http://www.halla-aho.com/scripta/ulkomaalaislain_uudistamisesta_ja_tulevaisuudennakymista.html
Oletan nyt, että tuo on se voimaan kohta tuleva laki. Tuohan tarkoittaa, että juurikaan ketään ei palauteta Irakiin ja Somaliaan, vaikka heillä ei tänne mitään asiaa ole.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_9_2009_ke_p_1.shtml
"Oiva Kaltiokumpu /kesk (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tässä osaltaan tämä on turhanaikaista tämä väittely. Olennaisempaa on se, että julkisuudessakin, kun nyt käydään keskustelua, minkälaista ulkomaalaislakia ollaan tekemässä, sitä käydään hallituksen esityksen pohjalta, josta tämä kritiikkikin käynnistyy, johonka myöskin perussuomalaiset tarttuivat. Mutta nyt me käsittelemme valiokunnan esitystä, joka ei ole hallituksen esityksen sisältöinen, joka on korjattu, joka vastaa nimenomaan Euroopan unionin ja Euroopan valtioiden yhteistä ulkomaalais- ja maahanmuuttopolitiikkaa ja joka vastaa Suomen voimassa olevaa lainsäädäntöä. Kaikki tämä väittely siitä, mitä käytiin käytävillä, on minusta ihan turhanaikaista. Nyt on olennaista se, että me tiedostamme, että hallituksen esitys oli tosiasiassa kovin lavea ja avokätinen maahanmuuttoa käsiteltäessä, ja valiokunta linjasi sen, ja nyt käsitellään valiokunnan mietintöä."
E:
"Lenita Toivakka /kok: Arvoisa puhemies! Toivon, että olisin päässyt puhumaan ed. Timo Soinin puheenvuoron jälkeen, niin olisin voinut kiittää niistä rakentavista kommenteista, joita tästä lakiesityksestä ja näistä hallintovaliokunnan tekemistä muutoksista annettiin. Mutta tämä äskeinen puheenvuoro sai lähes sanattomaksi vertailussa, jossa asetettiin suomalaisten hyvinvointi vastakkain. Kun esimerkiksi viime vuonna meille tuli tänne 4 016 turvapaikanhakijaa, tällä määrällä ei varmaankaan suomalaisten hyvinvointi merkittävästi vaarannu.
Tänään keskustelussa olevan ulkomaalaislain käsittely hallintovaliokunnassa on ollut hyvin mielenkiintoinen prosessi, ja kuten tämä keskustelu on täällä osoittanut, niin myöskin tämä jälkiprosessi sitten, mitä perussuomalaiset ovat omalta osaltaan tähän keskusteluun tuoneet, on ollut mielenkiintoista kuultavaa.
Lain keskeisenä tavoitteena on panna täytäntöön EU-direktiivi, ja yhtenäiset käytännöt ovat kaikkien EU-maiden, myös Suomen, etu jatkossa. Tässä hallituksen alkuperäisessä esityksessä, kuten olemme kuulleet, tästä direktiivin sisällöstä oli poikettu ja esitys oli väljempi kuin direktiivi edellytti. Hallintovaliokunta teki työtä perusteellisesti ja teki hyviä muutoksia tähän esitykseen.
Hallituksen esityksen muuttaminen näin voimakkaasti on harvinaista, mutta tässä tapauksessa se oli hyvin tarpeen toimivan ulkomaalaislain luomiseksi. Suomeen ei ole tarpeen luoda väljempää turvapaikkakäytäntöä kuin muissa jäsenmaissa etenkään, kun direktiivin tarkoitus on nimenomaan harmonisoida eri maiden käytäntöjä. Valiokunnan mietinnössä painotettiin kolmea seikkaa.
Ensinnäkin on tärkeää saattaa direktiivi pakolaisten tai muuta kansainvälistä suojelua tarvitsevien henkilöiden vähimmäisvaatimuksista voimaan.
Toiseksi hallintovaliokunta halusi säilyttää kansainvälisen suojelun tason ennallaan eikä laajentaa sitä ministeri Thorsin esityksen edellyttämällä tavalla, eli juuri tämä on se asia, minkä ed. Kari Rajamäki täällä toi aikaisemmin esille. Valiokunnan mielestä huono ihmisoikeustilanne on epämääräinen ilmaus sellaisenaan eikä se yksistään voi olla edellytys oleskeluluvan myöntämiselle. Valiokunnan esityksen mukaisesti jatkossa huono ihmisoikeustilanne yhdistettynä heikkoon turvallisuustilanteeseen on perusteltu syy suojelun tarjoamiselle, mutta silloin tarvitaan nämä molemmat näkökulmat, jotta tämä suojelun tarve toteutuu. Tämä käytäntö vastaa myös vallitsevaa nykyistä oikeuskäytäntöä.
Kolmanneksi hallintovaliokunnalle oli tärkeää parantaa tilapäisen oleskeluluvanhaltijan oikeutta tehdä työtä, ja tämä onkin mielestäni merkittävä parannus nykytilanteeseen.
Erityisen tärkeää on hallintovaliokunnan mietinnössä kiistanalaisen 51 a §:n poistaminen. Poiston seurauksena jatkuvaa oleskelulupaa ei jatkossakaan myönnetä henkilölle maastapoistamisen teknisen esteen vuoksi. Sen sijaan valiokunta piti keskeisenä muutosta, joka mahdollistaa ulkomaalaiselle heti hänen oleskeluluvan saatuaan ansiotyön tekemisen. Perheen yhdistäminen ei edelleenkään ole tilapäisen oleskeluluvan kautta mahdollista, ja oikeudet sosiaaliturvaan säilyvät myös ennallaan eli ne eivät tämän lain myötä laajene.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kannanotossa vaaditaan hallitusta seuraamaan tarkkaan tilapäisen oleskeluluvan saaneiden määriä ja asemaa, maastapoistamisen esteiden päättymistä ja poistamisen tehokkuutta tilapäisten oleskelulupien perusteiden lakatessa sekä kansainvälistä suojelua koskevien säännösten soveltamista. Syytä on kaiken kaikkiaan kiinnittää huomiota koko tämän ulkomaalaislain toimivuuteen sekä maahanmuuton yhteiskunnallisiin ja myös sen taloudellisiin vaikutuksiin. Jos tarvetta ilmenee, on myös harkittava lainsäädännön muuttamista."