Itse olen tottunut käymään asiakeskustelua mielipidekeskustelun sijasta. Näissä keskusteluissa itse asia on pöydällä ja sitä katsastellaan avoimesti monista näkökulmista. Jokaisella keskustelijalla on näissäkin toki oma (usein voimakaskin) mielipiteensä, mutta siitä huolimatta omaa kantaa ei yritetää väkipakolla syöttää muille. Täällä sen sijaan pääpainona tuntuu olevan pikemminkin mielipiteiden paremmuus ja väittely siitä, kuka on oikeassa. Ja se hyväksyttäköön. Olen siis selkeästi yrittänyt turhaan vaikuttaa keskustelutapaan. Niinpä lienee parempi, etten osallistu debatointiin sen enempää.![]()
Se "asiakeskustelu" on tosiaan ajanhukkaa, jos kontribuutiosi on tosiaan se, että kerrot kuinka lakia on tulkittu. Se on hyvinkin tiedossa, että samaa lakia voidaan tulkita eri tavoin, ja noiden lakien muuttamisen lisäksi tuo lakien erilainen tulkinta on omasta mielestäni hyvinkin tärkeä osa tätä keskustelua.
Esimerkkinä tuo laki kaikkien tasavertaisuudesta saadaan erinomaisesti vesitettyä tuolla "positiivisella syrjinnällä" pelkästään tulkitsemalla kohtaa "ilman perusteltua syytä" tietyllä tavalla. Luultavasti Etelä-afrikan apartheid-hallinto olisi kysyttäessä esittänyt perustelun sille, miksi valkoisten "positiivinen syrjintä" esim. työpaikkojen suhteen oli perusteltua. Kun laki on noin väljä, sen tulkinta alkaa olla merkittävämpi asia kuin itse lain kirjain. Näin ollen minusta "oikeusasiamies totesi että homma on näin ja se on siten ok" on erinomaisen huono perustelu sille, että tämä järjettömältä kuulostava ja paradoksaalinen lakiyhdistelmä, jonka keskeinen sisältö vaikuttaa olevan "kaikki ovat tasavertaisia, jotkut ovat vain hiukan tasavertaisempia", on olemassa.
Faktaperusteinen keskustelu siitä, miten asiat ovat, soveltuu ylipäänsä aika huonosti keskustelupalstalle. Humen giljotiinin mukaan asioiden tilasta ei ylipäänsä voida vetää moraalisia johtopäätöksiä, ja näistä moraalisista johtopäätöksistä tässä pitkälti kiistellään.