka tapauksessa odotan uskovilta sitä todistusta jumalan olemassa olosta.
Jos luet mun tekstit vähän tarkemmin niin kyllä mun uskonkäsitys löytyy sieltä rivien välistä. En kuitenkaan koe, että se on olennainen tämän esille tuomani aiheen kannalta. Eli onko oikein käännyttää uskovaa ihmistä ateismiin, jos uskon vaikutus tämän elämään on selkeästi positiivinen?
 
Jos luet mun tekstit vähän tarkemmin niin kyllä mun uskonkäsitys löytyy sieltä rivien välistä. En kuitenkaan koe, että se on olennainen tämän esille tuomani aiheen kannalta. Eli onko oikein käännyttää uskovaa ihmistä ateismiin, jos uskon vaikutus tämän elämään on selkeästi positiivinen?
Aika iso "jos".

Pystytkö ennustamaan etukäteen, että uskon menetyksen vaikutus olisi negatiivinen? Tuskinpa vaan.
 
Pekka Perusateisti on usein arvomaailmaltaan Kimmo Kristittyä itsekkäämpi individualisti, jolle oman edun tavoittelu menee lähimmäisenrakkauden edelle.
...
Onko naturalistisen maailmankäsityksen omaksuminen uskon, toivon ja rakkauden menettämisen arvoista?

Kirjoituksesi huokuu Kristillistä epäitsekkyyttä, vaatimattomuutta ja tuomitsemattomuutta, HYVÄ :david:


Sori nyt vaan, mutta aika imelän näennäisvaatimattomasti osasit pukea nuo ylimielisyydet. Ilmoitat että kuulut kokeamman moraalin omaavaan ryhmään jolla jalommat ihanteet ja pyydät ettei esimerkiksi tätä, eikä muita absurdeja tutuusväittämiänne kyseenalaistettaisi.
 
Aika iso "jos".

Pystytkö ennustamaan etukäteen, että uskon menetyksen vaikutus olisi negatiivinen? Tuskinpa vaan.
Kiitos! Tämä vasta-argumentti tuo jotain uutta keskusteluun. Eihän sitä käännytystapahtuman lopputulosta pysty useimmissa tapauksissa ennustamaan. Luulisin kuitenkin, että todella Jumalaan uskovaa/uskonutta uskonkriisi koettelee aika syvältä, aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. En tietenkään voi perustaa väitettäni tilastoihin, koska aihetta on hyvin vaikea tutkia käytännössä. Kuitenkin ihmiset, joita tunnen, ovat olleet masentuneita menetettyään uskonsa. Myös taiteesta löytyy esimerkkejä uskonsa menettämisen merkityksestä ihmiselle. Seitsemäs sinetti -elokuvassa Max von Sydow'n hahmossa uskonsa menettämisen tuska on mun mielestä aika hyvin kiteytettynä. Suosittelen elokuvaa kaikille uskonasioista ja totuuden etsinnästä kiinnostuneille.

Muotoilen alkuperäisen kysymykseni tarkemmin: Jos vaikuttaa todennäköiseltä, että uskon menetyksen vaikutus on negatiivinen ihmisen onnellisuuteen ja mielenrauhaan, onko oikein käännyttää hänet uskosta ateismiin?

Ja jatkokysymyksenä: Millaisissa tilanteissa uskovan käännyttäminen ateistiksi on oikeutettua ja millaisissa tilanteissa ei?



Mitä vittua....
Tätä mäkin ihmettelen. Miten joku voi leimata mut teistisen uskonkäsityksen edustajaksi? Haluan vain keskustella aiheesta monelta eri kantilta, tuoda esiin uusia näkökulmia ja esittää kysymyksiä. En tahdo olla ehdottoman jyrkkä omissa näkemyksissäni. Tahdon keskustella asioista, en mennä henkilökohtaisuuksiin. Odotan hyviä perusteluja, jotka saavat mut näkemään asiat uudella tavalla.



Kirjoituksesi huokuu Kristillistä epäitsekkyyttä, vaatimattomuutta ja tuomitsemattomuutta, HYVÄ :david:


Sori nyt vaan, mutta aika imelän näennäisvaatimattomasti osasit pukea nuo ylimielisyydet. Ilmoitat että kuulut kokeamman moraalin omaavaan ryhmään jolla jalommat ihanteet ja pyydät ettei esimerkiksi tätä, eikä muita absurdeja tutuusväittämiänne kyseenalaistettaisi.
Luehan tarkkaan tuo mun sanamuoto. Moni ateisti on individualisti ja moni kristitty yhteisöllisempi. Joskus taas toisinkin päin. Mun omakohtaiset kokemukset on antaneet mun ymmärtää, että kristillisissä piireissä lähimmäisenrakkaus koetaan tärkeämpänä kuin muualla. Jos yhdessäkin tapauksessa näyttää siltä, että uskolla on tällainen myönteinen vaikutus ihmisen elämään, eikö silloin pitäisi kyseenalaistaa ateismin käännytystyön ehdottomuus ja uskovien ihmisten poikkeukseton joukkokäännyttäminen?

En edelleenkään väitä kuuluvani mihinkään ryhmään. Ja ei, en ainakaan kuulu siihen ryhmään, jota näin "näennäisvaatimattomasti" ja "ylimielisesti" kehun. En ymmärrä tuollaista henkilökohtaisuuksiin menemistä. Mun mielestä tällainen keskustelu olisi parhaimmillaan, jos ei tarvitsisi lainkaan mennä sinä- tai minä- pronominien käyttöön. Mutta se on ilmeisesti valitettavan vaikeaa. Itsekin syyllistyin henkilökohtaisuuksiin menemiseen tahtoessani tietää ektomorfin räväkän itseilmaisutyylin taustoja.
 
No niin ektomorfi on kyllä kärkäs kirjoittaja ja tällä palstalla on ateistit eniten äänessä, mutta keskustelu on täällä asiallisinta ainakin niistä palstoista mitä olen netissä nähnyt.
Mutta jos kerran vahinko on jo tapahtunut ja ihminen on hurahtanut, eikö olisi parempi, että hänen annettaisiin pysyä uskossaan, etenkin jos uskon vaikutukset ovat selkeästi positiivisia ja pitävät ihmisen elämässä kiinni?
Toi toi, jos pidämme tuosta vahingosta kiinni emmekä kyseenalaista näitä uskomuksia, niin eihän silloin voisi edes koko asiasta kesustella. Toisaalta tuskin kukaan kuolemaisillaan oleva mummo seuraa näitä keskusteluja. En usko myöskään että kukaan onnelakolli tai omassa uskossaan elävä juurikaan näitä jaksaa keskusteluja jaksaa seurata. Siihen tarvitaan jotain muuta vaikutinta. Antiteismia, tai uskonsa levittämistä, tai sitten vain ihan halua ymmärtää muiden ihmisten aivotuksia Ko aiheesta.
Tässä valossa on mielestäni vaikeata nähdä näitä keskusteluja nähdä sellaisiksi jotka veisi uskon tuoman onnen pois, kun ne joilla tämä on, eivät edes seuraa näitä kesusteluja.
Silloin kun oltaisiin vanhainkodissa kyseenalaistamassa näitä uskomuksia, olisi asia aivan eri. En minä myöskään isoäidinsä menettäneelle lapselle, joka uskoo näkevänsä taivaassa uudestaan isoäitinsä menisi kyseenalaistamaan tätä väitettä. Mutta aikuisten on kestettävä tosiaisiat ja toisenlaiset näkemykset. Tässä asiassa kyllä usko ja sen tuoma lohdutus on kyllä paljon paremmin markkinoitavissa kuin naturastilliselta kannanlta katsottu kuolema. On paljon helpompaa puhua jostain epämääräisestä paratiisista kuin yrittää selvittää sitä materiaalin katoamattumuudella ja kuinka olimme kaikki yhtä alussa ja tulemme olemaan taas yhtä lopussa. Sillain vähä satuillen, mutta ei valehdellen, vain hiukan yksinkertaistaen alkupamauksen ja loppuun luhistumista. Mikä sykkivä universumi nyt olikaan kyseessä. Tässä olisi kyllä keskustelun aihetta kuinka lapselle selittää kuolema ilman uskonnollista näkökanttaa?
Edit: Columbo olikin ehtinyt määritellä kysymyksiään lisää, mutta eiköhän tuo kirjoitukseni nyt tältä erää kelpaa :)
 
Back
Ylös Bottom