Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mun pitäis myös laajentaa hieman tuota filosofian osaamista joten oisko Aatulla heittää jotain hyvää perusteosta? :) Onko siitä Esa Saarisen Länsimaisen filosofian historiasta (tms?) mihinkään? Myös tuo tieteenfilosofia olisi mielenkiintoista...

Itse en pidä Saarisen historiateosta kovin opettavaisena historiallisesti tai filosofisesti. Se on mielestäni liian hajanainen ja keskittyy liiaksi poimimaan yksittäisten filosofien yksittäisiä ajatuksia ja suurempien historiallisten kehityskulkujen tai sisällöllisten kysymysten systemaattinen tarkastelu jää vähemmälle.

Tieteenfilosofiasta erinomainen, joskin ehkä vähän puisevaan sävyyn kirjoitettu, johdatusteos on Ilkka Niiniluodon Johdatus tieteenfilosofiaan. Sitä käytetään myös aika paljon tieteenfilosofian peruskurssien materiaalina yliopistoissa, joten luultavasti se löytyy myös oman yliopistosi kirjastosta. Ikää sillä taitaa olla jo 20 vuotta, mutta toimii edelleen hyvin. Lukemisen arvoisia ovat myös 1900-luvun tieteenfilosofian ehkä suurimmat klassikot Karl Popperin Arvauksia ja kumoamisia ja Thomas S. Kuhnin The Structure of Scientific Revolutions (jälkimmäinen on myös suomeksi, mutta suomennos on todella huono). Popperin ja Kuhnin ajoista on tietysti tultu jo eteenpäin, mutta heidän teoriansa ovat edelleen sellaisia vertailukohtia, joihin jokaisen nykyfilosofin on otettava kantaa.

Jos jotain koko länsimaisen filosofian historian kattavaa haluaa lukea, niin Bertrand Russelliin Länsimaisen filosofian historia on ainakin klassikko, vaikka ei sitäkään enää pidetä historiallisesti hirveän ansioituneena. En oikein tiedä, onko nykyisin olemassa mitään yleisesti hyvänä pidettyä historian yleisesitystä, mutta en toisaalta pidä sellaista lähestymistapaa välttämättä edes kovin järkevänä. Ehkä paremmin pääsee asioista jyvälle, jos aloittaa perustason oppikirjoista, kuten juuri tuo Niiniluoto. Luulisin, että mielenkiintokin pysyy paremmin yllä lukemalla tämän päivän ongelmista ja teorioista, kuin joidenkin 2000 vuotta sitten kuolleiden setien höpinöistä. Toisin kuin esimerkiksi luonnontieteissä on tapana, filosofiassa oppikirjatkaan eivät keskity pelkästään jo yleisesti hyväksytyn tiedon esittämiseen, vaan yleensä niissäkin kirjoittaja puolustaa omaa teoriaansa kilpailijoita vastaan, joten ne ovat ehkä keskimäärin vähemmän kuivia kuin monien muiden alojen oppikirjat. Tieteenfilosofia on muuten erittäin hyvä paikka aloittaa filosofiaan tutustuminen, koska siinä yhdistyvät monien filosofian perinteisten alojen, kuten metafysiikan, tietoteorian ja kielifilosofian kysymykset.


Edit: @Vorna: Joo, mä olen valmistunut filosofiasta, ja tällä hetkellä teen väitöstutkimusta.
 
Se Saarisen kirja on ihan kelvollinen, jos ei ole yhtään aikaisempia perustietoja filosofiasta ja haluaa aloittaa alkeista. Kirja on ainakin helppolukuinen, mitä ei voi kaikista filosofian johdatusteoksista sanoa.

Russellin Länsimaisen filosofian historia I-II on alansa klassikko, mutta sitä ei pidä ottaa liian tosissaan. Teksti on helppotajuista mutta asiasisällön kanssa on vähän niin & näin (pun intended). Esimerkiksi Nietzsche-luvussa Pertti-setä jauhaa enimmäkseen natsismista ja naisvihasta, eli metsään menee ja pahasti. Filosofian historiaan tutustuessa kannattaa joka tapauksessa muistaa Russellin mietelause: "Sitä mielenkiintoisempi filosofia, mitä kehnompi logiikka siinä on".

Aatun mainostama Niiniluodon Johdatus tieteenfilosofiaan on täysin kelvollinen teos, asiallinen mutta minun makuuni puisevasti kirjoitettu. Siitä on ihan hyvä lähteä liikkeelle, jos ala kiinnostaa. Itse heitin sen aikoinaan seinään kun sen raskassoutuisuus alkoi pänniä.
 
Jos pidät Dawkinsia keskinkertaisena uskontokriitikkona, miksi haluat lukea vastineen keskinkertaiseen kritiikkiin? Tietenkin jos McGrath ottaa käsittelyyn asioita laajemmin kuin Dawkins niitä käsittelee, niin asia on tietenkin ok. Juurikin ateismin vastaiset filosofiset perustelut ovat mielestäni mielenkiintoisempia kuin yksittäisen tieteellisen teorian kyseenalaistaminen.

Itse asiassa McGrath sai näkemään, kuinka keskinkertainen Dawkins loppujen lopuksi onkaan. Toki on otettava huomioon että hän suuntaa kritiikkinsä ns. perus-uskista vastaan, jolla ei pahemmin ole teologista taustaa. Se on luultavasti tietoinen valinta mutta jättää kritiikin hyvin pinnalliseksi. Dawkins on myös live-väittelyissä usein hieman heikoilla sillä tuntuu menettävän malttinsa vähän turhan helposti :D Jotain kritiikkiä vastapuolelta on kuitenkin luettava niin McGrathin kirja tarttui sen vuoksi mukaan. Sekään ei ole kovin kattava sillä on laajuudeltaan melko onneton läpyskä Jumalharhaan verrattuna. Lisäksi siinä on paljon huvittavia lausahduksia tyyliin: "tässä kirjassa on sitten kaikki oleellinen Jumalharhasta jotta lukijan EI VARMASTI tarvi käydä sitä itse läpi". McGrath myöntääkin kirjansa alussa että osasyy teoksen kirjoittamiselle oli osoittaa, että sellainen voidaan tehdä.

Näistä "ateismin neljästä ratsumiehestä" ehkä mielenkiintoisin on Sam Harris. En ole vielä nähnyt missään kovin hyvää vastinetta hänen kirjalleen Uskon Loppu ja sellaista on melko vaikea kuvitellakaan. Hän vaikuttaa teksteissään melko vihaiselta mutta se johtuu siitä että kritiikki menee syvälle kipupisteisiin. Väittelyissä Harris on aina rento, humoristinen ja viileän rauhallinen. Toki hänenkään kanssa ei voi olla kaikesta ihan samaa mieltä sillä kirjan loppupuoli on hieman omituista new age-tyylistä hömppää ja Harrisin näkemykset kidutuksesta ovat myös hieman kyseenalaisia.

Erityismaininnan ansaitsee myös Christopher Hitchens, jonka kirja God Is Not Great: How Religion Poisons Everything on ratkiriemukasta luettavaa. Hitchens kertoo avoimesti olevansa antiteisti, eli kirjaimellisesti vastustaa uskontoja ja jumaluskoa. Hänen mukaansa uskonnot eivät kunnioita muita uskontoja taikka uskonnottomia, joten niille pitää antaa samalla mitalla takaisin :D Hitchensin teksti on (tästä minulla on myös suomennettu versio) varsin mukavaa luettavaa ja hänen vihaisuutensa on monin paikoin huvittavaa.

Kaikesta kirjallisuudesta kuitenkin kriittisintä ja "ateistisinta" on uskontotieteellinen tutkimus.

Aatulle ja Karttuselle kiitokset, pitää laittaa harkintaan noita teidän mainitsemia kirjoja!
 
Tässä ketjussa on kyllä paljon mielenkiintoista asiaa, olen ehtinyt lukea vasta osan. Erityiskiitos Heikki M.:lle, Paletaanille ja Ankaralle Aatulle. Yllättäen kaikkein huonoimmat ja vähiten perustellut argumentit tulevat joiltakin ateisteilta, henkilöön hyökkäämistä ja ontologisiin todistuksiin verrattavissa olevia, perusteettomia "päätelmiä". Harmi vain, että nämä ovat omiaan ajamaan pois osan järkevään keskusteluun kykenevistä teisteistä.

Kiva, että kiitetään:)

Keräilen tässä itselleni kirjalistaa aiheen tiimoilta, useat ovatkin poimittu tästä ketjusta. Olisin kiitollinen kaikista kommenteista.

Boyer, P.: Religion Explained
Dennett, D. C.: Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon
Ketola, K. et al.: Näköaloja uskontoon: uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia
Ketola, K. et al.: Uskonto ja ihmismieli

Carrol, S. B.: Endless Forms Most Beautiful: The New Science Of Evo Devo And The Making Of The Animal Kingdom
Carrol, S. B.: The Making of the Fittest
Dennett, D. C.: Darwin's Dangerous Idea: Evolution and the Meanings of Life

Armstrong, K.: History of God
Armstrong, K.: The Battle for God: A History of Fundamentalism

Tarkoituksena olisi aloittaa noista uskontotiedettä sivuavista kirjoista, ja jatkaa sitten evoluutiota käsitteleviin. Jos intoa riittää, niin jonkunlainen historiakatsaus johonkin väliin.

Tuo näyttää harrastelijan listalta siinä mielessä, että kun "maallikko" innostuu jostain alasta, niin lähdetään tutustumaan siihen jostain tietystä näkökulmasta, mutta siinä kärsii kokonaiskuva. Suurin osa noista kirjoista käsittelee uskontoa naturalistisesta näkökulmasta, missä sinänsä ei tietenkää ole mitään pahaa, mutta jos rajoitut vaan noihin kirjoihin sinulla on aika rajoittunut näkökulma uskontoihin.

Aika kuvaavaa on, että Helsingin yliopistossa on teologiassa ja uskontotieteessä tänä vuonna yksi noihin muihin paitsi Amstrongin kirjoihin soveltuva kurssi (kognitiivisen uskontotieteen perusteet), mutta ehkä noin sata muuta kurssia, jotka käsittelee kristinuskoa ja muita uskontoja eri tieteenalojen näkökulmista ja näkökulmista noiden tieteenalojen sisällä.

Muutenkin uskontojen ymmärtämisessä on mun mielestä kolme tärkeetä osa-aluetta:

1) Kyseisen uskonnon tradition ja traditioiden ja teologian tunteminen ja ymmärtäminen

2) Miten yhteiskunta ja kulttuuri vaikuttaa uskontoihin ja toisin päin

3) Ihmisen uskonnollisen kokemuksen ja uskonnollisten tarpeiden ymmärtäminen

Joka tapauksessa lukisin kyllä muutakin mitä sun listassa on. Eksegetiikan tutkimuskohde on tuttu ja auttaa ymmärtämään kahta ensimmäistä kohtaa kristinuskon tapauksessa ilman sen kummempaa ponnisteluja. Kunhan lukee jonkun hyvän populaariteoksen, kuten Lars Aejmelaeusksen Kristinuskon synnyn tai A.D. 30 -kirjan turkulaispoppoolta. Ja tietysti uskontotiedettä, jonka ote on yleisesti ottaen aika ymmärtävää. Uskontososiologia vaikuttaa sirpalemaisemmalta ja otteen saaminen on vaikeampaa.

Ja mun mielestä se Saarisen kirja on aika hyvä varsinkin sivistyksen ja länsimaisen kulttuurin ymmärtämisen kannalta. Se on aika lennokkaasti kirjoitettu, mikä ehkä vähän vähentää asiallisuutta, mutta nostaa viihdearvoa. Siinä nyt ei hirveesti aseteta asioita historiallisiin konteksteihinsa, mikä vaatis vähän taustatietoa, mutta esittelee eri ajattelijoiden filosofiaa värikkäästi, kunhan pääsee alun raskaudesta ja saa asetettua aivonsa filosofimoodiin.

Kirjassa näkyy antiikin filosofian ja kristinuskon merkitys länsimaiselle kulttuurille ja filosofian ja uskonnon sekä rakentava että ristiriitainen suhde. Saarinen aika piikikkäästi kirjoittaa varsinkin instituutioinaalisesta kristinuskosta, mutta sanoo toisaalla, ettei kristinuskolle ole pienintäkään syytä nauraa. Hän tuntee kyllä kirjaimellista tulkintaa, mutta ei oikein muusta näkökulmasta osaa käsitellä kristinuskoa. Mutta kirjasta käy ilmi, että länsimaisen filosofian historian kovimmat nimet ovat pääsääntöisesti olleet teistejä ja rakentaneet filosofiaansa osin jumalan ympärille ja kristinuskon syntymän jälkeen myös identifoineet itsensä katolisiksi tai protestanttisiksi kristityiksi, mikä myös kertoo Jumala-käsitteen merkityksestä länsimaiselle ihmiselle. Näin vaikkei nyt ihan instituution oppien mukaan ole mentykään. Kirjassa on siis jonkin verran myös uskonnonfilosofiaa.

Eipä kestä. Boyer on hyvä paikka aloittaa mutta kannattaa myös muistaa että uskontotieteitä tehdään laidasta laitaan. Itse luin ennen Boyeria tuon Näköaloja uskontoon ja se oli kyllä äärimmäisen valaiseva kokemus (olen kiittänyt tästä Heikki M:ää ennenkin mutta kiitetään vielä kerran:)

No problemo.


Kaikesta kirjallisuudesta kuitenkin kriittisintä ja "ateistisinta" on uskontotieteellinen tutkimus.

Uskontotiede jakaantuu karkeasti ymmärtävään ja selittävään tutkimukseen. Ymmärtävä tutkimus on perinteisempää ja selvästi yleisempää kuin selittävä tutkimus. Selittävän tuktimuksen, kuten kognitiivisen uskontotieteen tarkoitus ei ole kritoisoida uskontoja tai uskonnollisia ihmisiä vaan nimenomaan pyrkiä selittämään uskonnollisuutta luonnolisena ilmiönä. Ja kaikki tiede on metodeiltaan ateistista.

Yleensä nimenomaan halutaan pois tästä asetelmasta, että lähinnä siis kognitiivisesta uskontotieteestä tehdään ateistien keppihevonen. Peruskurssilla opettaja nimenomaan halusi korostaa, ettei kognitiivinen uskontotiede ole ateistien kätyri. Liekkö sitten tarvetta nousta tälläisten väittelyiden yläpuolelle. Vaikkei tämä nyt sitä tarkoita, etteikö tutkimusta ja kognitiivista uskontotiedettä voisi käyttää oman maailmankatsomuksen tukemiseen tai saada omasta maailmankatsomuksesta motivaatiota tutkimukselle.

Mutta tää on vähän tämmöinen myytti tää uskontieteellisen tutkimuksen kriittisyys. Ymmärtävä ote on hyvin yleinen siinä. Kognitiivisen uskontotieteen tapauksessa ymmärrän tuon "ateistisuuden" ja kriittisyyden, vaikka se on kirjoitettu ateististen lasien läpi. Mutta tieteellisempi ja neutraalimpi termi olisi selittävä tutkimus.

Mikään tässä postissa kirjoitettu lause ei ole avoin kutsu väittelyyn ja hanskojen jäähän heittämiseen. Mä olen tätä nykyä väsynyt mies.
 
Tuo näyttää harrastelijan listalta siinä mielessä, että kun "maallikko" innostuu jostain alasta, niin lähdetään tutustumaan siihen jostain tietystä näkökulmasta, mutta siinä kärsii kokonaiskuva. Suurin osa noista kirjoista käsittelee uskontoa naturalistisesta näkökulmasta, missä sinänsä ei tietenkää ole mitään pahaa, mutta jos rajoitut vaan noihin kirjoihin sinulla on aika rajoittunut näkökulma uskontoihin.

Aika kuvaavaa on, että Helsingin yliopistossa on teologiassa ja uskontotieteessä tänä vuonna yksi noihin muihin paitsi Amstrongin kirjoihin soveltuva kurssi (kognitiivisen uskontotieteen perusteet), mutta ehkä noin sata muuta kurssia, jotka käsittelee kristinuskoa ja muita uskontoja eri tieteenalojen näkökulmista ja näkökulmista noiden tieteenalojen sisällä.

[...]

Joka tapauksessa lukisin kyllä muutakin mitä sun listassa on. Eksegetiikan tutkimuskohde on tuttu ja auttaa ymmärtämään kahta ensimmäistä kohtaa kristinuskon tapauksessa ilman sen kummempaa ponnisteluja. Kunhan lukee jonkun hyvän populaariteoksen, kuten Lars Aejmelaeusksen Kristinuskon synnyn tai A.D. 30 -kirjan turkulaispoppoolta. Ja tietysti uskontotiedettä, jonka ote on yleisesti ottaen aika ymmärtävää. Uskontososiologia vaikuttaa sirpalemaisemmalta ja otteen saaminen on vaikeampaa.

Kiitos kommenteista. Näkökulma on ainakin näin aluksi valittu ihan tarkoituksella näin, sillä tämä on juuri se "tasaava" osio tähänastisen tunnustuksellisen näkökulman jälkeen. Lupaan lukea tuon Aejmelaeuksen (onpa Larsilla helppo sukunimi) kirjan, kun aikaa löytyy.
 
[...] käy ilmi, että länsimaisen filosofian historian kovimmat nimet ovat pääsääntöisesti olleet teistejä ja rakentaneet filosofiaansa osin jumalan ympärille ja kristinuskon syntymän jälkeen myös identifoineet itsensä katolisiksi tai protestanttisiksi kristityiksi, mikä myös kertoo Jumala-käsitteen merkityksestä länsimaiselle ihmiselle. Näin vaikkei nyt ihan instituution oppien mukaan ole mentykään.

[...]

Mikään tässä postissa kirjoitettu lause ei ole avoin kutsu väittelyyn ja hanskojen jäähän heittämiseen. Mä olen tätä nykyä väsynyt mies.

Ei heitetä hanskoja jäähän, mutta sen verran on pakko todeta, että tuo yllä sanottu on kyllä vähän liioittelua. Länsimaissa tieteiden ja samalla filosofian kehitys alkoi nimen omaan siitä, kun antiikin kreikkalaiset alkoivat tutkia luontoa sellaisesta näkökulmasta, jota voidaan varmaankin pahasti venyttämättä sanoa naturalistiseksi. Olennaista oli, että he eivät enää kelpuuttaneet henkimaailmaan viittaavia selityksiä, vaan halusivat havaintoihin ja järkeen perustuvaa, koeteltavissa olevaa tietoa luonnon ilmiöistä. Antiikin filosofien opeissa teismillä ei tyypillisesti ollut merkittävää roolia, vaikka jotkut toki puhuivatkin jumalista.

Keskiajalla tärkeimmät filosofit olivat tietysti tunnustuksellisia kristittyjä tai islamilaisia, kuten suurin osa muistakin tuon ajan suurmiehistä. Uskonto toki vaikutti myös sen ajan filosofian sisältöön, samoin kuin antiikin filosofien, etenkin Platonin ja Aristoteleen opit vaikuttivat kristillisen ja islamilaisen teologian sisältöön.

Vielä uudella ajallakin suurin osa merkkihenkilöistä ja siten myös tunnetuista filosofeista oli ainakin julkiselta imagoltaan kristittyjä, mutta filosofian sisältöön uskonnolla ei enää ollut samanlaista vaikutusta kuin keskiajalla. 1700-luvulta alkaen myös yhä suurempi osa filosofeista alkoi olla avoimesti agnostikkoja tai ateisteja, ja myös kristinuskon tai ylipäänsä uskonnollisen uskon kritiikki oli olennainen osa eräiden sen ajan filosofisten suuntausten sisältöä.

1900-luvulle tultaessa akateeminen filosofia oli jo jokseenkin täydellisesti irtaantunut kaikista uskonnollisista sitoumuksista, ja monet filosofian kärkinimistä ovat olleet ja ovat ateisteja. Jos jumaluuden käsitteellä vielä on jokin erityinen rooli länsimaisessa systemaattisessa filosofiassa, niin se perustuu joko

1) käsitteen omalaatuisiin loogisiin ominaisuuksiin (kaikkivoipaisuus jne.), jolloin mielenkiinto kohdistuu jumaluuden käsitteeseen puhtaasti teoreettisena konstruktiona, ilman että sillä ajatellaan olevan mitään todellista viittauskohdetta maailmassa; tai sitten

2) siihen että uskonnollinen usko on edelleen hyvin yleistä, ja yksi filosofian tehtävistä on tehdä ymmärrettäväksi aikalaiskeskusteluissa esiintyviä keskeisiä käsitteitä. Tämäkin tehtävä tosin on jumaluuden osalta varsin hyvin teologien hoidossa.
 
Tuo näyttää harrastelijan listalta siinä mielessä, että kun "maallikko" innostuu jostain alasta, niin lähdetään tutustumaan siihen jostain tietystä näkökulmasta, mutta siinä kärsii kokonaiskuva. Suurin osa noista kirjoista käsittelee uskontoa naturalistisesta näkökulmasta, missä sinänsä ei tietenkää ole mitään pahaa, mutta jos rajoitut vaan noihin kirjoihin sinulla on aika rajoittunut näkökulma uskontoihin.

Nii no te ammattilaiset ootteki erikseen :) Vornan listasta on kuitenkin jäänyt pois kolme neljästä pahamaineisesta "ateismin ratsumiehestä" ja Dennett on heistä ehkäpä se kaikkein asiallisin. Armstrongin kirja on suurimmaksi osin vertailevaa uskontotiedettä ja tarkoitettu myös meille harrastelijoille. Boyerin kirja summaa valtavan määrän kognitiivista uskontotutkimusta, josta samoja asioita näkee myös Ketola et al. kirjassa.

Siitä olen samaa mieltä että muitakin näkökulmia olisi hyvä opiskella mutta jos se ei ole "uskontoa naturalistisesta näkökulmasta" niin viittaat ilmeisesti teologiaan? Tästä saataisiinkin paljon keskustelua aikaiseksi mutta todettakoon vain että uskonnoilla on olemassa paljon yhteisiä toimintamekanismeja, joita voidaan tarkastella syvemmästä teologiasta riippumatta. Jos haluaa keskittyä vain näihin, näkökulma on ehkä hieman suppeampi mutta antaa silti varsin hyvän käsityksen siitä, miten uskonnot toimivat ja leviävät yleisesti. Ehkäpä tämän pohjalta onkin helpompi perehtyä siihen teologiaan?

Muutenkin uskontojen ymmärtämisessä on mun mielestä kolme tärkeetä osa-aluetta:

1) Kyseisen uskonnon tradition ja traditioiden ja teologian tunteminen ja ymmärtäminen

2) Miten yhteiskunta ja kulttuuri vaikuttaa uskontoihin ja toisin päin

3) Ihmisen uskonnollisen kokemuksen ja uskonnollisten tarpeiden ymmärtäminen

Kohdista 2. ja 3. pääsee kyllä jyvälle myös em. listan perusteella. Tarkempiin analyyseihin teillä on varmasti siellä teologisessa tiedekunnassa omat kurssitkin mutta jos näin harrastelijoista puhutaan :)

Pitää itsekin ottaa nuo sun kirjavinkit huomioon. Kiitokset myös näkemyksestäsi liittyen filosofiaan.

Uskontotiede jakaantuu karkeasti ymmärtävään ja selittävään tutkimukseen. Ymmärtävä tutkimus on perinteisempää ja selvästi yleisempää kuin selittävä tutkimus. Selittävän tuktimuksen, kuten kognitiivisen uskontotieteen tarkoitus ei ole kritoisoida uskontoja tai uskonnollisia ihmisiä vaan nimenomaan pyrkiä selittämään uskonnollisuutta luonnolisena ilmiönä. Ja kaikki tiede on metodeiltaan ateistista.

Hep! Korjataan sen verran että kaikki tiede on metodeiltaan agnostista. Toisin sanoen, ei oteta mitään kantaa jumaluuksien olemassaoloon. Kuinka siihen voitaisiinkaan ottaa kantaa kun niistä ei yleensä määritelmänsäkään mukaan voida saada todisteita tieteen keinoin?

Yleensä nimenomaan halutaan pois tästä asetelmasta, että lähinnä siis kognitiivisesta uskontotieteestä tehdään ateistien keppihevonen. Peruskurssilla opettaja nimenomaan halusi korostaa, ettei kognitiivinen uskontotiede ole ateistien kätyri. Liekkö sitten tarvetta nousta tälläisten väittelyiden yläpuolelle. Vaikkei tämä nyt sitä tarkoita, etteikö tutkimusta ja kognitiivista uskontotiedettä voisi käyttää oman maailmankatsomuksen tukemiseen tai saada omasta maailmankatsomuksesta motivaatiota tutkimukselle.

Jep, tuohan lukee siinä kirjankin johdannossa :) On toki tärkeää ymmärtää uskontojen toiminta aivojen tasolla riippumatta siitä, ovatko aivot lähtöisin jostain taivaalliselta suunnittelupöydältä vai luonnonvalinnan tulosta. Tässä on kuitenkin nähtävissä se, että ymmärryksen karttuessa myös uskontojen "mystisyys" häviää päivä päivältä.

Mikään tässä postissa kirjoitettu lause ei ole avoin kutsu väittelyyn ja hanskojen jäähän heittämiseen. Mä olen tätä nykyä väsynyt mies.

Cheer up, mate :D Juu ei aleta paiskomaan hanskoja jäähän mutta pikkusen piti päästä taas kommentoimaan...
 
Tänään Hasarin pääkirjoituksen vieraskynänä Ilse Paakkanen

(lopussa suora linkki)

HS 3.3.10
Uusateismista puuttuu muu sisältö
Uskonnonvastaiset ateistit mässäilevät uskontojen nimissä tehdyillä rikkomuksilla eivätkä pysty rakentamaan omaa positiivista historiaansa.

Ilse Paakkinen Kirjoittaja on tohtorikoulutettava Suomen Akatemian filosofisen psykologian moraalin ja politiikan tutkimuksen huippuyksikössä.

Uskonnonvastainen uusateismi on nyt nousussa ja myy. Uskontokriittiset kirjat ovat keikkuneet myyntilistojen kärjessä jo vuosia. Monet kirjailijat, kuten Richard Dawkins, Daniel Dennet ja Sam Harris, ovat paitsi rikastuneet myös haalineet koko joukon opetuslapsia.

Modernin uusateismin kantava voima on viha uskontoja kohtaan. Uusateististen kirjoittajien tarkoitus on kannustaa ihmisiä luopumaan uskonnosta, joka heidän mukaansa on syynä lukuisiin kauheuksiin ja hirmuvaltaan.

Uusateistit pyrkivät käännyttämään uskonnon sokaisemat ihmiset ja saattamaan heidät nykyaikaan, jossa uskonnoista on tullut tarpeettomia; uusateismi onkin eräänlaista reformaatiota äärimmilleen vietynä.

Uskontokriittisyyden vastapainoksi uusateistinen lukija saattaisi kaivata ateistiselle uskolleen myös jotakin muuta sisältöä.

Asiansa tosissaan ottava uusateisti kyseenalaistaa uskontojen sivutuotteena kaikki uskontoihin liittyvät juhlat, pyhät ja siirtymäriitit, kuten kasteen, avioliiton ja hautaan siunaamisen. Tästä näkökulmasta uusateistille jää kovin vähän hänet muihin ateisteihin tai uskovaisiin yhdistäviä perinteitä. Ateismia vaivaa juurettomuus.

Uusateismin voima mutta samalla sen vääjäämätön tappio piileekin kyvyttömyydessä rakentaa omaa positiivista historiaa. Yhteiskunnat ja ideologiat, jotka perustuvat vihaan ja aggressioon, eivät lopulta kohtele omiaankaan hyvin, kuten kuka tahansa 1900-luvun Euroopan sotahistoriaa tunteva tietää.

200-luvulla elänyt kirkkoisä Origenes puhui alemman ja korkeamman tason kristityistä. Uusateistit voi rinnastaa alemman tason kristittyihin, jotka ymmärtävät Raamatusta lukemansa katkelman kirjaimellisesti, sanasta sanaan, eivätkä pääse pintaa syvemmälle. Tästä näkökulmasta uusateistien kritiikki ei saavuta kohdettaan.

Kritisoidessaan uskontoja uusateistit eivät ole ymmärtäneet niiden filosofista traditiota, dogmihistoriaa ja ydinkysymyksiä. Sen sijaan uusateistinen kritiikki perustuu pääasiassa erilaisilla tapahtumien, tekojen ja henkilöiden kauheuksilla mässäilyyn.

Noitavainot ja pedofiliaan syyllistyneet papit ovat uusateistien vakiokalustoa, kun he pyrkivät osoittamaan uskontojen myrkyllisyyden. He johtavat yksittäisistä tapauksista universaaleja totuuksia eivätkä kiinnitä huomiota positiivisesti vaikuttaneisiin uskoviin henkilöihin ja uskonnollisiin tapahtumiin, edes tekojen tasolla.

Uusateistista uskontokritiikkiä voi aiheellisesti verrata pilkkansa kohteeseen, uskonnolliseen fanatismiin.

Niin uusateistit kuin uskonnolliset fanaatikotkin menestyvät vain suhteessa vihaamiinsa vääräuskoisiin toisiin. Sekä uskonnollinen että ateistinen fanaattisuus perustuu ajatukseen, että kaikki olisi hyvin, jos pahoja toisia ei olisi olemassakaan.

Koska uusateistisessa uskontokritiikissä on kyse vihasta ja uskonnollisten traditioiden tahallisesta tai tahattomasta väärin ymmärtämisestä, se ei kykene tuomaan sanomaansa julki muutoin kuin suhteessa vihansa kohteeseen.

Paradoksaalisesti sekä uusateistiset että uskonnolliset fanaatikot tarvitsevat vihansa kohdetta saadakseen sanomansa kuuluviin.

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Uusateismista+puuttuu+muu+sisältö/1135253394537


Ilse Paakkaselta aika vihaista ja syyttävää tekstiä vailla yhtäkään esimerkkiä tai muuta tukea väitteilleen. Tuntuu kuin jos vastaa uskovaisen kysymykseen "onko mielestäsi ihmisen ja yhteiskunnan parempi ilman uskontoa?" vain että "joo, mielestäni on" niin uskovaisen sisäänrakennettu herkkänahkaisuus ja marttyyrimekanismi laukeaa ja perse repeää. Sitten puhutaan kuin uskonnottomat olisivat koonneet uskovaiset keskitysleireille teloitettavaksi... "yyyh meitä vainoaa agressiiviset ateistit". Huolestuttavinta on että Ilse Paakkinen Kirjoittaja on tohtorikoulutettava Suomen Akatemian filosofisen psykologian moraalin ja politiikan tutkimuksen huippuyksikössä
 
Tänään Hasarin pääkirjoituksen vieraskynänä Ilse Paakkanen

(lopussa suora linkki)



http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Uusateismista+puuttuu+muu+sisältö/1135253394537


Ilse Paakkaselta aika vihaista ja syyttävää tekstiä vailla yhtäkään esimerkkiä tai muuta tukea väitteilleen. Tuntuu kuin jos vastaa uskovaisen kysymykseen "onko mielestäsi ihmisen ja yhteiskunnan parempi ilman uskontoa?" vain että "joo, mielestäni on" niin uskovaisen sisäänrakennettu herkkänahkaisuus ja marttyyrimekanismi laukeaa ja perse repeää. Sitten puhutaan kuin uskonnottomat olisivat koonneet uskovaiset keskitysleireille teloitettavaksi... "yyyh meitä vainoaa agressiiviset ateistit". Huolestuttavinta on että Ilse Paakkinen Kirjoittaja on tohtorikoulutettava Suomen Akatemian filosofisen psykologian moraalin ja politiikan tutkimuksen huippuyksikössä

Aika outoa tekstiä kyllä oli. Siis varmaankin tuollaisia "uusateisteja" on olemassa, mutta uskonnottomista he muodostavat todella pienen vähemmistön, varmaankin suhteessa samaa luokkaa kuin fundamentalistikristityt kristityistä. Kukaan Paakkisen mainitsemista tutkijoista (Dennett, Dawkins, Harris), ei kyllä mahdu tekstissä esiintyneeseen kuvaukseen "uusateistista".

Suurimmalle osalle niistä uskonnottomista, joiden mielestä olisi parempi, että uskonnollista uskoa ei olisi, perusteena ei ole mikään toiseuden viha tai edes väärinymmärrys. Perusteena on yleensä ensinnäkin se, että prima facie olisi parempi, jos ihmiset uskoisivat sen ja vain sen, mikä on totta. Toiseksi ehkä se, että uskonnoilla on positiivisten vaikutusten lisäksi negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi yhteiskunnalliseen ja yksityiseen päätöksentekoon, ja uskontojen positiiviset vaikutukset eivät välttämättä edellytä uskontoa. Jos siis sanotaan, että "yhteiskuntaelämän kannalta olisi parempi, että uskontoja ei olisi", voidaan tarkoittaa esimerkiksi seuraavaa: tila, jossa ihmisillä ei ole uskonnollisia uskomuksia, ja joissa heillä ei ole muitakaan perusteettomia uskomuksia, ja joissa he eivät tunne "uusateistista toiseuden vihaa", olisi parempi kuin nykyinen tila. Tämä väite on mielestäni aika kiistatta tosi, ellei sitten (perusteetta) oleteta uskonnollisia uskomuksia tosiksi tai muuten korvaamattoman tärkeiksi.

Tuo Filosofisen psykologian, moraalin ja politiikan tutkimuksen huippuyksikkö pitää kyllä sisällään (myös) erittäin fiksua porukkaa, ja tuottaa hyvää tutkimusta. Paakkista en tunne, joten hänestä en osaa sanoa mitään.


Edit: on muuten lähtökohtaisesti omituista odottaa ateismilta "muuta sisältöä", kun kyseessä on määritelmällisestikin negatiivinen uskomus. Voidaanko vastaavasti tässä ketjussa aikaisemmin määrittelemiltäni aunicornisteilta tai abatmanisteilta odottaa "muuta sisältöä"? Tämä retoriikka on kyllä aavistuksen verran ymmärrettävämpää suhteessa Paakkisen määrittelemiin "uusateisteihin", jotka kieltäytyvät noudattamasta uskonnollissävytteisiä perinteitä yms. Olisi kuitenkin epärealistista odottaa, että kaikki uskonnottomat päätyisivät yksiin ja samoihin "ateistisiin" tai "uusateistisiin" perinteisiin ja yhdenmukaiseen elämäntapaan pelkästään sen perusteella, että kukaan heistä ei usko jumaliin. Eihän aunicornistejakaan yhdistä mikään perinne tai elämäntapa.
 
Hävettävää luettavaa noinkin koulutetulta ihmiseltä. Aivan uskomattoman puusilmäinen ja tietämätön kuvaus ateismista.

Siinä olen kyllä samaa mieltä että etenkin Dawkins on aivan yhtä paha vaahtoaja kuin ne ihmiset joita hän kritisoi. Noin muuten kirjoituksesta tuli mieleen joku lukiolainen joka on mielestään kovinkin etevä ja älykäs.
 
Onko kukaan edes koskaan tavannut henkilökohtaisesti "uusateistia", eli ateistia joka kiivaasti ajaisi ateismia ja pyrkisi käännyttämään uskovaisia ihmisiä. En minä ainakaan. Toki netin keskustelupalstoilla keskustelu on välillä kiivasta mutta yksikään ateisti ei ole minun ovikelloa pimputtanut tai näkemyksiään kadulla kaupannut. Uskovaisia sen sijaan useampiakin...
 
Hävettävää luettavaa noinkin koulutetulta ihmiseltä. Aivan uskomattoman puusilmäinen ja tietämätön kuvaus ateismista.

Siinä olen kyllä samaa mieltä että etenkin Dawkins on aivan yhtä paha vaahtoaja kuin ne ihmiset joita hän kritisoi. Noin muuten kirjoituksesta tuli mieleen joku lukiolainen joka on mielestään kovinkin etevä ja älykäs.

Mitä muuta voi odottaa aikuiselta ihmiseltä joka uskoo että taivaalla asuu näkymätön mies joka rakastaa sinua MUTTA jos et tee niinkuin nämä papit sanovat niin joudut ikuisesti helvettiin.
 
Onko kukaan edes koskaan tavannut henkilökohtaisesti "uusateistia", eli ateistia joka kiivaasti ajaisi ateismia ja pyrkisi käännyttämään uskovaisia ihmisiä. En minä ainakaan. Toki netin keskustelupalstoilla keskustelu on välillä kiivasta mutta yksikään ateisti ei ole minun ovikelloa pimputtanut tai näkemyksiään kadulla kaupannut. Uskovaisia sen sijaan useampiakin...

Olen tavannut ja se on oikeestaan mun mielestä jotenkin suloista ja surullista. Tulee tällaisesta ateistista mieleen lähinnä eksynyt lammas, joka on yrittänyt etsiä omaa uskoaan sitä kuitenkaan koskaan löytämättä. Monet ateistithan tietää uskonnoista oikeestaan paljon enemmän kuin itse uskovaiset; kiinnostusta uskon asioihin löytyy. Ateistit vaan on luonteeltaan sellaisia, että ei haluta uskoa, koska ei ole todisteita. Ehkä siinä käännyttämisen ja paasauksen taustalla kytee kuitenkin pieni pelko siitä, että entä jos joku jumala on sittenkin olemassa.
 
Johtuu minusta enemmän siitä, että kun on tutustunut johonkin uuteen ja mullistavaan asiaan, niin sitä tekee mieli julistaa totuutena. Vähän kuin esim. karppauksen aloitus. Sitten kun asia arkipäiväistyy niin sitä ei enää jaksa julistaa.

:offtopic: Ladybird ootko sä muuten uskis?
 
Mikä muuten on nimitys henkilölle joka ei halua kuulua kirkkoon ja eikä pidä uskonto instituutiosta mutta itse jumal kysymykseen ei ota puoleen tai toiseen kantaa. Se sopisi ehkäpä minulle. Olen eronnut kirkosta ja en todellakaan siedä kirkko instituutiota mutta itse jumalan olemassaolon väittely mua ei hirveesti kiinnosta. Mun kanta on vähän se että jos joku sanoo jumalan olevan olemassa niin mikäs siinä jos todistaa sen. En koe tarvetta alkaa väittelemään jumalasta koska koko väittely asiasta josta ei ole todisteita on täysin abstrakti. Ja jos joku todistaisi jollakin tavalla jumalan olevan olemassa niin en usko että se mun maailmaa järkyttäis. Okei, sitten asia olisi niin että jumala onkin olemassa.

Mutta se että ihminen käyttää jumalaa, olemassa olevaa tai olematonta, vallan välineenä, on jos nyt uskovaisia lainaisin, saatanasta.

edit: eli minulle siis jumala on hyvin eri asia kuin kirkko tai uskonto.
 
Niin no, agnostikko on kai sellainen ihminen, jonka mielestä ei voida tietää, onko jumalia olemassa vaiko ei. En ole ihan varma, onko tuossa Jamin kuvailemassa asenteessa kysymys ihan siitä.

Mun kanta on vähän se että jos joku sanoo jumalan olevan olemassa niin mikäs siinä jos todistaa sen.

Tämä on varmaan jokaisen järkevän ateistinkin kanta. Ei kai kukaan täysijärkinen enää olisi ateisti, jos omin silmin näkisi luotettavia todisteita jonkin jumalaksi kutsuttavan otuksen olemassaolosta. Mutta kun sellaisia todisteita ei ole, ja koko ajatus jumalista on muutenkin niin kovin epäselvä ja jopa ristiriitainen, niin silloin on ainoastaan järkevää ajatella, että ei sellaisia ole. Ihan niin kuin me ei uskota keijuihin ja menninkäisiinkään, eikä siitäkään tehdä mitään isoa numeroa, että nyt ollaan akeijuisteja.
 
Silloin on Agnostikko.

Okei, tämä selkes, thänks.

edit: tai no en vielä kiitäkkään kun asia ei niin selvä olekkaan :D

edit2: niin tavallaan tuo mun viesti lähti tuosta uusateisti ajatuksesta liikenteeseen. Mutta toisin kuin että olisi kiihkeä näkemys jumalasta niin se terävin kritiikin kärki kohdistuu kirkkoon ja jonkin verran uskontoon. Siis eli mulla ei ole mitään tarvetta alkaa todistamaan uskikselle että sen jumala ei ole olemassa. Sen sijaan kirkon ja uskovaisten toiminnan "syntisestä" toiminnasta mulla saattais olla enemmänkin mielipiteitä...
 
Okei, tämä selkes, thänks.

edit: tai no en vielä kiitäkkään kun asia ei niin selvä olekkaan :D

edit2: niin tavallaan tuo mun viesti lähti tuosta uusateisti ajatuksesta liikenteeseen. Mutta toisin kuin että olisi kiihkeä näkemys jumalasta niin se terävin kritiikin kärki kohdistuu kirkkoon ja jonkin verran uskontoon. Siis eli mulla ei ole mitään tarvetta alkaa todistamaan uskikselle että sen jumala ei ole olemassa. Sen sijaan kirkon ja uskovaisten toiminnan "syntisestä" toiminnasta mulla saattais olla enemmänkin mielipiteitä...
Siis et kuitenkaan usko mihinkään jumalaan tai pidä tällaisen olemassaoloa mitenkään erityisen todennäköisenä, vaikket kuitenkaan koe tarpeelliseksi vaahdota asiasta puoleen tai toiseen? Ateistilta sinä minusta kuulostat :) Se, miten paljon kiihkoilet, ei vaikuta "maailmankatsomusnimikkeeseesi".
 
Ilse Hesarissa sanoi:
Uusateistit pyrkivät käännyttämään uskonnon sokaisemat ihmiset ja saattamaan heidät nykyaikaan, jossa uskonnoista on tullut tarpeettomia; uusateismi onkin eräänlaista reformaatiota äärimmilleen vietynä.

Uskontokriittisyyden vastapainoksi uusateistinen lukija saattaisi kaivata ateistiselle uskolleen myös jotakin muuta sisältöä.
...
Paradoksaalisesti sekä uusateistiset että uskonnolliset fanaatikot tarvitsevat vihansa kohdetta saadakseen sanomansa kuuluviin.

Menee mulla nyt vähän ohi miten Ilse on saanut ateismista ikäänkuin kristinuskolle rinnakkaisen uskonnon. Jo määritelmänsä kautta kun uskonnot yhteiskunnassa lakkaavat niin ateismi (aka uskonnottomuus) lakkaa myös. Samalla lailla kuin vaikka saunatonttu-uskon kadottua katosi myös saunatonttuskeptisyys. Kukaan ei yksinkertaisesti enää uhraa asialle ajatustakaa puolesta eikä vastaan.

"...ateistiselle uskolleen..." tuossa lienee tarkoituksellinen provoyritys, muuten en ymmärrä miten moinen voi tohtoriopiskelijan kynästä lähteä.

En ihan saa kiinni mitä kumman muuta sisältöä ateismiin pitäisi kuulua. Ei minulla ainakaan ole mitään tarvetta päästä kokoontumaan muiden ateistien kanssa ateistit ry:n kerhotalolle ateismia pohtimaan. Saati muodostaa autoritäärisiä rakennelmia joissa suur-ateisti julistaa ateistista totuutta muiden kuunnellessa julistusta. Tai käännyttää ketään. Riittää että oma jälkikasvu kasvaa ilman jumaluskoa.
 
Back
Ylös Bottom