Siksi, että esitetyn väitteen mukaan se on ristiriidassa kausaliteetin kanssa. Jotta sen voisi sanoa olevan ristiriidassa kausaliteetin kanssa, se tarvitsee määritelmän. Ainoa tuntemani määritelmä sille ei ole ristiriidassa syy-seuraussuhteen kanssa, mistä syystä olen hyvin kiinnostunut kuulemaan sen version, jossa se on.
Jossain tässä tuntuu nytten se intuitioiden ristiriita syntyvän. En ole ihan varma, kenellä on premissit pielessä, mutta yritän lähestyä asiaa syllogismilla.
Premissit:
1. Kaikki asiaintilat ovat osana syiden ketjua. Itsenäisiä asiaintiloja ei ole.
2. Jokainen ihmisen intentio on asiaintila (Siinä missä intentio on johonkin kohdistuva ajatus ja/tai toiminta)
3. "Esineen nostaminen maasta"/ "Sen nostamatta jättäminen" on intentionaalista.
4. Syiden ketju on välttämätön. Ketjussa ei ole sattumia. Seuraukset ovat teoreettisessa johdettavista niiden syistä. Subjekti voi periaatteessa tietää kaikki tietonsa loogiset seuraukset.
Johtopäätös:
1&2: Intentiot ovat osa syiden ketjua = X
X&3: "Esineen nostaminen maasta"/ "Sen nostamatta jättäminen" on osana syiden ketjua. = Y
Y&4: Nostettiinpa esine tai ei, se on välttämätöntä.
Anteeksi jos tämä on kamalan epäselvä sepustus, yritin vain pyrkiä muotoilemaan kysymyksen eksaktisti. Päättelysääntöjä (modus ponens jne) en ole merkinnyt, koska olen niiden merkintätavat unohtanut.
Olenko esittänyt vääriä premissejä, olenko sortunut päättelyvirheisiin?
edit: Taisin vieläkin välttää kysymyksesi. Mutta en tavoita käsitystäsi siitä, että millä tasolla vapaa tahto sitten määriteltäisiin. Ehkä sitä ei sitten pystytä määrittelmään tavalla, joka kumoaisi kantasi. Itse nimenomaan määrittelisin sen kausaliteetin rikkomiseksi, mutta se on koko kysymyksenasettelusi, etkä varmasti siihen väittämään tyydy. Terveen järjen filosofiassa loogisen päättelyn voimat alkavat sortua. Mielestäni käsitettä ei edes voida määritellä
täysin eksaktisti, vaan sen luonnehdinta pikemminkin muuttuu ja tarkkenee argumenttien vaihdossa ja niiden seurausten tarkastelussa. Vasta väittelyn kautta havaitaan, että mitä ominaisuuksia me vapaalle tahdolle intuitiivisesti sisäistettiin.