Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuollaista sekoamisesta johtuvaa murhenäytelmää voi mitenkään verrata kunniamurhiin. Suomalainen kulttuuri ei velvoita koko sukua ryhtymään murhapuuhiin, jos vaimo ei tee kuten mies sanoo.
No siinä se onkin kun suomikulttuuri on niin salakavala et se pesee kätensä kaikesta vastuusta mut silti lopputulos on sama. Haluisin uskoa edellä kirjoitettuun mut jotenkin se tuntuu nyt hankalalta..
Jos vaikka joku pakistanilainen sekoaa ja tappaa mielenhäiriössä perheensä ja itsensä, ilman että hänen sukunsa ja lähipiirinsä sitä kunnian nimessä vaati, niin silloin sekään ei ole kunniamurha.

No mun on vaikee kuvitella et joku tyyppi tappais ketään jos ei itse halua, miten se suku muka voi pakottaa ketään murhaamaan? Et säkään varmaan murhais ketään vaikka faijas käskis?!
Wikipedia sanoi:Kunniaväkivalta on väkivaltaa, jonka vaikutin on kunniasääntöjen rikkominen. Kunniaa loukanneen teon jälkeen on tahrattu kunnia puhdistettava ja palautettava. Kunniaväkivalta tapahtuu perheen tai suvun piirissä ja lähisuku saattaa tukea ja mahdollisesti myös avustaa kunniaväkivallan tekijää. Kunniaväkivallan äärimmäisenä muotona ovat kunniamurhat.[1] Väkivalta kohdistuu useimmiten naisiin, joiden parisuhteiden katsotaan olevan uhka yhteisön kunnialle.
Ikävä vain että se, että et tiedä mitä kunniaväkivalta tarkoittaa, ei tarkoita sitä että kunniaväkivalta ja suomalainen humalassa riehuminen olisivat jotenkin rinnasteisia.
No mun on vaikee kuvitella et joku tyyppi tappais ketään jos ei itse halua, miten se suku muka voi pakottaa ketään murhaamaan? Et säkään varmaan murhais ketään vaikka faijas käskis?!
Se että sun on vaikea kuvitella jotain asiaa ei tarkoita etteikö sitä tapahtuis.Eiköhän kaikki ihmiset ole törmännyt elämässään asioihin joita olis ollut hankalampi kuvitella aikaisemmin tapahtuvan.
Sitä tässä nyt ajetaan takaa..Eiks me eletä yksilönvastuuta, eli individualismia korostavassa kulttuurissaSitä tässä nyt ajetaan takaa..
Niin no voisitko kertoa sit mitä se suomipoika kelaa eri tavalla kun se tappaa? Mun mielestä se känni ei oo syy siihen et tappaa vaimon vasta eron jälkeen, muuten ois jo tappanut aiemmin. Jos ählylle sen hyväksynnän murhaan antaa suku niin suomipojalle sen antaa tietysti se viinapullo. Kuka dokais ja menis tappamaan muutenku ettei ois uskaltanu selvinpäin ja piti saada rohkaisua? Kysyn vaan..
Niin kai.Mutta onko sun mielestä maahanmuuton tuomat ongelmat nyt jotenkin pienempiä kun tuo äijä tappoi perheensä ja itsensä?
Kaverille ei jätetä vai mitä?Niin sitä vielä et kun nyt vastuuta on palloteltu niin kellä se oikein on, yksilöllä, viinapullolla, serkulla/kaverilla, paskalla muijalla joka petti saatana, vaiko valtion konttorirotilla?
Ei kai tässä vastuusta puhuttu, vaan siitä että kunniaväkivallassa yhteisö hyväksyy ja kannustaa tekoon. Tälläistä ei Suomessa ainakaan toistaiseksi ole laajamittaisesti, vaan yhteisö pääsääntöisesti tuomitsee teot hyvinkin voimakkaasti.

Eikös suomalaisellekin oo aika kova häpeä jos vaimo lähtee lasten kanssa ja tulee suru puseroon, siinähän kerjää sääliä itselleen ja säälihän on suomalaisen kuolemansynti. Japanilaisia ei dissailla kauhesti, mutta jos siellä joutuu häpeään niin itsemurha on ainut kunniallinen ulospääsy tilanteesta.
Miten häpeä ja kunnian menetys sillai eroaa toisistaan? Eihän suomalaisille tarjota ratkaisuksi rampagea mut mitä niille sitten tarjotaan? Sääliä tietysti ja kukaan ei halua sääliä ja sehän on vaan adding insult to injury :D Sit odotetaan et jaksais kestää sitä nöyryytystä ja painaa vähän leukaa rintaan vai mitä![]()
Ero on siinä, että Suomessa yhteisö ei pääsääntöisesti painosta ketään tappamaan ketään, vaikka itse häpeän kokija tuntisikin joutuneensa häpeään. Japanin itsemurhakulttuurissa on jotain kunniaväkivaltakulttuurin piirteitä, mutta siinäkin väkivalta kohdistuu tekijään itseensä.