Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Millä tavalla se auttaa saamaan huoltosuhteen kuntoon, että tuodaan maahan ihmisiä joista noin 10% tulee ikinä työllistymään?
20-35 vuotiaat työperäiset maahanmuuttajat olisivat hyvä asia. Mutta on tilastollinen fakta että Irakilaiset ja Somalialaiset eivät työllisty. Sen sijaan he syyllistyvät rikoksiin yli kymmenen kertaa useammin kuin kantaväestö.

Siksi hallitus antoikin nimenomaan tuohon kotouttamiseen lisää rahaa eli on se heikko työllistyminen sielläkin huomattu. Veikkaan, että kun kotouttamisessa onnistutaan sekä kotisohvalle maksettavaa rahaa vähennetään (koskee sekä kantiksia että mamuja) niin siitä se työllistyminenkin paranee.

kansaa kusetetaan tällä maahanmuuttokeskustelulla. tulijoita suomeen on no sanotaan vaikka että niitä tulee 50 tuhatta. sehän on 9 promillea. samanverran suomessa on vasenkätisiä ruotsinkielisiä. samanlailla viime vuonna sumutettiin tasa-arvoisella avioliittolailla. ei kiinnosta. eikä minulla ole kummastakaan aiheesta vahvaa mielipidettä. minua kiinnostaa miten elätän itseni ja perheeni paljon enemmän ja tenavien opiskelu jne. Esim. nythän hallitus kaavailee säästöjä koulutuksesta. minusta ensimmäiseksi jos säästämään aletaan siitä niin voisi lopettaa kaikki ruotsinkieliset yliopistot ja korkeakoulut ja ruotsinkielistä opetusta normaaleihin yliopistoihin. säästettäisiin burokratiassa mutta ei opetuksessa. samoin se ruotsinkielinen varuskunta. siis oikeasti. samoin kaikki liiketoiminta jota google, facebook, apple, microsoft jne. jota tehdään suomessa tai euroopassa verolliseksi. kenen etu oikeasti on että ylikansalliset yritykset kiertävät veroja ja PK yritykset maksaa ne. mutta hei keskustellaan me jostain v*** maahanmuutosta. lillukanvarsia ja kusetusta... ei mulla muuta.

Tämä on maahanmuutto keskustelu ketju ja täällä luonnollisestikkin silloin keskustellaan maahanmuutosta ja siitä aiheutuvista ongelmista, noista muista aiheista voi sitten keskustella niihin kuuluvissa ketjuissa. Kiva et toit mielipiteesi esille etkä ole huolestunut lillukanvarsista, meitä on täällä monta muuta joita suomen tulevaisuus kiinnostaa.

Tällä nykyisellä menolla suomella ei ole tulevaisuutta.

Siksi hallitus antoikin nimenomaan tuohon kotouttamiseen lisää rahaa eli on se heikko työllistyminen sielläkin huomattu. Veikkaan, että kun kotouttamisessa onnistutaan sekä kotisohvalle maksettavaa rahaa vähennetään (koskee sekä kantiksia että mamuja) niin siitä se työllistyminenkin paranee.
Sun veikkauksella ei ole mitään arvoa, koska se on ristiriidassa tutkitun tiedon kanssa. Faktat ovat faktoja, ja ne eivät muutu vaikka miten toivoisit että asiat olisivat paremmin.

Sun veikkauksella ei ole mitään arvoa, koska se on ristiriidassa tutkitun tiedon kanssa. Faktat ovat faktoja, ja ne eivät muutu vaikka miten toivoisit että asiat olisivat paremmin.

No sinä vissiin edustat mielipitenesi sitä toista laitaa kuin minä. Hyvä, eihän siinä mitään, Suomessa on mielipiteen vapaus. Minä kumminkin näen asioissa muitakin puolia enkä elä elämääni negatiivisyyden kautta. Jos tuo maahanmuuttoasia nyt tulee silmille niin mielestäni siinä on kaiken kaikkiaan hyvä puolia enemmän kuin huonoja.

No sinä vissiin edustat mielipitenesi sitä toista laitaa kuin minä. Hyvä, eihän siinä mitään, Suomessa on mielipiteen vapaus. Minä kumminkin näen asioissa muitakin puolia enkä elä elämääni negatiivisyyden kautta. Jos tuo maahanmuuttoasia nyt tulee silmille niin mielestäni siinä on kaiken kaikkiaan hyvä puolia enemmän kuin huonoja.
Niin mitä ne hyvät puolet sitten ovat? Nyt olet maininnut huoltosuhteen parantumisen, joka perustuu sinun epärealistiseen fantasiaasi. Onko mitään sellaisia, jotka perustuvat todelliseen maailmaan?

Niin mitä ne hyvät puolet sitten ovat? Nyt olet maininnut huoltosuhteen parantumisen, joka perustuu sinun epärealistiseen fantasiaasi. Onko mitään sellaisia, jotka perustuvat todelliseen maailmaan?

Ensinnäkin ei minulla tässä asiassa mitään fantasiaa ole. Tällä hetkellä Suomeen tulee työikäisiä ihmisiä sen verran, että huoltosuhde paranee. Faktana sellainen luku kun 200/pv, ja Torniosta jos en väärin muista lukeneeni. Jos kotouttaminen menee pieleen niin sille minä en voi mitään, hallituksella nyt näyttää olevan hyvä meininki päästä niskan päälle.

Ja kunhan kotoutus toimii niin veikkaan, että heille kelpaa (ja hyvä on, että kelpaa, ihmettelen miksi Suomalaisille ei kelpaa) työ kun työ. Niin on itsellenikin kelvannut mutta osalle suomalaisista ei kelpaa.

Mutta samat äänet mitkä valittavat täällä, jatkavat valittamista. Olen samaa mieltä Armanin kanssa, että suomalaiset osaavat sen homman, paremmin kuin kukaan muu.

"Mokuttaja" on henkilö, joka pitää talvisotauhoa jossain maahanmuuttokeskustelussa huvittavana? No voi lollero... Taitaa olla sitten suurin osa ihmisistä.
Vai mitä koitat selittää?

Etköhän sä tiedä mitä sanalla "mokuttaja" tarkoitetaan.

Kärjistetään vähän vielä: Minusta 30 000 ihmistä tänä vuonna ei ole iso luku. Itseasiassa sen tulisi jatkua jonkun aikaa jotta huoltosuhde saataisiin kuntoon. Ja nämä parjatut nuoret 20 - 35 -vuotiaat ovat sitä parasta muuttoliikettä. Kuluja toki tulee mutta enemmän siitä tulisi kuluja jos tulijat olisivat lapsia, vanhuksia ja naisia, jotka tulevat kylläkin sitten muutaman vuoden perässä.

Tänä vuonna tulokkaita on eniten tullut seuraavista maista:

1. Irak 46%
2. Somalia 18%
3. Albania 8%
4. Afganistan 6%
5. Syyria 3%

Kahden ensimmäisen ryhmän kohdalla työllisyysaste on alle 20%, kun suomalaisilla se on noin 70%. Jos toi huoltosuhteen parantaminen olisi joku todellinen motiivi tässä hommassa, niin meille tulisi porukkaa jostain ihan muualta kuin tolla listalla olevista maista. Se ahkerampi aines ei vaan taida olla tarpeeksi eksoottista tai kulttuuria rikastuttavaa porukkaa.

Lisäksi se, että tilanne ei ole ainakaan parempaan suuntaan ollut menossa. http://www.hs.fi/kotimaa/a1391921989997

Etköhän sä tiedä mitä sanalla "mokuttaja" tarkoitetaan.

Tänä vuonna tulokkaita on eniten tullut seuraavista maista:

1. Irak 46%
2. Somalia 18%
3. Albania 8%
4. Afganistan 6%
5. Syyria 3%

Kahden ensimmäisen ryhmän kohdalla työllisyysaste on alle 20%, kun suomalaisilla se on noin 70%. Jos toi huoltosuhteen parantaminen olisi joku todellinen motiivi tässä hommassa, niin meille tulisi porukkaa jostain ihan muualta kuin tolla listalla olevista maista. Se ahkerampi aines ei vaan taida olla tarpeeksi eksoottista tai kulttuuria rikastuttavaa porukkaa.

Lisäksi se, että tilanne ei ole ainakaan parempaan suuntaan ollut menossa. http://www.hs.fi/kotimaa/a1391921989997

Valitettavasti ei ole lukuoikeutta niin en pystynyt koko HS:n artikkelia lukemaan. Mutta kait se kertoo jotain työantajastakin jos tuota Italialaistaei ole kutsuttu työhaastatteluun. Samat ennakkoluulot pyörivät muiden kansallisuuksien ympärillä. Jos hakemukseen muuttaisi nimeksi vaikka "tomi Virtanen", niin kutsu saattaisi tullakin. Ei se selitä silti kokonaan huonoa työllisyysastetta, jokin on mennyt perseelleen mm. kotiutus.

Ja kunhan kotoutus toimii niin veikkaan, että heille kelpaa (ja hyvä on, että kelpaa, ihmettelen miksi Suomalaisille ei kelpaa) työ kun työ. Niin on itsellenikin kelvannut mutta osalle suomalaisista ei kelpaa.

Veikkaan että häviät tuon veikkauksen. Mokuttajilla (yleisesti, en tarkoita juuri sinua) on kummallinen tapa aliarvioida suomalaisten työttömien työhaluja ja yliarvioida turvapaikanhakijoiden työhaluja. Otetaan käytännön esimerkki: jos meidänkin työpaikan yhteen paikkaan tulee se luokkaa 300 hakemusta, niin kertoo se enemmän työpaikkapulasta kuin työvoima- tai työhalupulasta. Ei nämä hommat kuitenkaan niin hienoja ole. Jos tilanne kantiksilla on tämä, niin mitä se on sitten kouluttamattomalla ja kielitaidottomalla turvapaikanhakijalla? Se huoltosuhde vain heikkenee entisestään, kun maahan lappaa lisää huollettavia yhä vähempien työssäkäyvien "riesaksi". Tässä asiassa kannattaa olla realisti eikä vain toivoa ja veikata että jotenkin asiat saattaisi ehkä päättyä hyvin.

Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta, kuka on Syyrian johdossa. Varmaankin USA:lla ja muilla supervalloilla on omat mielipiteensä etujensa vuoksi, tms. Jos esim. Venäjä saisi Isisin taltutettua ja kriisin lopetettua, se olisi aikamoinen temppu, ja hatunnoston arvoinen suoritus.

Ensinnäkin ei minulla tässä asiassa mitään fantasiaa ole. Tällä hetkellä Suomeen tulee työikäisiä ihmisiä sen verran, että huoltosuhde paranee.
Mikä on sinun määritelmäsi huoltosuhteelle? Yleensä se määritellään työssäkäyvän väestönosan suhteesta koko väestöön. Valtava enemmistö noista tulijoista ei tule ikinä tekemään työtä, joten he eivät silloin tämän yleisesti käytetyn määritelmän mukaan paranna, vaan huonontavat huoltosuhdetta.

Uskosi siihen että he työllistyisivät on epärealistinen eikä perustu mihinkään dataan, vaan puhtaasti sinun toiveeseesi että näin kävisi. Tämä on hyvin yleistä maahanmuuttointoilijoiden keskuudessa. Todellisuuden kuvitellaan muuttuvan omien toiveiden mukaiseksi ilman mitään rationaalisia perusteita.

Missään maassa ei ole onnistuttu sopeuttamaan ja työllistämään näitä ihmisryhmiä. Ei ole mitään syytä olettaa että se onnistuisi Suomessa, jossa on yksi maailman vähiten työntekoon kannustavista järjestelmistä.

"Kotoutus, kotoutus, kotoutus, bla bla bla bla..." --LOL. Please. Sen onnistuminen olisi oikeasti maaginen ihmetemppu, johon tarvittaisiin joku suurmies tai -nainen vetämään se hihastaan melkoisella visiolla. Tällä hetkellä pumpataan lisää rahaa jo tehottomaksi todettuun koneistoon ilmaan minkäänlaista visiota mistään. En ole ainakaan kuullut minkäänlaista suunnitelmaa. Mutta ilmeisesti siis "rahaa laitetaan nyt sinne suuntaan". Se on vähän kuin nämä surullisenkuuluisat kehitysavut, mitkä menivät hämärämiesten ja paikallisten valtahahmojen taskuihin.

Tämä on oikeasti tosi järkyttävää nyt, jos kaikki painetaan villaisella jollain kotoutusjutulla, ja ajatellaan että kyllä se varmaan onnistuu, ja jotenkin siihen ikäänkun kivijalkana nojaten (oikeastaan pitäen hataraa ajatelmaa siitä pensaana, johon voi päänsä laittaa) otetaan valtavat määrät pakolaisia, niin ei herramunjee.

Mikä on sinun määritelmäsi huoltosuhteelle? Yleensä se määritellään työssäkäyvän väestönosan suhteesta koko väestöön. Valtava enemmistö noista tulijoista ei tule ikinä tekemään työtä, joten he eivät silloin tämän yleisesti käytetyn määritelmän mukaan paranna, vaan huonontavat huoltosuhdetta.

Uskosi siihen että he työllistyisivät on epärealistinen eikä perustu mihinkään dataan, vaan puhtaasti sinun toiveeseesi että näin kävisi. Tämä on hyvin yleistä maahanmuuttointoilijoiden keskuudessa. Todellisuuden kuvitellaan muuttuvan omien toiveiden mukaiseksi ilman mitään rationaalisia perusteita.

Missään maassa ei ole onnistuttu sopeuttamaan ja työllistämään näitä ihmisryhmiä. Ei ole mitään syytä olettaa että se onnistuisi Suomessa, jossa on yksi maailman vähiten työntekoon kannustavista järjestelmistä.

Ensinnäkin itse vaadit faktaa ja sitten itse heität aika mojovan yleistyksen, että suurin osa ei tule työllistymään koskaan. Fakta aika kaukana tuosta heitosta.

Maahanmuuttajia nyt tulee, ja se on tosiasia. Jos näitten muutamien asenteista voisi hahmotella kokonaiskuvaa, niin maahanmuuttajat eivät varamsti työllisty. Rajojakaan ei voi laittaa kiinni, tämäkin lienee fakta. Antakaa sitten esimerkkejä miten asia saadaan hoidettua mallikkaasti.

Tulevaisuudessa huoltosuhde heikkenisi joka tapauksessa tulee maahanmuuttajia tai ei. Suomi kun on Euroopan melkeinpä nopeiten harmaantuva maa.

"Kotoutus, kotoutus, kotoutus, bla bla bla bla..." --LOL. Please. Sen onnistuminen olisi oikeasti maaginen ihmetemppu, johon tarvittaisiin joku suurmies tai -nainen vetämään se hihastaan melkoisella visiolla. Tällä hetkellä pumpataan lisää rahaa jo tehottomaksi todettuun koneistoon ilmaan minkäänlaista visiota mistään. En ole ainakaan kuullut minkäänlaista suunnitelmaa. Mutta ilmeisesti siis "rahaa laitetaan nyt sinne suuntaan". Se on vähän kuin nämä surullisenkuuluisat kehitysavut, mitkä menivät hämärämiesten ja paikallisten valtahahmojen taskuihin.

Tämä on oikeasti tosi järkyttävää nyt, jos kaikki painetaan villaisella jollain kotoutusjutulla, ja ajatellaan että kyllä se varmaan onnistuu, ja jotenkin siihen ikäänkun kivijalkana nojaten (oikeastaan pitäen hataraa ajatelmaa siitä pensaana, johon voi päänsä laittaa) otetaan valtavat määrät pakolaisia, niin ei herramunjee.

Missä tuossa tekstissä on ratkaisuja mihinkään?

Kehitysavun toimimattomuudesta olen samaa mieltä, että sen muotoa pitäisi muuttaa. Mitä jos kehitysapu lopetetaan ja se näkyy tulijoina rajalla? Meillähän on nyt Soinin porukka hallituksessa ja nekin on huomanneet todellisuuden, miksi et sinä?

Mitä ihmettä Lyon? Nämä ihmiset tulevat tänne sosiaaliturvan perässä. Ei he mihinkään paskaduuniin mene, missä pitää kuluttaa päivästä 8 h plus työmatkat, jos voi istua koko päivän perseellään työtarjouksia vältellen, ja pärjätä silti ihan hyvin. Tämä on mun näkemys asiasta, ja näin homma menee, kunnes tulee rankalla kädellä uudelleenjärjestelyä maahantulijoiden sosiaaliturvajärjestelyihin, ja täällä tapahtuvan pakolaisavun uudelleenmietintää omaksi kustannuskohtuulliseksi konseptikseen. Sä luulet että tänne tulee joku varta vasten innoissaan pyyhkimään meidän vanhusten perseitä. No tuskinpa vain. Toivottavasti olen rankasti väärässä, mutta pahoin pelkään että ajatusmallissani on totuutta.

Zagg kirjoitti täällä aiemmin:
"Turvapaikanhakijat otettiin kiinni Tanskassa ja he pitivät mielenosoituksen siitä, kuinka haluavat Ruotsiin, eikä Tanskaan. Tämä juuri sen vuoksi, että maahanmuuttajien tukia leikataan alkuvuodesta 50% ja perhettä ei voi tuoda ensimmäisen vuoden aikana. "

Samaten, aiemmin linkkaamani kuva. Miksi pakolaisvirrat eivät jakaannu tasaisesti? Varmasti eri maista voisi kysellä työpaikkaa ja samalla turvapaikkaa. Luulisi siivoojan pestin kelpaavan? Vai... Olisiko sittenkin ilmainen raha parempi.
COP4QnPWwAEdR98.jpg

Missä tuossa tekstissä on ratkaisuja mihinkään?

Kehitysavun toimimattomuudesta olen samaa mieltä, että sen muotoa pitäisi muuttaa. Mitä jos kehitysapu lopetetaan ja se näkyy tulijoina rajalla? Meillähän on nyt Soinin porukka hallituksessa ja nekin on huomanneet todellisuuden, miksi et sinä?

Anteeksi? Mun viestissä ratkaisuja? En väittänyt tarjoavani ratkaisuehdotuksia, ilmaisin vain, että se kotutus on vaikea taikatemppu, mikä ei ole onnistunut. Etenkään sen takia, koska "kotouttamisella" tarkoitamme sinällään toki sen lisäksi, että tulijat opiskelisivat kieltä ja sopeutuisivat kulttuuriin, myös sitä, että he hakeutuisivat töihin. Valitettavasti sossuttaminen on tämänhetkisellä mallilla useimmille se helppo ykkösvaihtoehto elannoksi, niin miksi turhaan panostaa mitään mihinkään muuhunkaan, jos Suomen valtio ei asialle mitään tee. Kunhan on hiljaa asiasta ja hengailee omissa piireisssään, niin homma jatkaa pyörimistään samaan malliin.

Samoin on asian laita usean kotimaisen sossuttajan suhteen, toki. Tämä ei ole vain ulkoa saapunut ongelma, vaan systeeminen ongelma järjestelmässämme, mikä aiheuttaa tällaista sossutuskäyttäytymistä. Sitä sanotaan myös "kannustinloukuksi", mikäli termin käyttö tässä kontekstissa on oikeellista. Muistaakseni Mike sen jo yhdessä viestissä tässä lähiaikoina ilmaisi, juuri tässä ketjussa: Jos sinun ei tarvitse uhrata 8 h joka arkipäivästä työntekoon, niin se vastaa jo itsessään valuutan tai edun saamista. Se on helvetin merkittävä ero elämänlaadussa verrattuna siihen, että teet jotain niska limassa joka päivä. Ja, sen lisäksi tosiaan sitten saat ruokarahat ja vähän päälle ilmaiseksi. Paskaduuni, missä ei paljoa enempää tienaa, ei tällöin paljoa nappaa.

Viimeksi muokattu:
Tuossa maahanmuuttajat ja kantikset ovat samalla viivalla. Kun sosiaalietuudet ovat niin suuret, että työnteko ei kiinnosta niin vika lienee silloin järjestelmässä eikä ihmisissä.

Hallituksen edustajat taisivat mainita, että katsovat nyt tarkkaan mikä vetovoimatekijä ajaa maahanmuuttajia Suomeen ja tarpeen tullen sitä tekijää muutetaan. Osahan tulee varmasti aidosti turvaan mutta ainahan näitä onnenonkijoita on.

Eikö tuo nyt ole aika selvää?

Nuo itseeni liittyvät mokuttajakommentit ovat aika huvittavia, olen ollut myös sillä toisella puolella mutta näin parempi.

Anteeksi? Mun viestissä ratkaisuja? En väittänyt tarjoavani ratkaisuehdotuksia, ilmaisin vain, että se kotutus on vaikea taikatemppu, mikä ei ole onnistunut. Etenkään sen takia, koska "kotouttamisella" tarkoitamme sinällään toki sen lisäksi, että tulijat opiskelisivat kieltä ja sopeutuisivat kulttuuriin, myös sitä, että he hakeutuisivat töihin. Valitettavasti sossuttaminen on tämänhetkisellä mallilla useimmille se helppo ykkösvaihtoehto elannoksi, niin miksi turhaan panostaa mitään mihinkään muuhunkaan, jos Suomen valtio ei asialle mitään tee. Kunhan on hiljaa asiasta ja hengailee omissa piireisssään, niin homma jatkaa pyörimistään samaan malliin.

Samoin on asian laita usean kotimaisen sossuttajan suhteen, toki. Tämä ei ole vain ulkoa saapunut ongelma, vaan systeeminen ongelma järjestelmässämme, mikä aiheuttaa tällaista sossutuskäyttäytymistä. Sitä sanotaan myös "kannustinloukuksi", mikäli termin käyttö tässä kontekstissa on oikeellista.

Tänään aamulla hallituksen tiedotustilaisuudessa mainittiin juuri tuo, että kotouttamiseen satsataan, taisi olla jopa itse Soini joka tuosta informoi mediaväkeä. Olen sen nyt tässä pari kertaa maininnut. Kukaan meistä ei tiedä mitä työkaluja on käytössä niin miksi ampua alas koko ajatus?

Noh, en nyt varsinaisesti ammu. Ilmaisen vain ehdottoman kriittisyyteni ja kulmakarvojeni kurttuisen asennon ajatuksen suhteen, siihen asti, kunnes esitetään ratkaisuja, jotka herättäisivät edes jonkinasteista toivoa siitä, että ne voisivat toimia riittävällä tasolla. Pelkkä "joo joo sinne rahaa" ei tule poistamaan huoltani asian suhteen.

Back
Ylös Bottom