Moikka kaverit!
Olette onnistuneesti taistelleet 300 sivua onko Jumalaa vai ei niin laitan omat kaksi markkaa mukaan.
Ensinnäkin kristityille veijareille tahtoisin sanoa, että on hassua olettaa millään loogisilla perusteilla heidän kirjansa olevan juuri se oikea, onhan niitä äärimmäisen monta. Ateismi ei ole vastakkainasettelu kristityille vaan kaikille uskonnoille. Myöskään Aristoteleen kehitelmä liikuttamattomasta liikuttajasta ei johda missään tapauksessa loogisesti juuri kristinuskon Jumalaan tai mihinkään sen kaltaiseen. ainoastaan "alullepanijaan". Tämän kaltaisilla argumenteilla voidaan päästä yhtä hyvin näkymättömään vaaleanpunaiseen yksisarviseen. Täytyy myöskin huomauttaa, että Aristoteles löysi tähdistä reilu 50 liikkumatonta liikuttajaa, myöhemmin tämä on vaihtunut yhdeksi absoluuttiseksi Jumalaksi.
Liikkumaton liikuttaja myös olettaa jatkuvaa kausaliteettia kaikkialla, joka on ajatuksenakin mahdoton.
Ateisteille huomioksi: Todistuksen taakka on sinällään sanaleikkiä ja helposti kierrättävissä väittelyssä, molemmat esittävät positiivisen väitteen jos ajattelua viedään pidemmälle.
Uskovainen: Maailma on olemassa ja sillä on luoja
Ateisti: Maailma on olemassa ja sillä
ei ole luojaa
väittely aiheesta on siis puhdasta sanaleikkiä ja semantiikkaa, joka ei johda lopputulokseen.
Tapaus Occamin partaveitsi
Occamin partaveitsen periaatteen mukaan yksinkertaisin teoria on "valovoimaisin". Ensinnäkin laitetaan paino sanalle periaate, tämä ei ole mikään laki ja senkin voi ohittaa helposti ottamalla toisen periaatteen Einsteinin hiomakiven mukaan, joka käytännössä tarkoittaa että selitys ei saa olla liian yksinkertainen. Occamin partaveitsi ei ole siis voitto uskovaisille.
Ihmisen järki ja uskonto
Uskonto ei sinällään ole riippuvainen yksilön järjellisistä ominaisuuksista, vaan sitä voidaan pitää a-rationaalisena valintana. Tämä tarkoittaa sitä, ettei sitä arvostella järkevää-ei järkevää-akselilla. Jotta jokainen ymmärtäisi a-etuliitteen otetaan esimerkki amoraalisesta valinnasta.
Kalle menee kauppaan ja miettii valitseeko hän banaanin vai appelsiinin.
Kuten huomaamme, tätä tapausta ei mitata moraalisilla standardeilla oikein-väärin akselilla, vaan se on niistä riippumaton. Sama asia a-rationaalisella valinnalla ja uskonnolla. Huomaamme pikkuhiljaa, että uskontojen kanssa ei voi täydellisesti väitellä ilman sanaleikillisiä ja merkityksettömiä argumentteja. Tämän takia onkin tärkeää katsoa mihin koko Jeesusinstituutio perustuu.
Vanhan testamentin kestävyys
Tässä kohdassa emme käsittele jumalan mahdollisia tultasyökseviä leukoja tai mitään muita mahdollisia ristiriitoja raamatun sisältä, sillä ne eivät saa ketään raamatulla päähän lyötyä henkilötä vaihtamaan lähtökantaansa. Tämä olisi lisäksi kuin lapsen hakkausta, sillä fundamentalistista uskovaisuutta ei voi loogisilla asioilla puolustaa, eikä niistä kannatakaan keskustella.. Kyse on tarinoiden alkuperästä ja mahdollisesta plagioinnista.
Henkilökohtainen lemppariesimerkkini on tarina Nooan arkista. Tunnemme kaikki varmasti tarinan. Hauskinta tässä on jos kelaamme ajassa taaksepäin ennen raamattua paljastuu, että Sumerilaisessa mytologiassa on käynyt täsmälleen samalla tavalla! Ainoastaan sillä erotuksella, että ylijumala hukutti maan, koska hänet herätettiin uniltansa. Mitkä ovat todennäköisyydet? Tämän lisäksi tuttuja tarinoita muokkauksilla ovat mm. Babelin torni sekä Kai ja Abel. Lisäksi sananlaskut 22-24 ovat kopioitu lähes suoraan Egyptistä. Voidaan samaan henkäykseen todeta kristinuskon ottaneen oppejaan Zarathustralaisuudesta ilmestyskirjan menoissa.
Raamattua myöskin käytetään useasti pätevänä lähtökohtana todistuksesta Jumalan olemassaolosta. Todistus siis lähtee kirjasta, jonka tarinat ovat kopioituja ja ristiriidassa keskenään.
Ainoa asia mikä todistuu on sen aikaisten ihmisten usko
Jokainen voi tässä kohtaa miettiä kritiikkiä kristinuskoa kohtaan.
Muistaakseni joku aiemmin ketjussa mainitsi, että kaikki tieteet on lähtenyt Jumalasta. Mielestäni on kuitenkin hauskaa, että raamatussa, Jumalan sanassa on pii laskettu väärin, vaikka kaikki matemaattiset säännöt ovat Herrasta lähtöisin. Tahdon myös painottaa, ettei kirkon hyvät aikaansaannokset ole todiste mistään Jumalasta, vaan hyvistä aikaansaannoksista.
Mitä siis opimme tästä? Tuskin mitään. Kuten olemme huomanneet usko on yllättäen uskon asia, eikä mitkään asiat sitä muuta miksikään.
Oma henkilökohtainen maailmankatsomus on kuitenkin seuraava.
Ajatellaanpa mitä tahansa taideteosta. Jokainen meistä näkee sen, mutta sisällämme olevat skeemat vaikuttavat siihen mitä näemme tai kuulemme. Taulu kertoo jokaiselle eri tarinan ja jokainen johtopäätös on yhtä oikea, jokaiselle kehittyy taulusta subjektiivinen totuus, sillä objektiivista totuutta ei ole olemassa.
Sama pätee kysymykseen jumalista ja maailmasta. Me kaikki näemme maailman omien skeemojemme läpi ja jokainen muodostaa niistä oman totuutensa, joita voidaan pitää yhtä oikeina, sillä objektiivista totuutta ei ole asiasta olemassa.
Lähteet:
3 omaa esseetä aiheesta
http://www.argumentti.fi/kristinuskon_kritiikki/raamattu_kristinusko_uskontokritiikki.pdf