Luenko Pakkotoiston nettifoorumia 2010-luvulta vai Kansan Uutisia kahdeksankymmentäluvun puolivälistä?
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä kumpuaa moinen kauna-asenne yrittäjiä/yrityksiä kohtaan? Tuskin omakohtaisista kokemuksista...
Ei tässä mitään muuta kuin se että aina ja ikuisesti jokaikinen minut työllistänyt taho on jollain tapaa kusettanut ja vetänyt altalipan. Teen luettelon jotta erinäiset yhteydet olisivat selkeitä ja niistä voisi halutessaan samaistua ja miettiä miltä itsestä tuntuisi.
- peltisepän apulainen: kaverini isä pyysi mua töihin kun huomasi mun olevan käsistäni kätevä kaveri.. olin 11kk töissä hänellä ja yhdessä kohtaa tämä työnantaja sitten sanoo että: "sinua ei selvästikkään tunnu kiinnostavan nämä hommat" Olin et: "olenko laiminlyönyt jollaintavoin työtehtäviäni?" Hän et: "eei suinkaan, hyvää työtä olet tehnyt, mutta ala ei tunnu kinnostavan sinua joten annan sinulle kuukauden aikaa etsiä uusi työ" Olin et: "Joo ei mua mikään työ kiinnosta sen enempää, kunhan hoidan hommani ja saan palkkani" (hän tuntui toivovan minusta jonkinsortin jatkajaa yritykseensä, oma poikansa kun luki insinööriksi jne.) No sitten sain työtodistuksen käteeni ja mitä siinä luki??????
IRTISANOUTUNUT OMASTA PYYNNÖSTÄÄN = 3 VITUN KUUKAUTTA KARENSSIA!!!!
No mihän menin sitten karenssia karkuun TTS/novartin järjestämälle kalusteasentaja kurssille, käsitin että tätä kautta pääsisi novartille töihin ihan ammattilaisten liksoille.
Koska minulla on amiksen kalustepuusepppä tutkinto niin tämä kurssi oli mulle eka tunnista asti kuin käytyä etukäteen. 2kk teorian jälkeen meidät hajautettiin työmaille.. mulla oli työmatkaa niin vitusti että autolla käytiin jo 18e päiväkorvaus rajan ulkopuolella.. mutta sitten koukataan 500m takaisin 9euron korvaus rajan sisälle.
No käytyäni siellä pari viikkoa paiskimassa hommia totesin ettei mulla ole rahaa tälläiseen kun bensaan meni jo enemmän ja syödäkkin pitäisi.. menin työkkäriin ja ne totes et näissä asioissa ei voida joustaa valitettavaa.. 2KK KARENSSIA LISÄÄ!!!!
Olin tässä kohti viellä hetken yhden kaverini isän muuttofirmassa.. kuskina vielläpä.. mut se mulkku ei maksanut palkkoja ja neki piti "syödä kuormasta" ja ei se lupauksistaan huolimatta tehnyt mulle papereita.. en alkanut enää pimeästi ajamaan kuormaa, pelotti et jos jotain käy eikä mulla oo vakuutusta niin terve.
Tässä vaiheessa pakkasin kamani ja muutin kyseisestä kunnasta vittuun, sen verran vitutti.. jouduin myös alkaa rohtoja kauppaamaan että saisin maksettua laskuja yms.
Seuraavassa työssäni minut otettiin sisään nimenomaan vakituiseksi kun muut pari sälliä osa-aikaisiksi. Tässä hommassa loistin niin että heti ekana kk asiakkaat äänestivät minut kuukauden työntekijäksi. Sain kuitenkin esimieheltäni varoituksen kun tein niinkin hirveän asian kuin että: Myin tuotteita asiakkaille kun tehtävänä oli tuppisuuna sahata vaan vaikka näin ettei asiakas edes tiennyt minkä mittaista tavaran pitäisi oikeasti olla ja myös muut laatutekijät eivät selvästikkään ollut useimmilla yhtään selvillä.
No 4kk koeaika oli viimeisellä viikolla, kun esimies tuli ja sanoi ettei mulle olekkaan hommia ja että voin lähteä kotiin. Syytä ei kuulema tarvi koeaika purussa sanoa.. mut sanoi kuiten.. hän piti minua parhaana myyjänä koko talossa, mutta koska konsepti on saksalaisen nazipäällikön tarkkaan luoma ja vahtima.. niin tälläiselle myynti miehelle ei olisi hommia. Lupasi kuiten toimia suositteleijana jos hakeutuisin johonkin myynti työhön. BOOM taas olin työtön aivan aiheeta, ja sanoinkin ettei moraalini olisikaan antanut myöden tehdä asiakkaille tylyjä eli leikkaan lyhyeksi tietäen ja sitten esimiehen mukaan tulee rahaa talolle ku asiakas tulee seuraavana päivänä hakemaan uuden.
No taas piti yrittää jos pääsis töihin, no erään toisen kaverini isä oli erään ison grane firman pomo.. hän tuli yks päivä ja totesi että mitä sä täällä teet arkipäivänä tähän aikaan kylillä eiks sun pitäs olla töissä? Olin et pitäs.. hoida mulle hommia jumalauta! No seuraavana päivänä aloitin sitten nostokoriauto hommat. Tää pomo lupas mulle et tässä firmassa riittää töitä ja etenen nosturikuskiksi ja siitä sitten myynnin puolelle ja ylärajaa ei olisi.
No kuitenkin.. kerkesin olla alle kuukauden hommissa kun kaikki työntekijät siellä joutuivat porvoon dieseltyömaalle.. eikä mulle ollut vastuuhenkilöä.. joten sain fudut.. tää kaverin isä ei edes tiennyt asiasta, ja kun hän näki mua joskus niin kysy et missä pyörin kun en oo hänen toimistossa käynyt ikäisyyteen.. sanoin et sain fudut ja oon jo nosturifirmassa.. tää räjähti ja uhos et lähettää mut samantien forssaan nosse kuski kouluun. Olin et ei tää ala edes kiinnosta mut kiitti ku olet eka hieno työnantaja mitä mulla on ollut.
No tosiaan sain ne fudut niin menin sit toiseen nosse firmaan vuokratyövälityksen kautta.. tässä firmassa mulle ladottiin sellaiset vastuut eka päivästä lähtien.. annettiin parin miljoonan kone, ainoa laatuaan suomessa.. ja sanottii et lähdeppäs keikalle ja jos kysytään niin olet käyttänyt konetta ennenkin.. no olin sen verran lahjakas et osasin tämän koneen heti.. ja sainkin virolaisilta työmiehiltä satasen tipin heti ekana päivänäni. Joo tein koko kesän yli 100h kk ylitöitä parhaimmillaan 160+160h ja nukuin autossa ku ei jaksanut keikkojen välis ajaa kotia. No kun tää 4kk koeaika oli lopussa menin papan puheille että vakituistakaas nyt? Se käski käytävään venaamaan ku oli palveri.. sit esimies tulee hakemaan mua siitä ja sanoo ettei mulle oo enää töitä ja että kiitos ku kulutit itsesi meidän eteen alle 10e tuntiliksalla. Tuli taas hieman käytetty olo. En kylläkään olisi jaksanutkaan enää tuollaista työtahtia ei sillä.
No sitten hakeuduin rautakauppaan sahavastaavaksi.. siinä hommassa ei ollut mitään hyvää.. routainen maa palellutti jalkani parissa viikossa ja palkka oli niin paska ettei sitä edes odottanut saavansa. Onneksi yhtenä päivänä erään huonekaluja myyvän firman auto karahti halliin.. kysyin sitä tyypiltä et millä papereilla Vepukkaan pääsee duuniin?
Se tyyppi sano et mitä sulla on.. "no mä olen kalustepuuseppä/asentaja" se: "no aloitatko huomenna? olen nimittäin varastopäällikkö ja tarvitsen asentajan".. olin sillee et KYLLÄ vie mut pois täältä läävästä.. elämä hymyili.
Aloitin siis asennuspalvelussa, ja vaikka siellä olikin jopa 30 vuotta näitä hommia tehnyttäkin äijää.. niin olin heti kirkkaasti paras ja asiakkaat tykkäs kun olin sosiaallinen ja ainoa joka osas englantia yms. Palkkanikin oli parempi kuin muilla joka herätti kismaa, totesinkin monesti että ammattimiehelle ammattimiehen palkka vai mitä?
No niin, mua alettii kiusaamaan siellä kun en lähtenyt näiden varastoäijien kaa ryyppäämään jne. Sitten kun selkäni alkoi mennä huonoksi työnkuvan takia ja sairaslomat astuivat kuvioon.. niin sain todellakin huomata että mua savustettiin ulos.. lopulta sanoin lääkärille että määäräätkö kiitos 300pvä lomaa että sen jälkeen voivat laillisesti irtisanoa? Läääkäri teki sen mielellään. Olin taas työtön ja työkyvytönkin siinä sivussa ja söin vuosia kipulääkkeitä pärjätäkseni edes kodin askareissa.
Kuntouduttani suostuin työkkärin ehdotukseen työkokeilusta.. etsin paikan.. tein 1kerta viikkoon keikan sen firman omistajan kanssa.. kaikki tuntui menevän ihan ok.
Työsoppariin tehtiin pohjapalkka lupaus tiettyjen tuntien kk aikana ylittyessä lähtis viel lisä massi.. ja myymistän/hoitamistani keikoista +2000e kk jälkeen saisin 20% provikat.
No mitäpä.. työnantaja väitti ettei työkkäri maksautkaan hänelle työllistämistukea tuota 53e kk vaan 35e.. ja siksi hän yksipuolisesti ilmoitti etei maksa pohjapalkkkaa vaan muutaa tuon 1150e / 160h josta saatiin joku vitun 7e tunti liksa jolla en olisi ikinä lähtenyt tohon hommaan.. varsinkin kun ilmeni etten koskaan saisi edes tuota 2tonnin provikkaan oikeuttavaa alkurajaa täytteen. Sitten se ku keikkoja ei ollut ku pari viikossa.. ei siis ollut rahaa edes työssäkäynti kuluihin saati muuhun elämiseen.
Ilmoitin työkkäriin että teen koeaika purun työnantajan kusettamisien takia (se sai 53e tarkastin tädiltäni joka on työkkäris duunis) ja mitä kävi???
3KK VITTU KARENSSIA.. ja koska olin juhannuksena kuulema saanut jonku kurssi lapun työkkäistä aiemmin jota en ollut palauttanut niin siitäki 3kk karanessia.
2012 vuonna olin PUOLI VITUN VUOTTA KARENSSISSA!!! Ja taas.. jos en elättäisi itseäni "harmaalla alueella" niin olisin kadulla nälkäisenä ja vihaisena.. tai linnassa henkirikoksesta.
TÄMÄN TAKIA EN PIDÄ YRITTÄJISTÄ.. NE KUSETTAVAT NIHILISTIT EIVÄT ANSAITSE TÄLLÄISTÄ KAVERIA KUSETETTAVAKSI. Olen yrittäjä ja yritykseni on pysyä lämpimässä kodissa ja että kylmässä jääkaapissa olisi ruokaa. Jos se olisi duuni hommista kiinni niin terve.. koskaan en ole sossuun mennyt vaikka on ollut karenssii yms. Ei anna ylpeys myöden. Näen sit nälkää ja jullaan kamaa vaikka ennemmin.