- Liittynyt
- 11.8.2009
- Viestejä
- 249
*hakee popcornia ja jää odottamaan Aatun murskaavaa vastaiskua*![]()
Reps:D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
*hakee popcornia ja jää odottamaan Aatun murskaavaa vastaiskua*![]()
Reps:D

Vastaan tähän Aatun puolesta, koska alkoi niin vituttaa. Aatuhan jo sen selittikin, mutta selitetään uudestaan. On täysin mahdotonta todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Sitä ei voi tehdä. Siksi todistustaakka on siellä päässä. Samalla tavalla voisin väittää ettei jalkapalloja ole olemassa. En tietenkään voi todistaa ettei niitä ole olemassa, mutta sinä voit todistaa niiden olemassaolon tuomalla yhden minun eteeni.Onko meillä kummankaan väittteen tueksi todisteita? Ateisti, joka väittää, että Jumalaa ei voi olla olemassa, on samalla tavalla velvoitettu todistamaan väitteensä kuin teistikin.
Vastaan tähän Aatun puolesta, koska alkoi niin vituttaa. Aatuhan jo sen selittikin, mutta selitetään uudestaan. On täysin mahdotonta todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Sitä ei voi tehdä. Siksi todistustaakka on siellä päässä. Samalla tavalla voisin väittää ettei jalkapalloja ole olemassa. En tietenkään voi todistaa ettei niitä ole olemassa, mutta sinä voit todistaa niiden olemassaolon tuomalla yhden minun eteeni.
E: Älkää jätkät käyttäkö liian hienoa kieltä uskiksen seurassa, kun se selvästi hämmentyy siitä, eikä ymmärrä lukemaansa. Ei sitten tarvitse suomennella jatkuvasti.

Ottamatta sen kummemmin enää keskusteluun osaa laiskuudestani johtuen, muistuttaisin Hempukkaa vielä hyvistä tavoista sekä argumentaation alkeista, mihin kuuluu pyrkimys vastata kaikkiin toisen osapuolen argumentteihin. Näin säästytään toistolta, itsensä nolaamiselta, ja se on vielä ihan kohteliastakin. Tämä siis kun huomasin sinun poimineen vain murto-osan Ankaran Aatun argumenteista.
e. Jos siis tekee mieli väitellä, niin väitellään kunnolla, eikä puolivillaisesti. Vaihtoehtoisesti voidaan pysyä hiljaa tai myöntää olleensa väärässä.
Noin. Nyt luin. Mitä sitten?Lue kulta pieni se viesti tarkemmin![]()
E: Oikeastaan se tuntuu kivalle, että kaverit ovat niin huolissaan minun harhaanjohdetusta mielestäni...
Onko sinulla todistetta ateismin tueksi (tähän ei kelpaa se, ettei sinulla itselläsi ole todistetta Jumalan olemassaolon puolesta)? Mihin perustuu se, että on rationaalista olla ateisti? Aikaisemmin kävimme keskustelua siitä, että ateisti hylkäää ajatuksen omassa subjektiivisessa todellisuudessaan lopullisesti toteutuvasta hyvyydestä (ajatellaan nyt vaikka paratiisiin pääsy kristinuskossa). Eikö tuo asia ole niin suurta, että on epärationaalista hylätä sen mahdollisuus ilman selkeitä todisteita sitä vastaan? Mielestäni ilman vastatodisteen olemassaoloa on rationaalista olla teisti.
On mielenkiintoista verrata tätä sumerilaista paratiisimyyttiä raamatun paratiisikertomukseen, sillä eräillä sumerilaisilla aiheilla on aivan ilmeiset tai ainakin ilmeisiltä näyttävät yhtymäkohdat Genesis-kirjan toisen ja kolmannen luvun kuvauksiin.
Ninmu-, Ninkurra- ja Uttu-jumalatarten syntyminen ilman kipua ja tuskaa tavallaan kuvaa sen kirouksen taustaa, jolla Herra Jumala kirosi Eevan syntiinlankeemuksen jälkeen: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia." Ennen syntiinlankeemusta Eevakin olisi synnyttänyt ilman kipua ja tuskaa.
"Hyvän ja pahan tiedon puu", jonka hedelmiä Aadam ja Eeva eivät saaneet syödä, kuvastuu taas niissä kahdeksassa kasvissa, jotka Enki oli syönyt ja joiden takia Ninhursang kirosi hänet kuten Herra Jumala kirosi Aadamin ja Eevan, kun he olivat langenneet kiusaukseen ja syöneet omenan.
Mutta kaikkein mielenkiintoisimpaan kohtaan tulemme, kun vertaamme sitä sumerilaisten paratiisimyytin kohtaa, missä Ninhursang parantaa Enkin kahdeksan ruumiinosaa, raamatun kertomukseen Eevan luomisesta. Parannettuaan kuusi Enkin ruumiinosaa Ninhursang sanoo: "Veljeni, mikä sinuun koskee?" Enki vastaa: "Kylkiluutani särkee." Silloin Ninhursang vastaa: "Olen saanut aikaan, että Nin-ti syntyy sinulle." Enkin kylkiluun vuoksi luodaan siis Nin-ti -jumalatar.
Raamatun kertomuksen mukaan Eeva luotiin Aadamin kylkiluusta. Eevan nimi, hepreaksi Hawwa, merkitsee vanhan testamentin selityksen mukaan 'Se (nainen) joka saa aikaan elämää'. 1. Moos. 3: 20 sanoo:"Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti." Nyt on huomattava, että sumerin kielessä kylkiluuta merkitsevä sana on ti. Mutta sumerissa on toinenkin ti-sana, joka merkitsee 'antaa elämää'. Jumalatar Nin-tin syntymään liittyy Enki-jumalan kylkiluun parantuminen, ja hänen nimensä voi siis selittää merkitsevän sekä 'Kylkiluun herratar' että 'Herratar, joka antaa elämää'. Kysymyksessä on hauska sumerilainen sanaleikki. Ilmeisesti heprealaiset ovat omaksuneet tämän sumerilaisen sanaleikin ja liittäneet sen tuottaman kylkiluumotiivin paratiisikertomukseensa-- jos kohta on huomattava, että tämä maailman vanhimpia tunnettuja paranomasian näytteitä menettää hepreassa voimansa, sillä heprean sanoilla 'kylkiluu' ja 'antaa elämää' taas ei ole minkäänlaista yhtäläisyyttä keskenään.
Aikaisemmin kävimme keskustelua siitä, että ateisti hylkää ajatuksen omassa subjektiivisessa todellisuudessaan lopullisesti toteutuvasta hyvyydestä (ajatellaan nyt vaikka paratiisiin pääsy kristinuskossa). Eikö tuo asia ole niin suurta, että on epärationaalista hylätä sen mahdollisuus ilman selkeitä todisteita sitä vastaan? Mielestäni ilman vastatodisteen olemassaoloa on rationaalista olla teisti.
Terppa jätkät, näitä vastauksia tulee ripotellen taas
Olen aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittanut siitä, mitä Raamatussa sanotaan maanpäällisen vaelluksen luonteesta. Se, mitä me silmillämme näemme, ei ole ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Se, että maailmassa on paljon pahuutta, on vain epämiellyttävä asia, jonka kanssa me elämme (me joudumme elämään sen kanssa, vaikka emme ottaisi todesta sanaakaan Raamatusta). Raamatun ilmoitus kokonaan hyvästä Jumalasta sisältyy tarinan lopputulokseen, me nähdään sen hyvän toteutuvan lopullisesti vasta tulevaisuudessa.
Jes. 45:7 "Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Ei ateismi tarkoita väitettä, että jumalia ei voi olla olemassa, vaan että tosiasiassa jumalia ei ole olemassa. Vastaavasti myös yksisarvisia voisi olla olemassa, mutta tosiasiassa niitä ei ole. Minä tosin olen sitä mieltä, että kristinuskon Jumala on käsitteellisesti ristiriitainen, joten Häntä ei edes voi olla olemassa, mutta ateistin ei tarvitse väittää tällaista. Loogista mahdottomuutta koskevassa väitteessä todistustaakka toki on mahdottomuusväitteen esittäjällä, ja mielestäni olen jonkinlaisen todistuksen jo esittänytkin (vaikka sinä et sitä todistuksena pidäkään).Sekä ateisti että teisti tekee positiivisen olemassaoloa koskevan väitteen. Teisti näkee, että maailma koostuu ihmisistä, eläimistä, asioista, joiden olemassaolo riippuu välttämättömästä Jumalasta. Ateisti näkee, että maailma koostuu vain satunnaisesta materiasta, joka ei riipu Jumalan olemassaolosta. Sekä ateisti että teisti uskovat, eivät tiedä, tietynlaisen maailman olemassaoloon. Kuka sanoo, että todistustaakka on ainoastaan teistillä?
Sekä teisti että ateisti tekevät väitteen:
Jumala on olemassa
Jumala ei voi olla olemassa
Onko meillä kummankaan väittteen tueksi todisteita? Ateisti, joka väittää, että Jumalaa ei voi olla olemassa, on samalla tavalla velvoitettu todistamaan väitteensä kuin teistikin.
Ateisti pitää Jumalan olemassaolon todennäköisyyttä siis nollana. Mihin tuo todennäköisyys perustuu?
Minkä tyyppistä todistetta kaipaisit ateismin tueksi? Kelpaako se, että minun lisäkseni kenelläkään muullakaan ei ole mitään hyvää järkiperustetta jumaluskon puolesta? Ja onko sinulla kenties todistetta Peter Panin olemattomuuden tueksi? Jos ei ole, niin onko mielestäsi irrationaalista hylätä sen mahdollisuus?Ateistille todiste Jumalan olemassaoloa vastaan on se, ettei hänellä itsellään ole todistetta Jumalan olemassaolon puolesta? Ontuvaa…
Onko sinulla todistetta ateismin tueksi (tähän ei kelpaa se, ettei sinulla itselläsi ole todistetta Jumalan olemassaolon puolesta)? Mihin perustuu se, että on rationaalista olla ateisti? Aikaisemmin kävimme keskustelua siitä, että ateisti hylkäää ajatuksen omassa subjektiivisessa todellisuudessaan lopullisesti toteutuvasta hyvyydestä (ajatellaan nyt vaikka paratiisiin pääsy kristinuskossa). Eikö tuo asia ole niin suurta, että on epärationaalista hylätä sen mahdollisuus ilman selkeitä todisteita sitä vastaan? Mielestäni ilman vastatodisteen olemassaoloa on rationaalista olla teisti.
Tämä argumentti ei kyllä kanna kovin pitkälle. Ensinnäkin tässäkin threadissa on jo useaan kertaan mainittu, että kristinuskon ja kaikkien muidenkin tunnettujen uskontojen sisällöt ovat täynnä sellaisia väitteitä, joiden epätotuus on ihan ilmeisen selvää. Maailmaa ei luotu kuudessa päivässä, vesi ei muutu viiniksi eikä viini vereksi, jne.
Olen aikaisemmin tässä ketjussa kirjoittanut siitä, mitä Raamatussa sanotaan maanpäällisen vaelluksen luonteesta. Se, mitä me silmillämme näemme, ei ole ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Se, että maailmassa on paljon pahuutta, on vain epämiellyttävä asia, jonka kanssa me elämme (me joudumme elämään sen kanssa, vaikka emme ottaisi todesta sanaakaan Raamatusta). Raamatun ilmoitus kokonaan hyvästä Jumalasta sisältyy tarinan lopputulokseen, me nähdään sen hyvän toteutuvan lopullisesti vasta tulevaisuudessa.mutta kristityt uskovat silti kaikkivoipaan ja kokonaan hyvään Jumalaan, minkä epäloogisuutta on vastikään käsitelty tässä threadissa. Samoin he uskovat ainakin kristuksen ylösnousemukseen - siis ihan konkreettiseen ruumiin häviämiseen haudasta ja siirtymiseen johonkin toiseen paikkaan. Ei siihen tarvita paljoakaan tieteellistä tietoa, että ymmärtää tällaisen olevan mahdotonta.
Nämähän ovat ihmeitä. Ihmeitä ei tietysti tapahdu kontrolloiduissa olosuhteissa (koska Jumala ei tykkää empiirisestä tieteestä?), vaan ainoastaan hihhuleitten kokouksissa ja muinaisina aikoina. Eli ei voida mitenkään osoittaa sitä, että ihmeitä ei ole, sellaisella tavalla, joka tyydyttäisi niitä, jotka ihmeisiin uskovat.
Tässä yhteydessä tulee relevantiksi vertaus menninkäisiin ja Joulupukkiin. Näiden vertausten tarkoitus ei ole loukata uskovaisten tunteita, vaan osoittaa tietty epäloogisuus siinä argumentissa, jonka mukaan teismi on yhtä perusteltua kuin ateismikin, koska kumpaakaan ei voida konklusiivisesti todistaa. (Tai ainakaan ei alunperin ole ollut, kyllä nykyään varmaan moni käyttää näitä vertauksia ihan vaan vittuillakseen.) Ja tässä tarkoituksessa nämä vertaukset ovat edelleen aivan päteviä. Pointti on siis se, että ei voida edellyttää ateistilta todistusta siitä, että jumalia ei voi olla olemassa, koska negatiivisen olemassaoloväitteen todistaminen on mahdotonta. Sen takia olemassaoloväitteiden kohdalla todistustaakka on aina positiivisen väitteen esittäjällä. Eli vaikka et voi todistaa, että missään päin universumia ei ole Peter Pan - nimistä keijua, niin silti on täysin perusteltua sanoa, että sellaista ei ole, koska meillä ei ole kerta kaikkiaan mitään syytä olettaa, että Peter Pan olisi olemassa. Vastaavasti on täysin perusteltua sanoa, että jumalia ei ole olemassa, koska meillä ei ole mitään hyvää syytä uskoa niiden olemassaoloon.
Ateismi ei ole sama asia kuin rationaalinen ajattelu, mutta sen tiedon valossa, jota meillä on käytettävissä, on rationaalista olla ateisti.
Edellä mainitun esimerkin pohjalta todennäköisyyksistä Jumalan todennäköisyys on 50%.